*Helmikuun Hehkeät 2011, TAMMIKUU*

Piti käydä vielä vinkkaamassa noista töppösistä ja tumpuista: Ainakin Kuopion Prismaan oli tullut oikein erillinen hyllynpääty vauvojen töppösiä ja tumppuja :) Oli erivärisiä ja paria eri materiaalia (toppa ja joku fleece tai vastaava ainakin). Äsken kävin, kun täällä on loppiaisesta huolimatta kaupat auki :)

Commander
 
Viimeinen lääkärin tarkastus neuvolassa takana. Kohdunkaulaa jäljellä 2 cm ja pehmennyt on. Vertasin esikoisen neuvolakorttiin, samoilla viikoilla oli silloin 3 cm jäljellä ja kiinteä. Eipä tuo tosiaan mitään merkitse, mutta aina voi toivoa.. Ja aika hyvissä asemissa tuo pää on eli raivotarjonnassa on ja pysyy. Kyllä on kovasti ollut jo painon tunnetta alapäässä ja kävely tekee kipeää toisinaan.

Olen tässä alkanut kehitellä itselleni pientä stressiä noiden tarvikkeiden paikalleen saattamisesta, jotenkin on ihan iskenyt sellainen olo päälle että ei tässä enää kauaa odotella.

Muuten siis neukkulassa kaikki hyvin, painoa odotetusti tullut 600g/vko. Paineet edelleen hyvät, esikoisestahan joduttiin lopulta käynnistämään kun paineet niin korkealla. Kiva ettei siitä tarvitse stressata ainakaan vielä..

Blue ja pienokainen 35+6
 
ON; mies on onneksi päässyt jo sairaalasta ja sepsis-epäilyskin lieveni asteittain päätyen äkäiseen vatsavirukseen...Tuo sepsisepäily kyllä säikäytti ihan tosissaan.
Edelleen supistelee aikas tiheään, varsinkin nuo päivät kun mies oli sairaalassa oli todella rankkoja kun mun harteilla oli poika, koirat ja koti. Nyt huomasi kuinka yksin oli, kun sukulaisia ei ole lähimaillakaan...No selvittiinpän siitäkin!
Vauvan kotiutumisvaatteista Mä kans ajattelin pukea ihan fleeceasun toppapussin sisään, kuitenkin autolla kuljetaan ja tuo toppapussi on niin lämmin. Töppöset ja lapaset pitäisi vielä hommata ja varmaankin niitä vaippoja pitäisi alkaa hamstraamaan...
Auneliini+Jaakko 32+4
 
nelli-86: Mulla kans tahtoo aika tulla pitkäksi kotona... Oon nyt ollut sairaslomalla 2 viikkoa, maanantaina alkaa virallisesti äitiysloma. Vielä ois n. 5 viikkoa laskettuun aikaan, ja tuo tuntuu PALJOLTA. :D Oon yrittänyt joka päivä tehdä jotain isompia kotihommia, jotka on kauan olleet tekemättä, mm. vaatehuoneen siivousta, lipastojen järjestelyä, keittiön kaappien siivousta yms. Haluan että vauva tulee siistiin kotiin :heart: Ja kävelylenkin myös yritän joka päivä tehdä. :) Tiedän, että pitäis muistaa myös levätä, mutta jotenkin sitä vain ei osaa asettua aloilleen, kun on sellanen olo että pitäis tehdä jotain koko ajan.

Mites teidän muiden yöunet, saatteko hyvin nukuttua? Mä luulen että oon menettäny hyvät unenlahjani totaalisesti. : / Pari-kolme kertaa pitää juosta vessassa yöllä, sit sen jälkeen ei enää uni tule. Hyvää asentoa on niin vaikea löytää, lisäks on kuuma ja hikoilen ihan hulluna ym. mukavaa. Sitäkin suuremmalla syyllä pitäis muistaa levätä ja nukkua sit vaikka päivällä, mutta mutta... en vain osaa. Onneks saa nyt olla vain kotona, eikä ole kiire minnekään - saa mennä nukkumaan ja herätä koska huvittaa. :)

Auneliini: Hyvä, että miehes on päässyt jo kotiin, eikä ollutkaan sepsistä. :)

Tässä meidän tämän aamun neuvolakuulumisia:

Painonmuutos/viikko: +700 g (nyt tullut yht. 12 kg koko raskauden aikana)
Turvotus: +/-
RR: 133/84
Pissa: puhdas
Hb: ei otettu
Sf: 30 cm
Tarjonta: rt
Sykkeet: 138
Liikkeet: ++

eli kaikki ok täällä. :) Musta tuntuu, että vauva on vähän laskeutunut, terkkarinkin mielestä pää tuntui tosi alhaalla. Tuntuu, että vauva oikein puskee päätään tonne lantioon, ja se ottaa kipeää! Ihan kuin veitsen terällä viiltelis... Seuraava neuvola onkin sit reilun viikon päästä se lääkärineuvola, rv 36.

Mukavaa viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille mammoille!

~ Merve ja masupoika 34+4
 
Auneliini: onneksi mies voi paremmin, varmasti oli rankka viikko! :hug:

Vauvan kotiutumisvaatteet pakkasin innoissani toissapäivänä hoitolaukkuun valmiiksi. Laitoin sinne pitkähihaisen bodyn, potkuhousut, äitiyspakkauksen kissatumput ja -sukat, paksuhkon välihaalarin, kypärämyssyn, kudotun pipon ja varmuudeksi toppahaalarin, vaikka meilläkin turvakaukalossa on toppapussi ja autolla kuljetaan.

Synnytys: mulla oli alkuun sellainen pieni pelko, lähinnä siitä kivusta, että en edes halunnut miettiä koko synnytystä. Nyt kuitenkin oon alkanut nähdä unia synnytyksestä ja tuo pelko on suurelta osin kadonnut. Lähinnä alan odottaa ja olla jopa vähän innoissani :D Miestä vähän pelottaa että häneltä lähtee taju synnytyksen aikana, vaikka ei kyllä aio olla ihan aitiopaikalla katsomassa tapahtumia (sanoinkin että tarvitsen häntä vierelläni, en siellä jalkopäässä!). Mutta eiköhän me selvitä :LOL:
Varsinaisesti en ole enkä aio tehdä minkäänlaisia suunnitelmia synnytyksen suhteen. Se menee niinkuin menee ja on vain otettava vastaan sellaisena kuin se tulee. Tietysti sitä toivoo että kaikki menisi hyvin :)

Yöunet on täällä vielä hyvällä mallilla, vasta tämän vuoden puolella olen alkanut herätä kerran yöllä vessaan. Yleensä saan hyvin unesta kiinni mutta välillä valvotuttaa. Päivisin nukun silloin tällöin päikkärit jos väsyttää.

ON: Täällä oli neuvola tänään, ei mitään erikoista. Kaikki arvot OK ja puhtaat, painoa on tullut 700g/vko ja hemoglobiinia ei mitattu (ensimmäistä kertaa). Sf on 30 cm joten hyvin täällä kasvetaan käyrällä. Myttysellä on pää alaspäin niinkuin on ollut lähes koko ajan. Kahden viikon päästä sitten lääkärikäynti ja huomenna synnytysvalmennus (kolmen tunnin power point esitys sairaalalla).

Maha tuntuu laskeutuneen vähän, ei enää ahdista niin paljoa rintakehää. Myös harjoitussupistukset on siirtyneet ylävatsalta alavatsalle. Onneksi myttysen pää on kuitenkin vielä ylhäällä, niin ei ihan kamalasti tarvitse huolehtia.

Täällä vietetään viimeistä lomapäivää, ensi viikko olisi töitä, samoin seuraavan viikon kaksi ensimmäistä päivää. Sitten alkaa äitiysloma, jes!! :D Vaikka eipä tämä mun arki ihan kamalasti muutu, kotona olen pääosin nuo viimeiset työpäivät, onneksi on mahdollisuus tehdä töitä kotoa käsin!

pokemoni & myttynen 33+3
 
Viimeksi muokattu:
pokemoni samaa pelkäsin minäkin viime synnytyksessä, kun mies ekaa kertaa mukana. hyvinhän se meni. ei pyörtynyt. olipa äiteelle seuraa koko ajan.

onko muilla kauheaa väsymystä. tuntuu että herättyään ei olisi nukkunutkaan yhtään? kerran tai pari herään yöllä, mut onneksi nukahdan helposti uudestaan

eilen sain jonku inspiraation ja jynssäsin asuntoa melkein 8 tuntia. nyt muistona vain kipeät jalat:)

ens viikolla olis neuvola. lääkäriä ei enää ole. haluaisin kyllä tietää tuon alakerran tilanteen, kun toinen painaa koko ajan sinne.

sairaalakasseja en ole vielä pakannut, mut kohta pitäisi alkaa katseleen mitä ottaa mukaan. ettei käy niin että lähdön hetkellä jotain vain nakkelee ja puolet uupuu ja se toinen puoli on turhaa.

aapelikaapeli 33+5 ( muistaakseni) + matkustaja
 
Täällä myös yksi äiti, joka nukkuu yönsä huonosti :/ Yleensä nukahdan illalla nopeasti, mut sit herään siinä 2-3 aikaan enkä saa unta enää sen jälkeen...sit yritän nukkua päivällä, mut se ei aina ota onnistuakseen, kun ajatetukset pyörii sit päässä. Mut oon huomannu nukkuvani kuin tukki sit, kun on muutama yö valvottu eli sit kroppa ottaa univelkaa kiinni enkä herää mihinkään (paitsi vessahätään ja senkin teen silloin ihan unissani)

Meillä mies on ollut molemmissa synnytyksissä mukana ja on tulossa myös nyt. Vähän sitä jännittää selkeästi lähtö, koska meillä ne on aina ollut hyvin nopeita. On hellyttävää nähdä, kun mies viettää aikaansa lapion varressa luomassa vähäisetkin lumet pois oven tieltä, että pääsee siihen autolla kun lähtö tulee :heart: Aiemmissa synnytyksissä mies on ollut tehokkaasti mukana, vaikkakin itse kuuluun siihen porukkaan, joka ei kaipaa yhtään ylimääräistä kosketusta synnytyksen aikana. Niinpä hän on ollut lähinnä henkisenä tukena mukana ja saanut hoitaa vauvaa heti synnytyksen jälkeen. Mieleen on jäänyt ensimmäinen synnytys miehen osalta sen suhteen, kun kätilö kysyi multa onko kipuja/ haluanko jotain. Vastasin, että kaikki hyvin niin mies tuumasi siinä samalla vierestäni, että hän voisi kyllä pari aspiriinia ottaa ( ja saikin ne) :D

Muuten täällä voidaan samoin kuin ennen ja loppua odotellaan. Pari päivää on vierähtänyt jo äitiysloman merkeissä eikä sairaslomalla. Täytyypi varmuudeksi kipasta vielä prismassa katsomassa viikonlopun aikana olisiko meille ilmestynyt myös niitä tumppuja ja töppösiä :)

Mami ja Nasu 35+2
 
Kitrus: Meidän vauva on todellakin tosi iso, kun ottaa huomioon, että olen itse vain 152,5cm pitkä (pätkä). Painoarvio oli rv 32+5 sen komeat 2700g. Toinen lapseni painoi syntyessään hieman enemmän syntyessään rv 39+0, ja isoin lapsistani oli esikoinen, jolla oli painoa rv 38+5 syntyessään hieman alle 3600g. Kolmas lapseni painoi 3300g. Ja tämä tulokas tulee painamaan kuulemma noin 4300g, mikäli kasvuvauhti jatkuu samana. Lisäksi minulla on ison mahan takia ollut sydänongelmia, kun keuhkoilla, pallealla ja sydämellä ei ole liikaa tilaa ollut enää pitkään aikaan. Kerranhan minut vietiin ambulanssilla sairaalaan tämän raskauden aikana, kun meinasin tukehtua. Eli kyllä aikaistetun sektion syyt ovat siinä, mikäli lääkäri siihen ensi viikolla päätyy. Itselleni kyllä kelpaisi vielä vauvan pysyä masussa, sen verran vaiheissaan ovat asiat muuton ja vauvan syntymän suhteen.

Muuta höpinää: Olipas fiksu ratkaisu lähteä kauppareissulle tänä aamuna pienintä muksua pulkassa vetäen. Kauppaan ei ole kuin kilometri matkaa, mutta kotimatkalla pulkkaa vetäessä ja kahta kauppakassia raahatessa kassit tuntuivat painavan sitä enemmän, mitä lähemmäksi kotia pääsimme. Puolessa välissä matkaa silmissä vilahteli hirmu paljon jotain ihmeellisiä kirkkaita valopisteitä, meinasi ihan käydä huimaamaan, mutta kotiin sentään päästiin. Kaupasta toin tullessani vauvalle paketin vaippoja, jotta niitä on kotona valmiina, jos sattuu nyt syntymään aikaisemmin kuin alunperin ajateltiin.

Kysynpä vielä, onko teillä muilla miten paljon iho kutissut viime aikoina? Minulla on suorastaan tuskainen olo kun joka paikkaan kutittaa rasvailuista huolimatta. Kädet ja masu on raavittu perusteellisesti, jalkoja kutiaa vähemmän. Hepatoosin varalta otettiin kokeetkin, mutta ne oli onneksi kunnossa.

Kultatiuku ja Nötterö rv 36+0 (poks vaan)
 
Huomenta!

Auneliini hyvä, että miehesi pääsi kotiin :) Niin sitä vaan keinot keksii varmasti hoitaa koko huushollin jos tuollanen tilanne tulee :)

Tytöt mulla on ihan samat kellon ajat jos tuolloin 2-3 aikaan herään niin valvon kanssa sinne 6 asti jonka jälkeen saan unta ja herään ennen puolta päivää... mulla rytmi on aivan sekasin :/

Vauvan kotiutumisvaatteet vihdoin katsottu... tajusin ettei mulla on pitkähihaisen bodyn päälle mitään puseroa mulla on kaikki puserot jääny ostamatta ja tuntu ettei mitään sopivaa taikka kivaa asuyhdistelmääkään saanut aikaan :/ Mutta nyt on koottu kassi eli pitkähihainen body, housut siihen päälle, fleese pusero, äippäpakkauksen tumput ja töppöset, ohut hattu ja paksumpi lakki ja siihen haalari päälle ja kaukaloon vielä fleece peitto päälle luulisi ainakin pärjäävän...

Mutta joku mainitsi, että prismaan on tullut vauvan töppösiä sun muita niin tänään sitte prismaan :)

Happynow ja pikkumies 33+1 :heart:
 
Tämän viikon neuvolakuulumisia rv 33+1:
Painonmuutos/viikko: 600g (viimeksi 84g/viikko)
RR:119/76 (118/72)
Pissa: puhdas
Hb: - (116)
Sf: 33cm (30cm)
Tarjonta: rt (rt)
Sykkeet: +140
Liikkeet: ++

Sf-mitta oli hypännyt 2viikossa taas 3cm isommaksi mutta 2viikon päästä neuvolalääkäri niin katsotaan mitä se tuumaa. En kyllä itse osaa olla kovin huolissani, vielä. Vaikka meni jo hitusen käyrän yli.

Univaikeuksista, täällä ollaan jo pari viikkoa herätty läpi yön aika säännöllisesti 2tunnin välein pissalle. Vaikka yritän iltaa kohti juoda vähän, silti heräilen 2tunnin välein ja on pakko nousta hetkeksi ylös sängystä. Lisäksi on alkanu tulemaan yöllä kramppi johonkin tuonne takapuolen ja reiden väliin kun kääntyilee tai venyttää jalkoja, mikä vaikeuttaa nukkumista kun toisella kyljellä ei voi oikein nukkua ja se lis just se parempi puoli millä saa paremmin nukuttua.

Synnytyksestä, meillä myös mies pelkää että pyörtyy kun ei muutenkaan tykkää sairaaloista. Olen kyllä sanonut ettei sinne jalkopäähän tarvi kyllä mennä, mutta toivottavasti ei silti kovin heikota.
Itse olen lukenu ahkerasti joulukuisten ja tammikuisten synnytyskertomuksia. Ihan vaan sen takia että tulis jotain tuntumaa miten voi tapahtua, mitään kauhua ei ole ainakaan vielä itselle tullu.

Sairaalakassin pakkaamista on jo jopa suunniteltu ja samoin vauvan vaatteita pitäis pikkuhiljaa pestä, kaikki on vielä pesemättä. Välillä tuntuu ettei ole kiirettä ja välillä tuntuu ettei niitä ehdi laittaa valmiiksi jos ei heti laita. Mutta eiköhän ne vielä tästä ehdi=)

saraheinä 33+4
 
Heippa!
Ja hyvää uutta vuotta kaikille!:) Ja vauvaonnitteluja happihypylle!=)
Tänne ei kuulu kummempaa...ke oli neuvola ja kaikki oli ok. Ja kahden viikon päästä ois lääkärineuvola ja kuukauden päästä koko arvio tays:sissa.
Olo ihan ok mitä nyt selkää ja nivusia kolottaa...väsyttää ja semmosta.=) OOn nukkunu aika huonosti viime aikoina jos ei tarvi mennä vessaan ni herää siihe ku kädet puutunu tai jalat tai sit vetää suonta jalasta...:kieh: Ja sit mä nään ihan pimeitä unia/painajaisia!:( No ei onnex tarvi kyl enää töissä olla äippäloma alkaa virallisesti ens ke eli 12.päivä. Kauheesti oon siivonnu,leiponnu, pessy pyykkiä ym. Vauvan sänky pitäis nyt varmaan viikonloppuna kasailla. Muuten rupee kaikki olee kunnossa ostin jo vaippoja ym.jotain rasvoja viä ni eiköhän niillä alkuuun pääse.:) Kauhee lumipyry ulkona kai sitä täytyy viä pinkasta pihalle lumitöihin ton ukon seuraksi... Hyviä vointeja ja viikonloppua kaikille!:)

Akita ja pampula 34+2
 
Iso kiitos kaikille tsemppaamisesta:flower:
Nukkumisesta Mulla alkaa jo illalla ahdistaa valmiiksi nukkumaan meno, syönnin jälkeen pitää odottaa vähintään se 3 tuntia, että pääsee nukkumaan eikä uni muutenkaan tule ennen klo 24. Mikä on aikas tylsää, kun aina ennen olen ollut viimeistään klo. 22 sängyssä taju kankaalla. Mulla kans tulee ravattua yöt vessassa ja on kuuma ja ahdas ja hankala löytää hyvää asentoa yms. eli yöt ei ole kovinkaan levollisia. Eikä päikkäreitäkään saa otettua, uni ei vain tule.
Synnytyksestä Meillä on ainakin suunnitelmissa, että mies tulee synnytykseen mukaan, oli pojankin synnytyksessä mukana. Ainoastaan jos tulee tosi kiireellinen lähtö menen yksin. Meillä kun tuo lapsen vahti on 6 tunnin junamatkan päässä. Olen yrittänyt täällä pähkäillä, milloin sen appiukon kannattaisi tulla, poika syntyi 40+1, mutta mutta eiköhän sitä sitten tiedä (ainakin toivon, että vaistot kertoisivat jotain)...
Ajan kulumisesta Mä olen ollut nyt marraskuun alusta alkaen saikulla kotosalla ja mä saan ajan johonkin tupertumaan, luen kirjoja, käyn pojan kanssa ulkona, koirien kanssa lenkkeily, kotihommat yms. Kuitenkin tuntuu, että synnytys on kaukana vaikkei se niin kaukana enää olekaan:O
Onkos muilla ongelmia muistin kanssa Mun pää on ainaskin niin hatara, etten oikeastaan muista hoitaa mitään asiota ellei ne ole lapulla, tänäänkin piti Prismasta kattella niittä vauvan tumppuja ja ostaa käsidesiä lisää niin onnellisesti unohdin ne:LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille:)
Auneliini+Jaakko 32+5
 
Noniin! Päivittelen tänne omanapaisesti omia kuulumisia ja vastailen aiempiin. jos jotakuta kiinnostaa :D

Rintakumista: Esikoisen kanssa käytion aluksi ku rinnat oli ihan verillä aluksi. oli tosi hyvä aluksi,mutta ihanaa sen jälkeen oli kun ei kokoaika tarvinnu vekslailla sitä kumia.

sairaalakassista: hiusharja,laturi,kamera,pattereita paljon,kotiutumisvaatteet itselle(KANNATTAA SUOSIA TOSI LÖYSIÄ VERKKAREITA) ja vauvalle ja hygieniatuotteet. Siin on kaikki mitä tarvii mun mielestä :) muut totesin itse TOSI turhikse esikoisen kanssa.

tuplista: meille tulee ikäeroa 1v 6kk ja tupliksi tulee Britax B-Dualit vuosimallia 2011 ja värinä on Blue Atoll :) Samantyyliset kun Phil&tedsit ,mutta nämä oli musta paremmat. :)

Oma napa:
Vihdoin selvittiin sen maagisen rajan yli! Nyt vauva saa syntyä kun haluaa ja kokoarvio oli 35+6 2569grammaa :) Saan ihan rauhassa tehdä kaikkea mitä ennenkin ja esikoisenkin kanssa touhuta. Tänäiltana opnkin sitten supistellut enempi ja KIPEESTI välillä. Saas nähdä kuin käy,,, ;)

bb & baby 36+2
 
Auneliini,hyvä että kaikki miehellä ok!!!

Mies on tulossa mukaan synnytykseen,meillä on vahdit aika lähellä...ellei nyt sit sattuis syntyyn ihan ennen aikojaan,kun appivanhemmat vielä vietnaminmatkalla...mut tuskin. Mun äidillä on kans loma siinä heti lasketun jälkeen,et sinnekkin mahollisesti vois päästä. Esikoisen aikana oli kans mukana ja haluaa nyt ehdottomasti tähänkin osallistua. Ja oli se kyllä lyömätön tuki,vaikkei kummempia sanonu tai tehny:) Kammoaa kauheesti verta jne. mut ei sieltä yläpäästä niin paljoo nää.... leikkas sit kyl napanuoran ja pesi pojan kaikesta kammoistaan huolimatta:D

Nukkuminen,Aika ajoin on öitä ettei oikeen luonnistu,kolottaa pakottaa,mikään asento ei toimi. Pissalla ei niinkään tarvi ravata. Meil toi esikoinen on vieläkin hiukan levoton nukkuja ja sit jos sattuu sen takia heräämään,niin sit ei taho saada enää unta.

Muuten olo olis ihan ok,mut aikas paljo tota kolotusta ja pakotusta ihan päiväaikaakin...vähänkin kun jotain tekee niin seuraavana aamuna on alapää niin hellänä että. Lisäks joku vauvasta painaa tohon reiteen ja se menee ajoittain kramppiin. Kaiken kruunaa ipanan jatkuva muuttoliike...ei oo hokannu et alkaa oleen jo melko iso moiseen pyörimiseen ja se todella sattuu. Liekö peräti vaihtanu raivotarjonnasta yläasentoon,välillä vähän tuntuu siltä,mut toivon kovasti et ei.
Esikoinen oli vahvasti lähtökupissa jo näillä viikoilla ja kävely oli tosi vaikeeta kun tuntu et pää oli haarojen välissä,tässä raskaudessa ei kyllä oo sitä,ei paina varsinaisesti alas,mut painaa muuten yleisesti tää maha.

Sunnuntaina saatas ehkä mahollisesti kaivettua vauvanvaatteet esiin samoten hoitopöytä ja pinnis,samalla kootaan vaatekaappi makkariin että saa esikon vaatteet sinne ja vauvan omat lipastoon. Tietty täytyy suorittaa ensin se pesurumpa,vaipat ja vaatteet...

Repa ja säynävä 34+6
 
Piti jo ruveta pinoa nostelemaan, kun toiselle sivulle oltiin tipahdettu :) Vaikka paljonhan tänne on tekstiä taas tullutkin!

Käytiin eilen Haaparannassa hoitamassa viimeiset ostokset vauvalle, eli kylpytuki (joka oli ihan pakko hankkia kun olette sitä niin paljon kehuneet! :D), babysitteri (musta Carena), hiusharja, pinnasängyn patja sekä 62cm toppapuku (puku on nyt sitten vihreä, sen neutraalimpaa kun ei ole missään tarjolla..). Ikean alesta lähti mukaan myös puuhamatto, vaikka meneekin pieni hetki ennen kuin pikkuinen siellä köllistelee. On muuten ollut harvinaisen surkeat alennusmyynnit tänä vuonna ihan näin yleisesti, ei niin mitään missään! Vai onko ne veli-venäläiset jo ehtineet ostaa kaiken?

Siivottiin tänään 2 tuntia lastenhuonetta, ostin Ikeasta sinne hyllyjä ja koreja siinä toivossa että se kaaos olisi edes vähän paremmin hallinnassa. Innostuin vielä tilaamaan uuden verhonkin sinne, kun tuli niin hyvä mieli siististä huoneesta, vaikka taitaakin olla täysin toiveajattelua että se semmoisena pysyisi.. :whistle: Äiti oli käymässä ja puheli että pitäisikö meille laittaa uusi ruokapöytä ristiäisiin :p Olen himoinnut sellaista neliön mallista 8 hengen pöytää tänne uuteen kotiin, ja nykyinen 6 hlön pöytä alkaakin olla pian aika timmi.. Noh, eihän siitä ole kuin 3 vuotta kun viimeksi ollaan ruokailuryhmä ostettu ja sekin ristiäisiin, kun jäi 4:n hengen pöytä pieneksi :LOL: Tätä menoa kun lisäännytään niin kohta saa tilata mittatilaustyönä jonkun pirttikaluston :ashamed:

Oma vointi on ollut ihan ok, vaikka olenkin hirvittävän paksu! Liitoskipuja on just sen verran että mainita voi, eikä pitkään istuminen enää tunnu kivalta. Nukkuminen on mitä on, herään joka kerran kun kylkeä käännän (operaatio on yhtä helppo ja sujuva kuin ikkarikäännöksen tekeminen Silja Linen matkustajalaivalla!) ja vessassa saa juosta 2-3 kertaa yössä. Ja herättyäni saatan valvoa keskellä yötä monta tuntia ennen kuin uni taas tulee! Yritän olla valittamatta, niin loppumetreillä kuitenkin jo mennään..

Verenpaineet vissiin välillä heittelee, kun tulee sellaisia lieviä sydämentykytys/hengästyskohtauksia. Paineet on kyllä olleet hyvät ja tasaiset koko odotuksen, eli taitaa olla enemmän kyse siitä että vauva on huonossa asennossa tai muuta, kun nuo menee kuitenkin nopeaan ohi. Pitää neuvolassa kuitenkin mainita, jos muistaa..

Siskon eka inseminaatio ei mennyt toivotulla tavalla, saa nähdä tekevätkö toisen heti perään tässä kuussa.

neitiniisku ja vau 34+4 :heart:
 
Tervehdys kaikille!
Nukkumisesta on keskulteltu. Henkilökohtaisesti voin kysyä että mitä se on??? :) Heräilen öisin joka kerta kun pitää kylkeä kääntää ja samalla sitten tuntuu kuin alapää olisi tulessa, kipuja on siis koko ajan. Ja tietenkin samalla tulee sitten vessahätä ja sinnekin pitää vääntäytyä kuin valas konsanaan. Sieltä kun tullaan niin ei paljoa tarvitse enää nukkumisesta haaveilla...
Olin synnytystapa-arviossa viime viikolla ja kaikki oli vauvalla hyvin, lääkäri pyöristi painon 3,3 kiloon eli aikasta iso kokoinen herra on tällä hetkellä.... Sokeriarvoista sanoi, että on pysyny hyvänä ja että diettiä olisi hyvä jatkaa. No pakko myöntää, että on sitä tullut mässäiltyä herkkuja jouluna ja uutena vuotena joten nyt vaan on otettava itseään niskasta kiinni ja rauhoituttava sen suhteen.
Sairaalalaukku on jo pakattu melkein valmiiksi, loput mitä sieltä puuttuu saa mies tuoda sitten mukanaan :) Helmikuu se vaan lähenee :heart:

Minnis ja Dude 36+4
 
Täällä on myös nukkuminen hetkittäin melkosen heikkoa. Herään yöllä pari kertaa vessaan ja se unen tulo sitten kestääkin useimmiten aika kauan vessareissun jälkeen. Ja aamulla sit heräilen miehen kanssa yhtäaikaa 7 maissa ja en saa enää unta. Nyt viikonloppuna oon nukkunut yli 8 kun ei oo miehen kello soinut, luksusta :D Mut sitten kyllä jo heräilen ite jo.

Meillä mies on ollut koko ajan tulossa synnytykseen mukaan. Kyllähän tuota tuntuu vähän jännittävän tuleva, mutta oon kanssa sanonut että siellä pääpuolessa on hälle hyvä paikka, ei oo asiaa alakertaa tuijottelemaan ja itse oli myös sitä mieltä että parempi niin :)

Turvotus on aivan älytöntä ja painoa on tullut siitä johtuen viikossa taas varmaan 1,5 kiloa. Ihan kamalaa, kun on itellä ihan sellanen "täyteen ahdettu" ja kömpelö olo kun kaikki sormet, jalat ym ihan palloina. Huomena on verenpaineiden ja turvotuksen takia kontrollineuvola ja saa nähdä, kuinka asioiden laita on. Nyt on muutamana päivänä ollut aika huono olo ja päässä sellanen tunne, että olisin "ulkopuolinen" omassa kropassa, taitaa kieliä vähän korkeista verenpaineista. Viime viikon lopulla kävin mun isän luona ja siellä mittasin paineet, alapaine oli kyllä pikkasen koholla (ei kuitenkaan yli 90).

nelli & mytty 35+0
 
Nukkumisesta ei täälläkään tule yhtään mitään. Olen aina kymmenen aikaan ihan kuitti, mutta uni ei kuitenkaan tule. Ekan pätkän nukun sängyssä, mutta kun käyn ekan kerran pissalla, ei uni siellä enää tule. Siirryn sohvalle yleensä kahteen mennessä ja torkuskelen, pissalla käyn noin 4-5 kertaa yössä. Lisäksi mulla on edelleen nielutulehdus ja poskiontelontulehdus, eli limaa valuu nieluun koko ajan ja sitä pitää käydä syljeskelemässä pois.

ON: Mulla on napa ja sen ympärys ihan hävyttömän kipeät. Mullahan on siis napatyrä ja napa on nyt pikkuhiljaa muuttunut sellaiseksi tummaksi. Suolet kyllä liikkuu navassa vielä hyvin, mutta siihen koskee koko ajan. Pitänee soittaa siitä neuvolaan ensi viikolla, jos ei itsekseen helpota.

Nyt on pakko ruveta päikkäreille, olen ihan poikki jälleen kerran. Jotain piti vielä kirjoittaa, mutta en muista mitä. Eli muisti ei todellakaan pelaa normaalisti. Ja toinen uusi ongelma on kömpelyys. Tiputtelen tavaroita ihan koko ajan....

Commander ja Pepe 34+3
 
Niin se alkaa taas puolentoista viikon mittainen "arki", joululoma loppui ja edessä olisi seitsemän työpäivää ennen äitiysloman alkua :) Tosin suuren osan tästä ajasta teen töitä kotona, onneksi on tällainen mahdollisuus! Tänään kuitenkin käyn näyttämässä naamaani töissä. Olisi saanut nukkua vielä pari tuntia mutta heräsin sitten viideltä. Muutenkin olen nyt useana yönä herännyt ja valvonut tuntitolkulla puolihorroksessa... Illalla kyllä nukahdan yleensä ilman ongelmia, käyn kerran yöllä vessassa ja joko valvon heti sen jälkeen tai herään vähän myöhemmin uudestaan ja valvon sitten. En edes tiedä mihin herään ja miksi valvon, nivusia kyllä välillä särkee ja kädet puutuu mutta näihin auttaa yleensä asennon vaihto. Mahassakaan ei mellasteta häiritsevästi...

Mulla kutisee raskausarvet. Niitä on nyt tullut valtavasti alavatsalle, ne on tosi isoja ja vähän kosketusarkoja. Ihoa ihan kuumottaa välillä. Oon kyllä rasvaillut ahkerasti alavatsaa, se on vähän helpottanut kutinaan. Rumiahan ne on :( Mutta täytyy miettiä niitä vain siltä kantilta, että ne on vain jälkiä siitä, että olen kantanut pientä ihmettä sisälläni :heart:

bb:n uutisia odotellaan ;)

Täällä alkaa olla tavarat kasassa ja valmiina vauvaa varten. Muutama pikkuasia puuttuu vielä mutta kaikki oleellinen ja tarpeellisin on (toivottavasti) jo paikallaankin. Imetysliivit pitäisi käydä vielä hakemassa itselle.

Mutta nyt jatkan aamupuuhia, olihan tämä ihan kiva syödä aamiainen kaikessa rauhassa ennen töihin lähtöä, kun heräsi niin aikaisin :D Onneksi en ollut edes suunnitellut olevani töissä kuin puoleenpäivään, pääsee päikkäreille kotiin.

Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

pokemoni & myttynen 33+6
 
Huomenta!

Täälläkin kukuttu 05.50 asti.. Mies palas tänään töihin joululomaltaan ja tottakai mä sit heräsin samaan aikaan:D tänään ei siis jaksa tehdä mitään kun nukkuunkin menin vasta 1 jälkeen : /
Nukkumisesta ei kyllä täälläkään juuri mitään tuu.. Herään aika monta kertaa kun täytyy kääntyillä ja sit yleensö kerran vessaan ja tosi ´monena yönä valvon vessareissun jälkeen tunnin-pari ennen kun saan taas unta.
Tällä viikolla pitäiskin sit nähdä tuhat ja yks kaveria kun alkaa käymään aika vähiin. Yhtään en kotoa jaksais liikkua, mutta on pakko koska ei mun ystävillä ole autoja. Paitsi parilla mutta näitä ketä nään tällä viikolla niin täytyy mennä ite autolla heille. Eli se tietää joka aamu tätä 6 heräämistä ja miehen kuskaamista töihin :(
Tänään olis sit taas perhevalmennusta.. Toivottavasti vaan keretään siihen kun alkaa jo 17 ja mies ei välttämättä kerkee pääseen töistä siihen mennessä..
Kai sitä vois koittaa torkahdella vielä jos kuitenkin sais tänään vähän siivoiltua :)

Huomenna taas poksuu :heart:
Jane & Viltsu 36+6:kiss:
 
Anteeksi jo etukäteen omanapainen teksti, mutta nyt ei päässä paljon muut asiat pyöri.

Tänään oli siis kontrolli korkeiden verenpaineiden ja turvotuksen takia. Turvotusta niin paljon, että painonnousu on viime aikoina ollut noin 1kg/vko tahtia ja tänään sit verenpaineet 158/98 ja tokalla mittauksella käynnin lopuksi 162/104. Pissa on yhä puhdas, mutta ei paljon lämmitä. Lähetteen kirjotti täti äippäpolille, muutaman päivän sisällä pitäis tulla tieto, koska sinne päin suunta sitten on. Mitään tietoa ei mulla ole, mitä siellä tehdään ym mutta kai ne tästä ajan kanssa selviää. Pikkasen kyllä hirvittää, mitä tuleman pitää.

nelli & mytty 35+1
 
Huomenna alkaa äitiysloma :) Tosin eipä tämä oleminen siitä sen kummemmaksi muutu, kun olen jo kuukauden päivät saikutellut. Eilen joku tuntematon nainen kommentoi mahaani kaupassa, "ohhoh, ja kohta lähtee..", toivottavasti ei nyt kovin pätevä ennustus ollut! Ihan hyvin voin vielä kuukauden odotella ja vaikka 2 viikkoa päälle, mulla on jotenkin semmoinen olo että vauva olis aika pieni (en tiiä mistä tämmöinen olo on tullut..) ja että sen olis hyvä kasvaa vielä monta viikkoa masussa.

Mulla on koko ajan hirveä nälkä, voisin syödä vaikka hevosen! :D Oletteko muut mittailleet masunympärystä? Sain vajaa viikko takaperin mitaksi 120cm, ja kun itse on tämmöinen 160cm töppö niin oon melkein yhtä "leveä" kuin pitkäkin ;)

Synnytys ei sinänsä jännitä, pari asiaa ehkä mietityttää.. Edelleen on kuvio vähän hukassa että miten toimitaan kun synnytys käynnistyy ja lapset pitäisi saada hoitoon. Kai me herätetään ne sitten vaikka keskellä yötä jos niin käy, ja heitetään matkalla mummulaan.. Toinen on tuo synnytyksen eteneminen, kun en kuitenkaan luomuun tähtää vaan sitä kivunlievitystä olisi mukava ehtiä saamaan, eli miten sitä osaa olla sairaalassa oikeaan aikaan? Kun ei tuota vertailukohtaakaan ole toisen synnytyksen ollessa suunniteltu sektio, niin ei tiedä onko tämä kolmas nopeampi kuin ensimmäinen.. No, nämä kai selvinnee viimeistään sitten kun on tilanne päällä :D

neitiniisku 34+6
 
Aamulla vein esikoisen päiväkerhoon, ekaa kertaa. Poika on ollut aikaisemmin päiväkodissa ja nyt kerhoilemaan, notta saa jotain muutakin touhua kuin äiten kanssa kotona möllöttämistä.
Vähän jännitti aamulla, kuinka ukko jää sinne, kun on ollut jo pari kuukautta kotosalla, mutta huikkasi vain heipat ja lähti touhuilemaan. Taisi äitiä jännittää enemmän;)
Millainen keli muualla on Täällä Seinäjoella on ainaskin ihan hirvä keli, kadut on sikaliukkaat, saa koko ajan jännätä että lentääkö pyrstölleen... Ja äskettäin alkoi satamaan jäistä tihkua, nice:kieh:
Auneliini+Jaakko 33+1
 
Pitkästä aikaa kuulumisia , vaikka lukemassa käykin usein niin kirjoittelu jäänyt.

Vointi edelleen ihan hyvä, lenkkeillä voi vaikkakin hidastunut tuo meno ja selkään iskenyt issias, tosin lievänä ja noustessa iskee. Yritän tuolla liikunnalla ettei pahene.
Paikat pehmenneet viime viikkoisessa lekurissa todettiin tuo, pientä supistelua ja iltaisin vähän koipia turvottaa ja unta ei tarvitse läheskään niin paljon kuin aikaisemmin.

Hemppa hyvä, samoin paineet , paino noussut nyt 9kg ja vyötärön sentit nyt tasan 90cm siltikin sf mitta oli 30,5cm eli kyllä tuo masu ihan iso on ja ähky kun siihen ei ole tottunut normaali kehossa. (pituus se 164/165cm)

Vauva pienikokoinen, mutta niin oli esikoinenkin joten en siitä huoli ja kerkeehän tuo vielä kasvamaan 6 viikkoa jos masussa pysyy eli syntynee 21.2. koska sektioon mennään
suunnitellusti.

Esikoisella syntymän aikoihin on yhteishaku sekä tet alkaa + plus kesätyöpaikkojen haku ja tuo tohvo tarvitsee kyllä jelpiä siinä joten olen kirjaillut kaikki tekemiset ylös jos en itse ole törppimässä poikaa kotona silloin.
Pientä mustasukkaisuutta voi myös kuulemma tulla vaikka kyseessä sitten 16vuotias kaveri :) Eli huomiota ja yhdessäoloa tuo myös tarvitsee ja vaatii ehkä enemmän kuin koskaan. :heart: vaikka on jo iso mies.

Nourahia ja "Erkki" 33+0
 

Yhteistyössä