// Helmivauvat 2015 - joulukuu //



Helmikuiset 2015
(PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA KIITOS!:))

27.1.
NaNa84 / 29v / 2. Lapsi / TAYS *tyttölupaus*

28.1.
Hiliputti / 27v / 1. lapsi / NKL tai KOS

1.2.
Cherise / 31v / 3. lapsi / KOS
vauvatoiveilija / 22v / 1. lapsi / PHKS
Iiina2013 / 39v / 4. lapsi / KSKS
maatuskamamma / 27v. / 2.lapsi / EKKS
pikkuakkanen / 23v / 1. lapsi / KYS
Tibt / 26v / 1. lapsi / K-SKS *tyttölupaus*

2.2.
Enny / 27v / 2. lapsi / ??
cockerspaniel /22v / 2. lapsi / VKS *tyttölupaus*
Haaveilija93 / 21v / 1. lapsi / JS
Sissinen / 28v / 1. lapsi / TAYS
BlackPearl / 24v / 3. lapsi / TAYS *poikalupaus*
Pippurihäntä / 37v / 3. lapsi / KOS *poikalupaus*

3.2.
Rva_koo / 28v / 2. lapsi / TAYS
sushan / 29v / 2. lapsi / OYS
mukipukipuu / 25v / 1.lapsi / TAYS *poikalupaus*

4.2.
Maikki1985 / 28v / 1. ja 2. lapsi / TYKS (kaksoset)
Rouva kampiakseli / 27v / 3. lapsi / KOKS *poikalupaus*
Redi / 28v / 2. lapsi / K-SKS
Auriri / ?? / 2. lapsi / KYS
Seriso / 32v / 2. lapsi / KOKS *poikalupaus*

5.2.
Heilanga / ?? / 1. lapsi / TYKS *tyttölupaus*
Hillevi80 / 33v / 2. lapsi / OYS
Pikkupapu / 22v / 2. lapsi / PHKS
MaijaLee / 24v / 1. lapsi / TAYS
Mary88 / 26v / 1. lapsi / TAYS *tyttölupaus*


6.2.
milli06 / 33v / 1.lapsi / OYS *tyttölupaus*
roora / 24v / 1. lapsi / K-HKS

7.2.
Sunflower86 / 28v / 1. lapsi / PKSSK
kastehelmi 89 / 25v / 2.lapsi / JS

8.2.
Befuliini / ?? / 1. lapsi / ??
Shampanjapäärynä/ 37v./ 7.lapsi/ KYS *poikalupaus*
Kuuttinen/ 23v / 1. lapsi / SatKs

9.2.
kalopsia / 26v / 1. lapsi / LKS
Ututyttö/ 41v / 1. lapsi /Tays
milliliina / 23v / 1. lapsi / TYKS
Sitruuna84 / 30v / 1.lapsi / JS
HelmiQ / 30 v. / 2. lapsi / JS
Tirrikkä / 27v / 2.lapsi / KSKS *poikalupaus*

10.2.
Lainakengissä / 24v / 2. lapsi / OYS
Jepa81 / 32v / 1.lapsi / JS *tyttölupaus*
Sadana / 39v / 1. lapsi / NKL *poikalupaus*
Llinndda / 20v / 2. lapsi / K-HKS
marsali / 26v / 2.lapsi / KYS *tyttölupaus*

11.2.
Chshr / 25v / 2. lapsi / TYKS *poikalupaus*
Risutin / 29v / 2. lapsi / OYS
Sinikuu / 37v / 3. lapsi / HYS
1986/13 / 28v / 2.lapsi / HYS *tyttölupaus*
Emmikki / 35v / 1. lapsi / EKKS
Elovena13 / 36v / 2. lapsi / KOS *poikalupaus*

12.2.
Onnenpisara / 24v / 1. lapsi / PKSSK
Mai83 / 30v / 2. Lapsi / TAYS
Letu /27v / 1.lapsi / HYS
Kaneli88/ 26v / 1.lapsi / JS
Pallomasu / 35v / 3. lapsi / SaS *poikalupaus*

13.2.
-nti.jrvn / 21v / 2. lapsi / SatKS
Heikko-Peikko / 29v / 3.lapsi / TAYS

14.2.
Chiligail / 35v / 1. lapsi / MKS
Nettee / 22v / 3. lapsi / SatKS
hennanennu / 31v / 1.lapsi / HYS
Ystävänpäivävauva / 38v / 1. lapsi / LS
sandem / ?? / 2. lapsi / TYKS
Mammako86 / 28v / 1. lapsi / KYS

15.2.
Norbba / 25v / 1. lapsi / JS *poikalupaus*

16.2.
Pepper79 / 35v / 3. elävä lapsi / KOKS *tyttölupaus*

17.2.
onnellinentyttö / 23v / 1.lapsi / KOS
raputyttö84 / 30v / 2.lapsi / OAS
J2nsku / 26v / 1. lapsi / TAYS
Odotus2015 / 30v / 1.lapsi / TAYS

18.2.
Ode84 / 30v / 3.lapsi / ??
Hippu / 28v / 2. lapsi / TYKS
Pauliinali / 25v / 2.lapsi / ??
Pihlaja15 / 28v / 2. lapsi / TYKS *tyttölupaus*

20.2.
AnnuLiisa / 27v / 2. lapsi / TAYS *tyttölupaus*
Röllineito / ?? / 3.lapsi / OYS
Yllätys15 / 36v / 3. lapsi / OYS

21.2.
maijuelina88 / 26v / 1. lapsi / TYKS
Tiuh / 25v / 2. lapsi / KOKS
tintti / ?? / 3.lapsi / K-HKS

22.2.
mari1980 / 34v / 2. lapsi / OYS
Jepatin / 23v / 2. lapsi / EKKS
hepokatti83 / 30v / 5. lapsi / ??
Henttu86 / 28v / 3. lapsi / SeKS
nokkosperhonen79 / ? / 6. lapsi / ? / *poikalupaus*

23.2.
Wuf / 29v / 2. lapsi / HYS *poikalupaus*
Sammallammas80 / 34v / 2. lapsi / SeKS
dublo83 / 30v / 6. lapsi / SatKs
Möykkyliini / 37v / 1. lapsi / ??
vauvako / 34v / 1. lapsi / KOS

24.2.
mussukkanuppunen / 28v / 4. lapsi / OYS *poikalupaus*
Mustikkamaito / 37v / 2. lapsi / SatKS *poikalupaus*
Toffeetyttö / 34v / 1. lapsi / TAYS *tyttölupaus*

25.2.
pömppö / 33v / 2. lapsi / TAYS
Elisanen / 33v / 1. lapsi /JS
Penni* / 29v / 3.lapsi / ??

26.2.

27.2.
Fanning / 29v /3.lapsi / PHKS
Heini-79 / 35 / 2. lapsi / JS
eliaza84 / 29v / 2. lapsi / KSKS
snowcherry / 24v / 3. lapsi /MKS *tyttölupaus*

28.2.
Manta81 / 32v / 5.lapsi / HYS
Jörriliini81 / 33v / 3.lapsi / K-HKS
Mäkimeirami / 31v / 2. lapsi / ? /
MariaR81 / 33v / 3.lapsi / PS










Menetyksen kohdanneet :'(
HooKoo-82
Sarah85
hannuliini
Illacrimo
Sulo-Sylvia
Audrey
Vadelmanlehti
Väpä (enkelipoika :heart:)
+ 1 joka ei halunnut nimimerkkiään mainittavan.



SYNNYTYSSAIRAALAT
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKSSK = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

Helmivauvojen facebook-ryhmään haluavat, laittakaa yksityisviestiä käyttäjälle J2nsku

ONNEA KAIKILLE PLUSSANNEILLE, JA ONNEA JA MENESTYSTÄ RASKAUTEEN! :heart:



Linkit vanhoihin pinoihin:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2387135-helmivauvat-2015-a/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2389315-helmivauvat-2015-kesakuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2395321-helmivauvat-2015-heinakuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2405483-helmivauvat-2015-elokuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2411879-helmivauvat-2015-syyskuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2419238-helmivauvat-2015-lokakuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2424054-helmivauvat-2015-marraskuu/
 
Viimeksi muokattu:
Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut (+ sadesuoja ja hyttyssuoja)
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä )
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten (nenäfriida-merkkinen on hyvä)
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta (esim. erisan, äitiyspakkauksessakin)
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (keittäminen kattilassa ajaa saman asian)
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)
- Särkylääkettä (esim. panadol 60mg suppoja)
- Kynsisakset (äitiyspakkauksessa)
- Pehmeä hiusharja (äitiyspakkauksessa)
- Kylpylämpömittari (äitiyspakkauksessa)
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen) vastasyntyneellä ei voi mitata korvamittarilla.
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin, lansinoh)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia kipeisiin rintoihin
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Lisäksi vielä hyvät hermot & himppu unta & monta litraa rakkautta, niin pärjää jo pitkälle... :heart:

HUOM! jokainen poimii omiin tarpeisiinsa sopivat asiat :) tässä vain esimerkkejä.
saa ehdottaa jos jotain puuttuu listasta mitä olette kokeneet tarpeelliseksi!

 
Joulukuun alkuja kaikille! Tuntuu ihan kauhealta omanapailla Väpän kohtalon jälkeen, mutta kaipa se elämän täälläkin täytyy jatkua...väpän puolesta on kyllä todella surullinen olo. :(

Olin tänään neuvolassa ja pelottelivat mua nyt raskausmyrkytyksellä. On meinaan paineet nousseet aika runsaasti, virtsa oli kuitenkin puhdas... Sanoivat, että jos nousee yli 90 niin sitten täytyy ottaa verikokeita... Mullahan lähtö on ollut 76/103 nyt sitten 85/112 illalla nyt kun mittasin niin oli jo 91... En ymmärrä..pelottaa ihan vietävästi ja se ei kyllä paineita laske.. Nyt sit kuvittelen liikeiden vähentyneen iltaa kohden, mutta kyllä hän siellä potkuttelee aina välillä. Mä oon muutenkin jo vainoharhainen tätä ei olisi enää tarvittu...

Mehän tehtiin miehen kanssa koeajo yks sunnuntai Tyksiin kun mulla holahti verta vessa käynnin yhteydessä. Kaikki oli kuitenkin kunnossa. Mitä lie sekin oli.
Niin ja kerran tämä asukas pelotteli liikkumattomuudellaan, mutta selvisikin, että hän majaili tuolla ylhäällä ja potki kohti selkää. Helpolla ei tässä päästetä.

Nyt sitten viimeiset kaksiviikkoa on ollut tunto kadoksissa oikean käden sormenpäistä. Rannekanava on niin tukossa, että ei tunnu mittään. Kuulemma johtuu tästä raskauden turvotuksista, mutta jos ei synnytyksen jälkeen lopu niin leikkaus pöytä odottaa.

Hankintojakaan ei oo tullut vielä tehtyä, muutakuin vaunut tilasin...jos tässä nyt joudutaan sairaalaan raskausmyrkytyksen takia niin nettikaupasta täytyy varmaan kaikki hankkia. Onneks äitiyspakkaus oli tosi hyvä, niillä vaatteillakin alkuun pääsee.

Sf mitta merkattiin 30cm vaikka 31 oli vissiin lähempänä totuutta...:) ei mee sitten ihan yli rajojen. Pingeästä masusta valittelevat..ei kuulemma meinaa löytyä mittaa.

Oliskohan tässä mun tärkeimmät kuulumiset..olis kiva kuulla kokemuksia noista paineista olikos se pippurihännällä kun oli kans korkeat paineet vai oonko ihan väärin lukenut?

Heilanga ja jästi rv 30+3
 
Minä mittailen verenpaineitani silloin tällöin kotosalla. Terveysasemilla saavat aina huomattavasti korkeammat lukemat kuin mitä itse saan kotosalla. Jos arvot nousee lukemille 150/100 niin silloin pitää mennä kiireen vilkkaan päivystykseen.

Viimeiset kymmenen viikkoa alkoi tänään ja käytännössä myös viimeinen työkuukausi. =)

Töissä osa työkavereista on alkanut panikoimaan. Vuoden vaihteessa lisäkseni talosta häippäsee toinenkin henkilö, joka kanssani on huolehtinut yhdestä sovelluksesta. Joten heillä ei ole ketään huolehtimassa sovelluksen toimivuudesta sinä aikana kun olen poissa. Lisäksi toisen sovelluksen kohdalla häviää mukanani melkoinen määrä tietoa. Esimiehiä ei tunnu kiinnostavan juuri sijaisen hankinta tai kenenkään kouluttaminen/ohjeistaminen tilalleni. No, eipähän ole minun murheeni. Ja minähän pidän työpuhelimen visusti sammuksissa loma-aikanani. :kieh:

rv 30+
 
Heilanga: Mulla on pidetty lääkkeillä huolta siitä, että paineet pysyy alle 140/90 sekä raskaana että ei-raskaana. Mulla raskauden aikana normaalitaso on ollut koko ajan n. 125/80 (alimmillaan 115/70, jonne en pääse kuin raskaana :) ). Eli sä oot nyt vasta about niissä paineissa, jotka on mulle normaalit - lääkkeillä :D Silti jännittäessä eli esim. terkkarilla/lääkärissä saan n. 140/90 lukemia, viimeksi äitipolilla 150/100, mutta eivät kauhistuneet kun näkivät kotimittauksista, että se oli vain jännitystä, ja kotiin päästyäni paineet olivat taas siellä 120/80 pintaan.

Kyse on varmaan siitä, että sulla on nyt jonkinlaista noususuhdannetta paineissa, niin haluavat tarkistaa, kun kerran lähtötaso (jos se on tasaisesti ollut sitä) huomattavasti alempi. Paineiden kohoaminen pysyväisluonteisesti ja nousujohteisesti voi olla r-myrkytyksen oire ja se proteiinimittaus silloin tarpeen. Olen itse saanut ohjeet, että lisään lääkitystä jos/kun kotiseurantapaineissa näyttää tason nousua tuonne 140/90 pintaan, se ei vielä ole mulle "hälyytyspaine". Ja jos sen yli kovasti, ja pysyvämmin, niin sitten neuvolaan niin otetaan pissatestit ja katsotaan pitääkö lähteä äitipolille erikseen.

Nyt äkkiä hommiin,
PH rv31+1
 
Hei vaan kaikille. Ehkä nyt uskalrais taas kertoa omia kuulumisia ton Väpän perheen tragedian jälkeen.

Täällä käyty kans neuvolassa. Kaikki hyvin, sf mitta vähän pieni, juuri ja juuri rajoissa 26,5cm. Ollaan neuvolatätin kanssa ihmetelty mun hemoglobiineja. Normaalisti on aina juuri ja juuri yli sadan ilmeytymishäiriön johdasta ja pelättiin että varmaan joutuu sairaalaan suonensisäseen, mutta toisin kävi. Koko tän astisen raskauden ajan vaan noussu! Tänään jo huimat 127 wtf?? :D

Joulukalenterista pääseekin mukavasti seuraileen päiviä äippälomaan. :) huomenna tiedossa ehkä pahin työpäivä ennen lomia, ensin päivätyöt ja siihen päälle täys kahdeksantunnin iltatyövuoro joka siis on siivousta. Kotiin jokus lähempänä yhtä yöllä. Huh huh.. seuraavana aamuna jatkuu taas päivätyöt normisti seiskalta.

Päivätöissä yrittäny tehdä niin paljon kun mahdollista kun tosiaan eivät saa sinne sijaista palkata. Kaksi jää tekemään kolmen hommat. Ilta ja vkl töissä on onneks sijainen loman ajan. Sitä saakin tän loppuajan opettaa. En kyllä usko että palaan loman jälkeen enää tohon toiseen työhön. Ei kyllä onnistu pienen lapsen kanssa kahden duunin teko.

Teillä muillakin varmaan sijaisia tulee pikkuhiljaa opetettavaksi jos on tullakseen. Tulee sit mukava kevyt lasku lomaan. :)

Tuolla hankintalistalla on sitteri. Onko kokeneemilla antaa vinkkiä millanen pitäs olla? Oikeen joku tärisevä tai saati sitten sellanen 3in1 mikä toimii sänkynä ja syöttötuolina siihen päälle? :D Pärjääkö hyvin normilla missä ei oo mitään vipstaakeja?

Mukavaa joulunodotusta kaikille!

Mukipukipuu ja Väinö 31+1
 
Joulukuun alkua kaikille mammoille!

Mukipukipuu, meillä ollut aina käytössä ihan perus sitteri ilman mitään härpäkeviritelmiä ja hyvin on ipanat siinä viihtynyt. Lisänä meillä on ihan alkuun amazonas koala joka varmaan nyt myydään pois kun makkarin katosta roikkuu toisenlainen riippukehto.

Täällä on viime viikon neuvolan jälkeen käyty tänään polilla ja käynnistys suunnitellaan varmaankin jonnekin 38 viikolle. Eli uusinta käyntiä polille pukkaa jossa lyödään tarkka päivä lukkoon. Toivottavasti ei ennen sitä nyt sitten maailmaan päätä tämä kaveri tulla kipeitä ja napakoista supiatuksista huolimatta. Ultra on puolentoista viikon päästä sen mun venähtäneen sf-mitan takia ja sit sillä uudella poliajalla taas seuraava. Ei siis enään kauheita viikkoja oo odoteltavaa.

Nyt en osaa kyllä sen kummemmin kommentoida mitään kun meillä on kylässä vesirokko niin ei ajatus pysy yhtään kasassa kun pikku jäbää yöllä kuume ja kutina herättelee niin on yöt katkonaisia. Onneksi itsellä se sairastettu niin ei vaaraa lääkäreiden mukaan ole vaikka raskaana ollaankin.

Ihanaa alkanutta viikkoa masukkaille!

Ajatuksiaan jossakin jahtaava
BlackPearl 31+1
 
Sadana: Tuli viikko siitä kun työnantajan paperit oli Kelassa saatu. Onks sulla 6kk tulojen mukaan tulossa? Kannattaa soittaa kelan puhelinpalveluun, oon saanut sieltä itse ainakin tosi yksityiskohtaista ja ajantasaisinta tietoa kun ihmettelin yhtä koukeroa.

Äh, junassaistumista, uusissa lähijunissa on tosi huono penkki tämmöisille pallomahoille...

Miten te muut, joilla on vaippaikäisiiä kotona saatte muksunne puettua ja vaipatettua "tässä tilassa" :)? Mä oon niin tottunut hoitaan sen homman sylissä, ja nyt siihen ei enää mahdu tämän mahan viereen! Onneksi mies on nyt kotona 5 vkoa, mutta sit pitäis vielä muutama viikko selvitä omin voimin, talvihaalareita sun muita päälle... Huhhuh.

PH ja the Kessi-Keijo rv32
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Sadana, viime vuoden verotushan vahvistettiin vasta tuossa hetki sitten, niin oisko mahdollista, että niitä tietoja odottelevat sitten verottajalta..? Ota näistä kiemuroista aina selvää. Meillä mennään 6kk tulojen perusteella joten jo kelassa varoittelivat, että tulee päätöksen anto kestämään ennenkuin työnantaja laittaa palkkatiedot.

Täällä neuvolakäynnit tihentyy näköjään vaan eli loppua kohden mennään ja kuulemma pitäis jo alkaa synnytystä miettiä. Tällä hetkellä jumppapallo nurkassa ja loppua en ehkä edes halua miettiä, menee miten menee :) jos seuraavaksi sitten vaikka pyrkisi hankkimaan vaunut ja sängyn. Pienempää tavaraa onkin jo kertynyt ihan mukavasti.
Ihanaista joulukuun alkua mahakaverit! :)

Tibt 31+3
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Mä soitin kelaan kun mulla luki sama teksti. Ei liity kuulemma meiän verotuksiin vaan joku heidän ensvuoden määräyksiä koskeva juttu. Kuulemma joulukuun puolessa välissä saadaan tiedot...se on vaan joku ihme kelan paperihässäkkä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Pikaisesti omanapaisia kuulumisia, yritän ehtiä ja jaksaa keskittyä muiden kirjoituksiin ja itsekin kirjoitella paremmalla ajalla,

Meilläkin mun pari viikkoa sitten alottama tauti todettiinkin sitten adeno-virukseksi, joka tarttui myös lapsiin. Pienempi meni niin huonoon kuntoon, että mentiin ensiavun kautta osastolle muutamaks päiväks. Nyt ollaan kotona, mutta ei tuo murunen terve vielä ole, ripuloi vielä paljon.. Mies oli samaan aikaan kotona isomman sairastajan kanssa kun minä olin osastolla pienemmän kanssa. No, mutta tärkeintä, että pieni toipuu ja osastolla ylilääkäri sanoi, ettei taudista ole vauvalle haittaa, vaikka sen sairastinkin. Mulla itellänikään ei ole vieläkään normaali olo. Tosi rankka tauti. Kaikki asiat seisoo, joulua ei olla valmisteltu ollenkaan, kaikki hankinnat kesken ym. Harmittaa. Kunhan nyt vaan voimaantuis et pääsis taas vähän touhuamaan jotain.. Ens ti on viiminen työpäivä, josko sitten jotain jaksais ja ehtis.

Pepper ja tyty rv 29+4 <3
 
Heippa taas kaikille ja mukavaa joulukuuta:)
Itellä löydettiin keskiviikkona taas uusi vaiva. Oikeassa rinnassa on tulehdus ja sain siihen nyt kuurin.
Lääkäri laittoi myös lähetteen mammografiaan ja ultraan. Äidilläni todettiin 39 vuotiaana rintasyöpä niin haluavat pois sulkea sen vaihtoehdon. Toivottavasti aika tulee pian. Sitkeetä tää odottelu ja epätietoisuus. Toivottavasti on vaan pelkkä tulehdus.
Toivottavasti ens viikolla pääsis jo jouluostoksille. Sen verran tässä nyt sairastettu et jos se jo riittäis.
Tyttö nimittäin ollu tän viikon vesirokossa. Jospa tuokin ois nyt paranemaanpäin.
Mukavaa viikonloppua ja itsenäisyyspäivää kaikille.

raputyttö84 ja masukki 29+3
 
raputyttö84: Onpas tylsä homma. Toivotaan kuitenkin parasta! Hyvä kun asia selvitetään perinpohjin.

Pepper79: Reippaampaa jatkoa perheellenne, kuulosta todella rankalta virustaudilta! Mutta onneksi joulu tulee kyllä vähemmälläkin töhöttämisellä, yhdessäoloa ja rentoilua ennen kaikkea :)

Hankinnat on kyllä sillee aika vaiheessa vielä, että ei ole tosissaan sänkyäkään tulokkaalle. Olen itse niin herkkäuninen, että en pysty nukkumaan vierekkäin vauvan kanssa ja kunhan sopiva rytmi saadaan muodostettua vaavelin kanssa, niin se hetkeksi yöllä imettämään nousu viereisen huoneen nojatuoliin ei ole mikään iso juttu. Meillä siis edellinen lapsonen on nukkunut alusta lähtien omassa sängyssään ja tämä on sopinut kaikille hyvin. Katsotaan sitten, miten vaativa tämä seuraava tapaus on. Hoitotaso on vanhastaan ja se asennetaan sitten vauvan pinniksen päälle. Koska edellinen on vasta n. 1,5v ja nukkuu myös pinniksessä, niin tarvitaan toinen pinnis. Myymme sitten tuon tytöltä vapautuvan sängyn, kun hän jossain vaiheessa siirtyy ns. isoon sänkyyn. Olemme päättäneet, että tutista vieroittaminen ja isoon sänkyyn siirtyminen hoidetaan vasta, kun tulevan pikkuveljen vauva-aika on kunnolla vauhdissa ja ollaan kaikki totuttu muutoksiin. Kantoliinoja löytyy varastosta 4 + Ergo-reppu. Yhdistelmävaunutkin ovat olemassa, mutta niihin ei saa sisaristuinta, joten aluksi mennään varmaan isompi rattaissa/pulkassa ja pienempi liinassa ja sitten kesää kohden jotkut kevyemmät kokoonmenevät tuplat rinnalle. Vaatteita on hirveästi, niitä ei siis tarvita, eikä kestovaippoja, eikä harsojakaan. Kivoja imetysvaatteita aion surutta ostella fb-kirppikseltä, kunhan nyt sinne asti päästään. Haluaisin ainakin Boobin fleece/hupparimallisen vaatteen talveksi, koska rinnat äityvät kylmästä niin herkästi. Eli siis hankintoja ei niin hirveästi ole tässä tulossakaan, kun ikäero noille tulee pieneksi.

Äitiysloma lähenee huimaa vauhtia. Vajaa 3 viikkoa enää.... Ja ENÄÄ aikaa tehdä omaa tutkimusta pakettiin ja huhhuh kun tulee kiire. Kyllä varmaan joudun vielä joulun jälkeen jotain tekemään, mutta kotitoimistolla se sujuu, kun vaan neuvotellaan hoitovuoroista isännän kanssa. Istuminen on vähitellen hankalaa tämän vatsan kanssa, mutta nyt ei auta marista. :)

Ens viikolla on myös neuvola, muistaakseni torstaina. Katsotaan millaisiin lukemiin paino ja sf-mitta on taas pompsahtaneet... Suklaata meni meinaan aika hyvä määrä tässä itsenäistymistä juhliessa :D

PH, joka käynnistelee huomenna raskausviikkoa 33
 
Minä pistän pikkuisen heti suoraan omaan sänkyyn nukkumaan. En uskalla ajatellakaan vauvaa nukkumaan minun ja mieheni kanssa. Olen nimittäin itsekin saanut muutaman kerran nukkuvalta mieheltä avokämmentä, kun on levottomia unia sattunut näkemään. Pelkään ettei edes huomaa pikkutuhisijaa nukkuessaan vaan raa'asti vain nukkuu sen päällä tai työntää vahingossa lattialle (on työntänyt pari kertaa minutkin).

Ainoat asiat mitkä enää oikeastaan uupuu ovat vauvan vaatteet ja minulle jotain imetysvaatetta. Nuo on tarkoitus kuitenkin tehdä sitä mukaa kun huomaan jotain tarvitsevani.

Tällä hetkellä tosin kaavojen ja kankaiden leikkaaminen on hieman työn takana. Sammakkoni alkaa potkimaan aivan vimmatusti, jos menen lattialle touhuilemaan. Pitää kehitellä jonnekin väliaikaisesti pöytä, jonka ääressä voin sitten huoleti työskennellä seisaaltani.

rv30+
 
Puuh... että onkin turhauttavaa. Nyt kun olisi halpoja klementiinejä kaupoissa, niin niitä ei voi syödä kun sokerit nousee kattoon. Edes yhtä pientä.

Tällä viikolla on taas neuvolakäynti ja ultrakin odottelee loppuviikosta.

Enää 2 kokonaista työviikkoa jäljellä ja sitten alkaakin totuttautuminen lomaan lyhyillä viikoilla.

rv 30+
 
Meillä esikoinen oli aika myöhäiselle iälle (7–8 kuiseksi) ainakin osan yötä perhepedissä ihan tämän äidin laiskuudesta johtuen. Ennen kuin kiinteiden ruokien määrä lisääntyi päivässä, oli vauva aivan selvästi vielä yölläkin nälkäinen ja imetinkin aina 7-kuiseksi asti öisin kahden tunnin välein. Aamuyöstä sitten oli tapana jättää vauva viereen nukkumaan ihan siitä syystä, että olin itse yöimetyksistä niin poikki, etten enää jaksanut nostaa vauvaa sänkyyn... Kun kiinteät ruoat alkoivat olla pääsääntöinen energianlähde, ei yöllä enää yhtäkkiä herättykään nälkäisenä. 10-kuisena poika itse päätti, että nyt riitti imetys ja rupesi vain hymyilemään tissille. :)

En osaa yhtään kuitenkaan kuvitella, miten tämän kakkosvauvan kanssa menetellään. Voi olla, että joudumme lähtemään pikkuvauvan kanssa olkkariin evakkoon, että mies ja esikoinen saavat nukkua makuuhuoneessa rauhassa. Nykyisellään kaikkien meidän sängyt ovat samassa huoneessa, mutta voi olla, että tulokkaan pinnis sitten siirretään olkkariin tai toiseen huoneeseen.

Olen hyvin päässyt taas totuttelemaan tähän yöherätysten makuun, kun tämä masutyyppi vaikuttaa aika levottomalta tapaukselta ja saa minut potkittua hereille monta kertaa yössä. Lisäksi rutiiniksi on tullut pakollinen vessareissu aamuyöstä ja toisaalta myös uusi nesteentankkaus jossain välissä. Onneksi mies on erityisesti nyt minun oltuani pitkään sairaana ottanut "aamuvuorot" aika täysin haltuunsa - hän laittaa esikoisen valmiiksi päivähoitoon ja minä saan nukkua kahdeksaan saakka...

chshr 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Sadana: Se on kyllä melkoista salapoliisityötä selvittää, mitkä asiat saavat verensokerin pompsahtamaan kelläkin. Äidilläni jostain syystä omenat ovat erityisen paha, sitrukset taas eivät. Itsellä maito ja etenkin yhdistettynä viljahiilareihin, kombo rasvaton makea jogurtti myslillä tai muroilla tai sitten pulla+lasi maitoa, nostaa sokerit niin, että pissatikkuunkin saan plussaa. Mulla on nyt ollut noita tikkuja kotona, niin yks päivä testasin. Olo on sen jälkeen karmea ja sitten verensokerit romahtavat mulla hetken päästä (n. 30-60min syömisestä) alas niin että joutuu paikkaamaan tilannetta, taas jollain sokerisella, kun pitää saada äkkiä nousu aikaiseksi. Sen sijaan maidoton kaurapuuro + kaneli + voisilmä toimii hyvin ja pitkään. Yhdistelmä kaurapuuro + rasvaton maito ei. Rasva kun hidastaa verensokerin nousua. Aamut ovat ylipäänsä sokereiden hallinnan kanssa hankalimpia aikoja. Kahvi (ilman maitoa) muuten joillakin kiihdyttää hurjasti insuliinintuotantoa eli auttaa laskemaan verensokeria. Mulla kun on noita holtittomia laskuja (nousujen lisäks) niin joudun vähän miettimään millon juon kahvia ja millon en. Tyhjään mahaan - nou nou.

chshr: Mä käyn kanssa alkuyöstä vessassa ainakin kerran, kaks ja kerran aamuyöstä. Joskus ottaa kyllä päähän, jos pikkuveijari päättää herätä samalla, niin sitten ei meinaa möngertämiseltä saada enää itse unta :)

PH 32+0
 
Heilanga, hyvä että ootte selvinneet ihan vaan säikähdyksellä noi verenvuodot ja liikkumattomuudet! :)

Chshr, täällä kans yöt vähä unisia ja levottomia. Juurikin tuon potkiskelun, vessakäyntien ja juomisen takia. Välillä tosin lonkat vihoittelee niin ettei kivuilta saa unta.

raputyttö84, tsemppiä ja jaksamisia sinne! Toivottavasti on vaan joku vaaraton tulehdus.

( . )Täällä on olo hyvin pallo. Ja tän aamun/päivän sairastanut vatsatautia. Sain jo nyt onneksi jotain syötyä vaikka maha vielä kipeä ja hellänä. Viikonloppuna tuli yhtenä yönä niin kipeitä supistuksia muutama että kerkesin jo synnäriä miettiä. Oli semmosta kovaa poltetta selässä ja alamahalla niin että heräsin niihin. Onneksi menivät ohi. Seuraavat pari päiväö tulikin sen jälkeen sitten limatulppaa yhteensä pari teelusikallista. Eilen oli hiukan verta siinä mukana. Huomenna sitten lääkärille tilanteen tarkastukseen. Tänään ollut jonkun verran kivuttomia tai lievästi kipeitä supistuksia. Kefexin kuuri mulla alkoi viime viikolla gbs:n taas kun se vaan tykkää asustella mun rakossa.

Mutta tyyppi on kova potkiskelemaan ja mylläämään. :)

Kampiakseli ja heebo rv 31+5

MUOKS: 9.12.2014
Lääkärissä käyty. Tilanne hyvä onneksi edelleen. Kohdunkaulaa edelleen jäljellä 2cm, mutta ulkosuu sormen pään verran auki, muutoin kohdunkaula kiinni ja paikat pehmeät. Eli jotain pientä muutosta oli ne supistukset ja vuodot saaneet aikaan kun viimeksi oli kiinteä ja kunnolla kiinni. Ei muuta kun rauhassa pitää olla ja ens viikolla pissakoekontrolli kun nyt kohta puolin loppuu antibiootit. Pitää kuulemma tuo GBS katsoa vielä kerran uudestaan emättimenkin puolelta. Vauva oli nyt kääntynyt raivotarjontaan. Sf-mitta 29,5cm. Rv 31+6.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulumisia täältäkin välillä..
Nyt olen kiittänyt itseäni siitä että kaikki vauvan tavarat ovat valmiina, pinnasänky on mutta ei vielä kotona. Meille kun tulee iskän vanha niin sen saapi mies vielä hakea hänen lapsuuden kodista.
Kaikki vaatteet (joita olenkin hommaillut kirpputoreilta, naamakirjasta ja huutonestistä isot kasat) on kaapissa pestyinä ja samoiten kaikki kestovaipat. Löysin myös tosi halvalla pari kantoliinaa, toinen maksoi 6e ja toinen huimat 1,50e. Ja ovat vielä ihan laadukkaita, pemmikaanin ja kaislakehdon. Kantosuojan löysin ja maksoin siitä 3,50e. Että hyviä löytöjä :)

Ei tarvitse enään jouluhässäkän ja tammikuun laskuh*lvetin aikana pohtia vauvan tavaroita. Imetysliivejä ja vaatteitakin on kaapissa mukavasti.
Minulla tai meillä, mutta minähän tässä olen ollut aika jyräävä, on jo nimikin valmiina. Tai sehän on ollut jo ennen pojan odotusta enkä siitä ole ollut valmis tinkimään. Ja toinen nimestä on kuitenkin miehen isän toinen nimi että sekin kävi mukavasti.

Närästää... Ihan kokoajan. Tänään oli neuvola ja kuinka ollakaa minun piukeasta mahasta ei täti saanut selvää mitenkä päin Eikka-poika siellä oleilee. Sydänäänet kuului alhaalta mutta tätin yrittäessä käsikopelolla tuntumaa, ei onnistunut minkä jo tiesin ja sanoinkin että ihme on jos saat. No tie vei ultraan ja minun ajatus osui ikävä kyllä oikeaan. Eikka-poika se ei tykkää matkustaa pää alaspäin vaan istuu. Ja pää on todella korkealla. Päätä mitatessa tuli taas kokoa ihan mukavasti, mutta sehän on tuolla ultralla vain sinnepäin. Kyllä minun sydän suli kun ultraruutuun napsahti pienen pieni jalkaterä ja pikkuvarpaat :heart:
Mutta ei siitä kuvaa saanut eikä sitä kerennyt ihailla kun pojalla oli meno päällä ja huisketta joka suuntaan. Yllätys, meillähän on nimittäin sellainen ikiliikkuja että oksat pois. Neuvolakin nauroi että koko käynnin ajan poika vain touhusi jotain. Mitä lie rakentaa, isäänsä tullut.
Musiikkia on kovasti kuunneltu, ihan siis livenä. Kävin pyörähtämässä tuossa kaverin mukana viikonlopun karaokekisoissa kannustamassa ja kyllä poika nautti musiikista. Onkin kyllä elänyt musiikin kanssan. Tulevaa kummitätiä oltiin kannustamassa ja kannatti se :)

Noh, muut arvot ovat ihan joo ok. Painoa on tullut tasaiseen tahtiin ja turvotustakin. Verenpaineet on hyvät kuten kokoajan mutta tuo kummittelee tuo sf-mitta.. Kyllä siinä taas hymy hyytyi minulta ja neuvolan tädiltä mittanauhaa katsoessa... 34cm tänään näytti sf-mitta ja viikkoja on 29+1 . Että me mennään Eikan kanssa ihan täysin omia käyriä.. Että eipä ole kumma jos on tukala olo..
Ensi viikolla on pelkopoli- ja samalla lääkärin kanssa neuvottelu synnytyksestä sekä lääkärin tarkistus, eihän ne tee täällä alatie tutkimusta mutta ultraa kaiken. Saa nähä mikä on pojan koko ja tuomio synnytyksestä. Minulla on tarkat ja selvät sävelet mutta saapa nähä mitä tuumaavat.. Tuleeko minulta itku helpotuksesta vai kauhusta. Pyydän tosiaan käynnistystä ennen laskettuaikaa ja sovittua päivää ja toki tarkkailua lähempänä vauvan koosta, ja siitä miten päin hän on.

Nyt täytyy mennä hoitamaan koirille iltapuuhat ja maate, voisin nukkua kellon ympäri..

Vointeja kaikille

nokkosperhonen & Eikka 29+1
 
Aattelin tännekin tulla kertomaan et 22.12 pääsen vasta sinne ultraan ja mammoon:( sitkeetä tää odottelu ja aika menee hirveän hitaasti ku oottaa:(
No perjantaina kuitenkin neuvola niin näkee et onko vauvalla kuitenkin kaikki hyvin.
 
nokkosperhoselle isosti tsemppiä, toivottavasti pääsette hyvään yhteisymmärrykseen synnytysasioiden järjestämisestä!

raputyttö84: On kyllä pitkät viikot odotella. Päivä kerrallaan rauhassa vaan! Hyvää neuvolakäyntiä huomiselle :)

Meillä tänään neuvola rv32+3:
paineet, pissat, turvotukset ok
sf-mitta 32cm (tuttua yläkäyrää sivuten)
RT
sykkeet +154
liikkeet ++
painoa +9,3kg alusta (tasaista 300-500g/vko tahtia puolesta välistä eteenpäin)
Hb 120 (ei tartte rautaa enää)

Seuraava käynti tammikuussa rv 37 paikkeilla - tässä välissä siis äitipolilla lääkärintarkastus vielä 29.12. jolloin katsotaan vauvan kasvua, vointia, asentoa, painoarviota, mun paineita ja kohdunsuun tilanne. Mulla tuo äitipolikäynti korvaa neuvolalääkärin. Vähiin käy.... Ihmeen hyvin on mennyt tähän asti, joten eiköhän tää tästä :) Sain sokeri/proteiinitikkuja kotiin, jotta voin mitata jos paineet alkaa nousta. Nyt ovat kuukauden pysyneet ihan samoissa edelleen. Rennosti vaan...

PH ja Metsänkeijo
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Vähän kuulumisia pitkästä aikaa. Olen seuraillut pari viikkoa verensokereita, kun sokerirasituksessa paastoarvo ylitti rajan. Kotona melkein kaikki paastoarvot on ollut koholla (kaikki muut arvot hyviä), joten olin tänään äitipolilla. Aloittivat Metformin-lääkityksen iltaan. Vauva oli onneksi ihan normaalikokoinen ja sitä seurataan nyt loppuraskauden ajan, parin viikon päästä on taas ultra.
Olen stressannut kovin noista sokereista, kunnes totesin, että erilaiset iltapalat tms. eivät vaikuta yhtään mitään... Joten olen vain karsinut herkkuja ja syönyt muuten normaaliin tapaan.
Jos jotain hyvää pitää hakea, niin eivät päästä raskautta lasketun ajan yli, ettei vauva kasva liian isoksi :)
Olen ensi viikon enää töissä - JEE! Pidän ensin vanhat lomat pois ja 8.1. alkaa äitiysloma. En ole vielä laittanut oikein mitään vauvalle valmiiksi, joten mukavaa päästä niihin puuhiin.

Hyviä vointeja teille kaikille!

Pallomasu + pikkuinen 31+0
 

Yhteistyössä