Ystäväperheen suihkusääntö teineille, 7min aikaa. :/

  • Viestiketjun aloittaja "Harmi"
  • Ensimmäinen viesti
Seitsemässä minuutissa ehtii vallan mainiosti pestä ja lotrata kaikki paikkansa puti puhtaiksi, jopa ne pitkät hiuksetkin. Mun mielestä ihan kohtuullinen sääntö - mutta jos koskee yhtä perheenjäsentä, koskee myös kaikkia muitakin. Reilu peli :).

Ja oi, onhan se ihanaa vaan olla ja viihtyä siinä maitovellin lämpimässä vedessä ja lillua ja antaa vain veden kohista...mutta kohtuus kaikessa.
 
"Diipadaa"
Mä saatan lotrata puol tuntia suihkussa, enkä kyllä kertaakaan sammuta hanaa sen aikana. Ja ikää mulla on kuitekin jo 26vuotta.

Mikään ei ole parempaa kuin veden alla haaveilu ja lämmittely
 
Meidän teinillä tosin menee suihkussa VÄHINTÄÄN puoli tuntia. Ja se ei mitenkään kykene selviytymään sieltä nopeammin.
Ei pahalla, mut onko sun teini kehitysvammainen kun ei mitenkään kykene selviytymään suihkureissusta alle puolessa tunnissa? Jos ei, niin siinä tapauksessa pistäisin kyllä vedet poikki :D. Eihän kenenekään voi antaa oppia tuollaisille tavoille.. Luonto ja kukkaro kiittää!
 
"Pippuri"
Helpostihan siellä suihkussa sen puoli tuntia saa menemään. Joskus enemmän joskus vähemmän. Kyllä minä kykenen peseytymään alle 10 minuutissa jos tarve on, mutta en tykkää siitä. Jotenka pyrin menemään suihkuun kun on tarpeeksi aikaa. Suihku on todellakin päällä koko ajan, en halua jäätyä missään välissä, kuumassa suihkussa käyn aina, jopa kesällä.

Olishan se kiva säästää vettä, mutta tässä asiassa oma nautinto menee etu sijalle. :D
 
Mullakin on pitkät ja paksut hiukset ja hyvin ehtii kyllä pestä ja antaa hoitoaineen vaikuttaa reilusti alle 10min. Hiusten kastelu, hana kiinni. Shampoon laitto ja hiusten pesu hana kiinni. Sit huuhtelu, hana kiinni. Hoitoaine päähän, vaikutusaikana kropan saippuointi, karvojen ajelu ja sit kropan ja hoitoaineen huuhtelu. Ei kovin hankalaa tai aikaa vievää puuhaa.
 
"viola"
Jos meillä jokainen teini + aikuiset päälle kävisivät puolen tunnin suihkussa, niin pari viimeistä saisi kyllä tyytyä kaivokylmään veteen :)
Välillä meilläkin joutuu käymään ovea koputtelemassa, jos meinaa suikussa käynti mennä veden alla seisoskeluksi. Hyvä keino olisi ottaa suihkupidike seinästä, tämä pakottaisi sammuttamaan suihkun pesun ajaksi...
Mutta siis, ymmärrän sikäli tapauksen 7 min säännöstä, että teineillä suihkut vaan tuppaavat välillä menemään överiksi.
 
HippuTAR
Ei pahalla, mut onko sun teini kehitysvammainen kun ei mitenkään kykene selviytymään suihkureissusta alle puolessa tunnissa? Jos ei, niin siinä tapauksessa pistäisin kyllä vedet poikki :D. Eihän kenenekään voi antaa oppia tuollaisille tavoille.. Luonto ja kukkaro kiittää!
Ei ole. Poika on kehitysvammainen ja selviää suihkusta hyvin vikkelästi, nopsa on muutenkin.
Toi teini vaan on hidas, kaikessa. Välillä sillä on ollu sen takia ADD diagnoosi mutta se purettiin pari vuotta sitten kun todettiin ettei voi olla siitä kyse.
 
Harmitus
Onko teistä tosiaan vartti niiiin pitkä aika suihkussa käyntiin ja muuhun mitä kirjoitin?
Ja ystävä itse sanoi että vartin verran olevat suihkutiloissa, mielestäni se ei kyllä mikään megapitkä aika ole..
 
Onko teistä tosiaan vartti niiiin pitkä aika suihkussa käyntiin ja muuhun mitä kirjoitin?
Ja ystävä itse sanoi että vartin verran olevat suihkutiloissa, mielestäni se ei kyllä mikään megapitkä aika ole..
Minusta ei ole. Ja jos on pitkät hiukset niin niihin menee hieman enemmän aikaa kuin lyhyillä hiuksilla. Mun aina pakko laittaa hotioainetta hiuksiin kun pesen ne. Hoitoaineen pitää vaikuttaa pari minuuttia.
 
hilllla
Onko teistä tosiaan vartti niiiin pitkä aika suihkussa käyntiin ja muuhun mitä kirjoitin?
Ja ystävä itse sanoi että vartin verran olevat suihkutiloissa, mielestäni se ei kyllä mikään megapitkä aika ole..
Mä en usko pätkääkään että ystävää haittaa vaikka mukulat oleilis suihkutiloissa 30 minuuttia. Varmasti kyse on ollut veden turhasta juoksuttamisesta, johon sitten on puututtu tälläisellä säännöllä. Mikä on vain järkevää.

Tai sitten sun ystävä vaan on sairas sekopää, joka haluaa jotenkin kyykyttää lapsiaan.
 
hilllla
Minusta ei ole. Ja jos on pitkät hiukset niin niihin menee hieman enemmän aikaa kuin lyhyillä hiuksilla. Mun aina pakko laittaa hotioainetta hiuksiin kun pesen ne. Hoitoaineen pitää vaikuttaa pari minuuttia.
Minusta on. Jos perheessä on 4 henkeä jotka on päivittäin suihkussa 15 minuuttia, niin että vesi juoksee koko suihkun ajan, niin se on jo tunti lämpimän veden juoksutusta. Siitä voi laskea huvikseen kuinka monta litraa vettä tuhlataan päivässä, viikossa, vuodessa...

2 minuutin aikana ehtii jo vaikka mitä; sheivaamaan, kuorimaan, pesemään kropan. Eli 7 minuuttia kaikkeen riittää aika loistavasti.

Se jos menee suihkutiloissa 15 minuuttia mutta hana suljetaan aina esim. saippuoinnin ajaksi, on sit jo vähän eri asia. Sehän on ihan sama vaikka ajelis karvoja 15 minuuttia, jos ei vettä juoksuta sillä aikaa. Mutta moni ei sitä hanaa sulje välillä, ettei tuu kylmä tms..
 
Onko teistä tosiaan vartti niiiin pitkä aika suihkussa käyntiin ja muuhun mitä kirjoitin?
Ja ystävä itse sanoi että vartin verran olevat suihkutiloissa, mielestäni se ei kyllä mikään megapitkä aika ole..
Suihkutiloissa kuppelehtikoon miten kauan lystää mutta onhan siinä vissi ero onko juoksevan veden alla sen seitsemän minuuttia vai sen varttitunnin. Mietipä - seitsemän minuutin suihkussa vettä kuluu noin 90 litraa kun taas varttitunnin ajassa sitä lotisee ohi suun sen 180 litraa. Mun mielestä tossa on ihan varteenotettava ero sekä tuntu ihan rahallisestikin.
 
viera.s
Kyllä 7 minuutissa ehtii hyvin peseytymään, sillä välin kun hoitoaine vaikuttaa, voi pestä muun kropan. Eri juttu, jos suihkussa tekee muutakin, kuten ajelee karvoja tai harrastaa itsetyydytystä. Minusta nuo jälkimmäisetkin on kyllä ihan normaalia toimintaa suihkussa, johon teinillä pitäisi kohtuuden rajoissa olla myös mahdollisuus. Että enpä minä itse noin tiukkoja aikarajoja asettaisi, mutta en kyllä myöskään pidä lapsia mitenkään kaltoinkohdeltuina, vaikka jossain perheessä tuollainen sääntö on.

Onko tuttavaperheessä äiti sitten aina paikalla kyttäämässä teinien suihkuaikoja? Itse teininä ajoitin nuo aikaavievät jutut suihkussa sellaisiin ajankohtiin, kun vanhemmat ei olleet kotona. Sillä vaikka mitään tiukkaa sääntöä ei ollut, äiti kyllä joskus tuli patistelemaan suihkusta pois jos minulle meni pitkään, eikä se luonnollisesti ollut kovinkaan kivaa, jos oli "hommat" kesken.
 
Minusta on. Jos perheessä on 4 henkeä jotka on päivittäin suihkussa 15 minuuttia, niin että vesi juoksee koko suihkun ajan, niin se on jo tunti lämpimän veden juoksutusta. Siitä voi laskea huvikseen kuinka monta litraa vettä tuhlataan päivässä, viikossa, vuodessa...

2 minuutin aikana ehtii jo vaikka mitä; sheivaamaan, kuorimaan, pesemään kropan. Eli 7 minuuttia kaikkeen riittää aika loistavasti.

Se jos menee suihkutiloissa 15 minuuttia mutta hana suljetaan aina esim. saippuoinnin ajaksi, on sit jo vähän eri asia. Sehän on ihan sama vaikka ajelis karvoja 15 minuuttia, jos ei vettä juoksuta sillä aikaa. Mutta moni ei sitä hanaa sulje välillä, ettei tuu kylmä tms..
Ehkä riittää nuorelle ja terveelle ihmiselle. Mun teinillä menee n.10min. En ole aikaa katsonut. Meitä on 2 kerrostaloasunnossa.
 
"vvieras"
Osaako joku sanoa mitä vartti suihkussa maksaa...tai minuutti. Lapsena meille valitettiin jos oli vartin. Olinpahan silti välillä. Nyt kerrostalossa kun vesi kuuluu vuokraan, voin puolikin tuntia nauttia vedestä. Ihanaa.
 
[QUOTE="vvieras";29904545]Osaako joku sanoa mitä vartti suihkussa maksaa...tai minuutti. Lapsena meille valitettiin jos oli vartin. Olinpahan silti välillä. Nyt kerrostalossa kun vesi kuuluu vuokraan, voin puolikin tuntia nauttia vedestä. Ihanaa.[/QUOTE]

Tossa löysin tommosen yhtälön....Paljonko maksaa vartin suihku? - Turku Energian asiakaslehti Valopilkku

Ja suihkun virtaamaa voi myös reippaasti säätää, kun sijoittaa vaikka sellaiseen suihkuun, missä tulee noin neljä litraa vettä minuutissa.
 
Vierass
Minusta on. Jos perheessä on 4 henkeä jotka on päivittäin suihkussa 15 minuuttia, niin että vesi juoksee koko suihkun ajan, niin se on jo tunti lämpimän veden juoksutusta. Siitä voi laskea huvikseen kuinka monta litraa vettä tuhlataan päivässä, viikossa, vuodessa...
Teini saattaa päivän aikana käydä suihkussa kolmekin kertaa. Vesilaskussa kyllä näkyy, kestääkö suihku 7 min vai 15 min. Jatkuvasti on jouduttu huomauttelemaan suihkun kestosta, mutta kellokalleksi ei olla vielä alettu.
 
lutraaja
Meillä oli kotona 10min sääntö ja tiukkaa teki, varsinkin jos piti ihokarvoja poistaa, nimim. pahat arvet jalassa yhä. Nyt aikuisena olen lähes poikkeuksetta 20-30min ellei tuplatenkin ja kylpyammeen käyttö vielä erikseen, siihen menee n.225litraa vettä. Ei se vesi ja lämmitys nyt niin kallista ole.
 
"aappa"
15-20v sitten kun itse olin teini saimme sisareni kanssa käydä kaksi kertaa viikossa suihkussa. Isä valvoi silloinkin veden menoa ja saattoi katkaista veden tulon kesken kaiken jos aikaa meni hänen mielestään liikaa. Koulussa kiusattiin kun hiukset oli likaiset. Jos teinit saavat suihkutella päivittäin tuon 7min niin kuullostaa aivan ruhtinaalliselta omaan lapsuuteen verrattaessa. Meillä se oli sen 2 kertaa vkossa max 5min ja sitten loppui vesi ja sillä siisti. Tosin sama sääntö pitäisi olla muillakin perheen jäsenillä, että eikun vaan munakello tikittämään sitten myöskin mammalle ja isukille.
 
vieras*
Sinänsä mielenkiintoista, että perheen äiti ei selviä suihkusta 7 min. Ja silti vaatii sitä teineiltään. Kun itse olen suihkussa on vesihana auki vain kasteltaessa ja huuhdottessa, suihkussa oloaika ehkä noin 15 min, josta todellakaan vesihana ei ole läheskään koko aikaa päällä.
 
noh.
Onhan toi aika natsimeininkiä. Teinit on varmasti sen verran fiksuja että tajuaa mennä pyyhe päällä sinne suihkuun ja hoitaa meikin pesut ja sheivaukset tuon suihkuajan ulkopuolella, jos kerta aika lähtee siitä kun suihkuhuoneeseen menee. Vartalon ja hiukset pesee kyllä ihan hyvin 7 minuutissa.
 

Yhteistyössä