11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

Keijulle kysymys, minkäoloiset ne carenan rattaat on? Olen itsekin katsellut niitä, kun ovat aika edulliset. Tulisivat meillä kuitenkin aika satunnaiseen käyttöön, niin ei tarvii olla mitkään huiput. Oon kyllä katsellut käytettyjä peg peregoitakin. Mutta noi careanatkin vaikuttaa ihan hyville.
 
pp79: musta ne on näppärät, varmasti hyvät just tälläiseen satunnaiseen käyttöön niinkuin meilläkin. Niihin kuuluu jalkapeitto, mikä on musta plussaa. Ketterästi noi kulki kun niillä äsken esikoinen haittiin hoidosta vaikka tuolla ulkona jäättä ja lunta ja hiekkaa. Kysele tarkemmin jos haluat kuulla enemmän. =)
 
Päiväunista: Meillä nukutaan pitkät päikkärit toistaiseksi parvekkeella. Vaunut meillä pitää jättää kerrostalon alakertaan, kun ei ole hissiä, mutta kannetaan aina puolikova koppa ylös ja siinä nukutetaan parvekkeella. Sanoin toistaiseksi sen vuoksi, että parvekkeella tulee todennäköisesti kesällä pakahduttavan kuuma. On asennettu aurinkoverhot kyllä parvekkeelle, ne vähän blokkaavat pahinta paahdetta. Lyhyemmät päikkärit menee toistaiseksi meidän parisängyssä.

Poika on nukkunut viime aikoina 3-5 tunnin päikkäreitä, joten mulla on ollut aikaa pyöriä täällä palstoilla... Nyt kuului kuitenkin heräävän, täytyy mennä!
 
päiväunista: aamu unet meillä nukkuu Leevi vaunuissa samalla kun vien esikoisen hoitoon mut jos esikoisella vp niin sit sisällä niin kuin kaikki muutkin unet nukkuu sisällä meidän pari sängyssä.

Leevillä rupes taas nokka vuotamaan ihan vetenä, tulisikohan hampaita kun suutansakkin koko ajan koluaa.En yhtään muista esikoisen ajoilta miltä ne ikenet tuntu tai kauan teki ekoja hampaita.
 
tuli tässä mieleen,että pitäsikö kerätä vähänniinkuin uusiksi tuota listaa taas ketkä täällä kirjottelee, lueskelee, pörrää? :D Niinkuin pikainen tietojen päivitys, mitä sitten luminka mahdollisesti voisi käyttää hyväkseen, jos laittaa etusivulle lasten iät, mahdollisesti halukkaille asuinpaikat ym.? Miltä kuulostaa?

Helmi79 koittaa ahkeraan sekä lukee että kirjottaa. :D Mukana menossa pojat 12/04 sekä 10/08, asutaan treen seudulla.
 
Pitkästä aikaa taas moi.

Edelleen joku mun päivistäni nakertaa pari tuntia pois. :kieh: Ei oikeen ehdi ollenkaan koneelle nykyään.

Liikkumisista, Oskari osaa pyörähtää selältä masulle, tosin on aika laiska sitä harrastamaan. Wilma kääntyy kun pikkasen peffasta antaa vauhtia. Masulta selälle ei vielä mitään tietoa. Soseita syödään hyvin, kaikki on tuntuneet kelpaavan toistaiseksi. Lihaa ollaan myös jo maisteltu. Ulkona liikkumisesta, meillä edelleen nuo yhdistelmät käytössä, ilman vaunupusseja tosin. Tänään sain lainaksi kokeiluun kantopussin, Wilma siinä ainakin pikkutovin viihtyy. Ajattelin että voisi myös ostaa kevyet matkarattaat, saisi joskus lähteä vaan toisen kanssa matkaan tai sitten Wilma voi kulkea kantopussissa mukana (jos nyt viihtyy). Tuo Manduca (vai mikä oli) näytti kätsältä, mistä sellasia saa??? Päikkärit nukutaan omassa sängyssä tai äidin ja isän sängyllä, aamuyöstä olen viereen ottanut kun pikkasten huoneessa ei ole vielä rullaverhoa ja aurinko porottaa silmään jo ennen kuutta aamulla.Meidän kammarissa on pimentävä rullis... Wilma syö tuttia paljon, Oskari vaan väsyneenä joskus.

Siinäpä näitä nopeesti, uni kutittaa silmää jo... Ja päivityksenä siis mukana menossa minä, pojat 08/02, 11/03 ja tuplikset 10/08, Tampere majapaikkana.

Hyv yöt!

HM ja popula
 
Terkkuja terkkuja! Tällä kertaa Turusta kirjotellaan =) Niitten Treffien kanssa taidan olla vähän myöhässä, kovasti matalalentoa on menty tässä viimepäivät ihan kyläluutana. En kerkee nyt lukemaan oletteko kirjotellu jotain aiheesta. Sanse, ja muut turkulaiset jos on huvitusta tällaseen lyhyen aikavälin suunnittelun vauvatreffiin Hansakorttelin ympäristössä huomenna tai ylihuomenna niin ilmoitelkaa! :LOL: Mua huvittaa itteni kun oon niin hölmö taas. Imetys se on joka tän aikaan saa, että en saa oikeen termiineitä kalenteriin mahtumaan ja konseptit sikinsokin :D

Muuten ihan mukavaa täällä, kivaa kun on kylmää ja lunta (ja pienipyöräset rattaat...)!
 
Huomenta!

Täällä niin pyllyyleen mennyt yö takana kun vaan voi olla. Leevi meni nukkuu kahdeksan jälkeen ja ite sit puol kympin aikaan. Sen jälkeen kahteentoista asti kävin laittaa tuttia ehkä 10 kertaa.Sit tarjosin maitoa ei kelvannut, ukkeli oli ihan tukossa. Laitoin supon ja nenäfridalla imaisin.Nukku kahteen söi ja nukku neljään, ähräs tunnin ja sit nukku puol seiskaan.Ite en oo hirveemmin nukkunu mut jospa tää tästä.
Tänään ois esikoisen astmakontrolli joten sinne käy matkamme.Leevi menee siksi aikaa mummolaan.

tämmöstä tänne
 
huomenta!
voi keiju :hug: Ite piti tulla sanomaan kuinka meillä herättiin yöllä pariinkin otteeseen, ja tissiäkin annoin. (huonoin yö varmaan kahteen kuukauteen). Mutta nololta tuntuu edes tuollaisesta valittaa, kun tietää kuinka rankkaa toisilla on. Noi yövalvomiset on pahinta...Jaksuja toivon sulla, kun ei muuta oikeen osaa sanoo. :/

Täälltä oltu hereillä puol seitsemästä, kun yleensä nukutaan sinne ysiin. Tosin pienempikin poika mennyt eilen yöunille "jo" puoli ysiltä, niin ei kai sitä unta vaan riitä. Tosin nyt jo aamunokosilla tuossa vieressä sohvalla.
Tänään kotihommia, ulkona -14astetta!!! Haloo...eikö pitäs tulla kesä??? :eek: Iltapäivällä 5kk neuvola, semmoista. =)
 
mä luulin että tauti ois voitettu ja pikkunuhan nyt tekis mut ei, kovin on poika räkäinen,onneksi on sellaista juoksevaa että pääsee ulos sieltä ihan ittestäänkin. Jospa se nyt ne hampaat tekis ja lopuis tää kipeenä olo. HUomenna on sit Leevillä sinne korvalääkärille meno niin jospa se kuuntelis myös keuhkot jne. huomenna myös seöviää että tuo antibiootti mitä on viikko syöty että pureeko se nyt ees tohon tautiin jos ei pure niin sit laittavat kanyylin käteen ja käydään kerran päivässä ottaa lääke lastentaudeilla.
 
Huomenta!

keiju, paljon jaksamisia sinne teille! :flower:

Illalla sain valmiiksi sen 80-sivuisen opiskelutehtävän, jota oon viimeiset 6 kk pakertanut (tai ainaki stressannu sitä, että pitäisi pakertaa)... Otin "tenttikaljan" ja huokaisin syvään. Onneksi mies on kannustanut noissa jutuissa ja hoitanut Otsoa niin että oon saanut rauhassa työstää.

Annoin Otsolle illalla yhteensä n. teelusikalllisen kaurapuuroa ja voi että sitä huutoa, kun ei enempää saanut! Suu ammollaan odotti lisää, mutta en uskaltanut antaa ekalla kerralla enempää. Tuntuu että yösyötöllä ja aamulla puklaili tavallista enemmän, mutta en nyt sitten tiedä olisko kaurapuurosta johtuvaa, seuraillaan.

Hari Mao, ostin kantorepun Babystylestä, niitä näytti olevan myös Lastentarvikkeessa. Ja tietenkin erinäisissä nettikaupoissa.

Ja tässä päivitys, menossa mukana minä ja poika 10/08, Kuopiosta.
 
aamupäivää!

kiitos tuutikki, debi ja maikki manduca-kokemuksista! huomenna olemme aikeissa mennä pikkuisen kanssa koittamaan miltä manduca tuntuu. kampissa on kauppa jossa manducaa myynnissä, sinne pääsee kätevästi metrolla. olen ollut vähän arka liikkumaan vauvan kanssa kaupungilla mutta nyt ollaan jouduttu käymään allergioiden takia lääkärillä ja hyvin on sujunut - ja 4-kuinen alkaa olla sen kokoinen että viitsii viedä silloin tällöin "ihmisten ilmoille".

en tainnut eilen mainita gallupiin että mulla esikoinen

käväistiin ihopistokokeissakin, kananmunasta tuli ihoreaktio kuten arvasinkin,mutta maidosta ei mitään. onneksi päästään jo tällä viikolla maitoaltistukseen. vihannekset ja hedelmät joutuu varmaan selvittämään kokeilemalla tai sitten mun imetysdieetin avulla, veikkaan että niissäkin on jotain, tytyn iho kummaasti lehahtelee syödessäni paljon vihreetä. emme siis vieläkään ole aloittaneet soseita. tyty on nyt herännyt monena yönä kolmasti syömään, taitaa nälkä kurnia. viime yönä puoli viiden aikaan annoin sitten pullomaitoa, olin niin väsynyt, vaikka olen tähän asti öisin vain imettänyt että maidontuotanto pysyis yllä kun noista korvikkeistakaan ei olla varmoja mikä sopii.

täällä on ihana auringonpaiste ja mustarastaita tosi paljon, oikein keväistä siis.

 
Mukana ollaan! Meillä pojat -04, -06 ja tyttö 11/08.

Päiväunet (x2) meillä nukutaan yleensä ulkona vaunuissa, taikka sisällä sängyssä/sitterissä tai jos on autoreissulla nukahtanut niin sitten nukkuu kaukalossa.

Helmi :attn: Sinä taisit olla se sämpylänleipoja? Annatko jotain hyviä vinkkejäa/ohjeita kun tuntuu et teen aina vaan samoja.. Ja te muutkin, joilla ois hyviä ohjeita niin tänne vaan!

Matkarattaiden ostoa oon minäkin harkinnut, mutten taida kuitenkaan uusia ostaa. Jos jostain tulee eteen jotkut hyvät käytetyt niin sitten... Yhdistelmillä siis mennään, mut ne matkikset ois kiva olla autossa aina valmiina. :whistle:

- Maitooo ja neiti
:heart:
 
pikasiivous suoritettu, leipää leivottu, ulkoiltu ja syöty. Kaikkee sitä kerkee kun herää kukonlaulunaikaan. :D

Maitoo, joo mä tykkään kyllä nykyään leipoo leipää ja sämpylää. Itseasiassa meillä ei oo pariin kuukauteen ostettu kuin ruisleipää. Leivon pari kertaa viikossa, puolen litran taikinan. Ja välistä teen siitä 4 pyöreetä leipää, 2 pitkulaista tai 2 pellillistä sämpylää. =)
Ohje on oikeestaan vaan päässä ja hyppysissä, ja todellakin vaati useemman koe-erän. :D Mutta jotakuinkin näin:
½litraa vettä
pussi kuivahiivaa
vehnäjauhoja (sopivasti, jätän taikinan aika löysäksi)
kaurahiutaleita tai 4viljanhiutaleita (n.2-3dl)
ripaus suolaa
loraus siirappia
loraus öljyä

Vaihtelua saa kun lisää taikinaan porkkanaraastetta! (meillä mies vaan inhoo porkkanaa leivässä..)
Ja tärkein minkä leivänteossa opin ihan vasta, että paistan niitä 275asteessa ensin 10-15minsaa ja sitten vielä 30minsaa 125asteessa. Tulee rapee kuori!

emmänyt osaa muuta neuvoo, kuin kehoitan rohkeesti kokeilee erilaisia variaatioita. Ideoita ottaisin itsekin vastaan, mitä vois takinaan lisätä??
 
Täälläkin mukana ollaan:) Lapset siis -02 -03 -06 ja nyt 08 :heart: Yleensä lueskelen teidän kuulumisia ja joskus itsekkin kirjoittelen. viepi tuo allergiaselvittely vaan näitä voimia:) Iisalmen kupeessa siis asustellaan:( Ihana aurinko taas näyttäytyy!!! :flower:
 
Onko muuten muilla etuajassa tulleita? Meidän pätkä siis syntyi vk 35 + 4. Olen ollut ehkä hieman huolissani kun ei vielä käänny selältään oikein mihinkään, mahaltaan on kyllä muutaman kerran pyörähtänyt selälleen. Ehkä vahingossa kylläkin =)
Mietiskelin että pitäisikö tuota vaavia kuitenkin ajatella tavallaan kuukautta nuorempana kuin on, siis kehityksen suhteen. Pediatri oli sitä mieltä ettei vielä pidä huolestua kääntymättömyydestä.

Tähän väliin tsempityksiä keijulle ja muille yövalvomisten kanssa!

Mä annoin eilen poitsulle päärynää ekaa kertaa ja voi kun olis maistunut vaikka miten paljon! Oikein silmät alkoi loistamaan kun oli niin hyvää :heart:

Päikkäreistä: Nukkuu kahdet päivässä; aamupäivällä ehkä tunnin, iltapäivällä sitten pitempään, yleensä 2-3 tuntia, molemmat yleensä meidän sängyssä.
Yöunia aletaan touhuta kahdeksan maissa. Ensin iltapesut, sitten makkariin syömään iltamaito, jonka jälkeen poju onkin jo puoliunessa ja nukahtaa sänkyynsä itsestään.
 
Nyt on viety läppäri huoltoon, toivottavasti ei mene ihan ohjelmat sekaisin huollossa. Kirjoittelen nyt miehen koneelta.

Debi, mulla käynnistettiin synnytys rv 37, kun poika oli kasvanut jo nelikiloiseksi (mulla on tyypin 1 diabetes). Ei siis mikään varsinainen keskonen etenkään kokonsa puolesta, mutta vähän etuajassa kuitenkin. Neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että hän ensimmäiset kuukaudet ottaa aina sen 3 viikkoa huomioon, kun tarkastelee kehitystä. Hymyily ja pään kannattelu tuli vähän myöhässä (tai ei ainakaan tavallista aikaisemmin) ja ekan kerran kääntyi n. 5 kk kohdalla. Teillähän on vasta juuri 4 kk mittarissa, joten ei kai vielä tarvi kääntymisestä hermoilla!

Viikonloppuna lähden lauantaiksi ja sunnuntaiksi pois kaupungista opiskelujen takia, nyt oon ensimmäistä kertaa kaksi kokonaista päivää kotoa pois ja mies jää pojan kanssa kotiin. Seuraavat 5 viikonloppua on sitten tätä, lukuunottamatta pääsiäistä. Vähän rankkaa on sekä itselle että miehelle, mutta eiköhän tästäkin selvitä. Rintapumppu pitää pakata mukaan ja yrittää ehtiä pumppailla jossain välissä. Onneksi poika kelpuuttaa korviketta ja nyt myös soseita, niin ei tarvitse jemmata megapumppausta äidinmaitoa pakkaseen.
 
neuvolakuulumisia 5kk:
paino n.8900g ja pituutta n.67cm (en paina mieleen tarkkoja mittoja, korttiakaan ei jaksa kaivaa...ei oo niin nuukaa...) =) kasvaa hienosti, hyvää käyrää tms. sanoi tätsy!

kääntymättömyydestä ei ollut huolissaan, oppii kuulemma aikanaa.

puuroo neuvoi antaan ihan normina. Ei hienonnusta, ei vellejä tms. tarvii...ja aamusta kehotti antamaan jos tulee vattanpuruja.
Myös lisämaitoo tai vettä kehoitti antaan mieluummin nokkamukista kuin pullosta. Empä kuitenkaan taida jaksaa vielä mukien kanssa alkaa pelaan...

Nyt ruokaa perheelle! =)
 
terppa :wave:

kiva kun on paljon uusia tullu=)
mä yritän käydä aina lukee kun kerkii mut nyt on hieman kiirettä taas pitänyt kun toi mies otti ja muutti pois...ei vaan kuulema jaksanut enää yrittää näin 6v jälkeen..onnexi asuu lähellä niin neitiä tapaa 2-3krt viikko mutta on kyllä yhtä hullun myllyä ollu vaavin ja koiran kanssa |O laitan vielä shantista pari kuvaa=)







meillä nyt onnexi nuouni rytmit on jo parempaan päin..tyttö nukahtaa jo 12-01 viimeistään ja herää siinä 9aikaan aamulla.kun ennen kukkui vähintään 3asti...mutta päikkärit on sit jääny kyllä todella minimiin..eli n 3 tirsat nukkuu päivässä yhteis uni määrä niissä 1,5-2h et kahet on sellaset ihan mini päikkärit ja yhdet noin tunnin..ja ei toi lapsi kyllä vaunuissa vaan suostu nukkuu..kauppa reissut kin vaan ihmettelee meininkiä ja nauraa hörö nauruaan=)
kovasti hän selällään lattialla liikkuu :LOL: ja pari kertaa saano jo pelästyä että missä se on ja tv tason alla ollu pyörimässä,masullaan kiukuttaa kun ei eteenpäin pääse mutta paljon mahallaan kumminkin viihtyy ja koko ajan pitää kääntyä ees taas selälleen ja takas..ei meinaa syömisestä tulla mitään ku pitäis vaan touhottaa menemään!!!

meillä syödään vieläkin n3kertaa yössä:ensin n 4,5 h uni pätkä ja sit alkaa tankkaus..mut oon jo niin tottunu ettei ite ees kunnoll herää :whistle: otan neidin vaan viekkuun ja nukahdan :D
ens ma olis 4kk neuvola ni sit saa taas mittoja tosta touhottajasta..mut nyt meen rauhassa suihkuun kun neiti on isillään..
ainiin meillä kävi eilen kaveri ja hänen 1kk ikäinen vauva kylässä ja shanti oli ihan innoissaan vauvasta=)vaikka välillä oli ihan huuli pyöreena ja vaan katteli että mikäs toi nyt sitten on=)

no mut palaan taas tietämätön ja shanti vasta 4kk(ei ees ihan sitäkään)
 
Hävis pitkät pätkät tekstiä...

lyhyesti:

- käytiin nuutin neuvolassa, ei menny ihan putkeen. Ei kaikkee suostunu tekemään, suurimman osan kyllä
- kakkupohjia oon tänään leiponu nuutin synttäreitä varten, viikonloppuna tulee vieraita
- leeville soseita alotellaan viikonloppuna sitten

tietoja: anzkuli, joensuu, pojat nuutti (310306) ja leevi (071108)
 
esikoinen jähti mummolaan yöksi kun meillä aamulla se Kyssiin meno, saa nyt nähdä mitä ne sanoo kun se on taas kipee.Vähän vaikkaan että ei oo antibiootti purru.Ja jos se ei oo purru niin onpa sit kiva ravaa siel joka päivä lääkkeen otolla.No Leevin parhaaksihan kaikki.Kunpa nyt vaan ei osastolla jouduttais, mun mielestä ei nyt kuiteskaan niin kipee oo mut saa nähdä mitä mieltä lekuri on.Räkä valuu edelleen ihan vetenä ja sitä tuleekin ihan kokoajan.
Just sain Leevin unille asettumaan, kohtahan tuota joutaa itsekkin. Öitä :wave:

Muoks: tiedot: keiju, pojat 251004 ja 081008
 

Yhteistyössä