3-kymppiset ensimmäistä odottavat

Mie kävin tutustumassa synnytysosaston tarkkailuhuoneeseen yhden yön verran. Sen verran kovasti supisteli, että sain estolääkkeitä ja vahvaa kipulääkettä yön ajan. Nyt oon jo kotona. Sain sairaslomaa ensi viikon loppuun ja tarvittaessa meen uudestaan äitipolille. Eihän tää ihan hirveen helppoa viimeistä kolmannesta lupaile... Vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin, painoa jo yli 700 g.

Piinamiina ja Pulla 24+3
 
Juu taisi tuo itsekin hoksata sitten möläyttäneensä vähän ikävästi. Ei tainnut tajuta miten herkkä aihe tuo paino ylipäätään on saati nyt sitten kun väkisinkin kiloja tulee jokunen lisää raskauden myötä.. Oli kovasti pahoillaan että loukkasi minua ja kävi ostamassa kukkia. (y) Jospa hoksaisi miten herkillä tässä ollaan, mieli voi pahoittua melko pienestäkin saati sitten tuommoisesta :D

Hui piinamiina, kuulostaa tosiaan aika hurjalta :eek: Näin itse tällä viikolla unta että jouduin pakkolepoon rakenneultrasta heti suoraan ja se olisi kyllä pahin painajainen tämän raskauden osalta. :notworthy: Toki jos ei muu auta niin sittenhän se ei auta, tärkein että vauva pysyisi turvassa ja kyydissä..
 
Heippa!
Varovasti jälleen kirjottelemaan tänne :unsure: Alkuvuodesta kirjottelin enemmänkin kuumeilijoiden pinossa ja kävin helmikuisissa ja maaliskuisissa odottajienkin puolella, tuloksina ekassa kemiallinen ja seuraavassa tuulimuna, joka lääkkeellisesti keskeytettiin 7+4 ja lopulta kaavittiin kun olin ensin 6vkoa vuotanut. Oli siis aika rankka kesä. Hoidoissa oltiin, vaikka plussat olikin välikiertojen luomuja, joten kaavinnan jälkeen suunniteltiin ensimmäinen ivf. Meillä lapsettomuuden syynä alhainen amh ja huonosti liikkuvat siittiöt, ikääkin mulla jo 37v. Ivf menikin aika hyvin, saatiin 9 solua, josta 8 hedelmöittyi ja 7 alkoi normaalin jakaantumisen. 4 pakkaseen, yks top laatuinen tuoresiirtona ja kaksi jatkoviljelyyn, mistä en ole vielä kuullut päätyivätkö pakkaseen vai roskiin. Joka tapauksessa ekasta tuoresiirrosta tein muutama päivä sitten plussan ja nyt mietin mielessäni, mitkä on prosentuaaliset mahdollisuudet toiseen tuulimunaan... Ei oikein uskalla iloita, vaikka kaikkihan voi tällä kertaa mennä hyvinkin(y) Alkuraskauden ultra menee viikolle 7+6 ja sinne asti joutuu jännittään.

Toivottavasti saadaan olla mukana pinossa loppuun asti, rupee huonot uutiset jo tympimään ;) Kiva ryhmä tämä kun niin monessa vaiheessa odottajia!

Sonara 4+1
 
Tervetuloa Sonara! :) toivottavasti saat pysyä matkassa loppuun saakka ja eikös se ole tilastollisestikin melko todennäköistä (y) ainakin minun käsityksen mukaan sen tuulimunan "uusiutuminen" on aika harvinaista? Hieno saalis ollut teillä! Täällä kanssa yksi hoitoalkuinen. Ics tehtiin meille ja kaksi siirrettiin ja loput meni roskiin. Mitään ei siis ole pakkasessa odottamassa mutta se ei nyt haittaa kun kävi näin hyvä tuuri että sieltä oli se yksi ja juuri oikea joka siirrettiin ja jäi matkaan :love:
 
Huh, piinamiina, toivottavasti lepo auttaa ja supistukset rauhoittuvat! Ja onneksi vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin.

Tervetuloa mukaan Sonara! Eiköhän kaikki tällä kertaa mene nappiin, tsemppiä ultran odotteluun. (y)
 
Tervetuloa ja paljon onnea, Sonara! Pidetään sulle kovasti peukkuja :love:

Piinamiinan yö kuulostaa kurjalta! Onko supistelut lakanneet? Lepää ja ota rennosti!! Sulla ei kuitenkaan johtuneet mistään tulehduksesta tms? Onneksi olet tosiaan jo aika hyvillä viikoilla ja vauvalla on kaikki kunnossa!

Kuten huomaatte, kotona ollaan edelleen ja beibi potkii mahassa. Vetäisin ehkä vuoden pisimmät yöunet, niin että ainakin on kerätty voimia :D Tänään on kyllä semmoinen päivä, että ei tekisi mieli tehdä mitään muuta kuin torkkua ja syödä. Kaipa se elimistö tässä valmistautuu...

Tuosta painon kommentoinnista: me sovittiin heti, kun testi näytti plussaa, että seuraavaan vuoteen ei painoa kommentoida sanallakaan. Täytyy sanoa, että se on ollut hyvä sopimus... Mulle on kertynyt painoa vain seitsemisen kiloa, mutta olo on kyllä niin valtava, että pienestäkin kommentista olisi saattanut syntyä melkoinen sotatila :cautious:

Minervan 40+1. Voi jösses.
 
Tervetuloa ja paljon onnea, Sonara! Pidetään sulle kovasti peukkuja :love:

Piinamiinan yö kuulostaa kurjalta! Onko supistelut lakanneet? Lepää ja ota rennosti!! Sulla ei kuitenkaan johtuneet mistään tulehduksesta tms? Onneksi olet tosiaan jo aika hyvillä viikoilla ja vauvalla on kaikki kunnossa!

Kuten huomaatte, kotona ollaan edelleen ja beibi potkii mahassa. Vetäisin ehkä vuoden pisimmät yöunet, niin että ainakin on kerätty voimia :D Tänään on kyllä semmoinen päivä, että ei tekisi mieli tehdä mitään muuta kuin torkkua ja syödä. Kaipa se elimistö tässä valmistautuu...

Tuosta painon kommentoinnista: me sovittiin heti, kun testi näytti plussaa, että seuraavaan vuoteen ei painoa kommentoida sanallakaan. Täytyy sanoa, että se on ollut hyvä sopimus... Mulle on kertynyt painoa vain seitsemisen kiloa, mutta olo on kyllä niin valtava, että pienestäkin kommentista olisi saattanut syntyä melkoinen sotatila :cautious:

Minervan 40+1. Voi jösses.
Kiitos kaikille kommenteista. Ilmeisesti suurin tekijä supisteluille oli endometrioosi suoraan tai välillisesti. Kaikki kokeet otettiin kuitenkin varmuuden vuoksi. En pysty liikkumaan sohvalta edes vessaan ilman supistuksia, mutta nyt ne sentään loppuvat nopeasti. Eilen illalla ne tulivat toisiaan seuraavina aaltoina.

Käyn lukemassa pari kertaa päivässä teidän kuulumisia, mutta olen ollut univelkaisena liian uupunut kommentoimaan. Nytkään ei muiden tarinoiden kommentointi onnistu. Anteeksi omanapaisuuteni.
 
Piinamiina omanapaisuus sallittu! Ikävä kuulla että olet osastolle joutunut :unsure:Toivottavasti odotus jatkuu vähemmän supistavasti.
Sonara tervetuloa mukaan! Uskon vahvasti että pieni pysyy matkassasi nyt (y) Oireileeko alkuraskaus?
Pieni haave hyvin se mies on sitten osanut paikkailla möläytystään. :love:
Täällä tuntuu että tuo pieni on aloittanut kunnon mylläyksen, maha heiluu jatkuvasti puolelta toiselle ja kyljet paukkuu. Aikaisemmin oli päivisin nimittäin melko rauhallista ja illalla vasta potkittiin mutta nyt muljuaa pitkin päivää. Ehkäpä tuo yksiön ahdastuminen liittyy tähän:ROFLMAO:

Nipsunen 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina
Ihan kuin mieheni olisi tuon sairaalakeikan aikana tajunnut, että häntä ihan oikeasti tarvitaan ja että hän on merkityksellinen tässä odotuksessa. Paljon varmaan myös vaikutti se, että supistusten alkaessa oltiin kavereilla kylässä. Siellä tähän mennessä ainoa nainen, jonka raskauksia ollaan päästy läheltä seuraamaan, sanoi ettei hänellä ollut yhdenkään kohdalla tällaista. Hänkin meni supisteluissani neuvottomaksi. Tämä nainen siis oli omien raskauksiensa aikana oikea tarmonpesä, remontoi asuntoa jne, ja luulen että mieheni kuvitteli kaikkien olevan yhtä hyvävointisia halutessaan. Mies on pitänyt miuta nyt kuin kukkaa kämmenellä. Se on kieltämättä tuntunut aika ihanalta. :)

Viime yö oli ensimmäinen hyvin nukuttu yö pitkään aikaan. Ehkä tästä taas selvitään, vaikkei kehoa voi rasittaa just ollenkaan. Likka potkii kuitenkin tomerana. Sen terveyshän tässä on tärkeintä.

Piinamiina ja Pulla 24+4
 
  • Tykkää
Reactions: narana85 ja fabula
Täälläpä on ollut hiljaista, toivottavasti se tarkoittaa että kaikilla on ollut mukavaa ohjelmaa viikonloppuna. :)

Oltiin eilen miehen kanssa kaverin synttärijuhlissa, oli kyllä kiva pitkästä aikaa istua iltaa ja alkoholiton punaviinikin osoittautui yllättävän hyväksi. Harmi vaan, että oli aika mehumaista (ylläri :D), kun tykkään eniten sellaisista täyteläisistä varsinkin näin kylminä ja pimeinä syysiltoina.

Viikon päästä maanantaina on toinen neuvolakäynti. :) Tavallaan tuntuu siltä, että mahtaako siellä olla mitään tärkeää asiaa, mutta toisaalta toivon, että voisi päästä kuuntelemaan sydänääniä, kun rakenneultraan on vielä iäisyys eikä liikkeitäkään varmaan ala tuntua vielä useampaan viikkoon.

Onko teillä muuten jotain liikuntaharrastuksia ja miten olette niitä jatkaneet raskauden aikana? Itse olen tähän asti treenannut melko samalla tavalla kuin ennenkin, pari kertaa viikossa sellaista toiminnallisen harjoittelun/crossfitin tyyppistä treeniä. Ja nyt siis mietin, pitäisikö jotain liikkeitä alkaa vältellä.. Erityisesti vatsalihasten tekemisestä löytyy niin ristiriitaisia suosituksia, ettei niistä oikein ota selvää. (n)

fabula 13+6
 
Piinamiina, toivottavasti siellä on vointi parantunut! Se on kyllä totta, että niin miehillä kuin naisillakin voi olla niin älyttömän erilaisia käsityksiä siitä, millaistaon olla raskaana! Meilläkin on lähipiirissä näitä Lenkkeilin, remontoin ja väittelin tohtoriksi päivää ennen synnytystä -tyyppisiä naisia, ja täytyy sanoa, että jos en olisi vierestä seurannut myös parin ystävän vaikeita raskauksia, niin kyllä tämä oma ensimmäisen 25 viikon kurjuus olisi tullut melkoisena yllätyksenä sekä itselle että miehelle. No jaa, tuli se tavallaan nytkin, mutta periaatteessa ainakin tiedettiin, ettei aina mene niin kuin askarteluohjelmissa...

Mulla, Fabula, loppui pahoinvoinnin takia liikkuminen aika totaalisesti ja varhain. Tavallisesti käyn ihan perusjumpassa, joogassa ja pilateksessa. Satunnaisesti olen nyt lähinnä joogannut ja tehnyt muuta kevyttä. Mutta tuo vatsalihasjuttu on kyllä kinkkinen... Meniköhän se niin, että ekalla kolmanneksella niitä suoriakin sai hyvin tehdä, mutta sitten kannattaa alkaa rajoittaa. Tätä aihetta kyllä jossain vaiheessa googlailin, ja muistaakseni löytyi ihan asiallisia linkkejä. Nyt ei tosiaan hetkeen ole tullut niitä lihaksia treenattua :D

Kotona ollaan edelleen. En jaksa edes valittaa asiasta :LOL: Kotikonstit on aika hyvin kokeiltu, niin että ei auta kuin odotella. No, ei tässä ainakaan enää montaa viikkoa mene!

Minervan 40+4
 
Vointi on jo vähän parempi. Oon liikkunut sen verran mitä olen uskaltanut. Kävelyn hitauden tajusin kuitenkin vasta tänään, kun kävelin hetken kaverin rinnalla. Mies näköjään jo automaattisesti hidastaa miun kanssa kävelytahtiaan.

Miulla liikkuminen tyssäsi kans aika nopeasti järkyttävään pahoinvointiin. Sit oli pari viikkoa välissä ennen näitä supisteluja ja liitoskipuja, jolloin pystyi liikkumaan paremmin. Silloin kävelin enemmän ja liikuin töissä melkein normaalisti. Tuli tehtyä piha- ja kotihommiakin vähän rästistä pois.

Fabula, miun juhlajuomana on alkoholiton Happy Joe. Toistaiseksi se on ainoa kokeilemani alkoholiton juoma, jossa on samaa fiilistä kuin holillisessa versiossa. Miulle alkoholi sopi huonosti jo ennen raskautta, joten tuli noita jonkin verran testattua.

Eilen muksu aloitti sellaiset jumppaharjoitukset, että oikeasti teki kipeää vaikka vain makasin sohvalla. Ja ne kesti kauan. On aika häijy tunne, kun sisäelimiä hakataan sisäpuolelta. Mietin kyllä sitäkin, että paljonkohan tästä kipuilusta onkaan sen hankalan endon aikaansaannosta...

Piinamiina ja Pulla 25+0
 
Kiitos liikuntakommenteista! :) Kyselen varmaan vielä treenipaikan ohjaajilta neuvoa. Olen kyllä huomannutkin, että tietyt suorat vatsaliikkeet tuntuvat jotenkin epämukavilta, ja ne olen tietysti heti lopettanut. Täytyy ehkä miettiä, pitääkö vaihtaa jossain vaiheessa laji uintiin tai (mamma)joogaan. Tai eihän sitä tiedä, miten kauan mun hyvä tuuri jatkuu voinnin ja jaksamisen suhteen.

Piinamiina, tuota holitonta Happy Joeta on muistaakseni joku muukin kehunut, voisin varmaan testata sitä seuraavissa illanistujaisissa. Kiva kuulla, että sulla on vointi hiukan parantunut, toivottavasti myös kivut hellittävät!

Tsempit myös Minervanille! Voin kuvitella, että on turhauttavaa vain odotella.. Viime keväänä kaveri kirosi, kun lasketun ajan mentyä oli koko ajan joku kyselemässä, että no, joko on vauva maailmassa :confused::LOL:
Itsellä LA:han on nyt tasan puoli vuotta, enkä oikein osaa päättää, onko se lyhyt vai pitkä aika.

fabula 14+0
 
Täältä yks kommentti alkoholittomiin juomiin: jos on kuoharin ystävä niin Freixenetin alkoton skumppa on ihan ykkös juoma! Olin todella yllättynyt kuinka hyvää se oli ja vetäsinkin sitä heti kaks pulloa meidän häissä :D:D
 
Fabula, minä kävin vielä alkuraskaudessa bodypumpissa, mutta se alkoi aika pian tuntua alaselässä pahalta. Sit seurasiki väsymys ja ruokahaluton kausi ni liikunta oli ihan vaa koiran ulkoilutusta. Sit palailin jokuseks kuukaudeksi jumppiin: kevyttä kahvakuulaa, niskaselkähartiaa ja venyttelyjä. Joogaakin kokeilin. Vatsalihakset tuntu ihan hyviltä tohon 5-6kkn paikkeille. Nyt on viimeajat menty ihan vaa kävelylinjalla taas (y)
Piinamiina mukava että olo parempi jo.
Täällä myös mahassa myllätään ihan nyt ympäri kellon, tai siltä ainakin tuntuu. Tuntuu häijyltä jo pidemmän päälle ja saa aikaan supistelua. Päätinki chillata töistä huomisen, jos vatsan pinkeys helpottais.
Minervan koita jaksaa:barefoot:
Mulla on tullu nyt semmonen oman terveyden tarkkailu.. onko tuo luomi ollu noin iso, miksi tohon tulee tommosta ihottumaa, onko kilpirauhset kunnossa jne. Ehkä päräytän vielä näissäki asioissa lääkäriin ku kohta on päivät aikaa :whistle:

Nipsunen 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: fabula
Ihan hirmuisesti onnea Minervan! :love::love: Niin se odotus viimein palkittiin :)

Sonaralle tervetuloa mukaan joukkoon (y)

Me käytiin perjantaina rakenneultrassa ja kaikki näytti hyvältä :love: Vauva vastasi viikkoja 20+3 (ja pe oli menossa 20+5) JA saatiin varovainen tyttölupaus.. :love::love::love::love:

Pieni haave + pikkutyyppi 21+2
 
Minervan hirmuisesti onnea pienestä tytöstä! :love: Toivottavasti kaikki meni hyvin.
Tuli taas ihan tippa linssiin ku luki tämän uutisen.
Tuli heti semmoinen et tahtoo omankin rinsessaan jo ulos mut hän saakoon vielä reilun kuukauden pyörityä.

Nipsunen 33
 
Valtavasti onnea koko perheelle, Minervan! :love::love: Toivottavasti synnytys sujui hyvin ja vauva-arki lähtee rullaamaan!

Ja onnea Pieni haave tyttölupauksesta! :) Aika tyttövoittoinen sukupuolijakauma muuten tässä ketjussa. :LOL:

Meillä on vielä kuutisen viikkoa rakenneultraan, ja jotenkin välillä tulee vieläkin sellainen epäluuloinen olo, että onko tuolla mahassa muka oikeasti joku. Tyyliin että olenko vaan nähnyt unta tai jotain :confused::ROFLMAO: Kaikkea sitä miettiikin...

Liikunnan suhteen (kiitos myös Nipsunen kommenteista! :)) olen päätymässä siihen, että menen omien tuntemusten mukaan. Se tuntuu kaikkien ohjeiden perusteella ja ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna olevan kuitenkin tärkeintä. :)

fabula 14+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pieni haave
Onnea Minervan!!!! Ihanaa että vauva on nyt maailmassa ja ilmeisesti te molemmat hyvissä voimissa! Kiva, jos ehdit kirjoittelemaan synnytyksestä myöhemmin.

Tänään tuli etsiskeltyä netistä päivälaskuri että tietää, montako päivää ihan tarkalleen on laskettuun päivään. Melko paljon. ;) Viimeinen kolmannes kohta alkamassa, mutta pitkältä aika tuntuu silti.

Kommentoin ensi kerralla lisää. Tämä nyt tällainen pikainen postaus.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Minervan :)

Täällä ei taas uutta ja ihmeellistä. Sama närästys piina jatkuu ja sen vuoksi onkin välillä olo, että menispä aika nopeasti ja niinhän se meneekin. Kaikki on valmista, joten tässä sitä vain odotellaan :) Ihan kaikki tavarat hommattu ja laitettu, painoa ei ole tullut hirveasti lisää ja vointi ihan ok refluksia luk.ottamatta. Synnytys jännittää hirmuisesti edelleen.

Ajattelin hommata tänne kotiin kunnon juustoja, kun synnäriltä kotiudun. Kaikki kielletty houkuttaa.

Liikkumaan mä en pysty kunnolla, tuntuu alavatsassa ja rakossa ikävästi eli mitään lenkkejä en ole harrastanut aikoihin...

Hyviä vointeja kaikille.

Poppie ja poika 34+5
 
Täällä jäätiin 1,5 viikkoa ennen äippäloman alkua saikulle. Soitin eilen neuvolaan kun maanantaina tuli kivuttomia supistuksia melko tiuhaan kun pienokainen pyöri niin paljon. Heti napsahti terkan määräämät 3 päivää ja perjantaina lääkäriin, joka todennäköisesti määrää ton ensi viikon. Sen verran fyysinen työ kuitenkin. Olin ihan menossa jo tänään takasin töihin yhden lepopäivän jälkeen, mutta varmaan hyvä kun kysyin vielä neuvolan mielipidettä. Luontaaltani kun oon että teen työni vaikka pää kainalossa, enkä osannu aatella että nyt pitää ajatella myös vauvaa. Oon kasannu itelleni kaikkea puuhaa kotiin, koska tuun helposti kiukkuseksi siitäki jos vaan olla möllöttää :D
Fabula minäki uskon että keho kertoo kun on aika höllätä ja levätä.
Jenifer miusta tuntuu et nää viimisen kolmanneksen päivät vilisee pelottavan nopeesti, tosin nyt varmaan päivät matelee ku on kotona, mutta mulla on monta pientä asiaa vielä hankittavana :)
Poppie sinä oot jo valmis! Minä en! Miulta vielä puuttuu kaikki pieni eli pullot,harsot, pyyhkeet ym. Pinniskin on vielä autotallissa oottamassa että hion maalivalumat pois ja paikkailen maalia vaille olevat kohdat. Mulla kävi samoin painon kanssa, että ei juuri ole noussut. Nyt ollaan varmasti ekan kerran plussan puolella kun on seuraava neuvola. Mulla oli kova turvotus päällänsä ekan neuvolan aikoihin ja sairastelin, sekä söin ja join itteni turpeaksi etelän lomalla ennen plussaa,joten otin jo varmaan 5 kilon startin ennen raskautta. Se putoili kun pääsin taas jumppiin ja olen syönny koko raskauden terveellisesti ja säännöllisesti. Et ei ollu ollut tavotteena ja itteäkin pelotti että onko jokin vialla kun ei nouse. (Enkä ole myös ihan mikään hentoinen rakenteeltani niin 20 kiloa olis ollut ehkä pikkasen liikaa)
Varautukaa pitkiiin kirjoituksiin, miulla voi olla tylsää :p

Nipsunen 33+1
 
Paljon Onnea Minervan! Ihania uutisia :love:

Ja onnea tyttölupauksesta Pieni Haave!

Nipsuselle toivottelen kuitenkin nopeasti kuluvia kotipäiviä :D hyvä, että oot kasaillu puuhaa kotiin. Ja kotonahan on helppo puuhastella vaikka mitä, kun voi kuitenkin lepäillä omaan tahtiin, mikä ei sitten taas töissä onnistu.

Oman navan ympärillä ei mitään erikoista. Kävin vanhempien luona pitkän viikonlopun vietossa, ja siellä ihan uteliaisuudesta vaa'alla ekaa kertaa neuvoloiden välissä. Näyttäis, että painonnousu on taas alkanu tasaantua, tuossa 20-27 viikoilla tuli painoa sellaset 6kg, itteä lähinnä nauratti, kun terkkari oli niin kovin huolissaan. Ei oo ollu mitään turvotuksia koko aikana ja lähtöpainokin vähän alipainon puolella, niin tulkoon mitä tulee. Mä en kuitenkaan elä millään suklaadieetillä, vaan ihan pääpiirteittäin samalla tavoin syön kuin ennen raskautta.

Meillä alkaa tänään vihdoin perhevalmennukset, eilen tosin selvis, että yhteen kertaan ei mies pääsekään, kun on työmatkalla sillon. Harmi, kun vissiin sillä kerralla olis joku tuore isä paikalla, keltä miehet olis voineet kysellä.

Töitä olis vielä vajaa kuukausi jäljellä, tosin kattelen vähän päivä kerrallaan. Vielä oon jaksanut kyllä vallan hyvin, mutta jos alkaa supistella, niin en aio yhtään pinnistellä töiden takia, niitä ehtii kyllä tekemään. Oma motivaatio on tosiaan vaan jo kaikonnut :LOL:

Musicro 30+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pieni haave

Yhteistyössä