Apua maalauksesta!

  • Viestiketjun aloittaja heti heti apua
  • Ensimmäinen viesti
heti heti apua
Tai oikeastaan maalauksen jälkeen . olen tämmöinen aloitteleva maalailija ja öljyväreillä aloittelin tuossa taulua. Oon joskus vuonna nakki maalannut ja mulla ois nyt kysymys:

meillä EI ole tärpättiä eikä hirveesti muutakaan erikoista. Miten saan puisen paletin sekä siveltimet puhtaiksi öljyväristä? :) Siis nyt tarvisin puhdistaa nuo mutta hoksasin vasta äsken että eihän meillä ole mitään...
 
En ymmärrä taulujen maalauksesta, mutta öljyväreistä. Jos ei tämän päivän hätään ole tinneriä/tärpättiä, laita kaikki joko veden alle tai tiiviisti muovipussiin, niin, ettei ilmaa jää pensseleitten ympärille. Ja huomenna haet ohenteet. Kun suljet pussiin hyvin, voit jatkaa työtä huomenna, sama taas, jatkaa ylihuomenna...
 
minä,
http://fi.wikibooks.org/wiki/%C3%96ljyv%C3%A4rimaalausopas
Ohentimena käytetään maalinestettä, jonka koostumus vaihtelee. Yleisimmin siinä on ranskalaista tärpättiä, dammarvernissaa ja pellavaöljyä tai standöljyä eri suhteissa. Hajuttoman tärpätin käyttö ei ole suositeltavaa, koska se on aivan yhtä haitallista kuin hajullinenkin. Sivellinten pesuun mielellään ruokaöljyä ja mäntysaippuaa, joka on hyvin hellävarainen siveltimille.
 

Yhteistyössä