11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

noonie, meilläkin nukutaan päikkärit vaan vaunuissa...en tie mikä on ettei suostu omassa sängyssään?Luulee varmaan et joutuu jo yöunille....kun siis nukahtaa illalla sänkyyn ihan ite. Mut eilen oli niin väsy et simahti niille ennätyspitkille päikkäreille OMAAN SÄNKYYN.
Mut jossain vaiheessa pojan on pakko oppia nukkuu päikkäreitä omas sängys, kun ei enää vaunuihin mahdu.
 
Meillä ei viel kontata eikä ryömitä. Tiedän yhden vauvan joka konttas jo jotai 5kk ikäsenä ja nous tukee vastenki (täyttää vasta 6kk jotai viikon päästä) ! nopeesti kehittyy :D

Päiväunista: meil nukutaa 3:t päikkärit. Ulkona 2x ja yhet sitteris. Jos tosi väsy, nukahtaa sänkyyn mut ei nuku tuntia pidempään siellä.
 
Päiväunet meillä samoin kuin helmillä, 30 min unet aina parin tunnin välein. Joskus saattaa nukkua pidempään mut se on melkoinen ihme. Omassa sängyssään nukkuu tai sit kävelyllä vaunuissa. Parvekkeella oon koittanu nukuttaa muttei siitä mitään oo tullu ni on nyt jääny vallan kokeilutkin. Vaunuillessa nukkuis pidempäänkin mut aina kun kotiin tullaan, herää, koska joudun ottaa alhaalla pois vaunuista ja kantaa kolmanteen kerrokseen. Ei oo hissiä et vois vaunut tuoda ylös asti.

Meillä opittiin eilen ryömimään! Huh, en ois viel odottanut kun toi kierimällä eteneminen sujuu niin hyvin mut nyt tuntuu olevan tää kehitystrendi niin kai Lumiki sit meinas oppia uutta :D Ei vielä aina muista tätä uutta taitoa ja kierimällä liikkuu, mut välillä niinku vahingossa meneekin eteenpäin jos jotain tarpeeksi kiinnostavaa näkyy :LOL:

Tarkotus oli lähtee käymään pihakirppiksellä tossa vähän matkan päässä mut on niin surkee ilma etten taida jaksaa. Kotipäivä siis! Nyt imetyspuuhiin..
 
Voi että mua ottaa päähän! Meillä piti olla tänään rokotustutkimuksen kolmas käynti puol kymmeneltä. Mentiin sinne kuten sovittu, mutta porukka olikin koulutuspäivässä. Eivät olleet peruneet meidän aikaa :headwall: Siellä me sitten aikamme soiteltiin ovikelloa ja sitten kun soitin puhelimeen, niin vastaajassa oli viesti, että olemme kaikki koulutuspäivässä. Saas nähdä, mitä sanovat, kun soittavat meille uutta aikaa, mitä kovin ystävällisesti toivoin viestissäni :/

Päiväunia meillä nukutaan vaihtelevasti. Joinain päivinä poitsu ei nuku kuin automatkat kauppaan ja joinain päivinä saattaa nukkua sängyssään kaksikin tuntia. Nämä pitkien unien päivät vaan on meillä harvinainen poikkeus. Useimmin nukutaan yhdet puolen tunnin unet ja yhdet tunnin unet.

Noonie mun kaverille kävi kampaajalla just saman tyylisesti. Se sitten muistutti, että kampaajalle ei kannata sanoa tarkkaan mitä haluaa, vaan sanoa se mitä ei ehdottomasti halua :LOL:

Meillä Leolla on ihan mahdoton sähköjohtofetissi. Ukkeli löytää kaikki piuhat talon lattioilta ja tunkee ne suuhunsa :LOL: Eilen sitten annoin ulkona hyppynarun sen käteen, niin sen kanssa se viihtyi hyvin pitkään, että sain kukkapenkkiä kitkettyä :D
 
Pöh, ei tullutkaan niin hyvää leipää kuin oletin.. :snotty: Ei nuo varmaan syömättä jää, mutta ensi kerralla täytyy koittaa vähän muokata reseptiä :D

Pienin päikkäreillä, mies ja esikoinen apteekki-kauppareissulla. Tälle päivälle en ole oikein mitään kivaa tekemistä keksinyt... Varmaan ollaan vaan kotona, ulkona ja välillä sisällä.

Päikkärit neidillä oli ennen kans noita 30-60min. unia. Mutta nykyään saattaa nukkua jopa 2,5h!!! Joskus aamupäivällä vetäisee tuon pari tuntia, joskus iltapäivällä. Sit ottaa joko yhdet tai kahdet lyhyemmät unet. Ja yleensä nukkuu omassa sängyssään, vaunuissa välillä. Sänkyynsä kun jää niin helpolla, riittää kun vie vaan :) Niin laiskottaa sit alkaa vaunuja heiluttelemaan :whistle:
 
Päikkäreistä: meillä on nyt Leevi siirtynyt kaksiin uniin, aamupäivällä 10-12 nukkuu ja sit iltapäivällä 15-16.30, yöunille 20-20.30 ja sit herää kerran yössä jos herää ja aamulla ylös 6-7.
Nukkuu meidän sängyssä ihan parhaiten päiväunensa, jätän sinne harson kanssa niin itekseen nukahtaa.(olen itse ihan viereisessä huoneessa sen nukahtamis hetken ja kurkin välillä ettei lähde liikkeelle) Yöunille nukahtaa omaan sänkyyn harson kanssa samallalailla kun päikkäreillekkin meidän sänkyyn.
 
"KIVA" kuulla että muillakin nukutaan vain tuollaisia pikkupätkiä!! taas tuli rauhallisempi olo.. :LOL: esikoinen kun nukkuin sellaisen 3tunnin pätkän kerralla, niin oon ihan ihmeissäni tään kanssa, no onneksi viime yön nukkui taas piiitkästä aikaa 21-8 yhdellä syötöllä ja yhdellä tassuttelulla, oli unelmayö! =)

puistossa oltiin aamupäivä, niin siellä tuli mieleen se toinen kysymys:

ONKO KUKAAN JOUTUNUT LOPETTAMAAN IMETYSTÄ SEN TAKIA ETTÄ VAUVA PUREE?
 
päikkäreistä: Meillä leevi nukkuu yöllä 21-06 (isin loman aikaan jopa seittemään joinakin aamuina). Aamupäivän aikana nukkuu 2 x 30-40 min. pätkät. Joskus jo kotona ennen ulos lähtöä pitää laittaa torkuille jos on tosi aikaseen heränny. Sit rattaissa nukkuu toisen pätkän. Pidemmät unet on sit 12-14(.30) ja illalla 17-18 välillä laitetaan vielä torkuille ja nukku 45 min. Tänään leevi kyllä heräs kuuden aikaan ja oli hieman kitiseväinen kotona jo, mutta jaksoi valvoa ulkoiluun saakka, eli 8.30 lähettiin pihalle. Sit nukkui 30 min ja heräs kattelemaan isompien touhuja. Valvo ehkäpä 45 min. ja otti toiset puolen tunnin unet. Mie nostin eilen rattaista selkänojan pystyyn ja tosi topakasti ukkeli istuu siinä, ei oikeestaan nojaile ees yhtään. Ja viihtyy nyt sit paremmin rattaissa kun näkee muitten touhuamista eikä oo pakko koko aikaa pitää sylissä. Oikein hyvä! :)

Täällä on aivan ihana sää. Aurinko paistaa ja 18 astetta on lämmintä. Ei tarvinnu aamullaka paljoo pukee muksuille päälle, oli niin helppo lähteä eikä tarvinnu sitä pukemiskiukuttelua kuunnella yhtään. Illalla meille tulee miun serkku/serkkuja käymään (en ees tiijä ketä kaikkia on tulossa) ja meinattiin nuutin kans sit päikkäreiden jälkeen leipoo. Ei oo ees ruuanlaittoa tänään kun on eilistä kastiketta sen verran että riittää.

Kaupassaki pitäs käydä sit kun mies tulee kotiin. On kyllä ihana kun on tuo uus kauppa ihan tuossa vieressä, ei tarvii välttämättä käydä aina prismalta kerran viikossa megasatsia kaikkee kun tuostaki saadaan suunnilleen kaikki mitä tarvitaan. Ja kun on lähellä niin voi käydä vaikka 3 kertaa viikkoon pyörähtämässä, 20 minuttia varmaan menee käydessä.

Jotenki on nyt mahottoman hyvä mieli! :) Kivajuttu! :)
 
helmi: hyvä että teillä viime yö mennyt jo paremmin =)
Mutta auts tuota teidän pojan puremista :eek: Meillä ennätti kerran puraista niin kovasti että jäljet jäi, sen jälkeen jännityksellä imetin..

Mä sain molemmat nukkuu yhtäaikaa, pienin nukkuu pitkästä aikaa rattaissa ulkona. Sit hetken luettiin esikoisen kanssa kirjaa ja kävin viemässä sänkyynsä. Vähän aikaa huuteli kirjaa tuolla mutta nyt hiljeni =)

Anzkuli: täällä kans 18 astetta varjossa, tosi lämmintä! Ei edes aurinko paista kunnolla kun pilviä edessä. Ois sitten toosi lämmintä jos vielä täydeltä taivaalta porottaisi!

Taidan jatkaa tuota odotusajan tekstien kopiointia... Aika hidasta puuhaa.. Ja HAIKEETA!!! :snotty: Mä voisin ottaa vaikka heti raskausmahan takaisin mutta en ehkä jaksais ihan vielä vauva-aikaa alusta...

 
Onks teidän vauvoilla tekoyskää? :LOL:
Tää on kakostellut varmaan jo monta viikkoa! Huvittavan kuulloista... Aivan kuin sillä alottaisi et kröhöm, kuunnelkaas kun mulla nyt tärkeää asiaa... ja sit alkaa pitämään omaa örinä-ääntään :LOL:
 
siis joo meillä purrut eilen ja tänään tissiä niin että verille meni koko nännin toinen sivu.. :whistle: Pikkasen tekee nyt kipeetä imettää, ja ota tässä nyt sitten imetys rennosti! :LOL:
vaikkakin tänään jo taas 2 kerta on ollut tissillä, laitoin rintakumia väliin ettei tekis niin kipeetä.. :D

sain muuten tehtyy sairaanhyvää ohra-kaura-vehnäleipää, suomeks kai sekaleipää, nam! ja ekan raparperikiisselin tälle keväälle! NAMS! :p

teitkö luminka siis oikeen ruisleipää??
 
Hitsi, mun teksti hävisi johonkin bittiavaruuteen.

Piti sanomani, että meillä päiväunet on menneet rikkonaisiksi, enkä yhtään osaa ennakoida, milloin pojalle tulee väsy. Nukkuu kerralla 30-60 minuuttia, eikä sellaisia pitkiä 2-5 tunnin päiväunia enää tule ollenkaan.

Oon välillä ollut vähän uupunut, kun poika kaipaa niin paljon seuraa ja seurustelua, eikä oikein mitään muuta ehdi tehdä päivisin. Iltaisin sitten onneksi mies on paljon pojan kanssa.

Helmi, mulla meinasi loppua imetys siihen kun poika puri monta kertaa nännin verille. Jostain syystä aina toiseen nänniin nappasi kiinni. Mutta se loppui sitten, kun aina työnsin sormen ikenien väliin ja irrotin otteen. Imetys on sen jälkeen sujunut ihan hyvin hampaista huolimatta (jotka on siis olleet jo suussa 3,5 kk).

Tänään oli kaveri kylässä 6 kk tyttövauvan kanssa. Palleroiset ottivat kontaktia yrittämällä laittaa toisen kättä suuhun, ottamalla kouraotetta toisen poskesta ja varastamalla toistensa leluja. On kyllä mukavaa että on live-vertaistukea, vaikka kyllä tämä palstakin on tosi hyvä.
 
Pikamoi!

virkayskästä, Wilma tekee sellasta että vetää huulet suppuun ja köhöttää. Se on aika hellyttävän näköstä ja kuuloista. Oskari ei yski, se kiljuu- ja lujaa! Tänäänkin oltiin kahvilassa niin vähän nolotti kun kiekiu täyttä kurkkua...

Mutta nyt perunoiden paistoon.

HM
 
Päikkäreistä: Meillä nukutaan nykyisin kahdet päikkärit, molemmat 1,5-2 h. Eka unet klo 10-12 välillä ja tokat klo 15-17 välillä. Yöunille aletaan klo 21 ja aamulla ylös klo 7-7.30. Tosi huippu rytmi minun mielestä! :)

Tekoyskää tai virkayskää kuten HM nimitti, harrastaa myöskin meidän pikkumies:) Tosi hupaisan kuuloista ja näköistä huomion hakua. Tosin nyt on alettu myös karjua jos sattuu olemaan "paha paikka" kuten tylsistynyt olemaan paikallaan vaunuissa tms. Selkä kaarella antaa ääntänsä kuuluviin :LOL: Huvittava uusi piirre kun aiemmin ollut jotenkin hillityn oloinen tuo meidän mussukka!
 
virkayskää ihan joskus vaan, tosi harvoin. Onni on alkanu tekee sellasta et pitää huulet piukkana =D hassun näköstä.

Onni on tainnu nyt tosissaa lopettaa yö(aamuyö)syönnit. Eli klo 20 saa puuron ja sit maitoo, klo 21 nukkuu ja aamulla n. klo 8 syö puuron seuraavan kerran. Herää kerran tai 2 itkee (siinä aamuyöstä) ja nukahtaa takas ku saa tutin =) Ylös noustaan siinä puol kasin aikaa, Onni on kerenny siinä vaihees höpötellä iteksee puolisen tuntia


Meil nukutaa 3:t päikkärit: menee nukkuu vähä vaille 9, herää kympin aikaa ja nukahtaa sit takas välil ja herää klo 11 aikaa jolloin lounas, sit menee taas 12-13 aikaa unille, nukkuu 1-2h, sit illal sii 17-18 menee nukkuu, välil nukkuu klo 19 asti mikä takaraja.

Nyt vein sänkyy 17.10 ja viel nukkuu. IHME
 
totesin tuossa miehelle, että jännä juttu, kun valitan täällä jotain ongelmaa "ääneen", niin melkopian siitä se ratkeaa.!!! ainakin hetkellisesti...kop-kop, mikä sekin loistavaa!

mies totes että voisin sitten valitella ainaista rahapulaa, jos vaikka arpaonni tms. suosisi meitä! =)
 
iru
Päiväunista: Meillä nukutaan aamupäivällä 10-30 minuutin unet omassa sängyssä. Sitten ne oikeat päiväunet 12-14 aikaan 1,5-3 tuntia vaunuissa ulkona. Sisällä ei ala nukkumaan. Sitten tällai illasta nukkuu 10-30 minuuttia taas omassa sängyssään. Sitten yöunille menee 21.30 yleensä.. paitsi jos ei oo nukkunu niitä kunnon päiväunia niin sitte menee jotai 21.00.

Ai niin.. meillä tuli tänään ensimmäinen hammas!!! :heart:

Ja menee itse istumaan!! Oikee taituri.. konttaus asennosta "hyökkää" eteenpäin, eli kulkeminenki onnistuu jo.. johdot kiinnostavat myös meillä.. ei voi pitkäksi jättää "valvomatta"..
 
Tekoyskääon köh köh pistää ja kun äitikin matkii niin naurattaa. Uusin juttu on nyt murina...Ihan hassua kun kuulostaa ihan koiran murinalta. Ottaa oikein vakavan ilmeen ja päästää syvältä kurkusta kauhean murinan. Äitiä ihan pelottaa:LOL:

maikki, Meillä sama juttu. Olen välillä kanssa ihan uupunut kun poika on niin seurallinen. Hän vaatii paljon viihdyttämistä ja kaikkea äksöniä pitäis olla, eikä viihdy hetkeäkään yksin leikkimatolla. Onneks meillä kanssa mies on paljon pojan kanssa iltaisin, niin teen kaikki rästihommat ja kerkiin lepäilläkin välillä. Tosiaan kun noi päiväunet on niin rikkonaisia ja lyhyitä, ettei kerkiä mitään tehdä.

iru, Onnea hampaasta! :D
 
Meillä ei ole virkayskää, mutta poika pitää sitä hassua "muu muu" -ääntä, "vvvvv" -ääntä (huulet tiukkana ja puhaltaa) ja välillä hokee (kun innostuu): "äbyye äbyye". Ja sitten tekee samanlaisia äänenavausharjoituksia kuin meillä oli lapsikuorossa, aloitetaan korkeasta äänestä ja lasketetaan koko skaala alas saakka =)

Otso on jostain syystä viehättynyt mahdollisimman isoihin "leluihin", nimittäin heiluttelee koko ajan pyykkitelinettä ja tuoleja. Tänään veti itkuhälyttimen johdostaan ikkunalaudalta alas, onneksi ei tullut päähän. Tosi tarkkana saa olla nyt kun tuo on oppinut ryömimään.

Meillä edelleen kakkaillaan hyvällä menestyksellä pottaan (lupasin kyllä etten enää listaa näitä pottailuja, mutta laitanpa kuitenkin väliaikatietoja). Tänään teki kolmet kakat pottaan ja yhdet vaippaan. Lisäksi pari kertaa pissasi pottaan. Oon aina nostanut syönnin jälkeen (+ muutenkin vaipanvaihdon yhteydessä) potalle ja melkein aina tekee vähintään pissat.

Laajensin tänään sormiruokailua päärynään ja se olikin tosi hyvä pureskeltava kaksihampaiselle. Pysyy sopivasti koossa kädessä, mutta siitä saa jäystettyä jotain nieltävääkin. Tein samaisesta päärynästä välipalaksi tuoreraastetta/-sosetta raastamalla raastinraudan pienemmällä terällä ja voi että se oli herkkua.

Mulla on itsellä noussut uusi into hedelmiin ja marjoihin, kun oon Otsolle tehnyt kiisseleitä ja soseita. Jotenkin kun tietää, että banaanit sun muut ei ole kokonaan oman syömisen varassa, niin niitä tulee ostettuakin (kun mulla loput tertusta usein tuppaa jäämään nurkkaan homehtumaan) :ashamed: Pian tuleekin kiire tuhota loput mansikat tuolta pakkasesta ennenkuin uutta satoa pukkaa (torille) :p
 
maikki, WAU, KOLMET KAKAT POTTAAN!!!! :flower: tai, OTSO WAU!!!! (sekai ne kakat kumminkin vääns..) :LOL:

Pitäs itekin alkaa istuttaan potalle, kun jaksais ja kun tuo alkais joskus pysyyn paremmin istuma-asennossa, niin on tuo eka hammasharjakin vielä kaupassa, vaikk kohta kuukauden ollut hampaan 1/3 näkyvissä...Mä en tiiä miksi oon nyt niin laiska ja hidas...
 

Yhteistyössä