~*~Joulukuun tonttuset 2013 marraskuussa ~*~



Menossa mukana:
Laskettuaika (LA) / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

Odottajia yhteensä: 108
Poikaoloja: 10
Tyttöoloja: 6
Kaksosia: 2

Poikalupauksia: 30
Tyttölupauksia: 16

23.11.2013
Kurina / 20v. / 1.lapsi / TYKS poikaolo poikalupaus

26.11.2013
VanamoBr / 33v. / 3. lapsi / JS tyttöolo poikalupaus

29.11.2013
jen_ni / 26v. / 3.lapsi / TYKS poikaolo tyttölupaus

30.11.2013
Miips/ 22v./ 1.lapsi/LA 30.11./ JS poikalupaus

1.12.2013
Eea / 26v. / 4. ja 5.lapsi / PKKS kaksoset
Leonella / 29v. / 1.lapsi / KOKS
Paiju / 38v. / 2.lapsi / Kät?

2.12.2013
Taskussa / 28v. / 1.lapsi / JS

3.12.2013
kozella / 30v. / 2.lapsi / NKL?

4.12.2013
Na-dene / 27v. / 1.lapsi / SAS tai TYKS poikaolo
Mamimamimami / 30v. / 3.lapsi / JS
Mandeila / ? / ? / ?
Nicola73 / 40v. / 2.lapsi (3.raskaus) / NKL poikaolo
Missy1985 / 27v. / 3.lapsi / NKL
Kuppi / 35v. / 1.lapsi / KOS
Noie/33v./3. lapsi/KOS poikalupaus


5.12.2013
Hyy2 / 26v. / 2.lapsi / TAYS tyttölupaus
Stormy / 26v. / 1.lapsi / OYS
thera / 27v. / 1.lapsi / PHKS
Ti / 27v. / 2.lapsi / K-PKS
tömpsis / 34v. / 2.lapsi / LS tyttölupaus
helena85 / 28v. / 2.lapsi / OYS tyttöolo poikalupaus
_jemasu_ / 24v. / 1.lapsi / SeKS poikalupaus
Minnie82 / 31v. / 1.lapsi / PKKS poikalupaus


6.12.2013
mileon / ? / ?/? tyttöolo poikalupaus
Myokine / 25v. / 1.lapsi / KOS
KuutioTasku / ? / 7.lapsi / OYS poikalupaus
Liise / 31v. / 1.lapsi / ? poikalupaus

7.12.2013
Mj. / 21v. / 1.lapsi / PHKS poikalupaus
Saru. / 24v. / 1.lapsi / LS
Tunafishu / 21v. / 1.lapsi / SeKS tyttölupaus

8.12.2013
Merve / 27v. / 2.lapsi / VKS poikalupaus
Nuu_Nuu / 25v. / 2 lapsi / ? poikaolo poikalupaus
hiisi -78 / 34v. / 1.lapsi / ? tyttöolo poikalupaus
Po / 26v. / 4.lapsi / ?

9.12.2013
Kaislanen / 27v. / 1.lapsi / PHKS
poikienäiti84 / 28v. / 3.lapsi / K-HKS tyttölupaus
saanu / 20v. / 1.lapsi / KOS tyttölupaus
Eviane/32v./1. lapsi//JS poikalupaus


10.12.2013
Skatta / 27v. / 2.lapsi / PHKS
Niandra / 29v. / 1.lapsi / ?
ÄiteeX / 30v. / 3.lapsi / TAYS
Tiksander / 31 v. / 1.lapsi / TYKS (SAS?)
Cherry87 / 25v. / 1.lapsi / K-HKS
Minniliini75/ 38v./ 3. lapsi/ OYS

11.12.2013
Onne / 32v. / 3.lapsi / ?
Jansu1982 / 31v. / 1.lapsi / TAYS

12.12.2013
satumyy / 22v. / 1.lapsi / K-SKS
Kootikko / 25v. / 1.lapsi / OYS
Equus / 27v. / 1.lapsi / ?
Suvi88 / 25v. / 1.lapsi / HCS, Marbella poikaolo tyttölupaus
christine-82 / 31v. / 3.lapsi / SeKS poikalupaus

13.12.2013
emunainen / 30v. / 3.lapsi / NKL
riikula' / 29v. / 1.lapsi / KYS
Pohjoistuuli / 35v. / 2. ja 3.lapsi / KOS kaksoset poika- ja tyttölupaus

14.12.2013
Aina_ / 22v. / 2.lapsi / TYKS tyttölupaus
-jensku / 27v. / 2.lapsi / KOS
Neyski / 20v. / 1.lapsi / TAYS poikaolo poikalupaus

15.12.2013
Annifrid / ? / 1.lapsi / KOS

16.12.2012
Kuume84 / 29v. / 3.lapsi / ?
Minsa / 28v. / 1. lapsi / KOS poikalupaus
Pia-84 / 29v. / 2.lapsi / KOS poikaolo tyttölupaus

17.12.2013
Rubia / 28v. / 3.lapsi / KOS
reikai / 28v. / 1.lapsi / ?

18.12.2013
Tafgu / 26v. / 3.lapsi / SeKs
Eltzu84 / ? / 2.lapsi / KYS
Raisa. / 35v. / 2.lapsi / KOS

19.12.2013
Lisconen / 27v. / 1.lapsi / EKKS poikalupaus
Martta Hanski / 27v. / 1.lapsi / SeKS

20.12.2013
Anazu / 30v. / 2.lapsi / TYKS
sabrll / 18v. / 1.lapsi / K-HKS

21.12.2013
Milla+ 2011 / 23v. / 2.lapsi / TYKS
Judie / 28v. / 3.lapsi / SeKS
Alexa / 40v. / 4.lapsi / KOS poikalupaus?
Di-mang / 26v. / 1. lapsi / K-SKS tyttölupaus
Katrin79 / 34v. / 2.lapsi / SeKS poikalupaus
Emmanen / 23v. / 2.lapsi / JS

22.12.2013
Nomppeli / ? / 2.lapsi / ?
NuNutin / 26v. / 3.lapsi / HYS

23.12.2013
Iikki/1.lapsi/26v/KOS tyttölupaus

24.12.2013
miranenn / 23v. / 1.lapsi / EKKS poikalupaus
Lakritsa / 22v. / 2.lapsi / PS
Kapsukka / ? / 1.lapsi/ JS
Haje / 28v. / 1.lapsi / KOS poikalupaus

25.12.2013
princesssa / 23v. / 1.lapsi / KAKSpoikalupaus
Chariot / 22v. / 2.lapsi / JS
HANNE70 / 42v. / 1.lapsi / TYKS poikalupaus
Myyttynen / 25v. / 1.lapsi / PKKS tyttöolo
Paivih / 23v. / 1.lapsi / KAKS poikalupaus
Vivie / 30 v. / 2.lapsi / ? poikalupaus

26.12.2013
jenninenn / 29v. / 1.lapsi / KOS?
Innu / 35v. / 2.lapsi / LS
MeMaMi / 27v. / 3.lapsi / K-PKS poikaolo poikalupaus
DiipaDaapa / 29v. / 1.lapsi / OYS tyttölupaus

27.12.2013
Santsukka88 / 25v. / 1.lapsi / SAS (TYKS)
Sandrastiina / 30v. / 2.lapsi / ? tyttölupaus?

28.12.2013
Linttu / 31v. / 3.lapsi / SAS (TYKS)
second_edition / ? / 2.lapsi / ?
Helena2013 / 28v. / 1.lapsi / ? tyttölupaus

29.12.2013
Barbamama35 / 38v. / 4.lapsi / TYKS
SnowFlakes / 28v. / 2.lapsi / TAYS

30.12.2013
Jeccika / 26v. / 3.lapsi / LPKS
Tiikeli / 30v. / 2.lapsi / TAYS tyttölupaus?
Pieta / 29v. / 2.lapsi / ? poikalupaus

31.12.2013
Anette24 / 24v. / 1.lapsi / K-KSK tyttöolo

5.1.2014
RiksuNa / 23v. / 2.lapsi / LKS poikaolo

14.1.2014
Judidi / 19v. / 2.lapsi / OYS tai OAS poikaolo



Menetyksen kohdanneet:
Minel83
Taru81
Elina31v
3kerta
Tattis
Ellia
annamay
tiiti89
ben&jerry's
Kengu83
NeitiT
Kettula
sunflower86
ralliruutu
Joliana
verppu
evaparadise
SaaraW :'(





:heart::flower: Syntyneet :flower::heart:

Syyselo / 6.11.2013 klo. 03.32 (34+5) / tyttö /2530g /45cm

Naurukohtaus /15.11.2013 klo 23.40 (37+1)/tyttö/3465g /48cm

Maikkis:)/18.11.2013 klo 4.47 (37+5)/tyttö/3620g/50 cm

Marrr/ 21.11.2013 klo 19.50 (36+4)/tyttö/3635g/50cm

Minnie82/29.11.2013/poika/2150g/43cm

Jeremias äiti/29.11.2013 klo. 9.00 (39+0) /tyttö/3440g/50cm





Lyhenteet:
VU = Varhaisultra, NP = Niskapoimu-ultra, RU = Rakenneultra, N = Neuvola, NL (Neuvolalääkäri), S = Sokerirasitus, UÄ = joku muu ultra

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
RAS = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus



Päivityspyynnöt punaisella tai muuten korostaen!


Aikaisemmat keskustelut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...et-2013-kevat/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2266305-joulukuun-tonttuset-2013-touko-ja-kesakuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2277379-joulukuun-tonttuset-2013-heinakuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2285393-joulukuun-tonttuset-2013-elokuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2293657-joulukuun-tonttuset-2013-syyskuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2300562-joulukuun-tonttuset-2013-lokakuussa/
[/QUOTE]
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos paivih! Täällä eka lomapäivä takana ja hyvää on tehnyt. Vaikea käsittää vielä ja kuukausi tulee varmasti tuntumaan pitkältä. Sain ma neuvolassa uusia ohjeita eli ensi viikolla pitäisi alkaa lypsämään maitoa pakkaseen raskausdiabeteksen takia jota minulla ei oikeastaan ole:) sitten maito otetaan mukaan laitokselle ja jos vauvan sokerit on alhaiset tämä maito auttaa. ..
Sf mitta oli 29 vk 34+4 eli ei taida suuri olla ja painoa tullut n.3 viikossa itselleni 300g...edelleen mietin pienen kokoa vaikka poli vasta oli ja asia tarkastettiin...

Huomenna 35 poks
 
hienoa että saatiin jatkaja päivittäjäksi ! :)
Mulla on kans semmonen tunne että ei tää ainakaan yli mene, vaan etuajassa tullee.. (niinku esikko ja tosikkoki) Välilä tuntuu että aika menee niin nopeasti ja välilä se matelee, mutta 35 etappia oottelen seuraavaksi :)
31+3 tänään :) ja huomena on jo marraskuu!
 
Paivih kiitos uudesta hienosta pinosta :) !

Minnie enpä ollut tullut ajatelleeksi että noinkin voisi tehdä. Aiotko koittaa? Ei kai voi tietää onko pumppaus sinulle helppoa vai ei ennen kuin kokeilee. Toisaalta kuulostaa hyvältä idealta kun monia ahdistaa jos joutuu antamaan toisten lisämaitoja alkuun ja saisi sähellykset sähellettyä ennen kuin pikkuinen tulee ja voihan ne maidot käyttää myöhemminkin jos ei silloin tarvi. Minä jouduin viimeksi runsaan maidontulon takia pumppaamaan ihan alkumetreiltä (tosin synnytyksen jälkeen siis), ja vaikka siinä olikin säätöä, niin se oli lähinnä mukava ja helpottava vaihtoehto imetyksen ohelle.

Oloista - tuleeko ennen vai jälkeen LA minulla ei ole mitään tuntemuksia asiasta. Jotenkin kaikki tuntuu mahdolliselta. Viimeksikin tuli erilainen olo vasta päivää ennen h-hetkeä, ainoastaan limaa oli tullut enemmän viikon verran. Tällä perusteella ei ole onneksi ihan vielä syntymässä. Olisi kiva ehtiä ostaa vaippoja ja löytää kaapeista kestovaipat ennen kuin pieni syntyy. Vaatteet on sentään jo järjestyksessä, melkein ainakin.

Paiju 35+4
 
Vieläkö sopii mukaan? Joulukuu lähestyy ja olisi kivaa alkaa pikku hiljaa jännittämään synnytystä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.
Kaikki on uutta ja outoa vaikka 3. lapsi tulossa. Edellisestä synnytyksestä on kuitenkin jo pian 12 vuotta.
Minniliini75, LA 10.12., 38v., 3. lapsi, OYS

34 viikkoa on siis täynnä ja ihanaa kun marraskuu vaihtuu. Tuntuu, että h-hetki ei ole enää kaukana. Tässä iässä raskausaika on tuntunut aika raskaalta vaikka kaikki on mennytkin hyvin. Lapsiveden määrää seuraillaan äitipolilla, mutta mitään syytä runsaalle määrälle ei ole löytynyt. Toivon kovasti, että ei löydykään ja kaikki olisi hyvin. Äitiysloma alkaa virallisesti ensi viikolla, mutta sairaslomalla olen ollut jonkin aikaa. Nyt pitäisi varmaankin pestä vauvanvaatteita ja laittaa paikkoja kuntoon. Vauvan tulo tuntuu vain aika epätodelliselta, vaikka kovasti se tuolla mahassa möyrii :). Kuinka paljon vauvat edes vaatteita tarvitsevat? En muista yhtään...
 
  • Tykkää
Reactions: paivih
Empä oo kuullu maidon lypsämisesta valmiksi, jos on RaDi. :O Mutta järkeen käyvä asia on kyllä. :D


Minusta tuntuu, että tämä aika on menny sairaan nopeeta. Eilen kun vaihtui vikkot, niin vasta oli numerot toisin päin. Että oli 8 viikkoa raskaana ja 32 viikkoo laskettuun. :D hui, nyt on jo isot numerot eka. :D Työttömänä vaikka tässä ollut kuukauden niin ei ole aika käynyt pitkäksi. 19.11 alkaa sitten virallisesti äitiysloma.

Meillä on asunto aika levällään. Tuleva vauva/tietokonehuone yhdistelmä on puuverstaana tällä hetkellä. Mies teki tosiaan sellaisen pöytätason tuonne meidän kylppäriin, jossa vauvaa voi hoitaa. Ja nyt minulla on vielä pieni seinähyllyprojekti. Jospa saisin valmiiksi tuon pian niin sais huoneen valmiiksi.


Kaikki tavarat on hankittu, paitsi vaipat. :D

Oi ja tottakai mukaan mahtuu. Tervetuloa. Minäpäs päivitän sinut mukaan :)
Paivih ja palleroinen 32+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Minniliini75
Hei kaikille odottajille!
Päätin vielä näin odotuksen viimehetkillä liittyä mukaan ketjuun. Olen nyt äitiyslomalla ja viikkoja kasassa 35+5. Laskettu aika siis 30.11. eli saattaa joulukuulle mennä hyvinkin kun ensimmäistä odotan. Olen kohta 22v opiskelija ja ensimmäinen tosiaan tulossa joten kaipaankin hieman vertaistukea kanssaodottajilta ja olen huomannut että täällä ketjussa saa kivasti jaettua asioita jotka mietityttää. Raskaus alkoi hieman yllätyksenä, mutta nyt odotamme mieheni kanssa innolla tulevaa pikkuista. Odotus mennyt muuten hyvin, mutta harjoitussupistuksia (jopa hieman kivuliaitakin) on ollut jo pitkään, mikä on ollut melko rasittavaa.

Neuvolalääkäreistä Oletteko saaneet jonkilaisia kokoarvioita tai onko lääkäreissä ultrattu? Itselläni kävi nimittäin niin, että lääkäri ei vaivannut edes käsikopelolla tunnustelemaan mahan päältä ja sen vuoksi uusi aika ensi viikolla eri lääkärille, joka mahdollisesti ultralla katsoo vielä kokoa. Lisäksi sf-mitta nousi jotenkin maagisesti yläkäyrälle ja oli 34cm ja tänään taas neuvolassa terkkari mittasi 32cm mikä olisi keskikäyrällä niin kuin aikasemminkin. Täällä vauva jo ilmeisesti lääkärin ja terkan mukaan laskeutunut ja kiinnittynyt vaikka viikkoja vielä laskettuun aikaan... noo aina tuntuu kaikkea uutta huolta tulevan, vaikka eiköhän kaikki ihan normaalisti ole :) Tuntuu vaan juuri että se on niin lääkärikohtaista kuinka tarkkaan viitsitään tutkia...

No mutta tälläisia ajatuksia itsellä ainakin. Olen kyllä lukenut aikaisemmin joulukuisten ketjua mutta täytyy nyt perehtyä lukemaan tarkemmin vielä miten teillä muilla menee:)

Miips ja pikkuR 35+5 (Niin ja poikalupaus ollaan saatu)
Miips/ 22v./ 1.lapsi/LA 30.11./ JS
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta paivih:lle! :)

Tervetuloa uusille! :) Kiva kun tulee vielä lisää kirjoittelijoita...

Äitiysloma alkaa virallisesti huomenna, mutta käytännössä sitä ollaan nyt jo, pojallakin oli eilen viimeinen päivä hoidossa. Ihme herkkis olen, oli niin haikeaa eilen "hyvästellä" pojan hoitotäti ja nyt melkein kaduttaa kun otin pojan pois hoidosta. Tiedän, että pojalle on näin parempi, mutta hoitopaikka oli niin ihana ja tiedän, ettei koskaan tulla enää pääsemään samalle hoitotädille uudestaan, nyyh. :'( Niin hyvin on poika viihtynyt tuolla hoidossa ja hänestä pidetty hyvää huolta. Hassua, kuinka töihin paluu reilu vuosi sitten oli niin vaikeaa ja surullista, kun piti laittaa esikoinen hoitoon. Nyt yhtä hankalaa taas näin päin. Ehkä tää mun tunteilu johtuu myös siitä, että nyt todella konkretisoituu tämä koko kuvio - nyt olemme kotona ja vauva saapuu pian... Taas on yksi ovi sulkeutunut ja uusi avautunut. Elämä on täynnä muutoksia. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti. :)

Mites onko kuinka moni ehtinyt täällä yhtään pohtia, kauanko aiotte olla vauvan kanssa kotona? Esikoisen kanssa olin 1,5 v kotona ja toivon, että tämän toisen kanssa pystyisin olemaan 2-3 vuotta. Jos se uusi kotihoidontuen muutos tulee pian voimaan, niin sitten kai ei pysty olla kauempaa kuin sen 2 v. Haaveena ois vielä joskus kolmas lapsonen, mutta ehkä vasta vähän myöhemmin... :)

Merve ja masupoju 34+4
 
Kyllä mä ainaki haluaisin olla sen parisen vuotta kotona olla, mutta en sitte tiiä miten taloudellisesti on mahdollista ku on asuntolainaa. :/ Mutta niin pitkään kuin mahdollista niin haluan olla kotona. :)
 
Kiitos uudesta pinosta paivih!

Ihan hurjaa, vartin päästä alkaa äitiysloma. Tuntuupa oudolta jäädä niin pitkäksi aikaa pois töistä! En osaa sanoa vielä kuinka kauan aion olla, luultavasti ainakin vuoden, tietysti vaikuttaa sekin jos kotihoidontuen muutos tulee voimaan. Kuten Merve sanoikin, yksi ovi nyt sulkeutui ja toinen ihan uusi ovi avautuu. Aika on tosiaan mennyt hirveän nopeasti eikä tässä oikeasti ole enää kauaa, kun vauva saapuu! Ihmeellistä.

Tervetuloa mukaan vielä kaikille uusille, hyvin mahtuu! :)

hiisi 34+4
 
Hei! Täältäkin ilmoittautuisi vielä loppumetreillä uusi odottaja mukaan. :) Huomenna alkaa äitiysloma virallisesti, mutta sairauslomalle jouduin jäämään n. vko sitten selkä- ja liitoskipujen vuoksi. Nuo liitoskivut ovat tehneet minusta melkein kokonaan likuntakyvyttömän. :( Tuntuu kuin joku olisi murjonut koko alapään hajalle. Kävellessä meinaa itku tulla kun sattuu niin kovasti ja nukkumisesta ei meinaa tulla mitään kun kääntyminen on niin vaivalloista. Onko kellään tietoa/kokemusta, että voiko noihin kipuihin mitenkään vaikuttaa tai niitä helpottaa ja paheneeko ne vaan loppua kohden. Kovasti harmittaa ja masentaa kun ei pääse liikkeelle, eikä saa tehtyä juuri mitään kotona ja vielä olisi kaikenlaista tekemättä ennen pikku-ukkelin syntymää. Onneksi melkein kaikki hankinnat on jo tehtynä.

Eviane +menninkäinen 34+3

Eviane/32v./1. lapsi/LA 9.12/JS poikalupaus
 
Kiitos uudesta pinosta!! Seuraava onkin sitten MEIDÄN OMA KUU!! Aika hurjaa!

Tervetuloa uusille!

Minniliini75: Myös mulla on hieman enemmän aikaa edellisestä synnytyksestä, kuusi vuotta. Esikoiset ovat jo 12-vuotiaita... eli kuuden vuoden sykleissä meillä näköjään lapsia saadaan!
Kaikki tuntuu olevan unohtunut myös minulla, mutta eiköhän asiat taas palaudu mieleen. Raskausaika on tuntunut paljon raskaammalta, ihan kirjaimellisesti. Oma vartalo ei vaan enää minun kohdallani ole yhtä "vetreä" kuin aiemmilla kerroilla. Pakko se on tunnustaa, että 40-v. on 40-v. EI 20-v. (vaikka toki näytän siltä :LOL:)!

Tänään oli se kokoarvioultra tuon radin takia. Kaikki oli hienosti! Painoarvioksi lääkäri sai 2208g (suhtaudun pienellä varauksella), virtaukset ok, kohdunsuu pehmeä, 3cm ja sormelle auki... jotain siis noi supparit aiheuttaneet!
Sain käyttöön nyt iltainsuliinin, aloitetaan pienellä annostuksella ja nostetaan tarvittaessa. Tällä kertaa diabeteshoitaja oli tosi ihana ja sanoi olevansa varma, että se minulle riittääkin. Ongelmahan mulla on ollut aamupaastot, muut arvot ihan priimaa.
Hoitaja lupaili, että jouluna olen vauvan kanssa kotona!! Insuliinillä olevan raskautta ei kuulemma päästetä yliajalle. Saa sitten nähdä miten käy...
Rintojen stimuloimista myös suositeltiin viikosta 38 lähtien, nousisi maito sitten nopeammin. Jos leikkaus tulee vaihtoehdoksi, silloin voi kuulemma ihan pumppailla sitä maitoa talteen.
Seuraava aika varattiin viikolle 37, silloin ilmeisesti mietitään mahdollista käynnistysajankohtaa, riippuu paljon vauvan painosta.

Ihanaa loppuviikkoa kaikille!

T: Alexa ja Olio 32+5
 
Eviane tsemppiä liitoskipuihin, ne on kyllä todella ikäviä. En tiedä auttaako niihin kovasti mikään, mutta tukivyötä voisi kokeilla jos sellainen ei ole vielä käytössä. Itse olin pari päivää ilman tukivyötä ja heti tuntui liitoskipuja eli itselläni tuosta on ainakin iso apu. Ja sitten kai lepoa vaan.. Tsemppiä viimeisille viikoille!
 
kuulostaa hassulta toi maidon pumppaaminen etukäteen, eihän se edes säily kauhean kauaa? Luovutettua maitoa taitaa olla tarjolla vain ihan keskosille, koska sitä on niin vähän, kyllä suurin osa ihan korviketta saa jos ei äidin maito riitä, ymmärtääkseni. Mutta jos Minnie on sellasen ohjeen saanut niin mikäs siinä, toivottavasti maidon pumppaus onnistuu :) Ei mulla tule maitoa - onneksi! - vielä :)

kiitos paivih uudesta pinosta! :) kohta pääsetkin päivittelemään syntyneitä ;) onko muilla tämä uusi ketju ihan kamalan hidas? vai onko se vaan mulla? vai koko kaksplus? tää sivu tunnu toimivan yhtään :(

Tervetuloa mukaan uudet
! Mistä noin mattimyöhäsiä löytyykään vielä? :D No, ehditään me vieläkin tutustumaan ja kirjottelemaan vaikka kuinka :)

Eviane: mulle neuvolan täti sanoi että venyttely auttaa liitoskipuihin... enkä meinannut uskoa koska se pelkkä ajatuskin on niin karmea, mutta joo, olen sitten varovaisesti venyttänyt haaroja auki kun kivut on oikein pahat ja sehän auttaa! :O Enpä olis uskonut! :D

Alexa: mitä tarkoitetaan rintojen stimuloinnilla?

hermot on vähän kireellä. eikä siihen auta yhtään se, että tää sivu on täysin jumissa! :headwall:

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 35+0
 
Viimeksi muokattu:
Minniliini tervetuloa! Tutun kuuloista hankintapohdintaa. Havaitsin itse juuri, että pikkuinen saattaisi tarvita myös jotain lämpimämpiä vaatteita kuin pelkät bodyt ja pöksyt. Taidan virkistää muistiani tuolla 'mitä vastasyntynyt tarvitsee'-listalla, ettei tule ihan isoja unohduksia ainakaan...napaakin piti putsata..ja Alexa kyllä ikä tuntuu, yleisesti vähän vaivalloisempaa moni asia, mutta mieli hyvä :) ja tsemppiä insuliinien kanssa, tuleehan sekin kokeiltua sitten.

Miips myös tervetuloa. Ei meilläkään neuvolassa ultrata. Olen luottanut siihen, että jos (varsin epävarma) sf-mitta näyttää jotain liian alakanttista tai yläkanttista niin sitten ultrataan - vaikkei siitäkään mitään varmoja vastauksia saa. Käsittääkseni moni muu asia vaikuttaa lopulta synnytyksen kulkuun paljon enemmän kuin koko. Ehkä helppo sanoa, kun meidän ensimmäinen oli maltilliset 3300g, voi olla että mietityttäisi enemmän jos olisi ollut isompi. Toisaalta kyllä kaverit on tuottaneet yli nelikiloisia ilman kummempia vaikeuksia.

Kotonaolosta: toiveissa olisi alustavasti olla kotona vuosi ja jatkaa sitten mahd. pitkään puolipäivätöissä, sopii minulle paremmin kuin olla kokonaan kotona tai kokonaan töissä, joten pitää yrittää sumplia työpaikan ja muiden hoitavien kanssa. tarhaan en haluaisi niin pienenä vielä laittaa kuitenkaan.

Eviane tervetuloa :) Kurjia nuo liitoskivut! Jalkojen lihasharjoitukset ja tukivyö tuntuu minulla auttavan vähän, mutta en ole kyllä noin kipeä, eli en tiedä onko sinulle mitään iloa. Hyvä ystäväni konttasi, ihan konkreettisesti, viimeiset viikot ennen synnytystä tuosta syystä. Toisaalta kun synnytys oli ohi hän oli samantien huippukunnossa, jos yhtään ilahduttaa.
 
Kait se pitää koittaa heruttaa sitä maitoa, kun näin ohjeistettiin. Mutta en usko , että saan sitä tulemaan. Muutoin en ajatuksesta hirveesti innostu.

Olen myös ajatellut olla kotona määrittelemättömän ajan. Työsoppari päättyy muutoinkin kesällä.

Onko teillä muilla selvästi aktiivisempia*liikkumis päiviä pienellä? Eilen harmittelin illalla kun pieni ei oikein enää liikkunut..toivottavasti asia muuttuu tänään...

35+1
 
Vieläkö mahtuu yksi mukaan? :) olen seurannut tätä pinoa alusta asti mutta nyt vasta sain aikaiseksi ängetä pinoon mukaan :)
Eli Naurukohtaus/27v/4.lapsi/NKL

En saa tummennetua mitään kun kirjoitan puhelimella, kuopus tuhosi meidän ainoan tietokoneen joten käyn netissä nykyään pelkällä puhelimella.

Eli olen vuosimallia 86 ja Espoossa asun miehen, koiran ja kolmen lapsen kanssa (tytöt 7 ja 5v sekä poika 2,5v). Nyt siis odotellaan neljättä ja viimeistä lasta saapuvaksi. Minulle tehdään sterilisaatio
sektion yhteydessä. Viikoja on nyt 35+1 ja LA 5.12, taisi olla sama kuin tömpsiksellä?
Eli synnärinä Naistenklinikka jossa kaikki lapseni syntyneet. Sairastan 1.tyypin diabetesta jonka vuoksi synnärinä tuo eikä Jorvi. Täällä olikin ollut paljon puhetta diabeteksesta ja vaikka mulla ei raskausajan diabetesta olekaan, voin toki kertoa kokemukseni "sokeri"vauvoista.
Eli esikoinen lähti spontaanilla vedenmenolla käyntiin 34+1 ja syntyi tuskallisen synnytyksen jälkeen kiireellisellä sektiolla 34+2 mitoilla 3750g ja 50cm :) toinen tyttöni syntyi suunnitellusti sektiolla rv 34+4 mielettömillä mitoilla 4160g ja 52cm!!!!, kuopukseni eli poika syntyikin sitten suht normaalisti, sektiolla hänkin rv 36+3 mitoilla 3440g ja 49cm.
Nyt olen käynyt kolmen viikon välein ultrassa ja viimeksi kaksi viikkoa sitten vauvan painoksi arvioitiin 2100g eli täysin normaali!!! Tämä on ensimmäinen kerta kun sekä sf-mitta että painoarvio ovat näin pitkälle menneet normaalikäyrillä. Ensi torstaina menen taas Naikkarille jossa otetaan ensimmäinen lapsivesinäyte ja jos se osoittaa vauvan keuhkojen olevan kypsät niin sektio mahdollisesti jo perjantaina eli 36+1. Kuopuksesta tehtiin samoilla viikoilla tuo punktio ja hänen keuhkonsa olivat kypsät joten saa nähdä miten nyt käy.
Nyt pitää lähettää esikoinen kouluun, piti kommentoida vielä vaikka mitä!!!
-Naurukohtaus ja Viimeinen 35+1-
 
Minnie82 olen myös huomannut että viimeisen viikon aikana liikkeet vähentyneet aikaisemmasta ja päivät vaihtelevat jonkin verran liikkumisen suhteen. Neuvolassa ei oltu kuitenkaan huolissaan, jos se kymmenen liikettä tunnissa täyttyy ja jos pikkuinen on kuitenkin aktiivinen johonkin aikaan päivästä. Huolettaa kyllä välillä itseäkin, koska meillä ainakin ollut todella vilkas tapaus koko raskauden aikana.. Toivottavasti pikkuisesi liikkuisi tänään vähän reippaammin ni ei tarvitse huolehtia :)

Liitoskivuista En vieläkään ole oikein varma siitä mitä ne ovat. Voivatko ne tuntua repäisyltä nivusissa? Tälläisia kipuja tulee usein esim. kun yöllä vaihtaa kylkeä.

Miips+pikkuR 35+6
 
Tervetuloa uudet :) Kiva, että saadaan taas lisää porukkaa pölisemään...

Liikkeistä - meidän juniori on ollut aika rauhallinen koko raskauden, tai näin kuvittelen. Ensimmäistä kun odottaa niin ei ole oikein vertailukohtia, mutta ehdotttomasti on niitä päiviä kun on enemmän meno päällä kun toisina.

Liitoskivuista - en myöskään ole ihan varma mitä ko. kivut ovat. En kyllä ole kovinkaan halukas myöskään oppimaan :LOL: Reisien lihakset ovat viime päivät olleet tosi kipeät ja nivuset jo useamman viikon, mutta kyllä niiden kanssa pärjää kun vaan muistaa aina etukäteen miettiä että miten esim. sieltä sängystä yrittää kammeta ylös. Liitoskipuja enemmän täällä häiritsee tuo turvotus. Jalat on niin turvoksissa että kohta niillä ei enää kävellä. Iho tuntuu siltä kun polvesta alaspäin olisi yhtä isoa mustelmaa kun se on niin tiukalle venytetty. Synnärin kommentti reippaaseen turvotukseen oli että "se on kyllä tosi ikävää...." niin kauan kun verenpaineet on ok ja protskuja ei ole pissassa niin ei haittaa. Ratkaisuja turvotuksen vähentämiseen ei oikein ollut tarjolla joten näillä mennään.

Kotonaolosta - en ole vielä päättänyt. Olen nyt ainakin ensin siihen vanhenpainrahakauden loppuun asti kotona, sitten täytyy kattoa miten mennään eteenpäin. Jos rahat riittävät ja oma pää ei ole hajonnut kotona olemiseen niin sitten jatkan kotona jos ei niin sitten en tiedä....niin pientä en tarhaan kyllä halua laittaa.

(.) käytiin synnärillä kokoarviossa tuon radin takia. Viimeksi viikolla 30 oltiin plus2 kasvukäyrällä ja hieman sen takia jännitti tuo ultra. Nyt kasvu oli tasaantunut ja lääkäri oli sitä mieltä että ei tarvitse ennen synnytystä katsoa. Olen kyllä tästä eri mieltä ja raavin rahat kasaan vaikka yksityiselle menoon mutta tarvitsen tietoa. Joo, ja tiedän että kokoarviot on mitä-sattuu mutta silti.....Meillä oli koko arvio nyt 2,7 kg ja viikkoja kasassa 35. Muutenkin käynti ei nyt mennyt kun strömsössä sillä itse sokeriarvojahan ei katsottu ollenkaan. Täytyy tänään soitella perään. Meille lääkäri muuten totesi että lapsivettä on niin paljon että ollaan ihan ylärajalla onko se enää normaalia. Tietäänkö kukaan mihin tämä vaikuttaa? Itse ymmärsin että ei vaikuta vauvaan mutta tekee vaan äidin olosta epämukavamman kun vatsa/kohtu on normaalia isompi. Runsas lapsiveden määrä taas kertoisi siitä että sokerit on heitellyt ja että istukka toimii hyvin?

Maikkis -joka siirtyy nyt kokeilemaan josko venyttely auttaisi noihin jalkoihin.......

ps. kiitos paivih uudesta pinosta :)
 
Viimeksi muokattu:
Maikkis: Minulla on paljon vettä vaikka ei radia olekaan todettu. Siksi olen käynyt äitipolilla kontrolleissa ja menen uudestaan n. viikolla 36. Lapsiveden runsas määrä aiheuttaa kuulemma myös painetta kohdunsuulle ja tekee kokoarvioinnista vaikeampaa. Sanottiin myös, että jos menee vedet niin täytyy lähteä ambulanssilla sairaalaan. Itseäni hirvittää, jos vauva kasvaa kovin isoksi. Suurempi huoli on tietysti se, jos lapsella ei ole kaikki kunnossa. Lapsiveden määrä saattaa kertoa siitäkin. Sinulla on kuitenkin selvä syy veden määrälle eli tuo radi.

Kotona olosta: Ajattelin olla kotona ainakin vuoden 2014. Sen jälkeen pitää katsoa miltä tuntuu ja millainen vauva on :). En ole kotiäitityyppiä, joten suunnittelin sen jälkeen osa-aikatyön tekemistä. Mutta kaikki riippuu tosiaan vauvastakin.

Liikkeistä: Itselläni on erittäin vilkas tapaus. Päivät ovat silti erilaisia ja välillä on rauhallisempia iltoja. Illat ovat aktiivista aikaa.
 
Kiitos uudesta pinosta ja tervetuloa uusille =)
Ens kuu onkin jo meidän kuu, vaikka taitaa niitä vauvoja alkaa tällä kuulla syntymään :heart:

Täällä kanssa turvotus lisääntynyt, nyt sitä on iltaisin myös jaloissa. Olen hieronut iltaisin jalkoihin kylmägeeliä, viilentää mukavasti.

Ens viikolla olisi se synnytystapa arvio, toivon että vauvelia myös ultrataan, jotenkin tuntuu että koko maha on täynnä vauvaa . Olis kiva saada jonkinlaista painoarviota ja tietty kiinnostaa mikä on kohdunsuun tilanne..
Oon tässä yrittänyt asennoitua että jos vanhan kaavan mukaan menee niin parin viikon päästähän se on jo syntynyt :O

Mukavaa viikonloppua kaikille !

syyselo ja kirppu 34+0
 
Syyselo - mä kanssa jotenkin tossa pari päivää sitten tajusin että eihän se vauva välttämätttä tule todellakaan laskettuna aikana tai sen jälkeen, sehän voi tosiaan tulla hieman ennenkin. Ja että tuohon vähän ennenkin ei enää ole kovin pitkä aika...HUI! Miksi kukaan ei ole laittanut meitin taloa valmiiksi vauvalle? ja miksi mä roikun täällä netissä.....:LOL:

Minniliini: kiitos tiedosta :) hieman ihmettelen miksi määrää ei enää sitten seurata vaan meidän osalta seurannat loppu tähän...mulla on vaan sellainen olo että yksi kontrolli on vielä käytävä. En tiedä miksi mutta on vaan sellainen olo.

Maikkis
 
Kiitos Päivih uudesta pinosta :) Ja tervetuloa uusille odottajille mukaan!

Maikkis ~ Joko on äitiyspäivärahapäätös tullut? Mulle ei edelleenkään, ajattelinkin ensiviikolla soitella sen perään... Oishan se jo ihan kiva tietää, että millä rahoilla sitä eletään muutamat seuraavat kuukaudet ;)

Poikienäiti84 ~ Mitä sinulle kuuluu? Täällä rauhallisin mielin odotellaan sitä sektiopäivää :) Arven kohta ei ole minulla oirinut mitenkään, ei kipuja kiinnikkeistä tms. Mutta tuossa sektiorven yläpuolella on ollut aina yksi kohta jossa ei ole tuntoa ja nyt tämä kohta on noussut jännästi ylöspäin. Eli ei hively siinä kohtaa tunnu ollenkaan. Kaippa tuo tunnotonkin kohta venyy. 13.11 on synnärillä lääkäri. Toivottavasti tuo sama joka oli viimeksikin.

Alexa ~ Luin jostain muustakin pinosta tuon, että maidon pumppaamisen voi aloittaa jo ennen synnytystä? En ole aikaisemmin kuullutkaan. Jos jollakin enemmän tietoa tästä olisi ihan mielenkiintoista tietää enemmän. Täällä odotellaan niitä ensimmäisiä maitotippoja, joita ei ole vielä näkynyt :O Poikien aikana ensimmäiset tipat tulivat jo rv28.

Kotonaolosta ~ Sen 9kk ollaan nyt varmasti ;) jonka jälkeen toivon, että saan tehdä la ja su töitä siihen asti, että pikkuinen täyttää sen 3v. Olisi unelmallinen tilanne. Tämä kun on meidän viimeinen lapsi, niin olisi ihana mahdollistaa hänelle kotihoito edes tuonne 3v asti - jos siis kotihoidontuella saa äiti olla niinkuin tähänkin asti. Muuten on mentävä töihin, miehen ei kannata kotihoidontuelle jäädä.

Minnie82 ~ Vauvalla on päiviä, jolloin liikkuu kuin durasel pupu ja päiviä jolloin on paljon hiljaisempaa. Sitä pysähtyy miettimään, että onko se vauva liikkunutkaan ollenkaan. Voimaa pikkuisella on jo hurjasti, välillä tuntuu pönkivän itseään oikein kunnolla ja alapäässä tuntuu, että pian lirahtaa pisut housuun :LOL:

Liitoskipuja ei täällä onneksi ole, enkä myöskään tiedä miltä ne tuntuu. Ylävatsa rintojen alta edelleen kuin mustelmilla. Vaikea kääntyä sängyssä, saati nousta sieltä kun ottaa niin kipeätä...

Tänään oli neuvola ja kaikki hyvin. Painoa tullut nyt yht.6kg. Hb laskenut 118 -> 112, vaikka rautaa syönkin normaaliin tapaan. Sf oli edelleen se sama 32.

Nyt pitää välillä nousta, selkään sattuu *AUTS* Oi autuutta kun vauva on sylissä ja nää kivut lähtee.
Mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti :)

-Judie 32+6 (huomenna poksutaan TAAS)
 

Yhteistyössä