Ystäväperheen suihkusääntö teineille, 7min aikaa. :/

  • Viestiketjun aloittaja "Harmi"
  • Ensimmäinen viesti
"Harmi"
Oli vaikea otsikoida, mutta kuitenkin:

Ystävällä on neljä lasta, kaksi pienempää ja kaksi teiniä (15 ja 17v). Perheen äiti kyllästyi teinien VARTIN SUIHKUIHIN, ja päätti että munakello soimaan 7minuutin päähän, ja jos ei ole silloin valmis niin voivoi. Eli katkaisee veden tulon jos tuon jälkeen vielä kuuluu suihku olevan päällä. Sitä ei siis kiinnosta vaikka olisi osa päästä hoitoaineesta.

Ilmeisesti nuo pienemmät saa rauhassa leikkiäkkin suihkussa, samoin perheen aikuiset ovat niin kauan kuin haluavat. Kerran oli nuorempi teini laittanut äidilleen tuon 7min aikaa ja kun munakello pirahti, sammutti veden. Seurauksena 2viikon kotiaresti ja viikkorahan menetys.

Ei mene puhe perille, ei lasten eikä mun, vaikkei asia sinänsä mulle kuulu niin on tuo mielestäni jo julmaa. Teinit kun hikoilee yms, niin pakkohan sitä on kunnolla peseytyä, eikä vartti ole mielestäni mitenkään hirveän pitkä aika. Nuo teinit on oman tyttöni kavereita, ja olen heille sanonut että meillä saavat kyläillessään aina käydä suihkussa jos haluavat. Täälläkään niillä ei mene kuin se vartin verran kun silloin tällöin kehtaavat käydä.
Kerran lapseni ollessa siellä viikonloppua viettämässä, oli hän suihkussa käynyt ja hänellä myös tuo 7minsaa aikaa, oli kuulemma aikamoinen kiire ollut, jotta meikit, hiukset ja kropan oli saanut jotenkuten pestyä, varsinkin kun ei ole tottunut tuollaiseen. Mielummin ovat täällä sitten yökyläilemässä, enkä yhtään ihmettele.

Miten saan ystäväni tajuamaan epäreiluuden tuossa, että VAIN KAHDELLA perheenjäsenellä on tuo aika, muut saa olla niin kauan kuin haluavat?! Kun olen tästä puhunut, saan aika tökerösti vastauksen ettei asia kuulu mulle, ja että pakkohan sitä on rajoittaa.
 
Harmitus
[QUOTE="vierailija";29903976]7min suihkussa on todella pitkä aika. Jos aika lasketaan vaan siitä kun hana on auki.[/QUOTE]

Aika ähtee siitä kun suihkuhuoneeseen mennään.
 
Musher
Epäreiluahan se on jos kaikille ei oo sama aika. Mut kyllä sitä 7 minuutissa suihkusta kerkiää. Meillä ei oo lämminvesivaraajaa ja sammutan hanan aina shampoon ja hoitoaineen levityksen ajaksi sekä siksi aikaa kun pesen itseni. Eipä sitä tarvitse varttia vettä valuttaa. Jos valuttaisin vettä shampoonkin levityksen ajan ni huuhdellessa saisin jo viileää vettä päälleni.. Hyvin oppi sammuttamaan hanan aina =)
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
njoo
ymmärrän säännön jos talossa enenmmän teinejä,omakotitalossa se vesi ja sen lämmittäminen ei ole halpaa puuhaa. se että vanhemmat ja nuoremmat saa lotrata vettä miehelväärin kuulostaa silti väärältä. voisiko olla että tässä on jotain kietoutunutta taustalla et esim äiti ei tykkää jos suihkussa itsetyydytetään?
 
Juippi
Miten tuo sammuttaminen tähän liittyy, Musher? Jos aloittaja sanoi että on 7 minuuttia aikaa olla suihkussa, niin itse ajattelin sen niin, että menee ovesta sisään, kellon aika menemään, sitten siinä peseydyt jne. Hoitoaineenkin pitäisi antaa vaikuttaa hetken aikaa, tuskinpa se mamma oven takana kuuntelee onko suihku päällä vai kiinni ja sen mukaan laske minuutteja.

En voi tietää miten tossa perheessä menee, mutta meillä ainakin mennään suihlutilaan vaatteet päällä, eikä esim. pyyhe ympärillä. Menee siinäkin jo sitä aikaa jos alkaa kaikkia vaatteita pois ottamaan ennenkuin edes suihkuun veden alle pääsee. Siihen shampoon laitto ja huuhtelu, hoitoaineen laitto + vaikutus aika + huolellinen pesu, vartalon ja ehkä meikkien pesu ja karvjen ajelu päälle, niin ei siinä hirveen lepposa olo varmaan ole.
 
hilllla
Mä en tajua mikä oikeus sulla on puuttua toisen perheen asioihin.

Ihan hyvä juttu asettaa veden lotraamiselle aikaraja, ja 7 minuutissa ehtii aivan hyvin peseytyä jokainen. 15 minuuttia lotrausta on jo täyttä veden tuhlausta, jos hanaa ei suljeta esim. hiusten saippuoinnin välissä.
 
Näin myös
Epäreiluahan se on jos kaikille ei oo sama aika. Mut kyllä sitä 7 minuutissa suihkusta kerkiää. Meillä ei oo lämminvesivaraajaa ja sammutan hanan aina shampoon ja hoitoaineen levityksen ajaksi sekä siksi aikaa kun pesen itseni. Eipä sitä tarvitse varttia vettä valuttaa. Jos valuttaisin vettä shampoonkin levityksen ajan ni huuhdellessa saisin jo viileää vettä päälleni.. Hyvin oppi sammuttamaan hanan aina =)
Meilläkin! Tai on varaaja mutta ei ole nyt enää niin lämpimällä.

Kun maksetaan ite vedestä ihan kulutuksen mukaan niin kyllä siinä vettä oppii säästämään nopeilla suihkuilla. Musta 7 min on pitkä aika lotrata vettä.

Tosin jos aika alkaa kun suihkuhuoneeseen menee niin se on vähän epistä. Minusta hyvä ois että 7min veden laskuaikaa KAIKILLA. Tosiaan se hana sammutetaan välillä eikä pesun aikana lorise siinä turhaan.

Onko kyse tuossa perheessä ajan vai veden säästöstä?
 
Mä en tajua mikä oikeus sulla on puuttua toisen perheen asioihin.

Ihan hyvä juttu asettaa veden lotraamiselle aikaraja, ja 7 minuutissa ehtii aivan hyvin peseytyä jokainen. 15 minuuttia lotrausta on jo täyttä veden tuhlausta, jos hanaa ei suljeta esim. hiusten saippuoinnin välissä.
Minun mielestäni taas tuossa aikarajassa ei ole mitään järkeä. Kukaan normaali ihminen ei juoksuta vettä sillä aikaa, kun saippuoi kehon ja hiukset, vaan ainoastaan huuhdellessa. Itse saatan olla esim. vartin "suihkussa" ajelemassa karvoja ja puhdistamassa meikkejä, mutta vesi ei todellakaan silloin juokse. Siksi on epäreilua, että 7 minuutissa pitäisi hoitaa nuo kaikki ja olla ulkona. Ennemmin voisi vaikka opastaa niitä lapsia käyttämään vettä vain silloin kun sitä oikeasti tarvitsee.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
hilllla
ymmärrän säännön jos talossa enenmmän teinejä,omakotitalossa se vesi ja sen lämmittäminen ei ole halpaa puuhaa. se että vanhemmat ja nuoremmat saa lotrata vettä miehelväärin kuulostaa silti väärältä. voisiko olla että tässä on jotain kietoutunutta taustalla et esim äiti ei tykkää jos suihkussa itsetyydytetään?
Niin tai oisko takana esim. teinien mustavalkoinen ajattelu ja pienoinen asioiden suitsuttelu? :D

Tosiasiassa perheen teinit on lotrannut siellä suihkussa päivittäin hirvittävän pitkiä aikoja, eikä esim. vanhemman ohjaus että sammuttaa edes hanan välillä ole mennyt perille. Sit on päätetty pistää tuollainen 7 min. raja, koska se lämmin vesi ei ole ilmaista.

Ja ehkä äiti ja pikkusisarukset ei käy suihkussa päivittäin niinkuin teinit, he sammuttaa sen hanan välillä jne.
 
plöts
Onko näillä 7 minuuttiaon pitkä aika-tyypeillä millaiset hiukset? Mulla pitkät, ja vaikka en edes käytä poispestävää hoitoainetta, menee hiusten kunnolliseen huuhteluun + muu peseminen vähintään kymmenen minuuttia. Perheessä useampi tyttölapsi, ja paksuhiuksisimman kohdalla menee hiusten kastelemiseen ja huuhtomiseen varmaan tuo 7 minuuttia. Ihan lyhyt tukka, tai hyvin ohuet hiukset varmaaan lähtee nopeammin.
Kohtuullista on jos suihku pitää sammuttaa saippuan levityksen ajaksi, mutta tuollainen ap:n kuvailema tilanne on kyllä oikeasti ilkeää tuolta äidiltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hermione Granger
"oho"
Alkuperäinen kirjoittaja plöts;29904077:
Onko näillä 7 minuuttiaon pitkä aika-tyypeillä millaiset hiukset? Mulla pitkät, ja vaikka en edes käytä poispestävää hoitoainetta, menee hiusten kunnolliseen huuhteluun + muu peseminen vähintään kymmenen minuuttia. Perheessä useampi tyttölapsi, ja paksuhiuksisimman kohdalla menee hiusten kastelemiseen ja huuhtomiseen varmaan tuo 7 minuuttia. Ihan lyhyt tukka, tai hyvin ohuet hiukset varmaaan lähtee nopeammin.
Kohtuullista on jos suihku pitää sammuttaa saippuan levityksen ajaksi, mutta tuollainen ap:n kuvailema tilanne on kyllä oikeasti ilkeää tuolta äidiltä.
No huh huh! Mulla on pitkät hiukset eikä todella mee noin paljon aikaa hiusten pesuun!
 
hilllla
Alkuperäinen kirjoittaja plöts;29904077:
Onko näillä 7 minuuttiaon pitkä aika-tyypeillä millaiset hiukset? Mulla pitkät, ja vaikka en edes käytä poispestävää hoitoainetta, menee hiusten kunnolliseen huuhteluun + muu peseminen vähintään kymmenen minuuttia. Perheessä useampi tyttölapsi, ja paksuhiuksisimman kohdalla menee hiusten kastelemiseen ja huuhtomiseen varmaan tuo 7 minuuttia. Ihan lyhyt tukka, tai hyvin ohuet hiukset varmaaan lähtee nopeammin.
Kohtuullista on jos suihku pitää sammuttaa saippuan levityksen ajaksi, mutta tuollainen ap:n kuvailema tilanne on kyllä oikeasti ilkeää tuolta äidiltä.
Mulla on pitkät ja paksut hiukset. Aivan helposti nykyajan suihkuilla selviytyy tuohon 7 minuuttiin, vaikka käyttäis hoitoainettakin.

Mulle tulee aiheesta mieleen nyt ne palstan kuuluisat kyykkyvatkaajat, jos se peseytyminen muka on täysin mahdoton 7 minuutissa...
 
[QUOTE="oho";29904089]No huh huh! Mulla on pitkät hiukset eikä todella mee noin paljon aikaa hiusten pesuun![/QUOTE]

Jep, ei mene pitkien hiuksien pesuun seitsemää minuuttia. Ja jos ajattelee, että se hana olisi päällä 7min, pois päältä pesujen ajan niin sehän on ruhtinaallinen aika.
 
Harmitus
Ainakin meillä käydessään teinit todellakin sammuttavat veden kun ei tartte juoksevaa vettä (myös ennen kuin heille tuli tuo 7min sääntö). Ja vartti/20min niillä SUUNNILLEEN menee kun meillä käyvät, eli ovesta menevät - tulevat ulos. Tässä siis tietty mukana riisuminen, pukeminen, kuivaaminen yms, eli mielestäni ei mikään pitkä aika kaikkeen tuohon, kun vettä ei valuteta turhaan. Itselläni menee myöskin tuon verran aikaa, varsinkin jos on lakkaa yms. hiuksiin laittanut niin pesen sen kyllä kunnolla pois, en halua rasittaa hiuksia jättämällä lakkaa niihin.

Syytä tähän en tosiaan tiedä. Jos kerta perheen äiti saa olla 20-30 min SUIHKUSSA, niin tuskinpa säästelee vettä.. Tai sitten sen mielestä vaan teinien kuuluu säästää.
 
"123"
Minä en käsitä tätä tapaa että sinne suihkuun jäädään asumaan. Itselleni tuli tosi tylsää jos pitäisi olla se 15-30 min suihkussa. 7 min riittää vallan mainiosti.

Mutta vaikuttaa aika tyhmältä natsimutsilta tuo ap:n tapaus. Tuon ymmärtäis jos kaikilla siinä perheessä olis tuo sama sääntö.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja plöts;29904077:
Onko näillä 7 minuuttiaon pitkä aika-tyypeillä millaiset hiukset? Mulla pitkät, ja vaikka en edes käytä poispestävää hoitoainetta, menee hiusten kunnolliseen huuhteluun + muu peseminen vähintään kymmenen minuuttia. Perheessä useampi tyttölapsi, ja paksuhiuksisimman kohdalla menee hiusten kastelemiseen ja huuhtomiseen varmaan tuo 7 minuuttia. Ihan lyhyt tukka, tai hyvin ohuet hiukset varmaaan lähtee nopeammin.
Kohtuullista on jos suihku pitää sammuttaa saippuan levityksen ajaksi, mutta tuollainen ap:n kuvailema tilanne on kyllä oikeasti ilkeää tuolta äidiltä.
Minulla on kyllä pitkät hiukset, eikä kyllä mene hiusten pesuun kymmentä minuuttia paitsi hiuksia värjätessä.
 
"123"
Ja on minullakin pitkät ukset. Eikä todellakaan mene shampoon ja hoitoaineen kanssa 10 minuuttia. Olis aika äkkiä pelkkä siili jos noin pirun hankalaa ja aikaavievää olisi hiusten pesu :D
 
Minusta 7 min sääntö kuulostaa aivan kohtuulliselta, mutta kieltämättä hassua että se koskee vain teinejä eikä muita perheenjäseniä.

Taustalla on varmaan sellaista, että teinit ovat lotranneet kuumalla vedellä pitkiä aikoja ja vanhemmilla on mennyt tähän tuhlaamiseen hermot?

Minäkin teininä viihdyin suihkussa jopa 20 min (!!!!) mutta aloin kyllä tehostaa toimintaani, kun sain vanhemmilta pari kertaa huudot asiasta :)

Nykyään suihkussa menee se 10 min, kun en jää sinne haaveilemaan vaan peseydyn vikkelästi :).

Lapsille tulee opettaa vastuullista vedenkäyttöä pienestä pitäen, vesi ei vain "tule hanasta" vaan se on arvokas ja kallis luonnonvara.
 
HippuTAR
No ei tohon oikein ulkopuolinen voi puuttua.

Meidän teinillä tosin menee suihkussa VÄHINTÄÄN puoli tuntia. Ja se ei mitenkään kykene selviytymään sieltä nopeammin. Toi on itseasiassa aika hyvin ku vielä pari vuotta sitte sillä saatto mennä puolitoista tuntia. Sammuttaa veden saippuoinnin ajaksi mutta kuluuhan siltä silti enempi vettä ku muilta.
 

Yhteistyössä