11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

Huomenia! Täällä herätty helteiseen aamuun +29! Tänään pitäis viedä miehen yks kirjastonkirja, käydä yhessä asunnonvuokrausfirmassa ja vielä pankissa olis termiini. Mahtaako tyttö jaksaa noin monta "virallista" juttua. Yleensä kyllä pehmentää kaikki virkailijat hymyllään ;) Täällä on meno virallisissa yhteyksissä joskus aika jäykkää ja oon huomannu, että lapsen ku tuo mukaan ni ihmiset "pehmenee". :D

Keiju: Kiitos vastauksesta! Ilmeisesti suolistopohjanen "allergia" on vakavmpaa kuin tämä naaman puna? Mulle sanottiin, että ei oo varsinaista allergiaa viellä, vaan pelkää "sietämättömyyttä". Äh, en osaa kääntää noita termejä suomeks. Kyllä tollekin varmaan sana on. (Unvertäglichkeit... Kuunkulta?) Onneks tänään oli taas pilkut tipotiessään! Mietin viellä, että voiskohan olla raparperi, jota itse söin myös syynä?! Se on aika jytyä tavaraa!

Dara: Siis ei meilläkään tyttö vilkuta silleen, että "isi lähtee, sano hei-hei", vaan ihan vaan matkien aikuisen perässä. On kyllä aikamoinen apinoitsija tuo pikkuinen! Mutta varman jos tuota sais vahvistettua niin oppis pian vilkuttaan.

Kysyn vielä uudestaan rattaista: Teillä joilla matkarattaat hankittuna; tuleeko viellä käytettyä isoja yhdistelmiä/vaunuja tms. vai ovatko jääneet kellariin tilasyöpöiksi?
 
Heissan, kotiuduttu kerhoonviemis/kauppareissulta. Tänään piti olla uusi aika rokoteklinikalle, mutta soittivat, että eivät ole saaneet vielä lupia roketteille, niin siirrettiin se aika sitten torstaille. Kyllä menee taas hankalaksi. Viimeeksi kun olivat itse sössineet sen ajan, niin soittivat ja lupasivat maksaa matkakulut, kun olin turhaan käynyt. Tuleekin iso jackpot, kun matkoja kaikkineensa 16km ;)

Meillä Leo kovin kovin räkäinen. Viime yö oli himpun verran parempi kuin edellinen, mutta pari herätystä tuli ja kovin levottomasti nukkui, vaikka yritin kyllä doupata pojan yötä vasten.

Meillä noita lääkärin aikoja neuvolasta kanssa vaikea saada. Nytkin tuo 8 kuukauden neuvola siirtyy meillä kuukaudella, kun aikoja ei ole. No kai se on ihan sama, kun ei meillä mitään kummempaa ole ollut. Ja vähän olen ihmetellyt, kun ei tuo meidän terkkari ole koskaan mitään "ruokaohjeita" antanut. Kysellyt on, että mitä olen syöttänyt, mutta ei mitään juuri edes kommentoinut. Tosin en ole itsekään kyllä kysellyt ja varmaan kaikista neuvoista huolimatta tekisin kuitenkin itse miten haluan :)

Meillä ei olla pottailua kanssa harrasteltu. Ei meillä kyllä edes pottaa ole koko talossa :D Tartteis varmaan hankkia ja kokeilla siinä istumista, kerran herra itse jo istuu. Meillä vaan ne pissat tuppaa tulemaan hoitopöydällä, kun otan vaipan pois. Joskus kokeilin pöntön päällä, mutta eipä tuo mitään siihen tehnyt. Hoitopöytä alkaa muuten olla aika turha meillä, kun ei Leo oikein enää pysy selällään makoilemassa. Koko ajan yrittää nousta ylös ja saan itse olla tunkemassa virikkeitä käteen.

 
Huomenet!

Pitäis ruveta imuroimaan, kun pojan vaatteet on ihan pölyssä kun ryömii lattialla... Mutta en nyt viitsi, kun kaveri nukkuu juuri aamupäiväunia. :whistle:

Luminka
, ihana kuulla että teillä yöt on rauhoittuneet!

Maotao, mua nauratti tuo teidän päivärytmi. "yötissi, aamutissi, päivätissi, kurpitsa ja tissi..." :LOL:

Rattaista Maotao kysyit, meillä on nyt Emmaljungan city crossit ja matkarattaat. Käytän edelleen emmaljungia kävelyllä, jos tiedän etten ole menossa mihinkään sisätiloihin, kun ne rullaavat niin paljon paremmin. Matkarattaita käytän sitten jos on tiedossa tiukkoja kurveja (useimmiten kaupungilla). Edelleen himoitsisin jotain kevyitä kuomurattaita, mutta tosiaan kolmet rattaat on vähän liikaa, enkä toisaalta halua luopua Emmaljungista, jos vaikka sisarusparvelle ilmaantuu jatkoa...

Eilen syötin pojalle päivällä Semperin pastaa + aurinkoista kastiketta ja juureksia ja se näytti niin herkulta, että tein itse "samaa" purkin kyljestä mukaillen. Siihen tuli: 3 isoa porkkanaa, purkki tomaattisosetta, pari kuorittua tomaattia, 1 kesäkurpitsa, pala selleriä, 1 paprika, kourallinen pastaa, sekä ripaus timjamia ja mustapippuria. Jätin aika kökkäreiseksi. Eilen ainakin upposi tosi hyvin illalla, kun laitoin vielä kirjolohta sekaan.

Mitäs muuta, niin tajusin juuri että jälkitarkastuksesta saadut minipillerit on ihan pian loppu ja varasin kiireenvilkkaa gyneajan. Tuntuu ettei tässä muuta ehdi kuin ravata terveydenhuollossa omien tai pojan asioiden takia, vaikkei edes mistään sairauksista ole kyse.

Lounaan jälkeen lähden Otson kummin kanssa kahville + silmälaseja valkkaamaan. Kummi lupasi viihdyttää poikaa sillä välin kun olen optikon käsittelyssä.
 
Heippa vaan pitkästä aikaa taas!Onnea kaikille vanhentuneille.  :flower: Sekä äideille että lapsille.  =) Meilläkin on jo se puolen vuoden ikä saavutettu. Maotaolla kuulostaisi olevan samanlaista punaa kun meidänki pienellä. Mitäs kaikkia ruoka-aineita ootte kokeilleet? Täällä ei varmaan niin kärkkäästi puututa noihin allergioihin, jotka ei vaivaa lasta kovin, suolistoperäiset varmaan helpommin selvitellään? meillä on tehty maitoaltistus ja senkin halusn vaan sen takia että saatiin ne erikoismaitokorvaukset lapselle. tissillä vielä kuitenkin mennään. muita allergioita oon sitten kotikonstein yrittänyt selvittää.

jatkan toisella kertaa kun lapset vaatii nyt äitiä...
 
Maotao sai minutkin nauramaan, kaks isoa palloa tarjolla :LOL:

Ihana rauhallinen hetki, Piiperö meni nukkuun ja mie sain syötyä salaatin ja ison palan suklaakääretorttua(koululaiset möivät ostarilla), nam! Ostin viime viikolla alesta espressokoneen, oli niin edullinen (jotain alle 60 euroa) ja yllättävän hyvä vimpain, semmonen jossa oikeasti tehdään se kahvi, ei siis kapselikone. Sillä sitte herkuttelen ja vaahdottelen maidot, pitää nyt normipäivinä pidättäytyä kekseistä ja muista, sais tuon uimakellukkeen pois vattalta..

Ilmakin on mukavan viileähkö, käytiin jo varmuuden varalle ulkona aamulla, lupasivat sateita, muttei vielä näy. Illalla aattelin käyttää Amelien kylvyssä. Ihanaista päivää kaikille :wave:
 
Äityliini: voimia täältäkin suunnalta :hug: Meillä oli kans tuolleen, joka kerta tuli annettua (tissiä ) kun heräs juuri omien "yöunien" takia. Lopulta väsyin niin että pari tuntia yössään huudatin :/ Välillä asettui, mutta kohta taas alkoi pyöriminen sängyssä.. Oli siis tottunut aina nukahtamaan maidon avulla. MUTTA, nyt ovat unet parantuneet :D Viime yönä heräsin kun ähelsi jonkin aikaa, mutta nukkui syömättä aamuun saakka =)
Vaikka se onkin rankkaa huonojen unien jälkeen tassuttelemalla monta yötä mennä, se kyllä kannattaa ainakin kokeilla. Täällä yksi hyvä esimerkki :saint:

Dara: eiks ookin outo tunne kun lapsi onkin hiljentynyt kun tottunut että huuto käy kun takas tulee? =) Ei nää pikkutakiaiset ehkä niin tiukasti enää kiinni olekaan, et pikkasen helpottaa =) Se on kyl jännää kun ei tarviikaan ite olla joka kerta syöttämässä, sekä nukkumaan laittamassa...

Mun sisko oli täällä meidän seurana aamupäivän. Meidän molempien ukot ovat nimittäin samassa työpaikassa nykyään, ja vieläpä samassa vuorossa :D Tulee useammin sit nähtyä jos siskolla itellä vapaata niin käy sit meitä moikkaamassa =)
Pikkutirppa nukkui yhteentoista saakka aamu-unet :eek: Jäi sit aamupuurot syömättä ja pääsi suoraan lounaan syöntiin :) Jaksoi jopa 2h valvoa ja takas petiin. Esikoinen myös lähti helpolla nukkuu joten IHANA RAUHA =)
 
Tehdäänkö pieni gallup liittyen tuohon turvaistuinkyssäriin?

Eli kuinka monella vielä istutaan kaukalossa ja kuka on jo siirtynyt isompaan istuimeen? Ja se avain kysymyshän oli että millaiseen isompaan?

Meillä neiti vielä matkustaa kaukalossa, johon juuri ja juuri mahtuu. Tarkoitus olis tässä kesän aikana siirtyä isompaan, meillä britax-merkkinen turvaistuin odottamassa.

Ja laittakaa ihmeessä niitä kasvissekotustenne "ohjeita" tänne, eli mitäs kasviksia on käytössä ja miten sekoittelette niitä?

Voimahalit :hug: yöheräilijöiden äideille.
 
Meillä edelleen matkustetaan turvakaukalossa ja luulen, että loppukesästä tai sit viimeistään syksyllä on aika siirtyä turvaistuimeen. Vielä siihen asiaan ei ole silleen tullut perehdyttyä, että minkä merkkinen yms. hankitaan. Joten mielenkiinnolla seuraan keskusteluanne ja kommentteja aiheesta! =)
Tämän päivän iltiksessä näkyi olevan jotain testituloksia..
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/muut.asp?id=1690137

Mä teen kasvissoseet "laji" kerrallaan ja sitten pakastan jääpalalokerikossa. Jotenkin tulin siihen tulokseen, että noi kuutiot saa nopeasti sulatettua ja sit niitä voi miksailla erilaisilla kombinaatioilla eli siis tulee vaihtuvuutta "makuihin". :D Meillä ei perunaa juurikaan keitettynä syödä enkä ole jaksanu parin pvän välein sit tytölle keitellä, niin pottua olen ängennyt esim. porkkanan kanssa tai bataatin kanssa yhteen. Hmm, pitäis ehkä ottaa se pakasteperunasose, joka oliko Maikilla on käytössä.
Pitkien selittelyjen jälkeen kasviksista käytössä on siis porkkana, pottu, bataatti, kesäkurpitsa, palsternakka, maissi, kukka- ja parsakaali. Niin ja nyt just otettiin tomaatti mukaan. Muuten, oletteko käyttäneet tölkkitomaattimurskaa vai tuoretta tomaattia? Mä nyt tuoreesta tein, mut mietin, et onko se tölkki sen kummempaa vai onko siinä sit jotain säilöntäaineita?

Ratasasiaa. Pikkuhiljaa vaunukopasta siirtymässä yhdistelmien ratasosaan, joten kunnolla ole siihenkään asiaan vielä kommenttia. Mutta luulisin, että aika pitkälle noille pärjää, koska ovat tosi kevyet työntää ja on kääntyvät etupyörät, joten tiukoistakin kurveista helposti pääsee. :LOL: Ja taittuvat kohtuullisen pieneen tilaan ja melko helposti. Ja onneks on viispistevyöt! :)

Tyttö on tänään ollut ajoittain raivostuttavan kärttyinen! En tiedä mikä vaivaa.. Välillä on oikein aurinkoinen ja hetken kuluttua huutaa kuin palosireeni ja missään ei tunnu olevan hyvä olla tai enintään mun sylissä.. Nukkumisetkin ollut vähänlaisia tänään. :( No äsken sentään nukahti leikkimatolle kesken touhujensa; tais ruokalepoaika iskeä! :D Aijai, oispa kiva ottaa itekin torkut, mut mä en jotenkin osaa pvällä nukkua.. Täytyis vähän järjestellä paikkoja, mutta laiskottaa niin paljon, että taidan vaan hengailla täs koneen äärellä! :LOL:
 
Iltaa,

Taas hummailtiin koko iltapäivä kaupungilla. Ostin vähän vaippakankaita (bambutrikoota ja joustofroteeta) ja olohuoneessa lojuville leluille säilytyslaatikon. Vaippojahan kyllä on jo riittämiin, mutta tuli himo ommella sisävaippoja... Oon pitänyt nyt parina päivänä hahtuvapöksyjä sisävaipan kanssa ja se on mukava paketti, kun ei tule reisiin kuminauhanpainaumia.

Kävin myös optikolla ja tilasin uudet silmälasit, jotka saan perjantaina. B) Tämä optikko sanoi, että hänen 20 vuoden uran aikana ei ole tullut sellaista tapausta, että raskauden/imetyksen takia olisi rillien vahvuudet muuttuneet. Totesi myös, että mun kannattaa tehdä lähitöitä ilman silmälaseja (ikänäköä!). Vanhuus ei näköjään tule yksin...

Yermasoya, mä oon muutaman kerran laittanut soseeseen tölkkitomaattimurskaa, sellaista italialaista luomumurskaa, jossa on valmistusaineina tomaatti ja tomaattimehu.

Ja istuingalluppiin: Kaukalosta ollaan nyt siirtymässä istuimeen ja HTS Besafe Izi Combi oli meillä merkki.
 
Iltaa!

Tänään 30 asteen helteessä pojan kanssa ulkoilemassa. Pikkuinen hikoili vaikka oli vaan t-paita ja shortsit päällä. Repi taas nurmikkoa ihan innoissaan, kun sai leikkiä puun alla varjossa. Voisikohan tän ikäisen jo antaa polskia sellaisessa puhallettavassa vauvan altaassa näillä kesäkeleillä?

istuingalluppiin, kaukalossa matkustaa vielä. Ehkä loppukesästä/syksyllä siirrytään turvaistuimeen. Jännään vähän kun ollaan heinäkuussa lentämässä Suomeen lomille, että mahtuis vielä kaukaloon. En tiedä saako turvaistuinta muuten ottaa lentokoneeseen?
Harkinnassa ois Römerin King plus click& safe- istuin. Ei olla vielä hommattu.

Ratasasiaa, Me hommattiin noi matkarattaat varta vasten lentomatkoille, on ihan superkevyet ja menee tositosi pieneen tilaan. Käytän noita yhdistelmiä muuten ihan jokapäivä, ne on osoittautuneet niin hyviksi sekä vaikeammassa maastokäytössä ( mukulakivikatu, metsä jne.) että sitten kaupoissa kurvaten, kun ne etupyörät on kääntyvät.
Mutta noi matkarattaat on ihan ehdottomat matkoille. Vaikka lähtis vaan autolla jonnekkin, niin jää sitten takakonttiin tilaa muille matkatavaroille, noi yhdistelmät vie niin paljon tilaa.

Mitäs mun piti vielä muuta..no nyt ei tuu tuu mitään mieleen...Ai niin saatiin vihdosta viimein pojan passiasiaa vietyä eteenpäin, eli käytiin passikuvissa! Otti oikeen sellasseen fiksun ja virallisen ilmeen, sellanen meinaa hymyillä muttei kuiteskaan.
 
Nyt mulla on uus tukka ja pojilla paljon uusia vaatteita. :D Juusolle ostin t-paitoja ja Leeville lindexiltä ihania kesävaatteita ja froteisen takin :) Itsellekkin ostin jopa neuletakin, topin ja sokoksen kempparista dödön. Rahaa meni mut oli oikein terapiaa kun en oo pitkilleen päässy kaupungille rauhassa, olihan mulla tietty Leevi mukanba mut se on ihan eri asia kun ois molemmat pojat mukana :)

Nyt odottelen että Juuso nukahtaa niin pääsen itsekkin unille.
 
maikki: Miekin kävin optikolla ja vuoteen oli näkö huonontunut 0,5 "yksikköö" ei kiva ei. Tilasin vaan uudet piilari ja jos ostasin sit vaikka synttäri lahjaks itelleni lasit =)
Liekkö ollaan törmäilty kaupungilla...samassa kaupungissa kuitenkin pyöritty =)
 
meillä oli talvella turvaistuin (Graco 0-25kg) käytössä mutta kesän tullen ja toppausten vähetessä kaukalo on vielä mutta ei kauan mene. Penkit on niin erimalliset ku normi henkilöautossa ni ei saa nii makuuasentoon sitä :(

 
Galluppiin: meillä vielä kaukalo käytössä, varmaan jonkin aikaa, Piiperö(6,5kk) vasta 7,4 kiloa ja 67senttiä) eikä oo ollu puhetta mitä hankitaan. Kaukalokin saatiin anopilta ja appiukolta lahjaksi, eli ei ite valittu.

Kuunkulta: Blue1 ei anna viedä kaukaloa koneesen. Finnairilla sen sai viedä. Jos oli tilaa, tosi ystävällinen henkilökunta varasi meille ylimääräisen paikan johon saatiin Amelie itsekseen kaukalossa matkustamaan, ja ei maksanu mitään ylimääräistä. Jos paikat oli täynnä, sai silti viedä kaukalon sinne ylähyllylle talteen. Ollaan menossa kesäkuun lopussa Suomeen, ja harmittaa kun ei saatu Finnairilta halpoja lentoja(mennään yhessä ja tullaan vähän eri aikoihin mies ja mie), jouduttiin ottaan tuo Blue1..
 
Noista silmälasi-hommeleista..
Mä kävin vasta uusimassa silmälasit. Se optikko oli taas sitä mieltä että raskaus/imetys ei muuttais näköä?! Mä koitin kovasti kysyä kannattaako mun vielä ostaa uusia laseja kun imetin edelleen.. Ei kuulemma se vaikuttais, mut mä en kyllä sitä ihan uskonut.
Lasit vaihtui vahvempiin, hajataittoa oli tullut aika paljon lisää :( Mutta vanhat lasit olivat olleet noin 4 vuotta, joten siinä ajassa on muutenkin näkö muuttunut..

Kaukalo/istuin...
Meillä on kaukalo käytössä edelleen.. En varmaan tarvii ihan heti ostaa tuolia, luulisin? Typy ei hirveen iso ole joten eiköhän kuukaus, kaks vielä mahdu siinä kulkemaan.

Olen käyttänyt Pirkka luomutomaattimurskaa esikoisen aikaan. Keitin nyt pakkaseen pieniä kuutioita valmiiksi vauvalle, tänään oli pikku palanen maistatuksessa ruoan seassa . Hyvin kyllä upposi =)

Tuo pikkulikka nukkui sitten tänään 3h, 2h sekä 1h päikkärit! Ja syykin selvisi vasta illalla, oli kuumetta! :eek: Kyllä päivälläkin tuntui vähän lämpimältä (muttei mitenkään kuumalta ). Ajattelin että on muuten vaan lämmin kun ulkonakin +20 astetta varjossa. Ei hirveesti viihtynyt lattialla koko päivänä, sylissä vaan.. Annoin ennen nukkumaanmenoa Panadolia, jos nukkuis yön sillä hyvin.
Jännä että ei ole mitään nuhaa, yskää tms.! Ainoastaan oli +38 lämpöä...
 
Mä kävin pari päivää enne laskettuu silmälääkärillä ja näkö oli muuttunu mutta se sano että ei suosittelee viel ottaa lasei koska raskauden tuoma turvotus voi vaikuttaa myös näköön ja heikentää sitä. Joten nyt sitten pari viikkoo sit tilasin lasit ja viikko sit hain ne. Otin lääkärin määräämillä vahvuuksilla koska näkö ei ollu siitä "parantunut" Imetyksestä en tiedä että vaikuttaako. Lääkärin mukaan juuri se turvotus ja nesteen kertyminen vaikuttaa.

Joudun käydä ihan silmälääkärillä kun mulla on pikkusena silmä leikattu. Kallista on =/

Meil on usein noita kuumeiluita Onnin kanssa, nousi viimeksikin 38.6 asti. Kestää päivän pari ja sit laskee taas eikä muita oireita. Monet sanoo et johtuis hampaiden tulosta mut en tiedä, en jaksa uskoo et niin korkeelle nostais lämmön.. Ajattelin kysästä tänää neukusta et mist mahtais johtuu.
 
Huomenia! Meillä on nyt vihdoin parempi yö takana. Yhdellä herätyksellä päästiin aina tänne seitsemään asti :) Nyt itselläkin on ihanan levännyt olo. Leon flunssakin alkaa jo helpotta. Ei ihan niin räkäiseltä vaikuta. Ja iloinenkin tuo oli herätessään, ihan niin kuin tavallisesti!

yermasoya meillä Leo oli kanssa tässä päivänä parina tosi äkäinen, mutta eilen sitten tuli jo toinen ylähammas ikenen läpi! Alahampaisiin ei ihan näin reagoinut, mutta kyllähän nuo ylälegot aika isoiltakin näyttää, että ei ihme jos kiukuttaa.

Turvakaukalo meilläkin vielä käytössä. Ihan hyvin Leo siinä vielä mahtuu matkustamaan. Kesän autoreissuille pitää vaan saada istuin, sillä siinä vähän miellyttävämpi istua pitkää matkaa. Huutiksessa nyt vanhasta Aktan istuimesta mulla voittava huuto. Huomenna sulkeutuu... Meillä on kaverilta saatu HTS:n istuin, mutta mun farmari primeraan se ei kunnolla mahtunut. Tai olis mahtunut, mutta aika lyhyt jalkainen tyyppi sais matkustaa pelkääjän paikalla :LOL: Meillä kun on pakko olla kaksi autoa, niin laitetaan se sitten miehen yarikseen. Tästä vanhasta Aktasta tiedän, että mahtuu varmasti autoon. Sen takia sen halusinkin huutaa.

Rattaista meillä käytössä esikoisen vm2000 emmaljungan yhdistelmät. Hyvin kulkee. Ja brion ponyt odottaa ja on olleetkin jo kauppareissuilla käytössä. Niitä vaan ei voi pitkille reissuille ottaa, kun ei saa laitettua selkänojaa kunnolla alas. Mutta näillä mennään.

Tänään esikoisen kevätjuhla ja huomenna keskimmäisen. Lauantaina onkin sitten vaan todistusten haku. Sitten onkin tämä lukuvuosi pulkassa. Kivaa kun kesälomat alkaa :heart:
 
Meillä on vielä turvakaukalo käytössä, vaikka istuin on jo hommattu. Istuin on Gracon Akta Duoflex. Varmaan syksymmällä vasta otetaan käyttön, kun Lumi mahtuu vielä hyvin kaukaloonsa.

Rattaista, meillä on edelleen yhdistelmät kovassa käytössä, tykkään kyllä niistä kun on tukevat. Matkarattaat meillä on yleensä aina auton takaluukussa ni saa sitte sieltä aina kauppareissuilla yms ottaa. Varastossa on ne esikoisen vanhat Brion Ponyt, mut en oo ajatellut niitä vielä aikoihin ottaa käyttöön. Matkarattaat on kyl tosi kätevät tolleen kauppareissuilla mut en ois ite ostanut niitä ollenkaan, mutta ku ilmaseks saatiin ni mikä jottei. Pidän vaan ite enemmän tukevammista rattaista.

Mitäs vielä...aijuu, mulla on kans loppumassa minipillerit enkä sit millään muista soittaa sinne perhesuunnitteluneuvolaan, ku soittoaika on 13-14..argh. Ottaa kans pannuun tää ku saa koko ajan ravaata jossain terveyspalveluissa vaikka on ihan terve, mut hyvähän se on ku meil on näit palveluja :) ITelle pitäs hammaslääkäriäkin varata muttei koskaan kans muista.
 
Joudunkin Dara ottaa neitin mukaan vaikka päiväkotii meni. Sitä pisti eile joku öttiäinen käteen ja vielki iha turvoksissa ja itkua turhrannu ku sattuu (kaiketi kutisee) kortisonista ja buranasta huolimatta joten otan neukkulaan näytille hänetkin.
 

Yhteistyössä