Ajattelitteko ennen lapsen tekoa, että isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan?

  • Viestiketjun aloittaja tuttifrutti
  • Ensimmäinen viesti
äsyyntynyt
no eihän heillä tietenkään ole velvollisuutta hoitaa(ja tuskin kukaan alkaa lasta tekemään ajatuksella että kyllä noi sitten hoitaa jos enite jaksa),mutta enemmän ärsyttää se kun sanovat että heillä on OIKEUS tavata lastaan,niinkuin siis muka joku laki turvana.......
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Nyt taidat puhua kahdesta ihan eri asiast ja ehkä hieman sotkea ne keskenään, vai mitä?

Totta kai isovanhemmat osa olennainen osa perhettä. Meilläkin on aika tiiviit välit isovanhempiin, vaikka asuvatkin kaukana.

Mutta on minusta täydellisen eri asia ajatella, että heillä olisi lisäksi VELVOLLISUUS HOITAA lapsia, vaikka perhettä ovatkin.

Eli alkuperäiseen kysymykseeni et käsittääkseni ihan vastannut tai et ainakaan siihen, mitä itse ajoin takaa. :) Mutta samaa mieltä olemme siitä, että isovanhemmat ovat siis olennainen osa perhettä ja sukua.

No en tiedä olenko käsittänyt päin mäntyä vai miten, mutta meillä ainakin on tapana että perheenjäsenet auttavat toisiaan, ihan luonnostaan.
Ei siihen mitään velvollisuutta tai pakkoa tarvita.
Että en sitten osaa sanoa muiden perheistä.
 
kuulkaas
On ollut joskus luonnollista, että suku ja läheiset hoitavat lapsia yhdessä.......
Nykyään on pakko selvitä itse.miksi???
En minä ketään pakottaisi,mutta on se vaan rikkaus jos perheellä on iso tukiverkosto
Ihan kuin olisi parempi jos hoitaa itse lapset ilman kenenkään apua.......
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja kuulkaas:
On ollut joskus luonnollista, että suku ja läheiset hoitavat lapsia yhdessä.......
Nykyään on pakko selvitä itse.miksi???
En minä ketään pakottaisi,mutta on se vaan rikkaus jos perheellä on iso tukiverkosto
Ihan kuin olisi parempi jos hoitaa itse lapset ilman kenenkään apua.......
:flower: Nimenomaan. Ja mun mielestä ennenvanhaan ihmiset on olleet paljon tyytyväisempiä, ja äiditkin jaksavampia.
on luonnollista että isovanhemmat osallistuu minkä kykenee, lapsenlapsen elämään.
 
Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja kuulkaas:
On ollut joskus luonnollista, että suku ja läheiset hoitavat lapsia yhdessä.......
Nykyään on pakko selvitä itse.miksi???
En minä ketään pakottaisi,mutta on se vaan rikkaus jos perheellä on iso tukiverkosto
Ihan kuin olisi parempi jos hoitaa itse lapset ilman kenenkään apua.......
:flower: Nimenomaan. Ja mun mielestä ennenvanhaan ihmiset on olleet paljon tyytyväisempiä, ja äiditkin jaksavampia.
on luonnollista että isovanhemmat osallistuu minkä kykenee, lapsenlapsen elämään.
Niin. Kaikilla ei vaan ole vaihtoehtoja. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
No en tiedä olenko käsittänyt päin mäntyä vai miten, mutta meillä ainakin on tapana että perheenjäsenet auttavat toisiaan, ihan luonnostaan.
Ei siihen mitään velvollisuutta tai pakkoa tarvita.
Että en sitten osaa sanoa muiden perheistä.
Selvä juttu, aluksi nimittäin sanoit, että on velvollisuus hoitaa ja tulkitsin niin, että heillä on velvollisuus hoitaa vaikka sitten vasten tahtoaan.

Se on toki eri asia kuin se, että luonnostaan hoitaa. Eli alkuperäinen viestisi oli sisällöltään vähän eri kuin tämä, joten loppujen lopuksi olemme ihan samaa mieltä. :)
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja kuulkaas:
On ollut joskus luonnollista, että suku ja läheiset hoitavat lapsia yhdessä.......
Nykyään on pakko selvitä itse.miksi???
En minä ketään pakottaisi,mutta on se vaan rikkaus jos perheellä on iso tukiverkosto
Ihan kuin olisi parempi jos hoitaa itse lapset ilman kenenkään apua.......
:flower: Nimenomaan. Ja mun mielestä ennenvanhaan ihmiset on olleet paljon tyytyväisempiä, ja äiditkin jaksavampia.
on luonnollista että isovanhemmat osallistuu minkä kykenee, lapsenlapsen elämään.
Niin. Kaikilla ei vaan ole vaihtoehtoja. :/
No ei olekaan. Mutta se on suuri sääli. :(

 
Kyllä. Itse lapsen halusin, joten itse sen myös hoidan. Äitini saa haluamansa mukaan osallistua lapsenlapsensa hoitoon ja osallistuukin siihen yleesä silloin kun tarvitsen. Eli jos on pyhänä töitä ja päiväkoti kiinni, ja mieskin töissä, niin äitini tulee silloin hoitamaan poikaa. Tai jos on jokin mulle tärkeä meno, niin äiti tulee, kunhan asiasta ilmoitan ajoissa ja se hänen aikatauluihin passaa. Äitini asuu muutenkin sen verran kaukana, että kovin usein hän ei lapsenlastaan näe.

Oishan se kiva ku sukulaiset asuisivat lähempänä, mutta ku ei niin ei. Kyllä sitä yksinki pärjää, mutta toista lasta en tule tekemään varmaan ikinä. On sen verran raskasta tehdä kolmivuorotyötä ja hoitaa lapsi viikot, kun mies on viikot poissa. Tai oikeastaan ei se vielä ole raskasta, mutta sitten olisi jos olis kaksi tenavaa.. :whistle:
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
No en tiedä olenko käsittänyt päin mäntyä vai miten, mutta meillä ainakin on tapana että perheenjäsenet auttavat toisiaan, ihan luonnostaan.
Ei siihen mitään velvollisuutta tai pakkoa tarvita.
Että en sitten osaa sanoa muiden perheistä.
Selvä juttu, aluksi nimittäin sanoit, että on velvollisuus hoitaa ja tulkitsin niin, että heillä on velvollisuus hoitaa vaikka sitten vasten tahtoaan.

Se on toki eri asia kuin se, että luonnostaan hoitaa. Eli alkuperäinen viestisi oli sisällöltään vähän eri kuin tämä, joten loppujen lopuksi olemme ihan samaa mieltä. :)
No pääasia että tämä tuli selväksi. ;)

 
Mya
En ajattele että isovanhemmilla olisi velvollisuus hoitaa meidän lasta. Luulin kyllä, että olisin joskus saanut jotain hoitoapua lapselle, ihan vaikka vaan sen takia, että mummot haluaisivat olla lapsenlapsensa kanssa. Isovanhemmat myös tietävät että meidän perheellä on ollut välillä hyvin vaikeaa ja olen sairastanut masennusta. Käytännöllisesti katsoen olen myös yksinhuoltaja, joten pieni hengähdystauko joskus olisi ollut enemmän kuin tarpeen.

Mummot asuvat kuitenkin kaukana, eivätkä muutenkaan ole kovin hanakasti meidän poikaa hoitamassa. Miehen äiti kyllä hoitaa paljon miehen veljen lapsia. Oma äitini on kiireinen virkanainen eikä oikein mitään mummotyyppiä.

Pakko myöntää, että hiukan kateellisena katselen kun muiden lasten isovanhemmat oikein haluavat hoitaa lapsenlapsiaan. Ehkä meilläkin sitten jos isovanhemmat olisivat lähempänä...
 
AnniHelena
mummoloista. Eivät kyllä varsinaisesti hoitaneet minua (olivat jo iäkäämpiä), joskus olin mummolla yötä (kun olin 9-10v) kun itse niin halusin ja mummo oli vielä hyvässä kunnossa. Läheisiä oltiin ja tavattiin usein.

Eli ei ole velvollisuutta hoitaa mutta mukava olisi jos lapset ja isovanhemmat tuntisivat toisensa ja voisivat viettää aikaa yhdessä.

Meillä ei tätä mahdollisuutta ole :( Oma äitini kuoli 2,5 v ennen lapseni syntymää. Olisi ollut mitä ihanin mummo ja varmasti hoitanutkin omasta halustaan. Isäni ei ole edes koskaan nähnyt lastamme, ei näemmä kiinnosta :(

Mieheni vanhemmat taas ovat 7-kymmenissä ja terveys alkanut reistailla ja asumme eri maissa. Nähdään noin kerran vuodessa, mutta onneksi on nykyään Skype ja pystytään näkemään toisiamme sitä kautta.


Oma l
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Mun kohta 5 vee ei ole ikinä ollut hoidossa yön yli, ei isovanhemmilla eikä muuallakaan, hui :eek:
Anteeksi että sanon, mutta eikö kannattaisi jo kokeilla sitäkin.
Ettei tule täytenä shokkina jos on pakko joku yö mennä.
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Mun kohta 5 vee ei ole ikinä ollut hoidossa yön yli, ei isovanhemmilla eikä muuallakaan, hui :eek:
Anteeksi että sanon, mutta eikö kannattaisi jo kokeilla sitäkin.
Ettei tule täytenä shokkina jos on pakko joku yö mennä.
Sano pois vaan =) On tuo niin reipas poika että varmaankin jäis jos olis paikka minne laittaa, en ihan huvikseen viitti kenenkään vieraan tai puolitutun luokse laittaa ja läheisiä ei oikein ole :/ Emmiä kamalaa ressiä jaksa ottaa tuosta..
 
Ei ole velvollisuutta hoitaa, mutta mielestäni pitäisi osoittaa edes hiukan mielenkiintoa lapsia kohtaan. Esimerkiksi anoppini ei vähät välitä leikkiä ja jutella lasten kanssa kun siellä käymme, kun taas äitini ja vaarin uusi vaimo touhuavat lasten kanssa vaikka mitä (silloinkin kun me vanhemmat olemme läsnä, hoitoon ei ole pakko ottaa). Kyllä anoppi sen sitten myöhemmin huomaa kun lapsenlapset eivät ole järin läheisiä. Ei olisi muutama tunti pari kertaa kuussa liikaa uhrata aikaansa lapselle, mutta ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Mun kohta 5 vee ei ole ikinä ollut hoidossa yön yli, ei isovanhemmilla eikä muuallakaan, hui :eek:
Anteeksi että sanon, mutta eikö kannattaisi jo kokeilla sitäkin.
Ettei tule täytenä shokkina jos on pakko joku yö mennä.
Sano pois vaan =) On tuo niin reipas poika että varmaankin jäis jos olis paikka minne laittaa, en ihan huvikseen viitti kenenkään vieraan tai puolitutun luokse laittaa ja läheisiä ei oikein ole :/ Emmiä kamalaa ressiä jaksa ottaa tuosta..
Älä ihmeessä väkisin vie lastasi noin pienenä yökylään, hyvänen aika! Ei meilläkään kumpikaan lapsista (8 ja 6) ole olleet yökylässä yksin yhtään missään vielä, enkä todellakaan ajattele, että heidät pitäisi sinne väkisin viedä.

Kyllä he ehtivät yöpyä yhdessä jos toisessakin paikassa elämänsä varrella, ei siinäkään tarvitse kiirehtiä yhtään. :)
 
MultiMamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
moni vetoaa siihen että "lapset haluaa olla mummolassa". joo,no lapset nyt haluaa varmaan paljon muutakin. meillä isovanhemmat ottais mielellään lapsia enemmänkin hoitoon,mutta ei anneta, itse olemme lapset tehneet,itse ne hoidamme.käydään koko perheen voimin kylässä ja joskus toki saavat siellä olla,mutta ei jatkuvaan.
Meillä taas isovanhemmat melkein vaativat esikoista yökylään mutta mie en anna niin useesti ku haluaisivat.Haluan pitää lapsemme kotona..toki saavat yökylästellä mutta rajansa kaikella..
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Anteeksi että sanon, mutta eikö kannattaisi jo kokeilla sitäkin.
Ettei tule täytenä shokkina jos on pakko joku yö mennä.

Meilläkin on ollut vasta kerran, lapsi 4. On kyllä päiväkodissa, että siellä oppii sosiaalisuutta. Ei kaikilla ole hoitajia / varaa maksaa palkkaa ulkopuoliselle.
 
En ajatellut, enkä ajattele vieläkään. Lähinnä siksi, että olemme itse valinneet asua kaukana sukulaisista, ettei mitenkään voi olettaa, että isovanhemmat olisivat käytettävissä lapsen hoitoon milloin vain. Mutta ovat he tahtoneet käydä meillä lapsia hoitamassakin =) Ja se on hieno asia.
 
Gluteus maximus
Kyllä minua ottaa päästä, mutta tiesin kyllä tuon välimatkan rajoittavan kaikkea. Mommolloihin ja vaarin luokse 500 km. Ärsyttää kyllä, että aina lomillakin mommojen lomat menee edelle ja kaikenmaailman matkoja varataan ja sitten kun huomataan, että olen ihan poikki kesän lopussa niin sitten sanotaan, että olisi pitänyt ottaa lapset hoitoon....no, ehkä ensi kesänä. Ei paljon lämmitä. Minua eniten ärsyttää se, että siitä asti kun me mieheni kanssa yhteen mentiin, niin meiltä kyseltiin, että milloin lapsia, milloin lapsia? Ja sitten kun niitä tuli, niin kaikilla onkin niin raskasta, että ei jakseta hoitaa edes yhtä viikonloppua. Tiedän kyllä, että heidän ei tarvitse hoitaa.
 

Yhteistyössä