Ystäväperheen suihkusääntö teineille, 7min aikaa. :/

  • Viestiketjun aloittaja "Harmi"
  • Ensimmäinen viesti
kaalin toiseksi uloin lehvä
7 min veden valutusta ehkä riittääkin, mutta jos aika aloitetaan siitä kun ovi menee kiinni niin ei sitten millään. Vaikuttaahan hoitoaine jo minuutin ja vaatteet täytyy riisua, samoin ottaa pinnit, ponkkarit ym pois. Tosin nämä voi tehdä jo omassa huoneessa, samoin meikit voi pestä ennen pesulle menoa mutta melko ihmeelliseltä kuulostaa. Varsinkin kun samat säännöt ei koske kaikkia perheenjäseniä.
 
"kieppi"
Meillä on kylpyhuoneessa tiimalasi, joka valuu loppuun viidessä minuutissa. Käytämme sitä kaikki. Kun suihku on kiinni, käännetään tiimalasi vaaka-asentoon. Vettä saa siis laskea viisi minuuttia. Ikinä ei oikeastaan tarvita sitä viittä minuuttia, shampoot ja saippuart ehtii huuhtoa kyllä lyhyemmässäkin ajassa. Joskus koetin olla suihkussa viisi minuuttia ja luoja se oli tylsää! Seisoa nyt siinä paikoillaan ja vesi valuu niskaan.
 
perk
Ainakin jos ovat poikia nuo teinit niin kannattaa ehkä ruveta totuttelemaan armeijaa varten. Siellä nimittäin voi olla käytössä yksi suihku joukkuetta varten, eli 30 miestä. Jos illalla on vapaa-aikaa kolme tuntia niin ei siinä kyllä yksi suihkuttele varttia.
 
Kyykky vatkaajia
Toiset tyydyttää itseään suihkun hanan alla vartin ja toiset kantaa vettä kilometri tolkulla päänsä päällä saadakseen juoma/ruoka vettä.

Tasan ei käy onnenlahjat.
 
"viola"
Alkuperäinen kirjoittaja tähhh.;29905486:
No aika hemmetin iso kylpyamme saa olla jos 20 min sitä täyttelee?? Pikemminkin uima-allas...
No meidän kylpyammeeseen menee n. 270 l vettä, ja jos vettä tulee n. 16l minuutissa, niin täyttöaika on vajaat 17 minuuttia.
Meidän uima-allasta täytettiin viimeksi 9 tuntia :)
 
Joku raja
Ainakin jos ovat poikia nuo teinit niin kannattaa ehkä ruveta totuttelemaan armeijaa varten. Siellä nimittäin voi olla käytössä yksi suihku joukkuetta varten, eli 30 miestä. Jos illalla on vapaa-aikaa kolme tuntia niin ei siinä kyllä yksi suihkuttele varttia.
Ei armeijassa käydä joka päivä suihkussa. Noin 5 päivää on maksimi mitä voidaan leireillä pitää pesutta, sitten pitää järjestää suihkumahdollisuus.
Illalla kun vapaat alkaa on ihan hyvin aikaa käydä suihkussa kasarmilla. Ja kun ollaan alikessuja/kokelaita niin voi hiljaisuudenkin jälkeen käydä ihan rauhassa suihkussa.

On omituista jos omassa kotoa pitää olla kuin armeijassa, äiti kyttää kelloa. Meillä äiti kyttäsi kaikkea, jopa vessassa käyntiä. Kiva oli peilin edessä puristella finnejä kun äiti yrittää tulla ovesta läpi inttäen että "mitä siellä tehdään". Äiti myös yllätteli aina meitä omassa huoneissamme, saattoi keskellä yötäkin paukata ovesta sisään. Kerran sitten sai veliparan rysän päältä ja aamiaispöydässä oikein suureen ääneen ihmetteli miten veli oli alasti "jumppaillut".

Lopulta tuon mielisairaan akan takia sai olla rauhassa vaan suihkussa, himot ne on teinilläkin ja oli ainoa paikka missä sai helpotusta oloonsa. Suihkusta tuli siis todella rauhan tyyssija minulle, paikka jossa ei tarvitse ahdistua ja pelätä. Voin kyllä kuvitella että äitini oli niin sairas natsi että jos joku palstamammoista olisi väläyttänyt munakellon käyttöä niin hän olisi sitä ahkerasti käyttänyt teiniensä runkkailujen kyttäämiseen, 7 minuutissa ei varmasti ehdi tulla valmista.
 
Mielestäni teinien suihkussa käymistä on syytäkin rajoittaa, kun muuten siinä voi vettä lotrailla puoli tuntiakin. Kuitenkin niin, että kaikille perheenjäsenille sama sääntö ja että sääntö koskee vain veden virtaamista, jotta teinitkin oppivat sulkemaan hanan, kun hierovat aineita hiuksiinsa. Tietty kokonaisajallekin voi olla rajoituksensa, jos aamulla pitää useamman käydä suihkussa, mutta 7min on lyhyt aika, jos laitetaan hoitoaineita, sheivaillaan tai jotain muuta.
 
---*
Kuulostaa hurjalta.

Itse en sammuta vettä shampoon levityksen välissä, koska olen herkkä palelemaan ja vihaan sitä tunnetta. Tuon erään laskurin mukaan vartin suihku joka päivä maksaa 90 senttiä/pv. Kyllä mä mielelläni 90 senttiä maksan, että voin mukavan lämpöisessä suihkussa seistä ja haaveilla.
 
mitenhän on
Kuulostaa hurjalta.

Itse en sammuta vettä shampoon levityksen välissä, koska olen herkkä palelemaan ja vihaan sitä tunnetta. Tuon erään laskurin mukaan vartin suihku joka päivä maksaa 90 senttiä/pv. Kyllä mä mielelläni 90 senttiä maksan, että voin mukavan lämpöisessä suihkussa seistä ja haaveilla.
Perheessä 5 jäsentä, joista 3 käy päivittäin suihkussa kahdesti -> 7 suihkukertaa. 7 x 90 c = 6,30 /pv = 189 e / kk. Enemmän kuin sähkölasku? Mielelläsi maksat suihkusta enemmän kuin sähköstä?
 
"hmmmmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja mitenhän on;29906476:
Perheessä 5 jäsentä, joista 3 käy päivittäin suihkussa kahdesti -> 7 suihkukertaa. 7 x 90 c = 6,30 /pv = 189 e / kk. Enemmän kuin sähkölasku? Mielelläsi maksat suihkusta enemmän kuin sähköstä?
Vaikea uskoa kun minä otan tunnin suihkuja (tai boilerin kylmäksi) plus miehen suihkuttelut siihen päälle, eikä meillä ole ikinä ollut tuollaisia vesilaskuja. Eikä edes järjettömiä sähkölaskuja.
 
"viola"
[QUOTE="hmmmmmm";29906487]Vaikea uskoa kun minä otan tunnin suihkuja (tai boilerin kylmäksi) plus miehen suihkuttelut siihen päälle, eikä meillä ole ikinä ollut tuollaisia vesilaskuja. Eikä edes järjettömiä sähkölaskuja.[/QUOTE]

No jos teillä vesi lämpiää omassa vesivaraajassa, kustannus jakaantuu siis kylmän veden, jäteveden ja veden lämmitykseen käytetyn sähkön kesken.
 
"birgitta"
Typerää kyttäystä. Yleensä 7 min riittää hyvin, mutta mitä väliä jos joskus on kauemmin. Mä otan joskus puolen tunnin suihkuja, mutta keskimääräinen suihkuaikani jää varmaan 5 minuuttiin.
 
velipoika alkoi huomautella teinityttärilleen (kolme) vedenkulutuksesta ja teinit alkoivat käydä mummolla suihkussa.
minä se ihmettelin, kun mummo kertoi, että "riitta ja raija kävivät kylässä ja molemmat kävivät vielä suihkussakin"... mummolassa saa läträtä vettä, kun ei ole kuin mummo vedenkäyttäjänä. näin tuumasivat nuoret. kekseliästä :D
 
"hmm"
Mun mielestä tossa ei oo mitään muuta outoa kuin se, että kaikilla ei ole samaa sääntöä. Itse en ymmärrä ollenkaan sitä suihkussa asumista. Mulla menee kolmisen minuuttia kun pesen itseni, ja mulla on pitkät hiukset. En ymmärrä MITÄ siellä touhutaan se vartti. Samaten pesen töissä ihmisiä, ja pahimmat lotraajatkaan eivät ole kuin 10min suihkussa, ja hyvin ehtii muutamassa minuutissa pestä hiukset ja vartalon varpaidenvälit mukaan lukien. Hyvä sääntö tuo 7minuuttia, olis vaan syytä koskea koko perhettä.
 
En jaksanut lukea ketjua, kuin vähän. Me käytettiin vettä surutta kunnes tuli iso veden tasauslasku, 500€.. Seuraava vuosi vähän katsottiin ettei suihkussa esim leikitä niin että vei valuu tunnin, tasauslasku oli 200€. Viime vuonna otettiin käytäntö että suihku sammutetaan kun levitetään shampoota jne. Tasauslasku oli 0,79€. Eli säästämme 200-500€/vuosi kun tarkkailemme veden kulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Rollolainen
[QUOTE="vvieras";29904545]Osaako joku sanoa mitä vartti suihkussa maksaa...tai minuutti. Lapsena meille valitettiin jos oli vartin. Olinpahan silti välillä. Nyt kerrostalossa kun vesi kuuluu vuokraan, voin puolikin tuntia nauttia vedestä. Ihanaa.[/QUOTE]

meillä vesi maksaa 20e/hlö maksetaan, joten kuukaudessa me maksetaan vedestä 80e, mutta se ei tosiankaan riitä. keran vuodessa tulee tasauslasku. viimeksi se oli yli 500e, koko vuodelta.
tää vesimaksu ku siältää akiekn veden käytön, tiskaamiset, siovukset ne suihkut ym niin suihkuaikoja yritän rajoittaa. vain saunapäivänä kerran viikossa ei tarvitse suihkuaikaa rajoittaa.
 
"milli"
no joo. epareilua on et saanto vain kahdelle. varsinkin jos itse losottaa menemaan. reilumpi olis et opeteltais kayttamaan saasteliaasti vetta koko porukka. seitteman minuttia vetta on ok. no pesulla oleminen kestaa hiukka pidempaan joillain. meilla on mini varaaja. kavin just pesulla. lammin vesi kestaa nelja minuuttia... eli vaatteet pois-suihku-vaatteet paalle meni kuudessa minuutissa! hoitoainetta en kayta.
 
plaa
No todellakin tuo riittää. Ei sielä suihkussa tarvi varttia lotrata. Pesut ehtii tehdä tuossa ajassa kunnolla. Ymmärrän kyllä tuon säännön hyvin. Varsinkin jos on sähköllä lämpiävä vesi.
 
Lunatic
Miten tuo on mahdollista? Meikkien pesu/kasvopesu, ihon kuorinta (kasvot, jalat, reidet, olkavarret, rinta) ja huuhtelu, ihokarvojen ajelu (sääret, reidet, kainalot), hiusten pesu, hoitoaineen laitto, vaikutus+pesu, kropan pesu, huuhtelu kunnolla.. Mulla menee hiusten pesuunkin kauemmin aikaa jo. Ja sitten saan päähäni tyydyttää suihkulla ja menee se 20-45min :D
Siten että menee suihkuun, laittaa shampoon ja huuhtelee pois, pesasee kriittiset paikat ja poistuu.
Ei toi vie kuin pari minuuttia.

Ainoostaan saunassa saippuoin itseni kauttaaltaan, arkisuihkussa riittää kun pesee tukan ja pyllyn. Mutta emmä saunan suihkussakaan lotraa puolta tuntia, vaan sen pari minuuttia.

Miten toi jollakin on tollanen prosessi, en ymmärrä.
 

Yhteistyössä