Ei hemmetti ole totta (MRSA-kantaja ja raskaus)

Kävinpäs ensimmäistä kertaa neuvolassa tämän raskauden tiimoilta ja hoitsu siinä kyselee niitä näitä, ja sitten sanoo, "---niin sä kun olet MRSA-kantaja..."

Mä sanoin, "Mitä?" ja mies sanoi, "Anteeksi, mitä?"

Eli papereissa oli niin että mut oli löydetty puolitoista vuotta sitten MRSA-kantajaksi eikä kukaan koskaan ollut kertonut mulle. Ei mainintaa missään epikriiseissä, ei missään. Yritän saada kiinni osastonhoitajaa joka vastaa siitä mestasta jossa tää löydös on tehty ja saada selkoa asiaan.

Lähinnä mulla on niin oksettava olo tällä hetkellä koska mä en tiedä keihin kaikkiin mahdollisesti oon saattanut bakteeria levittää, koska mä en edes tiennyt koko asiasta. Miten näin voi edes käydä?

Tietääkö kukaan mitä tää tarkoittaa esim. sisätutkimusten ja synnytyksen kannalta? Jossain eristyksissä henkilökunnalla täyssuojat päällä?

Tiedän että tää ei oo mikään kuolemantuomio tms., mutta ei hemmetti.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Eiks tää terkka osannut sanoa mitään enempää? Mä olisin varmaan vedellyt ympäri korvia ja vaatinut selittämään tarkemmin ja selvittämään miksi ei ole kerrottu.
 
"Vieras"
No eihän se sinulle tarkoita mitään erityistä, sairaalan huolihan se eristyksen järjesträminen on. Ja neuvolassa sinut pitäisi periaatteessa aina olla päivän viimeisenä jolloin huone siivotaan ennen seuravaa tulijaa seuraavana päivänä.

Sitäpaitsi et välttämättä enää ole kanraja, uudet näytteet kannattaisi ottaa, muistaakseni sitten kun on kahdet peräkkäiset negatiiviset näytteet niin kantajuus voidaan purkaa.
 
[QUOTE="vieras";29073014]Eiks tää terkka osannut sanoa mitään enempää? Mä olisin varmaan vedellyt ympäri korvia ja vaatinut selittämään tarkemmin ja selvittämään miksi ei ole kerrottu.[/QUOTE]

Ei osannu, ei. Antoi mulle sellaisen paperin mukaan, jossa oli jotain perusinfoa MRSA:sta ja thät's it. Mies kysyi että voisko nyt sit samalla seuloissa ottaa verestä arvon että oonko oikeasti sen kantaja edelleen, niin täti vaan sanoi että ei tiedä yhtään onnistuuko. Eli yksityiselle saan vissiin sit mennä selvittämään. Sieltä ne yleensä taitaa kertoa muutenkin KAIKKI löydökset.
 
[QUOTE="Vieras";29073026]No eihän se sinulle tarkoita mitään erityistä, sairaalan huolihan se eristyksen järjesträminen on. Ja neuvolassa sinut pitäisi periaatteessa aina olla päivän viimeisenä jolloin huone siivotaan ennen seuravaa tulijaa seuraavana päivänä.

Sitäpaitsi et välttämättä enää ole kanraja, uudet näytteet kannattaisi ottaa, muistaakseni sitten kun on kahdet peräkkäiset negatiiviset näytteet niin kantajuus voidaan purkaa.[/QUOTE]

Okei -- voiko tätä vaatia tekemään kunnallisella (tosin en tiedä miten paljon luotan tässä vaiheessa että ne kertoo mulle yhtään mitään)? Siis just se kun alkuperäisestäkään löydöksestä ei kerrottu niin on vähän sellainen olo että "aha, ei sitten vissiin ollut tarpeellista tietoa meikäläiselle".
 
drin
Pyydä vaan omasta kunnasta ne testit, tietääkseni ne otetaan nenästä, nielusta ja nivusesta. Näin ainakin meillä tehtiin kun omassa synnytyssairaalassa levisi mrsa reilu vuosi sitten.
 
Saraldo
Muistatko yhtään että sulta olis otettu noita MRSA-näytteitä? Ne ei siis ole verikokeita, vaan otetaan pumpulipuikolla yleensä nenästä, nielusta, kainaloista, nivusista ja perineumista. Kuulostaa tosi oudolta, jos kukaan ei ole sulle asiasta maininnut. Nimittäin jos ihan oikeasti olet kantaja, se aiheuttaa toimenpiteitä sairaalassa ja yleensä myös neuvolassa ja tavallisessa lääkärissäkin. Ota ihmeessä tosiaan yhteyttä siihen tahoon joka tuon merkinnän on sulle laittanut. Voihan olla että se on tullut vahingossa väärälle potilaalle.
 
"Vieras"
Okei -- voiko tätä vaatia tekemään kunnallisella (tosin en tiedä miten paljon luotan tässä vaiheessa että ne kertoo mulle yhtään mitään)? Siis just se kun alkuperäisestäkään löydöksestä ei kerrottu niin on vähän sellainen olo että "aha, ei sitten vissiin ollut tarpeellista tietoa meikäläiselle".
mrsa-näytteet otetaan nenän limakalvolta ja kai nivusten iholta. Ja toki ne kuuluu julkisen puolen tutkimuksiin. Ota yhteyttä joko terveyskeskuksen tai sairaalan hygieniahoitajaan niin saat tarkempaa tietoa. Neubolan terkkari ei oo varmaan aiemmin törmänny vastaavaan kun synnytysikäsillä noita aika harvoin on. toki hänen velvollisuutensa olisi ottaa selvää jos ei tiedä sen sijaan että hölisisi jotain ympäripyöreää.
 
"pekku"
Ensin meinasin saada raivarin sun puolestasi, mutta kun asiaa tarkemmin tutkii niin tuo MRSA onkin aika yleinen ihmisillä eikä yleensä aiheuta ongelmia. Yleensä myös häipyy itsekseen ajan kuluessa.

Tämmösen löysin ensi hätään netistä:

MRSA:n vaikutus lapseen | Terve.fi
Tuossa jutussa on kyllä annettu vähän liian ruusuinen kuva bakteerista. Eihän se terveelle ookkaan niin vaarallinen, mut just sen takia terveydenhuollossa sitä pitää yrittää varoa leviämästä kun siellä ei kaikki oo terveitä ja voi tosiaan lähtee leviimään vaikka synnärillä jos ei oo hyvä eristys/käsi hygienia.
 
Ensin meinasin saada raivarin sun puolestasi, mutta kun asiaa tarkemmin tutkii niin tuo MRSA onkin aika yleinen ihmisillä eikä yleensä aiheuta ongelmia. Yleensä myös häipyy itsekseen ajan kuluessa.

Tämmösen löysin ensi hätään netistä:

MRSA:n vaikutus lapseen | Terve.fi
Okei, kiitti - mä oon yrittänyt penkoa tietoa nimenomaan raskauteen ja synnytykseen liittyen, mutta niin harvassa tieto tästä tuntuu netissä olevan että kaikki info kelpaa. :flower:
 
"vieras"
Muistatko yhtään että sulta olis otettu noita MRSA-näytteitä? Ne ei siis ole verikokeita, vaan otetaan pumpulipuikolla yleensä nenästä, nielusta, kainaloista, nivusista ja perineumista. Kuulostaa tosi oudolta, jos kukaan ei ole sulle asiasta maininnut. Nimittäin jos ihan oikeasti olet kantaja, se aiheuttaa toimenpiteitä sairaalassa ja yleensä myös neuvolassa ja tavallisessa lääkärissäkin. Ota ihmeessä tosiaan yhteyttä siihen tahoon joka tuon merkinnän on sulle laittanut. Voihan olla että se on tullut vahingossa väärälle potilaalle.
Tämä tuli itsellänikin mieleen. Ei voi olla mahdollista ettei potilaalle ole asiasta informoitu. Ihan selvä virhe joten ap älä anna periksi vaan selvitä asia juurtajaksain.
 
Muistatko yhtään että sulta olis otettu noita MRSA-näytteitä? Ne ei siis ole verikokeita, vaan otetaan pumpulipuikolla yleensä nenästä, nielusta, kainaloista, nivusista ja perineumista. Kuulostaa tosi oudolta, jos kukaan ei ole sulle asiasta maininnut. Nimittäin jos ihan oikeasti olet kantaja, se aiheuttaa toimenpiteitä sairaalassa ja yleensä myös neuvolassa ja tavallisessa lääkärissäkin. Ota ihmeessä tosiaan yhteyttä siihen tahoon joka tuon merkinnän on sulle laittanut. Voihan olla että se on tullut vahingossa väärälle potilaalle.
Ei todellakaan ole otettu. Mulla siis nousi CRP yli 200 puolitoista vuotta sitten, oli poskionteloissa tulehdus influenssan jälkitautina. Punkteerattiin polilla ja viljelyssä selvisi pneumokokki ja siihen sain räätälöidyt antibiootit. Parin viikon kuluttua oli toinen punkteeraus -- ja puolen vuoden päästä kontrolli tulehduksiin liittyen. 14.2 mut polille laitettiin ja 24.2 oli toi merkintä ilmestynyt mun tietoihin. Ja tosiaan KOSKAAN ei mulle oo mainittu tosta, vaikka siis kävin siellä kontrollissakin päälle viisi kuukautta sen merkinnän jälkeen.
 
"viola"
Ei todellakaan ole otettu. Mulla siis nousi CRP yli 200 puolitoista vuotta sitten, oli poskionteloissa tulehdus influenssan jälkitautina. Punkteerattiin polilla ja viljelyssä selvisi pneumokokki ja siihen sain räätälöidyt antibiootit. Parin viikon kuluttua oli toinen punkteeraus -- ja puolen vuoden päästä kontrolli tulehduksiin liittyen. 14.2 mut polille laitettiin ja 24.2 oli toi merkintä ilmestynyt mun tietoihin. Ja tosiaan KOSKAAN ei mulle oo mainittu tosta, vaikka siis kävin siellä kontrollissakin päälle viisi kuukautta sen merkinnän jälkeen.
Onhan siellä sun poskiontelossa voinut periaatteessa kasvaa tuo MRSA, jolloin mitään muita näytteitä ei tietysti tarvita siihen, että olet MRSA-kantaja.
 
[QUOTE="viola";29073156]Onhan siellä sun poskiontelossa voinut periaatteessa kasvaa tuo MRSA, jolloin mitään muita näytteitä ei tietysti tarvita siihen, että olet MRSA-kantaja.[/QUOTE]

Okei. Tästä varmaan olis kuitenkin pitänyt lähteä mulle tieto? Ja jotain tietoa tms.?
 
"viiraska"
Selvitä ensin alkuperäinen diagnoosi. On aina mahdollista, että tieto papereissasi on väärä. Joku jossakin kirjaa vääriin papereihin. Sen ei pitäisi olla mahdollista, mutta kyllä niitä sattuu - ihan tavallista, että lääkäri on sanellut poikavauvan olevan terve tyttö...
 
"vieras"
MRSA ei ole perusterveelle henkilälle mitenkään vaarallinen ja aika moni kantaa sitä tietämättään. Eristys sairaalaoloissa tehdään siksi ettei sairaisiin ihmisiin tulisi tartuntoja. Tosin nykyisin aika pitkälle harkinnanvarainen asia, läheskään joka paikassa ei enää eritetä koska tartunta ei kuitenkaan leviä erityisen herkästi.
 
Selvityksen alla on. Neljäs henkilö otti hoitaakseen sairaalan päässä. Sanoi soittavansa kun on kysellyt mikä on homman nimi. Siellä se näkyi niilläkin se tieto, mutta ei kuulemma ole selvillä kuka sen on tehnyt ja missä ja onko se oikea diagnoosi ja olenko mä oikea diagnosoitu henkilö. Pointsit taas kyllä HUS:sille, ei tässä oikein muutakaan voi sanoa. Odotellaan.
 
"geri"
Hyvin todennäköistä että tossa on käyny moka, koska kyllä luulis että jos lääkärille on selvinny et oot mrsa- kantaja ni ois sulle siitä myös kertonut, jos ei sitten sulta oo se menny ohi tai lääkäri ei oo tarpeeksi painottanut asiaa.

Helpoimmalla pääsis ja varmuuden vuoksi ottaa uudet näytteet, silloin ei jää jossiteltavaa.
Kerrohan tänne joskus et miten kävi.
 
..
Ootko Turusta? Itselleni tulee välillä hammashoitoon potilaita, joilla mrsa. Viimeksi kun tällainen tuli niin potilas itse oli todella tuohtunut kun mainitsin bakteerista. Potilaalle ei oltu kerrottu mitään bakteerista, eivätkä edes tie neet onko sitä vai eikö ja kontrolloidaanko sitä mitenkään. Todella kummallista kun tällaisia tapauksia tulee vastaan.. Meillä ainakin mrsa-kantajat tulee päivän viimeisenä ja pyyhitään vahvemmilla aineilla jne.
 
asiantuntija
[QUOTE="geri";29073297]Hyvin todennäköistä että tossa on käyny moka, koska kyllä luulis että jos lääkärille on selvinny et oot mrsa- kantaja ni ois sulle siitä myös kertonut, jos ei sitten sulta oo se menny ohi tai lääkäri ei oo tarpeeksi painottanut asiaa.

Helpoimmalla pääsis ja varmuuden vuoksi ottaa uudet näytteet, silloin ei jää jossiteltavaa.
Kerrohan tänne joskus et miten kävi.[/QUOTE]

Jos olet MRSA-kantaja olisi siitä pitänyt sinulle ilmoittaa. HUS hoitaa nämä asiat huonosti. Jos asia olisi todettu terveysasemalla olisit saanut tiedon varmemmin, jokaiselle ilmoitetaan sekä puhelimitse että infokirjeellä.

MRSA-kantajuutta ei noin vaan voi poistaa rekisteristä. Tietyt tarkasti määritetyt kriteerit tulee täyttyä, ja pitää tietysti ottaa myös näytteitä. Ota yhteys omaan terveysasemaan ja kysy terveysaseman hygieniayhdyshenkilöä tai hygieniahoitajaa. Sitä kautta saat asiallista tietoa.
 
Tuli soitto. Olen MRSA-kantaja.

Olivat unohtaneet kertoa mulle. Silloin ollut meneillään papereista elektroniseksi muunto ja mun tulokset tulleet paperisina ja tieto mennyt ainoastaan hygienistille, ei lääkärille ja näin ollen on näkynyt vaan pneumokokki tuloksissa.

Nyt kun systeemi muutettu, ensimmäisenä pomppaa tieto kun laittaa mun sotun pegasukseen.

Tää on käsittämätöntä.
 

Yhteistyössä