*Helmikuun Hehkeät 2011, TAMMIKUU*

Täällä vaan flunssa ja liman kakominen jatkuu vaikka tänä aamuna otin viimeisen penisilliinitabletin. Raskausko tätä tautia nyt pitkittää, en tiedä?! Vauvan vaatteita olen saanut pestyä ja viikattua hoitopöydän laatikkoihin, mutta siinäpä melkein kaikki, mitä vauvaa ajatellen olen ehtinyt tehdä.

Eilen illalla meni hermot noita entisten asukkaiden likoja kaapista jynssiessä, kun satuin pyörähtämään olkkarissa ja siellä neiti 2,5v iloisesti itsensä suklaalla tuhrien oli tuhrannut myös villasekotteisen olkkarin maton ja isommat muksut vieressä olivat tietämättömiä koko tapahtumasta. Itkin ja paruin täydestä sydämestä, vein tytön suihkuun, jynssin villamaton ja mesosin miehelle. Oikeasti alkaa huolettaa, kun vauva syntyy noin kolmen viikon päästä ja meillä on tavarat purkamatta, kun likaa on kaapeissa niin paljon, että puhdistaminen on oikeasti tuskastuttavan hidasta. Mies kun on töissä päivät ja itse olen niin iso etten enää juuri mihinkään taivu mahani kanssa, en ylös enkä alas. Itku kurkussa sopersin miehelle, että kenen se kuvittelee purkavan tavarat kaappeihin, jahka kaapit joskus saadaan puhtaiksi. Minunhan se on tehtävä oli vauva masussa tai kainalossa, jos mielii, että joku loogisuus meidän taloudessa on jatkossakin. Tällainen oli siis ensimmäinen oikea paniikkitunne tässä raskaudessa, että aika loppuu kesken. Vauvan kun haluaisin tuoda puhtaaseen siistiin kotiin, mutta nyt siitä ajatuksesta pitänee tinkiä.

Kuten arvata saatatte, sairaalakassi ei ole käynyt mielessäkään ja kuten Bom totesi, täälläkin kuvotus on palannut kehiin. Ja Commanderin tavoin yöt ei mene nukkuessa vaan valvoessa.

Tytöille kiitos uudesta pinosta, Tömpsikselle onnea odotukseen ja Auneliinille jaksuja sekä miehelle pikaista paranemista.

Kultatiuku ja Nötterö rv 35+4 (jolla myös on hikka monta kertaa päivässä)
 
Hoitolaukku ostettiin samalla kun vaunut(samaa "sarjaa" siis kun vaunut). makso 69€ mikä ei mun mielestä oo kallis kun kuitenkin se tulee oleen kovassa käytössä. Ja olen todennut sen käteväks vaikka ei oo käytettyä tullu viä :D siitä löytyy monta taskua ja oli myös hoitoalustakin siellä ja sellanen mikä pitää pullon lämpimänä/kylmänä:)
Hoitolaukkuun ollaan katseltukkin jo vauvelin kotiutumis vaatteet valmiiks.
Sairaalakassia ei itelle oo kuitenkaan tullu viä laitettua..

kylvetystuki on varmaan kätevä kun ei tarvii vauvaa kannatella, mutta ite jätettiin sen kauppaan.. On se kuitenkin helpompi vauva pestä kun ei oo koko selkä ja niska ja peppu yms kiinni siinä tuessa.

Tänne ei kummosta kuulu vieläkään.. Huomista neuvolaa odotellaan, kun on kaiken näköstä kyseltävää:) Vauvan pää sattuu kyllä kivasti aina tonne alas kun painaa itteensä alaspäin.. Kaveri sai jo pikkusen tyttönsä 2.1 ja 6.1 oli laskettu, eli aika mukavasti päätti neiti tulla maailmaan:)
Nyt aamupuuron keittoon ja sit vois vähän siivoilla:)

Jane & Viltsu 36+0:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Rintakumeista: Meillä myös ollut ongelmana kova imuteho molemmilla, eli mullahan vuosi rinnat verta imetyksen ekan kuukauden aikana ihan tosissaan. Rintakumeilla ja lampaanvillarasvalla (saa apteekista) sain sitten rinnat kuntoon. Lampaanvillarasva oli tosi tehokasta ja hirmu paljon halvempaa kuin Lansinoh. Tosin pätkittäin jouduin imettämään kumeilla myöhemminkin, kun aina välillä rinnanpäät aukesi. Minusta kumeilla oli helppo imettää, ei tullut sotkua tai muutakaan. Tosin niitä piti sit puhdistella ja aluksi keitellä säännöllisesti, se oli ainut ylimääräinen vaiva. Lisäksi mä käytän maidonkerääjää, koska sitä maitoa on aina riittänyt niin paljon. Sain pakastemaitoa maidonkerääjällä talteen satunnaisia vapaahetkiäni ajatellen, ei tarvinnut erikseen lypsää pakastemaitoa. Nyt on sekä rintakumit että maidonkerääjä jo hankittuna.

Kylpytuki on myös meillä odottamassa käyttöä. Omilla lapsilla sitä ei ole ollut, mutta kavereiden vauvoja olen sillä kylvettänyt ja on kyllä todella kätevä. Parantaa omaa asentoa huomattavasti ja jos isompia lapsia pitää nopsasti auttaa, on siihen sitten toinen käsi käytössä.

Hoitolaukku: Ostin alennusmyynneistä normaalin, isohkon olka-/käsilaukun, jossa on useita eri "osastoja". Varsinainen hoitolaukku oli ekasta, mutta tavalliset laukut ajaa kyllä ihan saman asian, varsinkin jos tavaroille on hyvin lokeroja ja koteloita. En tykkää siitä, että kaikki pyörii samassa lokerossa, koska sieltä on vaikea löytää pienempää tavaraa.

ON: Eilen oli äitipolikäynti ja tänään neuvola. Vauvalla painoa eilisen ultran arvion mukaan nyt 2 500 g ja kasvaa kivasti keskikäyrällä. Muutenkin kaikki hyvin sekä mulla että vauvalla. Painoa oli tullut + 880 g per viikko, mutta siitä on kyllä iso osa turvotusta. Mulla on jalat niin turvoksissa, että niissä on sellaisia valkeita läikkiä näkyvissä. Närästys on nyt niin kauheaa, että oksennus tulee suuhun useamman kerran päivässä. Pitää vaan yrittää pienentää annoksia ja syödä ihan pikkasen kerrallaan. Sohvalla joudun edelleen nukkumaan puoli-istuvassa asennossa, makuuasento ei onnistu närästyksen ja hengenahdsituksen vuoksi. Nyt neuvolat kahden viikon välein ja yksi äitipolikäynti viikolla 36. Mulla ei ole neuvolassa yhtään lääkärikäyntiä, mikä oli outoa, koska kohdunsuuta ei ole katsottu ikuisuuksiin. Ainut kerta kun se katsotaan on sitten ilmeisesti äitipolilla rv 36, tosin kahdella äp-käynnillä sitä ei ole katsottu...

No, nyt pitäisi jaksaa tsempata ja viedä lapset ulos, vaikka oikeasti tekisi kyllä mieli nukkua päiväunet....

Commander ja Pepe 33+5
 
Commander: Mulla on tsekattu paikat (siis sisätutkimus) silloin kun olin rv.11+4!! Ja kanssa rv.36 sitten on se seuraava ja viimeinen kerta. :D Ensisynnyttäjillä tehdään sisätutkimus myös joskus rv.30 (?) paikkeilla. Ainakin mulla tehtiin niin esikoista odottaessani.
Mä en kyllä ole huolissani alakerran tilanteesta. Tuskin siellä mitään kummallista ole tapahtunut, kun yhtään ainoata supistusta en ole tuntenut.

May, 32+3
 
Hikka- Täällä kanssa mahassa on kovasti hikotteleva asukki. Monta kertaa päivässä on hikka ja kestää usein tosi pitkään. Esikoinen hikkaili myös mahassa ahkerasti ja edelleenkin hikkailee usein..

Hoitolaukku- Itselläni on käytössä isompi kassi jossa sekä vauvan että omat tavarat, en ole kokenut tarpeelliseksi vauvalle omaa kassia.

Sairaalakassi- sairaala kassia en ole vielä pakannut, varmaan pikkuhiljaa voisi tehdä listaa mitä ottaa mukaan. Viimeksi oli hygieniavälineet. suklaapatukoita, pari trippimehua, pari lehteä, vauvan vaatteet ja omat kotiintulovaatteet, imetysliivit, kamera ja laturi.

Olo on ollut aika tukala kun vauva oli useamman päivän poikittain ja tuntui että tulee joka puolelta läpi.. Nyt on kääntynyt puoli poikittaiseen asentoon pää ylöspäin ja vähän helpottaa oloa. Alakerta tsekattiin eilen ja kohdunsuu oli sormelle auki ja paikat oli hieman pehmentyneet ja kohdunkaula lyhentynyt mutta on kuulemma normaalia ensi synnyttäjälle. Supistuksia ei ole ollut kun satunnaisia ja kivuttomia.

Santtu ja toukka 32+5
 
kääkkis
Kultatiukulle tsempitykset: Täällä havaittu samantyyppistä paniikkia. Onneksi olen päässyt niistä aika hyvin eroon, kun en kamalasti jaksa enää stressata.

Rintakumeista: Mulla oli ensimmäisen lapsen kohdalla käytössä, kun meni imettäessä rinnanpäät rikki :( Hyvin sain rasvauksella ja rintakumeilla kuntoon. Toisella kerralla muistinkin rasvailla sitten vähän paremmin :) Mulla myös, kuten Commanderilla, käytössä maidonkerääjä. Olen saanut hyvin kerättyä sillä pakastimeen maitoa juuri niitä hetkiä varten, kun olen itse pois ja jos vauvalla nälkä. Olen ensimmäiset puurotkin tehnyt niihin kerättyihin maitoihin :)

Juuri sain sairaalakassin pakattua. Mulla siellä on suurimmaksi osaksi voiteita ja hiustenhoitotuotteita :) Lisäksi on yhdet pikkarit ja sukat, hammasharja ja tahna, cd-levyjä, imetysliivit, rinnansuojia. Tutin ajattelin ottaa myös mukaan, mutta se täytyy vielä keittää ja nappasen jotain lukemistakin mukaan, jos sattuu olemaan jotain sopivaa ulottuvilla lähdönhetkellä. Oma kauratyyny lähtee myös sairaalaan.

Nyt ei ole moneen päivään ollut supistuksen supistusta :( Ei edes kivuttomia. Kaikki kuitenkin hyvin neuvolan mukaan ja poika möyrii yhä aktiivisesti :)

kääkkis ja "osku" rv 37+1
 
May,mulla aikoinaan ei ollu kun vasta rv 36 sisätutkimus esikoisesta,paitti niin kävin ylimääräsessä lekurissa kylläkin puolenvälin paikkeilla. Mut sitä läksin sanoon,et paikat voi aueta vaikkei olis supparin supparia,mulla esikosta oli 3cm auki ja kohdunkaulaakaan ei juur mitään. Mut yliaikasekshan se meni,et sama se varmaan mitä siellä alhaalla tapahtuu jos niitä supistuksia ei oo:)
 
Heips!

Täällä kanssa ankkaminen olo=) Vatsa on ihan pallona ja jonkun verran jopa nipisteleviä suppareita on ollu havaittavissa. Yritin Nyytille metsästää tänään myssyä ja tumppuja kun maalis-huhtikuu kert saattaa viel olla talvikelit.... mut eihän niitä ollu... alessa ainakaan ja normihinnalla löysin sinisiä tai punasia.... en halunnu kumpiakaan, kun en ole satavarma Nyytin sukupuolesta... meil ois ruskea haalari ja jotkut neutraalit ois ollu kivat... villahaalarin onneks löysin kirpparilta ja aloin sit illalla kutoa ite myssyä hahtuva-langasta.... mummi lupas kans kutoa myssyn ja tumput... niin eiköhän se ongelma tällä sitten ratkennut=) ärsytti vaan, kun ajattelin et jotkut söpöt ois löytyny, mut en kai mä älynny niitä jo marraskuussa metsästää...

Äitiyspakkauksen toppahaalari ja talvikamat taitaa jäädä käyttämättä, kun on liian isoja pienelle ja ens talvena sit jo pieniä... tosi ärsyttävää=(

Pinnasänky kasattiin eilen illalla makkariin, patja ja pinnasuojukset on, petivaatteet tulee, kunhan kuivuvat... pesin äp:n peitosta tärkit pois. Esikoinen hiippaili aamulla makkariin ja pinnarin nähdessään kuiskasi hiljaa: "Äiti, nukkuuko vauva tuolla?" meinasi ihan itku tulla, kun toinen oli niin sulonen ja huomaavainen.... sitten vaan piti vastata, et vauva nukkuu viel äitin masussa. On se niin ihana tuo 3,5vee ja iltaa kohden mahdoton ja roivostuttava=) uhma ja uhoaminen tosi kovaa... pikkuveli (1v7kk) on nyt keksinyt et äitin masussa on vauva... ja et hänenki masus on vauva.... vitsi et on söpöä, kun pieni hentonen, miehen alku taputtelee masuaan ja hokee vau-vaa.... opettelee sanoja vauhdilla... mahtaakohan pojat vielä arvatakkaan miten elämä mullistuukaan kun vauva ihan oikeesti tulee...

turvakaukalo puuttuu vielä, tuplarattaat on varauksessa, kirpparilta löysin toisen kantoliinan ja kestovaipat odottaa ompelemista ja uusia kankaita...

hoitolaukku ei oo mulla käyny edes mielessä:) varmaan pitäs joku kassi hommata, kun edellinen (oikeasti kannettavalle tietokoneelle suunniteltu olkalaukku) alkaa olla parhaat päivänsä nähny...

Sairaalakassi
on pakkaamatta... oon aemmin lähteny sairaalasta samoissa vaatteissa kun sinne oon mennytkin (alusvaatteet vaihtanu), mukana on ollu astmalääkkeet, hygienia välineet ja mies on sit tuonu käydessään jotain hyvää ja turvakaukalossa tuonut vauvalle kotiutumis vaatteet. Imetsliivejäkään ei oo ollu mukana, sairaalan vermeissä oon ollu, eipä oo omia tarvinnu pestä... SatKs:ssa ei ainakaan viimeks ollu tarjolla kun jotain aatamin aikasia puuvillasia tissin-kannattimia ja putki-verkko liivejä... hyvin niillä pärjäsin aiemmin ja taisin olla ilmankin... nyt oon miettiny jos saan aikaseksi ostettua liivit vielä ennen synnytystä, niin saatan ne mukaan jopa pakata... tiedä sitten... juotavaa jos muistas ottaa mukaan, vaikka sain viimeks kylllä synnärillä avautumisvaiheen aikana mehua, kun pyysin... ei meillä kummallakaan kerralla oo ollu mitään omia eväitä mukana... ekalla kerralla ois saanu ollakkin, mut sit jouduin tiputukseen, ni se siittä syömisestä ja toinen kerta oli niin nopea, ettei ehtiny nälkä yllättää... kuitenkin olin ennen sairaalaan menoa vähän koittanu aamupalan tynkää järsiä...

Neuvolassakin oli tänään kaikki hyvin, painoa oli tullu aika hurjasti parin viikon aikana, mut laitetaan joulun piikkiin :) lomaa viel tää viikko ja sit seittemän päivää töitä ja sit alkaakin mammaloma....

odotan jo ihan hirveesti et näen Nyytin... mikään ei pelota, oikeastaan jopa haluisin synnyttämään... mut jos nyt kuitenkin malttaisi vielä vähän=)

Nyt ripustamaan toinen koneellinen Nyytin vaatteita (voi miten pieniä ne onkaan) ja sit nukkumaan...

Vointeja kaikille ja HYVÄÄ TÄTÄ VUOTTA!!!

Maariana83 + Nyytti 32+6(viel vartin)
 
maariana meillä juniori suht koht saman ikäinen, 1v8kk, ja vastoin äitini toiveita meinasin ostaa pojalle nuken kun vauva syntyy. saa sitten hoitaa omaa "vauvaansa" samalla kun äiti hoitaa omaansa. meillä ainakin saattaa tulla todella kovatkin mustasukkaisuus oireet. juniori kun tahtoisi itsekin vielä tissimaitoa mm... imetin 13kk ja nyt on todella vaikeaa ymmärtää että maito loppui, pojat ;)

sairaalakasista jota en ole vielä pakannut... sen verran että ottakaa omat imetysliivit mukaan. ne sairaalan versiot ovat aivan kamalia. niillä verkko"pikkareilla" meinasin sairaalassa olla koska vuoto sen verran runsasta että turhaan sotkea omia. sexyjä ne eivät ole mutta mitäs väliä sillä on kun sairaala vaatteet eivät muutenkaan mitenkään erityisen viehättäviä ole :)

millaisiin tuplarattaisiin niitä tarvitsevat ovat päätyneet?
 
Tuplarattaat: Meillä on Phil&Teds Explorerit. Ostettin viimeviikolla. Ne ovat sellaiset peräkkäin istuttavat rattaat. Tai oikeastaan ennemminkin rattaat sisaristuimella. Toiset "kauhistelee" noita, toiset ilmeisesti rakastaa. :D Itse kauhistelin vaan hintaa. ;) Mutta meidän ahtaisiin tiloihin noi rattaat ovat kyllä paras ja ainoa vaihtoehto. :)
Ja ikäeroa muksuille tulee 1v6kk.

explorer LIVE

May, 32+4
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Kirjoittaminen on jäänyt hieman vähille kun olen tämän vuoden vaihteen sairastanut flunssaa, ekaa kertaa kipeänä muuten näiden kahden raskauden aikana..

Tänään olisi sitten neuvola ja lääkäri, hieman etukäteen hävettää jo punnitus. On tullut tosiaan herkuteltua tässä joulun aikaan (ja valitettavasti se on jäänyt vähän päälle).

Tsemppiä Auneliinille, varmasti rankkaa kun mies sairastaa! :hug:

Me saatiin jo pinnasänky, sängyn suojukset ja hoitotaso ostettua. Vielä kun joku kasaisi.. Vaatteet ovat muualla säilössä eli pitäisi ne hakea ja pestä, samaten turvakaukalo on jossain hyvässä jemmassa. Hieman on vielä puolitiessä nämä järjestelyt, teinkin juuri listan mitä vielä tulisi hankkia ja tehdä. Eihän tässä enää ole kuin kuukausi laskettuun aikaan :eek:

Tuosta edellisestä voi varmaan päätellä, että myös sairaalakassi on pakkaamatta.. Taidan ihan välttämättömimmät ottaa mukaan, mies voi tuoda sitten täydennystä kun asutaan kuitenkin melko lähellä. Viimeksi oli kirjat ihan tarpeeseen kun käynnistymistä sai odotella sen muutaman päivän sairaalassa.

Rintakumit olivat meillä hyödylliset kun oli vaikea saada poikaa ottamaan oikeaa imuotetta. Mutta toisaalta oli siinä homma sitten opetella niistä poiskin..

Blue ja pienokainen 35+5
 
Joku harmitteli äitiyspakkauksen haalarin kokoa. Esikoinen syntyi aikoinaan helmikuussa myös ja pakkauksen haalari oli seuraavan talven käytössä sujuvasti. Edellispäivänä samainen keskivertomittainen, hieman pönäkkä ja kohta kolmevuotias (about 93 cm ja 16 kg) halusi kokeilla vanhaa haalaria (koko 80): Hyvin mahtui edelleen, hartiat vain olivat liian leveät, ettei vetskari mennyt kiinni viimeistä kymmentä senttiä. Lahkeissa olisi saanut olla 3-4 senttiä lisää mittaa, hihoissa pari senttiä. Ja siis sama malli ja koko kuin nykyisessäkin.
 
Mitä sille muksulle pitää ottaa synnärille mukaan? Kaukalo, sukat, tumput, vaippoja, sukkikset, joku vaatetus, sisäpipo, pipo, toppapuku? Käykö toi mammalootan puku vai onko se niin iso, että pitäis olla joku pienempi?
Ite meinasin ottaa omiks vaatteiksi vaan tossut ja ehkä tissiliivit ja kalsronkeja, muuten hengaan sairaalaan vaatteissa. En halua sitä sairaalan hajua kotiini.
Pitäis varmaan alkaa pakata sitä sairaalakassia, ehkä koota pinnasänky (hävitin ne halavatun mutterit :rolleyes: ) ja alkaa laittaa tuota muksun huonetta kuntoon. Vielä puuttuu jotain pikkujuttuja, kuten pinnasängyn kissasuoja, kuumemittari, vaunujen sadesuoja, vaippoja jne.

Onko teillä muilla tehty kokoarvioita? Mun mötkäle oli rv 34+2 2609g, iso ukkeli siis jo :)

Kahden viikon päästä olisi synnytystapa-arvio, mitä siellä muuten tehdään???

Kitrus ja KeijoOrvokki 34+4
 
:wave:

Neukkukuulumia vaan kertoilen:) ei oikeen mitn muutakaan kerrottavaa oo :D

HB: 141 (noussu jostain kumman syystä takas ylös :))
Pissa: Puhdas
Paineet: Kunnossa (mulla on lukemat pysyny koko raskauden ihan samana)
Paino: +500g/vko
SF: 30 (eri mittaaja oli, mutta ton mukaan ei olis kasvanu ollenkaan)
Syke: +130
Liikkeet: ++
Tarjonta RT1 ja siis pää on ollut kiinnittynyt jo jonkun aikaa kun 2vk sit ultrassa katsoi..

Kaikki oli muutenkin hyvin:) pikkumies oli kääntynyt oikealta puolelta vasemmalle puolelle, niinkuin vähän yks pv tuumailinkin..(siis nyt on selkä oikealla kokonaan kun viimeks oli vasemmalla)
Nyt alkais sit viikon välein olemaan neuvolat:)
Niin ja neuvolantäti kertoi, että kun oon pehmee ja 1/2cm oli kohdunkaulaa jäljellä 2vk sit että se saattaa nopeuttaa synnytystä.. Eli ei pitäis tulla pitkä synnytys kun supistusten täytyy vaan alkaa avaamaan kohdunsuuta, eikä tarvii kohdunkaulaa lyhennellä ensin:)
Eilen oltiin ekassa perheneuvolassa. Oli kyllä ihan mielenkiintosta, aiheena oli suuhygienia ja imetyksestä jtn. Eli mielellään ei sais vuotta kauempaa imettää vauvaa.. Ite en kyllä edes halua niin kauaa imettää.. Toinen on jo niin iso ja melki puhuu ja ymmärtää että on tissillä..

Ainii ja nyt ollaan laitettu kaikki vauvaa varten kuntoon:) korisänky siirrettiin meidän makkariin ja pinnasänky on laitettu vauvan huoneeseen. Tosin lakanat laitan sitten vasta tosi lähellä h-hetkee..
Nyt vois ottaa pikku päikyt, kun tuli viimeyönä nukuttua niiiin vähän :(
Jane & Viltsu 36+1
 
Eilen soitin niistä muutamasta juuri ja juuri koholla olleesta sokeriarvosta äitipolille, ja lääkäri päätyi nyt sitten siihen, että menen ensi viikon keskiviikkona polille. Silloin tekevät ilmeisesti lapsivesipunktion vauvan keuhkojen kypsyyden selvittämiseksi. Olikos teillä kenelläkään tuosta toimenpiteestä omaa kokemusta, millaisena koit toimenpiteen? Mietityttää, kun kätilö sanoi, että näillä viikoilla synnytyksen käynnistyminenkin toimenpiteen jälkeen on mahdollista. Hurjalta tuntuu kyllä ajatus, että vauva mahdollisesti on pian sylissä, kun laskettu aika on kuitenkin vielä reilun neljän viikon päästä 4.2 :O.

Kultatiuku ja Nötterö 35+5
 
Synnytyksen kesto:Piti sanoa tuohon Janen kommenttin synnytyksen kestosta ja siitä, et on valmiiksi jo paikat kypsiä.
Mulla ei ollut kummassakaan aiemmassa raskaudessa kohdussa tapahtunut mitään viimeiseen lääkärireissuun mennessä (kaulaa jäljellä 3cm ja paikat kiinni). Supistuksia ei myöskään ollut ennen synnytystä, ei edes harkkareita ja silti molemmat synnytykset oli nopeita :D Eka syntyi rv 40+6 ja toinen rv 40+1. Kestolta ensimmäinen kesti n. 6h 15min ja toinen 4h.
Halusin vain tuoda tämän esille, ettei ne, joilla paikat vielä kiinni vaivu ihan epätoivoon :D

Saa nähdä mitä tällä kertaa käy, kun paikat oli eilisessä lääkärintarkastuksessa kiinni, mutta vauva lähtökuopissa ja niitä suppareita ollut siis lähes koko raskauden ajan. Muutenkin kaikki oli hyvin, kun paineet kohdilla, pissa puhdas ja vauva kooltaan jo lähemmäs 3kg :heart:

Mami ja Nasu 35+0 POKS!!
 
Viimeksi muokattu:
Eilen soitin niistä muutamasta juuri ja juuri koholla olleesta sokeriarvosta äitipolille, ja lääkäri päätyi nyt sitten siihen, että menen ensi viikon keskiviikkona polille. Silloin tekevät ilmeisesti lapsivesipunktion vauvan keuhkojen kypsyyden selvittämiseksi. Olikos teillä kenelläkään tuosta toimenpiteestä omaa kokemusta, millaisena koit toimenpiteen? Mietityttää, kun kätilö sanoi, että näillä viikoilla synnytyksen käynnistyminenkin toimenpiteen jälkeen on mahdollista. Hurjalta tuntuu kyllä ajatus, että vauva mahdollisesti on pian sylissä, kun laskettu aika on kuitenkin vielä reilun neljän viikon päästä 4.2 :O.

Kultatiuku ja Nötterö 35+5
Siis miksi? Onko vauva iso?
 
Kaksplus,höh,mun pitää taas todeta et mun mielestä ne sairaalan liivit on mukavat päällä:D ei purista,ei kiristä...

Synnytyksen kesto ja paikkojen kypsyys,silloin kun käynnistykseen joutuu on kyllä mukava etu että ne paikat on kypsät...siit voi muuten tulla hullu savotta ja harvemmin siitä muutenkaan haittaa on...mut joo,kyl se voi sit yhessä rytäkässäkin tapahtua:DMulla oli esikoisesta yliaikakontrollissa 4cm auki ja ei oikeestaan kohdunkaulaa ollenkaan (rv 36 auki 3cm ja 0,5cm kohdunkaulaa) ja omia supistuksia ei siis olllut lainkaan,mut kun ne saatiin aikaseks,niin synnytksen esto oli päälle 3h:)

Kokoarvio tehdään polilla 18.päivä,olikohan mulla viikkoja sillon 36+3 tjtn.

Repa ja säynävä 34+3
 
Bom
Hellu83: se on minustakin kiva, kun mies retkeilee lapsen kanssa itsenäisesti. Meillä osataan hoitolaukun pakkaaminen tosi hyvin.

kaks plus 5, kyselit tuplarattaista. Kävin eilen esikoisen kanssa (täytti muuten tänään 2 vuotta) testaamassa seuraavat merkit: P&T Explorer, Z-Line Twin Rider ja Emmaljungan sisaristuin. Kaupasta lähti mukaan sisaristuin ja seisomalauta. Mietin vielä P&T. Z-Line putosi heti pois, kun tyttö oli liian pitkä siihen istuimeen.

Äitiyspakkauksen haalari - meidän tyttö syntyi tammikuussa (3,5 kg) ja haalari meni käyttöön joskus kk päästä. Neiti kasvoi nopeasti pituutta ja syksyllä ostimme uudet haalarit (koko 80 ja heti perään 86). Kavereiden samanikäiset lapset käyttivät ÄP haalaria vielä syksyllä-talveellakin. Nyt 2-vuotis neuvolassa mitattiin meidän tytön pituutta 94 cm. Ei voi tietää, miten ne lapsukaiset kasvaa, jokainen omassa luokassa.

Perjantaina lähden tekemään synnytyssuunnitelmaa. En vieläkään tiedä mitä sinne voisi laittaa.

Bom ja masukki 35+6
 
Auneliinille ja miehelle voimia, toivotaan että mies paranee pian ja pääsee kotiin! Onneksi sepsikseen on hyvät antibiootit. :)

tytöt0406: Kiitos, sun kirjoitus helpotti vähän mun pohdiskelujani, siis tuosta synnytyksen kestosta... Just nimittäin ajattelin kirjoittaa tänne, että mua on alkanut huolestuttaa kun mulla ei ole ollut mitään supistuksia, tuntuu ettei vauva ole laskeutunut yhtään jne, vaihtaa vielä kylkeäkin eli selkä on välillä toisella ja välillä toisella puolella, viimeksi rv 27 lääkärineuvolassa kohdunsuulla ei ollu mitään muutoksia tapahtunut jne. Niin ajattelin tässä vaan, että saas nähdä syntyykö edes itsestään vai meneekö käynnistykseen jne. Mutta siis, hyvä kuulla että voi mennä nopeastikin siitä huolimatta. :) Vaikka niinku Repa sanoi, niin varmaan käynnistyksen tullessa helpottaa että ois vähän muutoksia alakerrassa tapahtunu.

Mulla täällä ei ainakaan ole mitään koko/synnytystapa-arviota, vaan 18.1. eli rv 36+1 on lääkärineuvola, jossa lääkäri arvioi käsikopelolla vauvan painon, ja jos miettii että on liian pieni tai iso, tekee lähetteen äitipolille... näin kai siksi, kun raskaus on mennyt normaalisti, eikä ole ollut mitään ongelmia ainakaan tähän asti. Musta oisi kyllä ihana kuulla, mikä meidän vauvan painoarvio on, siis ihan ultralla katsottuna. :)

Mä laittelin tänään sivuun vauvan vaatteita, joita otan sit sairaalaan mukaan ja laitan sille päälle kun tullaan kotiin. :) Just vähän samaa pohdiskelin kuin Kitrus, että mitä ihmettä mä valitsen vauvalle päälle... :D Nyt on sivussa sukkahousut, villasukat, sisäpipo + päälle paksumpi ulkopipo, tumput, body, housut ja sit mietin pitäiskö joku villa-asu tms laittaa vielä päälle. Sit on fleecehaalari + toppahaalari, otan molemmat mukaan ja katson sit laitanko vaan toisen vai miten, riippuu paljonko sitä pakkasta sit silloin on. Meilläkin alkaa olla kaikki valmiina vauvelia varten. :) Pinnasänky on koottuna ja laitettu ihan valmiiksi, enää pieni tuhisija puuttuu :heart: Turvakaukalo odottaa eteisessä, vaatteet on järjestetty laatikkoon... jotain pientä pitäis vielä ostaa kuten vaippoja, rasvoja yms. Ja tosiaan kylpyhuoneeseen pitää se hoitoalusta laittaa valmiiksi.

Nyt rupesin miettimään, että kannattaiskohan se sairaalakassi kuitenkin jo varmuuden vuoksi pikku hiljaa pakata? :cool:

~ Merve ja masupoika 34+2
 
synnytyksen kestosta joo siis en missään nimessä halunnut pelotella niitä jolla ei muutoksia oo tapahtunut!! Tottakai synnytys voi olla nopea ihan kellä tahansa:) ite vaan oon sitä jänskänny kauheesti kun äidillä on synnytykset kestäny kauan. Muakin väänsi 36h ja sit mentiinkin hätä sektioon kun molemmat meinas kuolla..
Merve mulla ei kans oo suppareita ollut ollenkaan(siis en oo niitä huomannu:D) ja edellisessä lääkärineuvolassa rv 26+2 oli kohdunkaula 3cm täysin kiinni ja kiinteä:) mutta olikin vaan 8 viikossa tapahtunut paljon muutoksia:)
 
Mulla ei ollut myöskään tapahtunut mitään muutoksia kohdunsuulla, kun 32+ viikolla lääkärillä kävin kipeiden suooareiden takia. No supparit on jatkuneet ja 1,5 viikon päästä uus lääkärin tarkastus, joten saa nähdä josko sit jo jotain olisivat saaneet aikaseksi.

Mä olen myös pohtinut tota vauvan vaatetusta sairaalasta kotiin tullessa. Eilen kävin lastenvaatekirpparilla kattelemassa jos olisi 56cm toppahaalari löytynyt, mutta en löytänyt. Uutena en raaski ostaa kun käyttöikä on nyt keväällä niin kamalan lyhyt. Eli meillä mennään sit sillä pakkauksen haalarilla, vaikka isohko onkin. Tietty jos vaikka joku tulevista isovanhemmista innostuu ostamaan :) Nyt on sivuun laitettu sukkahousut, body, potkarit, sellaset pörröset fleecetumput ja sukat, kypärämyssy, ulkohattu ja haalari. Narulla on kuivumassa sellanen välihaalari, jonka aion myös ottaa mukaan ja tarvittaessa laittaa sit sisävaatteiden ja ulkohaalarin väliin.

Onko jollain muulla (lähinnä esikoisen odottajilla) vaikeuksia jumittaa kotona päivät pitkät? Mulla on niin tylsää ja kova tekemisen puute, tai lähinnä tekemisen into puuttuu (ainahan voi vaikka siivota) kun jo joulukuun puolivälistä asti ollut saikulla ja nyt sit äippälomalla. Oonkin sitten juossut pitkin kyliä ja yrittänyt keksiä joka päivälle jotain ohjelmaa, kun mies on töissä ja tuntuu että kotona kaatuu seinät päälle jos päivätolkulla viettää aikaa täällä. Me kun vielä asutaan maalla, niin ei esim koirien kanssa lenkkeillessäkään törmää koskaan kehenkään.

nelli & mytty 34+4
 
Nelli,esikoista odottaessa aika kävi tosiaan pitkäks kun jäin saikulle töistä jo puolenvälin jälkeen raskaan työn vuoksi... olin ihan tylsyyteen kuolemassa kun meni vielä 2 viikkoo yliaikaseks. Mutta nyt ei oo sitä ongelmaa kun on toi esikoinen ja hänen kans käydään kerhoissa jne... Suosittelen vaan yrittää käyttää aika ns.hyväkseen...lukea,nukkua,käydä kavereitten kans kylillä,käsitöitä jne. Mut tiedän tosiaan sen tylsistymisen kaikesta huolimatta... ei auta kun aatella et kohta on hommaa;) Mut sit on se toinen vaihe kun tuntuu et seinät kaatuu päälle kun vauvan takia on vaikee päästä mihinkään itsekseen,etenkin jos imettää. Mut tosiaan meillä ratkes se ongelma sitten kun tungettiin kaikenmaailman perhekerhoihin:D Voimia ja koitahan keksii jotain mielekästä:)

Vauvanvaatteet,No mulla kävi hyvä tuuri ja sain 56 sentisen kevyttoppiksen kaverilta. Ajattelin ihan perus body ja puolipotkarit,joku väliasu siihen,jos vaikka jonkun fleesehaalarin lykkäis. Pien muistikuva on et sellanen saattas jopa olla olemassa... ja sit äippäpakkauksen käsitumput,kypärämyssy ja toi kevyttoppis. Siinäkin on suljetut noi lahkeet ja hihat,et erillisiä tumppuja ei tarvi. Huppu päähän,niin käynee talvihatusta. Etenkin kun autossa sit kotiin matkustaa. Toi kevyttoppis on kätevä sit kun laittaa sinne lämpöpussukkaan niin ei tuu kuumakaan. Meidän sikoinen oli vauvana oikeen hikikalle.... ja kannatan muutenkin välikerroksia pukeutumisessa kun yhtä paksua. Toi kypärämyssy pitäs muistaa ostaa,noin pientä ei taida ollakkaan kun esikoinen oli toukokuun lopun vauva. Ai niin,eihää mul oo villasukkiakaan pienelle,ne vois olla sisätiloissa etenkin paikallaan... (viileä ok talo)

Synnytyksestä vielä,et oikeestaan sitä on aivan turha miettiä ja spekuloida,vaikka tietenkin sitä kuitenkin niin tekee;) Mut loppupeleissä kaikilla kokemus on erilainen ja yksilöllinen,vaikee ennustaa mitä ja miten tulee kaikki tapahtumaan.... mut kyllä miäkin salaa mielessäni toivon et paikat olis kypsyny,mulla oli viimeks siitä niin hyötyä:p

Repa ja säynävä 34+5 (taisin eilen olla päivän jälessä)
 
Joku kirjoitteli, et on etsinyt sopivia töppösiä ja tumppuja...täällä sama juttu. Yksi päivä tajusin, että niitähän meillä ei ole ja kauppoja ravatessa totesinettei sielläkään ole?? Äitiyspakkausta en ottanut, joten siitäkään ei ole hyötyä. Mihin ihmeeseen kaikki tumput yms. on hävinnyt, kun luulisi kauppojen myyvän niitä vielä kevättalvellakin, kun on vielä pakkasta...Tosin sit ajattelin, et ehkä sitä pärjää, kun haalari on umpinainen sekä jaloista että käsistä ja sit jos laittaa villasukat yms ja makuupussiin rattaisiin.

Mulle on iskenyt kokkausvimma :D Ruokaa on pakkasessa ja seuraavaksi sinne on menossa herkkuja tulevia vieraita varten; ei tartte sit vauvan kanssa alkaa leipomaan :)

Mukavaa viikonloppua!

Mami ja Nasu 35+1
 
töppösistä ja tumpuista: mulla on tuo pienin haalari sellainen, jossa ne on kiinteinä, eli laitan alle sitten vaan pörrö- tai villasukat ja lapaset. Sillä pääsi siis tuosta ongelmasta :) Meillä on myös ne viime vuoden ä-pakkauksen tumput ja tossut, mutta onhan ne aika isot aluksi.

Vauvan kotiintulovaatteista: Meillä on myös tuo kaukalopussi ja lämpimällä autolla tulee mies hakemaan, joten hirveästi ei tarvitse päälle tumpata vaikka olisi kuin kylmä. Laitetaan siis body, potkarit, kypärämyssy, hattu ja lapaset + villasukat ja fleeceasu. Sitten poju kaukaloon ja pussi kiinni.

synnytyksen kestosta: Joo, ei voi ikinä tietää, oli kohdunsuun tilanne mikä hyvänsä. Mulla ei ole kummassakaan aiemmassa ollut ennakoivia/harkkasupistuksia, eikä kohdunsuullakaan ollut tapahtunut mitään muutoksia ennen synnytyksen varsinaista käynnistymistä. Ekaa synnyttelin sen 36 tuntia ennen hätäsektiota (vauva ei mahtunutkaan tulemaan ja hänellä laski sydänäänet imukuppiyritysten jälkeen), toinen tuli suunnitellulla sektiolla(joka tosin muuttui hätäsektioksi). Saa nyt sitten nähdä miten tämän kolmannen kanssa käy.

ON: Nyt lähti vieraat pois ja sanoinkin miehelle, että toivottavasti ei yövieraita enää ennen synnytystä tule. En kerta kaikkiaan jaksa enää siivoilla ja kokkailla ylimääräisille. Viime yönä valvoin puoli kuuteen ennen kuin sain unen päästä kiinni. Nukuin sitten aamupäivällä 11 asti, vaikka oli vieraita talossa. Mutta kun en kerta kaikkiaan jaksanut nousta. Onneksi mies oli näppärästi hoitanut aamupalat yms. eikä kukaan tuntunut pistävän mun nukkumista pahakseen. Lauantaina ois hääpäivä, mutta nyt just tuntuu ylivoimaiselta lähteä mihinkään syömään/juhlimaan, kun haluis vaan olla kotona.

Commander ja Pepe 34+0 poks...Miten nämä viikot voi madella näin hitaasti...
 

Yhteistyössä