11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

Huomenta.

Mies pääsi eilen kotiin, jospa tää elämä nyt alkas normalisoitumaan pikkuhiljaa... Tosin tuli 15 kiloa hoikempi mies kotiin! Epistä, mä haluan kanssa laihtua! Maha ei todellakaan ole palautunut entisilleen mulla, on edelleen iso röllykkä vaan. Oon alkanut nyt tekemään vatsalihasliikkeitä iltaisin, jospa tuo kumpu tuosta häviäis.

Nyt jää kirjoittelut lyhkäsiksi, tekemistä olis vaikka muille jakaa... Myöhemmin sitten!

HM
 
Merkkaan, aamu meni löhötessä ja poika heräileekin tuossa juuri päiväunilta. Vähän kuumeisen oloinen elisen rokotuksen jäljiltä, mutta ei muuta mullistavaa. Taidetaan lähteä ulkoilemaan kunhan soseet saadaan mahaan.
 
heippa...miks mä en kerkee enää kunnolla tännekään???? :kieh:

pikkumies nukkuu vaan sitä ½tuntia kerrallaan päivällä, niin eipä siinä mitää ehdi! Esikoinen järjestää silloin ohjelmaa....no nyt saatiin syötyä ja nemo pyörii, niin pikkumies hetken ehkä kellii siinä matolla tyytyväisenä, vaan kuulostaa jo vaativalta hänen huutelunsa.
On taas nuhaisia molemmat pojat, perskules! MIten kevät voi olla näin tautista aikaa..?

Päivä mennyt siksikin vauhdilla että nukuttiin taas 9.30 poikien kanssa, sitten aamupuurot ym. toimet ja 10.30 oltiin jo puistoon menossa, kerho olis ollut mutta nukuttiin pommiin. Kiirusta tää kotiäidin elämä! :D

Mulla oottaa olkkarin lattialla projekti valokuvien kanssa, sekin olis kivaa hommaa jos ois aikaa! Ärsyttää alkaa laittaan kun 5-15minsaa saa kerrallaan tehtyä!!

Katselen kateellisena teidän herkullisia soseyhdistelmiä! Mä en tiedä miksi oon jumiutunut tosi yksinkertasiin soseisiin, oon edellyt nyt tooooooodella rauhallisesti; nautaakin on maisteltu jo 2viikkoa, voiskohan jo siirtyä broileriin tai hirveen.. =) Makaroonia taidan laittaa seuraavaan satsiin!

Nonni ja nyt nyt alkois sataan!!! juurikun kasteltiin kasvi-ja kukkamaat!! Ihme! eli siinäkin turhaa työtä....

joo ja nyt pakko mennä, taas! :wave:
 
Heippa, tulin vaan mainostamaan et mulla on tänään synttärit :p No juu, eipä se kyl kauheen juhlistettava asia ole. Mut varmaan sen kunniaks leivotaan esikoisen kanssa muffinsseja.

Käytiin hammashoitajalla äsken, sanoi että hyvä vaan kun on hampaat vielä tulematta. Mitä myöhemmin tulee, sen parempi :) Pysyy kunnossa ainaki ikenien sisällä :LOL: Se täti sanoi, et jotkut 1v tarkastuksessakin on vielä ilman hampaita. Saatiin hammasharja ja ohje, että vois aina ruuan ja imetyksen jälkeen antaa mukista vähän vettä ni huuhtoutuu suu ja oppii mukiin + veden makuun. Jaa-a saa nähdä miten muistan tommosta alkaa tekee :) JA neuvoi et voidaan alkaa jo ikeniä harjaa hammasharjalla ni tottuu siihenkin sitten.

Lihaa maistettiin tänään ekaa kertaa. Naudan sisäpaistia keitin ja sauvasekottimella mössäsin ja sitten laitoin jääpalarasioihin pakkaseen. Kana on kans tuolla jääkaapissa odottamassa keittämistä, pitäs eka tyhjentää ne jääpalarasiat ku jaksais. Mulla on kanssa omissa purkeissaan pakkasessa eri kasvikset, niitä sit yhdistelen miten milloinkin.

Mun maha on löysä ja arpinen :'( mutta eilen innostuin tekee vatsalihaksia! Nyt onkin sit vähän kipeenä ne. Mut joo, en mä tosta mahasta ny stressaa. Bikinit taitaa jäädä kaappiin kyllä tänä kesänä B)
 
Jos hetkisen ennättäis kirjoittaa..

Stoori meidän viime yöstä jos joku haluaa lukea... (kopion näitä juttuja omaan "päiväkirjaan" koneelle)
Vauva meni nukkumaan illalla siinä 20.30 aikaan. Ekan kerran heräsin ähinään ja pieneen itkuun 00.30. Hirveetä ähellystä ja narinaa,
01.05 luovutti ja simahti. Myös esikoinen itki samoihin aikoihin kun olin vauvaa silittelemässä ja onneks isompi ennätti nukahtaa itsekseen =)
00.20 alkoi uudet narinat kuulumaan pinniksestä, välillä hiljeni, sit ihme itkunpuuskia ym. kivaa...
01.40 annoin vettä pullosta, luulin että ois jo nukahtanut mutta ei...
02.00 vieläkin äheltää ja kävin jo hakemassa pulloon ,maitoa että antaisin jos ei vieläkään nukahda.... Vein pullon jääkaappiin, ja levähdin hetken. Vielä jaksoi vähän aikaa pyöriä kunnes nukahti 02.20!!!
07.15 heräsi vasta seuraavan kerran!! :D

Eli siis yö meni ilman syöntejä... ekaa kertaa! Mutta sen eteen sainkin valvoa 2 TUNTIA putkeen...

Ihanaa, sain siis nukkua jopa 5h putkeen, tätä ei ole tapahtunut todella moneen kuukauteen :heart:

Nytpä tuolla taitaa likka heräillä päikyiltä...
 
Hohhoijaa, piti tulla välillä huilaamaan, kun on tuolla keittiössä sellainen ruoka- ja sosetehdas käynnissä. Tein itselle broileri-tomaatti-kesäkurpitsapastaa (jossa mausteena jääkaapista löytynyttä valkosipuliranskankermaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja) :p ja pojalle samalla pasta-tomaatti-kesäkurpitsa -sosetta. Tuli vain mieleen, että voihan pastaa jo tässä iässä antaa? Oon syöttänyt spelttipuuroa, joten ei luulis täysjyvävehnän (pastassa) olevan sen kummoisempaa. Meillä taisi myös olla reissussa joku kaupan sose 6 kk ikäisille, jossa oli pastaa... Mutta korjatkaa nyt vielä, ennenkuin ehdin tuhota jälkikasvuni pastalla!

Lisäksi kypsensin uunissa foliossa pienen erän ruuanvalmistuksessa sivuun otettua broileria ja ison kirjolohipalan, jotka soseutin sauvasekoittimella ja pakastin jääpalarasioissa. Sitten vielä keitin ja soseutin omasta ruuanlaitosta yli jäänytttä purjoa jääpalarasioihin, niin saa mausteeksi pojalle. Vielä odottaa työstäjäänsä bataatti ja pussillinen maissia, mutta taidan jättää ne toiseen kertaan...

Mulla on työn alla lapsenvahdin etsintä, kun mun iltaopetusduuni on siirtynyt viimesenä kertana päiväduuniksi (tosi kätevää...) ja pitäis saada poika johonkin jemmaan siksi aikaa. En ihan viitsi ottaa havaintovälineeksi 4 tunnin opetukseen, vaikka ihmisen biologiaa opiskellaankin...

Kävin tänään törsäämässä P.O.P:ssä ja ostin pojalle sortsit ja sellaiset sukka-tossut, jossa on nahkaiset pohjat. Ajattelin, että ovat kätevät jo nyt vaunuissa/kantorepussa kenkien korvikkeena ja sitten kun opettelee kävelemään, niin toimivat jarrusukkina.

Jeps, nyt menen siivoamaan keittiön ennenkuin mies tulee kotiin (kun aina valittaa että oon niin sottapytty).
 
jaaha ja se ois taas ilta!
miten päivät meneekin niin lujaa ohi. :eek:

kauhee homma nykyään kaikessa, oli hetki sitten vielä niin helppoo kun tissillä vaan mentiin, nyt yhtä ruoanlaittoo ja syöttämistä ja sitten tissinkin kanssa oma rumbansa, kun ei kelpaa...kelpaa..ei kelpaa. JA SE SOTKU!!! nytkun istuu syöttiksessä ja syö itse aina kurkkua tai näkkäriä, niin voi luoja kun joka puolella sosetta, aina menee melkein vaatteet vaihtoon ruokalapuista huolimatta.
 
helmi: oisko allergiaa kehissä jos tuntuu kevät räkäajalta! Meillä nuutilla ainaki on ihan selvä allergia, joka kevät alkaa maaliskuun lopulla se pärskyminen (miulla on ihan samaa vaivaa ollu aina - koivu käy silmiin ja leppä ja paju nenään). Tänä keväänä on ollu melkoiset silmäoireetki. Illasta olivat isin kans ulkoilemassa n. 1,5 tuntia ja illalla silmät oli sit ihan punaset ja sihrussa. :( Huuhteleminen onneks auttaa, en tiedä pitäiskö sit ens kevääks koittaa silmätipat saada. Pitää leevin neuvolakäynnillä ens viikolla kysyä että mitä mieltä se neukkatäti on.

Daralle synttärionnea!!! :flower:

Luminka: kiva että yö on menny paremmin!! Tai siis osittain ainaki paremmin! :) Mutta on varmaan viiden tunnin uniki luksusta! Jälleen kerran sanon että muistan sen itekkin vielä tosi hyvin!!!! Kolme tuntiaki oli jo juhlaa esikoisen kans! :)

maikki: kyllä miun mielestä voi pastaa antaa. Mie teen niin että maistellaan noita viljoja nyt ensin puuroina ja sit kun on sopivaks vehnä todettu niin sit annan pastaaki soseen seassa. Valitsin täysjyväpastan jossa ei oo kananmunaa. Saako muuten udella että mitä/missä/ketä opetat (on saattanu ollakki jo puhetta, mutta en muista)?

helmi: ihan samaa oon miettiny tuon syötön kans... Sillon kun mentiin pelkällä tissillä niin ootin sitä että saa antaa muutaki että ei oo ihan niin tissiriippuvainen tuo vauveli. Nyt sit kun syötän aina meidän muiden yhteisinä ruoka-aikoina niin ei kyllä ikinä saa ite syödä rauhassa ja kauhee kiire on laitella ruuat pöytään ja tarjolle... Sotkua meillä ei onneks (vielä ) tuu. Leevi syö siististi eikä vielä ite suhraa lusikan kans. On sillä lusikka kädessä mutta en oo vielä antanu sillä kippoa sohia. :)

Tänään meni päivä miun mummon luona vieraillessa. Tulomatkalla jumitettiin päällystetyömaalla. Jostain kumman syystä jouduttiin odottelemaan 20 minuuttia ennen kuin päästiin etenemään. Molemmat pojat heräs sit takapenkillä kun auto pysähty ja hirmunen konsertti oli käynnissä. Kyllä siinä hermo lepäs!! Leevi oli koko illan tosi kiukkunen, jospa ne hampaat ois nyt sit ihan puhkeemassa... :(
 
Anzkuli, opetan valmennuskurssilla (lääkikseen hakeville) ihmisen bilsaa. Pääsykokeet on ihan pian ja viimeinen opetuskerta on ensi viikolla. Antoisa mutta vaativa duuni, kun opiskelijat ovat 100 % motivoituneita, mutta toisaalta kyselevät tosi vaikeita.

Toistaiseksi lapsenvahti on vielä saamatta, jatkan huomenna kyselykierrosta... Voi miten helppoa olisi, jos omat vanhemmat asuisivat lähempänä!
 
huomenta

Leevillä alkaa köhä helpottaa, pikkasen välillä rohisee mut si ku yskäsee niin rohina loppuu.
Ei oikein tahdo keretä kirjoittelee kun mies edelleenkin tekee pitkäävuoroo ja oon vähän niinku yh:na kun tuleekin vasta poikien iltapuuhilöle jos niillekkään. On kyllä sit kiitettäväsi laittanut pojat unille ja iltapuurot jne antanu jos vaan on paikalla ollut. =)

No nyt Leevi jo vinkuu tuolla täytyy mennä...palataan :wave:
 
heissan pitkästä aikaa! :wave:

Oon ollut aika väsynyt ja stressaantunut, lukemassa olen käyny juttuja, mutta en oo jaksanu kirjoitella. Mies oli viikon lomalla, ja oltiin ihan kotosalla. Ei oikein saatu aikaiseksi mitään, vaikka oli suunnitelmia esim. taulut seinälle jne. Eläintarhassa käytiin, muuten aikalailla vain kotosalla möllötettiin, ja aika tylsää oli, saanen sanoa.

Amelien syömisen kanssa olen tuskaillut, enemmän tuli sotkua kuin suuhun sain lapettua. Eilen viimein odotin, että alkaa kunnon kitinä, ennekuin tarjosin, ja sitten upposikin kunnolla. Mulla on jotenkin ollut tosi vaikea arvioida aikaa ja määrää, mitä antaa. Ja kysymys tähän: Paljonko annatte vettä lapselle? Ruualla ja muulloin? Amelie tykkää vedestä, ja jois koko pullon/mukin tyhjäksi jos vain antaisin. Ruuan päälle ei oikein kannata, kun tulee sitten satsit ulos..

Luminka Mieki oon miettiny tuota tissin vähentämistä/lopettamista. Se vain on niin ihanaa imettää, hetki on niin erityinen. Mutta pakko kai pikkuhiljaa ainakin päiväaikaiset lopetella, oppisi myös menemään nukkumaan muuten kuin tissi suussa. Ja mulla on sama juttu tuon vartalon kanssa, muualta kyllä lähtee kahvat, mutta maha senkun olla röllöttää. En oo kans jaksanu vielä mitään erityistä urheilla, mutta jos aloittais vaikka 5 vatsalihasliikettä päivässä, selkää ja punnerrusta. Viikossa kertyis jo 35 tehtyä, ja kun olo paranee niin luvut kasvaa, oon joutunu sen kokemaan, kun töissä oli pakko, meillä oli joka vuosi kuntotestit ja en eka vuonna todellakaan loistanut niissä :LOL:

Luenpas taas loput teidän jutut ja palailen, ellei PipsaPiiperö sitten heräile, oltiin ulkona ja nyt koisii vainuissa.
 
Tuutikki: meillä taisi ehkä nyt helpottaa yöt kun ei tissiä enää mussuta. Parina ekana yönä annoin vasta jossain 4-5 aikaan. Viime yönä kyllä ois maitoa tahtonut yhden aikaan, aika pitkään taas meni ennen kuin sai unen päästä kunnolla kiinni. Puoli kuudelta hain 50ml illalla pumpattua maitoa ja sitten jaksoi nukkua heräämättä yli yhdeksään saakka =)

Viimeksi olen imettänyt eilen illalla, ja toisen pumpannut. Maidontulo vähentynyt huimasti jo, ei edes pakota enää. Kattoo jos vielä pumppais tuosta paremmasta, tuntuu että hyvät maidot menee vaan hukkan :/
Nyt kun ajattelee tätä mun päätöstäni lopettaa, hetki taisi olla kuitenkin oikea vaikka välillä ei siltä tunnu. Nopeasti näkyy neitikin jo sen unohtavan, itse kokisin ahdistavaksi jos osaisi itse alkaa paitaa kaivelemaan ja tissiä etsimään!

Kaveri lähti äsken tyttönsä kanssa, olivatkin koko aamupäivän täällä.. Pienin nukkumassa, isompikin jo vähän haukoitelee mutta en tiedä jäisikö vielä kun on vähän aikaista vielä..

Meillä menee vauvan syönnit vielä suht siististi. Välillä kyllä meinaa napata kiinni lusikasta mut äiti on toistaiseksi vielä nopeampi väistelemään hyökkäyksiä :D

Mietin tässä ennättäisikö käydä illalla perhekerhossa, ois kyllä siivouksen tarpeessa koti. Mutta ois viimeinen kerho tälle keväälle niin jos tuo mies vaikka siivois sillä aikaa ;)

Huomenna ei ennätä, on aamulla vauvan korvakontrolli. Sit viedään päikkäreiden jälkeen esikoinen mummolaan ja sieltä kotiin iltaa odottelemaan :D Ihanaa jos pääsee jo ajoissa avaa siiderin. Kun ei viitti hirveesti vielä vauvan valveilla ollessa ottaa. Ysiin saakka ollaan täällä meillä, sit päästään lähtemään kaverin luo täältä. Niin olettaen että vauva nukkuu, en uskalla aiemmin täältä karata, kun ei tuo isukki kelpaa millään....
Jospa pian alkais höllätä otettaan äitiin, kesällä "joutuu" olemaan kotona päivän ja yön kun olen reissussa =)
 
Päivää...

luin ylimalkaisesti nuo kertyneet viestit. Soseista oon samaa mieltä että karmea sotku! Koitettiin uudelleen bataattia joka oli käynyt pakkasessa ja näyttäis sopivan paremmin kuin pelkästään keitettynä. Bataatti on onneksi vähän vaateystävällisempi kuin mustikka joka pinttyy heti.

Meille tuli äsken kasa muuttolaatikoita, pahvia yms. eteiseen. Tänään ja huomenna pakkaillaan ja lauantaina koitetaan raahata tavarat ja itsemme uuteen osoitteeseen. Sukulaiset tulee jelppimään.

Joskus tästä olikin juttua mutta mites teillä työhalut? Maikki on ainakin ihan työn touhussa jo mukana. Itse olen vähän kahden vaiheilla. Olisi kiva mennä töihin mutta kun tietää kuinka hektisiä pätkätyöläisen projektit on niin tulee jo ajatellessa väsy. Lehdessä oli jokin aika sit juttua pienten lasten äideistä, yksi siinä sanoi, että on onnelllisempi kun päivässä on muutakin kuin kakkaa ja palikkaa. Ymmärrän tosi hyvin, välillä kaipaa niin paljon älyllistä haastetta. Toisaalta taas, aika monessa paikassa työkavereilla ja joskus pomollakin on ollut kakat housussa ja palikat hukassa, (itse en tietenkään tunnusta kun olen aina niin hyvä :saint: ) joten ei tää kotona olo aina hirveesti työssäkäynnistä eroa
:LOL:
 
turhaan hehkutin aamulla että alkaa parantumaan ukkeli, heräsii aamu uniltaan niin oikea korva oli sit alkanut vuotamaan :/ käytiin jo korvalääkärillä ja tipoilla taas sitä hoidellaan. Huomenna aamulla uudestaa "putsuulle" korvalääkärille.

Työhaluista: en haluis vielä töihin mutta on melkein mentävä kun on lainat jne maksettavana eikä kotihoidontuolla oikein pärjää. Oon hakunut muutamia paikkoja mut saa nähdä kuin käy.
 
heippa!

oltiin koko aamu puistossa, kerrankin siihen aikaan kuin muutkin! Isompi oli ihan innoissaan kun niin paljon lapsia! ja vielä pieni lenkki tehtiin päälle, nyt ruoka syötynä ja päivän piirretyt pyörii. =)

en ookkaan aatellut että voi tuo nuha tosiaan olla allergiaa! Mulla itellä silmät ja nenä vuotaa aina tälleen keväällä, mutta joo noillahan vois olla kanssa....etenkin esikoinenkin kun pienenä reagoi siihen porkkanaan tähän aikaan vuodesta!

meillä oli viimeyö raivostuttava!!!! Tuo pikkumies lauloi n.01-02.30 välillä ja harjootteli liikkumista kaikkiin ilmansuuntiin! Hittolainen ja ite olisin ollut niin unessa silloin...ja samoihin aikoihin esikoinen änkes jalkopäätyyn. Oli taas ahdasta! ja yhtä tissinluputusta koko yö! Meinasin että syököön nyt kun päivällä ei maita, saa nähdä kauanko jaksan, vai mennäänkö samaan kuin luminkalla! Oon sitten kyselemässä kohta neuvoja... ;)

töihin menosta....ei ole minkäänlaisia intressejä!!! ei niin vaihteluksi, haasteeksi kuin muutenkaan, joo raha olis ainoa syy! Mä viihdyn kuitenkin nyt niin mielettömän hyvin kotona. oonkin miettinyt vaan lisätienesti vaihtoehtoja; hoitolasta tai keikkaa sitten siten että kattaa lainakulut ja muut. Ja olen asennoistunut elämään tarvittaessa hyvinkin tiukilla. Ainakin vuoden loppuun kotona, haaveissa 2010 syksyyn...ja sitten kun jo miettii että 2011 menis esikoinen kouluun, niin jo aattelee josko olisin muualla töissä kuin tuolla missä mulla toimi. KATSELLAAN.... :D
 
helmi: tosi kivalta yöltä kuullostaa :heart: Yhtä mukavasti oot saanut valvo niinkuin mä toissa yönä ;) Tuohon aikaan kyllä ittee nukuttais vallan hyvin.
Meillä oli viime yönä onneks vähän jo parempi, viideltä tosiaan vasta annoin 50ml maitoa..
Sitkeyttähän se vaatii että saa yötissuttelut vähemmälle/pois! Mutta nopeasti taitavat sen oppia =)
 
Kävin vaunuilemassa työpaikalla ja istuin siellä kahvittelemassa puolitoista tuntia. Kahviseura vain vaihtui ja me istuskeltiin Otson kanssa tätejä viihdyttämässä. Päivittelivät, miten osaa olla niin rauhallinen kaveri, kun istui vain sylissä ja vuorotellen hymyili eri puolille pöytää. Yksi täti antoi labratarvikkeista muoviputken ja laittoi sinne sisälle nastoja ja näin saatiin pojalle helistin =) Otso söi eväät ja sitten vielä tunnin verran vaunuiltiin kun poika nukkui päiväunia. Mukava reissu :)

Sain värvättyä kaksi kaveria lapsenvahdiksi päiväopetussessioni ajaksi (toinen aamulla ja toinen päivällä) ensi viikolla, mutta vielä jäi 1,5 tuntia sellaista pätkää, ettei ole hoitajaa. Sovittiin, että kaverini tuo pojan sinne opetuspaikkaan ja toivotaan, että pojan päiväuniaika osuu sitten viimeiselle 1,5 tunnille (hyvin mahdollista, koska se on klo 13-14:30).

Helmi ja Luminka, tsemppiä öihin! Mä heräsin viime yönä kerran kun poika piti ähellystä. Ensin ajattelin, että jaksaisko nousta katsomaan, mutta nousin sitten kuitenkin. Onneksi nousin, nimittäin poika oli taas änkeytynyt poikittain pinnasängyssä niin että niska oli kenossa ja naama jumiutunut pinnoja vasten. :eek: Tää oli jo kolmas kerta kun löydän pojan tuosta asennosta kiipelistä!

Meillä on tissin syöminen vähentynyt tosi paljon kiinteiden ruokien tilalta. Noin 3 kertaa päivässä imetän ruokailujen välillä, eikä korvikettakaan ole mennyt moneen päivään. Tuutikki, mä annan aina ruokailujen yhteydessä vettä nokkamukista. Mitähän mä sanoisin, ehkä 20-40 ml menee syöttökerralla ja kasvis-/perunasoseiden yhteydessä enemmän kuin hedelmäsoseiden kanssa. Välillä kun on kovasti hikoillut (poika hikoilee tosi paljon!!), niin huomaa että vettä menee enemmän. Ja selvästi huomaa, että syötön yhteydessä "lusikkaliukuhihna" alkaa hidastua kun poika alkaa olla vettä vailla, ja sitten taas vettä saatuaan suu aukeaa nopeammin.

Meillä kovasti peruutellaan edelleen, mutta konttausasentoon ei ole vielä osannut mennä. Tuossa päivänä eräänä istuin nojatuolissa ja yhtäkkiä poika oli hävinnyt johonkin. Onneksi en laittanut löhötuolin jalkatukea alas, sillä poika oli parkkeerannut piiloon sen alle :wave: Sieltä sitten naureskeli mulle, kun hoksasin katsoa:

 
mulla meneen niin hermot!!! tuo ipana huutanut nyt käytännössä KOKO päivän, nukkunut 15-30minsaa kertaa 3....eli on varmasti väsynyt, mutta ei nukahda tai nuku!!

pakko oli tulla hetkeks koneelle, koska oon nyt niin pinna kireellä jo...äskenkin karjasin takas, niin esikoinen vähän kattoi.. :ashamed:
 

Yhteistyössä