Lapsi autossa: Poliisi kertoo yleisimmän syyn, miksi turvaistuimen käyttövirheestä tulee sakot
Edelleen poliisi joutuu puuttumaan ”Hyppää kyytiin, ajetaan tämä matka varovasti” -asenteeseen.
Viime vuonna Suomen teillä kirjoitettiin 198 rikesakkoa tai liikennevirhemaksua lasten virheellisestä kuljettamisesta ajoneuvossa.
Poliisitarkastaja Timo Ajasteen mukaan tilanne on mennyt selvästi parempaan suuntaan. Vielä muutama vuosi sitten liikennepoliisi pysäytti autoja, jossa pientä vauvaa kuljetettiin sylissä auton etupenkillä.
– Se on pahin mahdollinen tapa kuljettaa lasta autossa. Lapsi ei ole kiinni missään turvalaitteessa ja kolaritilanteessa hän sinkoutuu esimerkiksi tuulilasin läpi. Turvallisin paikka lapselle on takapenkki.
Nykyisin pienen vauvan kuljettamisessa ei tingitä. Vauvan turvaistuin tai turvakaukalo on pääsääntöisesti aina kiinnitetty oikein selkä menosuuntaan päin. Sakkoja ja huomautuksia tulee enemmän isompien lasten kuljettamisesta.
– Tyypillinen selitys lasten virheelliselle kuljettamiselle on se, että perheessä on kaksi autoa ja turvaistuin on vain toisessa autossa.
Vanhempi on lähtenyt kiireellä hakemaan lasta päivähoidosta tai harrastuksesta ja huomannut vasta viime hetkellä, että turvaistuin onkin puolison autossa. Silloin tulee helposti ajatus, että kyllä näin lyhyen matkan voi kulkea ilman turvalaitettakin.
– Pääsääntöisesti sakot tulevat lyhyen matkan kuljetuksesta. Kun perhe on lähtenyt pitemmälle reissuun, turvaistuinasiat ovat yleensä kunnossa.
Ajaste toivoo, että vanhemmat kiinnittäisivät erityistä huomiota tilanteisiin, joissa lasta kuljetetaan autossa tavallisesta poikkeavasti, esimerkiksi perheen kakkosautolla tai isovanhempien kyydissä.
Jokaisen, joka lasta kuljettaa, tulee osata kiinnittää turvaistuin oikein.
– On tärkeää, että turvaistuimen kiinnittäminen ei ole yhden vanhemman vastuulla, vaan molemmat vanhemmat, isovanhemmat ja muut lasta autossa kuljettavat henkilöt osaavat kiinnittää istuimen oikein, Ajaste sanoo.
Turvaistuimet voidaan kiinnittää joko Isofix-kiinnitysjärjestelmällä tai auton turvavyöllä. Isofix-kiinnitys on yleensä hieman yksinkertaisempi, mutta kiinnikkeisiin liittyvän painorajan vuoksi pitkään selkä menosuuntaan käytettävistä turvaistuimista suurin osa on vielä turvavyökiinnitteisiä. Isofix on ollut pakollinen uusissa henkilöautoissa vuodesta 2014 alkaen, mutta valmius löytyy jopa joistakin 1990-luvun autoista.
Isofix-kiinnikkeet helpottavat turvalaitteiden kiinnittämistä, mutta markkinoilla on myös lukuisia erittäin turvallisia turvaistuimia, jotka kiinnitetään auton turvavyöllä.
Perheelle autoa hankittaessa on tärkeä huomioida aiemmin hankittujen lasten turvalaitteiden sopivuus hankittavaan autoon. Myös lasten turvalaitteita hankkiessa on hyvä tutkia auton huoltokirjaa, jotta auton rajoitteet turvalaitteiden kiinnittämiselle eivät tule yllätyksenä.
Uusi suositus: Alle 150-senttinen lapsi autossa istuimeen
Liikenneturva julkaisi alkuvuodesta 2021 uuden suosituksen, joka kehottaa käyttämään turvavyöistuinta alle 150 sentin pituisen lapsen kuljettamiseen. Turvavyöistuin on istuinkoroketta turvallisempi, koska turvavyöistuin antaa lapselle pääntuen, sivutörmäyssuojaa ja paremman turvavyön reitityksen.
Uusi 150 sentin pituussuositus on herättänyt kysymyksiä: Pitääkö lasta kuljettaa 12-vuotiaaksi turvalaitteessa? Tuleeko sakot, jos alle 150-senttinen lapsi matkustaa autossa ilman turvalaitetta?
– Kyseessä on Liikenneturvan antama suositus, johon poliisi suhtautuu myönteisesti. Laki ei määrää kuljettamaan alle 150-senttistä lasta turvalaitteessa eikä tällaista lakimuutosta ole tietojeni mukaan ainakaan vielä valmisteilla, Ajaste kertoo.
Ruotsissa vastaava suositus kehottaa kuljettamaan lapsia autossa turvalaitteessa 12 vuoden ikään saakka. Liikenneturva on katsonut paremmaksi määrittää suosituksen ikävuosien sijasta pituuden mukaan, sillä 12-vuotias voi olla jo yli 150-senttinen. Lasten hyväksytyt turvalaitteet on suunniteltu korkeintaan 150-senttisille.
Nykyinen tieliikennelaki määrää käyttämään turvalaitetta alle 135 sentin pituisen lapsen kuljettamiseen. Tämä Suomen tieliikennelain pituusraja on EU-direktiivin sallima kansallinen poikkeus.
Suositus lasten kuljettamisesta turvalaitteessa murrosiän kynnykselle saakka on saattanut myös oudoksuttaa. Uutta suositusta perustellaan lapsen luuston kehityksen keskeneräisyydellä sekä sillä, että autojen turvavyöt on suunniteltu yli 150-senttisille aikuisille. Myös lyhyille aikuisille on saatavana istuinkorokkeita autoon.
Timo Ajaste kehottaa turvaistuimen ostajaa tutustumaan huolellisesti laitevalmistajan esitteeseen sekä asennusohjeisiin. Myös turvalaitteen myyjältä kannattaa kysyä aktiivisesti kaikesta, mikä turvalaitteen valinnassa, asennuksessa ja käytössä mietityttää.
– Aina kun kuljetat alle 135-senttistä lasta, on nähtävä se vaiva, että lapsi on turvalaitteessa ja laite on oikein kiinnitetty, hän painottaa.
Artikkelia varten on haastateltu myös Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruuttia.
Kommentit (2)
Kaikki kyllä vouhottaa että törmäystilanteessa takapenkillä selkä menosuuntaa olevan pää ei retkahda. Missään ei puhuta että peräänajokolareita sattuu paljon. Entäs suoja kun joku ajaa sinun perään?
Peräänajot on usein parkkipaikoilla, kaupungin keskustassa, risteyksissä tapahtuvia kolareita joissa kummankin auton nopeus on marginaalinen verrattuna nokkakolari nopeuksiin.