40+ ODOTTAJAT, vol 2

Kaikille juuri vauvautuneille onnea!:flower:

Eilen oli esikoisen 4v synttärit ja tänään 4v neuvolaa. justiin sain lapset nikkumaan, ihanaa! Mun hemppakin katottiin lapsen neuvolan yhteydessä ja oli jo 120! Torstaina on lääkärineuvola.

Tänään rv 26+4
 
jääris sinulla on sitten siellä neuvolassa käyntiä paljon tällä vkolla. Hienoa, että hemppa on noin hyvä!

LB tänään on onneksi ollut vain pari kertaa supisuksia ( koputtan puuta) ja kipujakin on ollut vähemmän, joten ehkäpä kivut ovat niitä kasvukipuja.

Oivikki ja Suoma 19+2
 
Erittäin väsynyt ja flunssainen Siiri ilmoittautuu ja onnittelee sydämestään vauvaantuneita! Mulla on ihan hillitön yskä ja nuha enkä saa oikein öitäni nukuttua, joten olen päivisin kuin haudasta noussut... vatsakin tekee ilmeisesti jotain kasvuspurttia, kun sitäkin kivistelee öisin. Huomenaamuna neuvolaan ja keskiviikkona tarkistusultraan.

Kaipa se on mentävä sängyn pohjalle odottamaan unen tuloa.

Tsemppiä oloihin.

- Siiri S 24+0
 
Nyt kuulkaas sattuu. Heräsin tosi kivuliaaseen vatsakipuun, jota on jatkunut puolitoista tuntia. On sellaista aaltoilevaa. Tuskin kuitenkaan vielä ihan tosipaikka, koska kivut tulevat tiheään. Tai mistäs mä tiedän, kun vasta 4 synnytystä takana. :whistle: Ovat enemmän ylävatsassa ja teräviä, jotka laimenee ja heti kohta alkavat uudestaan. Piti tehdä kaikkia kotihommia, mut katsotaan nyt, miten käy.

Tete 37+1
 
Moi!

Oj...Tetellä jo JOTAIN oiretta. Jospa se kuitenkin on sitä. Täällä ei niin mitään oiretta pikkuisen syntymästä...vietävä kun on tylsää odotella :kieh:

Siirille toipumisia flunssasta...sulla on kiva profiilikuva :)

Oivikilla ollut eilen jo parempi vointi. Se on hyvä.

Täällä keskusteltu yksityisellä seurannassa käynnistä. Jos nyt (näillä tiedoilla) tulisin raskaaksi niin kävisin kyllä yksityisellä seurannassa. Ainakin meidän neuvolan lääkärien asiantuntemus on ihan nolla...onneks ei ole ollut mitään isompaa häikkää. Meidän lääkärit on jotain tosi kokemattomia harjoittelijoita ja välillä tuntuu et tiedän itse enemmän aiheesta kuin he...voi morjens :rolleyes:

Odottavan aika on pitkä....

Pinkkis 39+1
 
:headwall: (pitkä kirjoitukseni katosi johonkin) :headwall:

Niin siis. Neuvolassa käyty ja Kelan paperit täytetty. Laitoin jo työnantajallekin työstävapautusanomuksen menemään. Saapahan rauhassa aloittaa sijaisen etsinnän. Neuvolassa kaikki ihan hyvin, siis nyt se mitä siellä tutkitaan. Hb on vain 105, mutta eipä se ole kyllä tippunutkaan. Taidan ottaa rautatabut jokaöiseksi tavaksi.
Sokerirasitus on varattu kahden viikoon päähän. Kannattaako ottaa koko päivä vapaaksi vai pystyykö sen jälkeen meneen töihin??

Pinkkis, nyt mulle oli tullut about 600g/vko lisää painoa eli olen päässyt totaalilukemaan +3,7kg. Tästä se lähtee!
Yksityisen seurannasta en oikein osaa sanoa vielä mitään. Katsotaan nyt sitten se huominen ultra (täällähän ultraajalääkärit (kun on keskitettyä toimintaa vaikka kunnan toimintaa onkin) on samoja, jotka tekee yksityisillä töitä joten...) ja onko kaikki siellä vielä ok. Tavalliset äippäneuvolalääkärit on kyllä sanonko mistä. Nytkin tulee koko talveksi nuori sijainen eli tapaan taas uuden lääkärin kun 4 viikon päästä on neuvolalääkäri.

Tsemppiä tetelle ja Pinkille viimerutistuksiin. Huomaatkos Pinkki, että olet listalla jo seuraavana?

Mä toistan jälleen kerran itseäni, mutta en voi olla kehumatta teitä. Käyn nimittäin aktiivisesti lukemassa tuota kuukausiketjuanikin ja täytyy kyllä sanoa, että ikä tuo jotain mukanaan... tiedä sitten mitä se on, mutta olen ehdottomasti kuitenkin sen kannalla :) Ja pakko on ainakin tällaiselle ekakertalaiselle rakentaa se 40+synnyttäneet -pinokin. Mistä mä muuten saan tukea?

- Siiri S, 24+1

muoks. kiitos kuvan kehumisesta, eikö näytäkin ihan sihteeriltä (siis minulta)
 
tete onko kivut loppuneet? Voi että, nyt ne alkaa kaikki synnyttämään ja kohta on mun vuoro...apua!! :rolleyes:

Siiri olen sitten sun kanssas niin samaa mieltä tästä iän tuomasta "viisaudesta". Mun täytyy tunnustaa, etten käy enää tuolla lokakuisissa, vaikka fiksuja naisia ovatkin, on vaan elämä niin erilaista.. Sokerirasitus on joillekin kauhea kokemus, mä kyllä taisin olla vapaalla silloin (apua ei edes meinaa muistaa..). Kun sen litkun oli juonut, oli hetken aikaa aika huono olo, mutta helpotti sitten onneksi. Mutta ois voinu olla aika karseeta mennä hoitotöihin sen jälkeen, olo oli kuitenkin koko päivän vähän sellanen toistaitonen. Aika menee äkkiä, sullakin jo Kelan paperit vetämässä =)

Sori jos nyt loukkaan jotakuta, mutta mä olin äsken tosi ilkeä jehovantodistajille. Tulin kaupasta ja tulivat tuohon pihaan samaan aikaan, alkoi heti mulle puhumaan maailmanlopusta. En oikein jaksanut kuunnella ja sanoinkin sen tosi painavasti. He sitten lähti aika äkäsesti tuosta pihasta...ei haittaa, tökkäs jotenkin ison mahan kanssa alkaa kuuntelemaan lopunalusta.
Meidän koira oksensi eilisen päivän taas, nyt on sitten taas parempi. Soitin eläinlääkärille, tänään olis menty jos ei olis parantunut. Ilmeisesti käy pihalla syömässä sieniä tai jotain vastaavaa, sen sunnuntain kun oli välissä hyvässä kunnossa ja sit taas. Mun tarttee mennä sieneen, meillä kun on punasta ja valkosta kärpässientä tontilla vaikka muille jakaa :LOL:

On kyllä takkunen olo kun en ole paljoa nukkunut viime aikoina, eikä kyllä auta vaikka lupas ne jehovatkin tänne paratiisia ;)

Pitäis vissiin mennä harrastamaan pyykinhuoltoa.....

t. Unna ja Toivo 32+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei hei kaikille pitkästä aikaa...olen ollut kirjoituspimennossa, kun olen yrittänyt saada muuttokuorman tavaroita paikalleen pikkuhiljaa. Siinähän se parin viikon loma menikin ;)

Omaa napaa: kaikki hyvin, vaikka edelleenkin panikoin välillä liikkeiden vaihtelusta. Mutta sekin on hiukan helpottanut kun huomaan että parin päivän rauhallisemman menon jälkeen seuraa vipellyspäivä. Maha mielestäni ei kasva kovinkaan kovaa vauhtia. Viime viikon tarkistusultrassa täällä Norjassa siis kaikki oli hyvin ja tosiaan ensi viikolla pitäis olla uusi ultra, kun raskautta näillä viikoilla nyt seurataan tarkasti tuon neljä vuotta sitten tapahtuneen kohtukuoleman takia. Perjantaina on sitten neuvola, saapas nähdä miten on painoa tullut lisää, kun viime käynnillä vauhti oli kilo ja viikko :ashamed: Toivon mukavaa kätilöä...

Täällä mennään syksyä kohti kiihtyvällä vauhdilla. Työt alkaa huomenna ja mieskin katoaa vikkon päästä pariksi viikoksi työmatkalle...:| luulen että tulee vaikeat viikot olla.

Kaikille aurinkoisia loppukesän päiviä
toivoo lokakuu 23+2
 
Siiri S, mäkin käyn lukemassa joulukuisia, enkä oikein osaa samaistua, joten en ole ilmoittautunut edes mukaan. Jotenkin on vaan ajatuksenjuoksu aika kaukana omasta, ja murheet hyvin erilaisia... Kannatan 40+ synnyttäneet listan aloittamista. Olisi meillä vuoroaan odottavillakin sitten kiva seurailla jo maaliin päässeitä hyvissä ajoin =)
 
Huh huh mikä yö takana...muutama tunti unta|O. Meidän 4v sai sitten kuumereaktion siitä eilisestä rokotteestaan ja hän kun ei suosiolla otakaan lääkettä joten suppoa yritettiin laittaa yöllä tunnin verran ennen kuin onnistui (suun kautta kun ei onnistu millään edes piilottamalla lääke juomaan). kaikkihan siihen heräsi. Kuume sitten hetkeksi laski mutta nyt on taas varmaan jotain 38, yöllä oli varmaan lähemmäs 40. Lisäksi huomasin just että vartalolle oli noussut nokkosihottumaa muistuttavia punaisia laajoja paikamia, hui! Neuvolassa ei vastata joten yritän soittaa sinne huomenna jos vielä on aihetta. Ei ole koskaan ennen tuollaisia paukamia noussut eri puolille kehoa rokotteesta johtuen. Meidän tytöllä on kyllä herkkä iho kun suurin osa pyykinpesuaineistakin (jopa jotkin hajusteettomat kuten omo sensitive) aiheuttavat nyppylää, mutta ei tällaisia paukamia. Jospa ens yö menis jo rauhallisemmmin!
 
Viimeksi muokattu:
Onpas täällä tänään ollut hiljaista!

Kuumetta on ollut edelleen 38:n päälle meidän tytöllä tänään ja supon laitoin ennen nukkumaan menoa, nyt nukkuu! Paukamia poskessakin... Lisäksi kuulin juuri naapurilta (sukulainen) joka oli perheineen meillä sunnuntaina synttäreillä että heidän keskimmäisellä on suu-ja sorkkatauti eli enterorokko,:O:kieh::mad::eek:. Muutenkin oon tällainen helposti huolestuva niin tottakai taas oli pakko googlettaa kaikki enterorokkoon liittyvä ja se miten se vaikuttaa raskauteen.

Happis se rokote oli sellainen jossa hinkuyskä, kurkkumätä, jäykkäkouristus ja polio.
 
tete-a-tete mikä vointi.

Pinkki on varmaan taas aika pitkä h-hetkeä odottaessa. Vaikka kyllä minustakin aika kuluu hitaasti, kun odotan rakenneultraa ja sitten sitä, että 24 vkoa täyttyy.

Siiri mikä ultra sinulla on huomenna, hyvää käyntiä toivotan sinulle sinne.

Unna voi teidän koiruutta, kun edelleen vatsa vaivaa.

Lokakuu onko sinulla siellä Norjassa tuttuja?

jääris jaksamista sinulle ja paranemista esikolle :hug:

En ole vielä sitä lääkäria tilannut, olen nyt tässä katsellut miten menee. Suppareita on ollut edelleen vähän. Tänään oli taas aika kovia kipuja, mutta taitavat olla kasvukipuja, kun näyttää tuo maha kasvan silmissä :) . Olen myös käynny lukemassa tuota tammikuisten pinoa, mutta en ole ainakaan vielä sinne mukaan ilmoittautunut, mukava kuitenkin sitä on lukea välillä.
 
Joopa joo, mä mitään synnyttään lähtenyt. Hitsi pitsi.:kieh: Suppareita kesti semmoset kolme tuntia ja sit alkoi lieventyä ja loppuivat alkuiltapäivästä kokonaan. Eli odotus jatkuuuuuuu....Oli ne kuitenkin sen verran kovia, että aloin tosissani miettiä synnytystä ja sen aiheuttamia kipuja. Joka supistuksella valitin ääneen. Tuli elävästi synnytyssalit mieleen.

Happihyppy Mun ei tullut mieleen tuo raskausmyrkytys. Googletin sen oireet enkä usko siitä olleen kysymys. Oireisíin kuuluu päänsärky, valoilmiöt ja huonovointisuus sekä valkuainen virtsassa ja tuo ylävatsakipu. Mutta täytyypä seurailla, jos tuo vielä toistuu. Torstaina on neuvola, jossa asiasta mainitsen.

En saanut mitään kotihommia tehtyä, kun pelasin varman päälle ja lepäilin koko päivän. Sen se aiheutti, lapset tarttui toimeen ja teki hommat. Piti pojille lähteä ostamaan syysvaatteita, mutta en uskaltanut, jos vaikka olisi kivut alkaneet uudestaan.

Oivikki Jos sua kovasti huolestuttaa, niin ota neuvolaan/lääkäriin yhteyttä. Kasvukivut on kuitenkin sellaisia enemmän silloin tällöin toistuvia, ei jokapäiväisiä.

Siiri Parane pian!:hug:

Jääräpää Toivottavasti tyttö pian alkaa parantua. Koko perheelle rankkaa valvoa.

Tete
 
Viimeksi muokattu:
Oivikki, olen asunut viimeiset 10 vuotta Norjassa ja olin Suomessa vain "kokeilemassa" miltä kotimaa maistui. Tultiin kuitenkin takaisin kotiin :). Tuttuja on siis paljon kun elämä on ollut täällä jo niin pitkään...Tuntuu että Suomi-ystävät ovat harventuneet...

Ihanaa tiistai-iltaa kaikille lokakuu
 
Viimeksi muokattu:
ärsyttävää kun hävisi kirjoitukseni.

tete-a-tete sinulla oli sitte kunnon "harjoitus" tänään. Minä soitin maanantaina neuvolaan ja sai viime torstaina määrätyn pissatestin tuloksen ja se oli puhdas. Terveydenhoitaja ei antanut minulle aikaa neuvolaan tai lääkärille. Soitan huomenna sairaalaan ja jos sielät ei tärppää niin sitten ehkä tilaan ajan yksityiselle. Minulla olisi aika äitiyspkl ma, mutta näin iltaisin aina alan miettimään, jos jotain on kuitenkin pielessä.

lokakuu 10 vuotta on jo niin pitkä aika, että alkaa varmasti tunutua uusikotimaan tutummalle. Minulla on ystävä, joka on asunut pitkään ulkomailla, minusta on mukavaa, että meidän ystävyys on säilynyt, vaikka ei pidetä yhteyttä mitenkään tiiviisti.
 
MrsBree Mukavaa odottelua uuteen kotiin muuttoon&hyviä vointeja muutenhin!!:wave::heart:
Pikkiselle erikois pikana tarranauhaa moooooooonta metriä!!!:heart:

Kaikille muillehin hywiä vointeja&jaksuja odotuksen alkumetreillä tai loppurutistukseen!!:):heart:

Vauvoja syntyy kohta lisää -ihunaaaaaaaaa!!!!:heart::wave:


..mur-murille ei täti sitten tullutkaan kylään tänään, kierron viimoisena päivänä..höh, kummaa: /..kattellaan nyt muutama päivä:rolleyes:..ja testaillaan sitten tarvittaessa..

Ps. Saapi peukkutella hieman jos vaikka auttaisi-Kaunis Kiitos:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä taas käsikipuinen linjoilla. On tuo paska vaiva, kun muuten vois niin hyvin noiden normiraskausoireiden kanssa.

Kannatan ehdottomasti 40+ äitiketjun perustamista. On nuo nuoret lokakuiset niin omasta maailmasta. Kai sitä on ollut vähän höppänä silloin itsekin. Nyt eri lailla. Minullahan on tytöllä (22v.) vuoden ikäinen vauva. Ei kyllä ihan yhtä lapselliselta vaikuta. Hmm ! oman äidin mielipide...

Oivikki minulla on tietyssä raskausvaiheessa ollut ihan päivittäistä kasvukipua. Pelotti se juiliminen.

SS ei tuo sokerirasitus ihan kauhea ole. Minulle on tehty viisi kertaa. "Vanhalla litkulla" ei tullut niin huono olo kuin nyt kaksi kertaa uudella, kylläkin paremman makuisella. Ajelin vielä töihin n. 50 kilsaa suntaansa.

Unna olipa jehovantodistajilta vähän epäkorrektia käytöstä kun olet raskaana.

Tuota pneumokokkirokoteasiaa olen miettinyt. Olen aina antanut pistää kaikki rokotteet ja ylimääräisiäkin on laitettu A- ja B-hepatiitit sekä vesirokkorokote.

Hyrr ! on jo vähän kylmää sisälläkin. Pitäisiköhän laittaa lämpöjä päälle.

Discovery 34+3
 
Oivikki, tarkkailevat minua ja vauvan kasvua tuon verenpaineen ja -lääkityksen takia (verenpainelääkkeitä olen syönyt kohta 10 vuotta...). Sellainen extratarkistuskäynti.

Thänks, Discovery, vielä en osaa kuitenkaan päättää otanko vapaata vai nou...

- Siiri S, 24+2 ja taas takana vain 4 h yöunet
 
Täältä pikailmoittauminen...ehjänä ollaan edelleen ja tänään taas käyty neuvolassa näytillä. Kyllä seneuvolan tätikin epäili et ens viikolla vielä nähdään. Pah! :kieh:

Siiri...mulla ei ainakaan sokerirasitus ollu mikään kumma juttu. Menin töihin ihan normaalisti sen jälkeen. Kokeen lopussa sokrut oli laskenu taas jo paastolukemiin eli oli kova nälkä. Söin töihin päästyäni heti voikkarin ja melko pian sit jo lounasta eli ehkä sillä vältin heikon olon. Ja ota lukemista kokeeseen...kypsää ootella niitä piikityksiä ku ei saa juuri edes liikkua :mad:

Mur-murille mielettömät peukutukset ja Discoverylle tsempit käsivaivan kanssa!

Pinkkis 39+2
 
Mur-Mur toivottavasti se + sieltä tulee tänään testiin.

Mrs Bree muutatteko samassa kaupungissa vai ihan uusiin maisemiin?

Discovery harmi, että käsi on aina vaan kipeä. Rokotuksista, minua harmittaa, että ei ole täysin turvallista tuberkuloosi rokotusta käytössä. ( jos olen oikein ymmärtänyt, miksi ei enään sitä kaikille anneta lapsen syntyessä ). Sillä sitä tubia on kuitenkin tässä ihan lähialueillakin ja vielä sellaista muotoa, jota ei voi antiboiteilla hoitaa. Pitäisi Suomessa tai jossain muualla kehitellä ja valmistaa rokotuksia, joita lääketehtaat eivät pidä riittävän hyvin tuottavina. Hyvä tietää, että muillakin on ollut noita kipuja päivittäin. Aina näin aamulla ja päivällä on helpompaa olla stressaamatta.

Siiri no hyvä, että seuraavat tarkasti.

Pinkki jaksuja odottamiseen.

Koska se sokerirasitus oikein tehdään?
 
Siiri Mäkin selvisin helpolla sokerirasituksesta. Juoma oli sellaista normimehun makuista ja sitä nautin pari kertakäyttömukillista eli n. 4-5 dl. Kun tykkään muutenkin makeasta mehusta enkä vetisestä, meni helpolla alas. Vähän huonoa oloa, joka meni ohitse. Töihin menin suoraan kokeesta. Samoin kuin Pinkki söin heti sinne päästyäni jotain pientä ja lounas oli myös pian. Tylsintä oli odottelu paikallaan. Aikaa koko hommaan meni n. 2,5 h.
 
Kiitos Pinkki tsemppauksesta. Harmittaa, kun tämä mulle nyt viimeinen raskaus niin olis voinut kunnolla nauttia loppuun saakka ilman tuota jomotusta ja pistelyä. Toivottavasti sinä pääset pian pinteestä !

Minullahan oli nuo sokerilukemat pahasti pielessä viime mittauksella. 1 h oli 13.0 ja 2 h 10.8. Siihen ei paljon auttanut, vaikka ois syönytkin kokeen jälkeen ehkä jopa pöinvastoin.

Jääräpää minun kaksospojat täyttävät ens viikolla 4 vuotta. Heillä on eri päivinä neuvola. Täällä tuo vuositarkastus vie niin paljon aikaa. On sellaisiakin testauksia, etteivät vanhemmat saa olla mukana. Kummallista ! Onneksi pojat eivät ole mitään arkajalkoja. Erikseen heitä viedään sitten hammashoitolaankin, niin että riittää käyttämistä.

Pitäis vähän ohentaa pölykerrosta, kun huomenna tulee vieraita.
 

Yhteistyössä