Alle vuoden ikäinen lapsi mummolassa 5 yötä, mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Jeiho
  • Ensimmäinen viesti
"Turuntyttö"
Ei tulisi kuuloonkaan. Ei ole kyllä paikkaa mihin voisin laittaakaan lapsia yökylään, mutta ei olla sellaista kaivattukaan. Miehen kanssa mentiin ympäri maailmaa kaksin ennen lapsia ihan riittävästi ja nyt reissut yms. suunnitellaan niin, että lapset otetaan mukaan.
 
"vieras."
En missään nimessä jättäisi omaa lastani noin pitkäksi aikaa muiden hoidettavaksi. Oli sitten miten rakas ja turvallinen hoitaja tahansa. Lapsi on nyt 2v ja ollut kolme yötä mummin kanssa. Tämäkin sillein, että illalla viedään ja aamulla haetaan. Viisi yötä voi olla meistä erossa sitten, kun lapsi itse niin haluaa ja sen meille itse sanoo :) Toivottavasti ei nyt vielä moneen vuoteen!

Mutta näin meillä, toisille sopii toinen tapa elää.
 
-
en jättäisi mutta en koe tehtäväkseni kritisoida toisten tapaa hoitaa lapsiaan. Tuossa ei kuitenkaan ole kyse lapsen hylkäämisestä.

Mulle sanottiin et lapsi kokee vanhempien hylänneen hänet kun vein puolivuotiaan neljäksi tunniksi hoitoon :D
 
Itse olen ollut pienenä hyvin paljon isoäidilläni hoidossa, jo alle vuoden ikäisenä useita öitä peräjälkeen. Vähän isompana, tyyliin kolme-neljävuotiaana, mikään ei ollut niin hauskaa kuin saada jäädä hoitopäivän jälkeen mummolaan vielä yökylään. Minun kohdallani turvallisuudentunne ei ole lainkaan järkkynyt, toki jollakulla voi näinkin käydä.

Kun tämä vauvani tästä syntyy, toivoisin, että minusta ei tule äitiä, joka näkee itsensä täysin kaikkivoipana. Että isä ei kelpaa, lapsen isovanhemmat eivät kelpaa, vain minä maitobaareineni voi olla lapselle tuki ja turva. En ehkä itsekään jättäisi noin pientä noin pitkäksi aikaa hoitoon, mutta toisaalta kuka minä olen tuomitsemaan, jos joku kokee itsensä ja lapsensa olevan valmis siihen. Mutta sen tiedä, että muutaman vuoden ikäiselle lapselle suon kyllä mielelläni sen mahdollisuuden, että saa olla vaikka useamman yön isovanhempien huomassa hemmoteltavana.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
vcxv cvb
Onhan tuo epätavallista. Itse jätin yökylään yhdeksi yöksi noin 8 kk vanhana lapseni ekan kerran ja sen jälkeen on ollut useamman kerran sen yhden yön hoidossa. Nyt 1,5-vuotiaana on jäämässä meidän pienen hotelliyön ja lomareissun vuoksi la-aamusta su iltapäivään hoitoon ja se tuntuu jo aika pitkältä ajalta (pisin tähän mennessä), vaikka en ole huolissani etteikö mummun kanssa pärjäisi hyvin. Viikon reissuja mielestäni suunnittelen vasta sitten kun lapsi on kouluiässä ja ymmärtää hyvin, että äiti ja isä tulevat takaisin ja voi kertoa monta päivää vielä on jne.
 
Tiedän yhden pariskunnan jotka käyvät monta kertaa vuodessa ulkomailla ja päälle viikonlopun reissuja, ei ole lapset koskaan mukana. Joulunakin lähtivät kylpylään ja lapset jäi isovanhemmille. Ei ole väliä onko lapsi alle vuoden vai päälle 5v. jos on päästävä reissuun niin sitten menee.
 
pokkura
En todellakaan jättäisi minkään matkustelun vuoksi... Eikös sitä perheelliset sitäpaitsi voi matkustella koko perheen voimin, aika ikävää jättää joku matkasta pois.
 
joku muu
Ei kyllä itsellä tulisi edes mieleen lähteä miehen kanssa reissuun noin pitkäksi aikaa ilman lasta. Meillä oli nukumisen kanssa todella rankat ekat 10kk, 7kk iässä poika oli ekaa kertaa yökylässä minun vanhempieni luona. Tästä 2,5kk sisään oli yökylässä yhteensä 3 kertaa. Oli pakko viedä, kun meillä miehen kanssa voimat niin lopussa, että lapselle oli parempi että me vanhemmat saatiin vähän levätä. 10kk iässä poika oli 3 yötä ensi ja turvakodin järjestämässä unikoulussa (päivät oli tietysti kotona). Näistä yökyläilyistä olen kokenut todella paljon huonoa omatuntoa, mutta olosuhteet oli sellasiet, että oli pakko. Meidän perheen jaksamisen takia ei ollut vaihtoehtoja. Huomenna poika täyttää vuoden ja nyt vien hyvin mielin isovanhemmille yhdeksi yöksi hoitoon. Ollaan suunniteltu miehenkanssa hotelliyötä jossain päin suomea, ollaan niin loman tarpeessa, mutta tuo 1 yö saa riittää, vielä pitkän aikaa. Kaikki ihmiset tietysti näkevät eri tavalla. Tuskin kukaan tahallaan lastaan vahingoittaisi. Tämäkin äiti näkee asian eritavalla kuin moni muu, ei hän pahuuttaa matkusta, vaan ajattelee että lomamatka on vanhempien jaksamisen takia tärkeää. En siis lähtisi tuomitsemaan vaikka itse en tekisikään samoin. Jonkun mielestä mekin ollaan varmaan täysin vastuuttomia ja kamalia vanhempia, mutta jokainen itse tietää omat rajansa ja oman lapsensa rajat muita paremmin.
 
Joo tuo kyllä pistää miettimään, että miksi niitä lapsia sitten ylipäätään tehdään... Satunnaiset reissut vielä ymmärtääkin, mutta että monta kertaa vuodessa ja vielä tyyliin jouluna?
Sit nää isommat lapset vielä innoissaa kertoo vanhempiensa matkoista, heille tämä matkustelu on myyty jotenkin hienona asiana ja että vanhempien KUULUU matkustella paljon.
 
vierass
Joo tuo kyllä pistää miettimään, että miksi niitä lapsia sitten ylipäätään tehdään... Satunnaiset reissut vielä ymmärtääkin, mutta että monta kertaa vuodessa ja vielä tyyliin jouluna?
Jaa, että lapsien tekoon ainoa syy on se, että voi olla niiden kanssa joulun kotona? :D mieti nyt vähän mitä puhut. Lapsesta saat iloa vaikka 355 päivänä vuodessa ja silti jää vielä 10 päivää ilman lasta. Kuulostaa musta ainakin ihan hyvältä syyltä tehdä lapsia?
 
vieras-
Ei kyllä itsellä tulisi edes mieleen lähteä miehen kanssa reissuun noin pitkäksi aikaa ilman lasta. Meillä oli nukumisen kanssa todella rankat ekat 10kk, 7kk iässä poika oli ekaa kertaa yökylässä minun vanhempieni luona. Tästä 2,5kk sisään oli yökylässä yhteensä 3 kertaa. Oli pakko viedä, kun meillä miehen kanssa voimat niin lopussa, että lapselle oli parempi että me vanhemmat saatiin vähän levätä. 10kk iässä poika oli 3 yötä ensi ja turvakodin järjestämässä unikoulussa (päivät oli tietysti kotona). Näistä yökyläilyistä olen kokenut todella paljon huonoa omatuntoa, mutta olosuhteet oli sellasiet, että oli pakko. Meidän perheen jaksamisen takia ei ollut vaihtoehtoja. Huomenna poika täyttää vuoden ja nyt vien hyvin mielin isovanhemmille yhdeksi yöksi hoitoon. Ollaan suunniteltu miehenkanssa hotelliyötä jossain päin suomea, ollaan niin loman tarpeessa, mutta tuo 1 yö saa riittää, vielä pitkän aikaa. Kaikki ihmiset tietysti näkevät eri tavalla. Tuskin kukaan tahallaan lastaan vahingoittaisi. Tämäkin äiti näkee asian eritavalla kuin moni muu, ei hän pahuuttaa matkusta, vaan ajattelee että lomamatka on vanhempien jaksamisen takia tärkeää. En siis lähtisi tuomitsemaan vaikka itse en tekisikään samoin. Jonkun mielestä mekin ollaan varmaan täysin vastuuttomia ja kamalia vanhempia, mutta jokainen itse tietää omat rajansa ja oman lapsensa rajat muita paremmin.
Musta on ihan eria asia ja perusteltua viedä lapsi yökylään oman jaksamisen vuoksi, kun oikeasti on uupunut. Vaikka olisikin pidempään yökylässa. Jos tarpeeksi uupuu, pahimmillaan voi jo joutua laitoshoitoon tai väsymyksissään tehdä jotain, eli mieluummin ajoissa lepoa ilman lasta.

Asia erikseen on vanhemmat, joiden vaan pitää saada elää elämää samalla tavalla kuin ennenkin ennen lasta ja vanhempien tarpeet tulevat aina ensin. Luulisin, että sellaisia vanhempia kuitenkin on harvassa.
 
Jaa, että lapsien tekoon ainoa syy on se, että voi olla niiden kanssa joulun kotona? :D mieti nyt vähän mitä puhut. Lapsesta saat iloa vaikka 355 päivänä vuodessa ja silti jää vielä 10 päivää ilman lasta. Kuulostaa musta ainakin ihan hyvältä syyltä tehdä lapsia?
No mulle joulu on aina ollut lasten juhla ja itse tekisin kaikkeni, että lapselleni jäisi lapsuuden jouluista mahdollisimman ihanat muistot. Mielestäni ylipäätänsä lapsien tekemisen voisi jättää väliin, jos heidän ainoa funktionsa on olla vanhempiensa ilona. Että mitäs lapsista, kunhan aikuiset saavat nauttia heistä silloin kun heille sopii.
 
vieras?
Blogin kirjoittaja ei tuon tekstin perusteella ole kyllä yhtään sen huonompi äiti kuin tekään. Vaikka mekään ei miehen kanssa edes reissata missään, enkä näin ollen omiani jättäisi noin pitkäksi aikaa hoitoon, niin mun mielestä meistä kukaan ei ole oikeutettu arvostelemaan tämän äidin äitiyttä!!
Tosin me vietettiin miehen kanssa hääyö erillään lapsista, kun olivat 6kk ja 4vuotta. Pienempi nukkui koko yön ja aamulla oli muutamia tunteja meistä erossa.
Meillä neuvolassa th kommentoi joskus, että onhan sellainen sääntö, että yö/vuosi, mutta ei ollut itse ihan samoilla linjoilla.
 
itsekästä
pisti heti silmiini kuinka oli oikein suunniteltu että lähdetään häämatkalle. eikö sitä matkaa olisi oitu siirtää?
paljonko tuollaisest pikkuisesta lapsesta olisi siellä matkalla ollut haittaa?
en tajua miksi joku häämatka koettiin niin tärkeäksi että sinne oli kiire vieläpä kahden mennä kun lapsi on noin pieni.
on niitä häämatkoja ennenkin tehty joko lapset mukana tai vuosia myöhemmin kun lapset jo isoja.
 
Sitä mieltä, että ilman pakottavaa syytä en moiseen itse ryhtyisi.

En kuvittele olevani kaikkivoipainen ja ainoa, joka vauvani kanssa pärjää tms. On sillä isäkin, joka pärjää ihan yhtälailla. Ja mummo, joka hoitaa poikaa muutaman tunnin joka viikko. Maanantaina viimeksi.

Väitän kuitenkin, että jos vauva, tai nämä meidän 3v ja 5v lapset valita saavat, he ovat ennemmin sen 5 vrk isän ja äidin, kuin mummon kanssa, vaikka mummo heille aivan älyttömän rakas onkin. Sama pätee myös siskooni, joka on lapsilleni läheinen.

Eipä tästä montaa viikkoa ole, kuin lapset (3v, 5v ja 11v) pyysivät saada lupaa mennä siskoni luokse viikonlopuksi yökylään. Suostuin, joskin epäilin sitä, että viihtyvätkö pienet siellä niin pitkään. Ensimmäinen vrk meni hyvin, mutta toisen yön jälkeen nuo pienemmät lapset jo kovasti varmistelivat, että onhan nyt jo se kotiinmenopäivä. Heille siis tuo 2 yötä oli maksimi, jonka halusivat kotoota poissa olla.

Ja jos valita saa (ja onneksi saa), niin kyllä mä pidän sitä enemmän lomailuna, että ihan koko perhe on mukana. Juuri muutama päivä sitten pohdittiin kesälomasuunnitelmia ja kyllä niihin lomasuunnitelmiin kuuluu myös kaikki 4 lasta. Sekä koirat. Nekin lähtee mukaan. Tietenkin.
 
"Sadie"
En moiseen ryhtyis, jossei todella olis pakottava tarve.
Meidän neiti 2v. eikä ole yökyläilyjä vielä aloittanut. Ihan vaan siitä syystä, että mun mielestä on liian pieni moiseen, sitten saa mennä kun itse sitä osaa haluta. Enkä minäkään kuvittele mitenkään olevani kaikkivoipa tms.
 
No on kyllä taas jeesustelua. Ei se lapsi siitä rikki mene.

Ja tällainen asenne, "Eiks noi reissut ois voinu tehä ennen muksua?" on aivan ahterista. En mä lopeta olemasta minä, vaikka mä olen vanhempi. Viisi yötä 365:stä ei todellakaan ole maailmanloppu. Ohhoh.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas

Yhteistyössä