11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

Moi!
HMNoista ukoista sen verran, että meillä puhaltaa samat tuulet, ei osata tehä mitään omasta aloitteesta vaan aina pitää naputtaa joka asiasta..mulla kanssa tänään niin masentaa kaikki, soitin kaverille, että lähetään käymään yhdellä nyt päiväs aikaan, saa lepuuttaa hermoja ja ukko olla pojan kanssa :)
"No joo, käyhän se töissä ja tappaa täällä kärpäset + muut ötökät eli onhan se ihan tarpeellinen omalla tavallaan " :LOL: :LOL: Tosi hyvä!
Maikki79:Mulla kans sama tilanne, että sukulaisia tai ystäviä ei ole kovin lähellä ja olo on aika useasti yksinäinen :( nyt lähen käymään sidukalla, olen sen ansainnut :) Jaksuja kamuille :wave:
 
Meillä oli eilen tuommonen palauteilta. :) Ei oo mitenkä säännöllistä toimintaa meillä, vaikka tarpeen kyllä olis! Nyt on tuntunu että monta asiaa on miuta harmittanu ja mietityttäny niin aattelin että pakko on jotain saada juteltua. Samoin vähän tulevaisuudensuunnitelmia oon mietiskelly: töitä ja asuntolainoja yms. Eilen isäntä sit asettautui keittiön pöydän ääreen korjailemaan rc-autoaan ja mie sit menin sinne kans hengaamaan. Reilu kolmisen tuntia siinä samalla sit höpöteltiin tosi hyvässä hengessä. Ekaks kaikkee ihan arkipäivästä, mutta sit höpöteltiin monia juttuja kotiin ja lapsiin liittyen - oikeestaan juteltiin kaikesta. Ja tekipäs hyvää!!!

Meilläki on ihan normaali päivä tämä pyhä. Paitsi no, mies on kyllä kotona, mutta ei muuten mitään erikoista. Ulkoilin poikien kans aamulla ja nukuin leevin vieressä päikkärit (kun meini eilen illalla myöhään isännän kans). Nyt on miulla vapaata vissiin sit loppupäivä - tosin kohta on ruuan laitto vuorossa. Isi sit menee huomenna töiden jälkeen suoraan kaverinsa luo pelailemaan ja tulee sit vasta illasta.

Ihana sää on, tekis mieli ulos kirmailemaan! :D
 
Mies ja kotihommat:
Juu, ei täälläkään usein mies omasta aloitteestaan ala tiskaamaan esimerkiksi :headwall: Sanoo että joo, ihan kohta tiskaan.. Sit kestää ja kestää, sit mä en jaksa kattoo sotkua ja käyn itte tiskaamassa :kieh: MUTTA osaa yllättää välillä ja pesee kuitenkin :attn:

Me mentiin pienimmän kanssa aamupäivällä mun porukoille. Esikoinen oli vasta herännyt ja kello oli yli kymmenen :eek: Oli tosin 22 saakka illalla valvonut kun oli vähän temputellut vastaan... Tultiin takaisin kolmen jälkeen. Ja nyt odottais vielä tavaroiden/vaatteiden paikoilleen laittoa. Mut ku ei jaksas!!

Eipä tänne nyt muuta..
Nälkä mut ei viittis syödä paljoo jos meinas laihtuu vähäsen :saint:
 
Unohinki raportoida eilistä neuvolakäyntiä. Kaikki oli ok. Pituuskäyrä näyttää nyt paremmalta, mutta yleisesti ottaen sais kasvaa vähän reippaammin. Mitat oli nyt 70cm ja 8155 (+1,5cm ja vajaa 300g viime käynnistä). Täti sanoi että saa antaa niin paljon syömistä kuin ukkoon uppoaa! Tänään ollaanki sit vähän suurempia annoksia ruokaa laitettu eteen ja kaikki on uponnu! Hyvät on ruokahalut. Kasvissoseita menee nyt sit 0,75 isosta purkista kaks kertaa päivään ja puuro-sose-maitoseosta n. 1,5 dl kaks kertaa päivään. Siinäpä sen reissun anti!
 
Rauha maassa!
Pojat nukkuu ja mies siivoo kellarikerrosta, eli "kerhotilaansa" :LOL: Aijai, ja mä lysähdin sohvalle, vatsa täynnä pitsaa, nams oli hyvää! Ja oottelen satuhäitä. =)

Mun on tultava nyt kehaseen (uskallanko) kun meillä pikkumies alkanut syömään taas todella hyvin. Eli oli vaan se pieni vaihe kun ei uponnut mikään, annoskoot alkaa oleen kanssa ihan hyviä jo; puuroakin menee jo samankokoinen annos kuin esikoiselle! Ja mikä parasta, tissi kelpaa!!! :D Ainakin 6kertaa tänä päivän aikana ollut tissillä, hermot menee vaan lopulta kun ei vatsa täyty ja sitten annan kiinteetä päälle.

Ja päiväunet, taas on rytmi pyörähtänyt erilailla, nukkunut tänään 3 kertaa 1tunnin unet!!

 
Huomenta!

Tää on tehnyt jo karjalanpiirakoita tälle aamua =) En paljoa, mut vähän kuitenkin. En olekaan väsännyt niitä yli 2 vuoteen!

Vauva ei syönyt eilen oikein puuroa kunnolla. Annoin sit yhden aikan jo maitoa, sekä neljältä. Ajattelin että ois nälkä sit yöllä, ei kyllä paljoa jaksanut ottaa :whistle:
Valvoi aamulla vaan tunnin ja sit kävin viemässä takas sänkyyn kun oli kiukun oloinen. Nyt vedellyt jo 1,5h. Sain rauhassa siivota vielä keittiönkin.

Kunhan tuo pienin herää, lähdetään käväisemään kaupassa. Mies tarvii ruuveja, tekee grilliin "seinät ja oven", tuohon alatasolle siis. Ihan kiva tulee =) Mä taas tarviin lisää kukansiemeniä, eilen katsoin äitini puutarhakirjasta aivan ihania kuvia ja niitä sitten pakko toteuttaa =) Muokkasin myös yhtä kukkapenkkiä eilen illalla ja siihen voisi myös jotain siemeniä heittää sekaan kasvamaan :D
 
Huomenta!

Hieman lohdullisempi yö takana, Wilman hain viereen nukkumaan vasta vaille kuusi! Siinä vielä tunnin verran tuhistiin nenäkkäin. Oskari alkoi laulamaan aamujoikuaan seitsemän aikaan, ja voi että olis väsyttänyt! Kuulin että mies nousi ylös ennen Oskarin heräämistä, ja vähän niinkuin odotin että olisi hakenut pikkuiset ja antanut mun vähän nukkua,mutta ketut! Herra istui koneella ja luki auton käyttöohjetta netissä!!!!! Saakelin tärkeetä. |O Ei olis nukuttanutkaan... siinä suutuspäissäni mutisin itsekseni ja kirosin koko ukonrahjuksen alimpaan **vettiin. Mutta huomennapas saa (joutuu) olemaan pitkän pätkän lasten kanssa keskenään, mä menen Likkojen Lenkille viettämään synttäreitäni! Enkä todellakaan aio kiiruhtaa kotiin, se on ihan varma!

Sunnuntai-iltana isommat pojatkin tulevat matkaltaan kotiin. Mun on jo ihan kauhee ikävä, ei oikein osaa edes olla rauhassa ilman niitä. Toivottavasti matka on mennyt hyvin ja että siitä jää hyvä muisto pojille.

Nyt kahvin keittoon. Puoli 12 olis lenkki, mutta pienet vielä nukkuu, eli saa nähä ehitäänkö!

HM
 
Moi!

Eilen en ehtiny ollenkaan koneelle, vaikkei oikeastaan mitään sen kummempaa tehtykään. Oon tässä nyt melkeen jokasen vapaan hetkeni käyttäny tän miniläppärin säätämiseen. Kun tuntuu kans ettei tohon pöytäkoneelle pääse sillon ku haluis ku mies istuu siinä. Josta aasin siltana päästään noihin miehestä valittamisiin ;) Meilläkään mies ei juuri mitään tee oma-alotteisesti. Aina kun siitä huomautan ni hän vaan totee, et joo, kyllä hän voi tehdä kaikkee kunhan vaan sanon mitä :headwall: Ja sitten menee koneelle ja murahdan et pitääks siinä koneella aina istua, vastaus "joo mut mä voin tästä heti tulla pois kun sanot mitä pitää tehdä" :headwall: Arghh! En mä haluis olla mikään komenteleva akka täällä joka määrää muita siivoomaan ja vaihtamaan vaippoja yms. Riitää et esikoista joutuu komentelee. Noh...kyllähän se mies sit tosiaan tekee asioita kun pyytää ekaks, tosin silloinkin yleensä sellasella viiveellä et meen ja teen ite ku en jaksa odottaa. :kieh: Kyl mä silti siitä kauheesti tykkään :heart:

maikilla oli tosi törkee terkkari! EI äideille saa sanoo tolleen. Niin herkästi äidit kokee syyllisyyttä ja huonoutta kaikessa äitiyteen liittyvässä. Terkkarien pitäs kannustaa! Lapsen paras on kuitenkin onnellinen perhe ja onnellinen äiti! Höh, tulipas kiukku!
Ja puistokavereista yms...mullakaan ei oo täälläpäin mitään vauva+äiti kavereita tai oikeestaan muitakaan äitikavereita. Tai oikeestaan mitään kavereita! Olipas säälittävää :) On mulla yks kaveri tossa lähistöllä mut töissä käy ja on kiireinen ni ei me päivisin voida treffaila ja iltasin ei ehdi usein. Mut onneks on netti :D ja tosiaan mun siskolla on kuukauden Lumia nuoremmat kaksoset ni on kiva puhelimessa vaihdella kuulumisia. Nähdä ei usein, koska asuu Lahdessa ja mä täällä Naantalissa. Raumalla on kans yks kaveriperhe (miehen kavereita oikeestaan), joilla on kuukauden nuorempi vauva, mut sekin on niin kaukana et nähdään tosi harvoin. Avoimeen päiväkotiin en oo vieläkään uskaltanut mennä...en oikein tiedä miksen.. Joten täälläkin podetaan yksinäisyyttä toisinaan.

Sanse kyseli vauvojen hereillä oloajoista. Meilläkään ei jakseta ku pari tuntia hereillä. Mut tosi hyvin viihtyy sen ajan sitte lattialla. Nyt varsinkin kun ryömiikin jo vauhdilla. Täytyy välillä oikein muistaa et sylittely on tärkeetä kans ja ottaa syliin toinen :) Iltasin oon huomannut et jaksaa olla pidempään hereillä. Ennen puuroa kitisee väsyneenä mut sit puuro piristääkin ja on vielä tunnin tai kaks hereillä. Jos ei antais puuroa niin aikasin ni tulis semmonen kitinä ja huuto ja todennäköisesti nukahtaiskin ja menis ilta ihan plörinäks.

Piti jotain muutakin vielä kirjotella mut nyt unohtui...palaillaan taas!
 
Päiviä!

Ihanasti ootte kommentoineet mun terkkarin sanomisia ja tosiaan pidetään me mammat täällä yhtä, kun monella muullakin tuntuu live-vertaistuki olevan kaukana! :heart:

Kävin aamulla lääkärissä, kun on ollut jo melkein pari viikkoa jotenkin outo olo tuolla alavatsan suunnalla. No, virtsatieinfektiohan sieltä löytyi ja sain antibioottikuurin. Oon ihmetellytkin, kun on välillä ollut sellaisia kylmänväreitä ja vähän outo olo, mutta perinteiset oireet (kirvely, kuume ja jatkuva pissahätä) on puuttuneet. Voi olla että tuon infektionkin takia on ollut tosi uupunut olo, mutta jospa se nyt menis antibiooteilla ja jatkossa estyisi karpalomehun juonnilla!

Tarjosin eilen ja tänään Otsolle vähän kökkäreisempää sosetta, mutta se ei oikein maistu pojalle. Syö kyllä noin puolet tavallisesta annoksesta, mutta sitten alkaa kone hyytyä ja alkaa kiukuta. Ei mun mielestä pureskele sitä ollenkaan vaan nielaisee samalla tavalla kuin sileänkin soseen. Mistään sihtikurkusta ei siis ole täällä kyse :LOL: Kakka on sitten ollut kovaa ja siinä näkyy selkeästi esim. paprikan palat samanlaisina kuin ne oli sisään mennessä... Pitäisköhän niiden kökkäreiden olla vielä selkeästi isompia? Ainakin kaupan soseissa näyttäisi olevan tavallaan sekaisin sitä sileää sosetta ja sitten mukana isompia paloja. Vai odottaisinko että tulee ylöskin hampaat ennenkuin alan mitään kökkäreitä tuputtamaan :x

Näin äsken vanhaa kaveria kaupungilla, joka kertoi hänen tyttärensä alkaneen puhua 9 kk iässä! Nauroin vain, että saa aika ihme tapahtua, jos tuo "muu muu" ja "eboue eboue" muuttuu tuosta kahdessa kuukaudessa sanoiksi! :eek:

Laitanpa kuvaa vielä, kun oon käyttänyt nyt pojalla rattaissa miehen vanhaa villahaalaria. Suoraa 70-luvulta, levenevät lahkeet ja isot kaulukset, Elvis-tyyliin :) Ja selkään kirjailtu mieheni nimi :heart: Hauskaa, kun anoppi on säästänyt noita retrovaatteita.

 
Altistuksesta palattu ja vielä ei ainakaan oireita ole tullut mutta voivat tulla viivelläkin. Huomenna sit aamulla kaurapuuroa ja sunnuntaina samoin ja ens viikolla pitäs antaa aamuin illoin.Viikon päästä soittaa sit lääkäri ja katsotaan miten on käynyt.
 
Kauhee ketutus päällä ja piti vaan tulla sanoo, et mä sitten vihaan koiran karvanlähtöä! :kieh: Joka päivä vaikka imuroi ja moppaa ni silti on vauva aivan karvanpeitossa kieriessään lattioilla. Pitäs kai harjatakin joka päivä toi koira mut kun ei vaan millää jaksais. Se kun valittaa koko harjauksen ajan ja yrittää kiemurrella pois, on vähän rasittavaa.

Juu mutta puheen alkamisesta kanssa kommenttia, et ite oon alkanu 7kk iässä jo sanoa selkeitä sanoja ja siitä sitten pian alkanu puhua. Olinkin sitten hitaamman puoleinen noissa liikkumisjutuissa, 8kk aloin ryömiä.
 
heippa pitkästä aikaa

mekin saatiin tänne uuteen asumukseen viimein netti. tavarat on muuton jäljiltä vielä huiskin haiskin, telkkaakaan ei olla asennettu. eilen pestiin vielä seiniä ja tänään suunnitelmissa olisi illalla pikkuvessan siivous ja muutaman keittiönkaapin voisin pyyhkäistä jos mies tulee ajoissa kotia. epäilen kumminkin, jää kuiteskin tuonne prismaan harhailemaan pariksi tunniksi kun ostoslista oli niin pitkä . muuten on kyllä jaksanut kiitettävästi osallistua muuttosiivouksiin, eilen pesi täällä ikkunoitakin ja vanhan asunnon lattian.

:eek:

rasittaa vallan kamalasti tämä että kaikki on sekaisin. järjestystä on ihan mahdotonta ylläpitää kun joku ei ole tuonut edes roskapusseja kaupasta. ihme rojua lojuu ympäri lattioita.

mekin käytiin eilen neuvolassa ja tuli vähän äkkilähtö kun tyttö sai yhdistelmärokotteesta reaktion (oltiin viimekuussa molemmat hirveässä flunssassa joten otettiin 5 kk rokote vasta nyt). hirveä parku ei loppunut millään eikä tyttö ottanut yhtään kontaktia, oli selvästi kamalan tuskainen. ajettiin sitten lastenklinikalle josta päästiin illalla kotiin. mietitään nyt noita loppuja rokotteita, 3 kk yhdistelmästä parkui yhdeksän tuntia joten parempaan päin ollaan menossa mutta ainakin mpr taitaa meillä jäädä odottamaan kun on kananmuna-allergiakin. muuten ei neuvolassaollut erityistä, pieni tyttö kasvaa vähän -2 käyrän yläpuolella, "hienosti kehittyy ikätasolla", ja eilen noustiin sitten ekaa kertaa itse tukea vasten seisomaan[ /b]muru :heart:

kavereista, ei niitä oikeestaan juuri ole, vähän noloa mutta tunnustan senkin. sukulaiisia ja hyvänpäiväntuttuja tietysti on.
 
Iltaa!


Puheen alkamisesta, poika on alkanut ihan selvästi jo "matkimaan" sanoja, kun sanon lamppu niin toistelee appu appu. Ja tietää mitä se tarkoittaa. Kun kysyn missä lamppu niin kattoo ylös ja nauraa. On ihan innoissaan lampuista :) Muitakin tuttuja sanoja kun toistelen, niin suu pienellä liikkuu ja yrittää sanoa sitä, mut tulee vaan jotain pihinää.
Sitten kun tänään kuunneltiin lastenlauluja ja samalla leikki leikkimatolla, niin alkoi myös matkimaan ja lauloi mukana jonkun äänteen :)
En yhtään ihmettelis vaikka tämä rupeais puhumaan jo ennenkuin alkaa ryömiä ja kontata :LOL:
Sellasta ryömimisliikettä kyllä tekee, mutta ei vielä pääse eteenpäin reppana. Sitten on ihan turhautunut ja suuttuu, kun ei onnistu pääsemään kaukana olevien lelujen luokse.
Käsistään on jo taitava näpertäjä. Osaa sen pinsettiotteen peukalolla ja etusormella ottaa pieniä esineitä käteen. Ja leluja siirtelee kädestä toiseen.
Sitten on alkanut se lelujen pudottaminen Syöttötuolissa tykkää leikkiä ja tiputtaa lelut ihan tahalleen maahan ja niitä saan sitten nostaa takaisin ja taas uudestaan ja uudestaan....:heart:

HC, Ihanasti sanottu toi et tappaahan se kärpäset+ muut ötökät :LOL: Huippu!

kurja kommentti maikin terkkarillta. :hug: Mäkin olen saanut kuulla ilkeitä kommentteja imetyksestä. Lääkäri tokas et: "Sun lapsi ois kuollu parisataa vuotta sitten" ja jaksaa aina tiedottaa, että mun lapsi on erityisen altis infektioille kun ei saa rintamaitoa. :(
No ei ole ollut kuin kerran kipeenä ensimmäisenä puolena vuotenaan, siinä onkin lääkärille ihmettelemistä, kun poika on ollu terveempi kuin moni imetetty vauva.
Tohon ensimmäiseen kommenttiin mun ois tehny näsäviisaana mieli sanoo et: " Mistäs tiiät kuin rikas mä oisin ollu parisataa vuotta sitten, oisin palkannu imettäjän" ;) ...no joo mut en viittiny.
Paree on kun antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Rentouttavia viikonloppuja nettikamut! :wave:

 
Kuunkulta, teilläpä on kielellinen kehitys hyvällä mallilla! Varmasti ihanaa, kun huomaa saavansa kielellisen kontaktin lapseen!

Otsolla puheen kanssa ainoat erotettavat "sanat" on "muu", "äbyy" ja "eboue". Hauskan kuuloista, kun poika aina innostuessaan alkaa hokea "eboue, eboue!". Oon huomannut, että poika tunnistaa kun laskee viiteen. Mies on laskenut pojan varpaita ja sormia ja vissiin on siitä oppinut. Nykyään aina potalla lasken yhdestä kymmeneen ja sitten kymmenestä yhteen ja poika keskittyy tarkkana kuuntelemaan (eikä rimpuile ja venkoile niinkuin muuten tekisi). Nelosen kohdalla usein lävähtää hymy, että "tämän minä tunnistan!"

Otso on ruvennut kyllä ottamaan esim. leipäpaloja pöydältä mun mielestä tarkemmalla otteella, mutta en vielä puhuisi ihan pinsettiotteesta.

Ryömimisen oppiminen on aiheuttanut sen, että yöt on menneet levottomiksi. Mies sanoi heränneensä viime yönä 6 kertaa (ja minä 2) laittamaan tuttia suuhun ja korjaamaan poikaa normaaliin asentoon, edellisyönä minä heräsin 10 kertaa. Mies oli laittanut pojan nukkumaan tänä iltana sillä välin kun olin saunassa ja kun tulin saunasta, poika oli kääntynyt 180 astetta sängyssä ja oli vatsallaan naama jalkopäässä. Peittoa on ihan turha yrittää laittaa päälle...
 
Tänään taas yh-päivää vietin. Mies meni kaverinsa luo pelailemaan suoraan töistä. Tuli onneks kotiin hyvissä ajoin niinkuin sovittiinki! Nyt ovat vielä lähössä rc-autoilla ajelemaan tuohon lähikukkuloille. Meillä meni päivä mukavasti.

Nuutin allergioita oon nyt kovasti mietiskelly, että onko allergiaa vai onko flunssaa vai onko molempia. Terkka sanoi neuvolakäynnillä että flunssan pitäs mennä kolmessa viikossa ohi. Nyt on kunnon räkää ollu kaks viikkoa (ja lievempää nuhaa sitä ennen varmaan kolmeki viikkoa) ja yskää viikko. Katellaan varmaan vielä ens viikko ja sit mennään lääkäriin. Jos saatas resepti sit millä sais ens keväänä kans lääkkeet ostettua sit jo niinkun ennakkoon. Mutta meillä on täällä nyt se ongelma, että sekä neuvolan että terveyskeskuksen lääkärit on ihan buukattuja kun on lääkärivajetta. Vaihtoehtona on siis mennä päivystykseen (missä palvelu ei pelaa ei sit ollenka ja joutuu jonottamaan törkeen pitkään) tai sit yksityinen (kallis). Varmaan kuitenki yksityiselle mennään, pitää vähän kysellä ja kuulostella että mikä ois hyvä. Eikös siitä jonkun kelakorvauksen kuitenki saa?!? Mutta pitäähän se hoitaa... Ite oon kans allergikko joten tiedän että se ei oo herkkua! Miehellä on enää viikko töitä ja pitää sit 3 viikkoa kesälomaa, päästään sit helpommin käyttämäänki lääkärissä.

Mitäs muuta? Varmaanki tässä oli tärkeimmät tältä päivältä...

Leevi reenailee mahottomasti edelleen sitä konttaamista. Polvia jo yhtäaikaa vähän hivuttaa eteenpäin, mutta käsillä ei osaa tehä mitään. :) Mutta siitä se lähtee sit pikkuhiljaa! Tosin ei niin hiljaa äänenvoimakkuutta ajatellen...kiukuttaa kovasti pientä miestä!
 
heippa, NETTIKAMUT!!! (Kuunkultaa lainatakseni) =)

meillä esikoinen lähti mökille mummun ja papan kanssa, tulee vasta sunnuntaina. Täällä' oudon hiljaista...tosin oltiin kirpparilla, kaupassa ja illalla oli vieraita syömäs miehen kokkaamaa paella, oli hyvää.. :p :p

empäs sitten saa kauempaa olla, kun jo ukko kinuaa koneella...hankkis oman! :LOL:
 
helmi: Onnex meil o molemmilla koneet. Miehän en antais tilaa miehelle ;) :D. Ei pärjättäis, jos ei molemmil ois omaa :whistle:

Tällainen pikainen kommentti vain B)

Mökiltä tultii äsken & käytin neidit saunassa.. Ja nukkuuvat jo :eek: . Ei tarvinnut yhtää kertaa sanoo: "Nyt nukkumaan"! Ihmeitäkin siis tapahtuu.

Mutta jos sitä seuraavaksi lähtis miehen kanssa käymään saunassa :whistle: . Milka vain on ihmeen pirteällä päällä. Nukkui pienet päikkärit liian "myöhään"

Mutta ottaa pieni naukku vettä väkevämpää :p . Ihanan rentouttava olo.. Ku on sen verran pannuun ottanut kaikki..

Täytyy jatkaa! :wave:
 

Yhteistyössä