35+ Lapsettomat

Tervehdys kaikille! Onneksi en sitten ollutkaan ainukainen, joka hiileentyi ohjelmasta! :$
Hätkähdin oikein itsekseni, kun Snow white olit sitä mieltä, ettei siinä ollut mitään kummempaa.. Mutta itseänikin sapetti tuo ikään vetoaminen, että "miksi ovat jättäneet lapsen teon näin vanhalle iälle.." Olisiko parempi ollut tehdä lapset keskenkasvuisena, jonkun silloin poikaystäväksi hetken aikaa kelpaavan kanssa ja sitten olla nyt yksinhuoltajana ja vailla sitä koulutusta, jonka on tänä aikana hankkinut?? Samat sanat Snow white, että minäkin olen mieheni tavannut vasta päälle 30nä, eikä sitä hetimiten perhettä aleta perustamaan!

Hoidoista/ Keskustelin viimeksi, tai enhän se minä ollut, joka keskustelun aloitti, vaan mieheni hoitavan lääkärin kanssa.. Hän kyseli, että mikä on ero julkisten hoidoissa ja yksityisten hoidoissa.. Tämä lääkäri on ollut pitkän ajan myös julkisella. Hän sanoi, että kyllä se niin on, että yksityisellä he suunnittelevat hoidon AINA YKSILÖLLISESTI asiakkaan mukaan. Ja julkisella se menee usein saman kaavan mukaan, enemmälti , koska on niin paljon pienemmät resurssit... että ei ole mahdollisuutta toimia yksilöllisemmin ja ottaa niin paljon huomioon asiakasta yksilönä.. Enpä sitten tiedä, kuinka totta tämä on, mutta tämä oli hänen mielipiteensä. :eek:
 
"(onneksi mulla on puregonit kasassa, jäänyt ed.hoidosta ja kaverilta sain lisää;) ja kukaan ei pysty lopputulosta takaamaan. "

Piti siis kirjoittaa, että eihän Varilakaan pysty lupaamaan, että onnistuisi , vaikka itsensä kuinka kipeäksi maksaisi. Korkeimman käsissähän sekin asia on loppujen lopuksi. Sanon minä, joka on Uskonsa ja Toivonsa menettänyt, mutta noh ompahan rakkaus jäänyt kuitenkin :heart:
 
Kiva saada uusia pohtijoita tänne palstalle! Oikeasti tosi ikävää, että kukaan meistä juuri tällä palstalla kirjoittelee... Vanha fraasi ;)

Tosi kiva saada uutta infoa tuosta mahdollisesti vielä kokeilemisen arvoisesta coctailista. Olen joskus Luveriksesta lukenut, mutta en ole siihen troppiin sen syvemmin perehtynyt. Kaikki "oma" tieto on minulle arvokasta, koska luottoni lääkäreihin hieman rapistunut. VL:ssa aikoinaan kaikki kolme ivf/icsiä mentiin täsmälleen samalla kaavalla ja niiden epäonnistuttua suositeltiin jo luovutettujen munasolujen käyttöä. Olemme mieheni kanssa siis aika pettyneitä VL:n tapaan hoitaa vaikka se yksityinen palveluntarjoaja onkin. Julkiselle puolelle hakeutuessamme tiesin hoitojen kulkevan aina samaa rataa pitkällä kaavalla, koska hoidot tehdään ns. virka-aikana. Tämän vuoksi he eivät voi tarjota lyhyen kaavan hoitoja. Tavallaan aika ymmärrettävää. Tosin olen sitä mieltä, että koska julkinen sektori kuitenkin ostaa osan palveluista yksityisiltä, se voisi ohjata yksityiselle puolelle maksusitoumuksella ne pariskunnat, jotka saattaisivat hyötyä esim. lyhyen kaavan hoidosta.

Anteeksi, ei ollut mitenkään tarkoitus saada teitä kuohuksiin ja epäilemään omia tuntojanne sen Maikkarin ohjelman tiimoilta! Olen aivan samaa mieltä kanssasi Kris, että ehkä nämä aihetta koskettelevat ohjelmat ovat yleisesti ottaen ottaneet näkökannakseen sen, että hoidoissa käyvät vain ne mukavuuden haluiset ihmiset, jotka eivät viitsineet hankkia lapsia silloin kun niiden aika oli. Minäkään en olisi kuuna päivänä halunnut hankkia lapsia exäni kanssa ja todeta muutamaa vuotta myöhemmin olevani yh. Pitäisköhän meidän antaa palautetta ohjelman toimittajille ja rankalla kädellä...?!?

Nyt on pakko mennä ulos heilumaan haravan kanssa, joten kuulemisiin!
 
Tikrulle! Selaisin tätä meidän ketjua taakse päin ja huomasin vasta nyt, että minun pahoitteluviestini Äitisi poismenon johdosta ei ole koskaan tänne listalle asti päässyt (tai en ainakaan löytänyt). Olen mielestäni sellaisen aikoinani kirjoitellut, mutta minnekä lie sitten kadonnut. Esitän siis uudelleen syvimmän osanottoni menetyksesi johdosta :hug: Todella ikävää, että sinulle kasaantui vuoden vaihteeseen kaikki ihmiselämän ikävimmät asiat. Toivottavasti tämä vuosi 2008 on se teidän onnenvuosi!
 
Hei, lueskelin ketjua läpi ja ajattelin ilmoittautua myös 35+ lapsettomaksi, valitettavasti. Tai sanotaan niin, että virallista termiä en kai sitten vielä täytä, koska vasta vuosi tulee täyteen kesäkuussa. Tutkimukset ja hoidot odottavat kuitenkin toukokuun alusta alkaen.

Olemme minä 35 ja mieheni 34 vuotias pariskunta, joilla lapsen "teko" on siirtynyt siitä yksinkertaisesta syystä, että löysimme toisemme vasta vajaa kaksi vuotta sitten. Toive lapsesta oli lähes alusta alkaen, mutta monesta asiasta johtuen varsinaiseen yritykseen starttasimme vasta viime kesän alusta. Minulla ei ole siis vielä hoitohistoriaa vaan vasta totuttelen tähän ajatukseen, että me emme todellakaan taida luomusti onnistua.

Tekeekin oikeastaan mieleni kysyä teiltä, joilla prosessi on jo kestänyt ja olette hoitoihin päätyneet, oliko mitään syytä, oiretta tai muuta, joka olisi viestittänyt että raskaus ei taida luomusti alkaa? Itselleni on ainakin ollut hämmentävintä todeta, että päällisin puolin kaikki tuntuu olevan normaalia omassa kierrossani (kohtuullisen säännöllinen tosin kesto 32-33 pv, ovulaatio tapahtuu, ei mitään tiputteluja ja perusgynen tutkimuksissa kaikki ollut aina kunnossa limakalvoista alkaen). Mies on tutkittu aikaisemmin ja hänen spermansa pitäisi olla ok. Sitä on vaan tottunut siihen, että jos jossakin on vikaa, on myös oireita.

Olen kirjoitellut toisellakin palstalla, mutta jotenkin koen, että tämä 35 on oikeasti ollut jonkinlainen rajapyykki itselleni asian suhteen. Tuntuu, että aikaa tulevaan rumbaan on niin paljon vähemmän kuin vaikkapa kolmekymppisellä, vaikka ongelma ja huoli on jokaisella yhtä konkreettinen. Toisaalta sain heti tsemppiä siitä, että teitä on täällä rohkeita nelikymppisiä ensikertalaisia!

En nähnyt keskustelussa ollutta ohjelmaa, mutta samaan asenteeseen törmää minusta lvalitettava usein ihan livenä. Minua pidetään esim. työyhteisössäni itsekkäänä cityliitäjänä mieheni kanssa noin kärjistetysti. Useita kertoja on tehnyt mieli sanoa suorata sanat siitä, ettei kannata pitää niin yksioikoisena ajatuksia siitä, miksi lapsia "tehdään" vasta myöhempänä.
 
Snow White, kuinka sinä toivuit siitä kertomastasi kohdun tyhjäksi imemisestä? Minulla on tilanne nyt se, että kohdun ulkoisen (epäilyn) takia jouduin tähystysleikkaukseen ja molemmat munanjohtimet poistettiin. Kummastakaan ei kuitenkaan mitään löytynyt, joten imivät vielä kohdun tyhjäksi ja hcg lähtikin laskemaan, eli kohdussa se sittenkin oli ollut. Viikon päästä vielä otetaan hcg, että saadaan varmistus siitä ettei enää lähde nousemaan ja että kaikki saatiin pois.

Kunpa vaan toipuisi äkkiä, että pääsisi jatkamaan pahasti kesken jääneitä pihatöitä =) . Taitaa vaan viedä hetken, koska kipuja on hirrveesti ja kyykkiminen on mahdotonta!

Uusille tervehdys minunkin puolestani :wave: ! Piinailijoille puhallan roimat plussat täältä sängyn pohjalta!
 
Hei kaikille!

Tervetuloa uudet :)

Mutikka, kysyit oliko mitään lapsettomuutta paljastavia oireita. Ei ollut. Selkeä ovulaatio ja säännölliset kuukkarit, miehellä aiemmasta liitosta lapsi, eli nekin vehkeet todistetusti toimi. Ikää jo 44 ja yritystä vuodesta 2003. Selittämätön lapsettomuus + miehen hieman alentunut siittiöiden laatu. Mekin tavattu vasta 9 vuotta sitten, siksi jäi lapsihaaveen toteutus tähän ikään.

Jospa nyt, Varila lienee alan johtava tutkimukseen työnsä perustava lääkäri Suomessa. Onnittelut, että olet päässyt hänen potilaakseen! Toivottavasti nyt tärppää kun asioitanne on oikeasti selvitelty. Oikein paljon onnea yritykselle!

Minäkin käyn yksityisellä ja toivoin ekaan IVF:n lyhyttä kaavaa viime syksynä. Se olisi periaatteessa onnistunut lääkärin puolesta, mutta minulla oli 0-ultrassa jo kaksi munasolua kasvamassa omilla hormoneilla, siksi vasta seuraavassa kierrossa aloitetiin ja tehtiin pitkällä kaavalla. Oman hormonitoiminnan tuotteena etumatkan saaneet munikset olisivat kypsyneet etuajassa ja pienemmät eivät olisi ehtineet kypsiksi. Nyt pistelen Menopuria toisella IVF-kierroksella (nyt onnistui lyhyt kaava) ja 4+5 follia on tulossa. Lääkärin mukaan hyvältä näytti ja realistisesti ajatellen viisi munasolua voi tulla. Punktio on ensi tiistaina. Eilisestä alkaen joudun käyttämään jarrupistosta, joka tasaa suurimpien follien kasvua ja tiistaina toivottavasti ovat tasakokoisia.

Lääkärini otti tänään esiin laihuus-lihavuusasiat. Hänen mukaansa naisen normaalipainoisuus on hyväksi munasolujen tuotannon kannalta, reilu ylipaino ja myös alipaino vaikuttavat munasolujen tuotantoa heikentävästi, erityisesti kypsemmällä iällä. Minulle on kertynyt vuosien varrella ohuehko mahamakkara (muuten olen aika hoikka), jolle lääkäri nauroi ja sanoi että älä siitä yritä eroon ennen kuin tärppää.

Surulle tervehtymisterveisiä, toivottavasti kivut pian loppuvat ja pääset jalkeille :heart:
Helpottaa surutyön läpikäyntiäkin, kun pääsee vähitellen touhuamaan. Puutarhan kevätihmeet ovat ainakin minulle hyvää terapiaa :)

Kaikille pinolaisille kauniin ja virkistävän viikonlopun terveiset
Hilleviltä :wave:
 
Mulla kiukutti tuo 45 minuuttia pätkä sen verran paljon, että annoin maikkarille palautetta.
Yritin olla asiallinen ja listasin ihan ranskalaisilla viiruilla syitä miksi minäkin 37v "vanha kääkkä" vielä hoitoja käytän. Minusta he olisivat ainakin anteeksipyynnön velkaa meille jotka kyllä heti ovat hoitoihin lähteneet kun on tullut selväksi, ettei lapsia luomuna tule/enää tule. Jotenkin oli vaan niin yhdeltä kantilta katsottu tuota asiaa, eikä ollenkaan otettu huomioon että kyllä ne nuoretkin niitä hoitoja tarvii, lapsettomuuden syyn selvittelyyn menee aikaa, asian hyväksyminen ja sulattelu lähteekö hoitoihin ylipäätänsä,jonot on pitkiä, julkisella sotkee vielä lomat ja juhlapäivät, lisäksi yläpääkin tarvii välillä huoltoa ,samoin kuin rahan kerääminen/kerjääminen hoitoja varten....
No se siitä , mutta laittakaa ihmeessä maikkarille palautetta jos siltä tuntuu, ehkä he tajuaisivat edes pyyää anteeksi , tai tehdä pätkän jossa asiaa valotettas meidänkin näkökulmasta :attn:

Suru72 Sulle on nyt käynyt samalla lailla kuin mulle PAS-siirron jälkeen josta se ainoa + on hoidoilla saatu. Mulla oli silloin hcg 42 pp14 jota sitten seurattiin. Se nousi ihan mallikkaasti. Kun sitten 6+ jotain rv aloin vuotamaan niin hcg oli silloin päälle 20 000.
Minulla "onneksi" kaikki tuli spontaanisti ulos vaikka tapahtuma olikin ihan järkky 2 tunnin sessio koti vessan pytyllä :'(
Mulla ei kans ultrassa näkynyt muuta kuin ruskuaispussi, sikiötä ei ikinä löytynyt mistään, ei edes ennen kunnon vuodon alkua.
Multa on laparoskopiassa poistettu toinen munajohdin jo 12 vuotta sitten ja toinen suljettu , ettei kohdun ulkopuolisia enää tulisi. Hoitojen kannalta se on parempi, ettei vialliset ja repaleiset johtimet kerää nestettä+ ym. koska voivat vain kuulemma vaikeuttaa kiinnittymistä. Näin ainakin joku lääkäri mulle sitä selitti. Tosin luomumahku on sitten poissuljettu mahdollisuus. Mutta mulla ainakin parempi näin , koska silloin 12v sitten meinasin kuolla kohdunulkopuolisen takia, kun räjäytti munajohtimeni ja vuosin verta aika reippaasti sisuskaluihin :'( Se olikin sitten viikon reissu sairaalan ja antibioottia suoneen ettei sisuskalut tulehtunut...

Oma napa ).(
Tai yläpää paremminkin: Lupasin muka itselleni etten liikaa innostu hoidosta, mutta nyt jo on skitsofreeninen olo (skitsofreenikko saa ryhmäalennusta :D )
Ensinnäkin mietityttää tuo luveris kun ei oikein kellään ole kokemusta siitä... mitenkähän sitä jaksaa hoidon taas tahkota läpi... Mulla ei ole 0-ultraa ollenkaan :| vaan ilmoitan vaan klinikalle koska täti saapuu ja alan kp2 pisteleen.
Sain tosiaan niitä reseptejä jo postissa tällä viikolla, mut siinä ei oo kaikki, kait niitä saa lisää sitten kun niitä aina tarvii.. vai unohtiko se Varila mitä suunniteltiin ? jotenkin on taas olo että kannattaako taas nostaa toivoa ja pettyä sitten taas karvaasti? Miten kestän sen jos nega TAAS tulla pamahtaa ? toisaalta jos ei yritä ei oo mahiksiakaan... voi , voi kun järki ja tunteet taas taistelee keskenään :headwall: Mulla on taas ihan selvästi ylimääräistä aikaa pohtia näitä...

Hillevi Tuo viisi solua on ihan hyvä luku näin meille "huonomunaisille" bd bd kasvattelehan niitä rakkaudella ja substraalilla :flower: :kieh:

Snow Whitelle Yksi siirretty alkio antaa 100% paremman mahdollisuuden raskautua kuin ei yhtään siirrettyä alkiota bd bd

Kaikille oikein rentouttavaa viikonloppua :hug:
 
Hillevi, minäkin uskon puutarhan ja keväisen ilman parantavaan voimaan! Vaikkakin surutyön olen oikeastaan kai käynytkin jo läpi tässä näiden viikkojen aikana. Tiesin kuitenkin ettei kaikki voi olla kunnossa. Tottakai sitä viimeiseen asti toivoi ihmettä, mutta surutyötä samalla tein.

jospa nyt, et varmaankaan ole ainoa joka on antanut palautetta 45 minuuttia ohjelmasta. Jos olisin hiukan paremmassa vedossa, olisin minäkin keventänyt sydäntäni siihen suuntaan!

Onneksi sinä selvisit kohdunulkoisesta, vaikka tilanne olikin erittäin vaarallinen. Juuri tuon takia minuakin aktiivisesti seurattiin. Kipuja ei kuitenkaan ollut ja koska luonnollisin keinon raskautuminen mieheni kanssa on mahdotonta, puhuttiin etukäteen munanjohtimien poistamisesta. Toinen oli muutenkin jo todettu huonoksi ja mitäpä minä sillä toisellakaan sitten olisin tehnyt... Onpahan poissuljettu kohdunulkoisen mahdollisuus jatkossa.
 
Terveiset työmatkalta, palasin juuri lentokentältä ja riemuitsen tulevasta viikonlopusta. Ihanaa pääsee puutarhahommiin. Meillä on rivitalopiha, jossa riittää juuri sopivasti puuhailtavaa. Huomenna aion siistiä kukkapenkit ja haravoida. Kivaa! Ulkona touhuilu on todellakin terapeuttista toimintaa, ainakin minä saan siitä voimaa.

Hillevi se antoi päivän parhaan uutisen. Minullakin on tässä vuodenvaihteen jäljiltä kasvanut kummallinen kumpu (ei tosin se toivotunlainen) tuohon keskivartalolle, oikea Michelin-rengas. Jotenkin on tuo liikunnan harrastelu jäänyt vähemmälle, sohvalla makailu ja herkuttelu sen sijaan... Heh, eihän tässä sitten olekaan mitään hätää, joten huoletta voin siis popsia aloittamani Amerikanpastillipussin tyhjäksi, lääkärin määräyksestä ;)

Kiitos "Lumikki" viestistäsi, se lämmitti kovin sydäntäni. En oikeastaan ihmettele, jos edellinen hoitokierros meni metsään. Äitini oli juuri silloin samaan aikaan tulossa matkansa päähän, eihän se voi olla vaikuttamatta. Nyt kuitenkin elämä taas jatkuu, suru on vaihtunut kaipaukseksi ja päivä päivältä mennään eteenpäin.

Kiva, että ollaan saatu uusia "tyttöjä" mukaan, lämpimästi tervetuloa. Tänne meidän seuraan ovat kaikki tervetulleita. Toivotaan, että saadaan pian niitä plussia tähän meidänkin pinoon.

Laitanpa omankin lusikkani mukaan siihen maikkarin soppaan. Ohjelma oli kyllä harmittavan yksipuoliselta kannalta laadittu. Tietysti kiehahti ensin se väite siitä, että kalliita hoitaja käyttävät siis me itsekkään vanhat äitiehdokkaat, jotka olemme lykänneet lapsen HANKINTAA biologisen ikämme riskirajalle. Ja Pah!! Sama tarina täälläkin eli mies löytyi vasta päälle 3-kymppisenä ja pitäähän sitä ensin tutustua ja katsoa, että homma pelittää ennenkuin ryhdytään perhettä perustamaan. Toisen kerran kiehautti, kun ajattelin nuoria lapsettomia pareja. Miksi heitä ei huomioitu lainkaan ohjelmassa. Tuntui varmasti tosi pahalta heistä. Kokoajan tarkastelukulmana oli vain kalliit vanhat äidit... Kurjaa, että asiaan ei ollut paneuduttu kunnolla ja tehty asiallista ja monipuolista ohjelmaa. Höh, vieläkin tuntuu kyllä pieniä kiukun kipunoita!

Täällä kuljetaan nyt p9 (eikös sen niin lasketa jos siirto oli viime viikon ke?) Menkkaoireet on edelleen päällä, se alaselkäkipu ja rintojen sivut kipeinä. Muuten ei edelleenkään muuta. Jotenkin ei tiedä mitä odottaa, joten ei odota mitään. Heh, sehän oli harvinaisen fiksusti minun päästäni, suorastaan runollista.. :LOL:

Mukavaa perjantaita ja aurinkoista viikonvaihdetta. Huomenna laitetaan haravat heilumaan!!
 
Voi ei, Suru72! Niin ikävästi siinä sitten teillä kävi, että jouduit tähystykseen :hug: Olen tosi pahoillani puolestasi! Anna nyt kroppa-paran levätä rauhassa ja toipua kuntoon ennen mahdollisia seuraavia yrityksiä.

Meillä tuo kohdunulkoisen epäily -asia ratkesi tavallaan ihan itsekseen, kun lääkäri halusi imuroida häntä arveluttaneen "varjostuman" pois. Operaatio tehtiin ihan ilman mitään humauksia tai puudutuksia (siis hammasta purren) ja jonkinlainen ns. tyhjennysvuoto alkoi muutamaa päivää myöhemmin. Minullahan hcg ei ehtinyt nousta kovin korkealle ja homma hoitui niiden yhden päivän kamalien kipujen kanssa loppuun ihan omin voimin.

Näissä hoidoissa on tosiaan tuo ikävä kohonnut riski KU-raskauden alkamiselle. Oikeastaan ihan hyvä, jos näin saa sanoa, että sinulta nuo munanjohtimet poistettiin. Eipähän seuraava palleroinen enää eksy väärään paikkaan, toivottavasti:)

Hilleville ablodit ja hurraa-huudot hienosta saalisarviosta! Sinähän se varsinainen "kana" olet, kun tuollaisia määriä haudoskelet:) Toivottavasti niiden laatukin on sitten ensi viikolla kohdillaan! Nimim. Vain yhden alkion munija

Tervetuloa Mutikka! Meille lapsettomuus tuli yllätyksenä eli mitään oireita se ei itsestään antanut. Kiertoni oli lääkärin mukaan erittäin tasainen ja hormoniarvoiltaan loistava. Ovulaatiokin tapahtui jokaisessa mitatussa/tsekatussa kierrossa. Kun asioita sitten tarkemmin tutkittiin ja hoitoja kokeiltiin, tiettyjä hedelmällisyttä alentavia seikkoja meissä havaittiin.

Omasta navasta ei ole mitään raportoitavaa - missään ei tunnu mitään (pp2), mutta räkä vaan valuu nenästä. Toivottavasti kropan runsas valkosolumäärä ei estä/vaikeuta alkion kiinnittymistä. Onko kellään tiedossaan faktaa, että heikentääkö samaan aikaan sairastettu sairaus (flunssa tms.) kiinnittymistä?

Nyt menen nauttimaan illan "pakollisen" viinilasillisen. Mukavaa illan jatkoa kaikille!
 
Snow White, minulle tähystys tehtiin nukutuksessa. Jopa vielä ennen kotiin lähtöä pyysin kipulääkettä ja laittoivatkin sitä suoraan lihakseen. Oli kyllä ihme, että edes sain luvan lähteä kotiin. Lääkärin mielstä Buranaa vaan, mutta onneksi minulla oli kotona kunnon kipulääkettä, koska muuten en olisi selvinnyt. Tänään on ehkä jo asteen verran vähemmän kipuja. Vatsa on kuitenkin turvoksissa. Katsotaan nyt sitten kauanko menee aikaa, että mahdun omiin housuihini. Ensi maanantaista lähtien olisi jo pakollisia menoja, mutta en kai nyt ilman housujakaan voi mihinkään lähteä :) ja jos laitan hameen päälle, näytän aivan odottavalta äidiltä...

Itselläni oli tämän hoidon aikana hirveä flunssa, joten ei kai se alkion kiinnittymiseen vaikuta? En ainakaan jaksa uskoa. Eiköhän se kiinnittyminen ole ihan muista asioista kiinni. Toivottavasti sinulla on vastaanottavainen kroppa ja juuri tämä hoitokierros tuo sinulle toivotun plussan =) Ja nyt lääkepurkille.
 
Haravointi on nyt tehty ja ennenkuin on pensaiden siistimisen vuoro ajattelin käydä vähän huilimassa. Ettei vain se hartaudella kerätty vatsamakkara pääse kutistumaan. ;)

Surulle pikaista paranemista! Toivottavasti kivut pian helpottavat ja turvotuskin laskee. Niin paha se on kyllä pöksyttä lähteä hiippailemaan. Tulee mieleen ne painajaisunet, joissa huomaa olevansa sangen vähissä vaatetuksissa, jollain yleisellä paikalla...

Hillevillä on nyt kyllä hyvin "pullat" uunissa, follimäärähän on vallan mainio! Pidetään peukkua, että pienemmät jaksavat kasvaa ahkerasti tiistaille, jotta olisi mahdollisimman paljon kerättävää.

Mutikalle; Meidän vauvahaaveilu alkoi jo noin 4 vuotta sitten, olin 33 ja tavannut pari vuotta aiemmin mieheni, joka on minua 3 vuotta nuorempi. Vuosi yritettiin täysin luomusti, jonka jälkeen aloimme ihmetellä kun mitään ei tapahtunut. Vähitellen hakeuduimme hoitoon. Ensin yksityiselle, jossa tehtiin perustutkimuset ja yksi inssi. Ei mitään tulosta.. Sitten ultrassa lääkäri huomasi kystan, joka poistettiin julkisellapuolella. Ja hupsista samalla löytyi endoa ja oikein kunnolla. Puolivuotta aiemmin aukiolotutkimus oli sujunut täydellisesti, nyt vasen munanjohdin oli tukossa ja oikealta puolelta poistettiin isoja endopesäkkeitä, sillä seuraamuksella, että nyt hoitojen aikana on todettu, että oikea munasarja ei enään endon poiston jälkeen tuota munasoluja kun korkeintaan yhden. Sen puolen tehdas on ilmeisesti kiinni. Miehelläni kaikki on ok.

Mahdollisuudet luomuraskauteen on kyllä lähinnä ihmeen tasolla. Harmittaa, näin jälkikäteen pohdittuna, että odotimme turhankin kauan ivf-hoitoihin hakeutumista.

Minulla olisi maanantaina verikoe, mutta jotenkin tuntuu turhalta.. Vatsassa tuntuu jo tutut menkkakouristelut.. Ajattelin, josko ostaisin tänään kotitestin ja testaisin itse maanantaiaamuna sillä. Jos siitä tulee nega, miltä nyt valitettavasti sangen selvältä näyttää, niin eikö se riittäisi, jos ilmoittaisi tuloksen klinikalle vai onko lisäksi mentävä labratestiin? Mitenkään ei huvittaisi lähteä puolentoista tunnin reissulle turhan takia.

Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua ja plussakkaita tuulia. Ensi viikolla on sitten monen totuuden heti, toivotaan oikein paljon mukavan plussaisia kevätlahjoja...
:flower:
 
Aurinkoista lauantaita kaikille! :wave:

Ja tervetuloa uudet palstailijat mukaan :wave:

Minäkin jo tänään uskaltauduin pihalle haravoimaan ja innostuinkin puuhasta niin kovin, että sen jälkeen piti ottaa iltapäivä nokoset. Kummasti sitä rupeaa väsyttämään , liekö sitten johtuu lugeista vai olisiko oire jostain muusta... Menkkamaisia tuntemuksia minulla aina välillä on ja tänään myös nyt uutena päänsärkyä. Eli ota siitä sitten selvää, joko ennustavat kuukautisia tai sitten ei. Nyt kuitenkin menossa pp8 eli ensi viikolla sitten asia selvinnee. Tikru eipä kai sitä pakko ole veritestiin mennä, kun minulle ainakin määrättiin kotitesti ja lääkäri perusteli sillä etten varmasti halua lähteä veritestin tekemisen vuoksi 30 km päähän. Olen tässä kyllä välillä miettinyt jospa sittenkin haluaisin sen veritestin...tai ehkä sitten pyydän, jos tilanteessani loppuviikosta on jotain epäselvää.

Hilleville tsemppiä ensi viikkoon; hieno saalis tulossa!

Surulle voimia toipumiseen ja :hug: .

Minäkin olen ottanut atvakseni juoda lasillisen punaviiniä illalla niinkuin SnowWhitekin. Onko muita jotka uskovat punaviinin taikaan?

Viikonlopun jatkoja ja onnea kaikille ensi viikkoon!
 
  • Tykkää
Reactions: Kissanmallas
Lauantaista iltaa leidit!

Kaunis ilma tänään vaikka vähän viileähkö! Ilmassa oli kuitenkin jo aivan selvä kevätfiilis - no, kai se fiilis nyt huhtikuun loppupuolelle käännyttäessä pitäisi jo ollakin:)

Kiva kuulla, Suru72, että olet jo parempaan päin! Onneksi sulla on vielä vuorokausi aikaa levätä ennen kuin arjen askareet painavat päälle. Toki kyllä kannattaa harkita sairasloman hakemista, jos olo on kurja vielä maanantainakin.

Mullakin on maha ihan pallona. Joku voisi luulla, että raskautta olisi takana jo useita kuukausia;) En tiedä, mistä tämä tukeva turvotus johtuu, mutta alapää parka toipuu vieläkin brutaalista siirrosta. Mua aina vähän jännitää nuo siirrot, kun mun kohdunkaula on jollain lailla hankala. Tälläkin kertaa alkio lähetettiin takaisin labraan odottelemaan uutta siirtoyritystä, kun lääkäri ei aluksi löytänyt väylää kohtuonteloon. Sitten otettiin pihdit mukaan hommaan ja niillä kohdunkaulaa kiskottin ja nosteltiin. Tokalla yrityksellä alkio sitten perille saatiin, mutta verenvuoto kohdunsuulta on ihan kiitettävä vielä vuorokausi siirron jälkeen. Eikä muuten ollut ihan kivuton juttu... Mun lempparihoitajakin kyseli multa vielä poislähtiessäni osaanottavasti, että "sattuuko vielä?". Vastasin mielenosoituksellisesti, että kiitos kysymästä, eiköhän tämä tästä:-( Mua rupes just siinä kohtaa vähän ottamaan päähän tuo julkisen puolen liukuhihnameiniki, koska näistä minunkin hankalista siirroista on varmaankin merkintä potilastiedoissa, mutta eihän kukaan lääkäri niitä koskaan ehdi lukemaan ja itsekään en taas muistanut asiasta etukäteen mainita.

Tuo testausjuttu on tosiaan niin hoitopaikkakohtainen juttu, että parasta vaan toimia ohjeiden mukaan. VL:ssa riitti, että soitti sinne, että menkat alkoivat. Heitä ei sen enempää asia kiinnostanut. Lääkärin kanssa sitten käytiin case läpi puhelimitse joskus myöhemmin. Meidän julkiselta klinikalta tätä testausasiaa myöskin aikoinaan kyselin - onko pakko tulla testiin, jos menkat alkavat? Vastaus oli ehdoton KYLLÄ. Okei, okei, tullaan tullaan käväisemään (ajomatka n. 100 km)...
:/

Nyt tämä likka menee pehkuihin lukemaan kirjaa ja yrittää keraankin nukahtaa ajoissa! Kauniita unia teille!
 
Huomenta kaikille.
Olen tuolla pas huhtikuun puolella ja pömppiksissä, mutta lueskelen välillä teidän kuulumisisa myös.
Snow white Mulla oli myös toi sama ongelma siirron kanssa, mutta sitten menin edellisellä kerralla siirtoon virtsarakko ihan täynnä. olin käynyt n. 30-40 minuuttia ennen vessassa, mutta join sen jälkeen puoli litraa vettä. Ajattelin juuri sitä, että josko se rakon täynnä täynnä oleminen auttaisi. Oli sen verran kamalaa se kun otettiin pihtien kanssa kohtu suoraksi. No kuitenkin omalla kohdallani se auttoi. Mainitsin silloin siitä myös lääkärille että pelottaa ihan sikana. Nyt hän laittoikin katetrin jo valmiiksi ja kävi sen jälkeen hakemassa alkiot siirtoon. Siinä ei kauaa kestänyt. :)
Tsemppiä kaikille myös tänne puolelle.
 
Huomenta arvon leidit!

Huisin jännittävää viikkoa tässä aloittelemme! Tikru, Kris ja Banaani71 ainakin pääsevät testailemaan (oliskos jollain muullakin testiviikko?)ja Hillevi menee punktioon. Pitelen täällä peukkuja ja varpaita pystyssä kramppiin asti bd bd bd bd !!! Toivon teille kaikille niin hirvittävän kovasti iloisia uutisia!!! Positiivisia tuulia ++++++

Marli; tiedän tuon "täyden rakon -kikan", mutta sekään ei auta. Tälläkin kertaa menin rakko aivan piripintaan asti täyttyneenä, mutta ei siitä ollut mainittavampaa apua. Edellisellä siirtokerralla mainitsin siirron suorittavalle lääkärille etukäteen näistä hankalista siirroista ja hän perehtyi asiaan hieman tarkemmin. Silloin katetri sujahti sisään kuin itsestään ja lääkäri totesi, ettei homma ollut mikään vaikea kunhan osasi varata oikeat välineet. Toivon hartaasti, että tämä viime viikon kivulias siirto oli viimeisemme :|

Oman navan tiimoilta ei vieläkään mitään; ei siis yhtään mitään - ei tuntemuksia rinnoissa, ei vatsassa, ei päässä, ei ruumiinlämmössä.

Aurinkoista viikon alkua!

 
Hyvää uutta viikkoa kaikille,

Tosiaan jännittävä viikko, moni testaa jne. Toivottavasti tulisi kevätplussasade meidän pinoon :heart: :heart: :heart:
Olettepa ahkerasti kirjailleet viikonloppuna haravointien lomassa. Muistakaa, että raskaana olevat eivät saa liikaa reuhtoa. Sillä niinhän se oli, että raskaana siirron jälkeen ollaan, kunnes toisin testi todistaa. Veritestin hcg-arvon kuuleminen on kyllä ihan informoivaa. Jos alkio on yrittänyt kiinnittyä, se nostaa hcg.tä vähän. Onhan se kiva tietää, mutta on myös 100 km ajomatka aika pitkä. Minulla on molemmista siirroista tulos ollut alle 3, eli ei edes kiinnittymisyritystä.

Minulla myös kohdun kanava on jotenkin mutkalla, mutta vähän jäykempi katetri on mennyt ihan helposti. Pietarin lääkäri oli oikein kiitollinen, kun kerroin hänelle tämän ennen siirtoa ja hän osasi valita vähän jäykemmän katetrin heti aluksi. Ihan outoa, jos ei tällaista tietoja julkisella lueta ennen toimenpiteitä. Enemmän aikaahan siinä menee, jos joudutaan yrittämään useaan kertaan kuin että vilkaistaisiin edellisen siirron tiedot.

Oma napa makkaran kera mahtuu vielä omiin housuihin ja nappikin menee kiinni :p
Turvotusta on ollut paljon vähemmän tässä lyhyen kaavan hoidossa kuin suihkejarruhoidossa ekalla kerralla. Progren -pistosjarru ei myöskään turvottanut edellisellä kerralla.
Eilen illalla pistin Pregnyl kypsytyspiikin ja vieläkin pistosalue on punoittava ja vähän arka. Mutta kolmen jarrupiikin laittaminen loppuviikolla on kyllä ollut ikävintä tähän mennessä. Orgalutran ohjeen mukaan pitäisi pistää reiteen ja jos osuu verisuoneen, pitäisi ottaa uusi valmiiksi ladattu ruisku ja pistää eri kohtaan. Eka pistos torstaina meni ihan hyvin, mutta perjantaina osuin isoon verisuoneen ja kun vedin neulan ulos tuli verta aika paljon. Vasta kolmas kohta reidessä osui verisuonettomaan paikkaan. Nyt on reisi mustelmilla... lauantaina kysyin apteekista voisinko pistää mahanahkaan ja sain luvan. Se on kyllä paljon helpompaa...

Huomenna sitten punktioon, viimeksi ei ollut kivulias. Saa nähdä millainen tällä kertaa...

Aurinkoista viikkoa ja paljon plussaonnea meille kaikille!
 
Kerronpa teillekin hassusta unesta, jonka näin viime yönä. Siinä oli paljon kaikenlaista toimintaa. Mutta yks niistä oli, että tein raskaustestin mieheni kanssa yhdessä. Me kumpikin pissittiin purkkiin ja tulos oli plussa. Oltiin tosi iloisia ja mentiin kertomaan tulos lääkärille. Sit kuitenkin alettiin suunnitella uutta hoitokierrosta ja samaan aikaan siirtoa pakkasesta, jossain vaiheessa taisi olla vauvakin syntynyt, joka sit kuitenkin sai nimen ja mä olin kummi... :LOL: Yksi näistä ainakin on varmaa, nimittäin kummius. 10.5. musta tulee serkkuni vauvan kummi =)

Mulla on enää pari yötä testaukseen. Tässä vaiheessa voisin sanoa, että tulos voipi kallistua kumpaan suuntaan vaan. Ei oikeesti mitään tietoa :D Oireita on vaikka muille jakaa, mutta ne on kyllä varmaan kaikki hormonien, varsinkin pregnylin ja lugejen aiheuttamia. Mutta raskaana ollaan toistaiseksi B)

Plussaonnea! Pidän kaikille peukkuja!
 
Tervehdys kaikille ja hauskaa alkanutta viikkoa!
Meikäläisen peli taisi olla sitten taas tällä kertaa tässä. Testipäivä olis ollut torstai, mutta tällainen epäselkeä vuoto alkoi jo tänään ja pari päivää on olo tuntunut jo tekevän menkkoja, joten vaikuttaisi, että tämä oli sitten tässä.. :ashamed:

Meillä ei edes mitään veritestejä tehdä, vaan klinikalla ohjaavat tekemään testin kotona ja infoamaan sitten sinne soittamalla tilanteesta/tuloksesta. Olisi toisaalta mukavaa tietää, että yrittääkö ne alkiot edes kiinnittyä, vai onko tämä ihan turhaa yrittämistä. :ashamed:

Nyt tuntuu, että mieli on taas aika maissa ja mietityttää, että onkohan tässä nyt oikeesti mitään järkeä ja mahdollisuuksia. Hyviä siirrettyjä "yksilöitä" on jo lääkärin mielestä siirrelty aika monta ja aina vaan tulos on tämä.. :ashamed:
 
Jos Kris tuo epäilysi on totta, lähetän lämpimän lohtuhalini :hug: Toivottavasti tuo vuoto ei merkitsisi sitä ikävää vaihtoehtoa - pidetään vielä peukkuja... Ajattelitko kuitenkin tehdä kotitestin?

Tämän meidän pinon raskautumiset nyt vähän takkuavat. Onkohan jotkut taivaankappaleet huonossa asennossa vai mistä nyt plussat kiikastavat? Sain juuri tiedon erään ystäväni piinailun päättymisestä negaan:-( Mistä nyt oikein kenkä puristaa, kun siirrettävät alkiot tuntuvat kaikilla olevan ihan hyvää laatua ja silti näitä negoja putkahtelee? Onko se vaan yritettävä ymmärtää, että luonto on luonto... Niin se kai on :/
 
Anteeksi Auringokukka! Unohdin vallan sinut, kun nikkiäsi ei näkynyt täällä sivulla enkä uskaltanut vilkaista pinoa taaksepäin tekstini katoamisen pelossa. Kiva kuulla, että sinulla oireita pukkaa =) Toivottavasti käännät meidän pinon negatuulet plussaisiksi:) Onnea myös tulevasta kummiudesta!
 
Samma här! Tekstit pukkaa katoamaan.. ja sitten, että saa taas uudestaan ajatuksesta kiinni..
Peukkuja pidellään Auringonkukalle! Toivotaan, että oireet tietävät plussaa ;)

Enpä tiedä Snow White, mitäpä tota testailemaan.. on kun kääntäisi puukkoa haavassa. Tää on niin käsittämätöntä, että MIKSI NE EI KIINNITY?? Nytkin oli kaksi mahdollisuutta, niin ei, niin ei. En oikein tiedä mikä avuksi. Oot niin tai näin, niin mistään ei ole apua tähän hommaan. :(
 
Kris; mitäpä sitä enää puukkoa haavassa kääntämään, jos olet varma tuloksesta:( Ajattelin vain toiveikkaasti, että joskos vuoto olisi vain sitä harmitonta alkuraskauden vuotoa ja testiin pärähtäisi plussa kaikesta huolimatta. Näinkin on kohtalotovereillemme joskus käynyt...
 
Kiitos vaan Snow white, tietenkin sitä itsekin salaa yrittää tämän pettymyksen keskellä vielä toivoa.. että jos kumminkin. En vielä lopettanut lugesteroneja. Ehkä testaan jos ei selkeesti ala kunnon vuoto.. Kyllä tästä noustaan! :)
 

Yhteistyössä