Ennenaikaiset supistukset/vaikutukset!?

Voi,jaksamisia teille joilla supistukset noin kovasti ovat kivuliaita :hug:
Mä olen ollut eilisen ja tämän päivän saikulla taas,huomenna palaan töihin. Supistuksia yhä on, mutta töihin taas kokeilemaan.

nöpötin ja pikkuinen 23+2
 
pööpötti oho. aika kauan oisit saanu oottaa :eek: mut yksityiseltä onneks saa aika hyvin aikoja vaikka maksaaki enempi. ja yksityisellä puolella ei oo niin kiirettä niin ne osaa vähän selittääkki mitä ne näkee ja tekee. kerro sitte miten meni :)

Nöpötin toivottavasti työnteko onnistuu. mut älähän rasita ittees liikaa ja delegoi paljon hommia muille :)
 
Heipsan!

(.) Oli tosi ihana gyne eilen, onneks mentiin. Gyne teki vielä minirakenneultrankin, oltiin ihan ihmeissämme kun luultiin että katsoisi vain kohdunkaulan tilanteen. Kaikki oli hyvin, paikat kiinni ja pikkuinen oikein vilkas. :) Sanoi et näyttäis emätintulehdukselta ja kirjoitti siihen paikallista antibioottia. Ja kivut kohdun kasvukipuja, ja kun minulla mahdollisesti endometrioosia niin se voi myös vaikuttaa. Nyt on ainakin helpompi odotella ajan kulumista kun tietää et masukilla kaikki hyvin. Niin ja jalkovälissä hänellä näkyi melkoinen varustus! :LOL:

Hyvää juhannusta kaikille ja voimia!!
 
Heippa!

Minä odotan esikoista viikoilla 34+1 ja hyvin aikaisin (varmaan noin 15. viikolla) alkoivat supistukset.
Mutta ajattelin, että se kuuluu asiaan, enkä sitä sen enempää miettinyt ja vasta pari viikoa sitten kerroin edes supistuksista neuvolassa. Oikeasti en vain ollut ajatellut koko asiaa! Vaikka supistuksia tuli varsinkin jossain vaiheessa helposti kymmeniä päivässä ja alkoivat muuttua inhan tuntuisiksi.
Missään kontrolleissa tms. en ole niitten takia käynyt.

Välillä tuntuu siltä, että vauva vilkuttelee kohta varmaan tuolta jalkovälistä. Parin viikon päästä on viimoinen lääkärintarkastus ja siellä sitten näkee onko mitään tapahtunut. Onneksi olen jo hyvillä viikoilla (kriittiset viikot meni ohi kun en tajunnut että supistuksista voisi murehtiakin :p ), joten jos on syntyäkseen, niin menkööt sitten niin.

OnSiisKevät ja beibe 34+1
 
Hei pitkästä aikaa :wave:
Täällä ollaan töissä nyt porskuteltu eteenpäin,hyvin on mennyt ja supistukset tuntuvat nyt jopa hieman vähentyneen! Toki päivittäin tulee edelleen, mutta määrä pienempi ja vatsa menee ainoastaan kovaksi, juuri mitään kipua ei ole mukana. Kesäloma alkaa ensi viikon jälkeen, sinne asti toivottavasti näin jatkuukin ja tottakai siitä eteenkin päin =)

Nauttikaahan helteistä!!

nöpötin ja pikkuinen 26+2
 
täällä saavutettu viikko 35!niinku näköjään OnSiisKeväälläkin:)(ONNEA! )

maanantaina on lääkäriaika, katotaan mitä ne siellä sanoo näistä laastareista. mä luulen että mä en enää ens viikolla tartte niitä vaan annetaan vauvan tulla :)

nautitaan helteistä! mä rakastan näitä ilmoja :)
 
Heips! Ihana oli löytää tää pino, vähän tosiaan vertaistukea :)
Esikon aikaan mulla tuli lähtö ambulanssilla näytille kun kipeät supistukset iskivät illalla ja jatkuivat myöhään yöhön. Tuolloin viikkoja oli 24+ ja saikulla olin siitä asti kunnes äippäloma alko. Mut mitään ei silloin ainakaan tapahtunu, vaikka kipeitä supistuksia tuli aina aika ajoin. Siis kohdunkaula pysyi samana, ja loppuun asti päästiin. Juniori synty viikoilla 38+5

Tässä raskaudessa ekat supistukset tuntu viikolla 11+ mutta jäivät silloin siihen yhteen päivään. Sen jälkeen ollu melko hiljasta masussa (kasvukipuja kyllä ollu, mut niitähän kyllä kuuluu ollakki) Eilen sit alko supistelut, ensin tuli iso ilkeän tuntuinen supistus, jonka jälkeen onki nyt vuorokauden ajan supistellu enemmän tai vähemmän. Ja ei tunnu olevan mitään väliä lepäänkö vai olenko liikkeessä, supistukset tuntuvat kovana paineen tuntuna... Sairaslomalla olen ollu jo kk alhaisen verenpaineen takia, mutta 3v esikkopoika pitää ahkerasti kyllä liikkeessä.
Huomenna ajattelin soittaa neukalle ja pyytää ainakin pissatestin tekemään, jos ei kohdunkaulaa pysty tutkimaan. Huolestuttaa nuo supistukset, vaikkei ne kivuliaita olekaan. Itse supistukset siis aiheuttavat vain paineen tunnetta, mutta eilen illalla oli kohtu jo niin väsynyt supisteluihin että juuri kävelemään pystyin. Vetää niin kipeäksi paikat :(
Pitää tosiaan huomenna soitella ja kuulla mitä sanovat. Luulis et saikku jatkuu (nykyinen kestää tän viikon loppuun)

Myräkkä ja keiju 16+6
 
Myräkkä soita ihmeessä! Hyvä, että saat kuitenkin levätä. Muistat varmaan jotain mitä aiemmin päivällä kirjottelin, kun mulla taas neuvolatäti ei usko, että vois vielä supistella ja ei anna lääkäriaikaa siksi. Ilmoittelehan huomenna mitä sulle sanottiin. :hug:

Delfis ja pikkudee 18+1
 
eilen tosiaan oli se lääkäri joka pitsi vähän hämilleen :| sikskään en käyny kertomassa eilen jo kun pitää saada ajatukset jonkunlaiseen järjestykseen.

kohdunkaula oli lyhentynyt nyt puoleentoista senttiin ja käyrillä supisti jopa yli 85 kolme kertaa puoleen tuntiin. toissapäivänä irtoili taas limatulppaa neljäänkin otteeseen.
lupasivat että meillä on tyyppi sylissä viikon sisällä... :eek:

lastenlääkärin kanssa keskustelivat ja sanoivat että poika on niin terveenkokonen ja olonen että saan tulla sinne synnyttämään. jos ois ollu joku hätä niin sitte kokkolaan tai vaasaan.

ja meillä täällä kauhee siivo, mieheltä irrotetaan ruuvit sormesta huomenna (sain ihme kyllä lääkäriltä melkeen suosituksen lähteä mukaan) ei me millään keretä saada tätä vauvantulokuntoon! se ei oo mahdollista!

eilen illalla alko taas joku ihme kipu samassa kohtaa ku sillon aikasemminki eli oikealla puolella alavatsalla. istuin suihkussa tunnin ja odotin että panadoli auttas mut paskat se mitää... nyt se on melkeen loppunu, ei oo kipee enää. mitähän lie ollu...
täs ois paljon kerrottavaa, mut nyt ei tuu kaikkia mieleen. :)
 
Löysin tämän ketjun vanhojen joukosta, onko lisää samassa tilanteessa olevia? Aihe on itsellekin ajankohtainen (rv 28). Kiinnostaisi myös jo kirjoittaneiden vointi, miten raskaus on sujunut supistelujen / paineen tunteiden / muutosten myötä?
 
MLL
Heippa miumau! Mulla on viikkoja vasta 17 ja supistellu on nyt viikon. Välillä kipeästi ja välillä vaan maha kovettuu. Välillä mahaan sattuu ilman supistelujakin. Äitiyspolilla kävin alku viikosta, mitään syytä supisteluille ei löytynyt eikä ne ole mitään tehnyt kohdunsuulla. Tämän viikon olen ollut saikulla ja ensi viikolla palaan takaisin kouluun. Harmittaa toisaalta tosi kovasti olla kotona kun vasta tänä syksynä aloittanu opiskelun, toisaalta taas tietysti pelottaa pienen puolesta. Saa nähdä jos tämä menisi ohi kun maha vähän kohoaa ja kasvaa, jos ei niin sitten saa opiskelu jäädä hetkeksi, vauva on tietysti tärkein.

Onko sulla kauan supistellut? Millaisia tutkimuksia on jo tehty? Mikä vointi muuten? :)
 
Mua supisteli viikolta 20 lähtien, ja sitte viikolta 35 ihan säännöillisesti aina iltasin alko supparit ja jatku myöhään yöhön.. tätä jatku viikkoja ja joka ilta aattelin et joko tulee lähtö.. mut ei.. mut sit lopulta olin 3cm auki ku käynnistettii kalvojen puhkasulla viikolla 39+3 raskausmyrkytyksen takia.
Eli siis noi mun supistelut kyllä teki hyvää tekoa. :) Ku olin siinä 3cm ni ei edes sillee tuntunu missää, että usein mietin kuin pitkälle oisin voinu avautuu että olisin lähteny esim. ite sairaalaa supistuksien kivuliaisuuden takia.. Et ne ei ollu niin kipeitä.. mut vei yöunet kuitenki..
 
Mulla on supistellu tuolta n. viikolta 18 asti, ei juuri merkitystä onko levossa vai liikkeellä. Lähinnä kivuttomia suppareita. Suppareiden kanssa pärjäisi, mutta nyt viime aikoina pahempi vaiva ollut paineen tunne emättimessä/välilihassa. Kohdunkaula myös jonkin verran lyhentynyt, mutta ei kuulemma vielä hätää. Lisäksi vihlontaa siellä ja täällä. Että saa nyt nähä miten tämä tästä etenee, tilannetta luonnollisestikin nyt seuraillaan tiheämmin. Pitää vaan koettaa ottaa rauhallisemmin ja rauhoittaa mieli, että ei stressailulla saa lisävahinkoa aikaan.

Tutkimuksia on tehty: virtsaviljelyt ja streptokokkinäytteet otettu useampaan kertaan, puhtaat. Samoin hiiva puhdas. Että ei selittävää ole löytynyt. Muuten vointi ok, mutta tietenki asiasta huoli, että rupeaako tekemään nyt enemmän vahinkoa, kun kohdunkaula kuitenkin jo lyhentynyt. Vai miten lie normaalia tässä vaiheessa tuo lyheneminen joka tapauksessa?
 
Nostan tätä keskustelua, koska se kiinnostaa ja koskettaa omaa tilannetta.
Ensimmäisessä raskaudessa supisteli varmaan jostain viikolta 12 asti. Varma en ole koska en silloin osannut varmasti sanoa vielä, että olivatko supistuksia. En osannut niitä edes pelätä, kun niitä oli jo niin aikasesta ja muutenkin aina tuntui johonkin sattuvan. Kunnes jouduin viikolla 32 lähtemään sairaalaan, kun supistuksia tuli 8min. välein ja loppuivat vasta piikillä.. Muuta ei sanottu, kuin että paikat oli liian pehmentyneet viikkoihin nähden. Sain nitro laastareita ja osastolle vuoteeseen pariksi päivää. ja saikkua. Loppuivatkin hetkeksi. Esikoinen syntyi lopulta ihan täysaikasena 39+5.

Nyt toinen raskaus. Menossa 20+5 ja suppareita ollut jostakin viikolta 15-16 lähtien. Tulleet nyt jo ihan päivittäin, mutta pääsääntöisesti onneksi kivuttomina. Kuitenkin nyt huoli ollut suuri, ei halua joutua taas sairaalaan. Edellinen kokemus kummittelee mielessä ja pelko välillä suuri vauvan puolesta. Tällä hetkellä kuitenkin vielä niin pieni. Pari päivää sitten oli ultra, ja siellä sanottiin että kannattaa seuraavassa neuvolassa pyytää ottamaan kaikki testit varuuksi ja pyytää lääkärin tarkastusta varmuudeksi. Sekä käski ottaa rauhassa, sitä yrittänyt kyllä jo ihan muutenkin. Sen mitä esikoisen 1-v. synttäreitten järjestelyiltä tälläkin hetkellä pystyy.
 
Kommentoin hieman olotilaani, kun tätä samaista ketjua itsekin lokakuussa nostelin... ;)

Supistukset jatkuu edelleen, muutaman viikon ajan nyt olleet pääsääntöisesti kivuliaita, herättävät yölläkin. Kohdunkaula jonkun verran niillä lyheni, mutta on pysynyt kiinni. Nyt ei enää kohdunkaulaa ultrailla (rv 36), mutta käsikopelolla kanavaa vielä jäljellä. Eli vaikka oon kärsinyt kipeistä suppareista jo varmaan sen 1,5 kk, ei ne oo kuitenkaan saaneet sen enempää vahinkoa aikaa. Yllättynyt olen kyllä tästä! :D

Lisäksi minulta löytyi streptokokki muistaakseni kolmannessa näytteessä. Se kai niitä suppareita sitten tekee. Hoidetaan sitten suonensisäisellä antibiootilla synnytyksen yhteydessä.

Pitkä on ollut aika odotella tähän asti, että pysyykö vauva kyydissä, mutta nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että vauva saa syntyä, jos etuajassa on tullakseen! =)

miumau1
 
Hei!

Täällä myös yksi saikkulainen kohdunkaulan lyhenemisen vuoksi :wave: Saikulle jäin jo 1,5 kuukautta sitten voimia vievän issiaksen vuoksi. Kolmisen viikkoa sitten neuvolalääkäri vahvisti myös epäilyni kohdunkaulan lyhenemisestä: kaulaa oli sentti jäljellä, venyttäen ehkä jopa 1,5 cm, mutta onneksi kohdunsuu oli kiinteä. Samoilla viikoilla jouduin esikosta saikulle, sillä kohdunkaula oli 2 cm ja -suu pehmennyt. Esikko syntyi 37+5. Nyt siis samat oireet kuin esikosta: supistee välillä napakastikin, mutta ei mun mielestä ole kivuliaita. Ja ehkä ei kuitenkaan supistele niin paljon kuin esikosta. Tällä kertaa kakkosviljelystä löydettiin hiivatulehdus, joka yritetään hoitaa nyt pois. Viikon päästä olisi taas näytillä käynti, mikä pelottaa mua aivan älyttömästi. On se kyllä kova itkun paikka, jos joutuu sairaalaa makoilemaan ennen joulua! :'( Vauvan liikkeet tuntuu TODELLA alhaalla, pitää oikein pinnistää, ettei pissit tule housuun vauvan liikkuessa, vaikka juuri olisi käynyt vessassa. Eilisellä neuvolakäynnillä oli myös sf-mitta laskenut yläkäyrän yläpuolelta lähelle keskikäyrää, mikä sai mut paniikkiin - ei kai se vauva ole jo laskeutumassa?! Ihana kuitenkin, kun on tällainen pino, mihin voi käydä mieltään purkamassa. Mua ahdistaa tämä asia tällä hetkellä todella paljon, kun on joulukin tulossa ja kaikki...



Mistä laastereista te muuten puhuitte? Hillitseekö ne supisteluja, vai..?

T. Mavi ja poika 1 v 8 kk sekä vauva 29+4
 
Hei!
Kommentoinpa kanssa lisää. Elikkäs viime neuvolassa sanoin näistä supisteluista, että jos pääsis lääkärille tsekattavaksi jo aikasemmin ja sanoi että joo katotaan aikaa, että voisi ottaa pari ylimääräistä käyntikertaa täs raskauden aikana. Noh. kun sitä aikaa mulle soiteltiin niin sain ajan tammikuun puoleenväliin eli ihan sama rv kuin edellisessäkin raskaudessa oli lääkäri. :eek: Että se siitä sitten... Nyt ollut juuri kovasti supistuksia ja olenkin yrittänyt lepäillä paljon ja juurikin isäntä tuolla hoitaa joulusiivoja, itte ei uskalla. Pakko panostaa se kaikki mitä uskaltaa tehdä tuon 1.v esikon hoitoon ja normi kodin hoitoon. Ei myöskään halua jouluksi mihinkään sairaalaan makoilemaan.
Onneksi ei tuosta joulun laittamisesta muutenkaan niin ressiä. Vietetään joulunpyhät sukulaisissa passattavana. :D Saa ottaa rennosti.

Olisi todellakin kiva päästä vähän runsaammille viikoille. Nyt huoli valtava, koska vauva on vielä niin yli pieni. :'(

Onnittelut miumau1 oot selvinny jo noin hyville viikoille. Varmasti helpottavaa. Itsekin yritän uskoa siihen ettei edellisestäkään onneksi pahaa jälkeä ne supistelut tehneet. paikat oli viikolla 32 vähän liikaa pehmenneet mutta ei muuta. Sitten en tiedäkään kuinka käyttäytyi, kun ei mulle ole kontrollista (rv 34) mitään merkintää oliko jotain muuttunu enkä ainakaa muista. ja lääkäriä ei mulla sitten enää ollutkaan.

Mavi. Mulla ainakin annettiin noita nitrolaastareita, heti supistusten lopettamiseksi annetun piikin jälkeen annettiin myös käteen tuo laastari. Pitiköhän vaihtaa kerran päiväs vai aamuin illoin ja varmaan jonku viikon verran käytin yhteensä. ja myös piti supistukset poissa. Tietysti mulle oli määrätty myös lepoa, että enpä paljon mitään noina päivinä varsinkaan kyllä tehnytkään.


Catherine ja pikkukakkonen 24+1
 
Nostelen vanhaa ketjua, koska itselle asia tuli ajankohtaiseksi tuossa kesän korvilla. Kivuttomat supistukset alkoivat hyvin varhaisessa vaiheessa, n. rv16. Jo rv 18 varasin ajan yksityispuolelle, että tarkastavat kohdunsuun tilanteen kun supistuksia tuli niin usein (neuvolalääkäriä olisi joutunut odottamaan kuukauden). Kevät meni enemmän ja vähemmän näiden supistusten kanssa kärvistellessä, muutama ekstratarkistus tehtiin neuvolassa kun pyysin. Kaikki vaikutti kuitenkin olevan hyvin ja jatkoin lenkkeilyä ym. normaalisti.

Rv 30 jouduin kuitenkin yks kaks sairaalahoitoon vajaaksi viikoksi kun supistukset muuttuivat kipeiksi ja säännöllisiksi. Sama toistui rv 32. Pahimmillaan supistukset tulivat usean tunnin ajan n. 3 minuutin välein.
Lääkärin määräyksellä sain n. rv 30-34 estolääkitystä (monensorttisia hoitoja, lääkkeitä piikkinä, tipalla ja tablettikuurina). Viikkoon 37 olin täyslevossa kotona, mitään ei saanut tehdä, suihku- ja vessalupa oli.
Kohdunsuuhun supistukset vaikuttivat lyhentävästi mutta hyvin hitaasti. Eli TOSI KIPEÄT supistuksetkaan eivät aukaisseet tai lyhentäneet kohdunsuuta missään vaiheessa ns. hälyttävästi. Lapsivesi ei mennyt.

Nyt menossa siis rv 37+2 ja vielä ollaan yhtenä kappaleena. Lepo auttoi minulla todella paljon ja neuvolan lääkärikin ihmetteli miten pitkälle ollaan lopulta päästy... Nyt riemuitaan täysiaikaisuudesta ja siitä, että on lupa jälleen liikkua :)
Voimia kaikille niille, jotka joutuvat vastaavaa kokemaan. Ehkä tarinani voi hieman pelkoja lievittää :hug:
 
Heippa! Täällä yks rv 17 huiteleva ja aattelin alkuviikosta käydä näytillä näistä suppareista. Toista odotan, selkeitä supistuksia ollu jo monta viikkoa. Teen kohtuu fyysisessä yksikössä lähihoitajan hommia joten töihin ei todellakaan tarvii palata.. Toisaalta vähän hirvittää, jos nää paikkoja kypsyttää mut eihän se auta, jos kypsyttää niin kypsyttää. :/
 
Täällä myös yksi supistelija. Ketju hyppäsi silmille juuri oikeaan aikaan sillä tänään harjoitussupparit (joita on ollut viikosta 10 asti) ovat muuttuneet kipeiksi :|

Kävin nuiden supistelujen takia lääkärissä rv 12 ja rv 21. Molemmilla kerroilla katsottiin ultralla ja paikat oli kiinni ja kohdunsuun pituus sen 3cm niin kuin alusta asti.

Esikoisen aikana mulla ei ollut harkkareita ollenkaan ja siksi tämä on mulle ollut muutenkin jo vähän kummallista mutta olen uskonut lääkäreitä että kaikki on normaalia ja kuuluu asiaan. Tänä iltana alkoi sitten supistuksen aikana menkkamaisesti juilimaan ja tälläkin hetkellä repii ihan tuonne jalkaan asti vaikka nyt uuri ei supistakkaan. On kyllä suoistellut pitkin päivää ihan komiasti.

Olen käynyt lääkärillä myös selkäkipujen takia ja hain niitä varten sitten tukivyön. Vyö aittaa selkään jonkin verran mutta lisää puristukselaan myös supistuksia. Tuntuu kyllä että tai taa ola hiivatulehdusta tulossa että jos vaikka sen lääkitsisi tässä alkuviikon aikana ja jos ei ala helpottumaan niin soitan neuvolaan. Mulla on kyllä neuvola aika reilun viikon päästä ja heti parin päivän päästä siitä lääkäri. Katsotaan jos sinne asti tohtisi odotella.

Viikkoja nyt kasassa 25+1 joten saisihan tuo poika vielä tovin köllötellä massussa :)
 

Yhteistyössä