*Helmikuun Hehkeät 2011, TAMMIKUU*

Hip hei!

Mä oon niin punkero... plaah! Jo ennestään iso, nyt ei oo paino noussut raskausaikana kuin 2kg, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta huh huh... tuo esikoinen on nyt 10kk tahtois olla sylissä ihmettelemässä kun tehdään ruokaa, laitetaan pyykkejä, imuroidaan ihan mitä vain. ja mä en vaan meinaa jaksaa! Supistaa heti alkuunsa, ei kipeästi, mutta napakasti, tuntuu että happi loppuu. helpottaa kun pikku miehen laskee lattialle, jaksan puuhata ihan hyvin, mmutta hetki vain ja pikku mies taas tavoittelemassa syliin pääsyä...enkä mä henno olla ottamattakaan. Eihän se sen syy ole että me näin pian toinen lapsi haluttiin. Sohvalle jos meinaan mennä istumaan että siinä pitäisin sylissä niin sitten ei kiinnostakaan olla, omat lelut on sillloin kivempia... Äidin mussukka :heart: On niin suloinen kun paijaa mun mahaa ja antaa suukon sille. Että toisaalta, aivan sama vaikka sitten jäisi kotihommia tekemättäkin, ei ne mihinkään karkaa, asiat tärkeys järjestykseen. Meni vaan hermo kun tossa illalla petasin puhtaita lakanoita pinnikseen ja tuntui etten mahan takia yletä kunnolla niitä laittamaan... Kiitos kun sain purkaa.. :)

Ja siis muuten vointi on todella hyvä! Ennen joulua kävin koko arvioinnissa, jonne pääsin oman ison kokoni ansioista, ja Elmeri kasvaa vähän turhankin hyvin, reipas neljä kiloa iloa tulossa. helmikuun alussa uusi käynti, ettei nyt kuitenkaan yli 4.5 kiloa tulisi.. :)

Minulle sairaala kassiin tulee hygienia jutut, kamera, pari jotain lehteä tai kirja, kuivattuja tai tuoreita luumuja, lakuja jotain "parempaa" mehua, villasukat, huulirasva ja vähän rahaa... Mä haluisin päästä mahdollisimman pian sairaalasta pois, mulle esikoisen kanssakin kävi henkisesti todella rankaksi siellä sairaalassa olo. Ja tuskin nyt ainakaan helpottaa kun ei mies voine olla siellä niin pajon seuranani...kävisi esikolle rankaksi.

Mutta jospa nukkumaan... Hyvä tätä alkanutta vuotta kaikille!

Kukkanen1984&Elmeri 31+6
 
Hyvää uutta vuotta ja kiitti uudesta pinosta! :)

happihyppy onnea paljon tytöstä! :)

Täällä on itkettänyt nyt joka ilta, suoraan sanottuna pelottaa että vauva vammautuu/kuolee synnytyksessä. Eilen itkin kun pelottaa tuleva neuvolalääkäri ja synnytystapa arvio, oi voi.
Synnytysvalmennus jää kyllä väliin, ei kai se mitenkään pakollinen ole?

Hoitolaukuksi aion ostaa ison musta nahkalaukun. Mitä hienonmpi, sen parempi ;) Saahan sitä jonku aikaa raahata mukana niin pitää sitten olla hienokin.

Hyvä tietää että synnärillä on rintsikoitakin tarjolla, ei olisi tullut mieleenkään tuommoinen :D

Bom minäkin tilasin tuon wendelan synnytykseenvalmistautumis öljyn, saa nähdä onko siitä oikeaa apua. Wendelan raskausarpi öljyä olen käyttänyt, eikä ole tullu arven arpea. (Mutta onhan tässä aikaa tuohon helmikuun loppuun ) Ihme kyllä, koska esiteininä kun rinnatalkoi kasvaa niin olivat ihan punaisilla viiruilla, olin varma että raskausaikana tule runsaasti.

kilu 32+3
 
Hoitolaukku meillä tuli vaunujen mukana, käytettynä kun ostettiin. Mitä mä sitä olen pyöritellyt, niin kätevältä tuntuu. Tosin saman asian ajaa varmasti joku muukin laukku.'

Joku kyseli kylvetystuesta. Mun serkulla on vajaa vuoden ikäinen lapsi, ja häneltä semmonen kapistus saatiin lainaan. Ikinä ennen en ollut kyseistä vehjettä nähnyt ja käyttökokemuksia itsellä ei siitä ole. Serkku kuitenkin kehuskeli, että on melkoisen kätevä, kun vapauttaa kylvettäjän kädet paremmin ja tukee vauvaa.

Tänään mennään neuvolaan kattelemaan tähtitieteellisiä painolukemia joulun ja uudenvuoden jäljiltä. Voipi olla, että sanomista tulee mutta en usko olevani ainut joka joulun aikaan on herkutellut :) Miehen kanssa juteltiin, että vois semmosta herkkulakkoa tässä nyt toteuttaa hamaan tulevaisuuteen saakka kun on tota mässyä tullut vedettyä ihan törkeitä määriä ja miehelläkin on paino tässä raskauden aikana noussut ;)

Tänään lähtee lähete synnytystapa-arvioon neuvolasta, josko sieltä tän tai ens viikon aikana tulis sitten aika koska pääsee myttyä moikkaamaan. Ja kohtahan se alkaa viikon välein neuvolassa ravaaminenkin.

nelli & mytty 34+1
 
Heippa! Ja vielä kerran oikein hyvää uutta vuotta! :) Helmikuu lähestyy, ja saas nähdä kuinka monta pikkuista putkahtaa maailmaan jo tässä kuussa...

Sairaalakassi; minäkään en ole ajatellut pakata sitä vielä, vähän samasta syystä kuin pokemoni, hih... eli pikkuisella ei ole ihan vielä asiaa tulla ulos masusta. ;) Vaikka eihän se sitä estäkään, mutta silti. No tällä hetkellä nyt ei ainakaan näytä siltä, että ihan just olis tulossa. Jospa joskus tuossa 3-4 viikon päästä pakkais sen valmiiksi. Laukkuun pakkaan tuskin mitään ihmeempää, hygieniajuttuja itelleni, villasukat ja jotkut aamutossut, rennot kotiutumisvaatteet itelleni, kameran, ehkä jotain hyvää syömistä yms. Ja tosiaan mä teen kans niin, että pakkaan vauvan vaatteet sit erikseen hoitolaukkuun, ja mies saa sit tuoda sen mukanaan, samoin kuin turvakaukalon, kun tulee hakemaan meitä kotiin.

Hoitolaukku; Mä oon huutanu huuto.netistä. Ajattelin ett sieltä vois löytyä kiva, ja tosiaan kun ne on uutena aika kalliita... niin kyllähän sieltä sit löytyikin ihan sopiva. :)

Mulla on perjantaina neuvola, ja kahden viikon päästä lääkärineuvola, lääkäri sit arvioi vaavin painon ja tekee lähetteen äitiyspolille, jos on jotain ns. poikkeavaa havaittavissa. Mulla ei ollu paino noussu viime kerralla yhtään, ja eilen ku kävin puntarilla niin samaa lukemaa näytti taas, vähän ihme homma kyllä, kun on joulukin ollut ja herkuteltua on tullut... Meidän neuvolan täti on jotenkin jännä. :| Oon ehkä ennenkin maininnut, etten tuu sen kanssa kauhean hyvin toimeen, tai siis ettei kemiat oikein pelitä meillä. Siltä ei saa koskaan vastausta mihinkään kysymykseen, se vastaa aina: "en osaa sanoa" tai "en tiedä", ja toi ottaa niin päähän. Se on just sen tyyppinen, jolle ei kauheasti huvittais mitään kertoa... Ja nyt tässä huomasin yks päivä, että tää samainen täti oli saanut haukut ja risuja joltain toiseltakin mammalta yhdellä yleisönosastonpalstalla lehdessä... eli ilmeisesti en ole ainoa, joka hänestä ei tykkää. :D

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :) Täällä vika sairaslomaviikko, ja ens viikolla ollaankin sit jo virallisesti mammalomalla.

~ Merve ja masupoika 34+0 :heart:
 
Täällä on ainakin jo kaikki valmiina vauvaa varten: niin sängyt, vaipat kuin sairaalakassikin ;) Sairaalakassiin laitoin itelle mukavat vaatteet, luettavaa, luumuja, kamera ja villasukat. Miehelle pakkasin hoitolaukkuun vauvan kotiutumisvaatteet, joten sen ei tartte sitten pähkäillä mitä pitää tuoda. Meillä mies ei voi viettää paljoa aikaa sairaalassa, kun on tytsyjen kanssa sitten kotosalla ihmettelemässä. Kovasti lapset on alkanut myös tulevaa synnytystä miettimään.
Piti vielä sanoa, että mulle ei ainakaan ole koskaan tarjottu rintsikoita sairaalan puolesta; tiedä sitten mikä käytäntö täällä on.

Onko joillakin kokemusta rintakumista? Itsellä on alussa molemmilla kerroilla hajonnut nännit alussa ja tähän mennessä hoidin sitä sairaalasta saadulla rasvalla. Kaupassa käydessä ohitin vain kumit ja tuli mieleen kuinka käytännöllisiä ne olisi kyseisessä tilanteessa?

Eilen aloitin ruoan teon pakkaseen, jotta ei tartte heti kummankaan meistä miehen kanssa ruoan laittoa miettimään, kun sairaalasta kotiudutaan. Ihan kuin joku vähän odottaisi jo helmikuuta ;)

Huomenna on neuvolalääkäri ja neuvola, joten saa kuulla mikä on tilanne. Nyt on lähes joka päivä ollut suppareita ja vauva tuntuu olevan todella alhaalla, joten ihme on jos ei paikat ole sen enempää muuttuneet.

Nyt lounasta suunnittelemaan ja esikoista hoitamaan; sai uuden vuoden kunniaksi kuumeflunssan ja on nyt vähän reppana :heart:

Mami ja Nasu 34+5... Eiks nii? :D
 
hei taas pitkästä aikaa.

ja hyvää uutta vuotta kaikille. onnittelut myös nyytin saaneille:flower:

joka päivä käyn monta kertaa lukemassa, mut en vaan saa aikaiseksi kirjautua. koneella ollessani niin yleensä oikea käsi alkaa puutumaan. aivan ihme vaiva

hoitolaukustaminä ostin sellaisen lastentarvikkeen välipäiviltä ja alle 10 euroa maksoi. ajaa asiansa oikein hyvin.

sairaalakassiaen ole vielä edes suunnitellut. varmaan menee että lähtiissä äkkiä kassiin nakkelee jotain ja mies tuo loput perässä. kunhan puhelimen muistaisi ottaa mukaan että kuvia saa otettua

mulla jalat kipeytyy jo pienestä. ja alakerta kun lapsi puskee päällä samalla kun möngertää mahassa. pää alaspäin silellä matkustaa ja kaiken lisäksi aika alhaalla. kaiken lisäksi flunssa piinannut jo jonkin aikaa, mut mulla se tuleekin yleensä ennen synnytystä ja häipyy synnytyksen jälkeen.
ippä lomalla kohta jo viikko oltu eikä kyllä tunnu yhtään. vaatteet sain viikonlopun aikaan kaappiin. vielä olis sänky ja hoitopöytä kasattavana. mut ei niillä vielä kiirettä.

yritetään vielä jaksaa nämä loppumetrit
 
Sairaalakassin eteen en ole tehnyt mitään. Mutta eipä sinne muuta tulekaan kuin yksi kirja, ristikkolehti, hammasharja+tahna, dödö, hiusharja ja pari pampulaa sekä erityisesti huulirasva. Sairaalassa kuivaa aina huulet. Vauvan tavarat pakkaan haalarin(=toppapussi) sisälle ja paketti kaukaloon kiinni. Päälle pussi, jossa on kotoutumisvaatteeni ja pussi solmitaan kiinni kantokahvaan. Idioottivarma ja hyväksi havaittu viritys, jonka tontuinkin mies osaa ottaa mukaan ;)

Aloitimme pimun kanssa tänään nuttupyykin pesun. Ei noita vaatteita paljoa ole, mutta vaippoja senkin edestä ;) Tytön vaatteisiin en siis edes koske vielä, näytän vain miehelle missä ne ovat, että osaa tarvittaessa antaa laatikollisen äidilleni pestäväksi ja silitettäväksi.
 
Oikein hyvää UUTTA VUOTTA 2011 kaikille :wave:

Ja kiitos taas uudesta pinosta päivittäjälle :)

Sairaalakassista olette puhuneet niin itse en vielä ole pakannut kun ajattelen, että aikaa on vielä, mutta tiedän kanssa jo mitä sinne laitan ja suurin osa on ihan samoja kun teidän kasseissanne tulee olemaan paitsi ristikot :D en ole ikinä oppinut niitä tekemään :D

Hoitolaukku: Itse olisin kanssa jonkun oikean hoiolaukun halunnut, mutta ne tosiaan on melko kalliita niin satuin löytämään ihan koululaukuksi tarkoitetun laukun mikä vaikuttaa ihan kätevältä ja tarpeeksi tilavalta... Tarjoustalosta siis ja maksoi 16e :) en tiedä kuin kestävä sitte on, mutta jos hajoaa ei ainakaan hinta ota päähän :)

Nappasin siskoltani hirveästi lakanoita mitä hän ei enään käytä... on siis hyvä kuntoisia, mutta jos ne on parittomia niin hän ei niitä halunnut joten sain vaikka mitä kivaa kun vauvan lakanat on melko hintavia niin nyt saan itse tehdä vaikka 100 vauvan lakanaa jos jaksan :)

Kylvetystuesta mullekin n siitä sanottu oikeestaan vaan hyvää, mutta jotenkin ajattelen, että on esikoinen kyseessä niin en sellaista kyllä tarvitse :)

ON: Nyt tulee meinaan niin kipeitä potkuja välillä tonne alakertaan, että huhhuh, mutta selvispä miks ku hikka alkoki tuntua oikealla yläkyljessä eli taitaa olla poika kääntynyt pää ylöspäin ja pystyy vaan jaloilla potkimaan kovempaa kuin käsillä :)

Mun äidillä on joku ihme rauhoitus käsi kun ei ole vielä kertaakaan kunnon potkuja saanut tuntea vaan poika rauhoittuu ihan paikoilleen jos oma äitini laskee käden masulle ja kun sisko laittaa käden masulle ihan jumalaton rumba alkaa :D

Tänään alan lakanoita vääntämään jahka tässä jaksan :)

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille :)

Ensi kuussa on laskettu aika :heart:

Happynow ja pikkumies 32+4 :p
 
Kukkanen: Tiedän tunteen, meillä poika on 1v4kk ja haluaa olla sylissä katsomassa kaikkea. Ja kun toisessa kainalossa kannattelee lähes 15kg mötikkää ja toisella kädellä yrittää tehdä esim. ruokaa, niin kyllä on tukavat oltavat!
Mulla siis selkä lähinnä kiukuttelee. Supistuksia en ole vielä tuntenut.

Hoitolaukku: löytyy esikoisen jäljiltä. Ostettiin se vaunujen mukana. Ja ollaan varmaan kerran käytetty. :D

Kylvetystuesta en osaa sanoa mitään, mutta sellainen teline punkan alle, ettei tarvitse kumarrella lattialla kylvettäessä...Se on ihan ehdoton ollut meillä!
Ja ostaa vielä sellaisen punkan, jossa on se tulppa pohjassa, niin sen kun avaa sen vaan kylvyn jälkeen ja that's it! :)

Rintakumi: Itse en käyttänyt, mutta toiset ovat tykänneet. Ongelmiakin kyllä siitä voi tulla. Eli jos vauva tottuu pitkään imemään siitä kumista, niin ei sitten suostukkaan ottamaan enää paljasta rintaa.
Lisäksi vauva viuhtoo käsillään sitä kumia jatkuvasti pois paikoiltaan, kuulemani mukaan. :D
Ja mulle sairaalassa tarjottiin sitä kumia, kun poika ei syönyt toisesta rinnasta niin hyvin, kuin toisesta...Mutta yhden kokeilun jälkeen heitin sen menemään.

Sairaalakassia en ole pakannut. Liian aikaista mulle vielä. :) Ei saa vielä syntyä. :D

Mitäs vielä...Niin neuvola takana. Kaikki ihan ok. Painoakin jopa tullut "vain" jotain 500g / vko. Ja tässähän olen nyt syöpötellyt joulun ja uudenvuoden aika hyvin. :D :D

Jaksellaan vielä pieni hetki. Tosiaankin, ensi kuussa ollaan me vuorossa! :)

May, 32+2
 
Unohdin kiittää uudesta pinosta tytöt0406 =)

Mites teidän muiden masukeilla, tuntuuko että niillä ois usein hikka? Tällä meidän masukilla on vähintään kerran päivässä hikka, ellei useammin, joskus voi tuntua jopa 3-4 kertaa päivässä... jos se nyt sitten edes on hikka, mutta sellanen hassu nykimis-liike, ja maha aivan pomppaa. Mies sitä yks päivä tunnusteli ja ihmetteli, kuinka se voi olla niin nopeatempoinen... Mä sit rupesin miettimään sitä, että onkohan ihan normaalia...
 
Oikein hyvää kuluvaa vuotta kaikille helmikuisille!


Voiskohan joku fiksu kertoa että miltä supistukset tuntuu? Oon nimittäin kolmena yönä heränny siihen että mahaan sattuu, siis sellaista kipua jota on kun vatsa kramppaa, mutta tuntuu tuolla alavatsassa. Äskön olin päikkäreillä ja taas heräsin siihen samaan kipuun ja nyt se tuntu myös selän puolella, vähän samalta kuin silloin kun selkä on oikein puuduksissa. Sillloin kun koskee, vauva liikkuu myös tosi aktiivisesti. Kivut helpottaa kun vähän kävelee. ( voi apua että tuntuu nololta tälläsiä kysyä, mutta en kyllä ilkiä neuvolaankaan soittaa...)

Neuvolassa kävin viime viikon torstaina ja taas oli pississä leukkarit ja protskut plussalla, mutta kun vein näytteen aamupissistä labraan, se oli puhdas. Muuten kaikki ok. Paino oli aika outo juttu, kaks viikkoa sitten se oli noussu 2kg, mutta nyt pudonnu saman verran. Ilmeisesti sillon kaks viikkoa sitten nautitty työpaikan joululounas nosti painoa ja nyt se otettiin aamulla jolloin se oli taas normaali.

Muutoin vointi on ihan ok, tosin nyt alkaa ketteryys olla kyllä aika katoavaista sorttia, liikkuminen tuo mieleen lähinnä hylkeen. :)

Amos ja Tiitiäinen 34+0
 
Olo alkaa olla kuin ankalla. Paineen tunne alavatsalla ja alaselällä. Selvät ja kovat potkut ovat muuttuneet isoksi möngerrykseksi mahassa :) Verenpaine kotimittauksella hyvä eli edelleen selvillä vesillä myrkytyksen suhteen vaikka sitä proteiinia onkin joka toinen kerta kun sitä katsotaan.

Keskiviikkona neuvola, ensi viikolla äippäpoli... Saas nähdä millasia tuomioita tulee.

Mulle vois päivittää iäksi listaan 29v HUI!!

Mukavaa alkanutta vuotta ja kohta me räjähdetään :D

Jenni ja Jeppis 32+5
 
Merve: On ihan normaalia, että vauvalla on hikka ja jonkun mukaan se on vaan parempi, mitä useammin sillä on. Vahvistaa neuvolatädin mukaan keuhkoja, mut en sit tiedä onko se ihan oikea selitys sille :D Mulla on joka raskaudessa ollu tytöillä kova hikka masussa ja sama rumba on jatkunut synnytyksen jälkeenkin...Mutta ei siitä siis haittaa ole, saattaa tietty vähän häiritä omaa oloa, jos toinen koko ajan hikkailee :heart:
 
Supistuksista Mulla ne tuntuu sellaisina mahankovettumisena ja kiristävänä tunteena. Tällä hetkellä niitä tulee aivan turhan usein, päivittäin useampia....

Rintakumi Mulla oli esikoisesta käytössä koko imetyksen ajan. Mulla on/oli kauhean pienet nännit, joista mukelo ei saanut oikein kunnon otetta. Olisin halunnut imettää ilman, mutta poika ei enää kumiin totuttuaan kelpuuttanut pelkkää tissiä. Nyt nännit näyttävän isommilta, joten toiveissa olisi luomuimetys, mutta jos ei onnaa otetaan kumi taas käyttöön. Kumipakkauksen ostan kyllä on varuille kotiin.
ON; täällä jännätään ihan kippurassa, kun mies lähti päivystykseen ja joku aika sitten soitti, että crp oli tosissaan koholla, odottaa nyt lääkärille pääsyä. Mietin jo, että pitääkö tästä lähteä evakkoon jos sillä on jotain normaalia vakavampaa (lähinnä sikainfluenssaa pelkään)
Auneliini+Jaakko 32+1
 
Sairaalakassia en ole minäkään vielä pakannut, josko tässä vielä 2-4vko odottais sen valmiiksi laittamista.. Mutta hei, neuvokaapas nyt ensikertalaista, mitä mun kannattaa ottaa mukaan? Omat hygieniatarvikkeet ja vaatteet varmaan? Otatteko vauvan kotiutumisvaatteet jo sairaalaan mennessä mukaanne? Mitä muuta mun tulis ottaa huomioon ja ylipäätään mukaan? :confused:

Neuvolasta juuri kotiin tulin. Kaikki oli hyvin :) Painoa tullut +100g/vko, pissa ok, paineet ok.. Ensimmäistä kertaa kokeiltiin että kuinka päin tämä taapero köllöttelee tuolla masussa ja RT merkintä korttiin laitettiin :) Ei vaan yhtään tykännyt kun paineltiin ja tunnusteltiin toista tuolla yksiössä, sykkeet kun nousi 180 ja yli :p ..onneksi laski kuitenkin sitten 140:een. Kova tenava liikkumaan nyt ainakin kun yritetään sydänääniä kuunnella, aina liikkuu ties minne kadoksiin :p
Mutta nyt tekemään isännälle ruokaa kun tulee pian töistä kotiin!

Sasuma ja taapero 32+1 :kiss:
 
Sasuma mä otan alkkarit ja omat hygieniajutut, mutta en muuta. Mies tuo sitten vauvan vaatteet ja kaukalon ennen kuin lähdetään kotiin. Viimeksi otin toiveikkaasti kirjan, mutta tällä kertaa olen viisaampi. :D Ei sinne ihmeitä tarvita..

Kylvetystuki meillä on. Ostettu aikoinaan Biltemasta jollakin 8 eurolla. Meillä tuo mies on aina hoitanut vauvan kylvetyksen ja tykkäsi siitä kyllä kovasti. Jotenkin turvallisempaa ja helpompaa. :)

Mukavaa alkanutta vuotta kaikille täältäkin. ..pitää lähteä viemään tuo esikoinen pihalle ennen kuin kiipeää ihan seinille. =)
 
Täällä on sairaalakassia miehen painostuksesta sen verran mietitty, että listan oon laatinut mitä kassiin pakkaan. Mies on siis aivan varma, että mytty ei masussa helmikuulle saakka pysy ja siksi vähän ressaa tosta asiasta. Mä en taas haluaisi kassia vielä pakata, koska helmikuulle on muka niin pitkä aika vielä :)

Supistuksia tulee täälläkin, kivuttomia päivittäin useita ja sitten niitä kipeitä muutaman kerran viikossa. Onneksi kipeet supparit on pikkasen helpottanut lomailun myötä, yhteen vaiheeseen kun niitä tuli ihan levossakin.

Neuvolassa käyty tänään, paineet oli tosi korkeet ja turvotusta paljon ja siitä syystä ens maanantaille uusintakäynti jossa seurataan taas oloa. Pirun myrkytys kun pistää stressaamaan. Pissa kuitenkin taas puhdas, eli sillä saralla edes kaikki ok. Eipä tässä nyt sitten oikein muu auta kun lepäillä ja toivoa parasta, ettei sinne vuodelepoon joudu.

nelli & mytty 34+1
 
Supistuksia (kivuttomia) on ollut täällä jo viime kuusta lähtien, ovat kuitenkin helpottaneet lomailun myötä. Sellaisia kiristäviä, vatsa tai osa siitä menee ihan kovaksi ja välillä puskee ihan hien päälle. Pitkään kävellessä ja erityisesti ylämäkiä mennessä vatsaa alkaa kiristää, levossa tulevat on nyt onneksi helpottaneet. Viimeksi neuvolassa mainitsin näistä ja koska mulla kohdunsuu oli jo yli kuukausi sitten alkanut pehmetä, oli täti hieman huolissaan supistuksista. Ei kuulemma ihan päivittäin tarvitsisi tulla, vaikka kivuttomia ovatkin.

Hoitolaukku meillä tuli myös vaunujen mukana, vaikuttaa aika kätevälle, tosin ihan varmasti joku peruslaukkukin sopii samaan asiaan.

Kylvetystuki saatiin ystävältä, eivät olleet itse kokeneet sitä tarpeelliseksi.

Kovasti mielikuvaharjoittelin tänään töihin paluuta, tai oikeastaan töiden tekemistä kotosalla. Enpä kuitenkaan päässyt puusta pitkälle. No, ehkä huomenna :D

pokemoni & myttynen 32+6
 
Moi, tännehän tulee tekstiä ihan hirmu vauhtia.. Tunnustan itsekin että käyn päivittäin kyllä lukemassa, mutta en saa itse kirjoitettua mitään :ashamed: Oma odotus etenee jotenkin niin huomaamatta, eikä mulla ole minkäänlaista kiirettä päästä masusta eroon, joten oon vaan nauttinu tästä muhkeasta pallosta :heart: Joten eipä ole sairaalakassi käynyt vielä pienessä mielessäkään, vaikka mieskin tästä on jo päässyt huomauttamaan että voisin jotain ruveta kasailemaan. Ainoa minkä haluan nyt ehdottomasti, on omat olovaatteet sekä aamutossut, joku hyvin sanoikin että sairaalan vaatteissa tulee jotenkin niin sairas olo :D

Ipana painaa välillä ihan hirveästi tuohon "etumahaan", sillä on ilmeisesti takapuoli ihan tuossa pinnassa ja sillähän on kiva punkea ja ihoa kiristää kamalasti :eek: En muista että kukaan aikaisemmista olisi ollut näin selvästi tässä edessä, neuvolassa sanoivat taas pään olevan tosi takana. Supistuksia tulee jonkun verran, pistävät välillä vähän irvistämään mutta yleensä ovat melko kivuttomia. En osaa ajatella että tämä syntyisi ennen laskettua aikaa, esikoinen meni 10 päivää yli ja kaksoset suunnitellusti sektiolla, joten luulenpa että tätäkin odotellaan 40+ viikoille. Vaan tulee kun on tullakseen :heart:

Imetys on kyllä suuri tuntematon vielä näin neljättäkin odottaessa, mulla on jokaisesta muksusta kasvanut tissit niin että nyt nämä on jo ihan hillittömät tankit suorastaan, ja kun nämä tumpsahtaa täyteen maitoa niin siitä tissistä ei kyllä saa mikään vauva kiinni! Esikoista onnistuin imettämään noin 4 kuukautta, sitten tuli ekat hampaat läpi ja lopetin siihen paikkaan kun napero narskautti ekan kerran nännistä. Kaksosten imetys ei taas lähtenyt monestakaan syystä käyntiin kunnolla, ja parin viikon onnettoman räpellyksen jälkeen unohdettiin koko juttu kun tissit olivat ihan verillä eikä vauvatkaan innostuneet imemään kun pullosta helpommin sai. Auttaakohan esim. Lansinohin käyttö jo näin etukäteen tuota tissivarustusta kestämään? Onko kukaan etukäteen rasvaillut?

neitiniisku 33+6 :heart:
 
Pakko purkaa sydäntä, miehen lääkärireissu ei ollutkaan ihan pelkkä rutiinikäynti. Mies joutui jo iltapäivällä keskussairaalaan ja makaa nyt siellä sepsis-epäilyksenä. Tuntuu niin hirveältä, pakko jaksaa olla reipas pojan takia:'(
 
Bom
tytöt: itselläni on rintakumit pakkauksessa jo edellisestä kerrasta, mutta ei ole niistä kokemusta. Ruuat pakkaseen on todella hyvä idea! Kiitos! Yrittäisi kans ryhdistäytyä ja värkätä jotain ruokaa sinne pakkaseen valmiiksi.

May85: meilläkin oli teline pitkään käytössä, koko vuoden. Todella hyvä oli.

Merve: täällä masukki hikkailee useita kertoja päivässä.

Tänään olin taas neuvolassa. Täti yritti kuunnella vauvan sydänääniä ja totesi, että ikiliikkuja on keksitty. Eilen olin ihan varma, että pikkuinen on taas kääntynyt poikittain. Tänään oli kuitenkin raivotarjonnassa, mutta pää ei ollut kiinnittynyt. Viikon päästä täti halusi katsoa asian vielä ultralla.
Muut mitat:
sf 31
hemppa 118
verenpaineet 87/59
paino viime viikosta -100g - siiheen sanottiin, että nyt alkaa lihotuskuuri. Olenkin huomannut, että viime aikoina on ihan jatkuva nälän tunne. Vauva kerää nyt painoa ja minulle ei jää sulatettavaksi paljon mitään :) Hirveesti tekee mieli suolaista (suolakurkkua) ja hedelmiä.


Bom ja masukki 35+4
 
Auneliini,voi kauheeta,toivottavasti miehes paranee pian:hug:Jaksuja....

Hoitolaukun sain vauvalehden tilaajalahjana ja oli ihan paikallaan,mut ihan yhtähyvin kävis mikä tahansa kassi mikä mukana helposti kulkee...

Neitiniisku,En tiedä siitä rasvailusta,mut kai ne nännit aina on aluks arat/kipeet kun imetys alkaa,kun eivät oo vielä "tottuneet",vois kuvitella ettei siihen auta kun imetys ja aika. Mulla nyt ei oo kokemusta kuin esikoisesta,mut mitä nyt oon kuullu niin kaikilla se aluks on enempi vähempi ongelmallista,sit ajan kanssa käy sujumaan. Toi pureminenkin on tuttua,mut miä vaan otin tissin pois suusta heti kun hampaat tuntu ja nopeesti oppi ettei kannata ruokkivaa kättä purra,niin sanotusti:D Onnistuneesti sit tissiteltiin yli vuoden ikäseks vaikka niitä ongelmiakin piisas,aluks kesti varmaan puolituntia et ipana sai otetta tissistä.... En tiä miks en sit pitänyt pulloa ees vaihtoehtona,olin vaan päättänyt et imetän ja sillä sipuli:p Mulla on kyl mahottoman korkee kipukynnys...varmaan siksikin siedin niin hyvin:)

Tää ei kyl taida olla vielä kovin lähtökuopissa...harmi,kun esikoinen oli ja niin hyvin oli sit paikat kypsät käynnistykseen mennessä. Nyt on sellanen olo et ei tuu ehkä niin helpolla,jos siihen taas mennään...Ei siis paina samalla lailla tonne ihan alas,vaikka kyl kaikenlaista muuta kolotusta löytyy... no turha spekuloida. Kohtahan on sitten jo se ultrakin sairaalalla:)

Repa ja säynävä 34+2
 
Hoitolaukku: Meillä hoitolaukku tuli vaunujen mukana esikoista odottaessa ja se on ollut kovalla käytöllä, kun on niin kätevä. Mutta nyt on P&T:n tuplat, niin ostin hoitolaukuksi repun ja sitä olen tässä vähän jo testaillut. Musta on kätevää, että yhdestä kassista löytyy kaikki tarvittava ja mieskin on todennut sen todella käteväksi. Hän kyllä löytää sieltä tavarat ja osaa ottaa sen mukaan, jos vaikka lähtee esikoisen kanssa kaupungille, mutta mun pitää kyllä aina pakata se, että sieltä löytyy kaikki tarvittava. No ehkä olen opettanut miehen liian hyvään palveluun, mutta mun mielestä se on iso asia, että mies lähtee bussilla seikkailemaan esikoisen kanssa kaksin keskustaan.

Rintakumit: Esikoisen imuteho oli aivan jumalaton (myös kätilöiden mielestä), joten rinnat meni tosi aroiksi heti alkuunsa ja imetys oli aivan tuskaa. Joten rintakumilla sain rinnat parempaan kuntoon ja imetys onnistui. Mutta hyvän imun vuoksi rinnat menivät pitkään huonoon kuntoon, jos kumista luopui. Ja sitten kun rinnat kestivät, ei vauva meinannnut oikein suostua imemään ilman kumia, mutta pitkällisen työn tuloksena tämäkin onnistui. On se vaan vähemmän sotkevaa ilman kumia imettää, samoin on aina varustus valmiina, kun ei tarvitse laittaa kumia. Mutta siis, jos ei rintakumia olisi ollut, en olisi mitenkään pystynyt imettämään nännien huonon kunnon takia alussa.

Sairaalakassi
: Ei ole vielä pakattuna, mutta olen jo ainakin näyttänyt miehelle, että mitkä vaatteet vauvalle mukaan ja kaivanut kaukalon esiin. Tällä viikolla on jo 36+0, joten ei tiedä milloin lähtö tulee. Mutta jos tulee ennen kuin on kaikki pakattuna, niin käsken siskoni tulla vähän etsimään vauvalle tarvittavaa, jos mies ei niitä löydä.

Huomenna neuvolalääkäri, saa nähdä mikä on tilanne alhaalla.

Hellu ja 35+4
 
heissan,
meidän kuu lähenee ihan hirmuista vauhtia!

meillä muutto takana ja nettikin saatiin juuri toimimaan =)

täällähän on vauvoja syntynyt!!! hirmuisesti onnea!! toivottavasti kaikki hyvin ( sivuja niin hirmuinen määrä etten ala ainakaan tässä kohtaa kahlaamaan läpi...)

tänne ei kummempaa; vauvan huoneessa kaikki kamat pahvilaatikoissa. alesta olen bongaillut 50-56cm vaatteita, joitakin vielä tarttis hankkia, mm. ainakin toinen tumppubody ( ovat muuten tosi hyviä käytössä ). vatta mulla on aivan valtavan kokoinen. ihmiset ovat ihan ihmeissään kun kerron että la vasta helmikuussa, olettavat sen olevan ihan lähipäivinä ;) elämää hieman haittaa vatsan koko, muuten kaikki voinnissa ok. itse asiassa liiankin hyvin, verrattuna edellisiin raskauksiin joiden aikana sain ravata tyksissä jatkuvasti, nyt ei ole ollut vielä mitään asiaa sinne suuntaan ( koputtaa puuta ).

jaahas ja sitten aamupuuron keittoon, voikaahan hyvin!!!
 
Rintakumi pelasti myös oman imetykseni. Pienet, kiinteät rinnat ja erittäin matala rinnanpää olivat vastasyntyneelle mahdoton yhtälö. Otetta ei vaan saanut. Kumin kanssa nänni pikkuhiljaa nousi esiin ja hiljalleen otin kumin ensin kesken imetyksen pois ja myöhemmin pärjättiin jo ilman. Pari kuukautta meni imetystreeneissä tytöllä ja minulla. Lopputuloksena oli kuitenkin 6kk täysimetystä ja hiukkaa vaille vuosikkaana tyttö lopetti pyytämästä rintaa. Tarviikin muistaa ostaa uudet kumit.
 

Yhteistyössä