Annatteko poikien leikkiä pyssyleikkejä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Juuri luin Sinkkosen "Elämäni poikana" -kirjaa ja siinä oli paljon poikien rajuista leikeistä johon mm. nuo pyssyleikit kuuluu. Noita leikkejä Sinkkonen ei mitenkään tuominnut vaan ne kuuluvat lapsen normaaliin kehitykseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Juuri luin Sinkkosen "Elämäni poikana" -kirjaa ja siinä oli paljon poikien rajuista leikeistä johon mm. nuo pyssyleikit kuuluu. Noita leikkejä Sinkkonen ei mitenkään tuominnut vaan ne kuuluvat lapsen normaaliin kehitykseen.
Oon myös lukenut sen. Hyvä kirja :)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Juuri luin Sinkkosen "Elämäni poikana" -kirjaa ja siinä oli paljon poikien rajuista leikeistä johon mm. nuo pyssyleikit kuuluu. Noita leikkejä Sinkkonen ei mitenkään tuominnut vaan ne kuuluvat lapsen normaaliin kehitykseen.
Kyllä mun mielestä myös tytön elämä vaatii niitä rajujakin leikkejä. Niiden tarkoitus on voimauttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Juuri luin Sinkkosen "Elämäni poikana" -kirjaa ja siinä oli paljon poikien rajuista leikeistä johon mm. nuo pyssyleikit kuuluu. Noita leikkejä Sinkkonen ei mitenkään tuominnut vaan ne kuuluvat lapsen normaaliin kehitykseen.
Kyllä mun mielestä myös tytön elämä vaatii niitä rajujakin leikkejä. Niiden tarkoitus on voimauttaa.
Mä en omasta lapsuudesta muista yhtään rajuja leikkejä vaikka olenkin ollut ns. poikatyttö.

*muoks. en siis ole ollut kiinnostunut niistä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Annan:
Meiän 2.5 vuotias ei tarvitse edes mitään "leikkipyssyjä" kun hällä on toimivat kädet. Siitä vaan sormet pystyyn ja PAM, PAM, PAM! Niin että piha raikuu!

Pitäiskö mun nyt sitten kieltää tuo? Miten?

Ja isoveljensä alkoi leikkimään noita leikkejä vasta 4-vuotiaana, kun meni päiväkotiin..
Sepäse...pyssy kun voi olla ilman mitään muuta kun kaks kättä. Eikä lapsi miellä että tapampa nyt tässä jonkun. Se menee ja pamauttelee. Koska pyssy paukkuu. Luulen että mun 2v ei edes tajua mitä pyssyllä oikeasti voi tehdä, se on vaan yksi hänen leikkejään. Ja pakosta saa malliakin muista samallalailla leikkivistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Juuri luin Sinkkosen "Elämäni poikana" -kirjaa ja siinä oli paljon poikien rajuista leikeistä johon mm. nuo pyssyleikit kuuluu. Noita leikkejä Sinkkonen ei mitenkään tuominnut vaan ne kuuluvat lapsen normaaliin kehitykseen.
Kyllä mun mielestä myös tytön elämä vaatii niitä rajujakin leikkejä. Niiden tarkoitus on voimauttaa.
Mä en omasta lapsuudesta muista yhtään rajuja leikkejä vaikka olenkin ollut ns. poikatyttö.

*moks. en siis ole ollut kiinnostunut niistä.
Juu siinä oli paljon muuten juttua myös ns. sukupuolineutraalista kasvatuksesta ja mikäli siinä harppiessani sitä kirjan kohtaa oikein ymmärsin niin Sinkkonen oli sitä vastaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Juuri luin Sinkkosen "Elämäni poikana" -kirjaa ja siinä oli paljon poikien rajuista leikeistä johon mm. nuo pyssyleikit kuuluu. Noita leikkejä Sinkkonen ei mitenkään tuominnut vaan ne kuuluvat lapsen normaaliin kehitykseen.
Kyllä mun mielestä myös tytön elämä vaatii niitä rajujakin leikkejä. Niiden tarkoitus on voimauttaa.
JOOJOO, mutta nyt puhutaan pojista, kirjan nimi on elämäni poikana..
 
Mistä ne leikit edes tulevat? Päiväkodista isompien leikeistä? Ei meillä ainkaan mitään sellaisia ohjelmia näe, missä pysyt paukkuisivat?
Ei meilläkään näe eikä ole ollut tarhassa. Joku juttu se on pojissa ja toki pienemmät näkevät muiden lasten touhuja. Harvemmin kai tytöt leikkivät sellasia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Musta se on aika järjen köyhyyttä, tai paremminkin luovuuden köyhyyttä jos pojat ei osaa muuta kuin huitoa toisiaan kepeillä ja leikkiä pum-pum-taisteluleikkejä. Sellaisiakin näkee. Levottomia tapauksia joiden vaikuttimena on pelit ja ohjelmat. Mutta tää nyt oli vain ääriesimerkki. Ymmärrän kyllä että pojilla nuo jutut tulee helpommin kuvioihin, mutta rajansa silläkin.
Mistä johtuu, että pojat oppivat leikkimään pyssyleikkejä silloinkin, kun ei olleut pelejä ja ohjelmia. Miksi on todettu, että selvä enemmistö pojista ottaa vaistomaisesti auton käteen, vähemmistö nuken. Missä sitten tulee joku raja näissä asioissa ja mikä on luovuuden köyhyyttä. Kepin ottaminen pyssyksi on juuri luovuutta.

 
Ooo
No on tutkittu tosi paljon noita juttuja, eikä kaikki ole niin yksiselitteisiä. Huoltajien ilmeet kertovat huomaamatta lapsille onko käteen otettu lelu suotava vai ei. Siis hyvin tiedostamatta jotain ajatuksia niistä herää. Eihän oikeasti sellaista pyssyä keksi päästään kukaan lapsi, ei äänitehostein, jollei ole jossain nähnyt miten homma toimii.
 
Mä sain muuten mun kummisedältä hänen vanhat intiaani ja poliisi-leikin rekvisiitan :D Inkkarilla on päähine missä muuta sulka jäänyt törröttämään ja tietty nuolipyssy ja poliisilla pyssy ja cowboy-hattu. Aivan ihanat ja suoraan 50-luvun lopulta :D
 
vieras
Olen antanut. Myös tyttömme on saanut leikkiä aina halutessaan. Eskari-ikäisellä pojallamme on pehmonuolia ampuva pyssy. Jokaisella, myös tytöllämme, on taas pehmo miekka ja kilpi, millä he ovat leikkineet. Tytöllämme on lisäksi jousipyssy, imukuppinuolia ja nuolitaulu johon ampua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eskari-ikäisellä pojallamme on pehmonuolia ampuva pyssy.
Meidän eskarilla on kans tuollanen (Nerf) pyssy. Ihastu siihen ensi silmäyksellä =)
Ei ole ihan samanlainen. Tuossa ammukset ovat pehmustettuja imukuppinuolia. Sen lisäksi siinä on kuuden ammuksen revolverilipas.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja perkele:
Voi herranpieksut tääl on kyllä VITUN tyhmiä ihmisiä :D :D :D
Kun lapsi ei saa enää leikkiäkään niin on päässä jotain vikana.
Käy sääliks niitä lapsia :l
Äläpä! Kuitenkin pyssyleikit on ihan joka lapsen leikkejä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hip:
Käsittääkseni pitäis antaa leikkiä. Liittyy jotenkin siihen, ettei tuollaiset tunteet patoudu, vaan ne saa leikkiä pois. Muistaakseni ainakin se Meidän Perhe -kolumnisti Jari jotain sanoi noin.
Näinhän se on. Minäkin olin ennen poikani syntymää kovin pyssyvastainen mielipiteissäni, mutta Sinkkosen juttuja kuultuani löysäsin piponi kireyttä. Kyllä ne pojat leikkii niitä pyssyleikkejä - pyssyjen kanssa tai ilman. Kuuluu vain heidän kehitysvaiheeseen eikä sille mitään voi. Tietysti, jos MISSÄÄN niitä pyssyjä ei olisi, ehkä ne eivät leikkisi. Mutta tässä maailmassa ei moista asuinpaikkaa ollakaan missä ei aseisiin törmäisi.
 
4v poika
Meillä ei pyssyjä tai miekkoja leikkikaluina ole ollut ainakaan toistaiseksi, ei edes vesipyssyä. Kepeillä ei niiden vaarallisuuden vuoksi saa huitoa, mutta ei kyllä ole niitä vielä pyssyinä yrittänyt käyttääkään. Kaverin luona on lapsilla paljon leikkipyssyjä ym. leluja ja niillä on joskus leikkinyt, mutta ei ole kyllä näyttänyt mitään kiinnostusta vielä kaupassakaan noihin pyssyihin tai miekkoihin. Enemmän meillä tuo poika on kiinnostunut autoista ja kaikista ääntäpitävistä hälytysajoneuvoista ym.
 

Yhteistyössä