Huhtikuun helmet 2011 **marraskuussa**

Heituska tosta et tietääkö kun lapsiluku on täynnä. Varmaan jotkut tietää mut itellä se on lähinnä niin et tiedän et tätä vanhempana en halua lapsia tehä että voin alkaa elää myös omaa elämää joskus. Mulla ei ole edes koulutusta...Sellasta elämää lähinnä tarkotan. Ja toisekseen ei olis tohon kopperoon järkevää tehä lisää eikä todellakaan aiota muuttaa. Ja kolmanneks joutuisin vaihtaa miestä taas :D Toisinaan ne siis on järki syyt miks se luku on täynnä. Mulla ei ole koskaan ollu lapsilukua joten oisin voinu tehä lapsia määrättömästi jos muut asiat antais myöten. Mä siis otan sterilisaation koska se on mulle paras ratkasu. Meidän mummille kävi aikoinaan niin ettei voinu tehdä kun kaks lasta oman miinus verensä takia. Ei sillon tunnettu mitää rokotteita ja muita.

Autosta on ollu puhetta. Meillä on kaks autoa ja ihan ääripäät. Fiat Punto ja Ford Galaxy 7hengen tila-auto. Punto on uusin mitä meil on koskaan ollu (ja voitte uskoo et on todella ollu monta autoo) se on 2001. Tila-auto on joku 97 varmaan. Kulkee ja kaikki mahtuu kyytiin ni se on pääasia :D Punton mies vaihtaa keväällä kai mönkijään niin on halvempaa pitää ja huristella.

Tikkipää hauska että meil on sama la mut mulla poksuu vasta perjantaisin... :)

NeliApina ja projekti 14+6
 
tuota valkkyria ikävä kyllä noihin lonkka ja iskias kipuihin; niille ei voi oikein mitään tehdä.. :( aluks auttaa tukivyö, mutta myöhemmässä vaiheessa mikään ei auta... :( mulla oli kakkosta oottaessa niitä, ja nyt kolmosta oottaessa myös; ja tiedän ikäväkseni sen että, myöhemmin kipuun ei auta mikään.. :( neuvololassakin sano vaan että panadoli, jos tekee tiukkaa.. mut mulla odotuksen viimeset kaks kuukautta oli ihan kauheita noitten kipujen takia, en enää pystyny nukkua.. :( nyt vaan mielenkiinnolla ootan loppu odotusta, kun noi kivut on jo nyt läsnä.. :(

nuoresta iästä mä sain esikoisen ku olin just täyttäny 19, ja siis aika paljolti oon saanu p*skaa niskaan neuvolasta ja vastaavista.. :( ja myös hillittömiä ennakko asenteita, ne on tosi ikäviä; oon saanu aika paljon kuulla lauseita jotka alkaa; ku sä oot niin nuori, et sä voi ymmärtää... (enhän mä ookkaan ollu kun lapsen kanssa joka tunti, ja joka hetki; en voi millään ymmärtää) mut siis häntä pystyyn tiikeri, kyl ne asenteet jossain vaiheessa rauhoittuu.. tosin kyllä toisinaan saan kuulla vieläkin asiasta.. mut siihen tottuu aikanaan, mut kyl se aluks pahalta tuntuu, kun leimataan kaikkialla.. :( mariah tai vastaava laita yv:tä jos haluat asiasta jutella enempi.. ???? :D

vaavi on alkanu kauheesti liikkumaan masussa, tuntuu että tämä tapaus liikkuu enemmän kun aikasemmat veljensä yhteensä.. :heart:

 
Moi!

Mä oon käyny viime aikoina paljon lueskelemassa, mutta en ole ehtinyt kirjoitella.

Mulla tuntuu nyt ihan pikkuisia liikkeitä masusta - tai sitten kuvittelen. Esikoisen kerralla mä tunsin liikkeet myöhemmin kuin muut, en jotenkin ole niin herkkä tuntemaan tms. Mein neuvolatäti on luvannut, että koska neuvolakäyntien väli on melkein 8 viikkoa, voin välillä käydä kuuntelemassa sydänääniä, jos mua huolestuttaa. Ja vieläkin huolestuttaa asiat.

Äitiyspakkaus varmaan otetaan, vaikka onhan tota vaatetta varastossa viime kerralta. Mä en ole mikään himoshoppaaja, joten kiva, että joku toimittaa ihan kotiin uusia vauvanvaatteita.

Seuraavassa ultrassa mä haluan ihan varmasti tietää sukupuolen. Tiedänpähän pitääkö lähteä mekko-ostoksille vai onko autonkuvapotkarit ok. :D Mummit tuntuu paheksuvan, että haluan tietää sukupuolen, mutta evvk.

Me ollaan säilytetty esikoisen yhdistelmävaunuja autotallissa (ipana jo siis 6 v). Ne on kyllä aika loppuun ajettu ja isot rohjakkeet. Olen kerännyt rohkeutta sanoa miehelle, että haluan uudet vaunut, kun se ihan varmana urputtaa, että miks sitten noita vanhoja on säilytetty. Mutta mies ilmoitti ostavansa uuden metsästysaseen, vaikka vanha on vielä erittäin hyvä ja toimiva. Joten eipä tuo urputtanut, kun mä ilmoitin sitten ostavani uudet vaunut :) Mulla on vaan vähän ehkä hankalia vaatimuksia vaunuille: niiden pitää pystyä kulkemaan hyvin hankalassakin maastossa (asutaan maalla, jossa hyvin epätasaista tietä jne.) ja olla kuitenkin pieneen tilaan menevät (mulla on pieni auto, jossa vähän tavaratilaa). Oisko hyviä vinkkejä siroista maastovaunuista?

Sitteri ja uusi turvakaukalo hankitaan kavereilta (vähän maksetaan niille, koska lähes uudet). Esikoisen turvakaukalokin on tallessa, mutta osa toppauksista jne teillä tietämättömillä. Kaukalo otetaan telakalla, ettei aina tartte viritellä vöitä.

Meillä tuskin kestoillaan. Näin vanhemmiten erityisesti laiskistuu. :) Sitä paitsi meillä on takka, jossa voi polttaa kaikki pissavaipat.

Nyt täytyy jatkaa töitä.

Chilipapu ja Frendi rv 15+5
 
Heippa kaikki, mut voi lisätä listaan, LA on 29.huhtikuuta ja olen ensisynnyttäjä sairaalana TYKS.

Mulla on muuten mennyt alkuraskaus suhteellisen mukavasti, mut nyt on ongelmana todella alhainen verenpaine 86/56 sekä hemoglobiini joka on vain 100 :(
Näistä johtuen mua hengästyttää, pyörryttää ja heikottaa koko ajan. Onko muilla samanlaisia vaivoja? Pelkään vain kuinka alas noi vielä laskee rakauden edetessä..

-UlriikkaE. 14+6 :heart:
 
NeliApina niin, olen itsekkin miehen kanssa samoilla linjoilla, että lapset tehdään nuorina, on sitten vanhempana aikaa olla kahdestaan ja touhuta vielä, ettei kummallakaan (toivottavasti) ole vielä toinen jalka haudassa. ja jaksaa sitten vielä touhuta mahdollisten lapsenlasten kanssa, mikäli semmosia uskaltaa vielä tässä vaiheessa toivoa, kun esikkokin on vasta 3v :D
olisihan tuo sterilisaatio varma keino, mutta toki lopullinen. lähinnä mietin, että jos kuitenkin jostain syystä tuleekin täydellinen mielenmuutos, mies jostain syystä vaihtuisi tai vastaavaa. jotenkin on typerä olo, että voinko vaan "itsekkäästi" pitää piuhani, vaikka terkkarin mielestä ko. ehkäisy olisi hyvä näiden riskiraskauksien jälkeen. nämä ihanaiset hormonit saavat miettimään asioita niin oudoilta kannoilta. tottakaihan jokainen päättää omasta kehostaan, ja tekee itse viimeisen päätöksen.
tilakaan ei onneksi ole enää ongelma, kun muutimme 120neliöiseen omakotitaloon. tokihan tästäkin joskus tila loppuu, mutta enempää neliöitä ei tee kyllä mieli enää siivota. hyvä jos tämän saan pidettyä melko asiallisena :D
 
Pakko kommentoida tuota sterilisaatio asiaa. Hurjaa että terkkari oli niin sanonut kun kuitenkaan sinulla ei ikää vielää kauheana ole ja moni asia voi vielä muuttua. Juuri viime vkolla luin joltain keskustelu palstalta strilisaatiosta ja sittä kuinka moni 35-40-vuotias nainen haluaisi sterilisaation purkaa. Usealla oli juurikin jo aikuisia lapsia ja pitkä avioliitto päättynyt ja nyt uusi mies jonka kanssa haluaisi iltatähden. He olivat silloin joskus asiaa varmana pitänyt, mutta elämäntilanne oli muuttunut ja aikaa kulunut ja vauvakuume iskenyt. Silloin mietin että itse en koskaan sano ei enää yhtään. Kuitenkin puhutaan isoista asioista ja useista vuosista, mieli ja tilanteet voivat muuttua. Tämä siis vain minun mielipiteeni asiasta.
 
Tervetuloa UlriikkaEleonoora! Miullakin hemoglobiini huitelee siinä sadassa ja ensi viikolla menen neuvolaan mittauttamaan uudestaan, josko olisi noussut rautakuurin ansiosta. Väsymys on välillä kova ja huimaa, mutta miulla on vielä tämä ihanainen pahoinvointikin tässä yhä edelleen riesana.. edellisessä raskaudessa meni hemppa alle sadan, että jos siltä nyt vältyttäisiin.

Alkaa todella välillä suoraan sanoen vituttamaan, kun tuntuu, että koko ajan saisi olla syömässä! Ja tämä koskee myös yötä!! Pahimmillaan olen öisin herännyt jopa puolen tunnin välein syömään, kun on niin huono olo. Siihen vielä päälle pari kolme vessareissua, niin ei tule kovin yhtenäisiä unia otettua. Ihme kyllä olen aika tottunut tähän eikä hirveän usein ole sellaisia aamuja, etten jaksaisi ylös nousta. Päiväunet on kyllä pakko ottaa, muuten olen niin väsynyt, että pahoinvointi vain yltyy. Paino oli viime viikkoon mennessä lähtöpainosta noussut 4 kiloa ja nousee noin 500g viikossa. Se ei kylläkään haittaa yhtään, koska olen hoikka ja toivoisinkin, että synnytyksen jälkeen miulle jäisi painoa vähintään se 55 kg. Miulle on nimittäin erittäin hankalaa saada painoa nostettua normaali tilassa, kun se lähinnä tahtoo vain laskea..en kai tunne nälän tunnetta samalla lailla niin kuin muut.

Olin muuten edelliseen ketjuun merkannut viikot ihan päin mäntyä! En oikein jaksa pysyä kärryillä noista viikoista, kunhan nyt muistaisi suunnilleen mikä kuukausi menossa :) muillakin tainnut olla samaa ongelmaa!

Meille ei tule äitiyspakkausta enkä ottanut sitä esikollekkaan. Yritystä oli silloin lähes kaksi vuotta ja kovassa vauvakuumeessa tuli osteltua paljon tavaraa (en pystynyt hillitsemään itseäni). Oli kyllä hyvä, että tuli osteltua sillä en olisi pahoinvoivana paljon jaksanutkaan kauppoja ja kirppiksiä enää kierrellä.

Meillä on kestovaippoja vauvalle valmiina ja käytän niitä, jos jaksan. Varmaan osakestoilua ainakin. Esikoisellekkin olisi kaapissa kestot nytkin käyttöön, mutta olen ollut niin huonovointinen, etten ole jaksanut enää yhtää enempää tekemistä tai etenkään mitään hajuja tämän herkän pahoinvoinnin lisäämiseksi. Niitä Nature Care (meniköhän merkki oikein..?) maissivaippoja myydään ainakin Prismassa ja S-marketeissa ja meilläkin ollaan niitä käytetty. On muihin merkkeihin verrattuna ehkä vähän kovan tuntuisia.
 
Hei taas kaikki :wave:

Varasin 4D-ultra-ajan tänään ja se on 28. joulukuuta :) juuri ennen häitä jotka siis on uudenvuodenaattona. Ihanaa, päästään sitten katsomaan vaavia tarkemmin olettaen että kaikki sujuu hyvin. Ja oletushan on että sujuu! :)

Voisko joku viisaampi muuten kertoa tuosta miinusmerkkisestä veriryhmästä enemmän..siis neuvolasta olen sen tiedon saanut, että (minulla kun on veriryhmä B-) jos lapsen isällä ja sitä myöten lapsella ei ole miinusveriryhmää, äidin elimistö voisi joskus harvoin alkaa hylkiä sikiötä.
NeliApina tuossa kertoi ettei aikoinaan tunnettu rokotteita jolloin lapsia ei voinut tehdä kuin rajallisen määrän (?), ja tämä seikka jäikin minua hämmentämään. Eli miksi niitä ennen ei ole saanut/voinut tehdä montaa? ja voiko nykyään kun kerta nuo rokotteet on olemassa ja minullekin kyseinen rokote on viimeksi 2008 annettu?

Eli onko omalla kohdalla mitään rajoitteita lapsien hankinnan suhteen? Ei sillä että suurperhettä haluaisinkaan, 1-3 ois ihan sopiva määrä, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn. Neuvolantäti sanoi, että hänen urallaan ei ole sattunut kohdalle ketään jolla tällainen hylkimisreaktio olisi sattunut, mutta käsittääkseni tämä negatiivinen veriryhmä ei ole edes kovin yleinen. Tietääkö joku miten yleinen mahtanee olla?

Kiitos kaunis ja suuri jos joku asiasta enempi tietävä haluaa auttaa kertomalla tarkemmin :)

Muuten tänne ei ihmeitä, liikkeitä en tietääkseni ainakaan tunne edelleenkään (viikkoja menossa suunnilleen 15+5 eli kohta alkaa 17. viikko), jotain pientä hassua joskus mutta en kyllä osaa erottaa mikä johtuisi vauvasta ja mikä ihan muista masussa tapahtuvista asioista. Äänet kyllä dopplerilla kuuluu hyvinkin selkeinä, tosi vahvaa jumputusta kuuluu aina silloin kun saa dopplerin osumaan oikealle kohdalle, ja kaikenlaisia särähdyksiä ja muksahduksiakin kuuluu paljon :heart:
 
Iskiaksesta, mulla alkoi toinen jalka mennä jo viikolla 12. Nyt on ollut parempi viikko. Pääsen jopa ilman keppiä kulkemaan. Monena päivänä en ole päässyt sen kepin kanssakaan. Oon käynyt akupunktiossa ja fysioterapiassa. Akupunktio on varmaan auttanut, fysioterapia tuskin, kun en osaa jumpata kotona. Mulla auttoi viime raskaudessa parhaiten varmaan hormonitoiminnan tasoittuminen ja mahan kasvamisesta johtuva painopisteen muuttuminen. 30+ viikoilla olisin voinut juosta vaikka maratonin vaikka viikolla 15 en pystynyt edes makaamaan paikoillaan. Lääkkeet ei auta. Ei edes panacodit, mitä erehdyin kokeilemaan viime raskaudessa...
Vaipoista. Viimeksi kestoiltiin alkuun. Ihan pienelle oli kätevät kun kakkaa tuli koko ajan ja kertsit oli iholle huonot. Reissussa ja nykyään käytettiin Natural Babycareja kun ne ei haise ydinpommilta jo yhden pissan jälkeen. Vähemmän kemikaaleja ehkä? Muut vaipat mitä ollaan kokeiltu joko falskaa tai tippuu päältä. Viimeistään yöllä. Kestoja ei pystytty käyttämään enää sen jälkeen kun kiinteisiin ruokiin siirryttiin. Ei löytynyt sellaista ekopesuainetta jolla pesukone olisi pysynyt riittävän hajuttomana vaikka kuumalla ja etikalla pesin kuinka. Kaikki vaatteet haisi.
eli meilläkin kestoillaan ensimmäiset puoli vuotta. Kuorilla, taittoimuilla ja kankaisilla kuivaliinoilla. Kuivuu nopeasti, imee paljon.
Kaksostenrattaista oon paljon miettinyt, pitäisikö ostaa vaikka käytettynä jotkut rattaat lenkkeily- ja päiväunikäyttöön. Muuten ajattelin ehkä ostaa Emmaljungan ceroxiin semmosen taaperoistuimen. Eli niillä kapeammilla pääsis sitten menemään julkisilla paikoilla paremmin kun oviaukot ei olis esteenä. Kävin tänään kaupassa kattomassa. Oli aika pätevän näköinen istuin jossa oli valjaatkin, joten on ehkä jopa mahdollista saada tuo vempula pysymään niissä.
Mutta miten pystyy säilyttämään kahdet vaunut? Toiset olis pakko olla jossain kylmässä varastossa... :(
 
Sinnlos Heituska silloin muutamia viikkoja sitten mainitsi joitain prosentteja hylkimistapauksista ja siis ne on tosi tosi harvinaisia. Mulla nyt neljäs raskaus ja mitään ongelmia ei ole ollut. Keskenmenon ja synnytysten jälkeen olen sen rokotteen saanut. Lääkärinneuvolassa kysyin vielä riskeistä, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että huolissaan ei kannata olla ennen kuin siihen tulee aihetta. Ja kuten Heituskalla on käynyt onglemat ja riskit tulee esille varmasti. Älä siis suotta hermoile. Vasta-aineita kuitenkin seurataan koko raskauden ajan. Rokotteesta on apua, elimistö ei ala kehittämään vasta-aineita niin herkästi. ja lääkärin mukaan pelkällä veriryhmällä ei ole rajoitteita lapsimäärään jos siis mitään ongelmia ei tule.
 
Veriryhmistä.. Veriryhmiähän on siis tuhansia (siis joka ihmisellä) mutta merkittävimmät on ABO ja reesus-veriryhmät. Nämä seulotaan jokaisessa raskaudessa, jos äiti on vaikka A ja reesusveriryhmä on negatiivinen eli A-, seurataan vasta-aineita raskauden edetessä kolme kertaa (tarv. useammin, jos missään vasta-aineissa havaitaan pitoisuuksien nousua). Vasta-aineita voi kehittyä siinä tapauksessa jos lapsen isä on reesus-veriryhmältään plussaa eli vaikka B+ ja lapsi perii isältään rh-positiivisuuden, seulonta tehdään rutiinisti kaikille rh-negatiivisille äideille. 87% Suomen väestöstä on rh-positiivisia ja 13% rh-negatiivisia (eli reesusveriryhmältään..) Jos rh-positiivisen ihmisen verta eli esimerkiksi sikiön verta joutuu rh-negatiivisen ihmisen elimistöön, rh-negatiivisen keho alkaa kehittämään vasta-aineita (eli tuhoamaan) "vierasta ainetta" vastaan ja hyökkää puolustamaan elimistöä. Yleensä istukka on hyvä suodatin ja näin ei pääse käymään, eli nuo vasta-aine immunisaatiot on siksi harvinaisia.
Se mikä määrittää sikön veriryhmän on peinnöllisyydestä kiinni, jos molemmat vanhemmat ovat rh-negatiivisia, ei sikiö voi olla rh-positiivinen. Jos toinenvanhemmista on rh+, sikiöllä on 50% todennäköisyys periä rh-positiivisuus.
Tuo rokote, mistä oli ´puhetta on suoja mahdollista alkavaa immunisaatiota vastaan, ja annetaan aina keskenmenon, synnytyksen yhteydessä, jos rh+ verta olisi mahdollisesti päässyt äidin verenkiertoon, suojaa tuo rokote seuraavissa raskauksissa. Rh-neg ensisynnyttäjän lapsella on pienin riski veriryhmäimmunisaatioon, koska oletettavasti äidin elimistössä ei ole kehittynyt vasta-aineita.
Sama pätee myös verensiirroissa. Rh-negatiiviselle ei voi antaa rh+ verta, koska samanlainen immunisaatio tapahtuisi ja johtaisi (vakaviin) komplikaatioihin kuten vaikea anemisoituminen, elimistö tuhoaisi vieraat verisolut.
Tässä nyt lyhyesti, nuo on monimutkaisia asioita ja vaikea selittää yksinkertaisesti..
Toisella kertaa sit hepatogestoosista jos jotakuta mietityttää..
 
Milas ja rocket, paljon kiitoksia vastauksistanne! Avautui heti paremmin tuo asia :) lääkärit ym. selittää asiaa niin epäselvästi että vaikka siitä aina joskus olen koettanut kysellä niin paljon viisaammaksi en ole tullut. Nyt kuitenkin tajusin huomattavasti paremmin mistä on kyse :)
 
Sinnlos joo, siis mähän oon tästä veriryhmä-asista vaahonnu lähes joka päivityksessäni, koska mulla on se, vaikka se niin käsittämättömän harvinainen lottovoitto onkin, niin olen saanut sen edellisessä odotuksessani. esikoisen aikana ei siis ongelmia, kuten rocket tuossa hyvin asiaa selventikin, mutta kakkosen aikaan vasta-aineita huomattiin ensimmäisessä verikokeessa, joita normaalisti otetaan kolmesti. minulta löytyi tuolloin tuo vauvan kannalta vaarallisin, anti-D-niminen vasta-aine, tilannetta ei sen kummemmin seurailtu, kävin kerran kuussa labrassa, jossa otettiin verikokeet, ja vasta-aineen pitoisuudet (eli titterit) määritettiin Veripalvelussa. pääsin hyvin raskauden loppupuolelle, kunnes 34+ viikolla vasta-aineet nousivat niin paljon, että menin kontrolliin TAYSiin (näitä tapauksia hoidetaan keskitetysti yliopistollisissa sairaaloissa) vauvasta napanuorasta otettiin tuolloin verikoe, josta selvitettiin sen hetkinen hb, se oli jokusen päälle 100 ja vauva sai siis ns. punasolupuurotankkauksen eli napasuonipunktion, jossa vatsan läpi ultrassa laitetaan neula vauvan napanuoraan, ja "tiputetaan" punasolut vauvalle. punasolutankkauksesta ei ollut apua kuin viikoksi, ja päädyttiin sektioon jälleen laskeneen hb:n takia. poikamme syntyi todella kalpeana, hb oli tunnin ikäisenä 91 ja pojalle vaihdettiin verta, jotta suurin osa vauvaan kulkeutuneista vasta-aineista saataisiin pois. vasta-aineet hajottavat punasoluja, mistä muodostuu bilirubiinia ja lapsi kellastuu.
nyt tässä raskaudessa sama immunisaatio jälleen, tilanne vauvan kannalta vain heikompi, kun vasta-aineiden pitoisuudet ovat jo "huipussaan" ja ei olla vielä puolessa välissäkään. tällä kertaa minulta on löydetty tuon aiemman anti-D:n lisäksi C,E ja tuntematon vasta-aine. TAYSin papereissa lukee diagnoosina "vaikea immunisaatio", joka Veripalvelun sivujen mukaan on n. 10 äidillä vuodessa.

itse olen veriryhmältäni AB- ja mieheni on O+, molemmat poikamme ovat A+. miehestäni on otettu koe, josta on katsottu hänen veriryhmän määräytymistään, lapsemme saavat isältä tekijän, että lapsistamme tulee aina reesustekijöiltään positiivisia, joten tämä riesa on siis aina, jos tulen raskaaksi. lääkärin mukaan olemme täysin sopimattomia toisillemme tämän veriasian puolesta.

tuosta rokotteesta, ennen aikaan sitä ei ole äideille annettu, ja mikäli näitä vasta-aineita on ollut, vauva on kuollut anemiaan, kun hb on laskenut laskemistaan. jostakin joskus luin, että jos hb menee alle 40 tai 50, vauva menehtyy. en tiedä, onko totta? mutta kyllä se raja kuitenkin jossain menee.. onneksi lääketiede on kehittynyt hurjasti, että vauvat pystytään pelastamaan.

se, miksei minulle ole auttanut tuo piikki, on edelleen mysteeri. sain sen esikoisen aikaan tämän ollessa perätilassa käännösyrityksen yhteydessä, sekä sektion jälkeen. kakkosen jälkeen en sitä saanut, koska minulta niitä vasta-aineita jo löytyi.

tästä asiasta ei juuri neuvolassa puhuta, joten olen ollut kakkosen aikaan aikamoisessa pyörityksessä, kun ei ole ollut ketään keneltä asiaa olisi osannut kysyä, kun ei itsekkään tajunnut oikeen mitään. enkä tiedä tiedänkö vieläkään.. joten toivottavasti oman sepustukseni selitin suunnilleen oikeilla termeillä.
 
Neuvolakuulumisia:

rv 16+1 (10+0)
paino -1.9kg (+1,3kg)
RR 142/82 (141/81)
Pissa prot.1+ (prot 1+)
Hb 132 (120)
Liikkeet + (-)
Syke - (-)

Neuvolantätikin kummasteli sitä kun lääkärit eivät ole tienneet asiasta mitään, eli täydellinen arvoitus se toinen mötikkä ja verisuoni. Ensi perjantaina kuitenkin Gravidassa ultra ja mennään katsomaan pienen vointia. Hieman häkellyin, kun neukantäti ei saanut kuuluviin ollenkaan sydämensykettä, mutta sen sijaan sanoi että tunsi jopa liikkeet vatsanpäältä! että vilinä oli menossa jonka takia ei saanut sykettä kuuluviin. Tunsin itsekkin aikamoista jytkytystä vatsanpohjalla samalla.. eli eiköhän siellä elossa olla? ärsyttää vaan tämä ainainen tiedottomuus näistä asioista, jo kohta 2kk miettinyt koko ajan ollaanko elossa vai eikö olla. HUOH!:eek:
 
heituska kiitos sinullekin vastauksesta, kyllä minä nyt sinunkin tilanteen aika hyvin tajusin kun rautalangasta ja ratakiskosta väänsit :D mutta siis on kyllä tosi harmi juttu että sulla nuin paljon kestettävää ja stressattavaa :(
Kaiken järjen mukaan tuon mulle kaksi kertaa (2006 ja 2008) annetun rokotteen tulisi suojata siltä ettei mitään vasta-aineita pääse kehittymään, ja varmaan jatkossakin se rokote annetaan ja lapsia voi tehdä ihan normaalisti..? Eli pienenpieni riski vasta-aineiden kehittymiselle on mutta kai aika olematon, jos oikein olen ymmärtänyt.

Paljon tsemppiä tuohon sinun tilanteeseesi ja toivotaan että kaikki sujuisi hyvin ja päättyisi onnellisesti! :hug:
 
SinnlosKuten jo saitkin tietoa niin siis nykyään annetaan semmonen piikki sit synnytyksen jälkeen. Ja tää - ei vaikuta ekaan lapseen vaan vasta seuraavaan kun ne vasta-aineet tai muut on kehittyny. Ja koska ennen ei semmosia piikkejä ollut niin äidilleni vaihdettiin veri heti synnytyksen jälkeen kun oli se toinen lapsi ja lääkäri sanoi että enempää lapsia sitten ei tehdä. Kummitädilläni joka on mummin siskon tyttö on myös - veri ja hänellä on neljä lasta.Sinivaloa kai kaikki saaneet sairaalassa mut muuten en tiedä miten meni raskausajat ja muut.

heituska varmasti se neuvolantäti ajatteli että olis turvallisinta teidän tapauksessa tehdä sterilisaatio.Eihän se täti varmaan siin kehtaa alkaa analyyttiseks ja pohtii sulle et no joo jos sä löydätki toisen miehen... Ymmärrän sun pointin et kaikkee voi sattuu =) noin mäki oisin ajatellu edellisessä suhteessa ja jopa ollu tosissani...:D

Mä käväsin tänään pääsykokeissa ja maanantaina menen viel yksiin. Pari viikkoo niin tiedän alkaako mulla tammikuussa koulu :whistle: Voikun pääsisin niin ei tarttis tota moppia heilutella enää kauaa ja pääsis uraa luomaan :LOL:
 
NeliApina, kiitän selvityksestä :) mitä ihmeen sinivaloa ja miksi? Jos nyt ratakiskosta joku vielä sen sanoisi minulle yksinkertaiselle, että tarvitseeko minun tässä tilanteessa ottaa stressiä ja että poikkeaako tämä mitenkään muista/muiden raskauksista jos mitään vasta-aineita ei muodostu ja kaikki siltä kantilta sujuu hyvin? Ääh, osasinkohan selittää hyvin... :D

Ja mikäli heituskan puheesta oikein ymmärsin niin tuo rokote ei ole mikään 100 % varmuus sille, ettei mitään vasta-aineongelmia tulevissa raskauksissa tulisi?

Kiitän että olette jaksaneet asiaa selventää, on auttanut paljon :)
 
Sinnlos jos pistät googleen veriryhmäimmunisaatio, niin se antaa linkin SPR Veripalvelun sivuille suoraan, sieltä löydät varmaa tietoa. tuossa näkykin olevan maininta, että vuosittain seulotaan 65 000 äidin näytteet, joista 250 löytyy vasta-aineita, jotka saattavat olla vaarallisia vauvalle, ja vain noin kymmenellä on tämä vaikea immunisaatio. tottakai asia varmasti huolestuttaa, mutta verikokeista näkee sitten, kun on aihetta lisäseurantaan ja Veripalvelu antaa sitten jatkossa ohjeet. kuitenkin riski on aivan olematon saada vasta-aineita, mutta mahdollinen.
ymmärsin, että se rokote on kuitenkin aikalailla varma estämään vasta-aineiden muodostumista. ja varsinkin, kun ei ole tietoa, että jos vaikka lapsesi olisikin reesustekijältään miinusmerkkinen, niin elimistösi ei tällöin vasta-aineita edes tuottaisi.
sinivaloista kyselit myös, en oikeen tiedä, osaanko selittää tätä yhtään järkevästi mutta.. synnytyksen jälkeen on mahdollista, että vauva alkaa kellastumaan. kellastuminen johtuu punasolujen hajoamisesta vauvan elimistössä, ja hajoamisen sivutuotteena tulee bilirubiinia. tuo bilirubiini saa vauvan ns. keltaiseksi, vaikka sitä normaalisti ei välttämättä itse näe kuin punakkana ihona. bilirubiinia hajotetaan sinivalohoidossa. valot ovat suuret ja kirkkaat (on kyllä esim. läpyskänkin muotoisina) ja hoidon ajaksi vauvalle laitetaan "aurinkolasit" silmien suojaksi. valot tuottavat lämpöä, joten hoidon aikana vauva on vaippasilteen, ja valo osuu mahdollisimman laajalle alalle vauvasta. bilirubiinin tasoa seurataan verikokein, joilloin tiedetään vähentää valoja, kun tasoa on saatu laskemaan, tai vastaavasti noustessa lisätään.
vähäisen bilirubiinin määrää ei välttämättä edes hoideta, huolehditaan vauvan ravinnonsaannista niin bilirubiinia tulee kakan mukana vaippaan. korkea bilirubiinitaso aiheuttaa väsyneisyyttä ja syömättömyyttä. meillä kakkosella näiden lisäksi oli myös kellertävät silmät.

uskon, että nuo sinun saamasi piikit vaikuttavat, niitähän annetaan lisäksi raskausaikana, jos on vaikka tuo mainitsemani ulkokäännösyritys tai muuta verenvuodon vaaraa. piikkihän vaikuttaa seuraavaan raskauteen, ja synnytyksen jälkeen lykätään uusi.
se, miksi minulle siitä ei ollut apua, on mysteeri. myöskään en ole saanut verensiirtoa, mistä vasta-aineita yleisimmin voi saada. minulla oli vapun aikaan 2008 menkat vähän myöhässä, testiä en tehnyt, koska vuoto kuitenkin alkoi. miten sitäkään voidaan todistaa raskaudeksi, kun ei itse ole ollut mitenkään tietoinen asiasta, eikä edes tajunnut. myöhemmin on vaivannut, että olisi pitänyt tarkistuttaa asia ihan vain varmuuden vuoksi. mutta useinmitenhän alkanut raskaus päättyy ja menkat tulevat normaalisti, niin ettei tiedä edes olleensa pieniinpäin.

tulee kyllä toisaalta paha mieli, jos pelästyttelen turhaan näillä jutuillani. tämä on vain itselle niin arkipäiväistä, ettei sitä huomaa selittävänsä aina samasta asiasta. olenkin itsekseni miettinyt, että kumpi loppuu aiemmin, järki vai raskaus. tämä kun on sellainen asia, ettei itse tosiaan voi vaikuttaa mitenkään, ja odottelua odottelun perään epätietoisuudessa viikosta toiseen, joten kieltämättä tulee huudettua miehellekkin turhan usein..
älä kuitenkaan rupea turhaan murehtimaan, nauti kauniisti pyöristyvästä kummustasi :heart:
 
Kiitos heituska taas valaisusta! Oli tarpeen ja avautui taas paremmin tuo asia. Minäpä vilkaisen tuon SPR:n jutun läpi :)

Eli rokote suojaa aina seuraavaa raskautta, siinäkinkö tapauksessa että rokotteen antamisesta seuraavaan raskauteen kuluisi vuositolkulla aikaa? Ja jos välissä on yksikin vaikka heti alkuunsa keskenmennyt raskaus, ei rokote suojaa enää?

Sori nämä mun tyhmät kysymykset, antakaa anteeksi :LOL: on taas jonkin sortin kyselyikä..mutta aika hyvin olen kyllä selostustenne perusteella hahmottanut mistä on kyse :)

Ihanaa, lunta maassa ja pakkaskelejä on luvannut! Alkoi tämä sateinen ja synkkä syyskeli jo ärsyttääkin. Joulu lähenee ja sitä myöten uusivuosi ja häät :heart:
Hääsuunnitelmat ovat hyvässä vauhdissa, enää tasan 8 viikkoa niihinkin aikaa, niin se aikaa vaan menee äkkiä :O

Isän tila on aika samanlainen edelleen, aika paljon tosin on valveilla eikä enää niin paljoa nuku eikä tarvitse happimaskia tai muita lisälaitteita enää, pelkästään ruokaletku menee mahaan. Mutta puhu ei edelleenkään, vasen puoli ei toimi..mutta ilmeisesti tajuaa mitä hänelle puhutaan kun eilenkin äidin kanssa lähdettiin ja sanottiin että tullaan taas katsomaan, niin oikealla kädellä vilkutteli meille. On kyllä surullista jos isältä jää häät näkemättä, on täysi arvoistus miten tuollaisen jälkeen kuntoutuminen lähtee käyntiin :|
 
Vauva voi kellastua ja juotua sinivalohoitoon myös ihan ilman veriryhmästä johtuvia syitä. Kohtuvauvalla on normaalia korkeampi hemoglobiini, ja jos syntymän jälkeen vauvan elimistö ei punasuolujen hajoamistuotetta eli bilirubiinia tarpeeksi nopeasti poista tai hb on ollu kovin korkea, vauva kellastuu. Ensisijaisesti hoidetaan ruokkimalla vauvaa, jotta maksan hajottama bilirubiini elimistöstä ulosteen mukana poistuu, jos tämä ei riitä, hoidetaan sinivalolla, joka hajottaa bilirubiinin. Nyt lakkaa Sinnlos murehtimasta tuota veriryhmäasiaa, turhaan siihen energiaa kulutat. Itsekin olen rh neg, niinkun se 13% suomen väestöstä. Ja immunisaatoita ei voi tulla jos miehesi on rh negatiivinen myös! Silloin lapsi on automaattisesti rh negatiivinen ja ongelmia ei tule. Ja jos ongelmia tulisi, et olisi voinut niiden syntymiseen mitenkään vaikuttaa.

Tsempit myös kaikille nuorille äideille! Itsekin olisin tehnyt lapset hieman nuorempana, jos olisi ollut oikea kumppani vierellä. Ennakkoluulot ja neuvolan/sairaalan henkilökunnan asenteet voivat joskus lannistaa, tai yhteisön puheet. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eiköhän jokainen ole paras äiti lapselleen/lapsilleen iästä riippumatta (pieniä itsestäänselviä poikkeuksia lukuunottamatta kuten päihteidenkäyttäjät jne..) Nuorena jaksaa ja on itsekin kohtuullisen nuori jos lapsenlapsia joskus maailmaan putkahtaa. Omalla kohdallakin on mukavaa, kun omat vanhemmat ovat vasta 50v :)

Plääh, järkky päänsärky taas eilisillasta asti (siis kovempi ku se perusolotila), täytyy mennä pötkölleen ku pikkumieskin nukkuu..

rocket ja kakkonen 15+0 :heart:
 
Heippa!
Eli tuon takia siis vissiin minultakin otetaan kolme noita näytteitä tän raskauden aikana,kun olen esikoisen synnytyksen jälkeen saanut 5 pussia verta. Jostain vasta-aineista neuvolassa silloin puheli. Vaikka siis plussa-veri minulla,mutta kai sitten jos verensiirtoja saanut niin silti seurataan noita. Hankalia juttuja!

Olen käynyt tässä miettimään että tahdon ehkä kuitenkin taas mennä pelkopolilla käymään niinkuin edellisessä odotuksessa. Ekan synnytys meni ihan mahdollisimman huonosti. Toinen meni ihan ok koskan käynnistivät 38 viikolla jolloin poika ei ollut ehtinyt kasvaa jätiksi (3,91kg oli). kun esikoinen siis oli rv40+4 4,53kg.. Tuon viime raskauden pelkopolikäynnin jälkeen silloin pääsin tarkempaan kokoseurantaan ja sain helposti tuon käynnistyksen. Nyt jotenkin pelkään että jos eivät otakkaan tällä kertaa tuota pelkoa todesta ja antavat mennä ties miten paljon yli ja vauva on älyttömän iso ja ja ... tälläisiä mietteitä siis täällä.

Kestoista ootte puhuneet, itse tuolla kakkosella käytin jonkun aikaa kestoja ja niitä on tuolla varastossa tallessa. Niin voishan niitä ainakin jonkun verran käyttää. Mutta veikkaan että pääasiassa kertiksillä mennään. Nytkin 5 hengen pyykkiä aivan älyttömästi,saati kun päälle vauvan pyykit. Niin kovin ahkeraan tuskin jaksaa vaippoja olla pesemässä :)

Mukavaa viikonloppua kaikille huhtikuisille!

Viva ja pikkunen 17+3
 
Viimeksi muokattu:
Merkkailen ja olin tulossa kommentoimaan tuota sinivalossa köllimistä. Että ei siihen mitään veriryhmiä tarvita, meillä molemmat on olleet sinivalossa 2 kertaa, molemmilla kerroilla. Ja valojen lisäämistä/vähentämistä ei ole ainakaan normaalilla synnärillä. Vaan vauva on ollut aina sen tasan 24 h valossa, jonka jälkeen saa lapsen sieltä pois ja meiltä on aina otettu 2 tai 3 kontrolliarvoa sen jälkeen että pysyykö bilit laskussa vai lähteekö uuteen nousuun. Keltaisuutta on esimerkiksi paljon ennenaikaisesti syntyneillä vauvoilla sekä pienikokoisilla lapsilla. Ei toki kaikilla, mutta siis ainakin tuolla on ollut ihan yleistä nähdä jonkun vauva valossa.
Pahaahan se äitinä tekee katsoa kun toinen on vaippasillaan ja silmätpeitettyinä siellä köllimässä ja max 30 minsaa saa olla pois sieltä sen 3 tunnin välein. Ei kiva ei.

Tällä mamitsulla on ihan järjetön yskä. Ei mitään rajaa ole tällä yskimisellä. Suoraan sanottuna oli pakko ottaa yskänlääkettä kun yskin kirjaimellisesti keuhkoja pihalle ja samaan syssyyn oksennan ku niin yskittää.
Pakko kattoo et pitääkö lähtee päivystyksessä käymään vielä illan päälle...niin on huono olla tän kanssa....
 
Onko teillä noussu vielä paino, paljonko?

Mulla on n. puoli kiloa noussu, mutta se on kyllä liiasta herkkujen mässyttelystä johtuvaa. BMI n. 30 ni ois kyllä ihan kiva ku ei kovin paljoa ainakaa paino nousis.

Eilen illalla olin taas muka tuntevinani jotain pientä liikettä, ehkä. Ja yks päivä tunsin semmosta hipsuttelua. :heart: Mutta kovin vähäisiä ovat nämä tuntemukset, ei läheskään päivittäisiä.

Orion & rakas pikkunen 15+6.
 

Yhteistyössä