11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

juu, katoin purkista ja siin oli vaan että jugurttia 23%...
okei, maikki, kiitti! eli en voi osata sentään korviikkeesta vääntää juguu..tai älkääs sanoko ;) ehkei kumminkaan oo kovin turvallista alkaa yrittään...saa pian pikkuinen ripulin äidin kokeellisestä keittiöstä! =)

no, taidan mennä operaatio-pakastimentyhjennykseen ja keitteleen kiisseliä vatuista iltapuurolle, moro!
 
Moi!

Eilen tuli appiukko kylään ja tänään lähti, no päästiin miehen kanssa illalla terassille ja sit aamulla olikin herätys jo kukonlaulun aikaan kun menin torin kirpparille mymään poikien kamppeita. Aika paljon tavaraa meni mutta tuntu että ostajia oli aikasempia vuosia vähemmän.
Sieltä torilta sit mökille mentiin grillamaan ja nukuin Leevin kanssa 3h päikkärit ja siltikijn vielä väsyttää ihan tuhottomasti.
Nyt hakemaan pojat kylvystä ku isänsä kanssa siellä ovat.
 
väliin taas kommentoin...on jo pitkään pitänyt kerto kuinka aina kateellisena luen keijun päiväunista leevin kanssa :LOL: Olis niin ihana kun joskus malttais pötkähtää viereen, tuo vaan nukkuu niin pieniä unia kerrallaan, ja sekin aika muka oltava niin tuhannen tehokas!
 
Sanse: tiedän tuon nettikaupan, mut niiden liike on hiukka liian kaukana :(
Mutta nou hätä, olen saanut tehtyä ison kasan marsipaanikoristeita :D

Pitää alkaa tekee esikoiselle synttärikortti, kunhan suihkussa ekaks käyn. Ja sitä ennen pitäis tuo pikkuinen sängyssään nukahtaa. Esikoinen tahtoi myös nukkuu :heart:
 
Juu kyllä kadehdittavan pitkiä unia on keijun Leevillä! =) Meillä päikkärit on yleensä noin tunnin, mutta niitä nukutaan 4 kpl päivässä.

Tänään alkoi olla päivällisaikaan pakkasesta ja kaapista eväät vähissä, joten jouduin turvautumaan kokeelliseen vihanneskeittiöön. Soseutin yhden kuoritun luomutomaatin, raastoin pienellä terällä puolikkaan porkkanan, näiden sekaan heitin Oolannin pakasteperunasosetta ja pyöräytin mikrossa sen verran että jäinen perunasose suli. Tuli vissiin hyvää, koska Otso oli ihan linnunpoikana ( |O ) ja söi koko annoksen. Aion tehdä toistekin, koska tässä tuli hyvin tuoretta vihannesta ja raaste antoi systeemiin tekstuuria. Eikä tarvi keittää mitään! En tosin tiedä minkälaisia traumoja pojalle jää mun ruokasekoituksista (muistatte ehkä mun taannoisen persikka-mustaherukan :LOL: ). Oudoista sekoituksista puheen ollen, nyt menen syömään rahkaa, jonka sekaan sotkin loput Oston spelttipuurosta :whistle:
 
Enpäs tainnu eilen koneella käydäkkä, ihme päivä! :) Mitäs sitä tapahtuika.... Juu. Aamulla kävin kirpparilla, sit oli ruokailut ym. päivähuollot muksuille. Päikkäriaikaan kävin ruokakaupassa ja kattelin sit vaan telkkaria hetkisen. Siivottiin ja laitoin ruokaa iltapäivällä. Entinen opiskelukaveri tuli meille sit syömään ja illalla leivoin päärynä-suklaapiirakan.

Tänään oltiin miehen siskon luona koko päivä ja illalla tein ison kasan soseita pakkaseen. Lihalla ja ilman.
- peruna-porkkana-purjo-maissi-ruispasta
- peruna-maissi-nautajauheliha
- peruna-omena-riisihiutale-porsaanjauheliha
Nyt piisaa taas!

Hyviä pottatuloksia ollaan saatu. Muutamana päivänä on tullu kakat ja pisut pottaan. Yleensä kerran päivään onnistutaan kalastelemaan jotain saalista, muutaman kerran päivään käydään istuskelemassa. Tänäänki ähisteli kovasti leevi syödessään ja mies jo sanoi että nyt ei keretty potalle. Mutta vaippa oliki tyhjä syönnin jälkeen ja kakka tuli pottaan. :)
 
Ja hitsi kun on menny ihan syömiseks ja juomiseks tää elämä! Ens viikon yritän nyt pitää erikoistiukkaa linjaa!! Sit alkaa miehellä loma ja kaik mänöö kuitenki taas ihan pyllylleen. Mahoton turvotusröllykkä tuossa vyötäröllä keikkuu. :(
 
Huomenta tosi pitkästä aikaa!! :)
Jos mut joku vielä muistaa.. on tää kirjoittelu jäänyt ja itseasiasssa lukeminenkin tosi vähiin viime kuukausina. on ollut niin kiirettä ja tää aika tuntuu vaan menevän hurjaa vauhtia.

Meille kuuluu ihan hyvää!:) pikku-ukkeli ei oo enää niin hirmu pieni vaan kokoa ja taitoja löytyy. vapun aikoihin oli puolivuotis neuvolassa 10,4kg. ei ryömi, mutta liikkuu pyörimällä, leikkii kovasti, hihkuu ja on tosi tyytyväinen. nyt vaan uutena ei niin kivana juttuna on ollut viikon ajan se että leikki ja hihkuminen pinniksssä alkaa 4.30 ja sitä jatkuu reilun tunnnin ennen uusia unia, jotka tänä aamuna kestikin vaan puolituntia. pitää kai alkaa äipän aikastamaan nukkumaan menoa että jaksaa ukkelin tahdissa mennä. ei millään tahdo nukahtaa uudelleen vaikka mitä tekis.

ruokajutut menee täälllä isoveljen vauva aikaan nähden hyvin. tähän saakka kaikki lajit on sopinut, hitaasti edetään mutta hyvä niin. tällä hetkellä listalla peruna, porkkana, kaalit, nauta, sika, kaura, suomalaiset marjat, omena, mango. esikoisen aikana aloitin kaikki niin rytäkällä että tultiinkin rytäkällä alas kun alkoi hyppääminen allergialääkärillä. ruuasta tuli mieleen, syöttääkö joku kahdesti päivästä peruna ruuan? meillä nyt aamu ja iltapuuranot, yks peruna+liha+kasvismössö ja välipala. nälkä on vaan alkanut vaivaaman öisin niin mietin että pitäiskö ottaa toinen peruna-kasvis mukaan?

mutta nyt kone miehelle että ehtii töihin. mukavaa alkavaa viikkoa kaikille vanhoille tutuille ja monta uuttakin on näyttänyt tulevan kevään aikana, kivaa!:)

korppinen
 
Huomenia! Meillä yö meni aika hanurilleen :( En ymmärrä, mikä tuota ukkelia vaivaa. Ekan kerran heräsi jo yhdeltätoista, sitten yöllä kukkui, eikä uni meinannut tulla. Nukahti kyllä aina uudelleen, mutta heräsi sitten heti perään. Joku ihan selvästi vaivasi. Annoin sitten kolmen pintaan supon ja sitten joten kuten nukkuin mun vieressä. En jaksa tälläisia öitä :kieh:

Mä olin kanssa kirppiksellä kiertelemässä eilen ja mukaan tarttuis jos mitä. Mökille ostin "kakkos keinun". Tuo kun tykkää niin kovasti keinua, niin ajattelin, että ollaan nyt miehen lomien aikaan paljon mökillä, niin saa sielläkin sitten keinua. Eikä maksanutkaan kuin euron. Turvaistuintakin katselin, mutta mitään hyvää ei löytynyt. Yksi olis ollut hieno, mutta sai asennettua vain kasvot menosuuntaan. En uskaltanut sitä sitten ostaa. Huutonetistä sitten kotona kattelin ja huudinkin. Saas nähdä onnistaako...

Hieno päivä tulossa. Harmi vaan kun on itse niiiiiiin väsy. Täytyy vaan olla pihalla ja mennä ajoissa illalla nukkumaan.
 
Ai niin, korppinen meillä ei muuta syötäisikään kuin porkkanaa ja pottua. Ei nuo hedelmät tai marjat ole pojan mielestä mitään. Suupielet saa kääntymään ylös kun kaivaa porkkanapurkin laatikosta. Meillä kun ei nuo mun sörsselit kelpaa :| Aloitin kaupan ruoilla ja nyt kun sitten tässä keittelin pottuja ja porkkanoita, niin ei mun mössöt kelvanneet pojalle :ashamed: En sitten enää ole edes yrittänyt sörsseleitäni tyrkyttää.
 
HUomenta

Korppinen: meillä syödään 2xpuuro, 2xliha ja 1-2xvälipala. Välipala on joko maitoa tai sosetta. Neuvolastaohjeistettiin että 8kk ikäidenä pitäisi olla jo 2 x liha ja että se siirtymä ois hyvä aloittaa 7kk iässä. Ennen kku otettiin toi toinen liha niin meillä olli sen tilalla kasvis.

Tänään ois tiedossa puistottelua kun yks lapsuus tuttu oli muuttanu muksuineen tänne meidän kaupunginosaan ja hällä saman ikäinen poika kun esikoinenkin on niin pääsee pojat leikkimään. Toivottavasti ei vaan rupee satamaan.

Esikoisella ois enää 3 päivää hoitoa ja sit alkais loma, hyvä että alkaa jannu nimittäin ruennu nukkuu aamusin aika pitkään, edelleen nukkuu vaiks ennen heräs ennen seiskaa. Jos sais Leevinkin nukkuu vaikka puol kasiin niin ois kiva =) mut on Leevikin jo pidentänyt, nukkuu jopa seiskaan.

Laitanpas nyt pari kuvaa vielä Leevistä tähän


 
Vautsi ku keijun Leevi esittelee hienosti taitojaan :) Mun esikoinen sattu just täs kans olee ku katoin noi kuvat ja se oli ihan ihmeissään "Osaaks se jo istua!? Osaaks se jo kontata!!" :D Kerroin siis et on suunnilleen samanikäinen vauva ku meilläki.

korppinen: Meillä syödään 1xliha, 1xhedelmä tms, 1x kasvis ja 1x puuro (illalla).

Just lueskelin jotain esikoisen aikaisia oppaita (eli 8 vuotta vanhoja) ja niissä luki et 1xliha riittää vuoden ikään asti hyvin. En tiä onko ohjeet muuttunut sitten, jos keijullekin neuvolassa on sanottu et 2x liha pitäs olla 8kk ikäsellä. Katotaan mitä seuraavalla neuvolakerralla (8kk) sanotaan sitten, muuten taidan pitää ton 1xliha ja 1xkasvis.
 
huomenta!
ja kiva kuulla susta korppinen!!!! =) Toki sut muistetaan!

Mä heräsin sitten klo.7.50 ja pojat nukkuu edelleen...Meillä ennätyshyvä yö takana, pikkumies nukkui 20-7.50 eli todella läpi yö!!! jippii!!! ei tuttia, ei tissiä, ei minkäänlaista ähinää...itseasiassa heräsin siihen aikaan kun normaalisti syö ja seurasine hetken että hengittää :ashamed: ja sitten taas uni maittoi. Taidan mennä jo kohta herätteleen, ettei menis ihan rytmi pyllylleen..
Mulla on leipätaikina kohoomassa ja kahvia naatiskelen. :D

ja ulkona näkyis paistavan aurinko! B) Pihahommat jatkuu, pyykkiä pesin eilen 3koneellista niin niitä jos laittelis kaappiin ja siivois. Illalla ystävän luo kyläileen.
Mutta jottei ihan kaikki ois vaan niin hyvin, niin tää kone sammuilee ja mies vie sen huoltoon ehkä tänään, joten....mua ei sitten varmaan hetkeen näykään. Ei kone tosin ollut viimeksikään kuin viikon huollossa, joten tekee varmaan mullekin hyvää vaan tää nettikatkos!
 
meillä muuten ruokarytmi tälläinen:
8-9puuro
11-12 lihakasvis
14-15 hedelmä-marja-jugurtti
19-20 puuro

en oo vielä tunkenut toista lämmintäruokaa, kun ei vaan tunnu mahtuvan mihkään väliin, tissiä sitten luputtaa vielä missä raossa lystää! :D (aina kun malttaa)
 
Onnittelut helmi huippuhyvästä yöstä! *kateellisena täällä* Mut ite oon kyl kans samanlainen hysteerikko et jos joskus nukkuukin vähän pidemmän pätkän ni mä oon siel korva kii lapsen naamas koitan kuunella hengittääkö :LOL: "Onneks" Lumi nukkuu niin pieniä pätkiä öisin...

Meilläkin menee vielä tissiä miten sattuu. Vauvan omalla rytmillä...lisäks koitan aina ruuan päätteeks/enne ruokaa antaa tissiä. Mut kyl hän ainaki maitoo saa tarpeeks :)
 
Meinasin alkaa jo kehumaan et yö meni hyvin ilman syöntejä, mut Helmi ennätit pistää paremmaks :kieh: :D
Meillä neiti heräs itkemään ja ÖRISEMÄÄN ( |O ) kahdentoista jälkeen... Puoli kahdelta lopetti vihdoin, juuri kun olin hakenut maitopullon että annan jos ei ala hiljenee.. Mut sitten likka vetäisi tuonne kasiin saakka, ILMAN SYÖNTIÄ =) Jipii...

Mulla on kone tässä keittiössä, ja voi kun onkin helppoa tässä kiisselin keiton keskellä kirjoitella :whistle: Esikoinen tyhjentää mun muoviastiakaappia hirveen selityksen kera =) Kauhee sotku, mut viihtyy ainakii hyvin. Pienin narisee sitterissä, pitäs kipata lattialle...

Sanse: en siis ennätä enää tilaamaan, synttärit jo ens la...

maarias: meillä kans on välillä ihan selittämättömiä yöpyörimisiä! Joskus kestää pahimmillaan 2h, ei aina taida olla edes hereillä. Mut hirvee narina ja örinä vaan käy, mahallaan nukkuessaan hieroo naamaa patjaan ja paukuttaa jaloillaan.. Ei siinä pysty nukkuu :kieh: Miestä käy sääliks, toinen joutui taas aamulla herää 5.20, ja likka vaan keskellä yötä pitää omaa showtaan. Ei paljoo ennätä aamuvuoroviikolla nukkua, mut ottakoon patjan ja menköön olkkariin nukkuu, sinne ei niin kuulu äänet...

Meidän tytön ruokailut:
maitoa kun herää
7.30-9 aamupuuro,
11-13 lihasose, hedelmää,
17 lihasose, hedelmää
19-20 iltapuuro
ennen nukkumaanmenoa maitoa

Muulloin maitoa joko ennen ruokaa tai jälkeen...
 
huomenta

me palailtiin eilen mummola-visiiteiltä.vähän harmitti kun osui tuo maailma kylässä-festari samalle viikonlopulle niin ei sit sinne päästy. viimeset tahdit kuultiin (asutaan tässä ihan muutaman sadan metrin päässä)ja nähtiin sieltä poistuvia ihmisiä ja polkupyöräpoliisit tekemässä huumeratsiaa ;)

ihan hirveä kiukku-ilta eilen Vilholla, johtuiko sit matkustuksesta, paikan vaihdosta jne ja nyt ei oo miljoonaa tätiä ja mummua ja vaaria leikittämässä.
ja sit huomattiin ettää ärtyisyyttä saattaa aiheuttaa myös ylhäällä puhkeavat hampaat!!ikenistä pilkistää jo siis kaks yläetuhammasta! kaks alahammasta on jo kovassa kaluamiskäytössä, äsken yritti tehdä ilmeisesti reikää minijalkapalloonsa...

Vilho sai 6kk-lahjaksi kummeiltaan tarralenkkarit (pehmopohjaiset) ja meiltä joutsen-pehmolelun kun käytiin Seitsemisten kansallispuistossa ja Koveron tilalla ihailemassa luontoa, lampaita ja vanhoja rakennuksia.

liekö hampaidentulo taas vaikuttanut yöuniinkin kun oli niin katkonaiset ja itkuiset, huoh. tosin yösyöttöä ei tarvinnut ja heräsi iloisena 7.30 ja viihtyi sängyssään itekseen lähes puol tuntia :heart:

keiju ja dara-81: meillekkin neuvolantäti sanoi 6kk-tarkastuksessa että 8kk pitäisi olla jo 2 lämmintä ateriaa sekä ilta-ja aamupuurot kehissä.
nyt itse asiassa joinakin päivinä on jo 2 lämmintä soseateriaa joista toinen kasvista tai sit toisena ateriana saa banaania tms. aamupuuro syödään mut illalla on velliä ja maitoa.ehkä pitäis siirtyä kans iltapuuroon jos sais unet pikkasen pidemmiksi.

että tota nuppua ärsyttää kun ei pääse eteenpäin, peruuttelee,peppu nousee ja ympyrää kieppuu mut ei vaan vielä tajua miten se eteenpäin meno sujuis...

laskeskelin että just ja just riittäis rahat ehkä siihen että olisin syksyn/loppuvuoden hoitovapaalla. pitäis varmaan sit kelaan ja työpaikallekkin se ilmoittaa.

mut nyt muihin hommiin etten koko päivää netissä roiku!
 
Huomenta!

Meillä edelleen jatkuu vähän levottomat yöt. Poika ei heräile, mutta unissaan äheltää, tunkee jalkaa pinnasängyn pinnojen väliin, jumittaa poikittain sängyssä jne. Monta kertaa yössä pitää käydä "korjaamassa". Tää alkoi reilu viikko sitten, samaan aikaan kun oppi ryömimään. Muuten kyllä nukkuu klo 21-07 joka yö.

Keiju, vähänkö reippaasti Leevi istuu ja konttaa!!

Meillä ruokailut suunnilleen seuraavasti:

7-8 tissiä ja puuroa
11-12 kasvis-lihasosetta (+perunaa/pastaa)
13 tissiä
15-16 hedelmää/marjaa
18 kasvista
20 puuroa + tissiä

Välillä on jäänyt tuo "päivällinen" välistä, mutta sitten poika on ollut illalla tosi nälkäinen. Meillä ei sanottu lihojen määrästä oikein mitään, paitsi kun sanoin että noin yhden jääpalan verran menee päivässä lihaa/kalaa niin terkka sanoi että ihan ok.

Otso on jostain syystä viehättynyt kaikenlaisiin laatikoihin, papereihin ja pahveihin. Oon antanut "luettavaksi" suorajakelulehtiä ja pahvilaatikoita, viihtyy niiiden kanssa vaikka miten pitkään. Myös sininen pyykinkuljetuskori on jostain syystä tosi hitti. Kaupassa ostoskori näytti vissiin sitten samalta, kun Otso aloitti innokkaan huudon, kun nostin ostoskorin vaunujen päälle. :LOL:

Kohta lähdetään hammashoitajalle tarkastukseen.
 
Päivää!

Suht hyvä yö takana, muutaman kerran kävin kaksikon kääntämässä masulta selälleen, ja Wilman otin vaille 6 viereen kun heräili.

Meidän isot pojat tulivat eilen kotiin! Voi että olikin ikävä, melkein tuli itku kun halasin toisia! Kauheasti oli asiaa tietenkin, hyvä kun nukkumaan malttoivat mennä. Papan ottamia valokuvia katseltiin ja voi itku kun näytti niiiiin lämpöiseltä niissä kuvissa. Mutta eipä täälläkään ilmoissa moitteita...

Turvaistuimista ajattelin teiltä kysäistä, että millaisia olette hankkineet jo? Meillä on ihan pian ajankohtaista hankkia sellaiset, enkä yhtään tiedä millaisia hankkisi. Vinkkejä otetaan vastaan siis...

Nyt joku tuollainen pikkuinen tyttönen tuolta kutsuu, tarvii mennä! Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

HM
 
Luminka meillä isäntä itse nukkuu yläkerrassa, kun en jaksa enää sitä, että pojan heräilyjen lisäksi mun täytyisi kuunnella miehen kuorsausta :D Niin päädyttiin ratkaisuun, että isäntä nukkuu niin kauan yläkerrassa, että tuo yksi alkaa nukkua täysiä öitä. Näin taataan edes jonkunlaiset yöunet kaikille. Ja kyllähän tuo ukko-kulta käy aina "yöjalassa" tuolla meidän kammarissa :whistle:
 
Moikka! Enpäs oo ollu koneella pariin päivään, kauhea helle täällä niin en oo jaksanut.. Eilen oli +41 parvekkeella auringossa, joskus seitsemän aikaan illalla, ja kun varjo saatiin laskettua niin laski 32:een.. huhhuh, on kyllä lappilaiselle ihan liikaa :eek:

Ruuasta on puhuttu niin paljon palstalla. Meillä lääkäri sanoi, ettei kalaa ollenkaan ekan vuoden aikana, jos on vanhemmilla allergiaa (mulla siite- ym.pölyt), joten lihalla vaan mennään pikkuhiljaa. Kana-vihannes-riisisekoitusta ja vasikkaa olen antanut, kaupan purkeilla toistaiseksi, vaikka täällä Sveitsissä nuo lastenruuat on ihan sikahintaisia. 2x450g korvikemaitojauhepaketti maksaa 15-20euroa riippuen onko hypoallergeenista vai tavallista. Ja se paketti riittää 4 päivää, kun imetys kokonaan kohta lopetellaan. Kaikki soseet maksaa n.1,5 tai 2 euroa, siis yks vammanen purkki! Harmi ku on niin pienen pieni pakastin, ettei sinne voi kovin isoja määriä tunkea, ja oon niin kiireinen viihdytyspuuhissa, etten kyllä jaksais joka ikinen päivä ruveta keittään ja soseuttaan. Varsinki kun Amelieta saa koko ajan vahtia, se liikkuu jo siihen malliin pitkin lattoita. Vai oonko mie vain laiskistunuttai huono ihminen??

Vielä syönnistä: mulla ei aina oikein osu kohdalleen tuo nälkäisyyden arviointi, ja oon joutunu heittään ruokaa roskiin, ja se harmittaa tosi paljon. (eikä vähiten siksi että se ei oo halapaa..) Onko muilla samoja kokemuksia?
 
Pistin lauantaina persiljaa, basilikaa ja ruohosipulia parvekkeelle kasvamaan. Kiinnostais myös parveketomaatti, jos semmosta täältä löytyy.. Onko joku kasvattanu sellaisia?? Serkulla muistaakseni oli riipumassa amppelissa, ja tuotti mukavan sadon kesän aikana.
 
Meilläki leevistä on tullu mahoton pyörijäinen yöllä - ja onhan se sitä päivälläki. Ei kyllä onneks herää pyörimään, mutta joskus jää jumiin poikittain niin pitää sit käydä oikasemassa. Tänään aamullaki heräs ihan vinksin vonksin mutta hyvällä tuulella! Nuutti oli ihan samanlainen riekkuja sillä erotuksella että hän sit heräili myös jatkuvasti!

Meillä syödään
- 7.00 puuro+hed.sose
- 11.00 kasvismössö
- 15.30 kasvismössö
- 20.00 puuro+hed.sose
Siihen sit tissittelyä päälle 4-5 kertaa + iltatissi unille käydessä. Viikonloppuna aattelin sit alotella lihajuttuja, ensin lounaalla ja sit kun kasvissoseet loppuu pakastimesta niin sit myös päivällisellä lihaa (teen siis lihakasvis-sekasoseita). Nyt miehen kans mietittiin että kaikille ois oikeestaan parempi että siirrettäs tuota iltaruokaa vähän myöhemmäks koko porukalta niin sit varmaan rupeen antamaan välipalan pojille kans, leeville varmaan sit hedelmäsoseita ja -raasteita.

Normipäivä, eli ei lisättävää! :)
 

Yhteistyössä