<3 <3 <3 <3 <3 TOUKOKUUN TOIVOTUT TOUKOKUUSSA <3 <3 <3< 3 <3

Huomenta! :flower: :D

Meillä on aihetta suureen hymyyn, sillä eilisen - kamalan - kitinäpäivän jälkeen aloitimme illalla Cuplatonin ja heti ensimmäisestä kokeilusta alkoi neidin massussa sen maalliset pörinät, että ilmaa poistui oikein vain paineen kanssa - ja PALJON B) Nyt on tullut illan jälkeen jo kolmet isot kakit kauhean ähräyksen ja pumppailun jälkeen eli meillä ainakin tehoavat nuo tipat!! Ja vauva on nukkunut esimerkillisesti: iltaruokailun (ja kakkan ;) ) jälkeen klo 23-04, jolloin herätin hänet syömään. Sitten taas 04:30-07:30 ja nyt "aamupalan" jälkeen on nukkunut klo 08 lähtien. Ihanaa, jos nuo tipat olivat meidän pelastuksemme vauvan mahavaivoihin!!!!

eeti ja edla-mamma Eli kuten birdie81 jo taisikin vinkata niin www.imetys.fi sivuilta löytyy paikkakuntakohtaisia imetystukiryhmiä ja myöskin tukipuhelinnumero ja tukihenkilöiden yhteystiedot. Ainakin homma toimii siis täällä pk- seudulla! Se nainen ei kylläkään soittanut meille eilen eli pitää hätyytellä häntä, mutta onneksi asialla ei taida olla ihan tulenpalava kiire, sillä saimme neuvolasta sen verran hyviä tuloksia, että eiköhän tuo imetys meiltä suju ihana kohtalaisesti..

Neidillä nimittäin on tullut syntymäpainoon verratuna 2 viikossa +300g painoa ja pituuttakin +2cm :D Olin todella tyytyväinen tuosta painonkehityksestä, sillä tavoitehan on 2- viikkoisneuvolassa olla päästynä syntymäpainoon. Ihanaa, että pimu kasvaa ja kehittyy vauhdilla :heart: Samaten neuvolatäti katseli meidän imetystouhua ja sanoi sen näyttävän oikein hyvältä. Lisäksi antoi vinkin, että jos äidin rinnanpäät kestävät imetyksen niin kauhean pielessä ote ei voi olla. Ja vauvan kasvu tietysti antaa parhaimman tiedon siitä, paljonko hän ravintoa saa.

Oikein ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille - ja tsemppiä teille, jotka vielä ovat yhdessä kasassa :hug: Kyllä se h-hetki sieltä pian koittaa ja sitten pääsette tekin nauttimaan näistä ihanista vauvapäivistä - mahanpuruineen ;)

Carmen ja ihana Nirppu-neiti 16vrk
 
weiss
Huomenta!

Nyt on jo varmasti Äipällä ja Repallakin nyytit kainalossa! :heart: Mie alan olla ihan seko.. :p Nyt jo on ikävä tuota isoa massua ja synnytystä, kun kuulee ensimmäisen kerran pienen äänen ja saa hänet rinnalleen.. Täällä monet viellä kärväilee ja mie haluun kaiken jo takaisin. Kuinka mie saan pääni järjestykseen, koska meille ei enää taia pieniä tulla.. :'(

Massuvaivoista, täällä on ainakin cuplaton ja rela-tipat auttaneet ja se, että mie jätin maitotuotteet vähemmälle ja tuoreen kurkun kokonaan pois. Tuo tuorekurkku tais meillä aiheuttaa nuo pahimmat itkut.. (Mie oon kurkun himosyöjä..) :p Muutama päivä ja yö on nyt mennyt hyvin. Itkua tulee melkeinpä vain, kun nälättää, haluttaa syliin ja kakattaa. Kakka on edelleen todella vetistä ja tulee pierunkin kanssa välistä lentämällä, mutta ei haise.. Imettää olen koittannu "pätkissä" eli välissä ollaan käyty vaipan vaiholla ja sitten jatkettu, myös röyhtäyttää tarvitsee useamman kerran syönnin aikana. Lypsämistä koitan vähentää, kun sekin lisää sitä maidon tuotantoa..

weiss ja pikku-mies tänään 3vkoa :heart:
 
Kysymys teille jolla on jo ennestään lapsia!

Eli mulla on nyt tämän raskauden aikana nännit ( tai se nänni alue ) kasvanut ainakin kaksin kertaiseksi, eli kun on synnyttänyt ja imettänyt nii alkaako se "nänni aluee" pienentyä, vai jääkö mulle tälläset jumalattomat "nänni alueet" ?? :eek:
 
THE DAY on nyt täällä käsillä, 40+0. :) Ilmeisesti Mytty jotain hoksii tuolla massussa, että alkaa olla 280 päivää täällä täynnä, kun on alkanut kuitenkin supistelemaan hiukan jo !

Viime yö meni taas heräillessä kun teki kipsakkaa, mutta vielä jalat kantaa ja niin harvakseen kuitenkin supistuksia tulee, että ei tässä nyt ihan ole lähtö vielä lähellä.

Vessassa saapi ravata paljon useammin, liekö oikeasti sitä kehon osaamaa luontaista tyhjennystä sitten ?

Tänään ohjelmassa vielä neuvola, katsotaan mitä uutisia sieltä tulee.. MUKAVAA PÄIVÄÄ MAMMAT ! :)
 
MAJJ: no omasta kokemuksesta voin sen verran kertoa, että mulla oli ennen esikoista " pienet " , samankokoiset rinnat, pienet nännipihat ( ne alueet ;) ) . Ja esikon jälkeen rinnat olivat ihan eriparia, toinen oli paljon suurempi kuin toinen ( siitä tuli myös esim. öisin imetettyä helpommin kuin pienemmästä ) , nännipihat laajeni , ainakin siitä suuremmasta rinnasta. Mutta parin vuoden päästä rinnat oli suht samanoloiset, kuin ennen esikoista ( ei nyt kuitenkaan ihan niin kiinteät :whistle: ) . Mut kaikkeen tottuu ;) :D

tv kokemuksen syvä RINTAääni
 
Huomenta,

alkaapi olla aika täyteläinen olo! Jotenkin sormetkin ihan pökkelöt :ashamed: . Pitäs varmaan laittaa tukisukat jalkaan, niitä oon tarvinnu tosi vähän. Esikoista odottaessani käytin niitä yölläkin-kun jalat oli niin levottomat.

Majj kyllä se nännialue taas pienenee normaaliksi. Onko sulla ruskee/tummunut se alue? Mun esikoinen kysyy et miks äiti sulla ruskeet tissit, kun muilla vaaleet :LOL: Mulla rinnoissa ei tapahtunut suurta muutosta -eivät kutistuneet imetyksen jälkeen sellasiks rusinoiks vaan kuppikoko palautu ihan entiselleen.

Joopa, joo (. ) olo on kankee, ja selkää jomottaa. Muuten ihan ok ja tänään pikkunen taas liikkunut ahkeraan. :) Mulla perjantaina THE päivä.Ja aamulla polille -saas katsoo silloinko syntyy meidän pikkunen. Voi kun se käynnistys ei olis hirveen kivulias :/ no, pääasia et pikkunen saadaan ulos kunnialla. :) oon jotenkin unohtanut miten tuskallista synnyttäminen ajoittain on, ja edelleen suurin pelkoni on se epiduraali piikki selkään :| vaikka se ei tunnu missään. Olis hirveetä jos joutus sektioon itkisin varmaan ihan hysteerisesti sitä puuduttamista. oon ihan outo. :ashamed: Muuten piikit yms. kanyylit ei tee pahaa kunhan nään kun ne laitetaan, jos tarvis. No kun tarpeeks sattuu niin se on ihan sama mitä tekevät, ei sitä huomaa edes pelätä. on se synnytys sellanen mystinen juttu - siinä selvii ainakin millanen kipukynnys on, ja yleensä se yllättää positiivisesti.

Suppareita nyt vaan kaikille ja tsemppiä synnytykseen. Aika käy kaikilla vähiin. Päästään kohta mekin pohtimaan noita imetys, nukkumis yms. asioita/ongelmia. ja nauttimaan siitä ihanasta pikku tuhisijasta. :)

M ja maha-asukas 39+5 :heart:
 
Merika: Joo tummunut ja laajentunut on :D Ja tosiaan eiköhän me loputkin päästä pian nauttimaan vauva arjesta :) viimestään kesäkuun puolella :) mun siskolla on L-A vasta tammikuussa, joten se tsemppaa mua hyvin kun ajattelen että pääsen ennen häntä! :D
 
:wave: täällä ollaan..

merika: ei se käynnistys oo aina kipeämpi ku itsekseen käynnistynyt synnytys.. mun äiti kerto et ku mun veli on syntynyt käynnistyksellä niin äitillä ei ollut ollut yhtään ainoaa kipeää supistusta.. käyräki oli piirtänyt oikeen loivaa viivaa, olivat luulleet jossai vaiheessa et siinä laitteessa oli joku vikana ja vaihtaneet laitetta, mut sama homma.. äiti sanoi et hän seuras käyrältä et milloin on supistus.. :D täytynee toivoa et ois itelläki noin helppo.. :LOL:
sit noista nännipihoista. mulla ne on muutenki laajat. nyt raskauden aikana ne on vielä laajentuneet ja tummuneet.. :kieh: siihen ku lisää raskausarvet niin :x :x ei oo kaunista katseltavaa, ei.. :kieh:

anuliina 41+1
 
Summer81 Taalla ainakin saa fennel teeta luontaistuotekeupoista, mutta myos isoimmista ruokakaupoista. Nakojaan on suomeksi nimeltaan fenkoli tee. Lisaa myos maidonnousua. Auttaa siis lapsen vatsavaivoihin, jos itse juot imettaessasi. Myohemmin voi lapselle antaa varta vasten vauvoille tehtya Hipp-fenkoliteeta, muistaakseni nelikuisesta tai jotain. Esikoiseni ihan rakasti tuota teeta!

Vinkki taalta myos niille, joiden rinnat piukeena maidosta. Kaalinlehti jaakaapista liiveihin.Riko kaalinlehden pintaa vahan vaikka haarukalla. On just sopivan muotoinen ja kummasti pehmittaa kovistavia rintoja!

RR ja BB 2viikkoa5paivaa
 
Kiitos kaikille käynnistysvinkeistä!! Tää palsta on kullanarvoinen kun hätä on suurin! =) :flower:

liinu83 ja muut vielä yhdessä kasassa kärvistelijät: mulla samoja tuntemuksia, rupeaa olemaan hermo tiukemmalla kun odottelu vaan venyy. Eilen tirautin itkutkin kun olin niin turhautunut. :ashamed: Ei pitäis tuijottaa la:ta, mut ois se kiva et vaavi tulis suunnilleen "sovittuna" aikana.

Synnytys ei vielä jännitä, paniikki iskee varmaan sairaalaan lähtiessä... :eek: Muuten samanlaisia ajatuksia, meneekö kaikki hyvin, saanko synnyttää alakautta, voisinko pärjätä ilman piikkejä sun muuta lääkkeellistä kivunlievitystä.

majj ja Merika: oon kanssa kuullut ettei risiiniöljy oo kaikkein parhaita keinoja. Yks tuttu vaan suositteli. Ehkä jätän kokeilut sikseen ihan vauvelin takia...

Ronya Royce: vadelmanlehtiteestä: kiitti vinkistä! =) Mistä tota ihmeainetta saa ostettua? Kävin kurkkaamassa lähi-Prismassa ja CityMarketissa mut ei löytynyt... Mikä kauppa tota myy?

Eilen siivoilin urakalla, kokeilin jalkojen vyöhyketerapiapisteiden hierontaa, rintojen hierontaa, ja saunoin siihen päälle. Sainkin aikaan joitain kunnon supistuksia, tosin ei mitään kovin kivuliaita tai säännöllisiä, mutta sitten kaikki synnytyksen alkamismerkit loppui siihen. Täytyy vaan odotella.

Kolmannen S:n suhteen ei taida olla toivoa. Mies vihjaisi ettei oo innokas nyt loppumetreillä harrastamaan sänkypuuhia. En tiedä raivostuttaisko vai naurattaisko kun johtuu varmaan siitä et pelkää häiritsevänsä vauvaa tai et vauva "kuuntelee" vieressä. :/ :LOL:

Aamulla taas heräsin siihen että vauveli tyytyväisenä potkiskelee mahassa. Vähän oli pettynyt olo, varsinki kun näin hassua unta että heräsin aamulla vauva kainalossa, oli unessa syntynyt mun huomaamatta. :D

Tänään päätin ottaa erilaisen taktiikan, otan ihan rennosti enkä tee muuta ku lököilen vaan. Josko avittais synnytyksen käynnistymistä, kun yleensähän synnytys yöllä alkaa kun lepäilee. :)

Sinuhe: susta ei oo kuulunut, joko oot päässyt synnyttää?

Kovasti tsemppiä kaikille lähiaikoina käynnistykseen meneville!!!

Ja toivotaan paljon suppareita meille kaikille kärvistelijöille!

Tupuna ja masuasukki 40+2
 
Yhessä kasassa ollaan vielä täälläkin.... :kieh: Illalla jo ajattelin että niinkö se lähtö lähenee kun supisteli kiitettävästi (ei mitn kipeitä kipeitä ) ja suoli kyl tyhjeni sellasella paineella ja tavaran määrällä, et kerkesin rueta toivomaan, mutta siinäpä ne nukkuissa oli sit viimosetki supparit kaikonneet. Ja kyllä kuulkaas taas aamulla pisteli hermoon ja vihoiksi kun yhessä kasassa heräsin vauvan liikkeisiin. Tahtosin niin jo eroon tästä masusta ja ton pikkusen tällepuolelle ihasteltavaksi. Meillä kun on kesäkuun lopussa vissiin sen taloremontin alotus ja siit het kohta muutto ja sit ku on muutettu niin ruetaan vaihtaan taloon ulkovuori, niin tahtosin olla jo jokseenkin palautunut synnytyksestä että voisin etes jotain siellä tehä. Tahon olla niin tarkk noitten tavaroitten kanssa et täytyy saaha ne itte laitella paikalleen, kun toisten jäliltä niitä saa olla venklaamassa uudelleen. Ja tietenki se olisi tytyllekkin mielekkäämpää jos olisi hiukka jo sitä ikää, eikä tarvisi sitä rumbaa kestää ihan pikkusena. Tosin tytyn ehdoilla mä niitä hommia siellä teen sen minkä nyt sit teenki. Pikkunuppu on kuitenkin tärkeintä!! :heart:

Nyt alkaa jo kieltämättä muakin kyrsimään kaikkien kommentit, no etkö vieläkään ja vieläkö sä täällä taaperrat ja ala nyt mennä jo synnyttään yms...kyllähän mä meen heti kun siihen vaan senssit on. Paskalla istuissako sitä pitäs pieni synnyttää???!!! :kieh: :kieh:

Jokohan siellä mymmeliskin tyytyväisenä vauvelin kans myhäilee sairaalassa??!!

Mut josko alkais tekemään jotain kehittävää, kun ukkelikin häipy töihin.

liinu83 ja möykky 41+3
 
carmen,
hienoa että masuvaivat helpottanu. Meillä ei. Nyt tuskaillu koko iltapäivän. Nukahtaa ja herää heti kun alkaa sattua. Tänään käytiin toisen kerran vyöhyketerapiassa ja ilmaa tuli siellä oikein kunnolla pois. Mietin tota cuplatonia, että mites kun tää syö kovinkin usein päivisin. Eiks se ole hankalaa kun joka syötön jälkeen pitäs antaa? Ei tuo disfatyl auta. Mutta voihan olla että mikään ei auta. Vaan aika ainoastaan.
 
Summer, Cuplatonia annetaan ennen jokaista ateriaa se neljä tippaa. Mä olen tehny sillai, etten anna jos on tyyliin alle pari tuntia edellisestä ateriasta. Ja hankalaahan se vähän on, olen pumpannu maitoa tuttipulloon jääkaappiin, josta sitten otan hiukan sitten tippojen kanssa annettavaksi lusikalla. Kyllä se musta on hankalaa, mut hyöty meitin vauvalle on isompi ku haitta sen laiton kanssa. =) Tajuaakohan tosta sepustuksesta mitään.... :LOL:
 
sektiolaisille kyssäri: mites teidän jälkivuoto?
kysyn siksi kun alkaa huolestuttaa kun mä vuodan kun seula edeleenkin loppumisesta ei ole merkkiäkään,pitäsköhän sitä kohta soittaa lääkäriin kun olen lukenut että monilla jälkivuoto on yleensä tiputtelua mutta mulla on ihan runsasta vuotoa :eek:
 
Heippa,
täällähän minä...Piti aamulla käydä viettämässä pari tuntia kättärillä, et alkoko eilen tihkumaan lapsivedet. No ei sit alkanu. Tein sen talouspaperi testin, ja kyllä mulla kastu paperit läpimäräks ihan vaikka ei ollukaan vedestä kysymys. Niin juoksevaa muuta nestettä. Se hyöty tuosta reissusta oli, et sain "ilokseni" kuulla et tilanne täysin epäkypsä!!??? Ja ihan törkeesti kolotellu ja jomotellu, kivuista nyt puhumattakaan. Vauva on kyllä niin alhaalla ja kiinnittyny, et lapsivesitestin yhteydessä käytetty pumpulitikku tökki vaavelia päähän, kun kätilö otti näytettä. Ja painoarvio karkeesti oli 3.6 - 3.7 kg nyt. Ei onneks isompi. Vähän siihen malliin kätilökin puhui hyvää kotimatkaa - puheensa yhteydessä, et saattaa mennä käynnistykseen. Oon tuohon kyllä jo ihan valmistautunut - nyt oikeestaan on helpompi asiaan suhtautua, kun on jo ihan konkreettista todistetta ettei paikat mulla kypsy helpolla =)

Harmi, esikoinen on taas kipeenä. Jotain kurkunpääntulehduksen kaltaista yskää tms. Täytyy mennä nyt vähän lepäilee, et jaksaa taas yön valvoa!

sinuhe ja ukkeli 40 + 2
 
Voi Sinuhe, kun antoivat sulle " epäkypsiä uutisia " :|

Mä kävin tänään neuvolassa viimeisen kerran. Tai ei ainakaan varattu uutta aikaa. Paino oli tippunu taas pari sataa grammaa ja sf nyt 36. Huomenna pitäis itse soitella ä-polille yliaikaiskontrollia. Ennen sekin on ollu th: tehtävä, mut nyt sitten itse saa soitella.

Järkkyjä sähköiskuja tullu koko päivän sisäreiteen taas |O !! Meinaa hermo mennä.

Sädis 41
 
Heips,

kyllä se laskettuaika vaan lähenee. Tänään oon ollut oikein kunnon lenkillä ja kyllä maha oli pinkeenä. Nyt ei meinaa päästä sohvalta ylös kun lonkat kangistuu :LOL: Sen jälkeen saunomista ja sit kävin melkein uimas järves :D mut en sit kastanut kokonaan -kun jos paikat enemmän auki niin ei se järvivesi varmaan hyvää tee enpä tiedä.

mitäs jos söis niitä vadelmanlehtiä onko sillä niin väliä ovatko kuivattuja :) Niitä sais helpommin käsiinsä tosta puskasta -pitänee laittaa huomen salaatin joukkoon. :p

huomen pitäs oikeesti sit pistää paikat kuntoon -aika loppuu. :)

Onko teillä tapana et mies ostaa korun sulle kun vauva on syntynyt? Meillä on ja esikoisesta olikin helppo valita -nyt mies on patistanut mua kauppaan valitsee kohta kuukauden, ja tänään löysin kivan kalevalakorun. :) voi sit käydä sen hakee. En tiedä mistä tää tapa tuli -joku kaveri siitä tais mainita. Mut on se synnytys sen verran kova juttu et kyllä äiti jotain kivaa itselleen siitä ansaitseekin mitä ikinä se sit onkin.

Öitä. :wave:
 
Iltoja...
Tää meijän palsta on nykyään niin hiljainen...
Omaan oloon ei sen kummempia. Suppareita edelleen tulee, mutta ei niit oikeita...kävin lenkillä,noh lenkillä ja lenkillä, ja sit saunas. Olo on kyl aikasta hyvä nyt. Et luulempa tosiaan että mäki sinne käynnistykseen asti oottelen...

Meillä neuvolatäti varasi yliaikaiskontrollin...Ei tarvinu siitä itte huolehtia...Jännittää jo hiukka toi sunnuntai, senkin takia kun ei oikeen ole selvyyttä että rupeavatko käynnistämään jo sillon sunnuntaina vai pitääkö mun raahautua sinne 70 kilometrin päähän uudelleen sit maanantai aamuna. Silti mä salaa toivon että pääsisin synnyttään ennen tota sunnuntaita ja saisin näin ns luomuna synnytyksen käyntiin...

Kauniita unia kaikille möhiksille ja kaikille niille jotka jo kotona ihailevat omaa tuhinakonetta... :heart:
 

Yhteistyössä