Huhtikuun Hurmurit 2013 *Meidän Kuu!*

Onnittelut nyyttinsä saaneille! :flower:

Ja toivotaan, että ada ameliakin jo pääsi synnyttelemään :)

Täällähän sitä vielä keikutaan :) Eilen illalla vaikutti jo lupaavalta, mutta sitten kaikki loppui taas kuin seinään :( Tänään en ole ihan varma, onkohan tuota lapsivettä vähän lorautellut... Kahden vaiheilla olen, soitanko polille vai en, kun supisteluja ei sitten taas ole ollut :( Jotenkin tekisi kyllä mieli päästä tarkistuttamaan tilanne, olo on jokseenkin outo, mutta kun taas tietää, miten nihkeästi ne siellä ottaa vastaan, jollei OIKEASTI ole jotakin meneillään : / Odotellaan vielä hetki, mihin tämä olo vie! Ruuan jälkeen lähdetään kyllä esikoisen kanssa taas vähän pyöräilemään (tai siis minä "juoksen" perässä) :D

Nyt takaisin leikkimään!

Sipulisankari 39+1
 
Hei,

Onnea Mandaley, Eeevp ja Lokkis. Samalla liityn kerhoonne:

Pieni poikamme syntyi to 4.4.2013 klo 23.10. Mitat 50 cm 3220 g, ei tarjontavirhettä, ei jättikokoinen!:)


Synnytyskertomus


Keskiviikkoiltana mies oli ulkomaisten asiakkaiden illallistilaiduudessa ja tytöt olivat menneet nukkumaan. Katsoin kymmenen uutiset ja sitten nousin laittaakseni keittiön kuntoon. Silloin tunsin jotain holahtavan isosti housuihin ja koska raskausviikko 39 oli juuri täynnä ilahduin ’lapsivedestä’ ja painelin vessaan. Siellä sitten kauhistuin kun housut pönttö ja puoli maailmaa oli täynnä verta.

Soitin heti kolme puhelua: rouvan naapurista katsomaan tyttöjä, ambulanssin ja miehelle. Lopulta kaikki tulivat yhtä aikaa taloon, jossa oli lattiat täynnä hyytymiä yms.
Sitten ambulanssilla Kättärille, ambulanssin hoitaja vielä minut säikäytti kun ei kuullut sydänääniä vauvalle autossa.

Kättärillä käyrää ja tosi hätäiset ultrat, kaikki vaikutti olevan hyvin. Ottivat kuitenkin seurantaan osastolle ja yö meni huolissaan kun liikkeet eivät tuntuneet mutta nukuin OK. Aamulla kävi lääkäri, joka totesi että istukka on kunnossa, mutta koska minä en tunne vauvan liikkeitä ei voi kotiuttaa – helpotus! Meinasi puhkaista kalvot, mutta vauva ei kuulemma ollut kiinnittynyt lainkaan, joten ei voinut. Huom kanssaodottajat: ei lainkaan kiinnittynyt ja 12 tunnin päästä syntyi! Elkää siihen takertyko kun ajattelette ettei synny koskaan!
Vessassa massu tyhjentyi kolmesti, joten itse tiesin tämän olevan synnytystä lupailevaa: minä kun olen luonnostani oikea umpio.

Sitten vietin siinä rauhallista päivää ja sain huoliini käyrää. Aamupäivällä tuli käynnistyksestä uusi huonekaveri. Hän jutteli ihan rauhassa että kohta tarvitsisi kivunlievitystä ja alkoi sitten kirkua vertahyytävästi: se tulee se tulee. Huusi huutamistaan ja kätilöä ravasi ja kiikuttivat yläkertaan. Syntyi kuulemma 10 minuutissa se vauva, kertoi oma kätilöni. Tuli mieleen paha syöksysynnytyskammo.

Kuudelta illalla tulivat mies ja tytöt katsomaan. Kaikki oli oikein rauhallista, supisti kyllä mutta pystyin hyvin vielä osastoa esittelemään. Esikoisesta osasto oli maailman hienoin sairaala. No olihan minulla telkkari ja näköala Kumpulan laaksoon!

Seitsemältä aloin laskea supistuksia: olivat yli minuutin ja 7 minuutin välein. Tätä jatkui tunnin. Sitten telkkarista alkoi naapurini (uusi, ei se syöksysynnyttänyt) katsoa Selviytyjiä ja tajusin alkavani olla aika kipeä. Juili mahan puolelle ja kipeästi. Kutsuin kätilöä ja kysyin pitäisikö tuleva isä hälyyttää, mutta ei kuulemma mitenkään tänä yönä synny jos oli juuri suppareita vain 7 min välein.

Yhdeksän jälkeen sattui vietävästi, supparit tuli 3 min välein tai mielestäni lähes tauotta. Piippasin kätilöä, joka sanoi ei nyt kun on vuoronvaihto-kokous kätilöillä. Uudestaan, ei nyt kun kohta tulee sitten yökätilö. Uudestaan; OK saat Litalginia ja nukahtamislääkettä. Uudestaan: eikö rouva voi vähän odottaa. Soitin omin lupineni miehen lähtemään paikalle, odotusosastollahan ei miehet ole enää illalla. Uudestaan kutsunappia: no voi jestas katsotaan, mutta vähän äkkiä sitten, ai oho 6 senttiä auki, yökätilö vie kohta yläkertaan. Jessus että olin käkenä – ja kipeä.

Ylhäällä synnärillä tuskin uutta kätilöä tervehdin kun ilmoitin että kivunlievitystä tänne heti ja sassiin. Ilokaasua vetelin heti, enkä itse asiassa päästänyt siitä letkusta irti kuin ottaakseni sitten vauvan syliin. Mies ehti paikalle 22.15 ja me asutaan 3 km päässä, sen odotteluosaston kätilön systeemeillä ei olisi ehkä edes ehtinyt. Sattumalta oli sairaalan anestesian ylilääkäri vuorossa ja hän on uusi guruni: laittoi spinaalin, joka toimi kuin armolaukaus. Toinen supistus sen jälkeen ei tuntunut enää missään, hengitin hölmistyneenä, muutaman jälkeen sanoin kätilölle että nyt se aiemmista synnytyksistä tuttu kakkahätä-tunne tulee. Olin 10 cm auki, työnsin kolme kertaa ja synnytin täysin ponnistuskivutta pienen poikamme maailmaan klo 23.10. Jos en olisi jo naimisissa naisin sen anestesialääkärin.

Vauva ei ollut kakannut lapsiveteen, mutta heti sen jälkeen kyllä. Eli kaikki mahdollinen oli sitten kakan peitossa! Vauvan sai pienet nenäimuroinnit mutta kun keuhkoista tuleva vesi oli puhdasta pääsi rinnalle. Mies sai katkaista napanuoran ja myöhemmin kylvettää.

Istukka ja kolmen pienen tikin laitto sujuivat täysin kivutta: aiemmissa synnytyksissä nämä ovat olleet vielä tosi ilkeitä osia synnytystä. Spinaali spinaali oi spinaali!

Iltapalaa synnytyshuoneessa ja lopulta 2.30 osastolle, josta saimme kohtalon oikusta vielä perhehuoneen! Yleensähän ne on ensisynnyttäjille. Kotona ei ole mennyt ihan näin ruusuisesti, mutta siitä toisen kerran.

Pinkkikissan kysymykseen: tämä niin on meidän viimeinen! Ei ollut helppo raskaus ja minä alan olla jo ikääkin hankkinut.

Natte: minä tuossa 3.4. päivittelin että kai tämä 3 vko sisään tulee. Seuraavana iltana oli käärö täällä.

t. Äitituuli + käärö 5 päivää
 
Onnea kaikille vauvan saaneille:heart:
Manzana olet kyllä onnentyttö ko maitoa tulee ja vauva nukkuu hyvin :) Meillä melkosta valvomista vatsa vauvalla kovalla ja ilmavaivoja päivällä ja aamuyöstä kelpaa vain syli..toivotaan että ois ohimenevää alan olla jo aika poikki miehestä apua vain viikonloppusin valvomisessa kun on töis ja pitkä työmatka....Nyt iso veli sylittää että saan hetken hengähtää..
Ylläri iltatähti
 
  • Tykkää
Reactions: Manzana81
Onnea Lokkis, Eeevp, Mandalay ja Äitituuli vauvakääröistänne. :heart:

Puhelimella napsuttelen kun netti ei läppärissä toimi....

Manzana, ei oo enempää ameebaa bongattu, että mitäpä tuo lienee olikaan sitten. Ja jos synnytys käynnistyy nyt aikasempaa niin päivystyssektiona menee. Kai ne vaan haluaa että on mahd valmis vauva ja siks noin lähellä + sairaalalla on tietty sektiopäivä viikossa milloin sovittuja tehdään.
Kiva kuulla että teillä menee hyvin kotona vauvan kanssa :)

Äitituuli, vähänkö mä oisin alkanu jo väkivaltaiseksi tuossa kohtaa ku pyytää apua ja kätilöt käy monkumassa vuoronvaihdosta! Rupes oikein kiukuttaa kun luin tuota. Toivottavasti kotosalla alkaa sujumaan vauva-arki pian!!

Mikäs tilanne iniksellä ja mmiilialla?? Ja Hjannah vaan jatkaa odottelua? Voin ymmärtää että la:n jälkeen ei enää huumori kuki.. Tsemppiä!

Sipulisankari, eikös tuo epäilty lapsivesilorahtelu ole kuitenki ihan hyvä syy soittaa ja kysyy mitä tehdä kun sellaista epäilet. Eihän ne oikein voi sanookaan että kuvittelet vaan! Saisit varmuuden missä mennään.

Täällä ei ihmeitä, naisosat (kukakohan sitä termiä käyttikään alkupuolella, on jäänyt mulle käyttöön) on niim pirun kipeet, vaaputan ja hiippailen kun vanha mummo :)

Toive ja 38+2
 
Täällä ollaan ettei kukaan pääse luulemaan, että jotain tapahtuisi ;) No, aamulla heräsin kuuden maissa tosi kipeisiin supistuksiin, mutta parissa tunnissa ne sitten lopahti :( Nyt siis ollaan ohitettu jo isoveljen rvt, joten tuskin enää itekseen käynnistyy.
Yritän tsempata itseäni, että enää jokunen päivä ja ollaan käynnistyksessä :)

Onnea vauvan saaneille jälleen!:flower:


Hjannah&Pallero rv 41+1:heart:
 
Äitituuli suuret onnittelut! :flower: Ihana synnytyskertomus :)

(.) Omasta olosta en enää osaa sanoa mitään. Ollut taas niiiiiin mahdottoman hankala päivä tuon esikoisen kanssa, että paljoa ei ole omaa kroppaansa tässä ehtinyt kuuntelemaan :( Äitinsä luonteen tuo on varmaankin perinyt: niinä päivinä kun ei suju, niin ei sitten suju! Yhtä iso kiukkua koko ajan... Nyt onneksi nukahti hetki sitten ja mä pääsen tänne purkautumaan :D

Jos loppuiltana ei tule lähtöä ja aamulla alkanut outo olo jatkuu (taas on alkanut supistella voimakkaasti, mutta kivuttomasti), niin huomisella sitten taidan soitella polille. Parempi se sitten on käydä tarkistamassa tilanne kuin odotella omissa mietteissään... Vähän vaan voi nolottaa, jos toteavat mun "lapsiveden" olevankin virtasnkarkailua :LOL:

Mies on jo lopen uupunut odotteluun :) Haluaisi tuo kuulemma päästä jo tositoimiin! Mun mielestä saisi nyt vaan olla tyytyväinen, että tässä kaikessa karkotusmeiningissä saa lähes joka ilta nauttia sänkypuuhistakin! Sitten tuleekin piiitkä tauko... :D
 
Voi jestas ku oon pudonnu kärryiltä, niin ihanan paljon on vauvoja tullut etten muista kaikkia...

Yhteisesti onnea kaikille vauvansa saaneille! :heart:

Voimia kaikille kärvistelijöille!

Meidän nuppulainen on ruvennut nukkumaan öisin, halleluja! Kerran on jopa erehtyny vetäisemään 5 tuntia putkeen, mut yleensä 3-4 tuntia on eka pätkä. Erittäin jees :) Maitoa tulee reilusti, nyt alkaa olla litra pakastimessa säilössä ku joka aamu pumppaan puolitoista desiä ku on niin täynnä. Ja hyvähän se on olla vähän varalla niin voin käydä jossain ja on ainakin aina ruokaa. Viime yönä raukkapieni oli ihan maidosta märkä ku olin nukahtanut kesken syötön ja paljaasta tissistä tietenkin valunut toisen päälle... Niska ja hartiat vaan ei tykkää tosta sängyssä imettämisestä, pää ei oikein käänny enää, mutta jos se nyt on mun ainoa ongelma, niin pitää olla kyllä kiitollinen.
Siitä tulikin mieleeni yöimetysrintsikat. Millaisia teillä on? Mulla ei oo mitään erityisesti yöhön tarkoitettua ja jotain tarvis hankkia. Ei oo kivaa nukkua normirintsikoissa ja ilman ei pärjää ku muuten on vielä enemmän maidossa.

Taas kakka-asiaa Tuo mukula kakkaa ainakin 8 kertaa vuorokaudessa, minusta vielä enemmän ku esikoinen.

Huomenna tulee 2 viikkoa täyteen ja perjantaina jo toinen neuvola :)

Moika ja Nuppu 13 vrk
 
Manzanaa piti vielä tulla onnittelemaan eilisen synttärin johdosta :) :flower:

Kiva kuulla Moika, että siellä jo pitempiä uniloita otetaan. ja yöimetysliiveistä...siis kokemustahan ei vielä ole, mutta voisin kuvitella että lindexin paitatoppi, jossa on siis imetysmekanismi vois ajaa paremmin ku hyvin asian öisin, ikään kuin yöpaita, mutta saa pitää niitä liivisuojuksia niiden kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Manzana81
Paljon onnea kaikille vauvansa saaneille :heart:

Täällä ollaankin sitten vielä yhtenä kappaleena! Ei oo pikkuäijä kiirehtinyt tän synnytyksen kanssa, vaikka merkkejä onkin antanut jo muutaman päivän putkeen. Supistuksiin saa heräillä ja tuskailla niitä siinä pari tuntia, kunnes menevät ohitse. Yö taitaakin olla sitä aikaa, kun tää meidän pikkumies tuleekin tähän maailmaan, siltä vähän vaikuttaisi...
Kovasti oon yrittänyt käydä reippailla kävelylenkeillä, joku nimittäin sanoi niiden jouduttavan synnytyksen käynnistymistä. Noh, eipä oo ainakaan tietoisesti tähän mennessä tehnyt mitään :D Vähän aikaa lenkin alussa supistelee, mutta sekin menee ohi. Luulisi, että kotiin päästessä alkaisi vähän edes kipuilemaan, mutta ei sitten mitään! No mutta toivottavasti ne on nyt tehneet jotain, että päästäisiin tänä yönä synnyttämään :)
 
Hurjasti onnea kaikille vauvaantuneille, täytyy myöntää että en enää pysy laskuissa kenelle kaikille on jo tullut :ashamed:

Amante taisi kirjoitella huolesta esikoiseen. Täällä sama juttu, olen jo pitkään miettinyt esikoista ja miten hän suhtautuu jne.. Meillä hän on kahden viikon ajan mennyt tosi huonosti nukkumaan, heräillyt öisin, halunnut vanhempien viereen nukkumaan, halunnut olla vauva, lopettanut potalla käymisen yms. Ja vauva ei ole vielä edes syntynyt.

Tosiaan, vauva ei ole vielä syntynyt. Tällä viikolla saisi tapahtua kun isovanhemmat pystyy oleen meillä esikoisen vahdissa. Tänään lähti lähete yliaikaisuuskontrolliin, varmaan ensi viikon lopulla sinne ellei ole syntynyt. Täällä kuulemma yleensä noin 41+5 aikoihin kontrolli ja käynnistys sit sen mukaan mitä siellä paljastuu. Viimeksi olisivat käynnistäneet 42+2 mutta syntyi onneksi päivää ennen käynnistystä.. Ahdistaa jo valmiiksi että jos tämä ei tällä viikolla synny niin ens viikolla on taas lastenvahti ongelmat edessä jos miehen haluan synnärille mukaan :(

En enää muista mitä piti kommentoida, tuskastuttaa vähän nämä olot. Tsemppiä kuitenkin kaikille kanssakärvistelijöille.
 
Mandalaylle ja Äitituulille isot onnittelut vauvojen johdosta! :flower:

Äitituulilla aika hurja toi lähtö synnärille. Selviskö, mistä se veri oli peräisin, jos istukka oli kunnossa? Ihan kamalaa kohtelua sait siellä osastolla. Ihme touhua, että ei voida tutkia tilannetta, kun sinä sitä moneen otteeseen pyysit. Onneksi loppu meni tosi hyvin. Mä myös vannon sen spinaalin nimeen. Kuopuksesta sain sen ja toimi ihan loistavasti. Raskauden alussa mietin, että haluaisin kokeilla pärjätä luomuna synnytyksen loppuun saakka, mutta nyt on ajatuksissa pyytää spinaali siinä pahimmassa vaiheessa. Viimeksi sain sen, kun olin 7cm auki ja sen laitosta ei mennyt kauaa, kun paikat aukes kokonaan ja pääsin ponnistamaan.

Toivottavasti Yllärin vauvalla helpottais pian ilmavaivat. Ootteko miettineet vyöhyketerapiaa? Joillain on tuonut avun.

Sipulisankari, ihan hyvin voit mennä polille tarkastukseen. Tuskin olet ensimmäinen saatikka viimeinen, joka käy siellä turhaan. Ja parempi turhaan, kun ei ollenkaan vaikka olis pitänyt mennä. Ihan hyvin voi olla, että sulla sitä vettä tihuttaa. Mitäs, jos sovittais yhdessä, että synnytetään huomenna? =)

Moika, mulla on yöllä ollut rintsikoina sellasia kaarituettomia ohuita. Ovat olleet tosi mukavat. En vois kuvitellakaan olevani ilman, kun imetän. Tissit painaa niin valtavasti ja sit maito valuu pitkin patjoja. Olisko noi Triumph -merkkisiä. Ihan Citymarketista olen niitä ostanut.

(.) Tänään on hiukan ollut alavatsassa sellasta ennakkotunnetta. Sellasia pieniä supistuksia tullut isoilla väleillä, mutta ne tuntuu erilaisilta, kun aikasemmin. Jospa sitä lähipäivinä pääsiskin nyytin hakuun. :whistle:

Natte ja Tinja 39+1
 
Onnea, onnea kaikille vauvautuneille! :heart: :flower:

Oon yrittänyt monta päivää saada kyhättyä synnytyskertomusta, mutta ei se ihan niin helposti nyt käykään, kun on tuo minimies ja aika mini esikoinenkin hoidettavana. Ja vielä isyyslomalla oleva aviomieskin kaupan päälle ;)

Mulla synnytyspäivä eteni suunnilleen seuraavaan tapaan:

Aamulla siivottiin kotona vähän isommasti miehen sekä mun vanhempien ja yhden sukulaisen kanssa, jotka oli tulleet esikoista vahtimaan. Minä kuurasin juuriharjalla pesuhuoneen lattian, kuten kerroinkin tuolla aiemmin, tarkoituksena vauvanhäätö. Siivousten jälkeen lähdettiin miehen ja esikoisen kanssa vaeltelemaan kauppakeskukseen noin neljäksi tunniksi. Siellä kierrellessä veti vähän kuin suonta, mutta pakaroihin päin. Kun kotiin tultiin, levättiin hetki ja nukutettiin esikoinen päiväunille. Siinä vaiheessa alkoi tuntua niitä "kunnon" supistuksia. Vähän aikaa seurailtiin, että mihin suuntaan tilanne etenee, hiipuvatko vai voimistuvatko. Vessakäynnillä huomasin vaaleanpunertavaa lapsivettä pikkuhousunsuojassa. Supistukset oli sen verran tuntuvia, että soitin naikkarille kysyäkseni ohjeita, että mitä tehdään. Puhelun aikanakin supistukset tihenivät, joten saatiin kehotus lähteä ajelemaan synnärille. Matkalla supistuksia tuli jo kahden minuutin välein, ja oli kyllä hieman tukalan tuntuinen matka. Onneksi ruuhkia ei ollut, oli siis pääsiäislauantai. 18.40 kirjauduttiin sisään synnytysosastolle.

Alapään tilanne tarkistettiin ja todettiin, että 8cm auki ollaan.
Saatiin saman tien siirtyä synnytyssaliin. Sain heti ilokaasua, mistä tällä kertaa olikin apua.
Melkein heti sen jälkeen annettiin yhdistelmäpuudute (spinaali+epiduraali) syöksysynnytyksen varalta. Ihan syöksymällä tilanteet ei kuitenkaan edenneet, vaan saatiin rauhassa vähän odotella. Istuin jumppapallolla, mikä teki hyvää. Epiduraali kun alkoi vaikuttaa, olo tuntui suorastaan taivaalliselta.

Kätilön tutkiessa synnytyssalissa kohdunsuun tilannetta multa puhkesivat kalvot, ja lapsivettä tuli, tuli, tuli ja tuli... Mun maha pieneni valehtelematta puolella jo siitä lapsiveden menosta, vaikka vauva vielä olikin sisällä. Kohdun suu pieneni hiukan vesien menon myötä, mutta pienellä oksitosiinimäärällä jatkui avautuminen uudestaan nopeasti. Supistuksia mulla tuli kyllä tiheästi ja säännöllisesti ihan luomusti, mutta tehoa niihin haettiin sillä oksitosiinilla. Avautumisen edetessä istuskelin taas jumppapallolla. Epiduraalia lisättiin ainakin kerran. Avautuminen eteni tasaisesti (useamman kerran katsottiin kohdunsuun tilanne), ja klo 23 aikaan alkoi sitten tulla ponnistamisen tarve. Siirryin synnytyspöydälle ja sitten alettiin ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti puoli tuntia. Kätilöt antoivat ihan hyvin ohjeita. Vauva vaan oli aika tiukassa ja kaikista puudutuksista huolimatta sattui hirmuisesti siinä pään ja hartioiden tulon kohdalla. Siinä vaiheessa meinasi tulla äitiä ikävä. Episiotomia sitten tehtiinkin, että vauva mahtuisi paremmin ulos. Jonkin aikaa vielä ponnistelin, kunnes vauva syntyi. Ja niinpä se vaan sitten on, että se kipu on täysin toisarvoista, kun vauvan saa syliin :heart: Kaiken kaikkiaan kesti siis viisi tuntia sairaalaan tulosta, kun vauva oli syntynyt. Istukka mulla irtosi kymmenen minuuttia vauvan syntymän jälkeen. Sitten vielä tikattiin episoitomiahaava, ja emättimen repeymä.

Sen verran vauva säikähti jumitilaa (oli hieman vaisu syntymähetkellä), että vietti loppuyön valvontahuoneessa. Haluttiin varmistaa, että hengitys ja kaikki ylipäätään sujuu normaalisti. Minä pääsin synnytyksestä toivuttuani (noin neljän aikaan) synnyttäneiden osastolle.
Heti aamulla menin vauvanhoitoon valvontaosastolle, ja lääkärikierron jälkeen saatiin vauva vierihoitoon synnyttäneiden osastolle. Kaikki siis oli valvonnassa vauvalla hyvin alun pienestä säikähdyksestä huolimatta.
Osastolla vietettiin kaksi vuorokautta, ja sitten päästiin pääsiäisvauvan kanssa kotiin :heart:

Pidettiin oman perheen kesken ihanat vauvajuhlat viikko syntymän jälkeen :) Herkuteltiin, ja vauva sai pari tarpeellista lahjaa, ja esikoinen myös lelun.

Nyt eletään sitten sitä vauva-arkea. Vauva syö hyvin, nukkuu paljon ja aineenvaihdunta toimii vähintäänkin kiitettävästi :D Kakkaa on joka vaipassa. Imetys lähti sujumaan periaatteessa hyvin, vaikka mulla ei ollut siitä asiasta minkäänlaisia ennakko-oletuksia kun en muistanut etukäteen oikein ajatella koko asiaa. Ehkä siksi, kun esikoinen söi kaiken maidon pullosta, ja sekin tuntui ihan luontevalta vaihtoehdolta. Tällä hetkellä maitoa vain meinaa tulla tisseistä niin suihkuten, että vauva joutuu syödessään välillä nikotella ja työntää tissin pois suusta, kun maitoa tulee niin paljon. Myös rinnanpäät on olleet välillä hieman verillä, joten toista rintaa on joutunut välillä aina lepuuttamaan ja parantelemaan. Nopeasti kuitenkin paranevat. Ja oon yrittänyt saada vauvan tarttumaan rintaan ”isolla suulla”, etteivät turhaan menisi verille. Pullollakin ollaan vauvaa ruokittu, jos rinnasta syöminen on mennyt ihan nikotteluksi. Yöt menee hyvin, jos vauva nukkuu mun vieressä. Varsinainen tissitakiainen onkin. Jo pelkkä tissin tuoksukin tuntuu tainnuttavan pikkuisen, ihan tyytyväisenä nukkuu siinä ”huuruissa” parilla heräämisellä aamuun asti.

Itsekin vielä pieni isoveli on totutellut pikkutulokkaaseen. Aluksi oli hieman hämillään vauvasta. Ja joskus haluaa äidin syliin samaan aikaan kuin vauva tai katsoo hieman varovasti kauempaa, kun imetän vauvaa. Nyt kuitenkin paijaa ja suukottaa, keinuttaa sitteriä jne. Olen kyllä yrittänyt pitää esikoistakin niin paljon lähellä kuin mahdollista, ja puuhata hänen kanssaan myös kaikkea mitä ennenkin. Isi on onneksi hyvin remmissä mukana ja miehen kanssa vuorotellaan siten, että kumpikin on välillä isomman ja välillä pienemmän pojan kanssa. Kohta päästään enemmän koko perheenä liikenteeseen, kun vauva vielä vähän saa ikää. Esikoinen on nyt tosi hoksaavaisessa vaiheessa. Sunnuntaina tuli ekat pissat ja kakat pottaan, itse näytti vaippaa ja tuumasi, että ”mennään!” (potalle) :)

Neuvolaterkka kävi meillä kotona jo kotiutumista seuraavana päivänä. Torstaina on vauvan eka neuvolakäynti.

Valitettavasti en pysty nyt kommentoimaan kaikkien kirjoituksia :ashamed: kun tämä oma arki tempaa tällä hetkellä mukaansa niin täysillä. Huppupyyhkeitä näin useammanlaisia Jysk-liikkeessä muutama viikko sitten! Myös Br-lelussa oli pyyhkeitä, en muista olivatko hupun kanssa vai ilman.

Mites muilla synnyttäneillä jälkivuoto? Onko jollakin kenties jo loppunut. Miten kauan se teillä muilla on kestänyt. Entä mahdollisten repeäminen parantuminen?

Nyt sitten vaan toivotaan että kaikki loputkin kärvistelijät pääsevät synnyttämään mahdollisimman pian!

Viljavainio ja Pikkumuru 10 vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Huomenta ja terveiset synnäriltä! :D Tänään menen ostamaan Tena-paketin kaupasta.... Alkuyöstä kävin vessassa ja olin aivan varma, että nyt tuli kyllä samalla osa lapsivedestä. Ei muuta kuin autoon ja synnärille käyrille. Vauvalla kuulemma hieno käyrä ja supistelujakin piirtyi mukavasti, vaikken itse ollut tuntenut kuin YHDEN!!!!! :confused: Sitten tarkistettiin, oliko lapsivettä, ja EIHÄN SE OLLUT!!!!! :LOL: Ei muuta kuin takaisin kotiin :( Nyt harmittaa ihan penteleesti, sillä eivät tarkastaneet synnärillä kohdunsuun tilannetta, enkä myöskään sitä siinä sitten itse osannut vaatia. Samassa tietämättömyydessä siis mennään kuin aiemminkin... Toisaalta tosi hyvä, että supistelee ilman, että edes huomaan, kaikkihan ne tuovat synnytystä aina lähemmäs :)

Nyt pitää lähteä hakemaan esikoista hoidosta ja voi sitä pettymyksen määrää, mikä siellä on vastassa :( Pieni oli yöllä aivan innoissaa, että nyt se kauan odotettu pikkuveli syntyy :'(

Natte tänään olisi todellakin NIIIIIN hyvä päivä käydä pyöräyttämässä pulla ulos! :D

Ihana synnytystarina Viljavainio :)

Sipulisankari & Narsku, vielä vaan kasassa 39+2
 
Kiitos Viljavainiolle synnytyskertomuksesta! :)

Whisky Peatille onnittelut lasketun ajan saavuttamisesta. Nyt vaan toivotaan, että on tarkka vauva ja syntyy tänään. Limat ainakin lupailee hyvää. :)

No, voi harmi Sipulisankari, että et saanut jäädä synnärille. No, on meillä tässä vielä päivää jäljellä. =)

(.) Eiliset lupaavat supistukset sitten tyssäs alkuunsa. Joskus kymmenen aikaan tuli yksi pitkä ja oikeesti tosi kipeä supistus. Mietin siinä, että odotan vielä toisen ja sit vasta kerron miehelle, että saatetaan lähteä yöllä synnyttämään. No, sitä toista ei sit koskaan tullut. Ärsyttävää! :kieh:

Vauvakin on liikkunut tosi vähän. Täytyy mennä nyt tohon sohvalle laskeskelemaan liikkeitä.

Natte ja Tinja 39+2
 
Tervehdys hautojat! :)

Kiitokset synnytyskertomuksista, niitä on kiva lueskella! :)

Eilen koluttiin kirppareilla ja kävin vielä tuon pikkuneidin kanssa kevään ekalla pyöräilylenkillä (siis tallustelin neidin pyörän vieressä/perässä). Koko päivän ja illan supistelikin sitten oikein lupaavasti, vaan yöksihän se sitten rauhottui ja jäljelle jäi vaan armoton kipu tuonne häpyluulle. No, tuleepahan nää ennakoivatkin supistukset koettua kun ei niitä vielä noissa aikaisemmissa raskauksissa ole vielä tullut koettua.. :)

Meidän Äiti ja juniori 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Onnea vauvan saaneille ja tsemppiä meille hautojille! :heart:

Mikähän mahtaa olla tuo lapsiveden määrän yksikkö, kun eilen naikkarilla kävin painoarviossa ja kätilö sanoi, että normaalimäärä on 4-25 välillä ja mulla tuo arvo oli 19. Onkos teille muille mainittu lapsiveden määrästä jotain?

Olo alkaa olla tukala, sais syntyä jo! :)

MizzyMazzu ja pikku-Möhkis 39+0 POks! :)
 
Heipähei!

Onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: Kyllä hyvin on haudottu tässä ryhmässä. :)
Itsekkin epäilin, että johtuu kylmyydestä kun ei vauva synny ja kerroinkin tänään masulle, että ensiviikolle on luvattu jopa + 10 astetta joka tarkoittaa kevättä.... Tiedä sitten ymmärsikö tuo vihjettä. :)

Täällä kans odotellaan viimeistä lasta. Itsellä on aikaisemmasta suhteesta kaksi lasta. Ja olemme puhuneet miehen kanssa, että kolme on meille sopiva määrä. Pientä haikeutta on ollut ilmassa, mutta taas inhat loppuraskauden oireet ja muutenkin vaivalloinen raskaus on saanut olon muuttumaan siihen, että pääkin on valmis siihen ettei tätä tarvitse enää kokea.

Olo on tukala kovan turvotuksen takia ja varsinkin käsiä särkee tämän takia. Kävelyllä olen yrittänyt käydä jotta painovoima hoitaisi hommansa. Viimeviikolla kävin myös synnärillä kun luulin lapsivettä tihkuvan, mutta eipä tuo testien mukaan sitä ollut. Ja tämähän harmitti hirveesti.

Tänään neuvola ja kaikki kunnossa. Painoa arvioitiin olevan n. 3,6kg vaavilla. Se tässä nyt jännittääkin kun viimeisestä alatiesynnytyksestä on yli 8 vuotta aikaa ja silloin esikoinen painoi 3,5kg.... Pikkuinen kammo on sen suhteen että saisi vauva jo syntyä. Muutenkin alkaa olemaan jo kärsimätön olo, joka on vain minulla ja lapsilla. Miehen mielestä tässä ei ole mitään hoppua eikä ymmärrä kärsimättömyyttäni. Ilmaisin että voin toki kaikki 16 kg jota olen tämän raskauteni aikana kerännyt lisäpainoa mielelläni siirtää hänelle ja kertoa, kuinka vaikea on ymmärtää toisen olevan kärsimätön...

Neuvolasta sain ensiviikolle ajan ja neuvolatätikin toivotteli ettei ensi viikolla enää nähtäisi. :) Sitä kyllä minäkin toivon.

Supistustuulia kaikille kanssa tuskailijoille!

orpk86+jättimasu 39+2
 
Sitten kun tapahtui, niin oikeasti tapahtui :) Elikkäs supistukset palasivat eilen ja meille syntyi eilen klo 21:32 poika. rv 41+1 ja painoa pikkumiehellä oli 4015g ja pituutta 52cm

Synnytys oli esikoisen kauhusynnytyksen jälkeen tosi hyvä kokemus :) Ei nyt helpoksi voi sanoa, mutta kuitenkin. Tähän on siis hyvä lopettaa mun osalta eli on kyllä meidänkin viimeinen lapsi

Kertoilen myöhemmin tarkemmin. Tsemppiä kaikille vielä odottaville!


Hjannah&Pallero 0,5vrk:heart:
 
Onnea nellu* ja Hjannah!! :flower:

MizzyMazzu: Mulle on puhuttu tuosta lapsiveden määrästä AFI-lukuna, joka on kuulemma vaan numero, ei siis tarkoita mitään tiettyä määrää. Jännä vaan että mulle sanottiin ylärajan olevan 20! Mulla siis rv35 tuo veden määrä oli 24, mikä kuulemma oli enemmän kuin pitäisi.. Nyt rv38 kontrollissa tuo luku oli 21. :)

( . ) Supistelee pari-kolme kertaa tunnissa ja että tekee kipeetä!! Mutta se joku terä noista kuitenkin puuttuu... :stick:
 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Paljon onnea nellu ja Hjannah pikkuisista nyyteistä! :flower:

MizzyMazzu mulla se lapsivesimäärä synnytystapa-arviossa rv 36 oli 14. Eli ihan normaali.

(.) Ei synny tämä meidän neiti tänäänkään. Voi, kun eilen illalla olin niin varma, että 10. päivä on hänen syntymäpäivänsä, mutta ei. Ei supistele sitten yhtään. Liikkeitä sain onneksi silloin aamusella kasaan. On vaan tosi vähäsiä ja heiveröisiä. Sais tulla jo sen takia pois, että ei tarvii koko ajan olla huolesta soikeena. Jospa sitä lähtis illalla kunnon kävelylenkille, kun mies on tullut kotiin. Tylsää, kun ei nyt uloskaan päästä, kun taaperoinen jostain on kehittänyt itselleen kuumeen.

Natte ja Tinja 39+2 vieläkin
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu

Yhteistyössä