Helmikuun helmet 2017 *heinäkuussa*

Kinder_Kittylle suuret voimahalit ja tsemppiä surusta yli pääsemiseen!

Syömiset: Menen maalaisjärjen avulla mutten tietentahtoen syö esim. Raakaa kalaa tms. Hysteerinen en oo ruokien suhteen ollu, alkoholi ja tupakka on ehdoton ei! Esim. Lohta vasta savustin itse ja oikein hyvällä ruokahalulla sitä söin!
Miulle gyne sanoi, että jos ite graavaa tuoretta lohta, niin sekin on ok. Vakuumipakkaus ja säilytys yleensä oli kai siinä se pointti.
 
Mä oon pitänyt myös pitkän ajan hiljaiseloa täällä, lukenut olen kyllä juttujanne. Tsemppiä uuteen yritykseen, joilla raskaus mennyt kesken.

Olot on olleet muuten hyvät, mutta kaamea väsymys koko ajan ja nälkä! Turvotus on ajoittain jo helpottanut, mutta sitten taas välillä muistuttaa itsestään. Mutta onnellinen olen kun pahoinvointia ei ole ollut.

Tänään käytiin ekassa neuvolassa ja ultran mukaan päivät vastasi laskennallista arviota eli 7+6. Syke näkyi ja kaikki hyvin! Seuraavan kerran neuvolaan 11.7 verikokeisiin seulontaa varten. Tänään kerrottiin isovanhemmille ja sisaruksillemme, olivat oikein iloisia uutisista! Molemmille isovanhemmille eka lapsenlapsi tulossa.

Ruoasta sen verran, että itse olen ihan maalaisjärellä syönyt. Eikä neuvolassakaan annettu mitään kieltolistaa mukaan, sanottiin vaan että kerta et ryyppää etkä polta niin niitä ei tarvii alottaa, muuten saat elää ihan normaalisti paitsi vitamiinilisät pitää ottaa. No vitamiinilisät on hoidossa. Mulla on verenpaineetkin niin ihanteelliset, että kyllä mä muutaman salmiakin voin silloin tällöin syödä hyvällä omalla tunnolla.
 
Voimia Kinderkitty :'( !! <3

ruuista: mä oon tosi tarkka siinä, etten listeriaa tai toksoplasmaa sais. eli en syö muruakaan graavilohta enkä mtn mikä ei oo täysin läpikypsää lihaa, pakastevihannekset kiehutan hyvin, ulkomaiset tuoreet marjat pesen tosi hyvin jne. Nuissa kun ei vaikuta se että syökö kerran vain pienen määrän vai enemmän: jos sattuu oleen pöpöä siinä niin sit on riskinsä :/ toki ton graavilohen kans ehkä uskaltas tollai just jos ois mahd tuoretta, ite vaan en tykkää siitä muutenkaa. että en siis tuomitse ketään :) sen sijaan salmiakkia syön vähän ja en pelkää pellavan siemeniä ym joissa se määrä kuitenki ratkasee!

Huomenna eka neuvola!
 
Mahtavan aktiivinen ketju, kiitos siitä! :love: Listaa päivitetty!

Sitten.. pahoittelut Kinder_Kittylle lohdun sanoja vaikea antaa.. surutyö nyt edessä :cry::cry: mutta hirmuisesti toivoa uuteen yritykseen ja plussatuulia ja tarrasukkia sitten, kun seuraavaa lähdette yrittämään <3
 
Joku täällä kirjoittikin, että viimeiset pari minuuttia ennen töihin lähtöä pitää vielä halailla pönttöä. Miuta pelottaa, että huomenna ja perjantaina miulla on sama. Oon nyt saikulla herännyt joka aamu viideltä syömään vähän ja ottamaan särkylääkkeen. Ennen seitsemää kuitenkin tänä aamuna laattasin niin lahjakkaasti, etten ehtinyt edes vessaan. Just sain otettua pussin sängyn vierestä kun jo mentiin. Positiivista on, ettei kyljellään oksentaminen satu selkään... :oops:

Miulla on siis huomenna ja perjantaina täydet päivät asiakkaiden kanssa. Ihme, jos selviän kärähtämättä. Ja onkohan se kovin noloa, jos ryntää asiakkaan kotona vessaan oksentamaan? Lämpimät kesäpäivät ei ainakaan helpota asiaa :unsure:
Juu mie oon ainaki nyt kolmena aamuna halaillut pönttöä.. Tänään aamulla join vielä sängyssä ollessani vähän jaffaa niin ei tullut tällä kertaa ihan kaikki ylös :D Hiilihapot tuntui hyvältä!

Vitamiineista: Onkos kellä kokemusta multitabsin raskaus ja imetys - monivitamiini ja kivennäisainevalmisteesta? Ostin nyt tollasen putelin :)
 
KinderKitty: :cry: Olen niin pahoillani. Lohduttavia sanoja on vaikea löytää.. :unsure: Voimia teille ja toivotaan että raskaudutte pian uudelleen ja saatte nyytin syliin asti <3

Syömisistä ja oikeastaan muutenkin neuvolakäytänteistä. Mua ensimmäisen lapsen kohdalla vähän huvitti ja välillä ärsyttikin anopin ja oman äidin neuvot kun ne oli tuntuivat silloin niin vanhanaikaisilta. Etenkin anoppi jaksoi hämmästellä nykysuosituksia ja päivitellä miten ne ovat muuttuneet. Nyt olen sitten siihenkin saanut vähän uudenlaista perspektiiviä juurikin tuon salmiakin suhteen. Nimittäin silloin 7v ja 5v sitten kun odotin niin mulle jopa suositeltiin lakritsin ja salmiakin syömistä että saisin jotenkin verenpaineita ylemmäs :D Ja nyt sitten ei saisi syödä ollenkaan.. Luulen, että maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle kuitenkin näissä(kin) asioissa!

Meillä länsimaissa on aika hyvin asiat ja muistan lueskelleeni aikoinaan jotain keskustelua missä pohdittiin sitä, että mitä voi tehdä kun ennen raskautumista ei ole osannut syödä foolihappoa. Sitä kun suositellaan otettavan jopa 3 kk ennnen kuin ehkäisystä luovutaan. Se keskusteli meni jo vähän joukkohysterian puolelle kunnes sitten eräs kommentoi ketjua tyyliin hei nyt oikeesti, miettikää jotain kehitysmaita ja sademetsiä, joissa ei todennäköisesti ole edes koko foolihaposta koskaan kuultu ja odottavan äidin ruokavalio koostuu jostain 3:sta riisinjyvästä per päivä ja silti ihan terveitä lapsia sielläkin saadaan.

Tuo ajatus on ainakin mua auttanut kun tulee huolia mieleen; olenko nyt stressannut liikaa, syönyt tarpeeksi monipuolisesti jne. Kuulostaa ehkä hullulta, mutta siinä vaiheessa kun omassa päässä alkaa mennä "liian lujaa" erilaisten huolien kanssa palautan mieleeni että tosiaan ihan terveitä lapsia sitä synnytetään sademetsissä, samoin kuin kaikenmaailman juopot ja narkkaritkin saavat terveitä lapsia vaikka ihan retuperällä asiat heillä ovatkin..

Karkkipallero ja tyyppi 9+3
 
Cicada suurkiitos tosiaan uudesta ketjusta! Kiva että viitsit tehdä (y)

Vitamiinit mulla täällä kans mietityttää. Mitä suosittelisitte? Mulla ne on vasta ostoslistalla. .. En kuollaksenikaan muista mitä popsin kuopuksen odotusaikana, siitähän on jo niin pitkä aika :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada
VItamiineista: Mulla on käytössä Multivitan raskaus ja imetys tabletit. https://www.annenapteekki.fi/image/cache/data/201096-500x500.jpg

En kylläkään mitään vertailua tehnyt muiden merkkien vastaaviin tuotteisiin vaan nappasin purkin käydessäni esikoisen allergialääkkeitä. En nimittäin tuossa meidän kylän apteekissa viitsinyt pitkäksi aikaa jäädä noita raskaustuotteita vertailemaan, siellä kun tuppaa kaikki olevan tuttuja :D
 
Voimia KinderKitty!

Eka neuvola takana ja pitkän listan erilaisia aikatauluja sain loppukesälle: on hammaslääkäriä, verikokeita, sokerirasitusta, seuraava neuvola, seulontaverikokeet ja niskapoimu-ultraan lähti lähete, että siihenkin kai piakkoin aika tulossa. Siinäpä tuo loppukesä meneekin sitten eri näytteitä antamassa.

Ruoan suhteen olen jokseenkin tarkka, mutta en hysteerinen. Lakritsin ja salmiakin syömiskielto ei yksinomaan liity verenpaineen nousuun vaan siitä on selvinnyt lisätietoja viime aikoina. Saattaa tutkimusten mukaan aiheuttaa esim. Adhd:ta. Tässä ainakin aiheesta, mutta muuallakin on ollut asiasta tietoa:
http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/lakritsi-raskausaikana-heikentaa-lapsen-alya

Elisia 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: piinamiina
Täällä varovaisesti ilmoittautuu yksi plussannut :) viime sunnuntaina CB:n digi näytti "raskaana 2-3 viikkoa"! Taustalla siis lapsettomuushoidot, joiden avulla tämä plussa saatiin. On tää vaan niin jännittävää aikaa! Eka ultra on KYSillä lapsettomuuspolilla 15.7, viikkoja pitäis tuolloin olla 7+5. Nyt pitäis olla menossa 5+3.
Eilen ja tänään tullut muutamaan otteeseen kirkkaanpunaista, limaista vuotoa. Ei housuihin asti, vaan pyyhkiessä.
Muita oireita on jatkuva valkovuoto, kipeät rinnat ja turvotus. Pahoinvoinnista ei tietoakaan!

Kinder_Kitty: oon tosi pahoillani! :( jännäsin taustalla miten sinulle käy :( paljon voimia teille ja onnea uuteen yritykseen <3

Mut voisi lisätä listalle: laskettu aika 27.2, MerMer, ikä 24, sairaala KYS, 1.lapsi
 
Maalaisjärjellä syömiseen suhteen itsekin. Niissä listoissa on hassua että ei eritellä kielletyistä että pitääkö vältellä siksi että iso määrä haitallista vai siksi että pienikin voi olla vaarallista. Pitää miettiä itse Raaka kalahan on ok, jos tietää sen olevan tuoretta. Japanissa ei vältellä sushia odottaessa Ja kannattaa muistaa hyvä jääkaappihygienia koska listerian voi saada ihan sieltä omasta jääkaapistakin jos on sotkuinen!

En ole soitellut vielä neuvolaan, maanantaina on esikoisen 1-vuotisneuvola ja ajattelin samalla varailla. Edellisen odotusajan asuin eri kunnassa, saa nähdä miten eroaa käytänteet. Tänään olin Ravinto ja raskausdiabetes -tutimuskäynnillä johon esikoisen kanssa osallistuttiin, siellä sai sanoa olevansa raskaana. Mun osalta tutkimus sit loppui tähän, neidillä vielä vuoden päästä vikat käynnit. Suosittelen muuten osallistuun tutkimuksiin jos mahdollista on, toi antoi mm. ylimääräisen Ultran loppuraskauteen, tänään otettiin allergiapaketti ja vuoden päästä arvioidaan neidin kielellisiä ja motorisia taitoja ja valmiuksia. Eli saa omasta lapsesta paljon kiinnostavaa tietoa
 
Koskakohan itsellä helpottaisi tää turvotus, varmaan viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa oksentelu

Onko teillä toiveita sukupuolesta vai onko ihan sama? Itse toivoisin, että tulisi tyttö, kun on jo tytölle vaatetta, mutta kyllä se poikakin sitten on ihan tervetullut :)

Osaako kukaan sanoa kummiasiaan mitään, kun minun siskon poika täyttää ensi tammikuussa vasta 14 eli ei ole vielä edes aloittanut rippikoulua, mutta haluaisin hänet sylikummiksi. Esikoisella on jo miehen sisko miehensä kanssa sylikummeina ja nyt haluaisin omalta puoleltani sylikummin tälle toiselle. Siskoni on jo esikoisen "kummi" eli häntä ei enää toiselle voi kummiksi ottaa eikä esikoiselle ole kirkon kirjojen mukaan virallinen kummi. Hän sai olla kasteessa mukana muiden kummien kanssa, että paljonkohan papit joustaa.
 
Wuf
Kinder_kittylle suuret pahoittelut:cry:

Syömisistä melko tarkasti olen ohjeita noudattanut, mutta joulusin olen kyllä graavilohta syönyt mutta se on ollut itse tehtyä tuoreesta, ei vakuumipakatusta, kalasta. Näissä toki kannattaa aina sitä maalaisjärkeä käyttää;)

Vitamiinina mulla on juuri tuo MultiVitan raskaus ja imetys. Oli sama käytössä jo kuopuksen aikaan. Ainut mikä siinä on ollut niin jos otan sen ennen aamupalaa niin alkaa järjetön närästys, mutta jos syön edes vähän eka niin ei tule.

Omanapa (.)
Pieni pömpötys on ilmestynyt jo mahaan ja jos joku koirista tulee syliin makaamaan tuntuu ilkeä paineentunne. Aiemmissa raskauksissa tissit ovat kipeytyneet hyvin aikaisin, mutta nyt ei ole mitään. Huonoon oloon en vieläkään apua ole löytänyt mutta josko menis ysi viikon jälkeen ohi kuten koupuksen aikana. Esikoisen aikana ei pahoinvointia ollut lainkaan.

Wuf ja Etana 5+5
 
Mulla on multi-tabsin raskaus- ja imetysajan Monivitamiinivalmiste käytössä. Vertailin niitä viime raskaudessa ja toi multitabs oli vähän monipuolisempi kuin multivitan niin päädyin siihen :) vinkkinä niille jotka ei oo vielä ostaneet.

Munkin tietääkseni pitää olla ripari käytynä että pääsee kummiksi.

Tänään aamulla oli eka kerta ku oli sellanen olo että pitää oksentaa mut ei sit onneks tullut. Saa nähä miten käy huomenna kun pitää nousta ajoissa, varhaisultrapäivä jännittää hulluna!

7+2
 
Huomenta! :)

Mulla loppui unet poikkeuksellisesti jo kolmelta ja tässä aamulenkin ja aamupuuron jälkeen odottelen että viitsin alkaa muksuja herätteleen. Tuli sitten aikani kuluksi vertailtua noita Multitabsin ja Multivitan raskaus- ja imetys tuotesisältöjä. Hyvin pitkälti näyttivät samanlaisilta ja B, D, rauta ja jodi pitoisuudet niissä olivat tismalleen samat. Multivitassa näyttäisi olevan foolihappoa 100 µg enemmän, samoin myös C, E, sinkki, magnesium ja seleeni pitoisuudet olivat isommat tuossa Multivitan tuotteessa. Multitabsissa puolestaan oli sitten kromia ja mangaania jota ei tuossa Multivitassa ollut ollenkaan.
Tuotesisällöt täällä:
Multivita:
http://www.multivita.fi/vertaa-koostumuksia.php

Multitabs: http://www.apteekkituotteet.fi/Multi-tabs-Raskaus-Monivitamiini

Mutta eiköhän nuo molemmat ole ihan hyviä tuotteita :) Oliko jollakulla vielä joku muu valmiste käytössä?

Olitteko muuten vielä ehtineet yhtään pohtia vanhempainvapaata? Mun mies nimittäin heitti tuossa, että nykyään kun saa jakaa noita vapaita joustavammin niin hän voisi jäädä kotiin. Että eihän sitä ole pakko kuin pitää se äitiysloma, joka taitaa olla sen 4kk? Mielenkiintoinen ajatus, ja kieltämättä houkuttelee kun tykkään niin paljon omasta työstäni. Meillähän mies piti isyysvapaat ja jäi hoitovapaalle hoitaan näitä aikaisempia muksuja joten ihan varmasti homman hoitaisi mallikkaasti nytkin. Imetys meillä kesti kummankin kohdalla yli 12kk ikään ja maitoa riitti pumpattavaksi asti, joten iskä tarjoili mun töissä ollessa kiinteän ruuan lisäksi rintamaitoa. Eli periaatteessa jos samalla tavalla hommat toimii tälläkin kertaa ei itselle tule mieleen mitään esteitä miksi ei voitaisi näin toimia.

Karkkipallero ja tyyppi 9+4
 
Huomenta! :)

Mulla loppui unet poikkeuksellisesti jo kolmelta ja tässä aamulenkin ja aamupuuron jälkeen odottelen että viitsin alkaa muksuja herätteleen. Tuli sitten aikani kuluksi vertailtua noita Multitabsin ja Multivitan raskaus- ja imetys tuotesisältöjä. Hyvin pitkälti näyttivät samanlaisilta ja B, D, rauta ja jodi pitoisuudet niissä olivat tismalleen samat. Multivitassa näyttäisi olevan foolihappoa 100 µg enemmän, samoin myös C, E, sinkki, magnesium ja seleeni pitoisuudet olivat isommat tuossa Multivitan tuotteessa. Multitabsissa puolestaan oli sitten kromia ja mangaania jota ei tuossa Multivitassa ollut ollenkaan.
Tuotesisällöt täällä:
Multivita:
http://www.multivita.fi/vertaa-koostumuksia.php
Multitabs: http://www.apteekkituotteet.fi/Multi-tabs-Raskaus-Monivitamiini

Mutta eiköhän nuo molemmat ole ihan hyviä tuotteita :) Oliko jollakulla vielä joku muu valmiste käytössä?

Olitteko muuten vielä ehtineet yhtään pohtia vanhempainvapaata? Mun mies nimittäin heitti tuossa, että nykyään kun saa jakaa noita vapaita joustavammin niin hän voisi jäädä kotiin. Että eihän sitä ole pakko kuin pitää se äitiysloma, joka taitaa olla sen 4kk? Mielenkiintoinen ajatus, ja kieltämättä houkuttelee kun tykkään niin paljon omasta työstäni. Meillähän mies piti isyysvapaat ja jäi hoitovapaalle hoitaan näitä aikaisempia muksuja joten ihan varmasti homman hoitaisi mallikkaasti nytkin. Imetys meillä kesti kummankin kohdalla yli 12kk ikään ja maitoa riitti pumpattavaksi asti, joten iskä tarjoili mun töissä ollessa kiinteän ruuan lisäksi rintamaitoa. Eli periaatteessa jos samalla tavalla hommat toimii tälläkin kertaa ei itselle tule mieleen mitään esteitä miksi ei voitaisi näin toimia.

Karkkipallero ja tyyppi 9+4
Miulla on käytössä sama Vitafinin monivitamiini kuin aiemminkin, nyt syön siihen päälle vielä kalaöljykapseleita, maitohappobakteereita ja foolihappoa. Huomasin eilen illalla, että kalsiumpurutabletti auttaa närästykseen. Sitä kun saa purkin ohjeen mukaan ottaa 2 tabl / pvä, niin minäpä säästän ne iltaan ja rauhoitan mahani tällä tavalla nukkumaan käymiseen.

Tänään pitäisi kyetä jo töihin. Iltapäivällä on lääkäriaika, katsotaan mitä hän tuumaa asiasta.

Vanhempainvapaasta, mie toivoisin, että mies olisi mahdollisimman paljon kotona lapsen kanssa. Ei sit tiedä, onko se taloudellisesti mahdollista, mutta toivoa sopii.

Piinamiina ja Pulla 8+3

Ps. Lääkäriaikaa varatessani miulta kysyttiin monennellako kuukaudella olen raskaana. Oli hyvä, että se tuli laskettua pari päivää sitten, muuten olisi tullut positiivinen järkytys :ROFLMAO: Kolmannella kuulla... :giggle::ROFLMAO::love:
 
Voi ei, voimia KinderKitty :cry:

Kiitos Cicadalle listan päivittämisestä:) meillä oli eilen eka neuvolakäynti ja neuvolatädin laskujen mukaan mennään viikoilla 8+5. Nyt odotellaan ultra-aikaa Naistenklinikalta, että nähdään meidän pieni rakas:love: jännittää jo aika paljon, että kaikki on kunnossa. Mulla oli paino lähteny jo tässä vaiheessa nousemaan ihan useita kiloja, vaikka en ole mielestäni (tai mieheni mielestä) lisännyt syömistäni, vaan ennemminkin yrittänyt välttää kaikkea tosi epäterveellistä. Mutta tosin tämä oli ihan odotettavissa, koska mulla nousee aina paino aika paljon myös kuukautisten ajaksi, joten hormoonit tekevät ilmeisesti tehtävänsä...Plus mulla kertyy nesteet kroppaan tooosi helposti :oops:
 
  • Tykkää
Reactions: Cicada
Pahoittelut KinderKitty. Olen itse ollut samassa tilanteessa, joten pystyn myötäelämään tilanteen.

Syömisistä. Mä olen pyrkinyt noudattamaan niin esikoisen kuin tämänkin kohdalla ruokasuosituksia. Vaikkakin tiedostan, että esim. Ruotsissa tai Italiassa ne ovat aivan erilaiset. Mutta koska itselläkin on pari epäonnistunutta raskautta takana, niin en ole halunnut riskeerata mitään. Ainoa poikkeus esikoisen kohdalla oli laku. Sitä söin huoletta. Mutta ihan normaalilta vajaa 2-vuotiaalta hän vaikuttaa :)

Vaikka tässä mennään ihan alussa vasta, niin olen ehtinyt miettimään rattaita. Esikoinen on (toivottavasti) vauvan syntyessä 2,5v. Tällä hetkellä käytämme tosi vähän muutenkiin rattaita, joten ajattelin, että ei hankita tuplarattaita. Esikoiselle hankittiin Gesleinin F6-rattaat ja ne periytyvät sitten uudelle tulokkaalle. Jos ko. vaunuihin löytyy sellainen seisomalauta, niin sellaisen ajattelin hankkia. Mites te muut toisen (tai kolmannen tai...) lapsen odottajat?

Rosuliina ja Helminen 5+3
 
Amanda2105 mulla myös nousee paino tosi helposti ja heittelee tosi paljon . Molemmista raskauksistaOn noussu 20 kg paino :( kuopuksesta oli nyt vielä 3-4 raskauskiloa jäljellä ja nyt sitä sitte taas lähtään hurjaan nousuun :eek: En oo nyt ees käyny vaa'alla vielä plussan jälkeen. .. En uskalla :LOL:

Mulla ärsyttää tosi paljo välillä noi kaikki tutkimukset, mikä millonki saattaa aiheuttaa adhd :ta ja syöpää ja impotenssia. .. Kun siis oikeesti yhtään mitään ei oo olemassa enää minkä ei olis tutkittu aiheuttavan jotaki. Sit joka asiaan löytyy vielä kumoava tutkimus . Ja jos joku on tänävuonna pannassa niin ensvuonna se onki ihan parasta ja jokanen ammattilainen on aina vähä erimieltä ja sitte on pulliaisilla kauhee paniikki ku ei mitää uskalla syyä tai mitään harrastaa kun se SAATTAA aiheuttaa vaikka herpeksen. Kyllä on tämä nykymaailma ihan perseellään suoraansanottuna. UGH olen puhunut :ROFLMAO:
 
Voi itku!!!! Mulle tuli eilen niin paljon hommia illalla et sitten totaalisesti vaan nukahdin sänkyyn. Enkä muistanut herätystä ja neuvola aika meni ohi!! :mad: Arvatkaa kuinka paljon ärsyttää kun nyt luultavasti menee tosi paljon eteenpäin :( koitan soittaa sinne jos saisin ajan vielä vaikka huomiseksi. Hiton väsymys!
 
Mä jopa nukahdin meikit naamalla! Ja nukuin 10 saakka. En yleensä nuku näin kauan enkä varsinkaan meikit naamalla. Eilisen koko päivän vielä puhuin että "huomenna on neuvola!" Ja sitten en laita herätystä! Argh
 
Hei, vieläkö mahtuu mukaan? :) mulle ois ensimmäinen lapsi tulossa ja jännittää kaikki ihan pirusti :) eli oon Savosta avoliitossa asuva neitokainen, jolla avopuoliso kanssa on kissa ja koira. Omakotitalossa asustelen ja molemmille ensimmäinen lapsi siis tosiaan :)

Tiedot: 27.2/hipsuli90/26/kys/1
 

Yhteistyössä