HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille taas piiiiitkästä aikaa!!

Ajattelin tän päivän neuvolan kunniaks tulla kertomaan kuulumisia

rv 29+5
paino 68,2(+142g/vko)
rr 130/79
pissa puhdas
hemppa 110
sf 27
sykkeet ja liikkeet ok

Neuvolassa mulla oli mukana ton oman riiviön lisäks myös siskon kuopus (4.v) muuten kaikki meni hyvin, mutta sydän ääniä kun ruettiin kuuntelemaan,niin molemmat pojat säikähti dobblerin ääniä ja alko itkemään. No onneks siinä saatiin kuitenkin äänet kuunneltua ja mukelotkin rauhottu heti kun pääsin pöydältä alas.

Vauvaa varten pitäis rueta vaatteita pikkuhiljaa kaivelemaan ja pesemään, kun vaan sais sen verran itestään irti :ashamed: Ajattelin vielä ostaa tupliin pehmeen kantokopan sekä vauvalle parit tuttipullot ihan vaan siltä varalta, että jos tuo imetys ei otakkaan onnistuakseen. Esikoisen kanssa ihastuin noihin aventin pulloihin ja ajattelin niitä myös tälle kuopukselle muutaman hommata. Sit olis hankinta listalla vielä harja ja kynsisakset, niin sitten olis vauvaa varten kaikki valmiina. Niin tai siis vaippoja täytyy tietysti myös varata, mutta ne voi onneks ostaa normi kauppareissulla joskus lähempänä h-hetkeä.

Mites muuten meinaatte mammat juhlistaa äitienpäivää?? Me viedään siskon kanssa meidän äiti lauantaina teatteriin ja johonkin kivaan ravintolaan syömään ja rentoudutaan siinä samalla itsekkin kun isit vahtii lapsia :D

Mutta nyt pitää mennä, kun Miika heräs :wave:

Nelly ja JJ 29+5

korvaapuustille vielä sen verran, että heitin sua yv:llä!! vastaile kun ehdit =)
 
Äitylix3, olihan siinä juu kaikki 10snt ylimäärästä!! :D Eikös sen verran ny voi laittaa vaivanpalkkaaki?! ;)

Eipä mulla muuta, tätä samaa nivusten repimistä ja väsyttääki.. Aamulla olin täysin hereillä ennen viittä, ja pyörin sängyssä pitkään kun ei meinannu uni tulla. Sain sentäs vielä lisää unta, ja nousin vasta ennen kahdeksaa.

Ruoka tuoksuu uunista jo nenuun, pitänee mennä kahmimaan annos! :p

Räpätäti+Ninni Elmeri rv30+1
 
No niin... Menikin tämä päivä sitten ihan erilailla kun olin suunnitellut....
Kävin hakemassa terveyskeskukselta tyttäreni maksusitoomus, kun päästään nopeaan korvien putkitukseen, kun äiteellä menee hermot tulehduksien suhteen...

Siinä sitten törmäsin neuvola tätiini ja kysyin et mitä se on mieltä mun tämän aamuisesta rusehtavasta vuodosta, ja koska ei hällä omaa potilasta sattunut tuleen niin katsoi mun jutut saman tien ja passitti lekuriinkin ja huomasi, ettei multa ole otettu edes niitä alkuraskauden verikokeita, mitä otetaan ekalla tai tokalla kerralla... että sinnekin vielä. Joo eikä siinä kaikki... Lääkäri laittoi taysiin, kun ei tiennyt kummin päin neito on ja tuloo niitä suppareita tsasaseen...
No lapst mummulle ja taysiin... kaikki oli kunnossa, kaulat oli kiinni ja paikat hivenen vaan pehmentynyt, eli ei huolta, paino arvio oli 1700g, ja kolme supistustakin saatiin sen 20min aikana käyrille, paineet oli kunnossa mutta painoa oli tullut taas reilussa viikossa muka 3kg?! :x jep, nyt on varmaan pakko alkaa katsoon mitä suuhunsa laittaa.

No mutta hyvä mieli jäi ja mitään ei kielletty et samaan malliin vaan jatkellaan elämää..

Hauskaa torstaita kaikille!!!

Jisse ja Juulis rv 30+2
 
EAK
Moi! Huomenna lomapäivä niin kukun vielä täälä näinkin myöhään lueskelemassa teidän juttuja.

Tänään itse kävin 2 minuutin neuvola-ajalla mittaamassa sf-mitan kun viimeksi oli alakäyrän alapuolella. Nyt oltiin saavutettu alakäyrä suunnilleen, joten eivät lähettäneet tarkempiin tutkimuksiin. Eli siitä 3 viikon takasesta 20 oli kasvanut 24,5:een. Tosin mä sen mallipotilasultran ansiosta tiesinkin jo että vauva on pienestä sf-mitasta huolimatta ihan oikeen kokonen. Siks melkeen toivoinkin et oltas alakäyrän alapuolella edelleen ni ois päässy taas ultraan kurkkiin vauvaa...

No, nyt nukkumaan!

29+5
 
aik
heips,
Joku kirjoitti lukeneensa lapselleen "meille tulee vauva"-kirjaa tai vastaavanlaista hyväksi havaittua kirjaa. En millään enää löytänyt sitä tekstiä. Antakaapas hyviä kirjavinkkejä, joissa käydään läpi lapsen syntymää ja sitä voisi lukea 5-vuotiaalle esikoisellekin...

aik 30+ (aamuvirkkuna ja hieman hermostuneena neuvolaan menoa odotellessa)
 
Heippa aik!
sellanen kirja ainakin mikä on minusta hyvä kirja luettavaksi esikon kanssa on kuin vallaton vauva valtaa vatsan. http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9515763363 tuossa nyt ainakin yksi linkki mistä näet millaisesta kirjasta on kyse...näitähän on ihan kirjastossakin, mutta tuo nyt oli ensimmäinen linkki minkä löysin. Meillä tuo oli tosi tykätty lasten keskuudessa :) kun olin lapsien kanssa tekemisissä työmaailmassa..aina piti kirjastokäynnillä jonkun saada ihmetellä moista ihmettä :D kyseessä olivat siis eka ja tokaluokkalaiset. Minusta tältä vallattomalta vauvalta on monta muutakin juuri saman tyylistä opettavaista kirjaa eri aiheista. Todella mukavat iso kuvat ja kivasti kirjoitettu
.
 
aik hyvä kirja yli 4 vuotiaille on "vauva tulee valtakuntaan". Siinä on kirjoittajina mukana mm. psykologi ja ihan loistavasti kerrottu. Meillä toki kun on esikoinen jo 8 v. se herätti paljon hyviä keskusteluja mistä ei oikein aiemmin ole osannut oikeilla sanoilla kertoa. "Vallaton vauva valtaa vatsan" sopii hyvin alle 4 vuotiaille, sekin on luettu.
Suosittelen molempia lämpimästi!

Kauhea painajaisyö takana... nyt keittelemään kuppi kahvia jotta herää tähän päivään ;)

Kesäistä viikonloppua kaikille ainakin tänne etelään!

Vilma-Annika rv tasan 29


 
aik
Kiitoksia kirjavihjeistä.
Lähden varaamaan ne kirjastosta, kun ei näyttäneet olevan meidän kirjaston hyllyissä tällä hetkellä.

Sitten hieman neuvolakuulumisia:
Vauvan sydämensyke oli 150 ja oli sama kuin aiemmilla kerroilla. Olin todella helpottunut, kun kaikki tuntui olevan hyvin, vaikka olen nyt syönyt kipulääkkeitä vajaan viikon verran.
Omat arvoni olivat:
rr 126/67
paino pysynyt samassa kuin viime kerralla eli 76 kg (+7 kg koko raskauden aikana) ja rv 30+6
Hb 125 (olen syönyt rautatabletteja jo muutaman kuukauden)
sf-mitta 30 cm eli melkein yläkäyrällä ja kasvu tasaista.
Terveydenhoitaja meinasi, että vauva oli pää alaspäin, mutta totesi silti, että tämä oli tämmöinen käsituntuma... Laittoi kuitenkin neuvolakorttiin merkinnän RT. Olinkin tuntevinani (näin jälkikäteen muistellen :LOL: ) muutama viikko takaperin hyvin kivuliaan liikkeen. :D

Siinäpä nämä minun kuulumiseni. Oli todella huojentavaa havaita, että kaikki on hyvin. Lupasi myös järjestää minulle lääkärille ajan ensi viikolle, vaikka kalenteri oli kuulema jo täynnä, niin pääsen keskustelemaan lääkärin kanssa vielä näistä lääkeasioista, synnytyksestä ja hän tekisi myös sitten sisätutkimuksen. Erittäin hyviä uutisia siis täällä!

Mukavaa (vaikkakin sateista) päivää kaikille =)

aik 30+6
 
Heippa!

Puutuuko teidän kädet?
Tänä aamuna herätessäni oli molemmat kädet puutuneet ja sormia pisteli kamalasti!!Ensin ajattelin sen johtuvan vain väärästä nukkuma-asennosta,mutta olen ollut jo hereillä kuudesta asti eikä pistely ole helpottanut yhtään.Ärsyttävän tuntuista!Turvotustakin on jonkun verran,koska ensimmäistä kertaa sormukset eivät mahtuneet sormiin! :kieh:
En ole syönnyt mitään suolaista ruokaa illalla ja vettäkin olen yrittänyt litkiä...
Oisko kotikonsteja puutumisen helpottamiseen?Raajojen puutuminen on vissiin aika yleinen vaiva odottavilla! :(

Täällä voidaan paksusti.Sairaslomalla oon ollu koko viikon selän takia.Ens viikon aattelin vielä olla töissä ja sitten jäädä sair.loman kautta äippälomalle(joka mulla alkaa 4.6).Turhaan sitä paria viikkoa töissä kitkuttelee,kun ei pysty siellä kaikkia hommia tekemään.

Tänään pääsis vihdoinkin ham.lääkäriin tarkastukseen!Ajan varasin jo marraskuussa.Meilläpäin kun mammoja ei oteta jonojen ohi!

Aurinkoista viikonloppua&Onnea kaikille äiteille sunnuntain johdosta! :flower: :flower: :flower:

T:bella&rinssi 31+1 :heart:
 
neuvolakuulumisia täältäkin:
rv 32 tasan

RR 117/74
pissa ok
paino yhteensä +9kg
sf 30 (oli sama esikoisen kanssa isoimmillaan...)
pt
sydänäänet vahvat, 135
vettä N

eli kuten epäilinkin niin perätilassa. 4 viikkoa aikaa vielä kääntyä... sitten käännetään. huoh. toivon mukaan nyt tajuaa kääntyä itekseen!!

seuraava neuvola 2 viikon kuluttua ja lääkäri 4½ viikon kuluttua.

muuten vointi melko hyvä. lenkillä päivittäin mutta suklaatakin tulee syötyä saman verran :(

nyt siivoomaan...

korvapuusti + pikkupulla rv 32 tasan
 
Täältäkin eilisiä neuvolakuulumisia:

Viikkoja 31+3:

Paineet: 122/71
Hemoglobiini: 109 (ei oo oikeen noussu vaikka oon yrittäny rautaa syödä. Pitää siis jatkaa sen syömistä.
Paino: +605g/vk yhteensä nyt tasan 9kg. Painoa nyt 65.2kg
sf: 29cm

Vetää normaalisti, vauva pääalaspäin. Sykkeet hyvät, n.130.


|O : Ens viikolla ois sit sokerirasitustesti. Laittoi neuvolasta sit lähetteen sinne ku aamuinen oksentelu tullut takaisin ja esikoinen oli syntyessään reilu 4kg. Ihan hyvähän siellä on käydä mut tiiän jo valmiiksi et oksennan koko aamun ku ei saa syödä herättyä mitään :( mut pakko kestää..

Liitoskivut on kaikonneet tukivyön myötä, ihanaa :) Ja muutenkin täällä voidaan hyvin, masu sen verran pieni vielä ettei siitä oo haittaa.

Bella: Mulla on nyt lähipäivinä muutaman kerran puutunut toisesta kädestä pari sormee vähäksi aikaa. Sit pistelee.. Tosi ikävän tuntoista!

Lämpimämpiä ilmoja odotellessa,

NiiVe ja pikkuinen 31+4
 
Hei taas!

Viime yönä ensimmäistä kertaa teki kipeetä kun vauva liikkui mahassa. Potkiskeli jonnekkin tuonne alapäähän niin että havahduin unestakin pari kertaa ja teki mieli parkaista:)

Ensi viikko vielä sairaslomaa ja 19.5 neuvola, jossa sitten katsotaan että lähdenkö vielä kolmeksi viikoksi töihin.
Sairasloman aikana supistuksia tullut paljon vähemmän kuin töissä ollessa ja muutenkin tuntuu että nyt olen osannut nauttia raskaudestakin ihan ilman työpaineita ja kiireistä tahtia.
Kovin kova halu ei töihin olis palata, mutta kun nyt voin jo paremmin niin mietin että onkohan se vaan lähdettävä.
Osaisiko joku neuvoa? Kehtaisinko pyytää varaamaan lääkäriaikaa ja juttelemaan lääkärin kanssa mahdollisesta sairasloman jatkosta. Työ on aika raskasta vuorotyötä ja nyt jo kammoksuttaa ajatus töihin lähdöstä kun olen sairaslomalla voinut niin paljon paremmin! Pelkään että olen taas yhtä väsynyt ja että supistuksia alkaa uudestaan tulemaan usein.

Olen sen sortin työntekijä että kun pää on kainalossa niin silloin voi hyvällä omalla tunnolla jäädä kotiin.. Nyt ei ole sen kummempia kipuja tai supistuksiakaan, mutta ajatus töihin palaamisesta loppuajaksi hirvittää.. Miten te esittäisitte tämän asian lääkärille, ettei pidä mua ihan laiskana luuserina? Ja kirjottaakohan lääkäri edes sairaslomaa jos ei ole kipuja tai muuta fyysistä estettä tällä hetkellä työnteolle?

stressaan jo tuostakin asiasta etukäteen.. Haluaisin vaan NIIN olla yhtä hyvinvoiva ja energinen kuin nyt olen kun saan olla kotona!!

Mukavaa viikonloppua kaikille heinämasuille ja masujen kantajille :heart:

tannuli 29+0
 
Bella, täällä puutuu kädet myös, väliin niin lahjakkaasti (öisin) että kun nousee istumaan ei toinen käsi tottelekaan mitään hetkeen.. Se on tosiaankin yleistä, ja mitä useampi raskaus sen herkemmin sitä voi ilmetä. Mulla oli kuopuksen jälkeen tosi tohjona kädet jo, ja nyt taas alkaa vaivata. Kyynärpäät ja ranteet särkee, hermot pinteessä kun turvottaa.. Muttei onneks joka hetki, eikä joka päiväkään, riippuu myös siitä miten rasittaa käsiä.

Mulla repii nyt tosissaan tuota alamassua, on välillä kuin tulessa. :/ Kumartelu tai kyykkiminen ihan pahinta! Pissanäytteen vein labraan tänään, josko nämä johtuis sitten piilevästä tulehduksesta. En mitään selitystä näille kivuille keksi! Ikäänkuin joku koettaisi repiä kohtua kahtapuolta sisältäpäin riekaleiksi tulikuumilla sormilla.. Tajuskohan tuosta? En kehtais neuvolastakaan ruveta kyselemään, varsinainen uudelleensynnyttäjä.. :ashamed: Ja soittoaikakin oli ja meni jo ajat sitten, ei takeita että kukaan vastaakaan. Tukivyö on tähän asti auttanu näihin kipuihin, mut nyt kun sen viritin tuntuis pahenevan vaan.. Pitänee siis ottaa rauhassa vaan ja vältellä liikkumista. (Sekös vasta helppoo olikin! )

Räpis+Ninni Elmeri rv30+2
 
RouvaSumppisuu
Tannuli, tuosta s-lomasta...mulla loppuu kanssa s-loma tässä piakkoin ja peräti kahdeksi viikoksi pitäis mennä töihin ennen ä-loman alkua, ei paljon innostais. Mulla on ollut melkein huono omatunto kun tässä oon kotona ollut jo parin viikon ajan hyvävointisena, mutta kylmä totuus on ainakin mun kohdalla se, että kolmivuorotyö vuodeosastolla saa noi supparit villiintymään ja muutenkin vedän itseni (turhaan) piippuun siellä. Joten mulla on puh.aika nlalääkärille ens viikolla ja toivon hänen kirjoittavan s-lomaa tuonne ä-loman alkuun saakka. Vähän huono omatunto asiasta on, mutta antaa olla :whistle: ...saa nyt nähdä mitä tuo nlalääkäri tuumaa, on ainakin mun kohdalla ollut vähän nihkeä saikkua kirjoittamaan :kieh: .

( . ) Nla eilen rv. 31+4:
*RR 120/79
*Hb 130
*B-gluk 4,9
*paino +125g/vko
*virtsa puhdas
*sf 27cm
*PT/poikittain
*syke 130
*vettä N
Eli kaikki hyvin, jos nyt tuota pt ei oteta huomioon. Kyselin ulkokäännöksestäkin, milloin tehdään jne. ja th siinä muiden juttujen lomassa muisti mainita, että enää siihen ei tarvi mennä ravinnotta kuten ennen...no minä sitten kysymään, että miksi ravinnotta on pitänyt mennä, niin jos tulee tarvetta hätäsektiolle :eek: ! Eli en tosiaan tiedä suostunko tohon juttuun jos niikseen tulee, sektio ei oo mikään peikko mulle. Pitkään olin sitä mieltä, että jos lapsia vielä tulee, niin sektiolla syntyvät, oli niin vaikea alatiesynnytys.

Sumppis ja pikku-B rv. 31+5

Muoksista, ihan unohdin, ihana masu äitee!
 
RouvaSumppisuu: olipa helpotus kuulla että joku muukin on samassa tilanteessa kuin itse olen. kamalan huono omatunto on, kun makoilen vaan kotona ja nautin täysin siemauksin olostani! Minun pitäisi myös palata vuorotyöhön hoitoalalle kolmeksi viikoksi, ja tiedän jo etukäteen että takki on aivan tyhjä ja voimat ei riitä mihinkään töiden jälkeen. Luulempa että mullakin nuo supistukset on johtuneet kiireisestä työtahdista ja fyysisesti raskaasta työnteosta, koska nyt sairaslomalla ollessa ei niitä ole tullut. No, täytynee miettiä miten asian ilmaisen lääkärille ja jos on sitä mieltä että töihin olisi loppuajaksi palattava, niin ei kai siinä muu auta!
 
Sumppis ja muut keillä vauva on perätilassa, onko th vatsan päältä tunnustellut vai onko teillä ultrassa katsottu miten päin vauva on?

Tää asia vaivaa mua nyt jostain syystä ihan kamalasti, vaikka tiedän että aikaa on vielä kääntyä :/
Viimeks oli lääkärineuvola ja en tajunnut kysyä asennosta, oli jotenkin muutenkin tosi hätänen käynti kun ei edes sf-mittaa mitannut... oli taas eri lääkärikin. Parin viikon päästä olis neuvola jos sitten th osais jotain sanoa, vaikka tuntuu että kun toista odottaa niin kaikki pitäis olla niin selvää jo ja mistään ei kerrota jos ei osaa ite kysyä... mä koen itseni kyllä enemmänkin taas ensisynnyttäjäksi kun edellisestä se 8 v. jo aikaa :x

Vilma-Annika
 
Vilma-Annika: Mulla katottiin tuo asento siellä äitipolin kokoarvio ultrassa. Ennen sitä jo lääkäri kokeili mahan päältä ja sanoi että ei täältä alhaalta kyllä päätä löydy et mitenköhän päin mahtaa olla.

Luulen että nyt on vauva kääntynyt ihan rehellisesti poikittain kun on maha niin mahdottoman hassun mallinen ja todella kipeä. Muutenkin on supistellu kovasti ja juilinu alamahalta että olo ei todellakaan ole hyvä, mut eiköhän se helpota kun yrittää vähän lepäillä.

Vauvan vaatteet sain pestyä ja viikattua kaappiin ja tänään tuli lisää kestovaippoja postiin niin kohta pääsee niitäkin pesemään ja hypisteleen. Kaksosten rattaita kävin lastentarvikkeesta katteleen, mut oli niin kauheen hintasia et joudun ainakin nyt hautaamaan suunnitelmat uusien ostosta. Jos löytyis halvemmalla käytettynä jostain... toivossa on hyvä elää :)
Muuta uutta ei tämän taivaan alla. Seuraava neuvola on vasta viikonpäästä... Nyt meen leikkiin esikoisen kanssa. Oikein mukavaa viikonloppua kaikille :wave:

Kojo 31+2
 
Moi mammat!

Vilma-Annika, täällä vauveli perätilassa ja toistaiseksi on tutkittu ihan vain vatsan päältä. Tosin nyt neuvolakäynnillä oli jo puhetta, että jos ei kohta meinaa kääntyä, niin sitten aletaan seurailla tarkemmin. Mulla viikkoja nyt 29+4.

Täällä ollut puhetta myös työssä jaksamisesta, itse viimeistelen kotona opintoja ja olen ollut ihan tyytyväinen, että voi vapaammin suunnitella aikataulut. Vielä alkuraskaudesta olin täysipäiväsiesti töissä, silloin ei vielä supistellut tai mitään. Voin kuitenkin kuvitella että varsinkin fyysisemmässä työssä kannattaa tosiaan miettiä tuota työssäkäyntiä, jos ongelmia meinaa tulla. Ihan hyvällä omalla tunnolla olette vaan saikulla, vauvan parastahan tässä ajatellaan =)

Monilla olikin neuvolakuulumisia, tässä omani parin päivän takaa:

hempaa ei mitattu
verenpaine ok
pissa puhdas, ekaa kertaa ei olleet valkuaiset plussalla sitten alkuraskauden!!!!
syke 145
vauva perätilassa
lapsivettä normaalisti
sf 27,5
ai niin, painoa oli edellisestä kerrasta tullut reilut puoli kiloa, nyt yhteensä paino noussut hieman yli 7 kg.

Kaikki siis ok, viimeksi huideltiin sf-mitassa korkealla, mutta nyt oli vähän tasoittunut. Tästä eteen päin käydäänkin neuvolassa parin viikon välein.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Bryson ja papu 29+4
 
Heissan taas!

Kävin hammaslääkäritarkastus-reissulla myös ex-tempore piipahtamassa neuvolassa(ei ollut varattua aikaa,mutta sattuu olemaan samassa rakennuksessa)!
Onneksi mun neuvolatätillä ei ollut asiakasta ja pääsin heti sisään.Esittelin turvonneita/pisteleviä käsiä ja täti epäili raskausmyrkytystä!Prinssin sydänäänet oli hyvät,mutta mun verenpaineet koholla!Mulle uus tilanne,koska yleensä kärsin matalista paineista.Painoa ei ollut tullut kuitenkaan hälyyttävästi lisää,joten pääsin kotiin lepäämään.
TH käski kuitenkin seurata tilannetta ja mennä päivystykseen jos olo pahenee... :eek: Päänsärky on jo vähän helpottanut,mutta muuten aika vetämätön olo ja oikea käsi vieläkin puutunut!!
Söin eilen pussillisen lakuja mikä saattaa kuulemma selittää oireet.Toivottavasti syy löytyy lakuista! :whistle: Oon ahminu niitä koko raskausajan vaikka ne on "kielletyllä listalla".Mulla kun ne on toiminu ensiapuna ALHAISEEN verenpaineeseen!Nyt on sitten paineet katossa ja lakunsyöntikielto synnytykseen asti! :kieh:
 
Voi kahjo tätä oloa... Siis eilen käyty päivystyksessä ja kaikki oli ok, mutta tänään onkin sitten vaivannut ärsyttävä ylävatsasärky?! :eek: Siis välillä oikein urakalla pistää kaksin kerroin, muta sellaista särkyä vaan etupäässä, mistä taas johtuvaa... No raskausmyrkytyksestä on nyt mulle hiven vihjailtu, et jos ei mee ohi, niin kait se on taas mentävä päivystykseen...

Muuten on olut ihana päivä kun aurinkokin välilä pilkistelee. Saatiin pojan kanssa istutushommatkin tehtyä, ihan vaan tomaatit ja kurkut purkitettua...

Huomenna ois joku lasten tapahtuma rusendalissa, ja sine yrittäisin mennä, saas nähdä kuin käy.

Kaikille kivaa viikonloppua!

Jisse ja Juulis rv30+3
 
tannuli uskoisin, että lääkäri sulle lomaa kirjoittaa, vaikka nyt ns. terve olo onkin. ja jos ei kirjoita niin sitten menet päiväksi, pariksi töihin ja varaat ajan lääkärille ja kerrot jos menee vointi huonompaan suuntaan, niin luulisi sitten ainakin jo kirjoittavan lomaa.

aik sulla on ilmeisesti sama LA kuin mulla eli 12.7? huomasin vaan, että päivät täsmää, mutta en löytänyt nimeäsi tuolta etusivun listasta. onko muuten selkä yhtään parempi?

bella-74 täällä myös kättä pistelee. nyttenkin kyynärpäästä alaspäin koko vasenta kättä pistelee. helpottaa kyllä välillä eri asennoissa, ettei ihan yhtäjaksoista ole. otettiinko sulta pissanäytettä kun kävit neuvolassa? jos otettiin niin oliko valkuaista? toivotaan nyt, ettei kuitenkaan ois mitään alkavaa myrkytystä.

aika monella on ollut nyt neuvolakäyntejä, itsellä vasta 15.5.

t-06 30+6
 
:( olo on kuin jättimäisellä plussa pallolla :LOL: ... heräsin tänään aamulla 5 ja jotain ja huomasin että jalat on todella todella turvoksissa..varpaat ja sitten jalkapöydät niin alta kuin päältäkin. Jaloittelin ja oon jaloitellut koko päivän että josko turvotus laskisi. ja juonu ja juonu vielä juomisenkin päälle. Joskus tossa yhdeksän maissa aamulla jalat oli NIIIIIN turvonneet nilkoista alaspäin että aivan kuin olisin kävellyt ilmatyynyjen päällä, tuntu ettei varpaat osu lattiaan kun kävelee..Siitä nyt on jo vähän turvotus laskenut, mutta edelleen nilkasta alaspäin turvoksissa ja niitä särkee sillai tykyttää :(
Miten tuo raskausmyrkytys jos sellanen iskee niin mitkä siinä on ensioireet??? vai kuuluuko turvotus niihin oireisiin?? Ajattelin että katon nyt huomiseen ennen kuin hätäännyn, sillä eihän sitä tiedä vaikka tämä johtuu jostain mitä oon syöny..tein eilen päiväruoaksi lihapullia, mutta ei kait niidenkään pitäs olla niin suolasia..
Niin mullahan on ollut pitkin raskautta tuota sormien turvotusta, ja nytkin niissä pieni turvotus ollut tämän päivän.
Maanantaina mulla neuvola, joten siellähän näkee sitten että onko pissa puhdas. Miten jos nyt tulisi raskausmyrkytys niin miten sitä hoidetaan??? olen ihan tietämätön tästä asiasta.. valaiskaa te viisaammat.
Ja miten te huomaatte jos teillä on verenpaine koholla, mie aattelin kun tänään on ollut sellastaki että valkosia täpliä vilkkunut muutamaan otteeseen silmissä ja silmissä vilissyt.
Voihan se tietenkin olla alhainen verensokerikin joka sillä tavoin ilmineeraa..
Mie olen tosiaan vähän ihmeissäni tästä turvotuksesta... ja mietin tuossa kun on käden selkämyksiä ja mahanahkaa kutittanut, että johtuukohan samasta, vai vain kuivasta ihosta .. :) näitä kun alkaa miettiin niin niitä oireitahan löytys :D vaikken ees tiedä mitä mihinki kuuluu :D mutta kiitos kaikille minua valistaville :hug:
Mukavaa illan jatkoa!

pipsa ja tehotyttö tasan 32 :)
 
Pipsa27 raskausmyrkytyksen oireita on just turvotus, mustat täplät silmissä tai paremminkin näkökentässä, valkuainen pissassa ja ylävatsakivut, päänsärky ja niinjuu kohonnut verenpaine. mulla siis oli ekassa raskaudessa myrkytys, viikosta 31 eteenpäin oli aina pissassa valkuaista ja kaikkia muitakin oireita oli paitsi ylävatsakipuja. hoitaa sitä ei muuten voi kun synnyttämällä. mulla vasta viikolla 41 käynnistettiin, oli sen verran lievää siihen asti. sillon oli verenpaine yli 150/110 muistaakseni muuten huiteli yli 130/90. ja nuo täplät oli mulla enemmänkin kirkkaita kuin mustia.
 

Yhteistyössä