imetätkö puolitoista vuotiasta

meidän tyttö 1,6 vuotta ja imetän neljä kerrtaa vuorokaudessa.onko muita jotka imettävät lasta joka jo puolitoista vuotta vanha??olen imettänyt kaksi vanhempaa lasta 2 vuotiaaksi melkein! vai olenko minä ainoa?
 
Imetän puolitoistavuotiasta. En halua vieroittaa, vaan odotan että luopuisi oma-alotteisesti. Imetys liittyy meillä nukahtamishetkiin, kerran päivällä, illalla ja yöllä jos herää. Nykyään heräilee kerran tai kahdesti aamuyön puolella.
En pidä ajatuksesta vieroittamisesta, ainakaan mitenkään huudattamalla.
 
Oletteko kuulleet että diabetesriski yli kaksinkertaistuu jos lasta imetetään yli yksivuotiaana? Veljenpoikaani imetettiin kaksivuotiaaksi ja viisivuotiaana puhkesi diabetes! Oli äidille aikamoinen shokki kun kuuli jälkikäteen pitkän imetyksen edesauttaneen taudin puhkeamista!
 
Harmi, en osaa kyllä perustella. Olimme esikoisen kanssa dipp-tutkimuksessa mukana ja sielläkin tuo tuli ilmi mutten tiedä että miksi. Korostettiin että pitkä täysimetys vähentää diabetesriskiä, mutta että yli yksivuotiaan imetyksen oli todettu lisäävän diabeteksen puhkeamisen todennäköisyyttä. Itse uskon tuon, kun se on kahden eri yliopistollisen sairaalan tutkijoiden suusta tullut ja ainakin veljenpojan tapauksessa vielä "osui" kohdallekin.



 
No eiköhän imetyksen hyödyt (ja ilo siitä) yli yksivuotiaallakin voita mennen tullen tuon diabetesriskin. En ole koskaan kuullutkaan tuosta. Todennäköisesti monet muut seikat vaikuttavat paljon paljon enemmän diebetekseen sairastumiseen. Onneksi (toivoakseni) useimmat taaperoimettäjät ovat asiastaan varmoja ja tietävät mitä tekevät eivätkä tuollaisesta säikähdä. Meillä poika vieroitettiin 1v3kk iässä töihin menoni vuoksi.
Iloisia alkutalven päiviä taaperoimettäjille! :flower:
 
ruutiruttunen
sitähän suositellaan maailman terveysjärjestön puolesta KAIKKIALLA MAAILMASSA. :) Diabetes ei välttämättä kyllä liity mitenkään imetykseen, mutta kiinnostava argumentti, täytynee ottaa lisää selkoa asiasta.
Eikä tämä sitäpaitsi ole pelkästään minun päätettävissä, sillä hommassa on toinenkin osapuoli, lapsi. Tämä on yhteistyötä parhaimmillaan! ;)
 
pitkä imetys auttaa ehkäisemään erilaisia allergioita.(toki niitä on myös lapsilla vaikka imettäisi) mutta lääkärit suosittelevat pitkää imettämistä jos perheen muilla lapsilla allergiota! ja myös tietysti on helppo välipala aina mukana,matkoilla,kylässä...... tietysti läheisyyttä voi anntaa monella tapaa lapselle,yksi tapa on imettäminen.joillekkin se sopii toisille ei!! meille se sopii oikein hyvin,tyttö 1,6 vuotta.
 
Äippä vaan
En tosiaankaan! Suoraan sanoen ihmettelen millä se edes olis mahdollista!? Mun poika ei pysy sekuntiakaa paikallaan ja varmasti puris hampaillaan tissistä palan pois :whistle:
Ja toiseksi noin iso ei tarvi äidin tissiä enää kun tuttipullostakin pitäs jo vierottaa. Läheisyyttä tarvivat vielä pitkään niinkuin edellä jo joku mainitsikin. Mua ainakin häiritsis jos noin iso muksu tulis hipelöitteen mun tissejä ja saatika jos osais ite pyytää tissiä... :eek:

Mut tää on mun mielipide eikä kenenkää tarvi tästä loukkaantua,en tarkoittanut tätä suoranaisesti kellekään vaan ilmaisin omat ajatukseni :wave:
 
Tiramisu
Huh! En imetä. Poika on vasta 1v. 2kk. ja iso kuin norsu. Semmostako alkaa tisseissä roikottamaan. Vastenmielinen ajatus. Lapset on erilaisia, niin heidän tarpeensakin. Multa ei onnistuis. Hienoa että jotku taaperot saa nautiskella noin pitkään. Ennenvanhaanhan äidit lähes poikkeuksetta imettivät vähintään 1,5 vuotiaaksi. Siksiköhän tuo diapeettes alkaa olla kansantauti(?) Kuka ties....
 
Kuten joku sanoikin, imetys on kahden kauppa ja vaikka vieroittaminen tapahtuu useimmiten äidin aloitteesta niin en kyllä lähtisi vieroittamaan lasta, jolla on syystä tai toisesta "takertumiskausi" meneillään.
Oma lapseni on 1v 1kk ja suunnittelin lopettelevani imetystä n. 1-vuotiaana, mutta lapselle alkoi tulla hampaita paljon siinä vaiheessa ja hän alkoi pyytää maitoa, mitä ei siihen asti ollut tehnyt. Minä ihan mielelläni siirrän vieroitusta eteenpäin, koska imetys tuntuu olevan lapselle juuri nyt kovin tärkeä juttu ja hän kaipaa maitoa monen monta kertaa päivässä. Saa minun puolestani olla vielä ihan niin pieni kuin haluaa olla. Yritän luottaa vaistoihini lapsen hoidossa, niin tässäkin asiassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 11:55 norppa75 kirjoitti:
No eiköhän imetyksen hyödyt (ja ilo siitä) yli yksivuotiaallakin voita mennen tullen tuon diabetesriskin. En ole koskaan kuullutkaan tuosta. Todennäköisesti monet muut seikat vaikuttavat paljon paljon enemmän diebetekseen sairastumiseen. Onneksi (toivoakseni) useimmat taaperoimettäjät ovat asiastaan varmoja ja tietävät mitä tekevät eivätkä tuollaisesta säikähdä. Meillä poika vieroitettiin 1v3kk iässä töihin menoni vuoksi.
Iloisia alkutalven päiviä taaperoimettäjille! :flower:
Hampaiden reikiintyminenkin lisääntyy kuulemma, kun taaperona imetetään. Äidinmaito on niin sokerista. Kuin mehua juottaisi. Kannattaa ainakin hampaat pestä hyvin aina ennen nukahtamista, eikä tissille nukuttaa.

Mun mielestä on siksikin väärin opettaa lapsi yösyöntiin, koska se saattaa johtaa isompanakin yösyöpöttelyyn ja näläntunteen häiriintymiseen. Kehitysmaissa tällä ei ole väliä, minkä vuoksi sitä siellä suositellaankin. Suomen oloissa kuitenkin on varaa huolestua ylipainosta ja elintasosairauksista.

Muistetaanhan, että ruokailutottumukset luodaan pienenä :wave:
 
aitikka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 14:50 rentunruusu harmaana kirjoitti:
ja millä perustelette että puolitoista vuotiaan imettämisestä on hyötyä? Läheisyyttä ehkä mutta sitäkin voi antaa/saada muilla tavoin


Meneppä imetystuki sivuille ja lue Kanadalaisen tutkijan juttu,sit tule uudestaan kertomaan mielipide.
Ihme satuilua että rintamaito muuttuu tiskivedeksi ynm.ei pidä paikkaansa,kanattaa ottaa asioista selvää eikä kuulo puheiden perusteella laukoa mielipiteitä.
Meillä imetetään vielä pitkään,nyt 1v napero.
 
mie
Tuota, tuota. Kyllä ne Imetystukilistankin mainitsemat tutkimukset on aivan yksipuolisia ja kyllä- valitettavasti, vain toinen totuus asioista. Toiset tutkimukset osoittavat toista.

Eli kannattaa sinunkin ottaa kaikki tutkimukset selville, ennen kuin tulet kertomaan pelkkiä Imetystukilistan mielipiteitä.

Ei se äidinmaito mihinkään tiskivedeksi muutu, mutta ei siitä kyllä juuri ravitsemuksellista hyötyä ole pidemmän päälle, kun kerran jo muutakin ruokaa saa.


Meneppä imetystuki sivuille ja lue Kanadalaisen tutkijan juttu,sit tule uudestaan kertomaan mielipide.
Ihme satuilua että rintamaito muuttuu tiskivedeksi ynm.ei pidä paikkaansa,kanattaa ottaa asioista selvää eikä kuulo puheiden perusteella laukoa mielipiteitä.
Meillä imetetään vielä pitkään,nyt 1v napero.
[/quote]
 
Bäbä
Minun ei tulisi mieleenikään imettää enää niin isoa lasta kuin puolitoistavuotias!Johan senikäinen puhuu,kävelee ja juoksee,käy potalla ja tuhatta muuta asiaa..Jotekin ajatuskin meidän pojan imettämisestä on ihan kummallinen ja irvokas://Imettäköön supermammat vaikka tosiaan viisivuotiaiksi,mutta mitään hyötyä siitä ei ole ainakaan lapselle.Jos äiti tykkää niin mikäs siinä,varmaa kauhean hauksa kun vieroittaa sellaista metrin pituista joka huutaa "tissiä" leikkipuistossa.Oksettavimpia on julkisesti imettävät isojen lasten äidit,se oikeasti voi pilata toisten esim. ruokailuhetken.
 
vieras333
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 11:55 norppa75 kirjoitti:
No eiköhän imetyksen hyödyt (ja ilo siitä) yli yksivuotiaallakin voita mennen tullen tuon diabetesriskin. En ole koskaan kuullutkaan tuosta. Todennäköisesti monet muut seikat vaikuttavat paljon paljon enemmän diebetekseen sairastumiseen. Onneksi (toivoakseni) useimmat taaperoimettäjät ovat asiastaan varmoja ja tietävät mitä tekevät eivätkä tuollaisesta säikähdä. Meillä poika vieroitettiin 1v3kk iässä töihin menoni vuoksi.
Iloisia alkutalven päiviä taaperoimettäjille! :flower:
Lopetin imettämisen kun neiti oli 8kk. Olisin ehkä jatkanut vielä muutaman kuukauden, mutta hyvä näinkin. Missään tapauksessa en olis imettänyt yli 1v. Jotenkin se vaan ei edes ajatuksena kuulosta hyvältä. Mutta vain minun mielipide! Ja hellyyttä annan lapselleni siitä huolimatta valtavasti.
Norppa75 kirjotuksessa mulla särähti tosi pahasti korvaan, kun kirjoitit että imetyksen hyödyt yli 1 vuotiailla voittavat mennen tullen diabetesriskin.. Et todella taida olla paljon diabeteksen kanssa tekemisessä? Itse työskentalen lapsien kanssa, jotka ovat juuri sairastuneet diabetekseen ja melkein uskaltaisin väittää, että yksikään heistä ei imettäisi päivääkään yli 1v, jos sillä olisi saanut riskin sairastua diabetekseen pienemmäksi.. Että, jos sellainen riski on niin kyllä se kuuluisi saattaa kaikkien äitien tietoon, jotta voisivat tosissaan miettiä haluavatko sen riskin ottaa. Minä en ottaisi. =)
 
\Hampaiden reikiintyminenkin lisääntyy kuulemma, kun taaperona imetetään. Äidinmaito on niin sokerista. Kuin mehua juottaisi. Kannattaa ainakin hampaat pestä hyvin aina ennen nukahtamista, eikä tissille nukuttaa.

Mun mielestä on siksikin väärin opettaa lapsi yösyöntiin, koska se saattaa johtaa isompanakin yösyöpöttelyyn ja näläntunteen häiriintymiseen. Kehitysmaissa tällä ei ole väliä, minkä vuoksi sitä siellä suositellaankin. Suomen oloissa kuitenkin on varaa huolestua ylipainosta ja elintasosairauksista.

Muistetaanhan, että ruokailutottumukset luodaan pienenä :wave:

[/quote]

Kuule, meneppä, ja ota asiasta selvää, nyt nimittäin puhut osittain potaskaa. Äidinmaidossa on laktoosia, joka ei ole läheskään yhtä paha hampaille, kuin sakkaroosi. Mutans streptokokki pystyy käyttämään hyväkseen kaikkea sokeria, mutta ensisijaisesti sakkaroosia. Mutans streptokokki pystyy käyttämään ravinnokseen kaikkea sokeria (myös esim. leivän hiilihydraatteja, hedelmien hedelmäsokeria, äidinmaidon laktoosia), mutta pääasiallinen ravinto on sakkaroosi (eli "tavallinen valkoinen sokeri") Sakkaroosista mutans muodostaa glukaaneja, jotka vahingoittavat hampaiden biofilmiä (=muodostuu syljestä ja bakteereista ensi vuosina, ja tämän biofilmin laadun määrää ensivuosien ruokailutottumukset). Äidinmaidon laktoosista bakteerit ei glukaaneja muodosta. JA glukaanit puolestaan ovat niitä, jotka tekee sen tiiviin plakin hampaiden pinnalle, joihin näiden bakteerien on helppo kiinnittyä.

Etsippä käsiisi Riikka Kämäräisen & Satu Alaluusuan artikkeli Suomen Hammaslääkärilehdessä 15/2005, julkaistu myös Suuhygienistilehdessä 2/2005.

pitkään ( 1,5v tai yli) imetetyillä lapsilla ei ole muita enempää hammaskariesta, mikäli 1)vältetään Streptokokki mutans -bakteeritartuntaa 2)hampaat harjataan kunnolla joka ilta 3)käytetään fluoripitoista hammastahnaa 4)vältetään makeita välipaloja
Imetys (siis myös pitkä imetys) edesauttaa hyvän purennan kehittymistä.

Siitä toki olen samaa mieltä, että hampaat harjataan hyvin, makeita välipaloja ei syöpötellä, käytetään xylitolia ja yöllä pääasiassa nukutaan. Huomioi kuitenkin, että tässäkin tutkimuksessa tuli ilmi, että ne makeat välipalat ja muu ruokavalio on ennen kaikkea se, mikä vaikuttaa.

Mutta että ärsyttää tuollaiset, jotka naama pokkana kaikkea väittävät, eikä ole mitään tietoa asiasta! Olkaa nyt ihmiset oikeasti viisaampia ja ottakaa asioista selvää! Ei sitä äidinmaitoa rinnoista muodostuisi, jos ei sillä olisi jotain merkitystä. Tuntuu, että nykyihminen on aika kaukana juuriltaan, kun ei tajua, että jonkun toisen nisäkkään keinotekoisesti käsitelty/valmistettu tuote olisi jotenkin parempaa kuin se, mikä on lapselle tarkoitettu.
 
yrttitarhurikatti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 15:29 vieras kirjoitti:
Haluaisin kuulla mihin perustuu väite diabetesriskin kasvamisesta?
Kyllähän tuo on jo tutkittua tietoa. Pitkän imetyksen katsotaan vähentävän riskiä sairastua ykköstyypin diabetekseen. Meidän tytöltä löytyi riskigeeni, ja olemme siis DIPPiläisiä. Jo ensimmäisellä käyntikerralla siellä kerrottiin että tutkimusten mukaan imetys saattaa suojata diabetestä vastaan. Samoin kun liiallinen lehmänmaidon käyttö voi taas altistaa taudin puhkeamiselle.

Itse imetin vain 1v 2viikkoa. Sillä uuden raskauden myötä jouduin lopettamaan imetyksen.
 

Yhteistyössä