Heinäkuun hellemasut -15 *maaliskuussa*

StaRR: mulla ainakin liika istuminen provosoi liitoskipuja ja lisää kohdun supistusherkkyyttä (tosin niin tekee liika liikkuminenkin) ja välillä ollut myös noita vihlaisuja varsinkin nopeiden liikkeiden yhteydessä. Nämä kaikki ainakin ihan normaaleja oloja, joita ollut aiemmissakin raskauksissa...suhtaudun lähinnä niin, että tekipäs inhottavaa ja jatkan hitaammalla tahdilla hommia. Koitan jokapäivä liikkua jonkin verran joko työpäivän muodossa tai sit vapaapäivinä jumppailen/käyn 30-45min kävelylenkillä ja muutenkin puuhailen aktiivisesti kotona. Istuminen on ihan myrkkyä tällä hetkellä, jos unohdun koneelle esim. 30minuutiksi, niin tiedän istuneeni.

Valkovuodosta: sen määrä ja laatu vaihtelevat raskauden aikana ja varsinkin sokeriset ruuat/valkoisia jauhoja sisältävät jutut lisäävät hiivatulehduksen riskiä. Kellertävä runsas vuoto ei ole mitenkään poikkeuksellista raskausaikana, joskin inhottavaa :/
 
Heips

StaRR Minä voin samaistua kaikkiin noihin sun oloihin. Itekin oon tosi raihnanen ja näin se on ollut joka raskaudessa. Tällä hetkellä ei just ole päivässä hetkiä että ois ihan ok olla. Millon mitäkin. Kyllä se käy hermoillekin sit välillä vaikka kuinka rasksus on myös ihanaa aikaa. Mutta minulle se on myös tuskaista aikaa. Joten haleja sulle!

Valkovuodosta.. mulla se oikeen holahtelee kun hermostun, on stressiä tai liikkuu ulkona. Outoa. Eilen olin ihan ressi-erkki koko päivän niin housuja sai vaihtaa ja p.housunsuojaa kans useasti.

Rankka vkl takana. Olo sen mukainen. Kävelen kun Ahtisaari p*skat housussa :D. Huomenna ois neuvola jolta en odota taaskaan mitään. Ei se th ole kiinnostunut kun siitä millo voi toivottaa heiheit minulle.

Mutta munnaa on tullunna tännään :D. Oikein mukavaa palmusunnuntain jatkoa =)

Nelli & Timpsu 25+6
 
Hei naiset!

Terkut Keski-Euroopasta! Käytiin pitkä viikonloppu kaupunkilomailemassa ja hyvin kyllä meni. Joku kyselikin matkusteluista ja tosiaan meillä tässä on ollut Kaukoidän reissu muutama viikko sitten ja nyt tämä ja ihan hyvin vielä näillä viikoilla ainakin jaksoi ja uskoisin että jaksaisi vielä myöhemminkin jos olo on muuten ollut normaali. Menopäivänä eli torstaina iltapäivällä alkoi kyllä ekaa kertaa supistella niin että sen ihan huomasi mutta ei onneksi kipeästi ja siihen auttoi kun hiljensi vähän kävelyvauhtia. Metrolla tuli kyllä kuljettua pienetkin siirtymät, mitkä normaalisti olisi kävelty. Ja voi aaah niitä pariisilaisia lastenvaateliikeitä :heart: Olisin voinut ostaa typylle ihan kaiken mutta yritin pitää jonkun järjen päässä...

Viime viikolla käytiin muuten 4D-ultrassa, ihan vaan uteliaisuudesta ilman mitään lääketieteellistä syytä. Tyttö oli tällä kertaa kovin itsepäinen eikä suostunut juuri kasvojaan paljastamaan. Alapäänsä kylläkin, joten kyllä se rakenneultran tyttölupaus nyt varmistui. Kivaa tässä on se, että tytön vastahakoisuuden takia saadaan ilmainen uusinta, joten mennään nyt lähiviikkoina moikkaamaan vauvelia uudelleen. Ja kätilön tekemänä Lahden Perhe Artessa ei ollut edes pahan hintainen.

Painoa on täällä kertynyt 4-5 kiloa. Isoksi ongelmaksi on muodostunut ummetus. Ei auta juomisen lisääminen, liikkuminen eikä kuitu ja nyt oon ottanut Pegorionin säännölliseen käyttöön niin saa mahan toimimaan edes pari kertaa viikossa :| Onko muilla tätä vaivaa?

Hemoglobiini jatkaa laskuaan ja oli viime viikon neuvolassa 95. Mulla siis myös normaalisti n. 140 ja edellisellä kerralla sain valita otetaanko vai ei. Silloin oli 105 joten ihan hyvä että tsekattiin. Oireita ei kyllä ole, joten voi mennä ihan fysiologisen keskiraskauden laskun piikkiin mutta kyllä oon yrittänyt rautaa syödä ja vaihdoin Obsidanin Maltoferiin just ton ummetuksen takia. Tosiaan siis terkka sanoi mullekin että jos lähtötilanne on hyvä niin ei sitä tarvitse kontrolloida rutiinisti jos ei ole oireita mutta pyytäkää ihmeessä jos asia mietityttää, kyllä jokainen saa se itse päättää eikä terkka voi sitä kieltää.

Tuosta Nellin viimeisestä kommentista tuli muuten mieleeni että onko muilla ollut kipeitä tuntemuksia seksin jälkeen? Maha toki aina silloin kovettuu kunnon palloksi mutta välillä mulla on vihlonut ihan jäätävästi alamahaa ja siitähän seuraa sitten se, ettei meinaa oikein uskaltaa seuraavalla kerralla heittäytyäkään niihin touhuihin täysillä :( Nopeasti ne kivut menee ohi kun makaa vaan paikoillaan mutta vähän pelottavalta tuntuu..

Ja mitähän muuta vielä piti kirjoitella... Paljon oli mielessä mutta aina unohtuu suurin osa. Sympatiat teille kaikille, joilla erinäisiä vaivoja on alkanut tulla. Kyllä itsekin joinain päivinä totean, että tää raskaana oleminen on kyllä sieltä ja syvältä mutta onneksi maha on niin ihana ja vauvan potkut jotain niin käsittämättömän ihmeellistä, että se aina auttaa. Mielialanvaihtelut on onneksi vähän helpottaneet mutta kyllä nekin silloin tällöin muistuttavat olemassaolostaan.

Mukavaa uutta viikkoa kaikille teille!

Säihkiss 24+0
 
Heips

Säihkiss Mulla seksin jälkeen kans semmosta että tarviis melkee pyörätuolin sängystä vessaan :D. Mutta onneksi menee nopsaan ohi. Tuo eilinen munakommentti liittyi kyllä ihan erilaisiin muniin :D

Neuvolassa ei just niin mitään. Painoa kuulemma just sen verran per viikko ku pitääkin (500g/vk). Liikaa joka tapauksessa. Torstaina meen s.rasitukseen ym.passtottaviin labroihin mitä lääkäri laitto viime viikolla. Seuraava neuvola rv30, sit lääkäri rv35-36 ja sit joskus neuvola jos ennättää enää. Eli tuskin.. jos tääkin syntyy viikon parin etuajasss niiku jokainen, kaks 38 ja kak 39 viikoilla.

Harmaata viikonalkua, sään puolesta ainakin. Muutoin aurinkoista mieltä.

Nelli & Timpsu poks 26+0
 
Jaahas vauva on vaihtanut asentoa mahassa, ei ahdista niin paljoa mikä tietysti on hyvä :).

Mulla on sokerirasitus keskiviikkona, kummassakaan aiemmassa ei ole ollut mitään häikkää mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka tässä sitten olisikin. Ärsyttää vaan kun siinä menee niin kauan... ja sitten on ihan hirveä nälkä.

Mulla ei ole kipeitä tuntemuksia seksin jälkeen ainkaan vielä (synnytyksen jälkeen niitä sitten riittääkin).

Ai että kun nämä kellon siirrot ärsyttää, kun nyt olen kuin nukkuneen rukous töissä.... pitää varmaan hakea kahvia mutta sitäkään kun ei saa pahemmin juoda.

ipna 25+1 (enää vajaa 15 viikkoa LA:han)
 
Nelli, arvelinkin että saattoi olla enemmän semmoinen pääsiäisaiheinen munakommentti :) Mutta minkäs teet kun on tämä mielikuvitus tämmöinen, heti oli muut munat mielessä :D

Se unohtui sanoa että mulla myös ens viikolla luvassa sokerirasitus, se ensimmäinen ja ainoa. Ikä siis kun on vaan riskitekijänä. Ne on niin hurjan tiukat ne viitearvot että kyllä vähän jänskättää..
 
Mulla ois huomenna taas verikokeet aamusta, otetaan sokereita ja kilppariarvot torstain äitipolikäyntiä varten. Mä en oo kyllä yhtään siedättynyt näille verikokeille vaikka labrassa hyppään tuon tuostakin..
Tänään on tullut sellainen ihana pikkuvaiva, tai alkoi jo eilen illalla, et kun istun niin alkaa pistämään tohon johonkin mahalaukun kohdalle, siis vas.puolelle rinnan alle, ei ihan ylös vaan tohon johonkin mahalaukun kohtaan siis. Veemäinen tunne. Makuulla ei satu mut istuessa :mad: Ei ihan koko ajan mut kuitenkin usein. Sanoisin et todella inha tunne kyllä. Liittyyköhän närästykseen kun välillä röyhäistäessä mulla tulee oksennusta/ruokaa takaisin suuhun :x En tiedä kun en oo koskaan närästyksestä yms. kärsinyt. Mietin sitäkin et voiko liittyä vauvan asentoon kun tuntuu tuossa toisella puolella välillä enemmän olevan. Tai sit mun sisäelimet on turvonnu palloks :kieh:
Mulla lohkes hammaskin tuossa viikonloppuna ja ylihuomenna olis hammaslääkäri ja sit toisen hampaan juurihoitoakin pitäis jatkaa. Siinä toinen asia verikokeitten lisäks mitä inhoon yli kaiken mut pakkohan sinnekin on mennä..
Ainiin, sokerit heittelee taas/vieläkin ihan omissa sfääreissä.. insuliinia nostettu niin et huimaa jo ajatuskin. Sitä en vaan edelleenkään ymmärrä et mulla on ihan samat arvot ilman insuliinia niin miksei mun kroppa reagoi mitenkään siihen et pistän yli 50ky kerralla? Ei näy missään arvoissa. Ei tajua.
Tuosta yhdynnästä niin ei ole kipua onneks sen jälkeen mut sängystä nouseminen (kuten muutenkin) on oma hommansa.
No, mut yritän olla iloisella mielellä vaikka kaikki taas ärsyttääkin :rolleyes:

StaRR 26+5
 
Moi,

seksin jälkeen on hetken aikaa liikkuminen jooo aika hankalaa, mielenkiintosta touhua saada ittensä vessaan :D Ja hiukkasen supistelee tietty, mutta ei sitä ilmankaan haluu olla :whistle:

Uutena (tai tarkemmin ajateltuna on jo jonkun aikaa vaivannu) oireena tullu sellanen kauhee palantunne kurkussa, tosi inhottava tunne. Vaikee ees selittää miltä tuntuu, kun ei oo sellanen ku esim sillon ku itkettää eikä oo kurkussa samallalailla kun vaikka kurkun ollessa kipeä. Täytynee soitella neuvlaan ja kysyä tästä.

Turvotusta on ihan kiitettävästi, jalat oon iltasin ihan pökkelöt ja sormuksien pitäminen alkaa tehdä tiukkaa.

Hyvää pääsiäisviikkoa kaikille =)

KeepGoing 27+3
 
StaRR Oisko sitä että kohtu niin ylhäällä ja painaa mahalaukklua ja kaikkee siellä ja tekis sen pistämisen tunteen? Vaikka mulla maha ei sillai noise ylös, on se niin iso että istualteen olo tekee tuskaa jos ei saa röhöttää taaksepäin. Ja närästyskin vois johtua juuri tuosta. Oisko muilla muita ideoita ? :D

KeepGoing Onko sulta otettu kilpparikokeita? Voisko liittyä johonkin sellaseen? Kuullostaa inhottavalle vaivalle :(.

Kysymys!! Onko kellään sellaista erittäin pistävää/vihlovaa kipua kohdun reunalla alamahalla? Mulle tulee aika usein ja kipu on niin jäätävää etten pysty edes senttiä liikahtaa. Kestää kauan.. vartinkin saattaa kerralla kestää. Tulee öisin monesti mutta nyt ollut päivä aikaankin. En yhtään tiedä mitä se on vaikka kui on viides raskaus ja kaikki maailman vaivat aina niin tällasta ei koskaan. :O
Ja on tää olo kyllä niin raihnanen kaikinpuolin että kohta en pääse liikkumaan enää. Aivan kauheet paineet alamahalla, liitoskivut että toosa halkee, supistaa.. kävelen iltasin ksksinkerroin. Päivällä vaapun kuin ankka. Ei todella ole hetkeä että kaikki ois hyvin. Nooh, kävelenpähän silti ja niin kauan liikettä pidettävä yllä. Lenkille tmv.on turha enää haaveilla.

Sori valitus. Ihan pikkasen piti avautua taas :D
 
Viimeksi muokattu:
Voi nelHM ja kaikki muut vaivojen kanssa painivat. Mulla on ollut tuota pistävää/vihlovaa kipua (esim. joskus kun aivastan, käännän kylkeä jne), mutta olen olettanut sen liittyvän vain kohdun kasvuun ja kiinnikkeisiin koska ne on kuitenkin olleet väliaikaisia. Tosin mulla ei noin kauaa kyllä kestä ihan vain muutaman minutin maksimissaan.

Itse saan olla kiitollinen että pääsen ainakin vielä toistaiseksi melko pienillä vaivoilla... lenkille nyt ei välttämättä ole asiaa, mutta noin pääpiirteittäin voin ihan hyvin (varsinkin nyt kun ilmeisesti mukelo on vaihtanut asentoakin niin ei paina keuhkoja samalla tavalla)

StaRR sanoisin että noi vaivat ylävatsalla liittyy närästämiseen ja siihen että kohtu alkaa painamaan noita sisäelimiä. Mä olen kärsinyt joka raskaudessa närästyksestä ja nytkin öisin syön rennietä...

ipna 25+2
 
ipna Kiitos <3. Tollasen repäisytyyppisen vihlasun tunnistan itsekin kasvukipuina ja ollu joka raskaudessa, ekoissa enemmän ku esim.nelosen ja tän vitosen odotuksessa. Mutta tämä tulee ihan levossa, just yöllä monesti ja nyt alkanu tulla kun istuskelee aloillaan. Todella inhottavalle tuntuu ku lamauttaa täysin. Varmaa vaa viimesetkin kuinnikkeet katkee vähintään ja kroppa hajoo lopullisesti :D. Kyllä tämä on ehdottomasti viimenen raskaus, fysiikka ei kestäs yhtäkään enää. Mutta silti, pieni masokisti Nelli nauttii ihanasta pallomasusta ja potkuista <3

Mukavaa tiistaita kaikille!

Nelli & Timpsu 26+1

Muoks. Kuka ottas huhtikuun pinon
? =)
 
Viimeksi muokattu:
"salla07"
Aamusta neuvola :) saas nähdä, oliko tässä puolivälissä jokin lääkärikäynti?
Toin tänään turvakaukalon kotiin, cybex aton 2 sinisenä/turkoosina <3
Vauva viihtyy edelleen perätilassa, en tunne liikkeitä ikinä muuten kuin vasemmalla alhaalla, ja pää punkee joskus oikealle kylkiluihin jos löhöän sohvalla tms lysyssä itse. Sokerirasitus ekaa kertaa edessä varmaan, kun kolmas oli 4.45kg eli aika reilun kokoinen.
 
"Salla07"
vatsa kasvaa keskikäyrällä tasan, paino on uusilla kymmenluvuilla (+5kg), lähete sokerirasitukseen. tänään ei turvota, verenpaine ok, ei tulehduksia jotka aiheuttaisi suppareita. sanoin kyllä että synnytän mieluusti perätilassa, jossi tää nyt kääntyisi, kuin että mua leikattaisiin. hrr!
nyt odottelen tässä hoitopöydän osia tulevaksi =)
 
Perätila ja synnytys, tuli tuosta Sallan kommentista vaan mieleen että itse en kyllä tiedä mitä tekisin jos vauva perätilassa. Toisaalta en kyllä haluaisi leikkaustakaan... Entä te muut?

Muhkea masu alkaa olemaan jo sinullakin Pajunkissa, eihän sitä oikein voi välttää etteikö se kasvaisi.

Salla07 mulle terkka sanoi edellsessä neuvolassa että sf mittaa ei vielä oteta kun antaa näillä viikoilla niin epävarmoja tuloksia. Seuraava neuvola parin viikon päästä niin sitten vasta mittaillaan...
 
Heips

Perätila Pelottas synnyttää! Sektio, vielä kamalampaa jos suunnitellusti tehtäs. Hätäsektiollehan mitään ei mahda ja se on aina sit aiheellinen. Etuistukan kanssa kääntöä ei alettas yrittää. Joten mulla se menis pt-synnytykseen tai sektioon.. Mutta onneks tää nyt oli rt ja toivottavasti pysyykin!

Sf mitta Kyllä täällä mitataan rv20-> sitä joka kerralla. Tosin noita neuvolakertoja on niin vähän että ei monesti tuu mitattua. Mulla eka mitta rv22 kelaneuvolassa.

Pajunkissa Kaunis massu =)

Täällä suursiivousta tehty, pienikin saatiin hoitoon niin miehen kaa kaksin kävi nopeammin. Nyt tulee kyllä kuolema! Hyvä kun pääsen liikkumaan taas. Uutena vaivana alkoi eilen sisäreisien polttelu, mahakin oli sekaisin kolme päivää..*tänään onneksi se vaiva on poissa. Eteenpäin hitaasti mutta varmasti :D!

Pajunkissan kuvien innoittamana omastakin masusta just nappastu kuva =)

Ja vielä huhuuu! KUKA OTTAS HUHTIKUUN PINON??

rv 26+2 :)

Nelli & Timpsu 26+2
 
"Salla07"
en mäkään ekaa olisi halunnut PT synnyttää, mutta ehkä sekin olisi ollut helpompi nakki kuin avotarjonnassa, käsiposkella 45min tuloaan tehnyt kaveri :D
sitten taas tytöt (3790, 4450) on tulleet 5min ponnistusvaiheella. eli eiköhän sellainen siro (ainakin siis nyt) vauva mahtuisi tulemaan ihan reippaasti. tätä mieltä oli ainakin nlantäti =) mulla on myös siis edessä istukka.
tänään oli kelaneuvola, mutta effica oli nurin ja ei saatu tietoja-olipa jonot lääkärin puolella, kun ajanvaraus ei toiminut ja ihmiset joutui jonottamaan niinkuin ennen vanhaan :D
ja minusta aina on sf mitattu, tosin mun vatsa näkyy kyllä niin hyvin jo että..
 
Salla Kait sitä haluis rt:ssä kaikki synnyttää jos valita vois =). Mulle kyllä sanottu nyt että pt synnytykset on ihan turvallisia ja onnistuneita suurimmaksi osaksi. Mulla kans ponnistusvaiheet menny nopeesti: 1. 5min, 2. 6min, 3. 5min ja 4. 2min mistä toinen minuutti tuli ku kätilöt sääti hanskoja käteensä kun eivät uskoneet että nyt tulee. Muutamalla työnnöllä noi kaikki onneks tullu. Tulis vaa vikakin!

Voi elämän kevät tätä olotilaa :O. Nyt ois vieraat syötetty ja kahvitettu ja kaikenlaista pakollista ohjelmaa vielä tiedossa. Hajoon!
 
"viliina84"
voiku sulosia masuja teillä :). Mul ei oikeestaa oo tullu kuvattuu mahaa ollenkaa koko raskauden aikana.. oisko peräti yks kuva tullu otettuu :D.

Neuvolassa eilen käyty piiiiiitkästä aikaa. Sf-mitta oli 24cm, vähä keskikäyrän yläpuolel. Painoo tullu alkutilanteesta 4kiloo (huh, onneks ei enempää vielä). Sokerirasitukses ei tartte kuullma käydä ku aikasemmat muksut ollu sopivan kokosii, enkä itekkään ylipainoinen ole.

Tänää käyty vähä käyrillä pötköttelemässä ku vetäsin töissä mahtavat lipat. Vauvalla onneks kaikki kunnossa ja saatiinpa muistoks 3D tai 4D kuvaa (kumpaa liene?! molempii termei käytti ku ultraili vauvaa), aijemmi ei oo päästykkää kattelee 4D kuvaa :D.

Perätilasynnytyksest sen verra et mä menisin sektioon :). Yks perätilatapaus takana, jossa päädyttiin sektioon koska vauvan pää oli jumissa jossain tuolla. Eka ultraava lääkäri oli sillo sitä mieltä et synnytykses ei oo mitää ongelmaa, sit toinen kuitenki viel katto ja se huomas et pää jännässä asennossa. Ja näin ollen suositteli sektioo, mikä oli kyl helpotus. Leikkaavalla lääkärilläki oli vaikeuksia saada vauva ulos pään asennon takii, joten tuskinpa synnyttäminen ois päättyny hyvin... Mutta onneks ne taitaa noissa perätilatapauksissa tutkia tosi tarkkaan etukäteen tilanteet ennen ku päästäävät synnyttämään :)

Nytpä nukkumaan, rankka päivä takana :)

Viliina84 + nipsu 26+4
 

Yhteistyössä