Helmikuun helmiäiset 2016 *Joulukuussa*

Joo siis mun olis tarkoitus saada keväällä opinnäytetyö valmiiksi :D Syksyllä ehkä sitten pitää "lomailla".

Mulle kelpaa joulupöydästä kaikki paitsi lanttulaatikko,kinkku ja paisti :) riisipuuro ja sekametelisoppa on kyllä ehdoton ykkönen ja kahvipöydässä kaikki mitä siinä on :D
 
Nyt tekis mieli jo itkeä tirauttaa:cry:
Ei ole helppo ollut tämä raskaus kaikkine vaivoineen, ja lisää vaivoja vaan tulee.
Nyt iltapäivällä oikein heräsin miettimään mikä mun olossa on niin outoa. Kutiaa joka puolelta niinku muurahaisia kävelis ympäriinsä kroppaa. Ja tajusin että sehän se on nyt ongelman ydin yölläkin, en pysty nukkumaan kun kutina pahenee yötä kohti. Ja tulee sellanen "levoton" olo.
Soitin päivystykseen ja käskivät sitten heti sinne. Lääkäri teki aamuksi lähetteen maksakokeisiin. Apua. Jotakin häikkää varmasti on :(
Huokaus..
 
Laurelii, onneksi heti reagoitiin ja tutkitaan! Toivotaan ettei olis mitään maksa-arvoissa, mutta toisaalta oishan se selitys ja hoito kiva löytää :(

Mulla ei oo fyysisessä voinnissa valittamista (joo, vaivoja on, mutta ei mitään vakavaa). Sen sijaan henkinen puoli on viime aikoina ollu koetuksella, jostain syystä on vaan tosi alavireinen olo. Koko raskaus masentaa. Kamala ikävä "normaalia" elämää ja samalla syyllisyys näistä ajatuksista, joita ollu raskauden aikana aiemminkin. Eikä oo eka kerta kun tänne niistä avaudun, alkaa jo kohta hävettää.. Tää on vaan helpoin paikka puhua, töissä ja muualla tuntuu, että oletetaan vaan mun olevan onneni kukkuloilla ja sellasta sit kauhee paine esittääkin.
 
Laurelii, hyvä tosiaan ku pääsit noin nopeasti tutkittavaksi. Ootko kokeillu rasvata ihoa jos siitä johtuu? Jos maksakokeista ei löydy ratkaisua siihen niin voisko kyse olla raskausihottumasta, suomeksi löytyy tosi vähän tietoa mut englanniksi lyhenteellä puppp löytyy vähän paremmin.
Fiona, se on kyllä jännä miten monet kuvittelee että raskausaika olis sitä ihanaa ja helppoa. Ja ku ei ymmärretä että kaikilla on erilainen raskausaika, eikä toisen vointia saisi aliarvioida...:)
 
Mulla myös joulupöydästä kelpaa kaikki herkut. Suolaselta puolelta jätän syömättä maksalaatikon ja ns. raa'at kalat :D, muuten uppoaa aikalailla kaikki.

Laurelii, tuuhan heti kertomaan verikokeen tulokset, toivotaan, ettei sieltä löydy mitään hälyyttävää.

Neuvolassa käyty ja siel kaikki ok. Hemppakin ottanut uuden suunnan ja noussu 10 pykälällä ylöspäin, ollessa nyt 114. Painoa tulee terkan mukaan sopivasti, mut itteä kyllä kauhistuttaa ne lukemat. Nyt olis neuvolan puntarin mukaan paino noussu jo 9kg. Maximina yritän pitää sitä 13kg, mut pahalta näyttää :D

Mulla on nyt ennätysmäärä ollu huuliherpeksiä :cautious: onko kellään muulla ollu vaivana? Nytkin alahuuleessa taitaa olla kaks tai kolme :eek: ja ne on ihan pirun kipeitä. Aloinkin jo sopivasti stressaamaan, että onko nuo jotain märkäpaiseita tms. vakavampia :( kipu onkin näissä pahin. Ikinä ei oo useampaa ollu yhtäaikaa.

Kauhee miten oonkin ollu väsyny koko viikon. Oon menny 8-9 aikaan nukkumaan ja silti unta riittäis vielä päivälläkin. Ihmeellistä. Mää raidan missata kokonaan sen energisen vaiheen.

Täällä pyörähti tänään rv 31 ja ens kuun jälkeen onkin sitten jo meidän kuu! Hurjaa! Tämä joulukuu tulee menemään niin nopsaa phi, ettei huomaakkaan ja sit saa alkaa jo jännäileen loppuviikkoja osan, alkukuun odottajien suhteen. Jotenkin ei malttais oottaa, mut jotenkin ajattelen, että se helmikuu tulee kuitenkin nopeempaa kuin huomaankaan, niin yritetään elellä sitten päivä kerrallaan, joka päivästä nauttien. :)
 
Ei kuulosta kyllä yhtään kivalta laurelii tuo kutina :/ toivottavasti löytyy syy siihen! Ja hyvä että asiaa alettiin tutkia heti :)

Mulla on fyysinen olo aika jees, liikuntaa on tietty pitänyt rauhottaa, mutta muuten ei oikeestaan mitään ongelmaa. Loppuraskauden väsymys painaa päälle, ja lievä flunssa väsyttää entistä enemmän :D
Henkinen puoli on rasittavampi: olotilat vaihtelee lähinnä masennuksen (ei kiinnosta mikään) ja vihan välillä. Hormoniheittelyt on sitten rasittavia :/
mieskin jo monta kertaa todennut, etten oo normaalisti tämmönen, vaan johtuu vaan raskaudesta. Kyllä se on oikeesti lohdullinen tieto näiden tunteiden heittelyjen keskellä :DD
 
Jouluruoista ollut myös puhetta. Itse tykkään porkkanalaatikosta, kinkusta, rosolli. Sit tietty riisipuuro ja luumukiisseli, sekä joulutortut menee:D. Viime vuonna tein glögikakun, saas nähdä tuleeko tänä vuonna tehtyä.:)
 
Hmm... ei mennyt ihan putkeen tämäkään.. Eka yö uudessa sängyssä ja kolmesta lähtien on pitäny pyöriä, nyt luovutti ja nousin hetkeksi ylös ja heti iski aivan jäätävä nälkä :D Kissat ja ukko tuntuu tykkäävän, kun kauhea kuorsaus- ja kehräyskonsertti kuuluu olkkariin asti (y) jospa sitä vaikka sitten ens yönä osaisi itekkin jo nukkua uudestaan sängyssä ja uudestaan paikas, pitihän se sänky siirtää eri seinällekkin jo valmiiksi että saa pinnasängyn mahtumaan makkariin :)

Jouluruuat, nami. Kinkun syönnin koitan jättää vähemmälle noiden verenpaineiden takia mutta laatikot on sellanen, mitä odotan jo kovasti:LOL: ja toki tortut ja puuro ja aivan kaikki muu :D on toki sellasiakin mitkä ei laske, kuten graavilohi, rosolli, sienisalaatti (jota kaikki lappaa onnessaan naamariin anoppilassa) ja muutenkin kyllä kaikki kalahärpäkkeet saa jäädä muiden syötäväksi.. Maksalaatikko on yks mun lemppareista ja välillä on töissä tuskastuttanu, kun ei oo sitä viitsinyt evääksi ottaa, mutta jouluksi annan itelleni luvan siihenkin herkkuun, mutta toki maltillisesti :ROFLMAO:

Toivottavasti saat laurelii avun tuohon kutinaan! Mulla oli maksa-arvot ok, mutta silti iho kutiaa toisinaan hirveästi, joten nyt on meneillään sopivan rasvan metsästys...

Fiona, tuo apea mieli on varmasti tosi raskasta ja tunnontuskilta on vaikea välttyä, kun oma mieli on maassa. Oon kans ite huomannu, että koko ajan alkaa enemmän ahdistaa kaikkien neuvot ja voivottelut, enkä varmaan kauaa niitä enää pysty kuuntelemaan ilman totaalista kilahtamista. Tähän mennessä oon saanu pidettyä "ota sä sitten tämä valas olotila ja hoida asia itte ku oot niin pirun hyvä" -kommentoinnit pääni sisällä ja mölyt mahassa mutta voi sitä reppanaa, joka tuollaisen ryöpyn saa ekana päin näköä :confused:

Nojoo... jospa sitä söis jotain ja menis kokeilemaan tuota nukkumista uudelleen...
 
Alisa, mulla ei oo huuliherpeksiä ollut, mutta huulet on muuten ollut ihan tajuttoman kuivat. Jatkuvasti lohkeilee ja nypin niistä kuivia paloja pois. :s Tätä on jatkunut jo monta viikkoa, mutta pikkuhiljaa helpottaa, kun vaan laitan huulirasvaa tosi usein. :)

Jouluruuat nam :p kaikki laatikot menee, kinkku/kalkkuna, riisipuuro ja luumukiisseli... Lähes kaikki menee, ja nää nyt erityisesti :D
 
Jouluruuista, Mä oon pyrkiny oleen ajattelematta koko ruokaa, tulee itku kun tietää ettei niitä omia herkkuja, graavia ja maksalaatikkoa saa syödä :cry: Myös makeita pitäis muistaa karttaa noiden sokeriarvojen takia
Kai kaikki sen kalan himoitsijat tietää, ettei graavia saisi syödä, koska se on kaupasta ostettuna vakuumipakattua, myös yleensä se lihatiskissä irtona oleva on alunperin vakuumista ja vaikka olisi itse tehtyä, niin raa'assa kalassa on se listeria riski. Meillä siis mies liha- ja kalamestarina lihatiskillä, ja on pirun tarkka näistä raskausajan ruokajutuista, oikee ruokapoliisi! :geek:

Täälläkin on selvitty nipin napin työviikosta, 10h työvuorot ja vesirokkoa poteva miehen esikko, joka ei nukkunu öitä, piti huolen että oon menny kyllä koko viikon ihan sumussa ja meinannu nukahtaa jopa istualteen ruokapöytään. :rolleyes: Selkä ja maha on myös meinannu irtisanoutua koko hommasta, ja jalat on kun tukit, ei oo enää nilkkoja ollenkaan:barefoot: mutta supistelut ei oo nyt lisääntynyt vaikka on ollu "rankempaa"
Mieskin naureskeli oikein, että kyllä mä nyt oikein hehkun tästä raskaudesta, kun nukahdin istualteen kuola poskella sohvalle, jo ennenkun oltiin saatu poika illalla ees sänkyyn.

Töitä olis ennen viikon talvilomaa ja äitiyslomalle jäämistä vajaa 4 viikkoa. Ens viikolla olis äitiyspolilla hoitajan ja lääkärin vastaanotto noista sokereista, niin ajattelin myös kysellä olisiko mahdollista jäädä jo sairaslomalle, loppuun asti olis noita 10h työvuoroja ja nytkään ei jaksa tehdä muuta kun raahautua töihin, kotona kaikki jäänyt ja alkaa henkinenkin puoli kärsiä.

Wendys & booris 29+4
 
Alisa_84 mulla on tälläkin hetkellä herpes nenässä...tosi viehättävää :D en tiiä miks mulla tulee Se tuohon nenään eikä ikinä huuleen :O pari kertaa ollu nyt raskausaikana,yleensä on ehkä kerran puolessa vuodessa
 
IMN
Maksalaatikosta oli ollu puhetta. Meillä maksalaatikko on ihan laiskan päivän arkiruoka, eikä sen kummemmin kuulu jouluun. Se on kuitenki joka raskaudessa ollu mun ekoja ruokahimoja ja ekassa ehkä sitä välttelinkin.. nyt ei enää jaksa olla nii tarkka. Suositushan on max 40g maksaa kerta-annoksena, eli siitä kun laskee kuinka paljon maksaa se yksi lautasellinen laatikkoa sisältää niin ei huolta :D on sitä pahempiakin pahoja..

Jollakin muullakin oli uus sänky. Määkään en oo saanu uudessa nukuttua ja alkaa jo raivostuttaa.. meidän vanha sänky oli niin pehmeä että nyt tuntuu kuin lattialla nukkuis.

Jaha, jouluostospäivä :) pakko kai jaksaa laittaa naama kuntoon ja lähteä..
 
Oli kyllä pitkä päivä kaikenkaikkiaan odotella niitä kokeiden tuloksia.
Maksa-arvot oli ihan ok.
Sappihappoarvot onkin sitten toinen juttu, saan tulokset vasta tiistaina! Täällä siperiassa ei niitä tehdä vaan lähetetään ouluun.
Nuori lääkäripoika ei saanut luottamustani, koska ei osannut kertoa mitään tästä tilanteesta ja onko vakavaa tms. Käskettiin tulla takaisin päivystykseen jos kutina muuttuu sietämättömäksi ja sitten laittavat ouluun päivystykseen.
Päätin soittaa suoraan ouluun synnärille ja sain tietoa.
Sappihappoarvot ovat tärkeämmät kuin maksa-arvot, sappihappojen määrää pitää seurata tarkasti samalla vauvan tilaa. Kohtukuoleman riski kasvaa arvojen kohotessa:eek: Vauvan liikkeitä pitää seurata tarkasti, jos hiljenee niin kiireellä oysiin. Ei yhtään helpottanut tuo tieto, sillä aika hiljainen vauveli tuolla on ollut, mutta liikkuu kuitenkin..
Oysistä soittavat vielä minulle illalla ja saan selkeämmät ohjeet, sekä tiedon voinko ottaa Heinixiä tähän kutinaan. Onneksi otin yhteyttä tuonne, vaikkakin tieto lisää tuskaa:confused: Harmittelivat että täällä meillä on näin huono tämä lääkäritlanne..

Herpestä on mullakin ollut nenässä ja huulessa! Ja huulet on kans kuivat niin että kuivia riekaleita repsottaa..Bepanthenia paksu kerros nukkumaan mennessä ja pusukielto:LOL:

Ei kait se auta nyt kun koittaa olla ylireagoimatta täällä ja toivoa, että tiistai tulee nopeasti..
 
Maalis, oho, en ookkaan aatellu, että se voi nenäänkin tulla o_O aika kurjan kuulonen sielläkin:unsure:

Viii, mulla on myös ollu kuivat huulet ja huulirasvaa oon yrittäny muistaa käyttää. Ennen ei kyl tätäkään ongelmaa oo ollu. oi, ihana raskausaika :whistle:

Laurelii, olipas hyvä veto veto soittaa oysiin. Kuitenkin paljon paljon parempi, että saat oikean tiedon kuin tuollainen, että "odotellaan". Koitahan olla rauhallisin mielin (jep, tiedän, hankalaa on). Luulis, ettei ne arvot nyt ihan salamana pomppaa taivaisiin ja onneks sulla on se oys kuitenkin takaporttina, minne voi mennä käymään tai ainakin soittaa. Tsemppiä!

Onko täällä muita, jolla on vakavan sairauden pelkoa? Siis välillä ihan hysteeriaks/ongelmaksi asti? Mulla on ja aika ajoin se nostaa päätään. Nyt oon keksiny, että mulla on yks luomi joka olis saatava heti pois ja pelkäänkin, että siinä on jotain. Lääkäriltä meinaan kysyä poistosta, mut olis ihanaa olla stressaamatta asialla, kun en sille juuri nyt mitään voi... Mut eipä auta mun mieltä. Kun joku pakkomielle/paniikki jostain tulee, niin käytän ihan turhaa energiaa sen miettimiseen. Asiathan saa sitten suhteettomat mittasuhteet mun päässä ja pian jo suunnittelen omia hautajaisia :unsure: On tää ihmismieli välillä uskomaton..

No joo, alanpas lukemaan netistä jotain hieman kevyempää, että sais ajatuksia pois kurjasta aiheesta :D
 
Mä en kanssa pelkää itse sairastuvani, mutta pelkään että vauvalle tulee jotakin. Tai istukka-ablaatio. Se käy usein mielessä. Etenkin heti kun on vähänkään mitään pientä kipua mahan keskiosassa, missä istukka sijaitsee.

Flunssa kiusana. Tänään en olisi ainakaan töihin pystynyt, niin kamala tauti on. Saa nähdä, että pystyykö huomenna töihin.
 
Täällä kans flunssa! Ja ääni lähti, noin niinku kokonaan. Kurkkukipu oli lähes sietämätön yhen yön. Huomenna töistä ei tulis ton ääneen takia mitään vaikka muuten olen jo kunnossa. Harmittaa kun enää pari viikkoa ennen äitiysvapaita ja sit tulee vielä tämmöstä ylimääräistä. Oisin halunnu olla nyt loppuun töissä. Esikon aikaan en ollu yhtään kipeä! Ei flunssaa ei mitään. Ei raskausvaivojakaan :D

Enää pitäs hankkia pinnasängyn patja. Onko kokemusta noista Ikean patjoista? Paljon halvempia mut aika ohkasilta tuntuivat. Miten hengittävyys? Jos 1 vuotiaana vielä sama patja niin painuu kyllä peppu pohjasäleikköä vasten noilla. Silti tekis mieli säästää...

Toinen kysymys, järjestättekö/järjestetäänkö teille vauvakutsuja? Millaset perinteet on teilläpäin? Juuri siitä et voiko itse järjestää ja jossakin ne juhlitaan vasta vauvan synnyttyä. Joskus ovat yllätysjuhla ystäviltä.
 
IMN
Laureliii Toivottavasti sappiarvot on kunnossa! :) Onko sulla ollu turvotusta? Mulla sekin pistää kutisemaan, erityisesti sormien välejä ja jalkoja.

Herpestä ei oo onneksi tässä raskaudessa ollut. Viime raskaudessa sitä oli juurikin nenässä, tai oikeastaan missä tahansa leuan ja nenän välillä, muttei ikinä huulessa :D

Mulla ei sinänsä oo vakavan sairauden pelkoa ja oikeastaan koitan olla ajattelematta asiaa.. Meidän suvussa, sekä isän että äidin puolella, kaikki kuolee syöpään, milloin mihinkin sellaiseen. Äidilläni ja mummollani on/on ollut genitaalialueen kasvain ja sen on todettu olevan meillä vahvasti perinnöllistä. Ajattelen kuitenkin niin, että hoidot on nykyään hyvät ja niin kauan kuin hengissä pysytään niin toivoa on. Äidin tilanteessa ei paljon muuta voi toivoakaan, kuin että hoidot ois nyt tehonneet eikä tarvis alkaa leikkaamaan..
Lasten vakavaa sairastumista kyllä pelkään. Se ois pahinta mitä vois tapahtua. Raskausaikana pelkään eniten tuota kasvuhidastuman toistumista, tai oikeastaan sitä ettei sitä huomata. Viime kertojen kasvun pysähtymiset on saanu vähän varpailleen. Muuten en varmaan osaisi olla asiasta huolissani, mutta viime raskaudessa kun kysyin voisko käynnistystä lykätä, tuntui lääkärillä olevan kova kiire saada lapsi mahan ulkopuolelle kasvamaan. Laihat vauvat eivät kuulemma kestä loppuajan stressihormonia samoin kuin muut vauvat.
Taaskaan ei oo keskusneuvolasta kuulunu mitään vaikka torstaina jo laitettiin lähete, eli ovatkohan taas käännyttäneet mut takaisin neuvolaseurantaan :mad: Kanta-palvelussakaan ei vielä näy lähetetietoja. No, luulisi sf-mitan kasvun pysähtymisen olevan riittävä kriteeri lisätutkimuksiin..

Keijunkainen Tarkoitatko tuota 5cm paksua patjaa? :) Mun mielestä ihan riittävä paksuus vauvalle/taaperolle, ei meilläkään oo tainnu tuon paksumpaa olla. Patja tulee muutenkin saamaan paljon pissa-/kakka-/puklivahinkoja osakseen, jolloin vaahtomuovinen on helpoin pestä tai tarvittaessa edullisin uusia. Voihan tuohon lisäksi hommata vielä petarin päälle (Jyskissä taisi olla 10€) niin on vähän pehmikettä. Petarin kätevyys myöskin on siinä pesemisessä; ei tartte koko patjaa pestä jos/kun vahinkoja sattuu ;)
Ikean vaahtomuovipatjoista mulla ei kyllä kokemusta ole, mutta ainakin Jyskin vastaavat patjat on ollu meidän lapsille ihan riittäviä :)

Oispa kiva jos joku järkkäis mulle vauvakutsut :ROFLMAO: Mutta tuskinpa, ei oo ollu meillä päin tapana. Kertahan se ois tietenki ensimmäinenkin :rolleyes:
 
IMN
Hemmetti että alko ärsyttään.. :D Lueskelen tässä ajan kuluksi Kantapalvelusta neuvolakäyntien tekstejä ja jo rv 18 lääkäri on kirjoittanut "Kanavaa n. 3cm jäljellä, us sormelle auki, ss kuitenkin kiinteä". Joo, uudelleensynnyttäjällehän tää on ihan normaalia että paikat on jo vähän rempallaan, mutta ei tästä neuvolakortissa mitään merkintää ole, eikä mulle oo mitään mainittu.. No, tiedänpä nyt jos joku muu lääkäri joskus väittää ulkosuun aukeamista muutokseksi aiempaan.. :rolleyes:
 
Laurelii, inhottavaa varmasti elää epätietoisuudessa, mutta nyt ainakin tiedät mitä tarkkaillaan ja millä on merkitystä vauvalle. Toivottavasti sappiarvot on kuitenkin kohdillaan ja selvitään säikähdyksellä!

Fiona-, toivon itsekin, että raskauden aikaisesta (äidin JA isän)masentumisesta ja alakulosta puhuttaisiin enemmän..synnytyksen jälkeisestä herkistymisestä ja siitä pitkittyvästä masennuksesta onneksi jo puhutaan ääneenkin, niin se ei tule niin yllätyksenä, jos omalle kohdalle osuu.

Raskaana olo ei todellakaan ole jokapäiväistä hehkutusta ja pelkästään ihanaa. On fyysisiä vaivoja ja ahdistusta tulevasta muutoksesta (varsinkin esikon kohdalla) ja parisuhdekin saattaa kärsiä. Kaikkea tätä olen itsekin kokenut, mutta vain harvalle olen niistä pystynyt puhumaan. Tänne sentään uskaltaa!:oops:

Ja se muiden tsemppaus ja neuvojen loputon suo, tai naureskelu kahvitauolla, "voi, sulla on vielä ne valvotut yöt edessä, meidän lapset on jo niin isoja" alkavat toden teolla ärsyttää, ja kyllä säälin sitä, jolle vaan räjähdän kun mitta tulee täyteen!:devil::confused:

Nyt loppuraskaudesta olen löytänyt itseni huolehtimasta vauvan liikkeistä. Ja mitä jos sillä on joku sairaus, vieläpä sellainen, jonka olen huolimattomalla syömisellä tai muulla toiminnalla aiheuttanut! Itsestäni en ole huolissani, paitsi siitä, kuinka pahasti keho muuttuu raskauden myötä, ja palautuuko se koskaan...:cautious:

Jouluruoista oli puhetta, meillä päin maksalaatikko ei kuulu joulupöytään, joten siitä ei onneksi tarvi huolehtia, vaikka siitä kovasti tykkäänkin. Jouluruoista parhaiten maistuu imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko, kinkku, uunirosolli ja kaikki makeat herkut. Sillit ja graavilohet ei muutenkaan ole suurinta herkkua, niin ei harmita niin paljon.

Enemmän ärsyttää, kun ei saa Alkon glögejä ja viinejä juoda. Noh, kyllähän glögit piti maistaa, että tietää mistä puhutaan, mutta ois se kiva aattoiltana lämmitellä kunnon glögillä!;) Ja juustopöytä! Täytyykin kysyä tiskiltä, että mitä ulkomaisia juustoja uskaltaa syödä, muuten olen todella happamana kun ei saa herkkuja.

Kauan kaivattu energiapiikki havaittu eilen!(y) Sain aikaiseksi kokkailla uusilla resepteillä, kokeilla ehkä toteutuvaa vauvan sukupuolen paljastusreseptiä: suklaasuukkoja, siivota ja järjestää arkistoitavia papereita. Vau.:giggle:

Yöunet onkin sitten näemmä jäämässä lyhyemmiksi. Viime yönä nukuin 4h, aamuyöstä kova tuuli herätti ja jäin pyöriskelemään sänkyyn. Viime viikollahan tämä alkoi, nenän tukkoisuudesta yöllä. Nyt pitää olla extratyyny jo senkin takia, että tuntuu kuin pää olisi täynnä verta kun menee vaakatasoon. Ihan :poop:. Toivottavasti ei helmikuulle asti jatku näin.:confused:

Ja niistä vauvakutsuista, kaveripiirissä niitä on kyllä pidetty, eiköhän minullekin pidetä. :love: Yllärinä, vähän kuin polttarit ja varmaan suht samalla porukallakin. Tosin ilman mitään mahan maalaamisia ja tyhmiä askarteluja.:giggle: Kutsut on kyllä kivoja, jos ei siis ole lapsia paikalla. Saa mammat ja tuleva mamma jutella rauhassa ja vaihtaa kuulumisia muidenkin kavereiden kanssa ennen suurta muutosta.:X3:

Pahoittelut pitkästä tekstistä, nyt olikin paljon asiaa!

sitruunapippurina 29+0
 
IMN
Voihan #@¤?%!! Soitin keskusneuvolaan kun sieltä ei mitään kuulunut sitä viime torstain lähetettä koskien.. Heidän lääkäri on taas passittanut mut takaisin neuvolaseurantaan. Uusi sf-mittaus noin kahden viikon kuluttua ja jos kasvu näyttää edelleen huonolta niin sitten katsellaan uusiksi. Mitäköhän v***ua!? Nyt pistää taas kiehumaan.. Rakenneultrassa jo samainen lääkäri sanoi että jos yhtään näyttää sf-mitta huonolta niin kiireesti lähetettä heille. Ja nyt vaikka mitta on pysynyt samana jo neljä viikkoa ja on takana yksi OYSissa tehty ultrakin, jossa todettiin vauvan olevan vartalomitaltaan pieni, niin ei oteta seurantaan.
Tuo Oulun keskusneuvola on kyllä niin turha välikäsi neuvolan ja äitipolin välillä, ettei ees sanat riitä kertomaan kuinka paljon ottaa päähän :mad:

Kiitos ja anteeksi.
 
Onpas röyhkeetä touhua siellä päin IMN. Käsittämätöntä kun leikitään tuolla tavoin, ja olisko se niin suuri kustannus tarkistuttaa asia vaikka kaikki oliskin kunnossa. Myötätunto täältä, alko ihan itseäkin ottaa pannuun! :mad:

Mä sain kans uutta puhtia jostain:D. Sain siivottua koko talon, petivaatteet ajattelin vaihtaa kunhan tulee vähä pakkasia et saa ulos vietyä peitot ja tyynyt.
Eilen pidin lasten pikkujouluja. Illalla ja koko yön supisteli, tosin vain harjoitussupistuksia, mutta ikävältä ne tuntui vaikka ei kivuliaita ollutkaan.

Voiko muute harjoitussupistukset saada jotain vahinkoa aikaiseksi kohdun alueelle, vai onko se vain kipeiden supistusten seuraus?
 
IMN
Huh, kylläpä tuli parempi mieli kun sai otettua päikkärit.. vieläki kyllä manaan sitä (vielä nimeltä mainitsematonta :D) lääkäriä

Tähkä Harjoitussupistukset vahvistaa, vähän kuin voimistelee kohtua, kipeät ja säännölliset supistukset kypsyttää kohdunsuuta :) tietenkin se voi tapahtua joskus ilman supistuksiakin.
 
Hei taas pitkästä aikaa. Minulla kans on tavannut olla alakuloisuutta raskausaikana ja tämäkään raskaus ei ole ollut poikkeus. Viime päivinä on onneksi ollut jo parempi fiilis, ainoastaan et tympäsee jo koko raskaus. Onneksi on joulu tulossa niin saa muuta ajateltavaa ja tekemistä :)

Joulueväistä ketuttaa kyl kalat ja kylmäsavuporot mutta pitänee sit helmikuussa viettää joulu uudestaan ruuan osalta :D

Tuplarattaat ois edelleen hakusessa. Ora landit ois sinänsä kivat kun ei uutenakaan olis kovin kalliit ja on isot renkaat näille teille mutta toisaalta erilliset kuomut ois hyvät ja carenoita en halua ja bumbleridet on taas turhan kalliit... en tiiä, hoppu tulee kohta :)

Ankas 30+1
 
Mä kuulin tutulta, että sen sukulaisella oli kivuttomat harjoitussupistukset kypsyttäny kohdunsuuta ilmeisesti aika reippaastikin. En nyt tiiä mitä siinä lopulta oli käyny, mutta eikös se pääsääntösesti ole niin et harmittomia ne on :) Mä en oikein vieläkään tajua mitkä on supistuksia tai onko niitä tullu edes, vai onko kivut jotain muuta (liitoskivut, lantion löystyminen?) mitä mulla on.. Oon ajatellu et asiaan kuuluvaa kuitenkin, vaikka välillä tuntuukin aika ikävästi ja kävelykin käy vaikeeks.

Mä tunnen syyllisyyttä kun oon nyt käyttäny makeutusaineita ihan liikaa! Sokerista vaan tulee paha olo, niin jotku light-glögit/limut on oikotie onneen. Maistuu makeelta mut välttyy oksetus-ololta. On tää raskaus kummaa aikaa, kun normaalisti oon varsinainen sokerihiiri ja ne määrät mitä pystyn syömään, on ihan järkkyjä :D Sellanen "söin karkkipussin ja tuli tosi huono olo" -jutut on mulle NORMAALISTI ihan absurdeja.
 
  • Tykkää
Reactions: IMN

Yhteistyössä