(.)**//** Elokuiset helmikuussa 2010 **//**(.)

Hyvää Ystävän päivää kaikille!

Ite pitää mennä iltaan töihin (onneksi mukavassa seurassa). Aamu ollaan oltu pihalla ja nyt ruokaa tulossa. Täällä kans tosi kaunis ilma ja linnut laulaa kevät laulujansa. B)

Mulla paino putosi nuorimman aikana, mutta tuli nopiaa takasi, kun söin liikaa herkkuja. Nyt ei saa samaa virhettä tehrä.

Mulle kans sormustesti lupaili tyttöä....mielenkiinnolla orottaa mitä ultras näkee, jos näkee.
Meinaatteko kertoa kumpaa sukupuolta on tulossa? Täällä olis kiva pitää kaikkia jännitykses, kun tietää että jos on likka mikä hössötys siitä alkaa. Mutta saas nähä. Kummankin puolelle se olis pitkästä aikaa tyttö.

Elli Ja Öttis 14 tasan :heart:
 
tervetuloa nacu :flower:
vitamiineista... en syö mitään :whistle: deetä vissii täytys mut mut..unohdan ne aina kuitenkin ni sama kai toi ostaako vai ei :headwall: hemppari 139 joten rautaa ei tarvi. edellisissä oon jossain vaiheessa syöny magnesiumia ku jalat alkanu kramppailla ja deetä oon yrittäny muistaa -huonolla menestyksellä, mut muuten ei mitään.

mulle tehtiin sormustesti edellisessä työpaikassa ku ootin pienempää, eka tyttö , toka poika ja kolmas viel ois poika sit pysähty.. et saas nähdä jääkö kolmeen :D mut siis aika hyvin täsmäs toistaseks ainakin.

mä oon jo pari kertaa meinannu äipälle mölästä kumpi on tulossa ku se höösää ja meinannu ostaa jo vaik kuinka monta ihanaa vaaleenpunasta juttua...oon sit vähä koittanu tiputtaa sitä et josko ei ihan vielä... mut kaipa se sille paljastuu..

pikkumökö edelleen :snotty: + pirpana 15+4
 
vitamiineista: olen syönyt 2 tabl./vrk multivita raskausvitamiineja ja sit olen syönyt myös 1-2 tabl/vrk. omega-3 forte kalaöljykapseleita (ei sis. a-vitamiinia). En tiiä sitten onko hyötyä noista, mutta tuskin ainakaan haittaakaan : ) Me9jaBonus: se d-vitamiinisuositus on kai se 10mg, joten sen sais kahdesta multivita raskausvitamiinista : ) Jotkut kai syö enemmänkin, mut en sit tiiä : D
Masulla nukkuminen. olen aina tykännyt nukkua vatsallani, mut en kyl ole tehnyt sitä enään moneen viikkoon...ei vaan tunnu enää hyvältä asennolta!
Rattoisaa ystävänpäivää kaikille vatsankasvattajille!<3

elovena79 & masuasukki 13 + 3
 
Matilda84
Tervetuloa Nacu :flower:

Pakkohan toi sormustesti oli tehdä ja poikaa se lupaili :whistle:
Mulla kyllä on niiiiin vahva poikaolo että oksat pois, mutta saas nähdä.Tokihan tyttökin on meille oikein tervetullut,pääasia että on terve vauva.

Vitamiineista: Mä syön ihan jotai monivitamiinia,jossa ei ole a-vitamiinia sekä syön d-vitamiinia.


Mä oon leiponut viikonlopun ku hullu.Tänään tulee anoppi kylään ja pakkohan se oli leipoo suklaasydän muffineita ja kinkku-juusto hyrriä :p
jaahas nyt kahvin keittooon....

Matilda & MarjoPirjo Rv 15+2 :heart:
 
Poks 13+0 =)

Mukavaa Ystävänpäivää palstalaisille!!

Vitskuista Joku kysyi.. meillä syödään kyllä hyvin pelkästään kotiruokaa ei eineksiä, mutta ei mielestäni tarvittavan monipuolisesti... :/
minä otan lisänä multivita raskaus, magnesium, d vitaminia (juodaan luomumaitoa) ja epa-e:tä ja foolihappoa aamulla ja illasta kalkkitabletin.
magnesium aamulla kalkki illalla auttaa erään kokeneen iäkkäämmän apteekkarin mukaan nesteen poistumiseen, suonenvetoihin, maidon nousuun ja siihen ettei tule synnytyksen jälkeen paakkaantunutta oloa rintoihin vaan maito lähteen hyvin herumaan.

näistä lisistä keskusteltiin hyvin paljon huulihalkio keskuksessa kun kakkosta siellä käytettiin ekan kerran kaksviikkosena,
että tuolloin tuli hyvin selväksi että suomessa fooli olisi hyvin suositeltavaa..

Suppis
 
^eikö multivita purkissa ole fooliohappoa??

Meillä syödään kanssa kotiruokaa,päivittäin valmistan ja eineksi vain aniharvoin.Kalaa syödään 1-2 krt viikossa.Itse syön salaatteja ja kasviksia runsaasti.Ja kalsiumia saan mielestäni paljon kun juon maitoa ja syön maustamatonta jugurttia ja juustoja.


Miten toi sormustesti sitten tehdään? ;)
 
on. mutta otan lisänä yhden bio folin kun ei siitä ole haittaakaan. (sehän on pinaattia nappulana)
jenkeissähän on suositukset aika lailla enemmin kuin tuossa multivita purkissa.. en enää muista kun se sama vanhempi apteekkari minua tässä valisti.

MUTTA tää on asia josta jokainen voi olla omaa mieltä ja tehdä niinkuin sielu sanoo. :saint:
 
mrs björk

Parin päivän aikana olikin tullut viestejä kivasti , kun en tietenkään päässyt koneelle ...
Eli siis muuten mulla ei oo ollut lääkitystä , mutta 2 lasta yrittäessäni (Edellinen ja tää masuvauva) olen saanut tueksi painon pudotukseen ,insuliiniherkkyyttä vahvistamaan Metforem lääkityksen . Ekassa yrityskierroksessa paino laski sillä oman laihdutuksen lisäksi ihan mukavasti , mutta tässä yrityksessä ei paino juurikaan laskenut , mutta ei myöskään enään noussut !!! :) Sain lääkityksellä painon pysymään prikulleen samassa , ja painon heittelyt olivat todella pientä ! Aina mullekin sanottiin että imetys laskee painoa ja varsinkin täysimetys , mutta ei todellakaan .... !!!! Ja nyt mulla onkin odottamassa tuolla valmiiksi metforem-lääkkeet synnytyksen jälkeen (toki täytyy lääkärillä käydä ja kysellä annostusta yms. ) Mutta aion hakea myös lisää lääkkeitä jotta voisin imettää mahdollisimman pitkään , mutta ettei elimistössäni tapahtuisi tuota mullistusta ja lihominen saisi taas vallan .... Varsinaista sokeritautia ei ole minulla todettu , mutta minulla on PCO (monirakkulaiset munasarjat) ja siihen liittyy insuliiniresistanssissa häiriö , kroppa tuottaa liikaa insulliinia ja kerää sokeria ....

neitim

*muoks* raskauksien aikana on painoa tullut n. 8-12 kg ja yli puolet on jäänyt synnärille , mutta tuo lihominen alkaa vasta kuukausi pari synnytyksen jälkeen ....
 
Hendu79 Täällä sama vaiva, selkärankarappeuma....ja kauhulla odotan, milloin selkäkipu taas alkaa. Nyt ollut suhteellisen hyvänä muutamia kuukausia.

Kaikki alkoi, kun vuosi sitten tammikuussa tipahdin hevosen selästä :( Viime vuodesta olin yli puolet sairaslomalla hirveitten selkäkipujen takia. Se oli jotain aivan karseata, monesti oli aamulla vaikeuksia ensinnäkään päästä sängystä ylös tai saada sukkaa jalkaan, mutta lapsen nostaminen pois sängystä tai syöttätuolista, huhhuh!!!!! Oli kyllä todella rassaavat kuukaudet ja hermo kireällä, kun jatkuva kipu :$
Elokuussa vasta selvisi, että siellä on myös välilevyn pullistuma, joka painaa ikävästi hermoon. Lääkäri oli silloin sitä mieltä, että nautiskele nyt, kun vielä kävelet ite. Että tulee vielä sekin aika, jolloin jalat lähtee alta. No sitä odotellessa... oli myös sitä mieltä, että pariin vuoteen ei ole asiaa hoitotyöhön, joten ikäänkuin lääkärin luvlla saan olla nyt työtön.
Parasta kuitenkin on se, että mulla ei ole ollut kipuja pitkään aikaan ja toivottavasti raskaus muuttaa ja venyttää paikkoja niin ettei tulekaan =)

Onko muilla kokemusta, miten selkävaivat ovat käyttäytyneet raskauden aikana?
Eräs tuttavani kertoi, ettei hänellä ole ikinä vaivannut raskausaikana, mutta ennen ja jälkeen kyllä..Toivottavasti sais nauttia tästä nyt ilman suurempia kipuja.

Hyvää ystävänpäivän iltaa kaikille :heart:

Herättiin just pojan kanssa päikkäreiltä, no jaksaapahan illalla tollottaa olympialaisia =)

Huomenna neuvola pitkästä aikaa.

Sunnuntaiterveisin :wave:

Äitivaan 16+2
 
POKSUTAAN TAAS 16+0 :heart: !!!!

Hyvää Ystävänpäivää kaikille elomammoille!! :flower:

Huhhuh, ku supistelee ku kävin lenkillä..auuuhhh..ihana ilma, ollaan koko päivä touhuttu perheen kanssa, ihanan virkku olo kun ei tänään ollu töitä! Mulla alko eilen lonkkakipu..nyt jo |O mulla raskausaikana aina löystyy jotenki nuo lonkat ja eilen ku touhusin töiden jälkeen koko päivän iltaa asti, vein matot pihalle, imuroin, luutusin lattiat, pyyhin pölyt, käytettiin tyttöjä hiihtämässä, kävelin pari kilsaa, leivoin ystävänpäiväleivoksia ja saunoin niin illalla tuntu että toinen lonkka irtoaa justiinsa..aijai..yökin meni miten meni..aina ku kylkeä käänsi niin viilsi ihan hirveesti niinku puukolla ois tuikkastu lonkkaan..auuuhh..Mulla on joskus röntgenissä näkyny kuluma (kalkkeutuma) lonkassa niin se siellä vihottelee. Selkä alkaa myös täällä prakaamaan.

Vitskuista
, en oo koskaan tykänny popsia pillereitä, nyt yritän muistaa ottaa d-vitskuja mutta menee sillon tällön. Magnesiumia aloin syömään ku ne vähentää rytmihäiriöitä, mutta nekin unohtuu välillä ottamatta..Yritän syödä terveellisesti ja kasvikset ja hetelmät maistuu kaikille. Einekset on hirveitä..ei meillä niitä kukaan pysty syömään. Kotiruokaa väkerrän joka päivä..vaikken tykkää kokkaamisesta yhtään. Ok, pari kertaa kuussa saatetaan syödä ranskiksia ja nakkeja..

Nyt lähden töllön ääreen, hiljainen hetki ku tytöt meni vielä iskän kans luisteleen.

Jonnuli ja hipsu 16+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Me9jaBonus:
Kyssäri vitamiineista:
Mitä kaikkea syötte näin odotusaikana,monivitaamiini,d-vitamiini,muita?
Entäs syökö kukaan maitohappobakteereita?(tutkimuksissa osoitettu hyöty äidille ja lapselle,vatsa ja allergiat)

Itsellä käytössä multivita raskausvitamiini ja magnesium sekä idoform.Mietin onko tossa monivitkussa riittävästi deetä?
jeps.
maitohappobakteereja otan just sen vuoksi, että sen on todettu tutkimuksissa ehkäisevän lapsen allergioita; lisäksi tietty hyvä äidin suolistolle/terveydelle. TOSIN: en muista ottaa joka päivä, mutta kun otan, otan sitten 3kpl; tarttiskin ostaa oikein BIOLATTEa, joka on kuulemma parasta(sanoi myyjä :saint: ).
LISÄKSI menee D-vit 125µg joka 2. tai 3. pv, foolihappoa 800 yksikköö joka 2. tai 3. pv... ja C-vitskua silloin tällöin 30-60mg.. mitäs muuta ... no, mangnesiumia ummetuksen, rytmihäiriöiden ja lihaskramppien ehkäisyyn - usein kyllä unohdan sen, mutta sitten otankin 800-1200mg kerralla; vatsa ainakin toimii paremmin. :)
ja sinkkiä oon ottanut ehkäisemään flunssaa ja parantamaan tautia, jos jotain nuhaa on ollut tulossa. eipä onneksi ole mitään flunssaa ollut raskautumisen jälkeen, vaikka mies on ollut lokakuusta jatkuvasti räkätaudis/yskäs jne ja lapsilla kans ollu jotain. *koputtaa puuta*

- dreamer78 + hipsunipsut rv 15+6

p.s. .. ja eineksiä syön tosi vähän tai en lainkaan, vaikka kebabia kyllä joskus ostan pizzeriasta ja salaatteja Hesestä ... mä oon ollut kohta 3 vuotta VHH:lla ja nyt alkaa taas raskauspahoinvointikin helpottamaan niin että voi keskittyä kunnon syömisiin. :)
 
Minäkin voin vielä nukkua mahallani, en muista pystyinkö aikaisemmista... Vitamiineista syön Multivitan raskaus- ja imetysvitamiinia, sis. myös d-vitskun ja rela maitohappobakteerikapseleita. Meinaa vaan olla että syön kun muistan, en läheskään joka päivä muista :|

Pitihän se munkin tuo sormustesti kokeilla, poikaa näytti eli edestakaisin meni... Saas nähä, mun olo on pikkuhiljaa vaihtunut tyttöoloon

;)
 
Heippa!

Oon aiemmin kirjoitellut tuolla syyskuisten puolella, mutta kun nt-ultrassa laskettu aika aikaistui useammalla päivällä ja on nyt 27.8 niin ajattelin hypätä tänne teidän sekaan. Toivottavasti huolitte vielä mukaan! Meillä siis odotellaan kolmatta (ennestään tytöt -03 ja -05). Kaikki on sujunut hyvin tähän asti, vaikka ikää onkin "jo" 32v. Maha on kyllä kasvanut paljon enemmän kuin tytöistä näihin viikkoihin mennessä ja pahoinvointi oli pahempaa kuin aiemmissa raskauksissa. Nyt on onneksi sekä pahoinvointi että loputon väsymys helpottanut aika paljon. Taidankin siis jaksaa vielä lueskella noita teidän kirjoituksia, joita tuntuu olevan runsaasti. =)

terkuin pikku3nen rv12+2
 
Tervetuloa Nacu! Meitä on jo melkoinen poppoo :)

Tänään on suppaillut :| Ei ole tähän mennessä vielä näin kiristellytkään eikä jomottanut. Autolla ajaessakin kiristi joten ei fyysisestä rasituksesta kyllä johtunut.

Vitamiineista, syön raskaanaolevien monivitamiinia jossa on kaikkea muuta paitsi a-vitamiinia. Viime raskaudessa ei tullut syötyä mitään vitamiinia paitsi D:tä, nyt ajattelin, että imetys verottaa niin täytyy jotain lisiä ottaa.

Ja imetys nyt sitten loppui tänä viikonloppuna. Poika itse päätti näin. Vähän on haikea olo :'(

Sormustesti pitänee vielä tälle illalle tehdä ;)

MiljaK ja napero (ei ole enää salaisuus :D ) 14+0 POKS



ja miks toi tickeri ei päivity |O
 
Hyvää Ystävänpäivää, Sisaret
Eipä ole uusia kuulumisia kerrottavana ennen keskiviikkoa,sillä silloin ensimmäinen lääkäri-neuvola ja Np-ultra, joten palailen sitten ja paremmalla ajalla :) Väsymys on palannut takaisin,joten nyt on pakko mennä nukkumaan |O
 
tervetuloa uusille!! :flower:

Ja hyvää ystävänpäivää kaikille! :heart:

Luen kaikki, mut kirjotatte nii paljon et kommentointi ain jää..

ke olis neuvola, niin äitiys- kuin lapsineuvolaki. Oireeton raskaus ollu edellee, itkuherkkyyttä kyl on.

Öitä!

SS/ Atte reilu 10kk ja mörrikkä 14+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
Mut muuten tiedän ketoosista , kun olin VHH:lla niin kroppa oli välillä ketoosissa ja oli aikaste heikko olo ....
onpa jännä, miten yksilöllistä toi näemmä on. Mulla taasen oli mitä mahtavin olo, kunhan siihen ensin tottu. Alkuunsa oli unettomuuden oireita ja mielialaheilahteluja ja muita outoja oloja, mut loppujen lopuks oli tosi energinen, kevyt ja "vahva" olo.
Kerroit käyttäneesi metforminiä. Mulla oli esikoista yritettäessä noi kans käytössä, mut en huomannu vaikutusta painonhallinnan suhteen.

imetyksestä ja painon tippumisest
a eipä täälläkään tällasta ihmettä ole näkyny. Kuopusta imetin 1½v ja päin vastoin, paino nousi ensimmäisen puolen vuoden aikana 6-7kg.

vitamineista käytössä tällä hetkellä perusmonivitamini ja kalaöljy (herbalifen). Tuossa muutama viikko sitten loppu Ladyvitan odotusajan vitskut ja joku ruokakaupan kalaöljyvalmiste. Mutta tulee siis käytettyä vähän sitä, mitä sattuu kaapissa olemaan..

Nyt nukkumaan. Josko sais nukuttua paremmin, ku parina edellisenä yönä. Nenä on ollu niin tukossa, ettei nukkuminen oo sujunu. Suu kuivuu, ku ei pysty nenän kautta hengittää.. Huominen on kotipäivä, esikoisella oli illalla kuumetta. Vähän se oli räkäsen olonen, että olisko ihan perusflunssaa vaan?
Kepsukka ja masukki 18+2
 
:wave:
eipä tullut uni vessa reissun jälkeen |O

Miksi mulla on näin älyttämän paha olo kaiken aikaa vaan....Tää ei oo pahoinvointia vaan mulla sellainen raskas ja tukahtunut olo kaiken aikaa.en osaa selittää....Pää särkee lievästi ja painaa tonnin ja koko keho on outo,voimaton ja raskas ja tätä jatkuu ja jatkuu :(


 
Täällä kärsitään myös flunssaa ! Nenä vuotaa ja yskittää ,johan tää meinasi mennä ohi , mutta tulikin kovempana takas . Syön oriflamen monivitamiinia naisille , joten siinä on myös hieman rautaa ja foolihappoa sekä magnesiumia ja myös d-vitamiinia 125 n. 3 päivän välein .

Tervetuloa uusille !!!!

Kepsukka Mulla ketoosissa särki päätä , olo oli heikko ja jatkuvasti väsynyt sekä helposti kärttyinen .... Mut toi oli lähes hiilihydraatittomattomasta ruokavaliosta johtuva ketoosi ...

neitim
 
Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
Kepsukka Mulla ketoosissa särki päätä , olo oli heikko ja jatkuvasti väsynyt sekä helposti kärttyinen .... Mut toi oli lähes hiilihydraatittomattomasta ruokavaliosta johtuva ketoosi ...

neitim
Mistä toi ketoosi johtuu,en oo kiinnittänyt niin huomiota näihin?Voisko mulla olla sokereissa vikaa kun on näin kehno olo?Kun mulla oli se raju ripuli silloin rv 11 ja siitä saakka olo on ollut kehno.Tk:sta lähettivät vain kotiin juomaan osmosalia vaikka olin kuivunut ja paino tippui 4kg...Voiko se olla siis sotkenut pysyvästi mulla jotain kehossa?
Kun toi neitimin kuvaus ketoosin oireista on kuin mun tän hetken olot....Pitäiskö mun soittaa nlaan?Ja siis mulla ei koskaan ennen muissa raskauksissa oo ollut häikkää sokereissa.Viitosesta olin rasituksessa kun oli niin paljon lapsivettä mutta loistavat tulokset sain ja sen jälkeenkään ei koskaan ollut mitää,ei pissassa sokeria tms...Mut kai se voi nyt tulla?
 
Me9jaBonusmulla on aina ennen ollut sokerit ok , mutta nyt oli tuo paastoarvo kerran koholla niin "kiinni jäin"
Mulla ketoosi johtu siitä , että elimistö alkoi polttamaan rasvavarastoja kun ei hiilihydraattia tullut tapreeksi ja siitä mun olotila ... Mutta tuosta ketoosista ja verensokerin yhteisvaikutuksesta en osaa sanoa mitään ... Enpä ole koskaan ennen verensokeria joutunut mittailemaan .
Nyt on kyllä ollut "normaalina olotilana" päänsärkyä , voimattomuutta ja heikoa oloa sekä huippausta . Välillä on nyt kaikki johtunut matalasta verensokerista tai liian isosta verensokerin heittelystä tai sitten minun tuosta matalasta verenpaineesta .
Kannattaisi kyllä mainita tuosta olotilasta neuvolaan , jos vaikka tutkisi uudelleen verensokerit ja verenpaineen .. ? Liian vähä tai liian paljon vettäkin tekee samanlaista oloa ... koitahan testata kun tulee tuollainen olo , että otat huikan limpparia .. auttaako ??? Mä otan välillä huikan , vaikka muuten en limusta tykkää , mutta olen huomannut että pahimpaan oloon auttaa .

neitim
 
Mulla itseasiassa tulee kaikesta makesta huono olo,oli sitten limu tai muu...Oikeastaan kaikesta tulee raskas ja inha olo...makeeta tai suolaista
Mulla kans hyvin matalat paineet100/50 aina,huippausta on.Mut jotenkin tää olo on "erinlainen"outo.Ja tosiaan jäänyt siitä ripulista,sen jälkeen ei oo hyvää oloa ollut.Mulla to gyne niin taidan sielä puhua.Nii ja mulla särkee jalat ja kädet kamalasti,kuin kasvukivuissa...Magnesiumia syön mut se ei auta tähän näemmä :eek: No nla tai lääkäri varmaan osaa vastata jotain.
 

Yhteistyössä