Huhtikuun helmet 2011 **marraskuussa**

NeliApila Mulle iski vauvakuume alkuvuodesta.Palattiin vauvan isän kans 7kk:n eron jälkeen yhteen.Harvinaisen selvää oli se että mennään naimisiin ja yritetään saada yhteinen lapsi.Erottiin 09 kesällä ku tuli "kaikenlaista".Ollaan aiemmin oltu avoliitossa 2v.
Oltiin kyl eron aikana aika paljonkin tekemisissä ja molemmat kaipas toista.
Hetkeäkään en ole katunut että olen tähän ryhtynyt.Tiedän että rakastan tuota miestä maailman eniten ja hän on todella tärkeä mulle.Ehkäpä meidän piti käydä kaukana että näki taas lähelle.Mutta se siitä meidän suhteesta.

Mä haluaisin kokeilla kestovaippoja mut en kyllä usko että minusta on siihen.Meillä tulee pyykkiä ihan hirveesti jo muutenki.Välillä pitää pestä 6 ihmisen pyykkejä.Sitten ku vauva syntyy ni pyykkiä tulee vieläkin enemmän.Harkitsen ja tutustun asiaan vielä.
Kestoliivinsuojukset kiinnostaa ja niitä meinaankin tilata.Eipähän tuu kertiksillä roskitettua luontoa.
Miehen tuttujen pitäis tän vuoden puolella tuoda meidän vauvalle kehto.Se täytyy hioa ja maalata.Siinähän noi päivät kuluu ku väsäilen sitä.
Hoitopöytää en meinaa ostaa ollenkaan.Mun mielestä ihan turha kapistus.Ikeasta ostan lipaston johon laitan vauvan tavarat.En ole aiemmillakaan lapsilla hoitopöydällä vaippoja vaihdellu.Se oli meillä silloin tavaran säilytys paikkana.

Mutta,nyt lopetan tän paasaamisen :)

Valkyria & Masukki 18+1
 
Huomenet!!

Kestoilusta mulla jää se kyllä välistä. Meillä on pyykkiä jo ennestään niin paljon että tuntuu etten kerkeä kaikkia etes pestä, joten kertikset tulee tänne käyttöön.

Vaunuista yms Kannattaa vaunuja hankkiessa miettiä mitkä on itselle hyvät. Kaukalosta sen verran et mun mielestä ei kannata ostaa ihan pientä, sen käyttö ikä on todella lyhyt. Meilä on gracon kaukalo missä on se kiinnitystelakka ja olin esikoiselta siihen todella tyytyväinen, ei tarvi joka kerta "tapella" auton vöitten kans. Ja siinä se telakka on sellainen että saa saa säädettyä sen kaltevuutta/ suorassa oloa auton penkin mallin mukaan, eli passaa siis kaiken mallisiin autonpenkkeihin. Lisäksi siinä on sellainen pääntaus tuki/pehmuste kun vauva on ihan pieni ja se otetaan sit pois kun vauva on vähän isompi. Ja noista kuoseista en tämän hetkisistä niin tiedä kun en oo malleja kattonu, mut minä en kanskaan tykkää mistään kuvioista ja nalleista yms. Meillä onki vaunut musta harmaat ja kaukalo on tumman ruskea.

Omaanapaa: Eikait tänne kummempia kuulu kuin ennenkään. Vauvan liikkeet tuntuu hentosina, mut silti jo tunnistettavasti. Ja sillon kun sitä muksausta alkaa odottamaan voi olla varma että sitä ei tule. Mut kyllä sieltä päivän mittaan aina jotain on tuntunut. kovasti ootan et liikkeet voimistuu ja selkenee ja voi niitä rueta ihan seuraamaan. Meijän esikko oli ihan mahottoman villi mahassa, vatsanahka sai totaalisesti kyytiä. :LOL: Ja hikkakin sillä oli jatkuvasti. Nyt vaan tuntuu ettei etes muista miltä se vauvan hikka tuntui, mutta jospa se mieliin palaa kun sen taas jälleen tuntee. Selkä mulla on toooosi huonona, on ollut nyt viikon päivät ihan mielettömän kipeä.: / Ja se ettei selkäkipu riitä, niin vasemman puoleinen issias on sit "lohduttavasti" mielettömän kipeä... Nämä on niitä ei niin mukavia vaivoja joita en kyllä todellakaan kaivannut ja varsinkaan vielä tässä vaiheessa...

Mutta jospa sitä lähtis kattelemaan jotain aamupalaa itselle ja tytölle.

liinukka83 ja mytty 16+1 ( eilen jäi poksumatta joten POKSPOKS :) )
 
Moi,

Ja kiitos kaikille tsempistä. On ihanaa tosiaan alkaa voida jokseenkin normaalisti. Vielä en tosiaan uskalla ja voi liikkua ulkomaailmassa ihan miten sattuu, mutta pikku hiljaa sitäkin. Syöminen on kuitenkin jo onnistumista ja elämä alkanut hymyillä!

Minä pauhasin täällä alunperin niistä vaunujen kuoseista. Meillä on tosi pelkistetty kotikin ja mun maku on vaan aika siisti ja simppeli. En ymmärrä mikseivät vauvojen jutut voi olla osa sisustusta , sen sijaan että ne huutaa ja kirkuu väreillään ja olemuksellaan vauvaa joka suuntaan! Mua ei siis häiritse tippaakaan mitä muilla ihmisillä on kotonaan, älkää käsittäkö tätä väärin, mä en vaan tahdo omaan kotiini mitä tahansa värejä ja kuoseja. Mutta ihana kuulla, että koko mustia vaunujakin on... Nyt on vielä etsinnässä koko musta sitteri. Missähän ois?

Joku puhui kertakäyttövaipoista ja niissä ekologisista maissivaipoista... Mitä ne on? Kerro ihmeessä mulle heti lisää :) Vaikka aiommekin kestoilla, niin olen ihan varma että on tilanteita joissa kertiksiin on sorruttava. Niissä tilanteissa voisi kokeilla jotain ekologisempaa vaippaa, jos sellainen kerta on olemassa.

Emme ole hyper ekohörhöjä, mutta väittäisin että yritetään tiedostaa osuutemme asioissa kuitenkin aina kun voimme. Meillä on auto, vaikka asumme hyvien liikenneyhteyksien varrella, joten emme voi mainostaa olevamme läpeensä tiedostavia ekoihmisiä. Mutta toisaalta kierrätämme aika paljolti kaikkea mitä voimme. Ostamme mieheni työn puolesta hyvin paljon erilaista uutta teknologiaa usein (joka sinänsä nimenomaan on hyvin epäekologista), mutta toisaalta pyrimme kierrättämään aina vanhat hyvään käyttöön ja valitsemaan uusissa tuotteissa mahdollisimman luontoystävällisen vaihtoehdon. Itse en käytä kuukautissiteitä tai tamponeja, vaan kuukautiskuppia (joka on ollut mulle taivaanlahja, koska mulla on hyvin runsas vuoto. Mikään ei koskaan ole suojannut niin hyvin kuin se). Lennämme kohtuullisen harvoin, mutta pyrimme sitten pitämään pidemmän loman samalla kertaa ja yksillä lennoilla. Ei siis olla superekoja, mutta molempia ahdistaa sen verran maailman tila, että tuntuu että jotain on tehtävä.

Tämä ei muuten ollut tarkoitettu sitten saarnaksi kenellekään! Kunhan jaoin omia ajatuksia. Ei olla todellakaan mitään ituhippejä itsekään ja vaikka oltais, niin silläkään ei ole väliä. Kukin tekee oman osansa ja sillä sipuli. Tapoihini ei kuulu arvostella muita näissä jutuissa, joten älkää ottako tätä saarnana tai syyllistyksenä! :)

Mulla nyt siis menossa 17. raskausviikko ja kovasti odottelen, josko liikkeitä tuntuisi. Mutta ei. Onko joku suunnilleen samoilla viikoilla, esikoistaan odottanut, jo tuntenut liikkeitä? Ja tunnistaako ne jotenkin? Mä en osaa tätä hommaa yhtään kyllä... :)
 
Viimeksi muokattu:
Kestovaipoista viel et luulen että meilläkin se kaatuu jo tohon valmiiseen pyykkivuoreen... Mies kun meillä muutenkin melkeen pääasiassa siivoo :confused: ja mä yritän hoitaa pyykit... No saa nähä. En oo mitenkään ekologinen ihminen valitettavasti mut pitäähän sitäki nyt kokeilla. Oon kyllä niin laiska että saapa nähdä mitä käy :LOL: varmaan miehellä menee hermo ja hyvin nopeesti on pampersit käytössä :D

Just hokasin et en saanu viimeks edes niitä verikoe tuloksia... No kao siel sit on kaikki ok. Kaippa saan ne sit viikolla 21 ku on seuraava neuvola :headwall: vaikka mitäpä mä niillä... Ihan paska neuvola kyllä toi. Ennen kävin toisessa ja se oli mukava. Siellä oltiin oikeasti kiinnostuneita voinnista yms.

Niin ja hoitopöytää en aio kans hankkia eikä mahtuiskaan. En tiiä edes mihin sen vaatteet laitan... Meil on vaan 68,5neliöö joten tilaa ei ihan hirveesti ole... 3 lasta joutuu sit olee samassa huoneessa sit jossain vaiheessa.Esikoisella oma ja meillä tietysti makkari.
 
Moi!

Mä oon kanss miettiny nuita kestovaippoja kun yritän olla edes jotenkin ekologinen, mutta luulempa ettei tuo ukko ala mun hömpötyksiin :D Pitää sanoo että tulee halvemmaksi niin kyllä se innostuu.

Äitiyspakkauksesta oli kommenttia niin ite kyllä haluan sen ku eka tulossa ja muutenkin mulla on hirvee stressi siitä että saanko ostettua kaiken tarpeellisen tai jos unohan jotain tärkeetä. Mua ahistaa ihan hirveesti se. että mut tuomitaan että oon huono äiti ku en nyt oo kovin vanha tai siis silleen normaalissa äidin iässä tai jtn, vaikka eihän se muitten asia ole, mutta kuitenkin ahistaa. Kukapa haluais kuulla kyliltä olevansa muitten mielestä paska äiti.

Mä oon sitä hoitopöytää miettiny tai jotain joka menis hoitopöydästä ettei tuo selkä mee ihan kippuraksi.
 
iltapäiviä huhtimasuille :)
eilisiä neuvolakuulumisia: (suluissa edelliset)

rv 17+3 (13+2)
paino: + 1,7 kg edellisestä, nyt yhteensä 3,7 kg
RR: 117/85 (128/84)
pissa: puhdas (puhdas)
hb: 132 (134)
sydämen syke: + (+)
liikkeet: + (-)

eilisestä neuvolasta lyhyesti.. painosta tuli valitusta, kun oli niin kovasti tullut viime kerrasta, reilu 400g viikkoa kohti. meinasin tädille sanoa, että olisitpa nähnyt millanen sotanorsu oli esikoista odottaessani, jos tuo on hänen mielestään paljon :LOL: pitää nyt sitten jättää makeat poies, lisätä liikuntaa ja tarkkailla syömisistä/annoskokoja. immunisaatiostani puhuttiin, terkkari vakuutti, että minulla ei ole mitään hätää ja aikaisintaan rv 25 ruvetaan vauvaa masuunpäin hoitelemaan, hän oli näin lukenut netistä. en henkilökohtaisesti ymmärrä tämän jutun juonta, miksi väittää tuollaista, jos ei ole asiaan perehtynyt ja olen hänelle ensimmäinen äiti tällä saralla? vaikka tietenkin yrittää nätisti rauhotella, ja luoda positiivista mieltä niin tuntuu niin turhalta kuulla moista, jos asiaan perehtynyt lääkärikin taysissa sanoi, että hän ei tiedä yhtään jatkosta. suututtaa niin mielettömästi, että meinasi ihan itku päästä jo neuvolassa, kun täti lykkäsi hetken päästä vielä että hänen mielestään kannattaa vakavasti harkita sterilisaatiota sektioni yhteydessä, onnistuu niin näppärästi siinä samalla. tiedän, että olen riskiraskauksiin lueteltava äiti, mutta olen kuitenkin vasta 23 vuotias, että tuntuu vähän turhan lopulliselta? ja tietty sektiomääräkin on jo "suositeltavissa" luvuissa eli kolme kappaletta tämän jälkeen.. mutta kuitenkin, tuntui jotenkin niin kauhealta. olen asiaa itsekkin joskus miettinyt, että olisi varmasti varma ehkäisykeino jatkossa. miehelle sanoin, että mitä mieltä hän on terkkarin ehdotuksesta, niin totesi, että olisihan se hyvä ratkaisu, johon tietenkin vastasin, että no samapahan se on, kumpi meistä piuhansa sulkee, että jospa hän menisi toimenpiteeseen? yllättäen ääni muuttui kellossa, ja mies rupesi miettimään mitä muita varmoja keinoja olisi. tyypillistä miesväkeä, kaikki käy, kuhan ei itse tarvitse liata omia käsiään.
en halua ajatella mitenkään negatiivisesti, mutta eihän minussakaan mitään vikaa ole raskauksien suhteen, emme vain sovi mieheni kanssa yksinkertaisesti yhteen näitten veriasioiden kannalta.. kyllä meistä molemmat varmasti haluaa jatkaa elämäänsä, ja löytää uuden kumppanin, jos jommalle kummalle nyt sattuukin jotain tai ero jostain syystä tulisi. niin kyllä henkilökohtaisesti haluaisin vielä lapsia, jos uuden kumppanin joskus jostain kumman syystä löytäisin. älkää nyt saako väärää käsitystä, että tiirailen jo uusia aviomies-ehdokkaita, mutta kukapa sitä tulevaisuuttaan tietää? tuntuu siis tuo sterilisaatio vähän liian lopulliselta.

lysti mulla oli taysissa viimeksi kaksi huonetoveria, joilla molemmilla oli tuo hepatoosi. jäi kuitenkin vähän itselle epäselväksi, että mikä se on? kutinan oireet tiesin, ja nuo maksa- sekä sappiarvojen kohoamiset, mutta onko se niin, että maksa jotenkin ylikuormittuu raskauden aikana? vaikuttaako se jotenkin vauvan kasvuun, kehitykseeen tai johonkin? vai onko siitä vain äidille vaaraa?

kaukaloista on ollut myös puhetta, meillä on esikoiselle ostettu 2007 vuoden lopulla emmaljungan kaukalo. on tykätty, vaikkei telakkaa olekkaan. muistaakseni kaukalo oli saanut huonomman turvaluokituksen telakan kanssa, kuin ilman. on näppärä adapterin kanssa, kun saa vaunuihin kiinni. pitää muutenkin miettiä tuota istuinten sopivuutta autoon. meillä tällä hetkellä esikoisella britaxin elolva 1-2-3 -turvavyöistuin (kasvot menosuuntaan) ja kakkosella esikoisen vanha be safen izi combi -turvaistuin (turvakaarella sekä jalalla varustettu), joka on selkä menosuuntaan. nyt pojat mahtuvat hyvin, mutta kaukalo ei sovi enää takapenkille, koska tuo be safen istuin on aika leveä, kun on asennettuna selkä menosuuntaan. meillä madza 6 farmari, joka on muuten todella näppärä perheauto. miten teillä muilla, joilla jo enemmän lapsukaisia autoon lastattavana?
joku mainitse BMW:n penkkien kaltevuudesta, mun porukoilla on ko. auto, oisko jotain -05 tai -06 vuojen mallia (jossa on se hain evä katolla, muuten en osaa pirssistä mitään sanoa, mutta jos joku loistavasta ja erityisen tarkasta kuvauksesta tietää, niin sitä tarkoitan) :LOL: ja ainakin siinä kaukalo näyttää olevan todella epämukavasti, takapenkki nousee vähän terävän oloisesti polvia kohti ylöspäin, se saa myös kaukalon olemaan kaltevasti, joilloin minusta ainakin tuntui, että vauvan pää "roikkuisi" jotenkin huonosti? muuten kyllä mukavat istua, mutta noin kaukalon kannalta vähän hassut. en sitten muista malleista tiedä, kun ei ole kokemusta.

kestovaipoistakin oli juttua, taidan itse myös pitäytyä kertakäyttöisissä.. on tuota pyykkiä muutenkin oikeen "kestokasana" tuolla kodinhoitohuoneessa, ja siitäkin vaikea päästä eroon, niin en kyllä tieten tahtoen lisää hamstraa. hatunnostot niille mammoille, jotka jaksavat hyvään, jätettä vähentävään toimintaan. itsellä se kaatuu laiskuuteen, tunnustan :) muuten kyllä lajittelen jätteitä ja käyn yleensä vaunuilla kaupassa, joten siltä osin yritän kantaa korteni kekoon.

sinnlosilla oli viime pinoon lisätty kaunis masukuva :heart: ihanaa, että koet raskauden aikana olosi seksikkääksi! itse olen hiukan ..ööh.. löysemmin pakattu :D joten seksikkyyttä saa kyllä etsimällä etsiä, pidän kyllä masustani yli-paljon, koska se antaa luvan olla virallisesti pyöreämpi.

niin, ja kiito snowball uudesta pinosta.
olipas taas tilitystä, muutaman päivän päänupissa muhinutta raivoa suurimmaksi osin, mutta kiitos, että sain tänne vaahdota :D ei tarvitse tuon miehenkään lähteä evakkoon raivotautista vaimoaan :D

heituska 17+4
 
Te jotka epäilette äitiyttänne, älkää suotta. Te olette varmasti lapsellenne paras äiti maailmassa. Virheitä tekee jokainen ja tulee päiviä, että tuntee olevansa maailman surkein, mutta sitten kun se oma lapsi halaa ja sanoo, että "äiti rakas, sää oot kyllä maailman ihanin äiti, etkö ookki" niin tietää tehneensä jotakin oikeinki. Mulle se lasten vauva-aika on ollut helpointa tällä äitinä olon saralla. Uhmaiät on koetellut todellakin kykyjä ja ymmärrystä ja tulossa on vielä murkkuiät ja muut kriisit :whistle: eli monenlaisessa meitä äitejä pyöritetään. Eikä sillä iällä ole merkitystä, tiedän monia hyvin nuorina ja monia vasta nelikymmpisenä äidiksi tulleita ja samojen ongelmien ja onnistumisten kanssa ovat painiskelleet samoin kuin me siltä väliltä olevatkin.
hoitopöytänä meillä on toiminut esikon kanssa pesukoneen päällystä ja sit kun muutettiin omakotitaloon niin kakkosen kans vessan taso. Samalla tavalla mennään nytkin. On roskis ja pesuallas lähellä.
Santtu82 tuossa ekologisuudesta kirjoitti. Meillä pyritään elämään vähän kuluttavasti, kierrättämään jne. mutta kyllä meillä ostetaan uuttakin ja välillä turhaa tilanteen ja tarpeen mukaan. Silleen keskivertoekoja :D
Kukas se olikaan jolla sitä hepatoosia epäiltiin. Toivottavasti vauva saa mahdollisimman pitkään kehittyä kohdussa ja sinä itse voisit hyvin.
 
_Mariah Älä mieti tollasta et ikäsi puolesta oisit huono äiti! Mä olin 19v (täytin sinä vuonna 20v) kun esikko syntyi.Hyvin pärjäsin vauvan kans =) Anna ihmisten miettiä mitä lystää ja iloitse sinä vauvasta.En ainakaan ite koe et oisin ollut mitenkään huonompi äiti ku esikoisen sain nuorena.
Jos jotain paskapuheita kyliltä kuuluu ni anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos =) Keskity nyt raskauteen ja vauvaan sitten ku hän syntyy.Sinä olet lapsellesi paras äiti :heart:
 
NeliApinalle (monesti oon kyllä lukenu, että NeliApila) piti vielä sanoa, että me asuimme kesäkuuhun asti 58neliön kaksiossa neljästään, ja oli kyllä ahdasta! meillä silloin ainoassa makkarissa meiän leveän parisängyn lisäksi esikoisen pinnasänky sekä hoitopöytä, jonka päällä oli äitiyspakkauslaatikko, missä kakkonen mahtui juuri ja juuri nukkumaan, kun laatikko oli pönkättynä seinään, ettei keikahda. hoitopöydällä ei siis vaippoja vaihdettu, mutta alaosan laatikko ja kaappi olivat tarpeeseen kakkosen vaatteille, kun kaappitilaa oli muutenkin vain 3 pienen pystykaapin verran, joissa minun ja mieheni vaatteet, sekä henkarikaappi. komerokin oli täynnä sekalaista tavaraa, joulukoristeista verhoihin ja petivaatteisiin, joten sinne ei mahtunut mitään. esikoisen vaatteille ostimme samaan sarjaan kuuluvan isomman vaatekaapin, joka oli vessanoven "tukkeena". kyllä pienessä kämpässä asuminen oli aavistuksen hermoja kiristävää, kun tavaraa oli joka paikka täynnä ja lelut aina olohuoneen lattialla levällään :D ah, ihanuutta. onneksi teillä on kuitenkin 2 makkaria, niin saa pikkusen olla väljemmin :D
 
No hei! merkkaampa minäkin itseni uuteen ketjuun

Kierrätyksestä: Meillä lajitellaan ja ostetaan lähiruokaa jos mahdollista. Pesuaineina nyt pari viikkoa ollut Lumme nestemäiset ja olen ihan tykännyt. Huuhteluaineen käytön lopetin kokonaan kun haju teki pahaa.

Vaipat tulee olemaan osittain kestoja ja osittain kertiksiä. Juurikin tuon pesurumban sekä tulevan raksahommelin takia (uskon että siellä on helpompi touhuta kertakäyttöisten kanssa) Isompien muksujen kohdalla oli pelkkiä kertiksiä.

Itse olen käyttänyt maissipikkuhousunsuojaa enkä huomannut että olisi ollut huonompi. Ainakaan ei aiheuttanut kutinaa kuten muoviset siteet.

Hoitopöytää ei tule meillekään kun ei makkariin mahdu ja isompienkin kanssa vaihdoin vaipat sängyllä, kosteussuojatun froteen päällä. Se oli helppo nakata pesuun jos sattui vahinko.

Heituska Haa, samanmoinen ajopeli löytyy meiltäkin, Mazda. mietinkin juuri millainen kaukalo siihen mahtuisi 2 korokkeen kanssa....

Neliapina Jahas, nyt vasta hoksasin ettet olekaan apila :)

Joudun sokerirasitustestiin tässä myöhemmin rv 24-28.. Syynä ikä ja indeksi :/

Pienenpieniä muksahduksia ja "elohiiriä" olen tuntenut silloin tällöin, olo on jo hyvä ja ruoka maistuu, kotipuntari näyttää +1,5 kg alku tilanteesta. Neuvolan puntari näyttää vähän enemmän kuin kotipuntari joten liikutaan ehkä jossain >2kg ??

Onkos meillä muuten yhtään kaksosten odottaajaa huhtikuisissa??

Pomm ja ? 16+3
 
Viimeksi muokattu:
Siis,eikä :LOL: Mä oon aina lukenu NeliApila :LOL: Anteeksi kauheesti NeliApina Lupaan etten enää hauku sua

Me asutaan omakotitalossa jossa on neliöitä 150.Onkohan meillä liikaa tavaraa ku minusta tuntuu ettei me mahuta tänne :confused: Meillä on vaatehuone mut se pitäis purkaa ja rakentaa uusiksi.Hengaritankoja menee yks seinällinen ja yks nurkkaus on vaan hyllyjä.Makkareita on kolme.Ajateltiin tyttöjen kans vaihtaa makkareita ennen ku Masukki syntyy
 
Hirveesti on tekstiä taas tullut muutamassa päivässä!

Tähän asti olen aina katsonut että neliapila :D Hups.

Mariah mietti muitten sanomisia nuoresta iästä, älä turhaan! Itse olen nuori äiti ja aluksi minäkin mietin, että mitä muut tulee sanomaan, mutta en enää. Olen paras äiti lapselleni ja jos joku tulee turhaan kommentoimaan otan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mielestäni jos on nuorena tehnyt päätöksen hankkia lapsia tulee toisten päätöstä arvostaa. Juuri sinä olet paras äiti lapsellesi.

Turvakaukalosta oli puhetta. Meillä on maxi-cosi cabriofix ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. On myös testeissä ollut yksi parhaita, joten haluttiin ehdottomasti hyvä kaukalo vauvalle. Kolarit kun ei aina itsestä johdu niin haluttiin laittaa muutama kymppi lisää rahaa suojaamaan lasta lisää mahdollisessa kolari tilanteessa. Kaukalon sai myös kiinni meidän vaunuihin joka oli vaan plussaa. Helpotti kaupassa ym käyntiä kyllä.

Hoitopöydän ajattelin ostaa. Esikolle ei ostettu ja aina vaihdettiin sängyllä tai lattialla. Selkä oli vauva aikana tosi kipeä, kun jokaisen syötön jälkeen toisella tuli kakka ja sitten kun sängyllä kumarassa vaihtaa vaippaa. Nyt esikoinenkin on lopettnut pienimmätkin rimpuilut vaippaa vaihtaessa eli hoitopöytä on muutenkin ollut hankintalistalla.

Kestoja yritettiin käyttää esikon kanssa, mutta siitä ei tullut mitään. Aina sai kaikki vaatteet vaihtaa kun tuli niskakakka joka ruokailun jälkeen. Myös lahkeet falskasivat, joten housutkin oli ihan kakassa. Isompana kokeiltiin uudestaan ja neiti ei tykännyt yhtään. Olisi kokoajan pitänyt olla vaihtamassa, että tuntuisi kuivalta ja vaipat oli niin isoja että ne tuntui haittaavan menoa. Voisin taas seuraavan kanssa kokeilla vaippoja uudestaan, mutta uskon etten jaksa sitä kaikkea vaivaa nähdä. Hattua nostan niille jotka kestoilee!!!

Vaunut meilläkin hyvin värikkäät - koko mustat :D Minäkään en pidä kuoseista, raidoista ja monivärisista vaunuista, ei ole ollenkaan meidän makua.

Omaan napaan ei ihmeempää. Ei vieläkään todella selkeitä potkuja, vähän jo huolettaa, että kuvittelenko vaan pienet kuplat potkuiksi. Onneksi on maanantaina ultra, enää 5 päivää odotusta. Tissit on täälläkin kasvanut hirvästi, onneksi ei ole kuitenkaan kipeät. Vielä ei maitoa ole alkanut tulemaan, esikoiselta alkoi tulemaan ehkä rv 25+ joten odotan tästäkin tuotannon alkavan ennen synnytystä.

Nyt tekemään nakkikeittoa ja sitten pumppiin. Ahh, äitin omaa aikaa!

Pikkis ja Salamatkustaja 18+0 *POOKS* :heart: (joka ei kyllä enää ole niin salamatkustaja, ehkä työnimi pitäisi keksiä)
 
heituska No en kyllä minäkään sinun ikäisenäsi tekisi sterilisaatiota. olet vielä tosi nuori ja koska elämästä ei koskaan tiedä mitä se tuo tullessaan. Harmittaa sitten jos jossain vaiheessa lapsenteko tulisi ajankohtaiseksi vaikka sitten jonkun muun kuin nykyisen miehesi kanssa. Meillä on sterilisaatiosta puhuttu myös. Minä en sitä suostu tekemään, mutta mieheni tekee kun aika tulee. Mutta ei tosiaankaan vielä, kuten olemme huomanneet mieli muuttuu vuosien myötä ja entä jos sitten kuintekin halutaan vielä se neljäskin jossain vaiheessa :whistle: Muístan kun siskoni suunitteli sterilisaatiota neljän lapsen jälkeen 25 vuotiaana. Meidän äiti toppuutteli siskoa, että onkohan turhan lopullista siinä iässä. Sisko sitten lykkäsi toimenpidettä ja onneksi, koska vauvakuume iski uudelleen 37 vuotiaana ja saivat sitten vielä kaksi suloista mukulaa =)
turvaistuin ja autoasiaa meillä on autonvaihto edessä keväällä, koska takapenkki on erittäin ahdas kolmelle istuimelle ja penkit sen malliset että nytkin meinaa reunimmaiset keikahtaa kallelleen. Mahdollisesti hankitaan 7-paikkainen sitten.
 
kiitos snowball uudesta pinosta :)

äitiyspakkauksesta on ollut paljon puhetta ja minäkään en taida sitä tällä kertaa ottaa. Mulla on 2006 ja 2007 vuoden pakkaukset, niin en ottanut pakkausta kolmosestakaan ja taidan jättää väliin nyt nelosestakin. Lapset on tulleet sen verran pienillä ikäeroilla, että vaatetta on vaikka kuinka, juuri mitään en oo antanut pois. Ja jos tämä on jälleen poika, niinkuin musta tuntuukin niin sitä poikien vaatetustakin on kyllä riittämiin ;)

santtu kyseli kestovaipoista. Meillä käytetään pääasiassa kestoja. Käytän siis päivisin kestoja ja yöksi laitan kertiksen. Itse oon tykästynyt eniten taskuvaippoihin, juurikin siitä syystä, että niissä pystyy itse "säätelemään" vaipan imutehoa ja näin ollen paksuutta. Päikkärivaippoihin laitan enemmän imua kuin hereillä ollessa käytettäviin vaippoihin. Mielestäni näin kestot eivät ole yhtään paksumpia vauvan päällä kuin kertisvaipatkaan. Meillä on kyllä pari all-in-one vaippaakin ja ne ovat kyllä käteviä, mutta miinuspuolena noihin taskuihin on se, että ne kestävät vähintään tupla-ajan kuivua. Taskuvaippoja käytän siis meidän 10,5kk pojalla, mutta vastasyntyneelle on varastossa sisävaippoja ja kuorivaippoja. Ne ovat mielestäni löysän maitokakan kanssa varmempia.
Meillä tulee jo nyt aikas paljon pyykkiä, joten itsellä ne vaipat siinä lisänä eivät tunnu enää juuri missään, siinä menevät muun pyykin lisänä jo vanhasta tottumuksesta.:)
Kestovaippaviidakko on kyllä aivan valtava ja kun itse kestoilua alotin tuntui melkein mahdottomalta löytää hyvää vaihtoehtoa. Vauvan ruumiinrakenne kuitenkin kestoissa ratkaisee aika paljon ja oikeastaan minä vain kokeilemalla löysin hyvät vaipat, jotka eivät falskaa, meidän pojille. Jollain toisella lapsella nämä ei välttämättä taas toimisi...
Mutta en halua ketään yrittää käännyttää, olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jokainen perhe tekee niinkuin heillä katsotaan parhaaksi. Kyllähän se kuitenkin on tärkeintä, että perhe on tyytyväinen. :)

Mariah ymmärrän tunteesi, itse täytin 20 paria kuukautta ennen kuin sain esikoiseni. Ja kyllä sitä vähän välissä tunsi olevansa "altavastaajana" juuri iän takia. Mulle jopa yksi kätilö sanoi sairaalassa, että puhu nyt jälkitarkastuksessa ehkäisyasiat kuntoon, kun et varmaan ihan heti halua tulla tänne uudestaan kun olet noin nuori :rolleyes: No olenpa siellä sitten tasaisesti puolentoista vuoden välein vieraillut ja jälleen sinne menossa, nyt neljättä kertaa :D
Älä anna ainakaan muiden kommenttejen lannistaa itseäsi, varmasti olet maailman paras äiti omalle lapsellesi! :)


Adrianna ja kirppu 17+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onkos meillä muuten yhtään kaksosten odottaajaa huhtikuisissa??

Minä en ole oikein varma, eikä ole lääkäritkään. Yksi on tähän asti nähty (ultria nyt 4kpl), mutta istukan vieressä on samanlainen möhkyrä kuin itse istukka ja tästä möhkyrästä lähtee vielä virtaava suoni jonnekkin, jota ei osata ainakaan vielä selittää. Eli ultrassa näkynyt 2 samankokoista "istukkaa" (en puhu toisesta möhkyrästä istukkana, koska lääkärit eivät ole sanoneet myöskään) joista lähtee virtaava napanuora sikiöön ja johonkin toiseen...

Huomenna neuvola, voin pahoin edelleen ja oksennan päivittäin. Väsymys aivan totaalisen järkyttävää |O Hemppa laskee laskemistaan, ekalla kerralla 143, syyskuussa jo 120.. huomenna mitataan tämänhetkinen. Äitini sisko on kaksonen.. katsotaanhan nyt mitä tulevan pitää :)
 
pOks-PoKS vaan täältäkin! =)
17 paukkuu rikki. Kyllähän se aika jonnekin kuluukin vaikka välillä tuntuu ettei se etene ollenkaan.

Vai että on se NeliAPina eikä Apila! Lukihäiriö tääläkin! :LOL:

Oli tänään jotenkin rankka päivä töissä, heikko olo, hermot kireellä, työajoista vääntöä ja sitten vielä tuli ilmi että eräs lapsi on sairastanut/sairastaa enterorokkoa. Mähän aloin jo kaivaa kuoppaa, kun muistin että raskaana olevalle se on vaarallinen. Itkuhan siinä tuli. Mua välillä niin hävettää kun on tunteet ihan liiankin pinnassa näitten hormonien takia! ähh.
Noh, neuvolan täti käskee rauhoittua ja toteaa huolen olevan aiheeton. Vielä sitten googlettelin, ja tais olla parvorokko joka se haitallinen olis. Hohh-hoi. Nyt uskaltaa jo hengittää.
Mutta nyt ollaankin sitten loppuviikko kotona, tyttö oli yskinyt keuhkojaan pihalle koko päivän hoidossa ja nyt illalla nousi lämpö. :/

Mua ei kans innosta kovin räikeäkuosiset vaunut. Ei nalleja eikä raitoja, ei sen seitsemää väriä kiitos!
Haluan hillityt kuvioinniltaan. Mulle kyllä kelpaa yksi/kaksi väriset, saa olla vaikka pinkkiä tehosteena, mutta se sitten vain mustan tai harmaan kanssa. Kirpparilla tuossa taannoin törmäsin kivoihin puna-harmaisiin vaunuihin. Mutta kyllä se musta olis aina musta.. :) Katotaan nyt mihin sit vielä tykästyy kun etsintöjen aika tulee.
Tytön aikana mulle tuli hirvee pakkomielle saada matkikset joissa oli suuri osa värityksestä kirkkaan vihreää. Ei ollenkaan mun tyylistä. o_O Vaunut oli sitten puna mustat, kantokopassa tosin beigeä ruutua, jota inhosin. :ashamed: Mutta juu, se siitä.

Ohh, Impulla aika jännä tapaus jos ei osaa tohtoritkaan sanoa mitään.. Selviäiskö huomenna lisää..? Parempia vointeja!

Hienoa, kiitos Pomm kun mainitsit maissi phs:t! Enpä ole ollut tietoinen, mutta nyt vaihtui merkki. Onko niistä siteitäkin? Kuukuppi on ollut kauan aikeissa tilata, mutta on aina vain jäänyt. Enkä kyllä nyt edes ala uhrailemaan ajatuksia menkoille! :kieh:

Itse kierrätän paljon, ja pyrin käyttämään ympäristöystävällisiä pesuaineita. Tosin osaan sitten kyllä kuluttaakkin.
kaikille vapaus tehkööt tyylillään, en tuomitse. :)

Nyt tuntuu että on pakko saada satsuma tai voi tapahtua kamalia! Jääkaapille siis, moimoii.
=)

-Unea & Möntti (a.k.a Mönä) 17+0-
 
Raskaushepatoosista lyhyesti;

Raskaushepatoosin ainoa oire on terveen näköisen ihon kutina, joka ilmaantuu tavallisesti 30. raskausviikon jälkeen. Kutina on tyypillisesti voimakkainta kämmenissä, jalkapohjissa ja vatsalla, mutta kutinaa voi ilmetä keholla kauttaaltaan.

Ja vauvallehan tämä on vaarallinen, sikiö kuoleman riski on suurentunut ja tän vuoksi synnytys käynnistetään rv38 kieppeillä.

Ja todella jostain syystä maksa rasittuu tms raskauden aikana.. Ja todetaan paljon suvuttain eli jos suvussanne on hepatoosia ollut niin kannattaa seurata itseltäkin!
 
piti vielä tulla kommentoimaan tuota Mariahin ikämurhetta. itse olin 19 alkaessani odottamaan esikoista, ja täytin 20 kolme kuukautta ennen pojan syntymää. en missään vaiheessa miettinyt nuorta ikääni, jaksamista tai äitiyttä. se oli jotenkin vain itsestään selvyys, että vauva saa tulla, kun mieheni kysyi kerran touhuamisen yhteydessä, että tehdäänkö vauva? seuraavassa kuussa raskaustesti näyttikin jo plussaa, ja molemmat olimme onnellisia tulevasta nyytistä. meillä ikäeroa mieheni kanssa vuosi. kuten moni on täällä jo sanonutkin, että jokainen äiti on parasta lapsellensa, nauti kasvavasta vatsastasi ja tulevasta äitiydestäsi :heart: aina on niitä juoruajia ja paskanpuhujia, joista ei tarvitse välittää, niitä piisaa joka paikassa.

tuosta iästä yleensä piti vielä sanoa, että täällä maalla on varmaan yleisempää tehdä lapsia nuoremmalla iällä. monet ikäisistäni (23v) ovat ainakin yhden lapsen äitejä, useimmilla kaksi tai kolme ja joillakin jopa neljäs tulossa :D myös minua nuoremmilla on muutamia lapsukaisia siunaantunut, eikä tämä ole mitenkään sidoksissa esim. uskontoon.
äitini on ollut saman ikäinen, 20v, saadessaan minut. hänestä tuli mummo 2007 vuonna, joilloin täytti 40v. itselle on ollut jotenkin aina selvää, että lapset tehdään nuorena enkä ole sitä katunut. kukaan ei suvustakaan kauhistellut silloin vauva-uutista, vaan odottivat innokkaasti nyyttiä :heart:

Milas minusta terkkarin ehdotus tuntui pahalta, vaikka olin sitä itse ajatellutkin aiemmin, mutta siis vain lähinnä ajatuksena, en sen kummemmin. tuntuu jotenkin liian lopulliselta, kun (toivottavasti) on vielä paljon,paljon vuosia edessä, eikä tiedä tulevasta. jotenkin sisälläni kalvaa tunne, että meiltä edelleenkin puuttuu vielä yksi lapsukainen tämänkin masuasukkaan jälkeen. tunteeko sen jotenkin, kun lapsiluku on täynnä vai pitääkö itse vain kiinni jostain määrästä?
taidan siis kuitenkin katsoa kierukkaan tai muuhun varmaan ehkäisyyn päin.. mikäli painajaiseni komplikaatioista ja kohdun poistosta ei käy toteen. kamalia unia, hyi.
 
Minäki olin 19v kun alettiin yrittämään lasta, eikä se ikä sillon merkannu yhtään mitään. Myöhemmin kyllä yrityksen venyessä, tos 21-22-vuotiaana alkoi tuntumaan että pitäishän nyt siinä iässä olla jo lapsi. Ja nyt 23-vuotiaana parikin, tai ainaki toinen tulossa. Ja nyt vasta oon sitä ensimmäistä saamassa. Oisin halunnu olla nuori äiti. Mutta tuleepa minusta nyt sitte parempi äiti kuin mitä oisin osannu olla ilman näitä vuosia (tämä koskee sit vain minua, ei yleisemmin), silloin olisin varmaan mennyt täysin virran mukana kyseenalaistamatta mitään esim neuvolan suosituksia tai yleisiä toimintatapoja.
 
Viikot paukkuu!

Ennen aina ajattelin että en ota äitiyspakkausta, tulee muutenkin ostettua paljon vaatteita ennen lasta.
Mutta nyt olen pyörtänyt pääni ja päätin ottaa sen, onhan se hienoa kun on kyseessä esikoinen ja hänelle saa oman ekan paketin :heart:

Pinnasängyn ostin jo täältä kaksplussan kirpparilta, siellä on vaunutkin jotka houkuutais mutta yritän himmailla intoani, sänky saa nyt kelvat ekaksi isoksi ostokseksi.

Maha on ollut taas kipeä pari päivää, mietinkin että johtuukohan se siitä kun se ei toimi nyt enää niin "liukkaasti" kuin alussa ja yleensäkkin olen käynyt monta kertaa päivässä isolla hädällä, nyt on saanut parina päivänä aikaseksi vaan pieniä kikkareita vaikka hätä tuntuis olevan liki jatkuvasti vessaan.
Liikkeistä olen jo melko varma, viimevkonloppuna ekoja ja eilen oli taas pari semmoista ettei niitä voi laittaa mitenkään suolen piikkiin.
Siltikin harmittaa kun rakenneultra on vasta 21.12, todella pitkä aika vielä sinne :(
Seuraavaan neuvolaankin vielä pari vkoa!

Mahan luulen nyt kasvaneen, tais siis onhan se kasvanut ihan valtavasti, turvotusta mutta alamahakin on mielestäni nyt pongahtanut ulos.

Nukuttua en enää saa, oisin saanu nukkua 8 saakka kun meen vasta 9 jälkeen töihin mutta ei enää nukuta, yötkin nukun todella huonosti.

15+0
 
Imppu85 Kerroin tuolla aiemmin tästä mun etisestäistukasta.Mulle selvis sektion jälkeen että kohdussa on ollut 2 istukkaa,2napanuoraa mutta vain yksi vauva.Olin odottanut kaksosia joista toinen on mennyt alkuraskaudessa kesken.Tää on mulle itellekkin aika mystinen juttu :confused:
Jostain syystä se keskenmeno on pysähtynyt sitten.Silloin vuonna 98-99 ei kyllä osattu ultrata.Arpoivat vaan joka ultrassa et missä se istukka on :kieh:
Toivottavasti sulla asia selviää tänään :)

Mulla on riskiraskaus.Piikitän 7kk:ta itteeni klexanea raskaudenaikaisen trombiprofylaksian vuoksi.Hirveen vaikea sana :D Jatkan piikittämistä synnytyksen jälkeenkin viel. Eilen googletin ja lueskelin kyseisestä riskistä.Itkuhan siinä meinas päästä.Eilen muutenkin oli aika pee päivä.Viimeinen niitti sit oli kun kerroin kuopukselle että niillon koululla peli-ilta johon mennään vanhempien kans.Kuopus sanoi ettei halua mua sinne :( Minähän sitten itkin ja itkemisenkin jälkeen itkin.Jotenki tuntui pahalta ettei laps halua mua sinne mukaan.Minäkö herkkä :ashamed:
Keskustelin lääkärin kans äitiyspolilla synnytyksestä.Olen iloinen siitä että voin synnyttää alateitse.Pelkään sektiota paljon.Esikoisen sektiosta jäi niin hirvee kammo etten halua enää ikinä sitä kipua kestää.
Välillä on ihan hirvee iskias ja lonkkakivut : / Varmaan vaan pahenee raskauden edetessä.Täytyy seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä mikä kipuun auttais.
 

Yhteistyössä