Heinäkuun Hellemasut 2012 **TOUKOKUUSSA**

Tipetsu, kyllä vauvan saa viekkuun jos ei mitään komplikaatioita vauvelille tule :) Ja voit pyytää että saat, se edistää paranemista! Mun esikko oli kolmatta päivää teholla, mutta maito nousi kun sain esikkoa pitää rintaa vasten ja tungin itseni pakolla pumpuille lypsylle. Mä olin tosi huonona (ensektiosta niinkään vaan siitä et 6päivää kesti koko hemmetin synnyttäminen kaikkine käynnityksineen) ja jaksoin harvoin vauvelia alussa köäydä katsomassa, mutta joka kerta sylittelin ja pidin rinnalla ja hyvin alkoi nousta. Moni sektioäiti sai vauvaa kyllä vierukselle ihan heti (yöaikaan on huonompaa jos sektio tehdään, silloin usein äiti laitellaan nukkuu ja aamusta sit vauvaa hoitaa). Kyllä tietenkin sektio ei ole pikku juttu, se on suurin ihmiselle tehtävä vatsan alueen leikkaus mm. jos lasketaan monenko kerroksen läpi mennään ja missään muussa ei mennä niin monen kerroksen läpi kun sektiossa, mutta äitihormoonit on hienoja, ne pelaa kyllä. Ja ei kaikki ei tarvitse suunnatonta kipulääkitystä, ja vaikka tarvitseekin niin imetys ym ei ole kiellettyä! Päin vastoin, kannustavat sektioäitejä toimimaan vauvan kanssa, sitä nopeammin parantuu. Minä pääsin 5päivää ´sektiosta pojan kanssa kotiin, olisin voinut ihan hyvin lähteä jo aikaisemmin ellei poika olisi ekaa 3 päiväänsä teholla viettänyt. Ja kuulema ihan normaalisti parannuin. Ite mietin ihan suoraan sanottuna, että jos esim. persus olisi revennyt niin luultavasti se olisi ollut kipeämpi (ainakin moni äiti jolla persikka oli ruvella oli tuskaisempia kun sektioäidit). Tietysti se on ihmiskohtaista, mutta meitä oli osastolla monia joilla sektio oli takana, ja suht hyvin suurin osa voi :) Onhan se kamalaa jne. Mutta sen vaan unohtaa kun se vauva :heart: Mä kanssa ahdistelen, että joudunko toiseen sektioon, ennemmin toki minäkin alakautta tekisin.. Mutta ei siinäkään nyt kauhua ole jos sektio tulee. Joten TIPETSU, älä syyllistä itseäsi etukäteen :heart: Meni miten meni niin nyytti syliin ja eikun elämään vauvan kanssa. Pian unohtuu oli se tapa saada vauva mikä tahansa.
 
Mua vaan niin pelottaa se sektio. Olin siis laparoskopiassa v .2010 alussa ja olin niin pirun kipeä 2 viikkoo. Toivun tosi hitaasti leikkauksista...Ja kun IVF:n punktiossakin tuli komplikaatoita niin hirvittää ihan oikeesti. Laparoskopiankin jälkeen tuli kohtutulehdus..
Eilen siellä perhevalmennuksessa puhuttiin että 2 pvää alatiesynnytyksestä ja sektiosta 5pvää osastolla prkl!
 
Tipetsu,noista sektion riskeistä..niin sehän riippuu siitäkin,MIKSI se sektio tehdään.Etisen istukan kanssa synnyttäminen vasta onkin hengenvaarallista..sektiot ovat yleensä kuitenkin hyvin turvallisia,ainakin verrattuna riskisynnytyksiin."Mukavuuden takia"-sektiot sitten vähän eri juttu.Ja onhan se niin,että sektio on kontrolloidumpi tapahtuma,eipähän tule lapselle hapenpuutetta tms.
 
Tiepetsu, tuosta osastolla olemisesta, riippuu niin monesta seikasta kuinka kauan siellä loppujen lopuksi on. Esikoinen on syntynyt pe aamusti klo 4.28 ja kotiin taidettiin päästä maanantaina (muistaakseni), toinen on syntynyt ke aamusti klo 8.30 ja kotiin päästiin lauantaina. Tokan kanssa oltais päästy päivää aiemmin jos vaan pikkuisen sokeriarvot olisivat olleet hyvät. Nytkin siis edessä se että seurailevat pikkuisen sokeriarvoja kun mulla on rd.

Maijamehi ja katkarapu rv 30+0 (poks poks:))
 
Moikka!

Onko muilla sektioiduilla kuin JA82 ollut kipuja vanhan arven kohdalla? Esikoinen syntyi sektiolla seitsemän vuotta sitten ja aina välillä tuo leikkauskohta on kiristelly ja nyt taas se päätti ilmoittaa itsestään :/.

Muuten tuohon sektiokeskusteluun, että minä en koe olevani epäonnistunut naisena, vaikka lapsi onkin syntynyt leikkaussalissa eikä synnytyssalissa. Tietysti joutuihan sitä haavaa varomaan ja oli se välillä kipeä ja muistutteli itestään vielä myöhemminkin. Mutta yllättävän hyvin siitä liikkeelle pääsi. Tällä hetkellä on vielä auki millä tavalla tämä pieni syntyy tähän maailmaan, mutta sekin selviää kyllä parin kuukauden kuluessa.

Joku toinenkin uudelleensynnyttäjä oli törmännyt samaan kuin minä, ettei lääkäriaikaa oltu edes tarjoamassa. Aika mielenkiintoista että oletetaan uudelleensynnyttäjien olevan jotenkin lääkärien tarpeen ulkopuolella. En ole ihan täysin tyytyväinen tuohon minun neuvolan terkkaan, mutta olkoot ja menkööt, en jaksa alkaa vaihtamaan, pääasiassa tulemme kuitenkin juttuun.

Mä olen ihan tohkeissani, kun kesä on selvästi täällä, järvet ovat vapautuneet jäästä ja ensimmäiset puiden silmut pullistelevat komeasti. Bikineitä ja shortseja katselin vähän, kovasti toivon lämmintä kesää niin ei muuta tarvitse päälle laittaa jos en kotoa poistu :)

Mukavaa viikonlopun alkua!
 
sektio arvesta mullakin se jo kyl kohta 8vuotta vanha arpi,ei ole mitenkään jomotellut tai kipuillut,nyt raskauden aikana.

Ja niinhän se riippuu kaikesta et kuinka ite parannut ja vauva,sektiosta.
Mulla silloin tulehtui tuo haava ja sain siihen suonenkautta lääkettä,joten siksi jouduin olla osastolla sen 6päivää.

nyt lähtö kohti neuvolaa,tulen kertomaan myöhemmin uutisia!
PTT 30+2
 
huomenta hellemasut!

Mulla ei ole sektiosta kokemusta, mutta ymmärrän aika hyvin nuo laidasta laitaan- tunteet. Henk. koht mä en ymmärrä tippaakaan niitä sektion "halveksujia" enkä yleensäkään että aina pitää tuomita toisten tekemät ratkasut, olipa ne minkälaisia tahansa. Tämä netti on tuossa suhteessa niin paha paikka; aina löytyy niitä ihmisiä, jotka tuomitsee sun tekemät ratkaisut. Joko teet lapsia liian nuorena tai liian paljon tai synnytät väärällä tavalla.. Minusta jokainen äiti on äärimmäisen arvostettavaa työtä tekevä ihminen! Hyvä me :)

Ja tuosta uudelleensynnyttäjien "hylkäämisestä". Minusta on aivan käsittämätöntä, että mä olen raskaana viikolla 28 enkä ole tavannu lääkäriä vielä yhtään kertaa. Terveydenhoitajalla neuvolassa oon käyny kolme kertaa.. Onneksi ei oo mitään ihmeellistä, ja verenpainetta mittailen kotona, eli sinänsä ei haittaa. Mutta jotenkin aivan ihmeellistä.

Mulla on tullut järkyttävä pesänrakennusvietti. Samanlainen ku kahdelta aikaisemmaltakin.. Nyt pitäis pari viikkoa jaksaa painaa koulun kans, ja sen jälkeen pääsen tekemään suursiivouksen ja laittamaan vauvan jutut valmiiksi. Sitä odotellessa!

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille hellemasuille (ja vaaveille tietenki)!

Ruususuu 27+6
 
Eihän se sektio ihmistä huonommaksi tee. Itse pelottaa se sektio siinä mielessä että miten se parantuminen yms. Olin vajaa kaksi vuotta sitten laparoskopiassa ja minullakin se toipuminen kesti pari viikkoa. Haluaisin kovasti että synnytyksen jälkeen pääsisin mahdollisimman nopeasti kotiin vauva kainalossa ja pystyisin olemaan myös isomman lapseni kanssa. Ainakin laparoskopian jälkeen oli kaiken maailman kantorajoituksia yms. ja silloin tehtiin vain kolme reikää vatsaan. Mutta eikö se sektio toimi samalla periaatteella kuin synnytys, että ne ei vaan leikkaa sitä vatsaa auki vaan käynnistyessä vauva tulee ulos? ja eikös sillon ala ne "hormonitkin" hyrräämään ihan normaalisti? :)
 
Hei kaikille!

Toivottavasti täällä voidaan paksusti :D

En ole ehtinyt kirjoittelemaan kuulumisia, kun aika on kulunut töissä ja pikku pojan kanssa 1,10 vuotta. Kesäkuun alussa alkaa äitiysloma niin sitten pystyy taas aktivoitumaan enemmän. Kyllä se odotusaika on kieltämättä erilaista ensimmäisen aikana kun vertaa tilanteeseen nyt. Aika paljon muita asioita tulee mietittyä. Vaatteitakaan ei ole ostanut, kun kaikki tulee esikoiselta. Postissa odottaa kuitenkin äitiyspakkaus : )

Mukavaa päivää kaikille! Täällä ollaan vapun jälkeisen flunssan toimipilaana.
 
Sektiosta, täydennän vielä ettei mulle oo sektiota tehty, lähinnä aattelin ettei se aina merkkaa sitä että nopeesti heivaavat sairaalasta pois jos on alakautta synnyttänyt. Synnytys on synnytys on se sitten sektio tai ns. normaali synnytys. Tsemppiä kaikille meille, synnytetään me sitten mitenkä vain=)

Neuvolalääkäristä, mulla kolmas raskaus ja joka raskaudessa oon käyny 3 kertaa nevolalääkärillä. Mun mielestä se on hyvä ku silloinhan tutkitaan just toi et onko kohdunsuulla jotain tapahtunut. Vaikka en niin tykkääkään tuosta rönkkimisestä, mutta kuitenkin. Ja eikös varsinkin uudelleensynnyttäjillä voi tuo kohdunkaula lyhentyä aiemmassa vaiheessa samoin kuin paikat voivat avautua..

Omaan napaan ei uutta, vauva vie vaan enemmän tilaa kuin aiemmin. Joten tietyt liikkeet tuntuvat vähän hassuilta/hankalilta. Kuten esim. tuon vajaa 2 vuotiaan pukeminen/riisuminen ulkovaatteisiin/ulkovaatteista. Lisäks öisin on hankala löytää sellaista hyvää asentoa jossa nukkuis.

Maijamehi ja katkarapu rv 30+1
 
Neuvolalääkäristä: Ilmeisesti vaihtelee käytännöt tämänkin suhteen hirveästi. Itse olen ensisynnyttäjä ja olen käynyt kerran neuvolalääkärilla n. rv 25 hujakoilla. Muita käyntejä ei sitten käsittääkseni olekaan jos ei ole itsellä tarvetta. Synnytystapa-arvio vielä tulee.

Synnytystavasta: Tässä kun mietin niin kaikki paitsi yksi mun lähipiirissä olevista viimeaikoina lapsen saaneista (viimeisen 5v. aikana) ovat synnyttäneet sektiolla. Kukaan ei tosin tätä ole alunperin halunnut mutta mm. yhdellä lapsen sydänäänet katosi aina kun alkoi supistaa ja toinen sai kaksoset joita ensin meinattiin odotella alakautta tuleviksi mutta sitten päädyttiin hätäsektioon. Eipä heistä kukaan ole kokenut olevansa yhtään huonompi kuin alakautta synnyttäneet ja kaikki ovat toipuneet hyvin. Ainankin minun tietääkseni. :) Itse toivon että voisin synnyttää alakautta koska mulle ei ole koskaan tehty leikkausta, ei minkäänlaista, ja sen takia sektio pelottaa enemmän kuin alatiesynnytys + haluan miehen paikalle mikä ei ainankaan täällä onnistu jos on hätäsektio. Etukäteen sovitussa saisi olla mukana mutta mies jo ilmoitti että sinne ei tule jos niin käy. Mutta loppupeleissä eipä sen ole väliä millä tavalla se lapsi sieltä ulos tulee. Pääasia että tulee. :)

( . )
Täällä kovasti odotellaan että tuo remppa valmistuisi. Vauvan huoneesta ei puutu enää kuin lasikuitutapetit, niiden maalaus ja listojen kiinnitys. Tapetoimaan päästään sunnuntaina kun saadaan mun isä avuksi joten eiköhän jos hyvin käy niin remppa ole valmis ensi viikon alkupuolella. :) Sitten ois vielä vaatehuone remontti joka on tehtävä tässä samalla loppuun.

Omena ja Pikku N 28+2
 
neuvola kuulumisia aaarghhh:kieh: jotenkin tuo toiminta ottaa päähän,puhuttiin siellä mun sokereista ja kateltiin saatuja arvoja,ja niiden perusteella ei ole hätää kuhan noudatan herkkulakkoa:kieh: ja muutenkin syön terveellisesti!
No jouduin silti moneen otteeseen sanomaan et haluan et teette lähetteen äippäpolille!! no menihän se sit viimein perille,ja terkan seurana oli joku kätilö opiskelija,joka tekee sen sit terkan kans..

-Pissa puhdas
-Verenpaineet ok
-Painoa -2kg,edellisestä kerrasta!!!!! et jotakin hyötyä ollut tästäkin ruokavaliosta!
-vauva oli raivotarjonnassa,eli pääalaspäin
-sf mitta huiteli 30:ssä

Uusi neuvola ajan sain 2viikon päähän.
ja puhetta oli et kuinkahan mahtaa saada 36 viikoille lääkäriaikaa,kun lomalla ollaan,ja toi neuvola on vallan suljettúna heinäkuun:O et eipä oo sinne asiaa enää sillon,ja vauva kun on syntynyt ni sanoi et he ei pääse kotikäynnille,vaan ite joutuu raahautuun neuvolaan!!! kyllä systeemit taas kusee!
PTT 30+2
 
Jos on kiirellinen tai suunniteltu tukihenkilö pääsee mukaan hätäsektioon ei. Ja kokemukseta vi saboa että isä ei siellä näe leikkausta ellei halua. Siinä on iso verho välissä..:) ja isä pääseesit heti vauvan kanssa lähtee osasteolle jos vauvalla kaikki hyvin. Mutta hyvin ymmärrän jos ei sinne tahdo, koska on se sairaala ympäristö ikävä paikka ja varsinkin jos on yhtään kammoja :) muistakaa etä jos esim suunniteltu sektio, tukihenkilönä voi olla vaikka omaäiti tai jos ns. Kiireeliken niin siinökin ehtii soittaa läheisen paikalle jos esim läheisellä vaikka sairaalan alle puolentunkin matka.
 
Äippäpolilta kuulumisia: Istukka on siellä samalla paikallaan,eli täydellisesti peittää kohdun suun :( Sektio edessä,kuten arvasinkin. Hoitaja piti selostuksen sektion kulusta jne. Pelottaa silti ihan sairaasti. Osastolta kuulemma soitetaan mulle sektioo edeltävänä päivänä,jolloin saa tietoonsa kellonajan,niin samalla kannattaa mun kuulemma ottaa puheeksi se että saisin jonkun pienen rauhoittavan tällin kun puudutellaan.Mainitsin sen että kun näitä operaatioita on ollu aiemminkin,niin aina olen hysteerisenä itkeny kun leikkuriin viety..Nyt sit kun makaa sängyllä tietäen että maha leikataan auki,niin voihan siinä joku paniikki iskeä..Ja kyllä pelottaa se toipuminen,voihan perse!
Ykä on raivotarjonnassa mutta eipä se paljon lämmitä sektioo ajatellen.
Kaikki oli hällä hyvin ja kohdunkaulaakin joku 5cm ja kiinni ja kiinteä on. Painoarvio oli nyt 1908g,3vkoa sitten oli 1129g..:) Koitin tsuumailla jalkojen väliin ja luulen nähneeni siellä pippelin! :) tai sit se oli napanuora tms..Mut näytti jotenkin pienemmältä kuin napanuora,olen senkin nähny monesti.
Eli siis meidän vauva syntyy 15.6.2012! eli sillon viikkoja 37+6 :) Ei ihan heinäkuulle tarvi ootella ja muutenkinhan olen ollutkin alusta asti ns. väärässä pinossa mutta taidan pysyä täällä teidän riesana loppuun asti ;)

Mobilenkin sain ja nyt enää pinnis makkariin ja vaunut kunhan ehtisivät tulla,niin sitten pieni voi tulla :heart:




Tipetsu ja Ykä rv 31+6
 
Sektiosta: Itselläni kaksi takana ja erittäin hyvin on toipuminen mennyt molemmissa. Olen mahdollisimman pian koittanut päästä liikkeelle ja varmasti se auttaa toipumaan nopeammin. Ainoa ongelma sektioissa on ollut puudutteen laittaminen. Se on ollut molemmilla kerroilla varsin hankalaa ja sitä jännitän tälläkin kerralla eniten.

Tipetsu: Harmi, että istukka oli edelleen kohdunsuun edessä :( Ai te saitte jo tietää sektiopäivän. Itselleni se on kerrottu suurinpiirtein paria päivää ennen. Ajattelin tällä kertaa pyytää sitä hieman aikaisemmaksi kuin viikolle 39+ ja toivon myös saavani tietää ajankohdan reilusti etukäteen. Onnea sinulle matkaan, kaikki menee varmasti hyvin!

ON: kävimme ultrassa alkuviikosta ja hyvin vauva vastasi viikkoja ja vaikutti muutenkin touhukkaalta tyypiltä. Painoarvio oli tällä hetkellä 1700g. Vauvan liikkeet tuntuvat ajoittan epämiellyttävinä muljahduksina, mutta ihanaahan se on tuntea kun pieni siellä touhuaa :)
 
pitkästä aikaa tulin kirjottelemaan kuulumisia :) mulle tuli muutama vko sitten suonikohju toiseen sääreen ja viime vkolla se rupes paisumaan ja tuli kipeäksi. Tänä aamuna ajattelin että käyn näyttämässä tuota jalkaa hoitajalle terveyskeskuksessa kun se oli niin kipeä etten meinannun pystyä astua. Hoitaja pisti mut sitten lääkärille ja tulehdushan siinä jalassa on. Ja myös veritulppavaara jos pääsee vielä leviämään. Hoidoksi joudun pistämään napapiikkejä :/ yäk. Ihan itte siis otta vaan vattanahkasta kiinni ja tökätä siihen piikin. onneks en oo hirveen piikkikammoinen :D lääkäri laittoi mt kuukauden sairaslomalle ja se nyt vähän harmittaa kun pelkään että tulee vähän aika pitkäksi. Varsinkin kun en saisi hirvesäti ylimääräistä kävellä tuolla jalalla. Jalka on hurjan kipeä eikä teekään mieli astua sillä. miten te muut jotka ootte ollu jo kauan saikulla ootta saanu ajan kulumaan? :D Tytöllä on hoitopaikka vielä kesäkuun puoliväliin ja saa nyt jatkaa ainakin tän mun sairasloman ajan kahtena päivänä vkossa hoidossa. Saikun jälkeen mulla ois enää kaks vkoa töitä. 30päivää mun pitää nyt piikittää ja sitten katotaan onko auttanu jos ei niin joudun piikittää loppuraskauden ajan. Harmittaa kyllä nyt kovasti kun ei saa tehdä ees pieniä kävelylenkkejä kun ilmatkin ois nyt niin ihanat :/ ehkäpä mieli tästä piristyy ja keksin tekemistä :)

ludmilla ja muru 27+3
 
Moikat täältäkin!

Olen ollut saikulla pari viikkoa ja jatkuu vielä toukokuun puoleen väliin ja sitte alkaa kesäloma. Alko supistelemaan niin kipeästi että nyt ei töihin ole asiaa :/ Kotosalla aika kuluu kyllä. Luen paljon ja sitten täällä netissä pyörin. Elokuvia olen katellut. Pikkupuuhastelua oman jaksamisen mukaan. Supistukset ei ole onneksi tehneet vahinkoa alakerrassa. Istukka on noussut ylös takaseinälle, joten ei estettä alatiesynnytykselle.
Tipetsu Harmi kun ei ole istukka siirtynyt, mutta oikeastaan kiva kun tietää milloin vauva saapuu maailmaan tarkalleen :) Samahan se on miten se vauva tulee, ihmeellisintä tässä on tämä raskausaika <3 Se ulostulo on toisaalta ihan toisarvoinen asia.

Mullakaan ei ole ollut lääkärineuvolaa , mutta en ole kaivannutkaan kun olen äitipolilla joutunut käymään kontrollissa, ensin istukan vuoksi ja sitten niiden supistusten. En tiedä miten muuten olisi ollut.

Mulla Myttynen on poikittain. Tuntuu ihan järkyttävältä kun oikoo vissiin koipiaan tuonne kylkeen :O Kai tajuaa kääntyä kun tulee ahdasta. Liikkeet tosiaan tuntuu nyt semmosilta muljahduksilta ja välillä tulee paha olo ja sattuu. Toinen vaan jatkaa mesuamista <3

Astral ja Myttynen rv 28+5
 
tipetsu oih,eks oo ihanaa kun tietää jo noinkin hyvissä ajoin millon saa vauvan syliin,ja maailmaan! kerkee kunnolla laittaan valmiiksi kaiken!

ite en saanut tietää sektiopäivää,ennenkuin paria päivää aikasemmin.vaikka tiedossa leikkaus olikin.

huh huh,nyt on kaksi makkaraa syötynä+läjä salaattia..ja olo on huh huh..nyt suomen peliä!
 
Jes, sain viimein valmiiks vauvan rottinkisänkyyn noi sisukset :) eihän siinä lopulta menny ku pari tuntia mut pähkäilyyn ja erilaisiin kokeiluversioihin oon saanu upotettua jo kuukauden :D Mukavaa et nyt on sekin sitte pois sieltä to do -listalta..
 
Heippa taas,

Kirjoittelin viimeksi tiistaina jolloin oltiin 4D-ultrassa ja olipa kiva kokemus:). Siella se Gabriel-poika nukkui suurimman osan aikaa, kasi ja jalka naamalla...jokusen hetken saatiin ihastella kasvoja kunnolla. Ollaan niin hupsuja etta mennaan viela uudestaan...viikolla 32, koska jostain kumman syysta ultraaja antoi taman ultran halvimmalla hinnalla (sukupuolenselvitysultran hinnalla) ja viela vahentaa taman hinnan seuraavasta ultrasta:O. Joten periaatteessa tama tuli ilmatteeksi ja seuraava halvempaan hintaan mita normisti (sisaltaa kuvat ja CD:n).

Tanaan oli sokerirasitus...stressasin kylla miten kestan olla yon syomatta, onneksi paastoaika ei ollu kuin 8 h...eikos siella Suomessa pida olla kauemmin ravinnotta vai muistelenko vaarin? Onneksi otin kirjan mukaan ja litkukin oli siedettavaa, Spriten makuista mutta tosi makeaa...hyi.

Kaytiin tiistaina 4D-ultran jalkeen eraan kotiamme suht lahella olevan Birthing Centerin avoimissa ovissa. Taalla USAssa siis on tallaisia birth centereita...en tieda Suomessa vastaavaa muita kuin Haikaranpesa Helsingissa. Taalla ne voivat olla Haikaranpesan tyyliin sairaalan yhteydessa/lahella (tekevat yhteistyota sairaalan kanssa) tai ihan erillisia, ns. "freestanding", omia yrityksiaan. Tama em. "Gentle Birth Options" on siis tallainen itsenainen birth center jonka yhteydessa on kiva kestovaippoja, kantoliinoja ja organic baby-tuotteita yms. myyva puoti.:)

Kyseltiin sitten vakuutuskiemuroita ja meidan vakuutus korvaakin synnytyksesta kaiken, omaa maksettavaa jaa $500 (menee katilon apulaisten, birth assistanttien. maksuihin). Paatettiin sitten synnyttaa tuolla Gentle Birth Optionion'issa, koska olen jo jonkin aikaa halunnut luomusynnytysta ja birth centerit naita tarjoavat ja niihin valmentavat. Paikassa on 2 ihanaa, makuuhuoneeksi sisustettua synnytyshuonetta (kivemman nakoisia olivat kuin oma makkari:D) seka keittio jne. Huoneeseen on mahdollisuus saada amme ja vesisynnytys on mahdollinen, sairaalassa ei olisi. Eka tapaaminen katilon kanssa on 1,5 vkon paasta ja maanantaina alkaa paikan omat synnytysvalmennukset joissa kaydaan lapi asioita luomusynnyttajan nakokulmasta. Centerin ote synnytykseen on "low intervention", eli vauvaa ei pesta, mitata tms. pariin tuntiin vaan sen annetaan olla aidin rinnalla sylihoidossa ja imea rintaa ensin.

Jannaa! Jonkinlainen pesanrakennusvietti on taallakin alkanut nostaa paataan ja voinnin mukaan (=vasymyksen lomassa) koetan laitella juttuja kuntoon... Olen innokas kirpparihai ja tanaan loysin Infantinon kantorepun 2,9 dollarilla! Ja varikin natsasi (sininen vaaleammalla ruutukuviolla).

Sektioista mielipide taaltakin...eli ei minusta sektiolla synnyttaminen sen "huonompaa" ole...Suomessahan sektioita tehdaan varsin vahan (taitaa olla alle 10% synnytyksista) verrattuna tanne USAan jossa joissain sairaaloissa jopa 40% synnytyksista sektioita! Sen saa taalla hyvin herkasti ja monesti syyna on lakiasiat...eli laakari maaraa mieluummin sektion siina pelossa etta jos jokin menisi pieleen alatiesynnytyksessa...siis jos synnytyksessa on pieni ongelma joka ei periaatteessa vaadi sektiota, se tehdaan kuitenkin "varmuuden vuoksi" (ja varmistaen oma selusta JOS jokin menisikin pahasti pieleen...ei tulisi oikeudessa syytetta). Myos raha ratkaisee... sektio tuo sairaalalle enemman rahaa ja laakarille on helpompi skeduleerata sektio esim. klo 8 aamulla jolloin se on ohi pian, sen sijaan etta synnyttaja pahimmassa tapauksessa veisi paivakausia aikaa hankalan ja hitaasti etenevan alatiesynnytyksen kanssa... Itse haluan synnyttaa luomuna, ilman "heavy duty"-laakkeita ja todennakoisesti altaassa, mutta tama on vain oma henk.koht. mielipide miten itse haluan synnyttaa...jokaisella on omat toiveensa ja omat pelot/rajoitukset jne joten eipa tee kenestakaan parempaa/huonompaa, tuli se vauva ulos keikkauksella, epiduraalia kayttaen tai ihan luomuna laakkeetta.

Sorry...taas tuli kamala romaani...:O Hauskaa viikonloppua kaikille hellemasuille!:)
 
  • Tykkää
Reactions: SiinaS
Tipetsu: Harmi, ettei istukka ole siirtynyt. Mutta sektiopäivä (syntymäpäivä) on hyvä ;) tai ainakin allekirjoittaneen mielestä.

Täällä olisi hiukan väsymystä ja työmotivaation etsimistä. Jospa se tästä. Jos nyt ajattelisi ensin, että tämä viikkoa loppuun ja sitten vielä ensi viikko. Sitten se helpottaisi, kun jää kesälomalle. Toisaalta tähän lomille jääntiin on pieniä harmia työkavereiden puolesta. Mutta eipä sille itse mitään mahda.

Ihanaa lauantaipäivää kaikille!

Kattiina
 
Huomenta kaikki,

No niin, nyt on sitten viikkoja 30+0, kiloja on tullut lisää 10 ja maha on suuri ja painava. Työkaverini kysyi eilen että "Voiko se kasvaa vielä isommaksi" ... Olen muuten pienikokoinen, joten maha näyttää todellakin valtavalta, mutta en jaksaa stressaantua siitä. Muuten olo on todella väsynyt ja selkä on iskiaksesta kipeä, mutta pahempia vaivoja onneksi ei ole.

Neuvolalääkäristä oli puhetta. Olen itse käynyt kahdessa ylimääräisessä kontrollissa, ensimmäinen oli heti rasakuden alussa koska olen läpikäynnyt ison suolistoleikkauksen viimeisen raskauden jälkeen, ja sitten toinen pääsiäisenä (v. 25) kun alkoi supistaa pahasti. Muuten ensi viikon lääkärikäynti olisi ensimmäinen, eli aika myöhään mun mielestä. Mutta sanottiinkin, että kun on kolmas kerta ja kaikki on ennen mennyt hyvin niin joutuu odottamaan kun on niin vähän aikoja.

Näin muuten unta yöllä, että lääkäri totesi että kohtu on täynnä verta ja että lasta pitäisi sahata (!) ulos, ja sitten hän mietti että voiko sitä tehdä ilman että lapsen pää irtoaa! Kaikkea sitä päässä liikkuu ...

Ihanaa lauantaita kaikille!
 

Yhteistyössä