Huhtikuun hurmurit 2016 *huhtikuussa* MEIDÄN KUUKAUSI!

Onnea nyyttitervetullut vauvasta! :love:

Myöhäiset synttärionnittelut sadeyesille!

Tsemppiä teille 40 ja 41 kerholaisille!
<3 Synnytys on jo tooooosi lähellä, vaikka tiedän ettei se tuossa vaiheessa siltä aina tunnukaan.

Vauva-arkeen kaikille jo synnyttäneille myös voimia toivottelen!

Meillä ei neuvolaterkkarit oo koskaan katsonut kohdunsuuta tämän kuluneen 9 vuoden aikana mitä mulla asiasta on kokemusta omasta kunnastani. Ei niitä ole siihen kyllä koulutettukaan. Oishan se mukava tietää, että saako nämä jatkuvat supistelut ja jomotukset edes jotain edistystä aikaseksi..

Viime viikonloppuna käytiin nuuskuttelemassa miehen serkun neljäviikkoista vauvaa ja eilen ystäväperheen 8pv ikäistä vauvaa :love:Kyllähän sitä ikävä nousee oman vauvan näkemistä kohtaan, kun näitä vauvoja on ympärillä melko paljon nyt (edellistenkin lisäksi). Aika tuntuu menevän toisaalta hitaasti ja toisaalta nopeasti.

Nyt alkaa olla kaikki oleellinen hankittuna ja tehtynä vauvan syntymää ajatellen :) Rintakumin voisin vielä käydä valmiiksi hankkimassa.

vaimo ja vaavi rv 37+3
 
Pikainen omanapailu..

Kotiuduin polilta. Maksa-arvot laskeneet ja lapsivettä (AFI 12) normaalisti (y):love: Ihanaa!

Käynnistyksestä puhuttiin ja nyt on aika varattu lasketulle ajalle (eli 2 viikon kuluttua to) polille ja jos paikat kypsyneet silloin käynnistetään näillä näkymin! !!

Tänää siis 38+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: norappi ja vaimo85
Neuvolakuulumisia 40+0. Verenpaineet edelleen ok, 73/110. Pissa puhdas, paino tippunut 900g! Mitä ihmettä? Tällä syömisellä ja herkuttelulla? Taidan jatkaa samalla linjalla :p. Vauvan pää todella alhaalla. Ei käyttänyt sanaa kiinnittynyt, mutta mitäpä tuon väliä....
Seuraava neuvola viikon päästä ja sairaalaan 41+5 jolloin käynnistyssuunnitelma.
Voi huoh!!!!
Jos joku nyt sanoo että verenpaineet nousevat yleensä lähestyvän synnytyksen myötä, niin plaah, annan kyllä pahaa silmää :D
Ihanalta kuulostaa tuo vauva-Niilo!!!! Saiskos tuommoisen sitten tilattua tännekin? :love:
Taas mennäsutkutellaan yksi päivä lisää raskauskalenteriin!
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Onnea Nyytti :love:

Anismo, mulla samat fiilikset, kun tietää, mitä on tulossa, niin alkaa kammottaa :rolleyes: Nyt on taas sellainen reipas fiilis, että joo, tästä vois lähteä synnyttämään koska vaan, mut iltaisin, kun menee nukkumaan ja on rättipoikki, niin toivoo aina, et please, ei tänä yönä. Mulla siis kaikki synnytykset alkaneet yöllä puolenyön jälkeen kipeillä supistuksilla, ja edenneet tooosi nopeesti.

Katjuska, nätti pikku pallukka sulla :)

Piti aloittaa aamu kunnon punttitreenillä, kun kolme päivää menny haahuillessa olon kanssa, on siis kolme päivää ollu sellainen olo, et tää tulee koska vain, mut tänään tuntuu, et hyvä jos juhannukseksi. No la vasta 3 vkon päästä, et ei oo mikään kiire, mut kivempi tietty, jos tulis aikaisemmin, niin ei olis niin paljoo ponnistamista. Onneksi se kasvu tässä loppuvaiheessa hieman taittuu, ja kun ei pysty herkutella, niin pitäis tulla inhimillisen kokoinen tulokas.

Jaa, jos sit suihkuun ja pesemään jääkaappia, ja jos vielä ehtis vähän kutoa ja aloittaa imetystyynyn, et kyllä tässä hommaa riittää ilman vauvaakin :LOL:

O ja 37+1
 
Lapsiveden määrä oli siis ilmeisesti vielä vähemmän kun 2vkoa sitten tehdyssä ultrassa jossa se AFI on ollu 6! Se hoitaja ei merkannut tohon äitiyskorttiin sitä mut siitä edellisestä se oli laskenut, sen verran ymmärsin :unsure: Kohta lähden neuvolassa käymään niin kysyn et näkyykö niiden tiedoissa se.
Ja tosiaan vauvan painoarvio oli sillon 2vko sitten 2785g ja eilen 2750g eli ois muka pienentynyt mistä kyllä lääkäri sanoi et varmaan mittausvirhe se. Kuitenkin vauvan paino pysynyt samana 2vkoa niin sitä sitten ens keskiviikkona kontrolliin ja huomenna käyrille...
Voi siis olla että jos kasvua ei edelleenkään oo ens vkolla havaittavissa niin käynnistävät.. :(
Nyt en oikeen uskalla tehdä mitään, kun ajattelen vaan ettei syntyisi vielä kun on niin pieni! Illalla taas supisteli ja aamustakin jomotteli ihan tarpeeksi.
Ensin ajattelin että tulis jo ja eilisen jälkeen ajattelen että kasva vielä pari viikkoa.

Synnytys alkoi kyl jännittää eilen ihan tosissaan... Kun ajettiin sairaalalle niin mul oli sellai "apua ei en halua ääää"-fiilis... Jääny niin kauheet traumat edellisestä, mut jospa tää tapaus tulis nopeemmin kun 36h:ssa? :unsure: Se käynnistys jännittää vielä ehkä enemän,mut eipähän tarvis arpoa et tuleeko supistuksia tarpeeksi nopeasti kun näillä lapsivesimäärillä tuskin tarvii odottaa mitään niagaraa ilmestyväksi vaikk akalvot meniskin rikki...

Nyt on vaan ihan omaa napaa, oon aika omissa maailmoissani kun huolettaa :unsure:
Tsempit kaikille huonojen unien kanssa, tiedän mitä se on.

Kapusha 37+2
 
Olipas jotenkin masentava neuvolakäynti. Sitä kun odottaa jotain simsalalabim-temppuja neuvolalta kerta on laskettuaika..(joo tiedän ettei sellaisia temppuja olekaan)
Täällä oli myös paino laskenut 400g viime käynnistä..uskomatonta! Viime raskaudessa on viimeisen viikon painonnousu +3500g..no silloin olikin raskausmyrkytys. Mut joo, kävin kyllä nyt ostamssa ison pussin karkkia, kerta on paino laskenut,ja illaksi makkaraperunat pitää saada! Verenpaine oli 119/78, ja hemppa 148!! OMG.. rautaa oon syönyt vaan mamavitskuissa. Sf mitta oli 34,5 (viimeks 34) Ja kohdunsuu huikeat 1,5cm auki..äääh! Ja reunaa vielä reippaasti jäljellä, että eipä oo tilanne edistynyt sitten viime viikon. Seuraava neuvolakäynti viikon päähän. Tää täti vielä lohdutteli lähtiessä,että JOSPA se 2vk sisällä tulis,ettei menis virallisesti yliaikaiseksi :poop:

Katjuska rv 40+0
 
Kapusha kuulostaa tylsältä ja ymmärrän hyvin, etttä stressaa! Oliko se kätilö/lääkäri vai kuka joka ultrasi?

Mulla oli viimeksi erikoistuva ja nyt kokeenenpi osastolääkäri. Mittausten välissä viikko ja 2 päivää, eikä meidänkään vauva ollut kasvanut! Mutta eivät olleet huolissaan siitä, vaan menee kuulemma normaalin mittausvirheen piikkiin? Napavirtaukset oli kunnossa ja vauva liikkuu hyvin, joten oli sitä mieltä, ettei kasvusta tarvitse huolestua. Toisaalta sitä lapsivettä oli nyt paljon enemmän. Ja kätilön mukaan vatsan päältä tuntee , että siellä on vettä.

Toivottavasti vettä olisi Kapusha enemmän kontrollissa ja vauvakin kasvanut Ja voihan olla, että nyt käynnistys ei olisi niin kivulias ja pitkä!
 
Voi Katjuska meitä :ROFLMAO:
Ehkä viikonlopun aikana??? Mä kun toivoin että olisin saanut tän viimeisen kohdalla nauttia vähän etukäteissynnytyksestä, mutta ehkä saankin nyt nauttia ekasta ylimenosta johtuvasta käynnistyksestä
 
Katjuska ihana maha :)

Täällä on tänään ollu maha tosi kuralla. Tai aamulla oli vähän löysänä ja toisen kerran kun kävin vessassa niin tuli ihan kunnon varpus parvi :ROFLMAO::ROFLMAO:

Muutenkin tuossa kaupassa käydessä tulin kauheen heikko olo ja semmonen outo olo :unsure: No jospa kun ruokaa saa niin olo paranisi :ROFLMAO:
 
Minä aamulla neuvolassa sanoin että pelottaa mennä synnyttämään kun ei mitään kokoarviota tehdä tässä lopussa, kun esikoista odottaessa kävin 2 kertaa koko/synnytystapa-arviossa (rv 36 ja 38) ja totesivat silloin että max.3,7kg vauva sieltä mahtuu tulemaan (esikoinen oli 3540g) niin jännä että nyt annetaan mennä lasketunajan yli vaikka miten paljon ilman että mitään hajua vauvan koosta.. Niin äsksen soittivat äitiyspolilta,että huomenna näytille klo 11. :D
 
Lääkäri oli joka ultrasi ja konsultoi vielä ylilääkäriäkin asiasta. Se AFI oli ollut 4,9 eli vettä on liian vähän. Äsken kattelin kun esikoisen ajalta ultrattu samoihin aikoihin ni se AFI on ollut 23!!
Vähän kyllä on pitkä aika siihen ensi keskiviikkoon mut äsken neuvolassa vauvan sydänäänet oli tosi hyvät niin se on tärkeintä.

Mulla oli siis vielä perusneuvolakin tänään... Painonmuutos 400g/vko ja nyt on kasassa komea potti 11,6kg. Toi on onneksi paljon,paljon vähemmän kun esikoisesta aikoinaan, mut ei tarvis enää nousta. Tosin mun on koko ajan nälkäkin...
Kaikki oli niinkuin pitääkin, SF-mitta 33,5 et se on kahdessa viikossa tullut 2cm ylöspäin, tosin vauva punki peppua esille kovasti et sekin vaikutti :(

Katjuska; mikään ei tossa kohtaa ärsytä niin paljon kun se "kahden viikon päästä vasta on yliaikainen"-sössötys ja siihen kun viel pistää päälle et huolettaa vauvan iso koko niin tatti on otsassa takuuvarmasti! Tsemppiä vaan, onneksi kuitenkin sulla paikat edes vähän kypsynyt, mulla ei viimeksi ollut tapahtunut yhtään mitään ennen käynnistystä! Kanavaa oli täydet ja kohdunsuu tiukasti kiiinni!
Voikun teidän vauvakin tajuaisi et mahan ulkopuolella olisi mukavampaa ;)
 
Pikapäivitys äp:lta.

Kohdunsuulla ei oo tapahtunut mitään kahdessa viikossa, joten lääkäri pyöritteli huolella, koska arveli ettei mua haittaa, jos alkaa tapahtuun, kun olen niin kaukana kotoa. Lapsivettä normaalisti (sama kuin edellisellä kerralla 12), napa- ja aivovaltimovirtaukset ok. Koko arvio 3300g (edellisten syntymäpainot 3380 ja 3370). Kontrolli ensi viikon perjantaina. Käynnistämisestä ei ollut mitään puhetta, koska olivat samoilla linjoilla minun kanssani siitä että vauvan voidessa hyvin ei kannata käynnistellä vaan odottaa että käynnistyy itsestään.

Onnea uusille vauvautuneille!

Epiduraalista: minä ainakin sen vaadin, tai jotain vastaavaa. Edellisissä siitä on ollut vain apua. Esikoisella vei kaikki kivut ja ponnistusvaihe vain 7min vaikken tuntenutkaan ponnistustarvetta, mutta kun teki kätilön ohjeiden mukaan niin hyvin hoitu. Siihen mennessä synnytys oli kestänyt 14h ja epin jälkeen meni vain 2h. Kuopuksella epi ei ehtinyt kuin rentouttaa lihakset ja saman tien oli kohdunsuu auki ja poika päätti tulla ulos seuraavalla supistuksella. Ponnistusvaihe siinäkin vain 7min, eikä epi ehtinyt viedä kipuja pois, joten käytännössä oli kivunlievityksetön synnytys, koska epi rupesi vaikuttamaan vasta sen jälkeen. Molemmissa kohdunsuu oli auki 4cm kun epi laitettiin. Minulla siis ainakin epi vaikuttaa vain nopeuttavasti, koska saan lihakset rennoiksi.

Toukka16 39+3
 
Onnea Nyyttitervetullut!

Hanzu käytin kans ihan oikeaa sitruunaan nänniin kun se oli auki, ja Bepanthenia tai Lanoliinia päälle.

Nyt alkaa olla jo rinnanpäät siinä kunnossa että voin syöttää molemmista ja sainkin tainnutettua yöllä pojan maidolla niin, että nukkui jopa kolme tunnin pätkissä yön. :D Tosin välissä oli hereillä kolme tuntia, vielä vähän hakusessa mikä on yö ja mikä päivä, toki, toinen vasta 9 vrk. Maitoa tulee kunnolla, ihan valuu välillä ja suihkuaa kun puristaa.

Terveydenhoitaja kävi tänään visiitillä. Kehui että on virkeä ja jäntevä poika. Tätä ei uskalla jättää sekunniksaan valvomatta esim. hoitopöydälle kun sinkoaa itseään niin voimalla, pääkin nousee ihan kunnolla.

Vaunulenkeillä ollaan mekin käyty ihan alusta asti, tosin pienillä kun itselläkin vähän voimat vielä vähissä. Tuo imetys kuluttaa tosi paljon, eilen olin unohtanu syödä tarpeeksi ja tuli ihan kauhean pelottava heikotus, joka onneksi meni ohi syömällä ruokaa ja mättämällä suklaata. Vuoto on mulla mukavan vähäistä ja muutenkin tuntuu, että oon fyysisesti palautunut tosi hyvin!

Pippuri mulla enteili löysä maha synnytystä, parin kolmen päivän ajan ennen sitä. Sehän on tosi yleinen ennakko-oire. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkukkanen
Onnea Sanii ja Nyyttitervetullut pikkuisista :)

Täällä tosiaan rv 40+1. Siivonnut ja rempassa autellut, mutta eipä pahemmin tuntemuksia. Alavatsalle koskenut hieman ja paineentunnetta on, vessassakin joutunut ramppaamaan molemmilla asioilla useasti. Vatsa oli löysälläkin, muttei kipeä. Oli pakko lukea kuuluisko oireisiin ja vatsan löysyys voi olla ennakko-oirettakin, monilla ollut. No, seuraillaan. Ja jännätään tuleeko lähtö ennen maanantaita...
Tytär kehui tänään kuinka luokassa jyllää vatsatauti ja oli lähtenyt 4 pois kesken koulupäivän. Sekin vaara siis on. Justiin pääsiäisenä lapset oksenteli, niin ei tarvisi enää tulla. Vähän kun jo terveenä olostakin ehditty nauttia talven 2kk ajan vallinneen pöpöaallon mentyä ohi.
 
Vähän kertomusta synnytyksestä nyt, kun tilanne on jo vähän rauhoittunut :) Synnytystä siis käynnisteltiin sunnuntaina ballonkin avulla. Se ei saanut mitään aikaan (avasi tietenkin kohdunsuuta sen 3cm), joten maanantaina pääsin jonottamisen jälkeen synnytyssaliin klo 15.30. Kalvot puhkaistiin ja sekään ei saanut aikaan mitään, joten noin tunnin kuluttua aloitettiin oksitosiinitippa. Siedettäviä supistuksia tuli, mutta ne eivät saaneet mitään aikaan. Tippa meni 6 tuntia, jonka jälkeen pidettiin parin tunnin tauko. Supistukset loppuivat lähes kokonaan. Noin klo 2.30 aloitettiin tippa uudelleen. Pikkuhiljaa supistukset kovenivat ja kanava alkoi hävitä hitaasti (3cm oli lähtötilanne). Ilokaasun voimin pärjäilin siihen saakka, että kanava hävisi ja sain epiduraalin klo 10.30. Vieläkään ei kauheasti alettu edistyä. Vasta kun kokenut kätilö kövi laittamassa pari jotain rentouttavaa suppoa noin klo 14 alkoi tapahtua. Viimeinen tunti oli täyttä tuskaa, sillä painatus oli ihan järkyttävää ja sattui ihan mielettömästi. Ponnistusvaihe kesti noin 20min ja klo 19.25 syntyi ihana pieni tyttäremme. Synnytyksen kestoksi on merkitty papereihin 39h 35min.

Tällä hetkellä olen itse kotiutunut synnyttäneiden osastolta, mutta vietän nyt aikani lasten osastolla, sillä vauvan verensokerit olivat matalat ja sokeritipassa ollaan. Arvot kuitenkin jo hyvin nousussa ja neiti voi muuten oikein mainiosti.

Kaikesta huolimatta synnytys oli kokemuksena todella hyvä ja positiivinen.
 
Täällä ilmoittautuu tälle aamulle yksi joka ei todellakaan ole viime yönäkään lähtenyt synnyttämään :ROFLMAO: Keskiverto menkkajomotukset ja vessareissut oli viime yönä. Mua jännittää se tän päiväinen äitiyspolikäynti,että mitä ne siellä tuumailee..

Katjuska rv 40+1
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Katjuska! Kiva saada kokoarvio tässä vaiheessa, luulis olevan jo aika lähellä totuutta! Mä nukuin superhyvin viime yön. Yks vessareissu, ei jomotuksia, ei supistuksia. Nyt aamulla lähden kostoks hulluille päiville :D
Sit ehkä lounasta ja herkkuja Fazerin kahvilassa ja jotain kivaa.
Nöösikkä 40+1
 
  • Tykkää
Reactions: SaNii ja Katjuska87
Tsemppiä Pippuri! !!

Ja samoin Katjuskalle polikäynnille (y) Toivotaan ettei vauva ole liikaa kasvanut!

Täällä ei mitään uutta. Eilisellä polikäynnille kohdunsuuntilannekin oli ennallaan, eli pehmeä ja ulkosuu sormille auki. Kätilön mukaan nyt kaikki temput käyttöön :LOL: Eilen harrasteltiin aikuisten kivaa ja tänään pitää siivota ja ehkä illalla saunaan. Pumppaus myös selvästi lisää supistuksia, joten sitäkin täytyy harrastaa ahkerasti.

Aiemmin rinnat ovat vuotaneet maitoa jo n. 20+ viikoilta ja nyt ei mitään.. Liekö tuo radi aiheuttanut nihkeämmän herumisen? Nyt takana 1 kokonainen päivä pumppausta ja saldona reilu 2 ml maitoa :ROFLMAO: En joka pumppauksella kyllö edea jaksanut yrittää söilöä maitoa, mutta silti! !! Onnetonta :confused:
 
Onnea synnyttäneille ja kotiutuneille, tsemppiä Pippurille!
Täällä monen päivän olojen ja kolotusten jälkeen hiljainen ja hyvä ilta ja yö takana. Pääsin viimein illalla saunaan ja herrajee miten auttoi kipeään lantioon. Lasta ei taida kiinnostaa syntyä tällä(kään) viikolla mutta mutsi jaksaa heti paremmin kun olo on kivuton ja levännyt :cool: suunnittelin vielä jopa uimahallireissua tälle päivälle.

Kevätkukkanen, pumppaatko pumpulla vai käsin? Mulla tuli ekana parina iltana lypsäen vajaa 1ml, sitten jo 2, sitten 5. Reilun viikon säännöllisten iltalypsyjen jälkeen oltiin kympissä ja nyt tulis jo enemmänkin mut yritän olla tiristämättä ihan tyhjiksi joka ilta.. Kyl se siitä, jaksat vaan jatkaa!
Rinnat on selvästi kipeytyneet ja reagoi ulkona takin alla vetoon :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kans tisseissä tuntuu ihan jäätävä kipu esim. suihkussa jos sattuu että suoraan suihku osuu tissiin.. :D Täällä ei lypsäminen aiheuta supistuksia, ja maitoa on jo pari litraa pakkasessa.. Turhaan taisin ostella hätävara korviketta pari purkkia..noilla omilla maidoilla jo vastasyntynyt pärjäis aika monta päivää..ja kaiken järjen mukaan nyt tissistäkin pitäis hyvin tulla synnytyksen jälkeen :D olikin puhetta että jos jostain syystä vauva tarviis lisämaitoa sairaalassa, niin mies hakee kotoa pakkasesta tuota mun omaa..asutaan 2km päässä sairaalasta.
 
En ikinä oo osannut lypsää käsin, mutta nyt saan vain siten tulemaan edes jotain.. Lypsän ensin pumpulla ja kuuntelen hyvää musiikkia (jotta heruminen alkaa) ja sitten kerään käsin lypsämällä tippoja ruiskuun :LOL: On tää aikamoista...

Mä en vaan jaksais odottaa vauvan syntymistä. Henkisesti taas jotenkin hirveän rankkaa. Ja la on todennäköisesti pielessä. Kahdessa varhaisultrassa la oli 30.4, mutta np ultassa 21.4. Uskon, että oikea la on jotain noiden kahden väliltä. Meillä on ollut varmat päivät käytössä :whistle: ja oletan (ovulaation, seksin ja raskaustestin perusteella ) että oikea la on n. 26.4. Eli sen perusteella pelkään ettei paikat ehdi kypsyä 21 päivään mennessä ja en saa käynnistystä :cry:
 

Yhteistyössä