Huhtikuun hurmurit 2016 *huhtikuussa* MEIDÄN KUUKAUSI!

Täällä pähkinäpuu toinen, en tältä valvomiselta enää pysy edes viikonpäivistä kärryillä :D meillä on auttanut perhepeti (nukahtelen kevyesti syötön aikana, nukahdan nopeammin syönnin päätyttyä), päiväraivoja kantoliina. Mutta jokainen päivä ja yö on erilainen, mikä rauhoittaa tänään ei välttämättä kelpaa huomenna. Voihan vauva :D onneks toinen on niin söpö ja ihana ja rakas, että tätä jaksaa.

Mulla auttoi epiduraali ponnistusvaiheessa, ja se laitettiin mulle n. tuntia ennen. Ponnistuttanut oli jo ennen epiä, ja se pakottava ponnistustarve kyllä sen myötä hävisi. Supistukset tuntui kuitenkin selvästi ja tunsin vauvan liikkuvan alaspäin kun ponnistin, joten en kokenut olevani liian "turta". Kätilö oli jälkeenpäin sitä mieltä, että epi loppuvaiheessa auttoi mua rentoutumaan tarpeeksi, että homma saatiin saatettua loppuun, eli epin jälkeen aukesin vikan sentin kaksi verrattain nopeasti ja jaksoin ponnistaa, vaikka synnytys oli siinä vaiheessa kestänyt jo 18 tuntia.
 
Pähkinäpuu tsemppiä vaan vauva-arkeen! Kaikki tuo on tuttua kyllä. Sehän tässä hassua onkin että kyllähän tää raskaus on tietyllä tavalla "helpompaa" kuin tuo pienen vauvan kanssa oleminen, mutta silti sitä odottaa malttamattomana :)
Eniten vauva-arjessa mua harmittaa uloslähtö. Kun ei voikaan vaan mennä ovesta ulos vaan lähtöön pitää aina tehdä miljoona valmistelua!!! No nyt kun tää on vielä masussa niin saako vielä teeveen vauvan lisäksi toivoa helppoa ja tyytyväistä vauvaa, vai meneekö jo överiks :D
Katjuska jep, tästä päivästä sunnuntaihin saakka olis mulle taas kaikki päivät oikein kelpoja. Ajattele, että ens viikolla meillä voi olla omat nuput jo sylissä! On se vaan uskomatonta!!!
Mun edellinen synnytys oli todella hyvä. Onneks löysin siihen liittyvät paperit ja otan ne nyt mukaan synnärille ja näytän kätilölle. Tässä lyhykäisyydessään silloinen tie onneen;
Saliin suoraan kun saavuttiin 6.45
7.41 pcb-puudutus
8.08 spinaali
9.45 tyttö!
Ponnistus 15 min
Istukka 10 min.
Vuoto 200g

Meni kyllä omasta kokemuksesta tossa kaikki nappiin, vaikka jänniä hetkiä siinä olikin ja mm. Napanuora kaulan ympäri ja avosuinen tarjonta. Mutta kipuja en muista tunteneeni ja ponnistuskin onnistui noilla tropeilla hyvin.

Kyllä jännittää että miten tällä kertaa... Siksi suurkiitos kaikille, jotka jaksatte kirjoitella synnytyskertomuksianne tänne!
 
Pähkinäpuu mulla epiduraali auttoi ainoastaan ponnistuskipuun. Mullehan yritettiin sitä laittaa kun olin 6cm auki mutta ei onnistunut, anestesialääkäri oli kiireinen ja pääsi takaisin vasta kun olin jo 9cm auki ja alkoi uudestaan laittamaan sitä letkua ja kun vihdoin se epiduraali saatiin paikoilleen niin olin 10cm auki ja piti alkaa jo ponnistamaan. Kätilö ohjeisti millon pitää ponnistaa ja millon ei. En tuntenu pienintäkään kipua. Meni niin myöhäseks se epiduraali että piti sitten odotella vähän aikaa että pystyi kävelemään synnytyssalista ulos.

Kiitos onnitteluista kaikille!
 
Joo olisi mukava saada sellainen helppo ja tyytyväinen vauva..noh, itkuisempaa ja huonounisempaa ei varmaan voi enää tulla mitä esikoiseni oli, joten luulen että yllätyn positiiviseti tällä kertaa :D
Vauvan kans on kyllä hidasta just tuo ulos lähtö. Tissiä,kakka vaipassa, vielä vähän tissiä, puklut joka paikassa... Muistan kun monesti mietin tossa kun 7v perhepäivähoitajana ollut tossa lasten teon välissä, että neljän isomman lapsen kans (1-4v) on kaikki niin paljo helpompaa ja nopeampaa mitä yhden vauvan kans :D
 
Niittys, voi vitsi, jo on ollut kokemus, musta kans tuntuu, et synnyttäjää ei kuunnella tarpeeksi, vaikka on toimituksen ns päähenkilö :(

SaNii, paljon onnea :love:

Painoarviossa käyty nyt 37+0 ja 3130g oli arvio eli ihan keskikäyrillä onneksi, ainakin vielä. Viikon päästä tsekataan uudestaan, ellei ole ulostautunut. Yö meni pyöriessä ja menkkajomoa edelleen, minkään tekeminen tosi inhottavaa, kun vauva painaa niin pahasti alakertaa, jo naamanpesu on tuskallista, kun pitää kumartua lavuaarin ylle.

Nyt olis hyvin ehtiny vetää tähän punttitreenin, mut olo on kyllä niin tukala, et taidan vaan laiskotella, on se päivä huomennakin, jos ipanapa menee vielä parempaan asentoon.

Synnytys on kieltämättä alkanut kammottaa ihan kunnolla, vaikka jo neljäs onkin. Mulla on vaan niin huonot kokemukset siitä, että sitä kivunlievitystä pihdataan niin kovasti, että pelottaa, et tälläkin kertaa jään sitä vaille. Tän neljännen kohdalla jo toivois, ettei turhaan tarviis kestää niitä infernaalisia tuskia, kun niitä kerran voidaan lievittää :rolleyes:
 
No onpa jännä kun kysyin eikö ole mitään mikä voisi auttaa ponnistuskipuun, niin hänen mukaansa ei mitään. :eek: Olinkin ajatellut tuon pudendaalipuudutteen auttavan tai epin edes vähän, mutta tosiaan sitten odoteltiin vaan sen vaikutuksen loppumista. Se oli ihan hurjan kipeää ja mietin sillon surullisena että tää on mun eka ja vika vauva, niin paljon sattuu. Nyt oon jo eri mieltä. :) Kätilöt lohdutteli että nyt tämä on raivannut tietä ja kudokset on ensi kerralla joustavammat.

Joudun käyttää rintakumia nyt niiden nännihaavojen takia tai toista en pysty edes käyttää kuin pumppaamiseen, toivon että pian paranee niin loppuu tää välineurheilu (vuokrasin sähköpumpun joka on kyllä ihan loistava). Toisesta pystyisin jo imettää ilman kumia mutta vauva ei suostu. :cautious: Se tykkää ilmeisesti kun se tötsä on niin iso, helposti löydettävä, osuu kitalakeen paremmin ja pysyy suussa. Mutta pääasia että saa maitoa, jospa kumista päästäis vähitellen.
 
Sadeyes hyvää syntymäpäivää :)

Ärsyttää, kun tuo keli on tommonen kakka, niin ei voi oikein ulkona olla ja sisällä on tylsää :D No pitää ruveta varmaan ruokaa tekemään niin ei oo tylsää.

Kävin tuossa kaupassa ostamassa jäätelöä, mutta en osannu päättää mitä makua otan, niin otin 3 eri pakettia :D

Mua kanssa rupee pikku hiljaa jännittää toi synnytys :s
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Onnittelut SaNii!

Omaa napaa: tänään 39+0, neuvolassa kaikki hyvin. Turvotus ja painonnousu asettuneet, sf-mitta edelleen 34 (viimeksi pomppasi ylös, nyt asettui takaisin keskikäyrälle), Hb itseasiassa noussut vähän ollen nyt 126 (raudan olen jo jättänyt pois), sä hyvät ja pää hyvin tiukasti lantiossa. Verenpaineet ihan hitusen normaalia ylempänä, tai lähinnä alapaine, mutta alle 90 kuitenkin, suhteellinen nousu pientä ja pissa puhdas. Seuraava käynti viikon päähän lasketulle ajalle ja silloin puhutaan sit käynnistysasioista. Toivottavasti nyt kuitenkin tulee itsestään ennen sitä. Mä oon jostain syystä vakuuttunut että mun synnytys alkaa vesien menolla. Saas nähdä..
Lantio kipeä, olo kuin jyrän alle jäänyt, yöllä heräilin 2h välein supistuksiin ja vessaan. Olo hyvin odottava ja aika alistunut. En uskalla toivoa enää mitään tän syntymän suhteen etten pety.
 
Niin ja ponnistusvaiheen kipuun voi auttaa tai olla auttamatta epi, spinaali ja pudendaali - minkään ei vaan voi taata auttavan, kenellekään. Ekaa tehdessä harva osaa ponnistaa epin tai spinaalin kanssa kun ei ole sitä ponnistuspakkoa antamassa suuntaa, eikä kaikki uudelleensynnyttäjätkään, mutta jos se onnistuu niin kaikin mokomin niin tehdään, usein vaan joudutaan odottamaan että puudutus alkaa hiipua ennenkuin oikea suunta ja voima löytyy. Pudendaali harvoin vie kaikkea kipua tai ponnistamisen tarvetta mutta joskus on niitäkin nähty. Useammin se vain lievittää sitä. Ja ensikertalaisen voi olla hitsin vaikea sanoa olisko ollut enemmän kipeä ilman pudendaalia, jos sen saa, kun ei oo mihin verrata - mut sen laittajissakin on niin paljon eroja että jonkun gynen pudendaalin jälkeen ei kävellä hetkeen ja joillakin ei tee yhtään mitään.:alien: Välilihaa voidaan puuduttaa kipua helpottamaan vaikkei sitä leikattaisikaan, mut se on sit vasta siinä ihan lopussa kun pää jo painaa.
 
Onnea Sanii!! :love:

Pähkinäpuu: Mulla ainakin kolmessa ekassa synnytyksessä epiduraali auttanut hyvin ja loppuun asti, ponnistaessa tuntunut supistukset vain paineen tunteena ja epi on menny pumpulla jatkuvana infuusiona :) Tässä synnytykessä ei sit auttanu mikään.. liekkö käynnistyksen syytä vai mitä..
Kuulostaa tutulta nuo vaivat edellisiä vauva-aikoja muistellen, nyt ei oo nännit menneet ollenkaan rikki kun aloin hyvissä ajoin heti synnytyksen jälkeen käyttää sitä lanoliinivoidetta (y) Muistakaapa te joilla vauvelit vielä masussa ni selvitte ilman rikkinäisiä nännejä :mad::D Joskuskun mulla oli niin rikki että iha verta vuoti niin ostin äidin ohjeistamana kaupasta sitä sitruunamehua mikä onsitruunan näköisessä purkissa, sitä raakana nänniin ja kirveli iha sikana (piti hyppiä ja pomppia kivusta) mutta se ns puhdisti haava, sitten pesu ja lanoliinivoidetta niin parani nopeasti! :LOL:

Täällä vauva onneksi laittaa nukkumaan aika lailla silloin ku mekin, heräilee parin tunnin välein syömään mutta saan kyllä onneksi hyvin nukuttua nuo väliajat ja meidän syönneissä menee se vartti ehkä, sitten röyhtäytys ja pää tyynyyn ja uni jatkuu siitä mihin jäi :D Välillä oon ottanu vauvaa viereenkin.
Paino ei ollut noussu kun 40g neljässä päivässä.. niin painoseuranta jatkuu, terkka meinas jo laittaa meidät päivystykseen kun paino ei kunnolla nouse ja mietti onko tää kellertävä, mutta minä olin eri mieltä.. tekka just tullu ja sille uutta tää kaikki ni varmaan vään häneltä epävarmuuta kun konsultoi koko ajan...
Mää sanoin suoraan että kun vauva on virkeä, heräilee ite syömään tiheään, välillä ottaa kunnon tankkausmaratoneja, pissaa ja kakkaa paljon, on välillä toista tuntia hereillä oikeen tiitteränä niin ei minun mielestä ole mitään huolta, paino nyt vaan nousee hitaanlaisesti liekkö pulauttelusta johtuen, mutta itellä ihan rauhallinen olo tän suhteen, kyllä sen huomaa jos vauva väsähtää:) Perustyytyväien vauveli vielä ainakin ollut, välillä ilmoja varmaan kun paljon piereskelee mut ei kyllä turhia huuda ja tissiin tarttuu ku sika limppuun :ROFLMAO:(y)
Mutta meillä ollut muut itkuisia varsinkin iltaisin... nyt ootan mitä tuleman pitää tän kohdalla.....

Ristiäispäiväki päätetty, pidetään helatorstaina.. kummeja pitäs alkaa miettimään seuraavaksi :) Ja nyt viikonloppuna olis esikoisen 7v synttärit, seukki viikonloppuna miehen mummon hautajaiset.. ohjelmaa näköjään riittää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Tänään käyty nyt sitten lääkärissä kun jäi supistus päälle. Lopputulos on että kanavaa jäljellä 2cm ja sormelle auki mestat eli en ihan turhaan ole kärsinyt.
Nyt sitten kuitenki huomattiin et lapsivettä on niukasti ja vauvan kasvu on pysähtynyt. :(
Kotiin pääsen vielä onneksi ja perjantaina uudestaan. Sain kipupiikin persuksiin että se supistus laukesi... Käyrällä ollessa supistuksia tuli mut ei piirtynyt kuitenkaan!
 
Onnea nyyttitervetullut <3 !

Kapusha:
Hyviä ja huonoja uutisia siis. Hyvä sen puoleen että supistukset ovat saaneet jotain aikaiseksi, koska väistämätön tosiasia varmaan että käynnistys on piakkoin edessä jos ei lapsivettä ole tarpeeksi ja vauva ei kasva..!

Melkein kyllä uskaltaa jo sanoa,että tää beibi ei ennen laskettua-aikaa synny :D alle 3h ois enää aikaa. :D Harjoitussupistuksia ollut tänään pitkin iltapäivää ja iltaa about 10min välein, mutta kivuttomia siis.
 
Onnea Nyyttitervetullut!!! Lisää vauvoja, jei!

Miten vähän lapsivettä oli Kapusha? Mulla oli viimeksi myös liian vähän vettä ja huomenna äippäpolille kontrolloivat sen. Mulla oli se määrä AFI 7 ja ymmärsin, että se on just ja just normaalin viitearvon alarajoilla? Pitäis olla kai näillä viikoilla jotain 6-20 tms. En ihan ole googlaillut tarpeeksi :rolleyes: Katsotaan mitä huomenna sanovat...

Mulla auttoi ponnistusvaiheen kipuun hyvin se pudendaali. Esikoisensa se ponnistusvaiheen repeämiskipu oli hirveää ja kuopuksessa sain sen pudendaalin ihan lopussa ja ponnistusvaihe oli aika kivuton. Ei tuntunut sitä välilihan/emättimen repeämiskipua ollenkaan. Pystyin vain keskittymään ponnistuksin pidättämiseen, ettei vauva tullut liian nopeasti. Ja yhtään ei revennyt ja ainuttakaan särkylääkettä en joutunut syömään synnytyksen jälkeen :)
 
Huomenta. Täällä jopa nukuttiin viime yönä,jee! 24-06 vaan kolmella vessareissulla ja nukahdin joka kerta samointein. :)

Tää liittyis 40+ kerhoon tänään. Ketäs meitä onkaan muita tässä kerhossa, anscu (41+),Sadeyes,Pippuri,Pumpuli,Nöösikkä? :D onneks ei tartte yksinään olla.
Neuvola klo 10 tänään. Onneks meil on neuvolassa ultralaite (sellainen vanhanaikainen,mut näkee kuitenkin että onko esim. lapsivettä tarpeeksi) ja terkka tekee sisätutkimuksen kans.. Viime viikon keskiviikkona oli vielä melko laiha lohtu; kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki..saa nähä onko edennyt.

Katjuska rv 40+0!!!
 
Täällä kans nukuttu nyt ksks edellistä yötä vaan 3-4 vessareissuherätyksillä. Tosin tuntuu että nukkumaanmennessä käyn kymmenen minssn välein ravaamassa vessassa kun tuntuu että halkean. Oikein pistää iltasin vihaksi kun on tätä turvotusta ja haluu siihen kitata vettä mutta se sitten tarkottaa entistä enemmän vessassa ravaamista!

Mulla alkaa olla pieniä ahdistuksen merkkejä siitä kun mitään ei tapahdu edelleenkään ja kun kaikilla muilla supistelut edesauttaa alakerran tilannetta. Murh. Kaikki pienetkin vihlaisut nostaa vähän pos ajattelua että EHKÄ siellä jotain voisi tapahtua joka viittais että tää itekseen lähtis parin viikon sisällä liikenteeseen, mutta mutta.. Mä meinaan nyt alan jo pelätä vauvan kasvavan loppuvaiheessa sit niin isoksi että siitäkin haluan keskustells ens viikon rv 39+1 neuvolassa. Onneks sielläkin kätilö-terkkari aikoo tehdä sisätutkimuksenn niin tietää vähän enemmän kaikesta. Mut joo pläh olo vaikka nautinkin kivuttomuudesta mutta alan ehkä pelätä sit sitä kertarysähdyskipua yhtäkkiä kun on tullakseen. Turhaan mä pähkäilen, pitäis vaaan antaa mielen olla kurissa.

pumskeli rv 38+1
 
Nöösikkä: Joo muuten tuntuu aika turhalle koko neuvolassa ravaaminen, kun on kotona verenpainemittari jne... En tiiä kuulostaako se vähn pervolle pyytää terkkaria sorkkimaan mun alapäätä vähän kovemmalla kädellä, mutta näin aion tehdä. :D
 
Mietin muuten sellaista tuosta mun lasketusta-ajasta, että mulla on aina ollut tosi säännöllinen kierto 28pv (27-29) ja sen mukaan mun laskettuaika olis ollut 13.4., mutta np-ultrassa laskettuaika muutettiin tuohon 7.4. vauvan koon perusteella. En tikuttanut ovulaatiota, mutta ilmeiseti se on ollut sit tosi aikaisin,paljon ennen kierron puoliväliä.. Vai oisko sattunut pienen pieni mittausvirhe ultratessa, ja vauva saanut vähän isommat mitat mitä oikeesti oli.. No toisaalta,ei haittaa, onpahan nopeammin yliaikainen tuon laskukaavan mukaan.. :D
 
Torstaihuomenta!

HURJASTI ONNEA kaikkille vauvan saaneille! Teitä oli jo niin monta, että en luettele nimiä, ettei vaan joku unohdu.

Meillä arki on alkanut rullaamaan ihan uskomattoman helposti. Toki Niilon lääkärikäynnit rytmittävät viikkoja, mutta noin muuten eletään ihan normaalia vauvaperheen elämää. Eilen käytiin bilirubiinikontrollissa ja ne olivat viimein laskeneet niin alas, ettei tarvits enää seurantaa. Eikä tarvi enää herättää 3t välein syömään, vaan saa syödä omassa tahdissaan. Niilolla oli eilen 10vrk:n ikäisenä painoa 2930g eli hienosti on ylittänyt syntymäpainonsa (+85g).

Niilolla on joka päivä kotona ollut aika samanlainen päivärytmi. Yön hän nukkuu klo 23-07(08), kahdesti syö välillä. Viimeyönä heräsi syömään klo 00.15 ja 04.30. Nukkui siis lähes neljän tunnin pätkän tuossa välillä ihan hiiskumatta minun kainalossa. Aamulla heräsi 7 aikoihin. Haluankin lähettää lämpimät halaukset teille, jotka joudutte valvomaan öisin! Minä keräsin himmeät univelat 6 pvän sairaalassaoloaikana ja nyt on ollut mahtavaa nukkua niitä pikkuhiljaa pois.

Päivällä Niilo syö n. 2,5-3t välein. Jaksaa olla valveilla ja seurustella jo reilusti yli tunninkin kerrallaan. On tosi tarkkaavainen ja "tiitterä" vauva, pää kääntyy heti, jos joku alkaa sivusta Niilolle puhua ja katselee tosi tarkasti ympäröivää maailmaa. Syli on maailman paras paikka ja sitä onkin paljon tarjolla, kun on nuita isompia sisaruksia ja aivan vauvaan höpsähtänyt äiti :love: Illalla Niilo syö hieman useammin ja on valvonut joka ilta klo 21-23, kunnes aletaan yöunille. Ei meillä kellään vauvalla ole ollut näin aikaisin tällaista selkeää rytmiä!

Niilo on tosi tyytyväinen tapaus ja on täällä kotona itkenyt nyt näiden 5 vrk:n aikana muistaakseni kolme kertaa, nekin itkut tyyntyneet parissa minuutissa. Meillä syödään sekä rintaa että Nan-korviketta. Niilolla on hyvä imuote, ja mulla pysynyt nännit ehjinä. Mutta jostain syystä pikkuinen ei koskaan syö rintaa tyhjäksi asti, vaan lopettaa, vaikka maitoa valuu vielä. Ensin imee 5-15min oikein hyvin ja sitten alkaa ähräämään ja venkslaamaan vaan rinnalla. On sitten kuitenkin nälkäinen, hamuaa ja vetäisee pullosta sen 40-60ml päälle. Tämän jälkeen on selvästi tyytyväinen. Muutamia syöttöjä on tosin menty ihan rinnallakin ilman korviketäydennystä. No, sinällään mulle on sama mistä poika maitonsa saa.

Minä ajattelin tänään lähteä ekalle vaunulenkille Niilon kanssa. Synnäriltä sanottiin, että ulkoilut voi aloittaa, kun vauva painaa 3kg, mutta en usko tuon puuttuvan n. 70g:n tekevän tähän asiaan niin paljoa. Puen lämpimästi ja laitan harson vaunujen eteen. Käydään tuossa 600m:n päässä kaupassa, varmaan ihan sopiva ensiulkoilu. Ja onhan Niilo jo turvakaukalossa matkannut autoon ja autosta sisälle, eli hieman saanut ulkoilmaa aiemminkin haistella ;)

Tsemppiä teille omaa synnytysvuoroa odottaville!! Etenkin teille, joilla laskettu aika on jo takanapäin!

Huhtihapsukkainen ja Niilo 11vrk
 
Onnee nyyttitervetullut <3 Jee lisää vauvoja tänne :)

Mulle on neuvolassa tehty vaan sillon rv36 lääkärissä sisätutkimus ja sillo rv 14, mutta eiköhän jotaki edistystä oo tapahtunu 4 vikkoon, kun joka päivä melkein koskee jonnekki ja supistaa ja on menkka jomoja :D

Mun kroppa on ilmeisesti päättäny, että kun 2 ihan hyvin nukuttua yötä on takana kolmatta ei tarvita. Viime yönä nukahdin kunnolla ehkä 02.30. Kyllä sitä ennen nukuin joo, mutta pätkissä ja tosi huonosti, Heräilin välillä tosi koviin menkka jomoihin, vauvan bileisiin ja koski jalkoihin....:confused:

Mulla on tämän hetkinen toive, että vauva syntyis ennen käynnistystä :D Sais syntyä vaikka ennen rv41 :D

Mä en osaa yhtään arvioida mun "oikeaa" LA:ta. Kun mulla pillereiden lopetettua kierto oli ekana sen 28-29 pvä ja sitten se veny ja veny ja joskus kierto kesti jopa 40 päivää :LOL: Et siellä RU:ssa se kätilö sano, että ois muutaman päivä eteenpäin LA eli joku 8.4, mutta ei sitten ruvennu sitä muuttamaan :)

Ihanaa kuulla sun vauva arjesta Huhtihapsukainen! :) Toivottavasti kohta voin itekki siitä tänne kirjotella :)
 
Onnea Nyyttitervetullut pikkuisesta!

Toinen yö nyt mennyt suuremmilta osin valvoessa Taas tunnin unien jälkeen heräsin kipeään supistukseen. Sitten niitä tuleekin 2-3 tunnin aikana ja noin tunnin välein. Eilisen päivänkin kipuili, muttei kivuliaita.

Mie olen hieman ymmälläni, koska viidettä kertaa "pappia kyydissä" ja ikinä ennen ei ole ollut tällaista ennen synnytystä. Välillä on kunnon supistuksen aikana tullut pelko kun on muistunut mieleen se hurja kipu mikä on tulossa ennen kuin vauva syntyy.

Onhan tässä vielä laskettuun aikaa, mutta onko ihan pakko ruuvailla alapäätä ja supistella näin kipiästi jos ei ole vielä valmis tulemaan? Voisiko pitkä aika edellisestä, 7,5 vuotta, kuronut väylän kunnolla umpeen niin nyt sitten availi kestää pidempään?
 

Yhteistyössä