40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Moi!

Ikää mulla 45, yritettiin n. 2,5 vuotta josta tuloksena yksi km ja yksi tuulimuna. Lapsettomuuslekureiden mukaan mahikset saada omilla melko huonot joten päädyttiin sitten tähän munasolun luovutushoitoon....toi ikä kun koko ajan käy päälle.

Nyt vaan tosiaan huonot fiilarit ja pelkään tuota km:ää, oireista osa kadonnut, tuntuu ettei jaksais taas. Varasin ajan jo neuvolaan ja kait sitä pitäis ensiviikolla sitten käydä ultrassa varmistamassa tilanne, ei tässä muu auta. Tässä tulee hulluksi jos yrittää sinnitellä 10 viikolle, tosin luonto voi omansa kyllä hoitaa.

Miehen kanssa asiasta puhui ja hän sanoi, että sitten tulee km jos tulee, toi tuntui hyvältä ei ainakaan vyöryttänyt mun päällä omaa huonoa fiilariaan. Ottaa tosin asian rauhallisemmin kuin mä....
 
Voi mimmimamma, miksi tässä nyt piti käydä näin? Olen todella pahoillani puolestasi :hug: .
Toivon sinulle voimia kaiken ylipääsemiseen ja pikaista tervehtymistä flunssasta.


Tervetuloa mukaan Minni007. Hienoa, että pinomme kasvaa ja jos yhtään lohduttaa, niin mulla ainakin oli r-oireet kaikkein laimeimmat juuri viidennellä viikolla ja menkkajuilinta pahinta. Nyt kuudennella viikolla rinnat ovat tulleet kokoaikaisesti kipeiksi ja aroiksi, siihen asti olivat välillä normaalit ja välillä aristivat kovastikin.

Päikin kertomat oireet kummastuttavat täälläkin. Päätä särkee ja maha on ollut kipeä - myös vähän oksettanut ihan pitkin päivää. Olo on tosi väsynyt ja jäseniäkin kolottaa. Arvelenkin, että jokin muu sairaus on tässä nyt riesana.

Vielä Minnille kysymys, että mistä tietää tuon tuulimunaraskauden? Näkyykö sekin vasta ultrassa vai ovatko oireet jo erilaiset? Mitenkähän kohdunulkoinen, oireeleeko eri tavalla??
 
Moi taasen!

Jadette: kiva kuulla, että sulla tuollainen jakso samaan aikaan...mulla on just samanlainen tilanne..antaa toivoa =)

Laskeskelinko oikein, että sulla viikko 8 menossa?

Tuulimunaraskaudessa ihan kaikki samat oireet kun normiraskaudessakin, ainoastaan sitten ultrassa näkyi että ei ole alkiota, tämä tapahtui viikolla 10, ja sitä ennen rupesin hiukan epäilemään, että nyt ei kaikki ok, kun oireet alkoi katoamaan.

KM:ssä näin ultrsssa viikolla 7 sykkeen, mutta sitten viikolla 12 alkoi pienehkö vuoto ja päivystyksessä ultrattiin, jolloin huomattiin että alkio viikon 7 kokoinen ja menehtynyt (varmaankin juurikin ekan ultran jälkeen), eli oli keskeytynyt keskenmeno....tällöinkin huomasin aikaisemmin, että oireet alkoi vähenemään, tosin en tajunnut kun sitten vasta km:n jälkeen....nyt siksi pienoinen "paniikki" näistä oireiden katoamisesta...

Minni 5 + 2
 
Voi että Minni... keskenmeno viikolla 12!! :'( Juuri kun ajattelee, että km:n riski on nyt ohi ja saa keskittyä kasvavaan masuun. Järkyttävää varmasti, kun on ensin kuullut sydämen sykkeen ja sitten ei mitään. Niin ja tuo tuulimunaraskauskin selvisi noin myöhäisessä vaiheessa. Miten silloin sykkeen kanssa oli... sitä ei varmaankaan sitten kuultu?

Voi miten toivon, ettei meistä nyt enää kukaan joutuisi kuulemaan vastaavanlaisia ikäviä uutisia. Totuus kyllä on, että päivittäin keskeytyminen on mielessä ja Päikin tavoin en oikein uskalla neuvolaan ottaa yhteyttä ja varhaisultraankin ajanvaraus hirvittää... jospa syke ei kuulukaan :/

Niin ja Minni, olen sinua vain viikon edellä, tänään rv 6+1. Juuri viime viikolla kirjoittelinkin, että oireet vähenneet ja niin se taisi Päikkikin kirjoitella.
 
Joo kyllä tuo keskenmeno on kyllä paska juttu...ei voi muuten nyt sanoa, suuresta ilosta ja onnesta tippuu syvään kuiluun.

Tuulimunassa en käynyt alkuraskauden ultrassa siksi se vasta viikolla 10 ns. normiultrassa todettiin. Siksi tässä pähkäilen menenkö vai enkö mene nyt alkuraskauden ultraan joka olisi siis ensiviikolla.

Juu luin uudelleen läpi tätä ketjua ja niinhän se tosiaan oli teillä molemmilla, että näillä viikoilla oireet kadoksissa...nyt kun tässä soffalla istuu niin rinnoista välillä ns. pingottaa rinnoista tulee sellaisia vihlaisuja...heh kaikesta sitä onkin iloissaan. Mun on pakko tänne valuttaa näitä asioita mitkä mieltä painaa, kun ei tuo rakas mies oikein kuitenkaan ymmärrä....sanoo vaan että älä mieti tms. mitens tässä on miettimättä kun oma kroppa kyseessä. B)
 
Jadette, Päikki, Minni007 Ihan ÄLYN PALJON laittelen teille kaikille sitä tarraa ja pikaliimaa, että pikkuiset jaksaisivat pysyä matkassanne!!:heart:..pelko pepussa sitä varmaan on aikansa, mutta toivotaan sitä parhainta tulosta-pikku vaavia!! ..Paljon jaksuja&voimia!!!:heart:

mur-mur
 
On tämä kyllä yhtä piinaa näiden (olemattomien) oireiden kanssa. Nyt tuntuu taas siltä, että oireet vähentyneet. Aagh! Minni Meillä on ihan sama juttu, että mies sanoo, että ota nyt vain rauhallisesti ja älä ajattele koko asiaa. ÄLÄ AJATTELE KOKO ASIAA!!! Miten se on mahdollista olla ajattelematta???
 
No nyt ne oireet hävis täälläkin! Voisko se olla, että raskaus tällä ikää ei olekaan niin "oireikas" kuin nuorempana, vai keskenmenoko se on tulossa.

Mites Tiru, annoit ymmärtää, ettei sinullakaan juuri mitään oireita ollut? Vai onko syynä se, että niitä tuntemuksia tarkkailee nyt suurennuslasin alla!! Pitäis varmaan oikeasti ottaa niiden miesten neuvoista opiksi ja olla ajattelematta asiaa 24/7. Voi kun siihen pystyiskin...
 
Heissan kaikille!

Juu mulla ei oikeestaan ihan mitään oireita oo ikinä ollu kunnolla.Nekin vähät mitä oli hävis 5+ viikolla ja tuli sit takas.Muistaakseni sit 6+ viikosta eteenpäin oireet saattoi vaihdella jopa päivän aikana suunnattomasti.Saattoi olla aamusta oireita ja sit illalla ei mitään ja sit päinvastoin.Itselläkin oli pelko p*****ssä koko ajan,niin paljon saattoi olotila vaihdella.
Oli vaan sellanen ollakko vaiko eikö ollaraskaana..

Miä peukuttelen täällä teille kaikille!!! :heart:


tiru ja Nöössi 29+5
 
Tein tänään ennätyksen työt painoi niin päälle, etten kahteen tuntiin ajatellut oireita. :)

Mut aamupäivällä oli semmonen muka huono olo (kivaa) ja voi noita tisuparkoja kun niitä on tullu tökittyä, että ovat siitä varamaan jo kipeet (ne on muuten hiukkasen arat taas) ja työkaverit (ovat suurin osa muuten miehiä ) varmaan ihmettelee että mitä niitä tökin kokoajan, jos nyt ovat huomanneetkaan.

Olo on just miten Tirulii laittoi ollako vai eikö olla raskaana.

Tsemppiä myös sulle Tirulii...olet kyllä jo niin ihanan pitkällä...tuntuu että nuo viikot ovat yhtäkaukana kuin kuu.
 
En tiedä lohduttaisko tämä ketään liittyen oireisiin / oireettomuuteen. Siinä mun ainoassa onnistuneessa raskaudessa, joka tuotti muksun, kuuluin yhteen keskusteluryhmään ja olen kirjoittanut siellä rv7+1:
"Olotila vaihtelee kyllä todella paljon. Välillä tuntuu, että on elämänsä kunnossa ja välillä tulee taas mitä omituisempia tuntemuksia ja oireita. Pelkoa herättäneet vatsakivut ovat onneksi loppuneet, mutta tilalle on tullut ajoittainen pahoinvointi ja huimaustakin on.
Jotkut hajut tuntuvat myös normaaliakin öklöttävämmiltä, erityisesti tupakansavu. Sarjassamme omituisiin oireisiin kuuluu myös se, että suoli toimii vähän liiankin hyvin. Suunnilleen suoraan ruokapöydästä saa mennä vessaan... Olen huomannut, että huonoin aika vuorokaudesta (kun on eniten oireita) on mulla klo 12 ja 17 välillä."
Eli taitaa olla ihan normaalia, että oireita tulee ja menee ja oireettomuuskin on ainakin hetkellisenä juttuna ihan ok. Tuon keskustelupalstakirjoittelun mukaan mulla lakkasivat oireet rv8 ja pelko oli kova. Ekassa ultrassa (rv11-12) kaikki oli kuiteskin kunnossa.
 
Lauantaita!

Oireilusta vielä, se miksi huolestuttaa, on se että rinnat oli aluksi ihan älyttömän kipeet ja nyt hävinnyt kokonaan. Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa että saa pään tyhjäksi, otattaa verikoe tai mennä ultraan. Antaisikohan terveydenhoitaja mulle lähetteen verikokeeseen, se olis nopeampi tapa ja antaisi kyllä kait hyvät viitteet tilanteesta.
 
Tää on kyllä tosi kummallista. Mulla ihan samaa tekee, että välillä aivan älytön tissikipu, sitten ei tunnu taas yhtään mitään. Mutta oireet seilaa tosiaan melkein saman päivän aikana, ihan kuin Tiru kuvaili, että aamulla ja illalla oireiden puolesta suuren suuri ero. Kiitos siis Tiru, helpotti elämää täällä ainakin kovasti ja kiitos myös Päikki ed. raskauden tarinoista. Itsellä kun on aikaa 11-vuotta edellisistä oireista, niin on ihan kuin ekaa kertaa raskaana ja kaikki niin uutta ja ihmeellistä.

Juttelin tässä vastikään vaavin saaneen samanikäisen kanssa ja lohdutusta tuli sieltäkin... ihan samanlaista oireettomuutta oli ollut välillä ja kaikki meni silti ihan hyvin.

Minnin tilanteessa - eli jos sulla nyt oireettomuus jatkunu muutaman päivän - voisin jopa harkita verikoetta tai ultraa. Mulla kyllä kans oli useamman päivän oireeton jakso viimeviikolla, mutta oireet palasivat silti. Säikähtäähän siinä ehtii, mutta toivottavasti se nyt on sullakin vaan pieni hiljaiselon paikka ja saat nämä ihanat tissikivut takaisin pian.

Miten muuten, onko tuo ultra mahdollista tehdä näin aikaisessa vaiheessa jo neuvolassa vai onko käytävä yksityisellä ja maksettava se väh. 100?? Ootko Tiru ottanut yhteyttä muuten jo neuvolaan?
 
Tulin vaan ilmoittaan et näinkin pitkälle päästy eli 30+0

Jadette kyllä on mahdollista käydä ultrassa ja niin kävin mäkin..rv 7 tais olla täs viimeisimmässä,mut olen käynyt jo 5+5 joskus ja silloinkin on jo näkyny sydänäänet.En tosin neuvolassa vaan yksityisellä ja jos en ihan väärin muista niin ittelle jäi maksuun jotain 60 ?.Mut riippuu tietenkin paikasta...

Toivon teille oksetusta( :eek: ) ja ällötystä myöskin tissikipua..tiedän tunteen et se antaa tiettyä rauhaa sisimpään!!

Hyvää sunnuntaita jokaiselle!!
tiru ja Nöössi 30+0 :heart:


niin ja muoks* olen ottanut yhteyttä neuvolaan ;) ,mut toi ei varmaan ollunna minulle toi kysymys vai mitä Jadette??
 
Juuh... sorry, Minni007:lle oli tuo neuvolakysymys....

Onnittelut Tirulii viikoille 30 pääsystä, tuntuu ikuisuuksien kaukaiselta luvulta, mutta eikö tuo keskiraskaus tunnu menevän vähän nopeammin? Milloin se sinun laskettu aika olikaan? Hyväsesti olet kuitenkin jo puolivälin ylittänyt ja loppusuora häämöttää. Voi kun sinne asti joskus pääsiskin...

Vielä kun klönteissä kulkee tämä ajatuksenjuoksu, niin tarkennan, että siis on mahdollista käydä neuvolassakin varhaisultrassa? Tarkoititko, että rv 7 kävit neuvolassa ja 5+5 yksityisellä? Apua, mä oon aivan ulalla, eikä oikein kehtaa mistään muualta vielä edes kysellä.
 
Moi!

Olen ottanut yhteyttä neuvolaan, viikolla 9 olisi aika. Tuli jo papereita täytettäväksi ja ohjeita, mutten ole avannut koko kuorta kun on niin huonot fiilikset.

Tuosta varhaisultrasta, että neuvoloissa sitä ei ole (en ainakaan ole kuullut) vaan vain yksityisellä voi käydä alkuraskauden ultrassa, sitten viikoilla 10-12 on ultrakäynti siellä sairaalassa missä aikoo synnyttää, sitten on vielä myöhempikin kunnan tarjoama ultra vikoilla 19-21. Nämä ultrathan ovat itseasiassa sikiöseulontoja, eli ne ei ole sen takia että nyt pääsee äiti ja isä sikiötä katseleen vaan siellä tsekkaillaan onko sikiö kunnossa vai vammainen (löytyykö niskaturvotusta josta sitten ohjataan jatkotutkimuksiin)...kuullostaa pahalta mutta näin on.

Alkuraskauden ultrassa tsekkaillaan montako on, onko elossa ja tietysti mitä viikkoa vastaa...tämä siis yksityisellä, jos ite haluaa siitä siis maksaa.

Käy katsomassa vaikka Espoon kaupungin äitiysneuvola sivustoa, siellä on hyvät tiedot näistä asioista.


ON: tänään särkenyt päätä kokoajan (raskausoire?), sitten kun kävelin rappusia alas ja tisuihin sattui, JEE =)
 
Tervehdys kaikille ja surunvalittelut Mimmimammalle :'( :'(

ON: oireita on joista haluaisi päästä jo eroon, oksettaa, pyörryttää,,, oon maannu kaksi päivää sängyssä ja mietin miten ihmeessä pääsen huomenna töihin.

T Star 67 ja nuppu 7+2
 
Jadette..täällä mie käyn kurkkimassa välistä teitin keskusteluja&vointeja :wave: ..kuuleppa, kun edellisestä raskaudesta on kulunut sen 7v. on nainen sitten taas siinä ensisynnyttäjän asemassa!!..näin lääkäri miulle sanoi viime raskaudessa.

..teillä monella pelko, että jatkuuko raskaus kun ei ole oireita?..tai niitä tulee ja sitten menee..ymmärrän hyvin sen :) ..itse olen voinut pahoin raskauksissani aina n. 2vko:a plussauksen jälkeen. Ensimmäiseltä melkein koko raskauden ja viimeiseltä yli puoleen väliin saakka..jos ja KUN;) raskaudun ja ei olisikaan oirehia, hyppisin varmaan seinille-IIIKKKK!!!.. :eek: ..

..mutta eipä hätiä mitiä->alkuraskaudessa vasitenkin, oireet tulee ja menee-se on aivan normaalia!!!

Kovasti tsemppejä&jaksuja teille vahvat naiset!!!.. ja masuasukeille terkut mur-murilta..:heart:
 
Star-67 voi sinnuu *hali* jospa ne oireet helpottaisi kohtapuoliin:heart:
..ja töistä pidät lomaa jos noin huono olo-tietenkin jäät kotio lepäilemään!!! ..se on miun käsky.. ;)

Ikävistä oirehista vapaata viikoa siulle laittelen!!!:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jadette:
Vielä kun klönteissä kulkee tämä ajatuksenjuoksu, niin tarkennan, että siis on mahdollista käydä neuvolassakin varhaisultrassa? Tarkoititko, että rv 7 kävit neuvolassa ja 5+5 yksityisellä? Apua, mä oon aivan ulalla, eikä oikein kehtaa mistään muualta vielä edes kysellä.


Jadette lle pikaisesti...ihan yksityisellä olen käynyt ultrissa tai saanut automaattisesti lähetteen keskussairaalaan..syystä että km liikaa :'(

"pomo" liikekannalla..pois näiltä sivuilta työaikana ;) :whistle: :p

muoks* oli unohtuu
tiru ja :heart: Nöössi 30+1 :heart:

muoks*,muoks* LA olis 24.01.2010
 
Jadette Nuo ultrahommat vaihtelevat vähän paikkakunnittain. Meikäläisen köyhä kunta ei tarjoa yhtään ultraa ilmaiseksi, vaan kaikki maksaa. En tiedä menenkö ollenkaan alkuraskauden ultraan, vaan tällä hetkellä luulen, että menen vasta np-ultraan rv12-13 yksityiselle. Yksityiselle siksi, että tosiaan tuo kunnankin oma maksaa ja homma tehdään sellaisilla kivi&kirves-värkeillä. Lisäksi ultraaja on aina sama lääkäri, joka on vähän :$

Meillä lapsi on sairaana ja nyt sitten pelko peessä kuulostelen, että onko influenssaa vai tavallista flunssaa. Se se tästä vielä puuttuisikin, että itse saisin influenssan...

Oireet ovat vähissä, mutta olen varmaan vajonnut johonkin *menköön miten menee ja olkoon miten on* -fiilareihin ja antanut vaan ajan kulua. Päällimmäisinä huolina nyt tuo sairas lapsi ja työkuviot (töitä hieman liikaa).
 
Jahas, että ensisynnyttäjän asemassa :eek: ... sitten varmaan ehdottavat jotain kapalokurssiakin :LOL:.
Kiitos kaikille vastauksista. Tietoa tuli taas tuutin täydeltä =) . On täällä hienoa porukkaa!!

Töissä on minullakin aika hektistä. Toisaalta se on aivan hyvä... ei ehdi ajatella koko ajan oireita tai niiden puuttumista ja aikakin menee nopeammin.

Aamupahoinvointi mulla on ja pysyy. Kahvikaan ei oikein tahdo enää maistua, vaikka en sitä heti aamusta yritäkään tunkea sisuksiini. Onpa tuota tullutkin hörpittyä ihan kohtuullisesti. Foolihappoa hain ja D-vitamiinia napsin.

Starille tsemppiä pahoinvoinnin keskelle :heart:.

Toivottavasti Päikki lapsesi tervehtyy pian, eikä sairastunut influenssaan. Raskaus onneksi suojaa sinua pahimmalta!

Minni, Espoon kaupungin neuvolasivut oli hyvä vinkki, kiitos. Rappusissa minäkin olen testaillut, onko tissikipu tallella - ainakin silloin kun se tuntuu hellittävän. Pahimmillaan ollessa ei kyllä oikein tärinäkään tee kivaa...
 
Mur-mur, kiitokset tsempityksestä, mua jäi askarruttamaan, että mitähän se lekuri sillä ensisynnyttäjän asemalla tarkoitti. Koska minä en mielestäni ole ensisynnyttäjä, tiedossa on tarkkaan mitä on tulossa, (raskausaika, synnytys, vauva-aika) ja sitä kyllä ei ensisynnyttäjä tiedä.... :whistle:

Päikki, vuoteen 2010 mennessä kaikkien kuntien pitää järjestää seulontatutkimukset (2 ultraa)...ainakin siihen jälkimmäiseen ultraa sun pitäisi ehtiä.... Terveystsemmpejä sinne, toivottavasti ei tule influenssaa.

Star:lle tsemppiä olotilaan.

Jadette onneksi on mulla kans hektinen työ joka estää jatkuvaa ajattelua asiasta.


ON: Päikin mainitsema fiilis *menköön miten menee ja olkoon miten on* kuvaa just munkin olotilaa....mä jaksa edes sitä alkuraskauden ultraa varata...

Sain neuvolastakin viime torstaina postia, enkä edes halunnut sitä avata, mies sen sitten viikonloppuna avasi (luvalla).. :p
 
Minni Mielenkiintoinen tieto tuo seulontatutkimuksista. Kunnalla näköjään kilpailutus päällä ultrien toteuttamisesta. Kiva nähdä, mikä taho ultraajaksi tulee.

Minnin kanssa taidetaan kyllä olla nyt ihan samoissa moodeissa... Saisinkohan mä tällä viikolla soitettua neuvolaan ja varattua aikaa... On jotenkin niin nega fiilis ja ei huvittaisi yhtään mennä ronkittavaksi.
 

Yhteistyössä