35+ Lapsettomat

Vilkas ja frangipani, kiitos toivotuksista, ja frangille myös rauhaisaa ja toiveikasta piinailuaikaa.

Sharlinille vielä onnenpotku takamuksille huomiseen.

Carinna ja Iines, ikävä tuottaa pettymys hyvien uutisten toiveille ja plussa-aallon käynnistämiselle, sillä vuoto alkoi tänään. Joten taakka plussasta siirretään nyt Carinnan harteille =) . Onneksi olet työmatkalla ettet ehdi ottaa siitä paineita.

Onkohan sinne huomiseen verikokeeseen mitään järkeä mennä, jos vuoto on tullut ajallaan. Selviäisikö siitä mitään mielenkiinoista?
 
ekavekara voi harmi!! :hug: Kyllä mä silti varmaan menisin sinne, olishan se mielenkiintosta tietää onko ollut yritystäkään kiinnittyä.

Tosiaan, Carinnan harteille siirretään nyt vastuu hyvien uutisten tuomisesta tänne. Alkaa jo itelläkin usko loppua kun kellään ei onnaa.
 
Ystäväni viestitti lähtevänsä synnytykseen. Mulla on pitkän kierron lopulta menkat vähitellen alkamassa - taitaa tulla samana päivänä. Mutta siis, hän kokee elämänsä isoimman mullistuksen, ja tää on mun ensimmäinen ajatukseni? Ei huoli tai ilo, vaan: en kestä jos tää tapahtuu samana päivänä. Millainen ihminen musta on tullut? Kateus tuntuu niin voimakkaana että tärisen. Kävi mielessä, että ehkä on ihan oikein etten saa lapsia.
 
Ekavekara :hug: . En nyt muista, mutta oliko teillä pakkasessa jotakin..? Onko seuraavaa PAS:a suunnitelmissa jo?
Kovasti on täälläkin toiveita, että Carinna nyt onnistuisi.

Anja toi on niin tuttu tunne, että joskus ajattelee, et on varmaan sit tarkoitettu, ettei me saada lapsia ja me ei ansaita niitä ja .. hevon kukkua sanon mä. Kyllä me ansaitaan ihan siinä missä kaikki muutkin. Niinku ne jotka käyttää huumeita ja pöllypäissään vahingossa raskautuu eikä pysty huolehtimaan lapsistaan.. Jos vaan näkisi ja ymmärtäisi sen, mikä tarkoitus tällä kaikella kärsimyksellä on. Mutta kyllä kai sitä jotenkin ihmisenä tässäkin prosessissa kasvaa ja vahvistuu.

Kiitos kaikille hirveesti tsempityksistä! Punktio meni tosi hyvin, 5 solua saatiin, johon olen tyytyväinen, se oli tavoitekkin. Toivotaan nyt vaan, että laatu olisi priimaa..
 
Heippa taas kaikki ihanat :heart: Olette niin ahkeria kirjoittajia, etten tahdo pysyä mukana. Olen ollut vähän kypsä koko aiheeseen lapsettomuus viime päivinä. Pettymys ja suru icsinegan jälkeen on hiipinyt ja voimistunut hiljalleen. Ensin sitä oli aika turta tyyliin "no ei sitten väkisin", mutta hiljalleen sitä on kai uskaltanut päästää ne ajatukset ja tunteet pintaan. Aluksi yritti vain selvitä arjesta kaikesta huolimatta. Hups, lähti sitten omalla navalla taas.

ekavekara :hug:

Anja Tuntisin tuossa tilanteessa juuri noin kuin sinä nyt. Meillä on oikeus siihen. Lähetetään vaan vastauksena sellaiset tsempitysviestit jotka itsekin haluaisimme saada. Jossain määrin on pakko esittää "normaalia", koska eihän tämä ole meidän lapsellisten ystäviemme syy, mutta toisaalta meillä on oikeus myös vaatia heiltä vastaantuloa ja meidän tunteidemme ymmärtämistä. Näistä tunteista on vaan niin vaikea puhua.... Itse ajattelen myös niin, että ei se toisten onnea vähennä yhtään, vaikka emme jaksakaan olla ihan täysillä mukana. Tekstiviestit on kyllä ihania, kun neutraalin tekstarin kirjoittaminen ei satu kauaa.

ME ANSAITSEMME OMAN LAPSEN JA ONNEN!!! Nyt Anja ja kaikki muistatte tämän! (Minä myös yritän muistaa.)

Peukut pystyssä Carinnalle.

Sharlin Onnea hyvästä saaliista! Nyt jännätään jatkoa.

Kiitos kaikille vielä tsempityksestä! Ihanaa, kun täällä aina jengi jaksaa muistaa ja tukea. Kävin tänään ultrassa ja PAS on jo joko pe tai ma... niin se aika vaan rientää murehtiessa. Jos alkio on hengissä ja siirtoon päästään niin testipäivä on juuri kesäloman alussa. Kauheeta kun joutuu kesälomaakin jotenkin pelkäämään... tai siis pelkään sitä, etten osaa nauttia vaan suren koko loman. Mulla on kahdet vauvauutiset luvassa kesäloman aikana. Aika hurjaa siinä on se, että musta tulee elämäni ensimmäisen kerran täti kesä-heinäkuun vaihteessa.
 
Iines, kyllä olen taustaillut ja seurannut tuttujen kuulumisia. Yksi hoito on tehty tässä loppukeväällä huonoin tuloksin. Kuun lopussa käydään juttelemassa, vieläkö jatketaan, vai joko laitetaan pillit pussiin. Nyt tuntuu siltä, että jo riittää. Pettymys on vielä niin tuore. Mutta ehkä sitä haluaisi vielä syksyllä kerran katsoa, kun se raskautuminen on joskus voinut onnistuakin. Paljon voimia sinulle, Iines. elämä on koetellut sinua kovasti. Toivottavasti kesä ja aurinko lataisi akkujasi tuleviin koitoksiin. :heart:
 
Anja jaksamista :hug:

Sharlin onnittelut saaliista! Nyt luotetaan että ovat laadukkaita. Siellä ne maljalla miehen solujen kanssa tykästyvät toisiinsa ;) Kauanko niitä viljellään ja koska on siirto?

Electra kiitos :heart: Tosi kiva kuulla sun kuulumisia. Mukava (tai siis mukava ja mukava..., tiedät kyllä mitä tarkoitan) että olet vielä lähdenyt yritykseen, vaikkakaan nyt ei tärpännyt. Mä uskon että tärppi voisi vielä tullakin sulle, aiempaa ajatellen. Ehkä se kevään pettymys on vielä niin tuore ja siksi tuntuu ettei enää jaksa. Jospa kesän aikana saat kuitenkin kerättyä voimia jatkaa taistelua, sitä mä toivon sulle :heart:
 
Sharlin, voi harmi!!! :'( Toivotaan, että saatte luovutettuja munasoluja pian.

Electra, latailehan kesällä akut täyteen, niin joskos se mieli vielä muuttuisi.

Anja, noi on ihan normaaleja ajatuksia ihmisillä, joilla on lapsettomuusongelma. Ja kyllä me kaikki ansaitsemme lapsen! Sen verran kovaa työtä tehdään sen eteen.

Ekavekara, täältä lähtee kans lohtuhali. :hug:

Mä kävin just ultrassa. Yksi 13 mm folli oli ja toinen pienempi. Jatketaan piikittelyä ja huomenna sit pitää laittaa jo jarrupiikkejä, inssi on sitten maanantaina. Toivotaan että johtofolli vielä kasvaa ja on laatutavaraa. Lekuri sanoi, että ultrassa näkyi mahdollista endometrioosia. Sellainen variaatio että tekee "kiinnikkeitä" kohdun sisäpinnasta ulospäin. Tätä ei voida korjata. Tätä oli siis kohdun toisella seinämällä. Aika jännä, ettei kukaan toinen lääkäri ole asiasta minulle maininnut. Kohdun ulkopuolisesta endosta on ollut epäilyjä, mutta ei sisäpuolisesta mitään. No, tämä nyt ei nyt kuulemma kuitenkaan ole mitään lapsen saantiin radikaalisti vaikuttavaa, voi vaan aiheuttaa kiputiloja. Hyvä tietää.
 
Iines, Liisa ja soulmama, kiitos lohtuhaleista. Niin kirkasta negaa ettei kiinnittymisyrityksistä mitään jälkeä. Kiva.
Pakkassa ei tavaraa, joten uudella kierroksella jatketaan elokuussa.

Sharlin, voi itku! Meinaatko, ettet omilla enää kokeilisi? Mikä lääkitys sinulla on ollut? Missä käyt hoidoissa?
 
ekavekara oon ollut VL ja nyt Felicitaksessa. Kaks ekaa oli Puregonilla pitkät kaavat, nyt lyhyt kaava Pergoveris+Gonal F:llä ja kaikki mahdolliset muut lääkkeet (kortisoit, sokerilääkkeet, primaspanit..) Mulla on FSH ollut korkea, mutta joku vika on munasoluissa, niitä tulee kyllä paljonki, mutta epänormaaleja. Kyllä tää oli nyt omilla varmasti tässä. Jotenkin vaan oli pieni toive, että nyt tällä kertaa onnistuis..
 
Sharlin :hug:
Ekavekara :hug:

voi missä ne hyvät uutiset viipyilevät...?

Iines, joo mäkin tunnistin kyllä selkeästi että ei ole masennuksesta kyse, mieliala ihan normaali mutta kumma väsymys aina vaivasi, tosiaan vuodesta toiseen. Mutta tänä talvena se selkeästi vielä paheni. Aina olin etsiskelemässä päiväunimahiksia. Toivottavasti sullekin löytyy ratkaisu! Ja eihän ole sanottua että tämä on mullekaan se oikea ratkaisu, voihan olla vain jotain placebo-efektiäkin ja oireet vielä palaavat. Saa nähdä.
 
Sharlin voi ei!!! Tosi ikävää että kävi noin. Mä uskoin ihan varmana että pääset siirtoon. Hyvä kuitenkin on se, että teillä on jo se plan-b. Ettekös te jo ole jonottamassa niitä luovutettuja? Toivotaan että teille löytyy mahdollisimman pian se luovuttaja. Halauksia :hug:

Miisamari ei mullakaan ole mielestäni nyt mitenkään normaalia alakuloisempi mieliala noin yleensä ottaen. Toki jonain päivinä v***ttaa kaikki, mut hyviäkin päiviä on. Mulla on just se tilanne nyt, että koitan haeskella niitä päiväunimahdollisuuksia harva se päivä. Jonain aamuina kun silmänsä aamulla avaa, eka ajatus on et ehtiskö tänään vähän torkahtaa jossain välissä... Aika epätoivosta :kieh: Tosin mun varmaan pitäis opetella nukkumaan pidemmät yöunetkin. Mä en vaan osaa mennä niin aikaisin sinne punkkaan. Saatika kun on välillä niitä nukahtamisvaikeuksia, niin tuntuu todella typerältä mennä hyvissä ajoin sinne kieppuun. Mielummin menee sitten vasta kun on varma, et se uni tulee.

Missä se Chloe luuraa?? Jokos sulla pian alkaa pistelyt siihen inssiin?
 
Voi surku Sharlin! Olet todella pudonnut nyt korkealta, mutta toivottavasti sinulla riittää voimia kivuta ylös.

Ekavekaralle pahoittelut siitä, ettei hoito tuottanut toivottua tulosta.

Myös kaikille muille sitä tarvitseville voimia rämpiä eteenpäin tätä kivikkoista polkua.

ON Olen tässä pistellyt nyt jo neljättä päivää - ei tunnu missään. En jaksa uskoa, että mitään kovin lupaavaa olisi odotettavissa. En kyllä luota tämän lääkkeen tehoon, mutten ehtinyt käydä lekurilla muuttamassa lääkitystä. Niinpä ajattelin, että menköön nyt, vaikka olisi pitänyt olla aktiivisempi, me kuitenkin maksetaan joka sentti omasta pussista. Tää nyt on tätä, vähän on luovutusmeiniki. Ehkä tämä viimeinen hoito on osa luopumisprosessia (ikää kuitenkin jo 43).

Ihanaa kuitenkin, että aurinko jaksaa paistaa ja kesä tulee kohinalla - valoisampia päiviä kaikille!
 
Edelleen odottelen kutsua lapsettomuustutkimuksiin. Lähete onneksi vetämässä. Katselin tuossa juuri tuoreita verikokeita ja silmiini osui progesteroniarvoni 1.1. Verikoe otettiin 13.4. ja edelliset menkat alkoivat 30.3. Ymmärtääkseni tuo prog -arvo vaihtelee kierron mukaan. Osaisiko joku tulkita tuosta jotakin?
 
Ninnatar muistelin että Sharlin kirjoitti noista pitkät pätkät hetken aikaa sitten. Tarkistin, ja löytyy sivulta 121. Toivottavasti saat sieltä vastauksia :)

Fiialiia tsemppiä pistelyyn! Toivotaan kuitenkin että siellä kasvaa laatutavaraa.
 
lyhennetyllä listalla nyt hoidossa olevat ja hoitoa odottavat

pidempi lista löytyy sivulta 121

Keskiviikko 2.6.2010

Carinna 38/34...........3.icsi....................siirto 21.5., testi 4.6.
Frangipani 35/39.......1.iui......................31.5., testi 15.6.
Liisa34 35/35............1. icsi:n 1.pas.........4.6. tai 7.6.
Soulmama 36/39.......1.iui.......................7.6.
Chloe70 40/43..........2.iui.......................kesäkuu
Miisamari 36/36.........4.icsi:n 1.pas..........kesäkuu
vilkas75 35...............tutkimukset+1.iui.....kesäkuu
Rosmariini -74 35/36..1.ivf/icsi.................elokuu
janetski74 35/35.......3.icsi.....................elokuu
wabisabi 40.............2.ivf.......................elokuu
ekavekara- 40+........2.ivf......................elokuu
toivorikas-72 37/46...4.icsi.....................syksy
Vesiheinä 39/43........3.ivf......................syksy?
Ninnatar 36/32..........ensikäynti?
Anja73 35................tutkimukset
Marjaana71 37/34.....clomit
Sointu2010 40/40......femarit+clomit
Niiskunen 36/28.........clomit+pregnyl+luget
Sinivatukka 40/37.....3.ivf:n 1.pas ?
Relish 35/38...............1.ivf ?
StellaR 38/45............5.ivf?
Iines-74 36/41...........3.ivf?
Seinäkukkanen 45.....3.ivf?
pottu70 39/41...........5.ivf
Sharlin 35/42............jonottaa luovutettuja munasoluja

Plussanneet :heart:

Tikru70, tyttö syntyi 22.8.09.......... (3.ivf)
Maaria, poika syntyi 17.12.09........ (5.icsi)
Vaahtokarkki, tyttö syntyi 13.1.10 ..(3.icsi)
sarina13, tyttö syntyi 17.2.10..........(1.ivf:n 1.pas)
talvikauris, poika syntyi 24.3............(1.ivf)
tiki-71, LA 24.5.10 (tuplat).............. (3.ivf)
vilhelmiina72 (tuplat)..(1.siirto luovutetuilla, taustalla 6 ivf:ää omilla)
Auringonkukka, LA 31.5.10............ (3.icsi)
tyhmäblondi73............................... (1.ivf:n 1.pas)
idaliina, LA 13.7. ............................ (2.icsi)
Möhkö-72...................................... (1.ivf/icsi)
mileena......................................... (luomu)
Wäinö............................................(luomu, inssiä odotellessa)
Mullu, LA 21.10.10.........................(3.icsi:n 2.pas)
meriharakka...................................(2.ivf)
jipsis...............................................(luomu)
Villiheinä, LA 20.11.10....................(3.ivf/icsi)
Siiri Sisilisko....................................(luomu)
wellamo 38/41...............................(1.ivf:n 3.pas)
karmilla........................................(1.ivf)
PetKat.........................................(1.ivf)

 
Hei pitkästä aikaa.

Tulin varta vasten katsomaan etenkin Sharlinin kuulumisia, ja voi mikä suru :(. Itselläni kun on sama munisongelma, en voi kun tuntea myötätuntoa. :hug: . Kävitkö muuten siellä akupunktiossa ja söit palleroita...? Kiinnostaa, eikö niistä tosiaan ole mitään apua? (Itse olen käynyt parin viikon välein)

Ei kuitenkaan kannata luovuttaa lapsihaaveita, vaikka ei sitten oma olisikaan. Itsekin ole kovasti miettinyt myös adoptiota, ja varmaan etenenkin asiassa, kunhan kiireiltäni kerkeän. Ja hoidoissa oleville, hemmetti, Celine Dion onnistui 5 ivf:n jälkeen (ja nainen vielä tiedottaa asiasta 14 vkn jälkeen, aika hyvä usko on ettei mene kesken...). Ja jotkut oikeesti onnistuu vasta 10-20 x jälkeen.

Joten olen siis edelleen menossa syksyllä uudelleen hoitoon, nyt odottelen, josko kevät kiireiden jälkeen koittaisi lepoa hieman, se olis parasta valmistautumista ainakin.

Tsemppiä ja kaunista kesää kaikille!

PS. Mites Ines ja Chloe? Vieläkö parivaljakkomme suunnittelee uusia hoitoja?
PPS. Seinäkukkanen, koita vaan vielä toisella klinikalla! Tiedät mielipiteeni.
PPPS. Niille, jotka ovat täällä sen yhden klinikan lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa kehuneet, ovat oikeassa. Mutta eikö se asiantuntemus oikeassa lääkinnässä ja tekninen osaaminen ole kuitenkin tärkeintä. Itse vaihoin sieltä siksi just pois...
 
Kiitos Miisamari ja Fiialiia myötätunnosta.

Fiialiia, ei minullakaan pistelyt aiheuttaneet juuri mitään oireita, mutta silti soluja tuli toistakymmentä. Voi olla hyvä vaan ettei tunnu missään. Monesko hoito sinulla menossa?

StellaR, minäkin ajattelin heittää Celinen kehiin esimerkiksi sinnikkyydestä ja rohkaisuksi mm. Sharlinille ja Fiialiialle. Muistan vain että hoitoja olisi ollut peräti kuusi!
Haluaisitko vihjailla vähän selkeämmin mitä klinikkaa tarkoitat, niin muut osaamme kiertää paikan...
Itse olen joskus miettinyt näitä solukatoja, että voiko tosiaan niin monella melko nuorellakin kadota niitä huits vain niin paljon. Eikö olisi mahdollinen ajatus esim sekin, että kaikki labraolosuhteet ei sovi kaikille soluille tms. teknistä josta ei vielä tiedetä.

Iines, olisiko mahdollista pyytää päivittämään listaan myös hoitopaikat? On aina kiinnostava tieto missä ihmiset käyvät ja millaisia kokemuksia eri paikoista. Itsellä fel.
 
StellaR Ei auttanut akupunktiot eikä pallurat. Akupunktiohoito oli kyllä kehuttavaa, en voisi sanoa, että siinä rahat meni hukkaan, itse ainakin nautin ja viime kerroilla nukahdinkin sinne. Mulla vaan on munasarjoissa jotakin vikaa, mitä ei löydetä, ehkä se voi olla synnynnäistäkin.. kuka tietää. Mulla myös sisko ja serkku kärsii lapsettomuudesta, olen ajatellut myös jonkun perinnöllisen jutun mahdollisuutta, mutta multa on nyt kaikki mahdolliset kokeet otettu ja lääketiede ei pysty tällä hetkellä enempää tekemään. Ehkä joskus tulevaisuudessa pystyttäis löytämään syy, mutta nyt on vaan tämä asia hyväksyttävä. Onneksi nyt on kesä ja loma tulossa, pitää yrittää nauttia elämästä muuten.. (vaikka vaikeelta tuntuu, kun haluaisin heti luovutettujen hoitoon)

Mutta kyllä nyt täytyy tulla hyviäkin uutisia tähän pinoon.
 
voi ei Sharlin :'( jaksuja! Mikä noissa luovutettujen odotuksessa on yleensä aika-arvio? Ekavekaralle kanssa pahoittelut, onneksi teillä jo elokuussa seuraava hoito.

Mulla tänään megatoiveikas ja positiivinen mieli eli sitä lähettelen paljon myös teille kaikille, nyt kun on mistä lähettää!

ON... Eilen meillä oli se johdinten aukiolotutkimus ja kuukautiskierronkartoituksen tulosten läpikäynti + jatkon suunnittelu. No huonona uutisena se että mun FSH oli nyt kp 3 ollu mega korkeella...12! maaliskuussa kun se viimeksi otettiin niin oli vaan 8,5 eli oon nyt tositosi tyytyväinen että tultiin jo yksityiselle hoitoon, eikä odotettu julkisen aikaa, kun taitaa aika olla mun kohdalla vähissä tämä osalta. Ninnatar jos teillä se julkisen aika vaan viipyy ja viipyy, niin eikö teillä ole mitään mahiksia mennä edes näihin alustaviin juttuihin yksityiselle? Tästä omasta keissistä oppineena, että parikin kuukautta voi vaikuttaa paljon.

Eilisessä loistavinta oli se että päästiin siis aloittamaan puregon-piikittely, ainakin sunnuntaihin asti pistoksia ja sitten ma seurantaultra ja samalla viikolla tod näk inssi =) Vaikka näissä ei kai ne onnistumisprossat mitään ihmellisiä olekaan, niin mahtava fiilis kun vihdoin saa apuja tähän luomuilun oheen!

Meillä tuo piikitys sujui hienosti: mies piikitti ja minä panikoin B) tosin ei tarvii jatkossa panikoida, niin hienosti se mieheltä sujui. Johdinten aukiolotutkimus taas ei sujunut niin hienosti... onneksi olin ottanut ne panadolit ennen sinne menoa! mulla oli johtimet jotenkin omituisessa asennossa suhteessa kohtuun joten jollain ihanalla nipistimellä piti kohtua siirrellä...sattui ja verta tuli kauheat määrät, sitten operaation jälkeen kun olin hetken istunut meinasin pyörtyä, mutta kyllä se sitten levolla meni vartissa ohi. No, ei tarkotus pelotella ketään joka on ko tutkimukseen menossa, kun tämä ei kai tosiaan ollut normikeissi, tai niin lääkäri ainakin sanoi, että yleensä menee melko kivuttomasti. Ja eihän se kipu tosiaan kauaa mullakaan kestänyt. Ja tutkimustulos oli kuitenkin positiivinen: auki ovat, molemmat!

Sharlin laitoit että sulla kanssa FSH ollu koholla, mikä se sulla on ollut?
 
Vilkas75 Ikävä tuo aukiolotutkimus sulla, onneksi se on nyt ohi! Jonotusaika luovutetuissa vaihtelee 1/2-1 1/2v.. Mulla on ollut FSH alimmillaan n. 10, ylimmillään n. 17. Tästä korkeasta fsh arvosta on aika vaikea löytää tietoa, mutta sen kanssa ei kannata kyllä jäädä odottelemaan. Suosittelen teilleekin vain yhtä inssiä, ei kannata tuhlata aikaa niihin vaan sitten suoraan ivf:ään. Onko sinulta otettu autoimmuunivasta-aineet? Joskushan fsh kohoaa jostakin muusta syystä, esim. kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja kun se saadaan hoidettua voi fsh:kin tippua. Jos fsh on korkea, voi olla, että munasarjat ei reagoi ollenkaan piikkeihin eli ei tule mitään tai sitten tulee huonolaatuisia..
 
kiitos tiedoista Sharlin! Tuota en tosiaan ajatellutkaan että korkea fsh vaikuttaa niin että munasarjat ei ehkä reagoikaan piikkeihin... no pitää nyt tämän kierron ajan toivoa parasta. Ja lääkärikin tosiaan sanoi meille eilen että inssejä ei kannata enempää kuin tämä yksi kokeilla ja sitten ivf:ään.

Mikäs tuo autoimmuunivasta-aine onkaan? multa otettu S-TSH kertaalleen ja silloin se oli viitearvojen sisällä 0,97mU/l... joten lähempänä liikatoimintaa kun vajaatoimintaa.
 

Yhteistyössä