Helmikuun helmet 2017 *heinäkuussa*

Onnea tosiaankin kaikille jotka olette saaneet hyviä kuulumisia ultrassa! :love: Oma nt- ultra on vasta ensiviikolla torstaina, jännittää!

Mulla ei oo kyllä sitä ongelmaa ollut ettenkö sais ruokaa alas. Lähestulkoon kaikki maistuu mutta oksetus iskee hetken päästä syömisen jälkeen. Ihan muutamia juttuja on vaan ollut ettei olis maistunut... no kahvi ällöttää edelleen ja just tänä aamuna teki kauheesti mieli kaakaota, mut sitte en halunnutkaan juoda sitä kun maistui jotenki pahalle :sick: Kylmää vettä himoitsen kokoajan! Laitan ison tuopillisen pakastimeen hetkeksi ja ai että on hyvää :)

Hain eilen apteekista maitohappobakteeria ja vatsa rauhoittui heti! Olisko vaan nyt raskaus laittanut mahan jotenki yliherkäksi
 
Huonosti nukutun yön jälkeen suuntasin het aamusta ultraan, karsean jännityksen kera (onneksi mies mukana). Elossa oli, ja kaikki kätilön mukaan mallillaan. Tämä tyyppi ei hyörinyt ja pyörinyt vaan oli melko maltillinen liikkuja 3 vuoden takaiseen isosiskon käyntiin verrattuna ja se aiheutti itselleni näin ultran jälkeen pientä mietintää. Riskiluvut toosi pienet.

Nyt kerrottiin kavereille ja perheille :) la on 15.2 edelleen <3 olo on onnellinen ja hämmentynyt!
 
Onnea kaikille ultrassa käyneille ja hyviä uutisia saaneille! Nyt alkaa monilla olla se aika että saa hiukan huokaista helpotuksesta ja alkaa täysillä nauttia raskaudesta. Meillä nt-ultra tasan viikon päästä.

Töissä kertomisesta. En ole vielä kertonut, lähiesimiehelle ajattelin kertoa tämän kuun loppupuolella, työkavereille ehkä vasta kun vatsa kasvaa. Olen päiväkodissa töissä, joten väljät vaatteet ei herätä ihmetystä.

Vaatteistakin oli juttua. Tänään laitoin ensimmäistä kertaa yli neljään viikkoon farkut jalkaan, loma mentiin lököhousuissa ja sortseissa. Yllätyin kun ihan samaan tapaan mahtuivat kun ennen raskautta. Haluaisin mahan kasvavan jo, olisi konkreettisempaa tämä vauvan tulo.

Metsäminttu 11+4
 
Onko muilla tälläistä? Eli koko päivänä en pysty syömään kun kaikki etoo. Nyt sain syötyä ja vatsaan sattuu aivan kuin en olisi vielä edes syönyt. Eli ihan kuin vatsa olisi ihan tyhjä ja ollut todella kauan jo nälkä. Sattuu toiselta puolelta ihan kylkiluiden alta ja toiselta puolelta tuosta melkein jo jalasta eli ihan alhaalta. :eek: pakko päästä makuu asentoon! Mistä tämä voisi johtua? On ollut aiemminkin joskus.
Mulla siis se, että jos syön aamulla niin oksennan sen heti. Eli mulla ei vaikuta se onko vatsa tyhjä vai täynnä. Koko päivän oksettaa kunnes illalla vähän parempi olla.
Minulla on kans, että kaikki etoo ja pelkkä ajatuskin ruoasta saa yököttämään. Kun olen syönyt ruokaa (mielestäni ainakin ihan normaalin kokoisen annoksen), melkein heti on uusiks nälän tunne ja ennen sitä tulee olo, että täytyy mennä vessaan oksennuksen varalta. Mahaan minulla ei koske kovasti, mutta semmoinen tunne, että maha kohta murisisi. Minulle tulee aina syönnin jälkeen hirveä turvotus ja se vielä lisää pahoinvoinnin tunnetta. :sick:
Eilen sain postissa nt-ultraan ajan ja se on ensi viikon keskiviikkona. Kyllä alkaa jo hieman jännittää :):love:
 
Terveisiä huonosti lämmitetystä saunasta eli 38-asteisesta Kreikasta! Kuumuus vie kaikki mehut ja pitkät työpäivät väsyttävät... Mutta olo on muuten hyvä, en edelleenkään ole kertaakaan voinut pahoin. Ja siitähän olen ollut huolissani kunnes kävimme eilen ultrassa ja vauvalla oli kaikki hyvin! Meillä oli lääkäriaika klo 22:20 ja päästiin loppujen lopuksi vähän ennen puoltayötä ultraan. :D Tämä ei ollut varsinainen nt-ultra, mutta lääkäri jo näki, että niskaturvotus oli normaali, muistaakseni mainitsi luvun 0.9.
Mulla on ollut valitettavan vähän aikaa lukea ja hankkia tietoa oikeastaan mistään. Mies on meillä se, joka ottaa selvää ja tiesi heti tuon luvunkin olevan ok. Ehkä jopa hyvä, etten liikaa käy lukemassa ja hermostumassa. Ensi viikolla on sitten "virallinen" nt-ultra ja siihen liittyvät verikokeet. Olo on jotenkin nyt rauhallinen, ihanaa!
Housut menevät vielä nippanappa jalkaan, mutta kohta on mentävä ostoksille. Onkohan H&M-äitiysvaatteet hyviä? Täällä ei ole yhtä paljon valinnanvaraa kuin kotona Helsingissä. Miten muuten teillä menee painon kanssa? Mulla ei oikeastaan ole vielä tullut lisäkiloja mutta jonain päivinä paino on pari kiloa enemmän kuin normaalisti ja sitten taas seuraavana päivänä ollaan normaaleissa luvuissa. Turvotus on kyllä aika järkyttävää joskus!

-Vagabonda 11+4
 
Moikka! Maanantaina käyty ultrassa (Rv 13 tasan oli silloin) ja kaikki hyvin (no olihan se jo 3krt.). Niskaturvotus oli hyvin pieni ja siellä hän kovin liikkui. Istukka on edessä ja hiukan synnytyskanavan päällä joten epäili että kk sitten ollut vuoto on voinut johtua siitä. Mainitsi että yleensä istukka sieltä nousee mutta syyskuun lopussa seuraavassa ultrassa tietysti sit tarkastetaan tilanne

Maha on ihan hirmun pömppö jo mutta kätilö meinas että johtuu juuri siitä että istukka on edessä ja kohtu vielä eteenpäin kallistunut
Joten on pakko alkaa katsella jo vaatteita uusia, tähän asti on hienosti pärjännyt maksimekoilla.

Kenelle piti laittaa viestiä siitä rb ryhmään pääsystä?

Hiuksia aion värjätä ja värjäsin edellisessäkin raskaudessa. Se itseasiassa on työtäni myös joten eipä niitä muutenkaan täysin pääse välttämään.

Ja ostin tori.fi kautta kotidopplerin ja kyllähän se kivaa oli kuunnella sydänääniä Todella vaikea kyllä niitä vielä löytää koska ekana kuuluu Kokoajan istukasta tuleva ääni koska on tuossa edessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada ja varrtTi
Moikka! Maanantaina käyty ultrassa (Rv 13 tasan oli silloin) ja kaikki hyvin (no olihan se jo 3krt.). Niskaturvotus oli hyvin pieni ja siellä hän kovin liikkui. Istukka on edessä ja hiukan synnytyskanavan päällä joten epäili että kk sitten ollut vuoto on voinut johtua siitä. Mainitsi että yleensä istukka sieltä nousee mutta syyskuun lopussa seuraavassa ultrassa tietysti sit tarkastetaan tilanne

Maha on ihan hirmun pömppö jo mutta kätilö meinas että johtuu juuri siitä että istukka on edessä ja kohtu vielä eteenpäin kallistunut
Joten on pakko alkaa katsella jo vaatteita uusia, tähän asti on hienosti pärjännyt maksimekoilla.

Kenelle piti laittaa viestiä siitä rb ryhmään pääsystä?

Hiuksia aion värjätä ja värjäsin edellisessäkin raskaudessa. Se itseasiassa on työtäni myös joten eipä niitä muutenkaan täysin pääse välttämään.

Ja ostin tori.fi kautta kotidopplerin ja kyllähän se kivaa oli kuunnella sydänääniä Todella vaikea kyllä niitä vielä löytää koska ekana kuuluu Kokoajan istukasta tuleva ääni koska on tuossa edessä.
Mulle viestiä ne jotka haluaa fb-ryhmään :)
 
Minulla on kans, että kaikki etoo ja pelkkä ajatuskin ruoasta saa yököttämään. Kun olen syönyt ruokaa (mielestäni ainakin ihan normaalin kokoisen annoksen), melkein heti on uusiks nälän tunne ja ennen sitä tulee olo, että täytyy mennä vessaan oksennuksen varalta. Mahaan minulla ei koske kovasti, mutta semmoinen tunne, että maha kohta murisisi. Minulle tulee aina syönnin jälkeen hirveä turvotus ja se vielä lisää pahoinvoinnin tunnetta. :sick:
Eilen sain postissa nt-ultraan ajan ja se on ensi viikon keskiviikkona. Kyllä alkaa jo hieman jännittää :):love:
Juuri näin. Ihan tutun kuuloista. Se nälän tunne on tosi outo. Just syönyt hyvin ja silti tuntuu että kamala nälkä ja vatsa murisee. Mistä mahtaisi johtua sitten..
 
Milloin pahoinvoinnin pitäisi helpottaa? :sick: En pysty mitään tekemään. Makaan vain ja selaan puhelimesta samat asiat moneen kertaa. Raukka kun tuo esikoinen haluaisi leikkiä äidin kanssa mutta makaan koomassa:( tehdään sitten niin että hän tuo kirjoja muita leluja tähän niin leikitään sohvalla. Uloskin olisi kiva mennä mutta kun ei pysty. Onneksi on tuo mies apuna :love:

Aivastuttaako muita? Mä aivastelen jatkuvasti. Ja se ei ole kivaa sillä hetkellä kun oksettaa niin se oikein edes auttaa sitä pahaa oloa :ROFLMAO:
 
Sain sitten syötyä. Sain myös sen jälkeen siivota vessan, seinät ja lattiat. Huoh... Oksu ehti lentää ennen kuin pääsin tarpeeksi lähelle. Kiva sitten siivota sitä kun muutoinkin oksettaa. Kai tää pian alkaa helpottaa jo.. Onkohan noista vitamiineistäkään yhtään apua kun oksentaa joka päivä niin ehtiikö ne edes imeytyä :D joskus en ole edes varma että olenko jo ottanut vitamiinit. Olen tosi hajamielinen
 
Voi vattu. Just kun olin alkanut iloitsee, että jee kohta on maagiset 12 viikkoa täynnä, niin tänään tuli sit pyyhittäessä paperiin vaaleanpunaista valkovuodon/veren sekotusta.. hirvee ahdistus, vaikka aina sanotaankin, et välivuodot voi olla ihan normaaleja etenkin kun ei kipuja oo.. :(Pitäskö täs muka osata vaan olla rauhassa kun np ultra olis ens viikon perjantaina..

Cicada ja pieni pipu 11+5
 
Voi vattu. Just kun olin alkanut iloitsee, että jee kohta on maagiset 12 viikkoa täynnä, niin tänään tuli sit pyyhittäessä paperiin vaaleanpunaista valkovuodon/veren sekotusta.. hirvee ahdistus, vaikka aina sanotaankin, et välivuodot voi olla ihan normaaleja etenkin kun ei kipuja oo.. :(Pitäskö täs muka osata vaan olla rauhassa kun np ultra olis ens viikon perjantaina..

Cicada ja pieni pipu 11+5
Voi :/ tiedän niin tuon tunteen. Onko sulla doppleria kotona? Tai käy neuvolassa kuuntelemassa syke. Ainakin mulla se helpotti. Ja nyt kuuntelenkin päivittäin ja sen takia osaa olla rauhassa.
 
Voi :/ tiedän niin tuon tunteen. Onko sulla doppleria kotona? Tai käy neuvolassa kuuntelemassa syke. Ainakin mulla se helpotti. Ja nyt kuuntelenkin päivittäin ja sen takia osaa olla rauhassa.
En ollut doppleria hankkinut, kun niin stressittömästi tähän asti mennyt.. Enää ei onneksi tullut v.punasta pyyhittäessä, että jospa sitä nyt vaan lepäis ja seurailis tilannetta :) kun avoin neuvolakin on kesätauolla..
 
  • Tykkää
Reactions: Qwerty_
Cicada: toivottavasti menee säikähdyksellä ohi. :unsure:

Onnea kaikille jotka on saanut hyviä uutisia ultrasta. :) meillä on vasta 3 viikon päästä, eli viikoilla 13 tuo nt-ultraan aika o_O

Töissä oon ollut 3 päivää ja oon jo ihan puhki. En tiedä miten tuolla yksin pärjää, ku selkä ja lonkka kiukuttelee jo nyt nostelusta :confused: toivon että mahdollisimman pitkään pystyn olemaan töissä :unsure::)
 
Keskustelua onkin ollut sitten viimelukeman mukavasti! Itse olen koittanut olla mustikka- ja vattupuskissa kaiken joutoajan, sillä nyt niitä vielä on, mutta koska kovia sateita on riittänyt useampana päivänä, vatut putoavat puskista ja mustikat pehmenevät äkkiä.

Kiva kun sopii jatkaa helmikuisena, vaikka maaliskuulle varmaan mennäänkin. :) Vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Esikoinen tuli ennen la:ta ja kaksi seuraavaakin vain pari päivää yli.

Onnittelut ihania ultrauutisia saaneille!

Odotusajan ihanuus ei ole tullut tutuksi aiemmissa raskauksissa. Ekassa vaivasivat supistukset aikaisilta viikoilta, toisen kohdalla selkä teki elämästä hankalaa ja pahoinvoitiakin riitti melko pitkään ja kolmannen kohdalla verenpaineet tai paremminkin niiden puute pisti elämän uuteen uskoon. Toki selkä aiheutti omat ongelmansa myös kolmosen kohdalla... Eli jospa tällä kertaa saisi kokea sellaisen hehkeän ihanan odotuksen! ;) Pahoinvoinnin loppuminen vaikuttaa siinä mielessä lupaavalta ja vaikka paineet notkahteli aivan alussa melko huolestuttavasti, nyt on tilanne senkin suhteen tasaantunut.

Synnytys tuntuu tällä hetkellä etäiseltä ja pakolliselta pahalta. Täytynee ehkä keskustella asiasta hyvissäajoin neuvolassa ja synnärilläkin. Toinen synnytys oli voimaannuttava ja sen perusteella lähdin melko luottavaisin mielin kolmanteen synnytykseen. Minulla oli selvä mielikuva siitä, miten toivon itseäni kohdeltavan (ei turhaa puuttumista synnytyksen kulkuun, tahdon tietää mitä tehdään jne.) ja asiat käytiin läpi kätilön kanssa synnärille saapuessa. Synnytys eteni kuitenkin niin vauhdikkaasti, että kun oma kätilö oli hoitamassa toista synnyttäjää, alkoi ponnistusvaihe ja sisään pelmahti kaksi kätilöä, joilla ei todellakaan ollut mitään käsitystä kuka olen ja missä mennään. Kutsuivat minua mm. väärällä nimellä, eivät tietenkään tienneet mitään toiveistani ja päädyin yhdeksi synnyttäjäksi liukuhihnalle. Vauva syntyi "ongelmitta", mutta minulle jäi niin paha maku suuhun, että ajattelin moneen kertaan etten koskaan enää synnytä sairaalassa.

Cicada toivottavasti vuoto on vaaratonta ja loppuu pian!
 
Miulla on eka sokerirasituskoe tänään. Tietysti oon nukkunut huonosti, mahassa kiertää ja olo on tosi levoton. Toivottavasti se pari tuntia, mikä pitää istua paikallaan, menee nopeasti.

Onko kellään muuten pistänyt silmään, että kuu vaihtui jo ja myö kirjotellaan vielä heinäkuulle? Olisiko joku ahkera halukas tekemään uuden ketjun?

Synnytyksestä. Meillä mennään todennäköisesti suunniteltuun sektioon. Harmittaa vähän, kun siinä menee sit kai niin paljon aikaa, ennen kuin saa oman vauvan rinnoille. Lääkärit kun saattavat leikata endometrioosiakin pois siinä samalla.

Miulla tuntuu nyt jo kohdun pohja selvästi tuosta vatsanahkan läpi. Se ns. vauvamaha miulla onkin ollut aika pitkään jo, mutta johtunee arvista ja endometrioosista, ettei nuo muut sisälmykset ole päässeet sujuvasti liikkumaan toisistaan erillisinä, vaan miulla ne tuntuu nousevan yhtenä pakettina ylöspäin pois kasvavan kohdun tieltä. Jännää nähdä kuinka tässä käy puolen vuoden aikana, mihin tuo elinkasa seuraavaksi väistää. Tai sit kaikki tulee ulospäin ja miusta tulee hirveä tankki. No, kaikki jää nähtäväksi.

T. Piinamiina ja Pulla 13+3
 
Terveisiä sokerirasituskokeesta! Suosittelen kaikkia juomaan riittävästi paastoa edeltävänä päivänä. Kun sokerilitkun juomisesta on kulunut puoli tuntia, miun olo on todella huono. Pahoinvointia ei ole muuten tällä viikolla ollut, mutta nyt sit senkin edestä. Saa nähdä, miten saavat otettua miusta sen viimeisen verikokeen, kun en tajunnut huolehtia eilen juomisesta. :sick::confused::(
 
Cicada eiköhän ihan harmitonta vuotoa ole, toivotaan (y) Uskon että pikkuisellasi on kaikki hyvin :)

Painon noususta mulla oli ekassa neuvolassa reilu kaks viikkoo sitten paino noussut melkein 2,5kg. . Mut olisko ollut sitte turvotuksia osa kun kävin pari päivää sitten vaa'alla niin paino oli tuosta tullut kilon alaspäin. Eli noin. 1kg on tällä hetkellä noussut lähtötilanteesta.

Vaatteista teen tosiaan töitä kotona, lasten parissa ja kauheesti ei tartte stressata pukeutumisen suhteen. Käytän verkkareita ja t - paitoja taikka legginsseja ja pitkää tunikaa tms. Käytiin viikko sit esikoisen kans kaupungilla ja hyvin mahtui omat farkut jalkaan mutta kotimatkalla piti jo autossa avata vyö sekä housunnappi kun ahdisti niin kamalasti. Tuskin hankin mitään raskausvaatteita, kuopuksen odotuksesta jotain löytyy kaapista.

Viime raskauden lopulla pukeuduin tosi mielelläni miehen vaatteisiin! Siis kotona ollessa... aivan ihanaa oli vetää isot collarit jalkaan jotka ei purista ja jätti huppari johon hukuin jopa sen valtavan vatsani kanssa :D
 
  • Tykkää
Reactions: varrtTi
Haasu mun mielestä on aina niin hassua ku ihmiset kertoo pukeutuvansa miehen vaatteisiin raskauden lopussa. Itse kun en saisi normaalistikaan lantiotani miehen housuihin tai tissejä paidan sisään

Ens viikon perjantaina eka Ultra, jännittää jo kovasti! Esikoisen imetystä lopettelen ja aika väsy kun neiti on koko yön etsinyt tissiä. Hohhoijaa. Etovaa oloakin vielä on mut en edelleenkään oo oksentanut.

Raskauden ihanuudesta tai kurjuudesta oli puhetta. Periaatteessa nautin esikoisen raskaudesta, mutta keskenmenojen jälkeen pelkäsin puoleenväliin ja sitten alkoi supistelut vaivata. Lopussa nukuin alkuyöstä kolme tuntia ja loppuyön heräsin puolen tunnin välein kun linkkiä särki niin paljon. Mutta koska neiti syntyi melkein neljä viikkoa etuajassa, mahaa jäi ehkä vähän ikävä - tai rn ollut ehtinyt valmistautua ajatukseen.

Synnytys jännittää. Toivon ihan hirveästi pääseväni synnyttämään alateitse, mutta pelkään että taas joudutaan sektioon. Mullahan synnytys käynnistyi lapsivesien menolla viikolla 36+1, puolitoista vuorokautta olin oksitosiinitipassa ja kauheista supistuksista huolimatta kohdunsuu ei avautunut. Neidin sydänäänet kävi epäsäännöllisiksi niin kiireelliseen sektioon päädyttiin. Mutta ei välttämättä mene ihan hirveän kauan että lapsen saa rinnalle, mulla leikkaus kokonaisuudessaan kesti 15 minuuttia ja siitä heti heräämään, jossa mies odotti vauvan kanssa ja sain hänet heti syliin. Tosin olivat kyllä pitkät 15 minuuttia!
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina
Milloin pahoinvointi on jo sellaista että pitäisi käydä lääkärissä? Mä en eilen tosiaan saanut mitään pidettyä sisällä. Kaikki tuli ylös. Ja tänään taas sama juttu. En tosin ole edes yrittänyt syödä kun oksettaa niin paljon mutta join vettä ja sekin tuli ulos. Ihan kamala tunne kun vatsalaukku täysin tyhjä ja silti oksentaa.
 
Cicada: Toivotaan että oli vain harmitonta tuhrua luottavaisena eteenpäin!
Bettinah: Toisethan kärsii koko raskausajan jopa rajusta oksentelusta.. Harmillinen ongelma kyllä, mutta itse en henk. koht tiedä onko siihen edes muuta apua kuin synnytys..?

Kyllä on odottavan aika pitkä O.O nt- ultraan vielä monta päivää.. Huoh!

Synnytys täällä ollut kaikinpuolin aina voimaannuttava ja helppo! Kaikki kolme syntyneet "syöksyllä" alle kahdessa tunnissa.. Sellainen tilaukseen nytkin, kiitos :D kunhan synnärille kerkiäis.. Jos menis niinku aiemmatkin nii tosissani harkitsen polikliinistä synnytystä! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Qwerty_
Mulla oli kyllä esikoisesta myös pahoinvointia mutta mielestäni se ei ollut näin pahaa kuin nyt. Siis mikään ei pysy sisällä. Ei ruoka, ei mitkään nesteet. Paino putoaa. Onko se vaarallista vauvalle jos en pysty syömään? Kun nousen niin pyörryttää todella paljon. Hetki sitten en saanut vessan ovea auki kun en saanut kahvasta kiinni kun päässä heitti niin paljon. Toivon mukaan tämä helpottaa pian.
 

Yhteistyössä