JOULUNODOTTAJAT Marraskuu

pikaseltaan nla kuulumisia

rr:126/84,vähän alapaine koholla,mutta mulla nousee aina loppua kohen...
pisut ok
:heart: 150-160
liikkeet:++
hb:126
sf:32cm
paino:-100g/vko,katoin kotona sitte niin oon painanu saman verran vkolla 28 :eek: :eek: :eek: sano terkka että seurataan että kasvaa :snotty:
rt edelleen B) ja osittain kiinnittyny :heart:

kyseli terkka että oonko miten liikkunu...sanoin että pakolliset hommat kotona tehny ja virkannu ja kutonu sohvalla :whistle: lyllertäny minkä pystyny :whistle: eli ei pitäs liikuntakaan painoo puottaa :whistle: mut nyt meen taas jatkaan käsitöitä :ashamed: :D ja poikia kattoon :heart: :heart:
 
Nopeasta kotiin lähdöstä ollut puhetta... Juu en mäkään samana päivänä haluis lähteä, vaikka ensimmäinen lapsi ei olekaan tulossa... Onhan se kuitenkin sit mahdollisesti pelaamista ennen maidonnousua... Ja nyt sit mahdollisesti tällänen ku mä olin suunnitellut et olen siellä ihan rauhassa, lepäilen aina mahdollisuuden mukaan ja keräilen voimia et sitten kun kotiutuu niin jaksais sitten ainakin jonkin verran heti touhuilla esikoisen kanssa... No, jos on nopea kotiutuminen niin onneksi sit mies on heti isyyslomalla niin en sitten oo yksin kotona. Ja on sitten molempien vanhemmat ja sisaruksetkin lähellä jos sellaseks menee. :D

Tehyn lakostakin on puhetta ollut... Naurettiin miehen kanssa, et mitä ihmiset valittaa jostain Tehyn lakosta, kamalampaa se on et on insinöörit ja alkot lakossa... :headwall: :headwall: Siis viis kätilöistä sun muista, mut mitäpä sit jos muutamaan päivään ei pääse alkoon tai joku satama hanke viivästyy... Jotain järkeä pitäs olla siinäkin sit et millä asioilla ois oikeesti väliä, kun eikö tota alkon lakkoa puitu yötä myöten... :headwall: Hitto et ottaa päähän kun alkaa olla asiat tärkeysjärjestyksessä... :whistle: :headwall: Ja samoilla linjoilla ainakin osittain Henna-Neidin kanssa siinä, et ei se palkan nostaminen sitä kiirettä ja työn määrää vähennä... Toisaalta, joo, itekin hoitoalalla toivon et palkat nousis (tosin myös sit muille kuin hoitoalalla olevilla!) mutta myös lisää henkilökuntaa pitäs saada...

Maukkis: älä viiti tollasta maalailla. |O Okei, no mä olen kuitenkin melkeen kuun puolivälissä, et jospa mä sit ajallaan... :whistle: Mutta mä voisin kyllä ilomielin olla ensimmäisten joukossa kertomassa vauvauutisia... :ashamed: Mulla on ensi viikon pe koe, ja silloin pitää palauttaa viimeiset tehtävätkin viimeistään, niin sen jälkeen en ala enää varomaan niitä juttuja jotka supisteluja aiheuttaa... Voisin vaikka sitten sen kokeen jälkeen lähteä synnyttämään... :whistle: Harmittaa, kun ei esikoisenkaan kanssa juuri saa touhuttua, hyvä kun lattialle pääsee istumaan niin ei paljon ylety kurkottelemaan... Ei neiti enää mun kanssa suostu legoilla ees rakentelemaan kun en koskaan ylety ite ottamaan palikoita saati sitten liikuttelemaan eläimiä tai ukkeleita... :headwall: :LOL: :whistle:

menninkäinen: Meillä esikko ei oo muistaakseni ollu kertaakaan neuvolassa mukana. Alku ultrassa kun ei kenellekään oltu sillon vielä kerrottu niin otettiin sitten mukaan...

Hapiko: mun äitiysneuvolan terkkari/kätilö sanoi, että marraskuun puolesta välistä ei enää anneta lastenneuvolaan aikoja kuin alle 6kk ikäisille vauvoille, muiden normaalit tarkastukset jää väliin. Tämä siksi, että hän lähtee myös kiertämään sitten synnyttäneiden ja nopeasti kotiutuvien luona tekemässä niitä tarkastuksia ym. mitä normaalisti tehdään synnärillä... Äitiysneuvolan tilasta ei sanonut mitään...

pmmj kyseli painesta... Viimeks 34+1 mulla oli 120/64, korkeimmillaan ollut 121/74... Ihanaa kun ei enää ihan joka kerta meinaa taju lähteä kun nousee istumasta tai kyykystä... :whistle: Eiköhän ne paineet tosta sit taas synnytyksen jälkeen tipu... :headwall:

Misse: mäkään en käyttäisi vanhaa saatua patjaa... Tosin mä olen muutenkin melko kriittinen sen suhteen keneltä saatuja tavaroita/vaatteita käytän itellä tai lapsella... Mut meillä on esikoisen vanha patja tulevallakin, koska tiedän ettei se ole kastunut eikä mitään.. :)

Porschelle kiitos vinkistä. :D Taidan sitten vähän tälläytyä lauantaina kun ollaan neidin kanssa lähdössä ostoksille. ;) Jos laittais ihan piilarit ja vähän ripsaria... :D Se ois jo paaljon, viime aikoina ei paljon muuta oo tullut itseä "laitettua" kuin hiukset ja hampaat harjattu ja silmälaseista suurimman liat pyyhitty. :D

Kävin eilen Kelassa ja koulussa, ja voi vitsi et oli melko huono olo kun kotiin pääsin... :/ Söin siinä sitten ja nukuin, mut silti oli vetämätön ja ihmeellinen olo... Tänään onneks parempi, mut aion kuitenkin ottaa sen verran rauhallisemmin ettei nyt kovasti supistelemaan alkais. Eilinen kävely sai sellaisia suppareita aikaseks, et piti himmata vauhtia ihan hävettävän paljon. :ashamed: Ja täydessä bussissa ihmiset mulkoilee kun menen mahani kanssa ja kukaan ei tajua siirtyä senttiäkään niin kai siinä tönittyä tulee... :kieh:

Mutta nyt kahvin keittoon ja jos sitten vaikka imuroisi suurimmat lattialta.. :whistle:

Shamandalie ja Torsti 36+3 :heart:
 
miten teillä muilla...vieläkö pukkaa hikeä vai onko kylmä alkanu tulla???mua palellu nyt tämän vkon. :eek: ja unohin siittä nla:ssa kysyä...tuntunu että sais olla villapaita päällä sisälläki vaikka alakropassa lentosukat,norm sukat,pikkarit ja kalsarit ja mammahousut.ylhäällä liivit,t-paita ja pitkähihanen paita :whistle: yöllä kans tuntuu ettei tarkene ilman yösukkia,kalsareita ja pitkähihasta yöppäriä :snotty: mietin vaan että voisko liittyä tuohon paino hommaan :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulivili-80:
miten teillä muilla...vieläkö pukkaa hikeä vai onko kylmä alkanu tulla???mua palellu nyt tämän vkon. :eek: ja unohin siittä nla:ssa kysyä...tuntunu että sais olla villapaita päällä sisälläki vaikka alakropassa lentosukat,norm sukat,pikkarit ja kalsarit ja mammahousut.ylhäällä liivit,t-paita ja pitkähihanen paita :whistle: yöllä kans tuntuu ettei tarkene ilman yösukkia,kalsareita ja pitkähihasta yöppäriä :snotty: mietin vaan että voisko liittyä tuohon paino hommaan :/
Täällä edelleen ennemmin liian kuuma. :/ Peittona mulla on pussilakana ja fleecepeitto, hihaton pitkä yöpaita ja järjetön hiki. Tosin nukun ilman peittoa suurimman osan ajasta... Välillä pitää pohkeille peittoa laittaa, muuten kramppaa... Ja siks on sukatkin jalassa vaikka jalat hikoo, mut jos ei oo sukkia niin on sellasessa krampissa ettei tuu mitään... |O Isäntä on meillä tavallisesti kuumaverisempi, mut nyt tuo nukkuu täkki peittona ja peitto korvissa, hereillä ollessa on collegehousut ja villasukat ja pitkähihainen, ja mulla hädintuskin vaatteet päällä... :LOL:
 
Kiitos kaikille vastanneille patja vinkeistä. Taidan minäkin käydä ostamassa uuden patjan, kun puolitutulta patjan sain...En ollut vain ajatellutkaan koko asiaa, kunnes törmäsin yhteen keskusteluun netissä. Aina oppii uutta =)

Hulivili täällä pukkaa hikeä, palelua ei ole ollut.

Onko teillä muilla sormet pökkelöt, kipeät ja turvoksissa? Mulla ollut kipua sormissa parin viikon ajan. Sattuu kun koukistaa sormia, ovat välillä puuduksissa ja öisin yleensä pahimmat. Eilen illalla oli toinen käsi ihan turvoksissa kun vetäsin hesen jättiaterian illalla...nam. Jänskättää vähän huominen neuvola painon ja verenpaineen suhteen.... :kieh:

En minäkään haluaisi heti sairaalasta kotiutua. Ensikertalaisena sitä haluaisi levätä ensin rauhassa ja olla turvallisten käsien ulottuvissa.

Täällä varattu liput kesän Bon Jovin keikalle....Jee!!!!!!!!odottaa jo innolla =)

Misse81 33+6
 
Täällä yksi uneton ja räkätautinen ilmoittautuu... |O :snotty:

Patjasta ollut puhetta... Itse ostin vauvalle patjan just sen takia, ett esikon patja on kuitenkin lojunut muutaman vuoden kaapissa ja siihen on mahdollisesti mennyt pissaa ym. Mä olen kuullut siitä kätkytkuoleman riskistä, mutta en mä sen takia uutta patjaa ostanut. On se kiva, kun pikkuisella on oma patja. Ja aluksihan hän nukkuu tuossa äitiyspakkauksen laatikossa!

Onpa täällä korkeita verenpaineita. Kaikille jaksuja niitten kanssa. Muistakaa levätä...

Hoitajien irtisanoutuminen pelottaa mua hirveesti, koska jos kaikki ei menekään hyvin, niin mitä sitten? Tiedän, että lääkäritkin osaa homman hoitaa, mutta mulla on aina ollut hirmuinen luotto kätilöihin ja heidän ammattitaitoonsa.

Hulivili: Mun hikikohtaukset on flunssan myötä kanssa muuttunut vilutukseksi... :D

Porsche: se on totta, että kun tälläytyy, niin olo tuntuu tuhat kertaa hehkeemmältä. Mun täytyy myöntää, ett meikkaan joka kerta kun lähen kaupungille tai kauppaan tai jotain... On itselläkin sitten semmoinen hehkeä olo... :D

Menninkäinen: Mun tytö on ollut pari kertaa neuvolassa mukana ja ollut ihan innoissaan... Kun äiti onkin ollut se jota tutkitaan. =)

Oma (.): Täällä supistellut viime yönä ihan kivasti, nyt sellaisia kunnon menkkamaisia jomotuksia ja aamulla myös... Nyt ei taas mitään... Nukun niin huonosti. meidän ullakolla vipeltää hiiriä ja mä en saa nukuttua, kun kuuntelen niiten rapinaa... :kieh: Se on niin raivostuttavaa. Mies kävi illalla viritämässä pari loukkua, jos vaikka sais muutaman kiikkiin... No, onpa taas joka alkutalvinen riesa. Ärsyttää vaan, kun on ihan uus talo ja heti hiiret valtaa sen. Minkäs voi, kun asutaan metsän reunassa... Ja olipa meillä kerran rivitaloasunnossa sama ongelma... :kieh: Mä en vaan voi sietää hiiriä tai hämähäkkeja enkä muitakaan örkkejä. No, ensi keväänä on lautaverhoilun ja väliseinän välin verkotus edessä, jospa ongelmasta pääsisi sitten... Pikkuinen painaa niin alas, että mulla meinaa pienestä liikkeestä lirahtaa pissat housuun. Eilen oli niin vilkkaalla päällä, että mua ihan sattui tonne alas. Mulla kun tää pikkuinen on jo niin alhaalla, ett kylkiin ei tule mitää potkuja. Sivuille vaan ja sitten tonne alas viiltää noi nyrkiniskut ja pään porautuminen.

Piti kysyä viisaammalta, jos joku tietäis, ett nyt kun mul on paikat auki ja pehmentynyt ja vauva kiinnittinyt, niin onko mahdollista, että kun synnytys alkaa, niin se etenee nopeampaan tahtiin kuin jos paikat ois kiinni? Tämmöistä olen pienessä päässäni pohtinut enkä muistanut/tajunnut lääkärinlassa kysellä... Kiitos jo etukäteen.... =)

Kunhan ei nyt ihan vielä päättäisi tulla. Mulla on huomenna kampaaja ja sunnuntaina tytön synttärijuhlat. Olen luvannut hänen kanssa leipoa prinsessakakun kaikilla ihanilla koristeilla ja luulen, että jos sairaalaan tulee lähtö, niin mies ei varmaan siitä leipomisesta ja synttäreistä yksin ehjänä selviä... :LOL:

Riikkuli 36+4
 
Riikkuli: en oo yhtään sen viisaampi, mut mulla oli esikoista odottaessa viimeisessä neuvolalääkärissä vähän paikat auki ja pehmentyneet ja kohdunkaulakin oli vähän hävinnyt, ja synnytys kesti n. 5h. En sitten tiedä kauanko ois kestäny jos ei ois niin aikaisin alkanu paikat valmistautua... Ja mä elättelen toivoa, et nyt ens viikolla lääkärissä ois jo jotain pientä tapahtunut, sillä viimeksikään mulla ei kipeitä suppareita ollut vasta kuin samalla päivällä kun tyttö syntyi. Että ei ne kivuttomat aina kuitenkaan ihan hyödyttömiä ole... ;)
 
Kiitos Eemmaa vastauksesta. :)
Kattelen voicea ja tulee just Lauri Tähkän ja elonkerjuun biisi, on toi Lauri kyllä jotenkin aikas kivan näkönen... ;)

Täällä on jo moni lähössä synnyttään...mäkin oisin jo ihan valmis, ainoo vaan että nyt on kaikki pienetkin supparit ja vihlonnat alapäässä loppunu!!! :eek: Kai mä täälä viä ootan jouluaattonakin... Nivusiin kyllä sattuu niin paljon että...liitoskipuja lääkäri epäili. Joku niistä kysykin että onko normaalia jos sattuu nivusiin ja alavatsaan, mulla ainakin sattuu ja lääkäri tosiaan sano että liitoskipu voi säteillä nivusiin ja alavatsaan. Mulla tosin säteilee vaan oikeeseen nivuseen!

Meille on tänään tulossa yks siivousfirman pomo käymään...päätettiin miehen kanssa että nyt ainakin aluks muutamille kuukausille palkataan siivooja tekeen viikkosiivouksen, me molemmat vihataan siivoomista ja nyt kun mä oon ollu niin kipee etten pahemmin ole voinu siivota ja sitten kun vauva tulee niin on sitä muutakin tekemistä kun imuroida ym... Muutamaan firmaan soiteltiin ja nyt sitten tavataan parhaimmilta kuulostaneita ja mietitään että palkataanko joku vai ei.
 
Kiva kuulla... Mulla meinaan ei esikoisesta ollut kun paikat vaan pehmentynyt viikkoa ennen synnytystä. Ja silloin sanoi nlatäti, että varmana menee yliaikaiseksi. Tyttö päätti syntyä kuitenkin vkolla 38+5. Ajattelin vaan, kun on toinen kyseessä, ett jos kaikki avautuminen yms tapahtuu nopeampaan, kun on jo kypsät paikat... Osaanpa tässä valmistautua sitten, kun aika on oikea... Miehellä kestää kuitenkin tulla mua hakemaan yli puol tuntia tuolta töistä, jos lähtö tulee keskellä päivää... Sitten esikko vielä mammalaan yms... Niin ja kyllä ne kivuttomatkin supparit paikkoja kypsyttää... =)
 
Mulla kanssa käytetty pinnasänky ja patja siihen. En kyllä oo ostanu uutta ku oli ihan hyväkuntoinen se patja ja kuitenki ihan tutuilta ihmisiltä, petarin ostin uuden siihen päälle ja sillä aion pärjätä.

Tässä joku aika sit toivo kovasti et vois vauva jo syntyä, noh... työtaistelun myötä on mieli muuttunut. Nimittäin matkaa synnyttään tulee parin kilsan sijasta semmonen sata ja tosiaan 6 tunnin jälkeen laitetaan kotio. Tällaset ohjeet mä sain eilen neuvolasta. Perjantai aamupäivään saakka pääsee tohon likelle sen jälkeen joutuu muualle. Kyllä ottaa aivoon!! Kyllähän jotkut joutuu aina pitkien matkojen päähän synnyttämään, mutta itse on koko raskaus ajan ollu siinä uskossa et omalla paikkakunnalla saa synnyttää jne. niin kyllä se nyt tympäsee ihan täysillä jos joutuu ihan outoon paikkaan lähtemään. Nyt toivotaan, että pikkukaveri ei just viikonlopulla yhtäkkiä päätä syntyä ja et tuo työtaistelu selviää mahd. pian.

Mulla ei vieläkään oo ollu viimeistä lääkärineuvolaa. Liekö kerkiää ollenkaan olemaan ku ens viikolla sinne äpolille meno ja sit seuraavalle viikolle oli vaan neuvola. Vai onko ajateltu et äpoli käynti ajais sen lääkärikäynnin, en tiiä!! Kuitenki alkaa noita viikkoja olemaan jo aikas paljon!

Välillä sellanen olo et vois tehdä vaikka ja mitä mut taas sain vähän noottia neuvolasta et pitäis jo vähän jarruttella vaikka ite jaksais kun se vauva kuitenki on jo aikas iso ja sit kroppa alkaa reagoimaan eli mullakin tuo alpaine meinaa heti nousta. Ei kai se sit auta ku koittaa ottaa iisisti.

Sormet on välillä aika pökkelöt ja turvoksissa, varsinki aamulla. Mutta mulla ei mitään kipua oo ollu. Helpottaa päivän mittaan ja kun juo vettä urakalla.

Juu, eipä tässä kummempia! Lähtis odotteleen postia, päivän kohokohta :D

Snoukku



 
Tuosta patjasta haluan minäkin sanoa. Meillä siinä vauvankopassa 16 vuotta vanha vaahtomuovipatja, ollut sen jälkeen mitä ilmeisimmin 3:lla vauvalla, mutta pesin sen ja kuivasin hyvin, en vaihtanut uuteen koska en kokenut aiheelliseksi. Kiinnostaisi minuakin lukea tuo juttu vanhan patjan yhteydestä kätkytkuolemaan! Voisiko joku lähettää minulle tietoa, missä sellainen ollut! Tuntuu jotenkin niin uskomattomalta, miten esimerkiksi me äidit itse ollaan selvitty tähän päivään hengissä, kun nykyisin tuntuu olevan kaikessa kaikkea. Mietin kyllä itsekin kun koppaa laitoin, että olisiko aika uuden patjan, mut kun kukin vauva sitä käyttänyt ehkä 2-3kk, niin totesin että se on ihan hyvä vielä!

Masu täällä vieläkin tosi ylhäällä, sattuu kylkiluihin. Ja kuuma on! Ei merkkejä supistuksista. Taitaa mennä siis yliajalle...

Ootteko muut perehtyneet facebookiin? Minä sain eilen kutsun ystävältäni, enkä nyt osaa sitä käyttää...mikä sen ideana on...mitä ne lahjat on... :/

Mötkylä ja pikkuruinen poitsu 37+1
 
Valitusta: Mulla ilmestyi mun vanha kamu takaisin tänä aamuna eli VUOTO! Siis tosi kiva kun jo ajattelin ettei tarvitsisi sen takia enää näin lopussa hermoilla, se kun on pysynyt poissa nyt jo monta viikkoa. Voihan vee että raivostuttaa! Pikkuinenkin on sit sopivasti aika hiljainen näin aamupäivästä ja kaiketi muutenkin nuo liikkeet aina rauhoittuu loppua kohden? No joo, en toisaalta osaa olla kovin huolissaan koska tää vuoto on taas samanlaista kun aiemmin, tosin sitä tuli kyllä aika paljon aamulla mut nyt ei taas yhtään. Eikä satu mihinkään ja vauva kuitenkin tuntuu hieman kääntävän itseään... mut olisin voinut elää ilman tätä vuotoakin!! :(
Mulla on varmaan stressi tosta tehyn jutusta, että alkaa synnytys tosi etuajassa tai jotain! Sais kyllä kaveri vielä kasvaa masussa kun on vasta 33+6... Ja varsinkin tässä tehyn tilanteessa ei tosiaan kaipaisi etuajassa synnytstä kun ei tiedä mihin lähteä ja kuka hoitaa ja miten.. mä en edes tiedä meneekö neuvolatkin kiinni?? Pitäisi kai soittaa sinne ja kysyä - voi hel...tti sentään. Aaargh, millä tässä nyt pystyisi rauhoittumaan?? :/
Sorry, valitus ja oma napa mut vähän ahdistaa...
 
Hei joulukuiset!

Tänne ei edelleenkään kummempia, päivittäin muutamia kipeitä suppareita, ja kovettumisia ihan yhtenään. En jaksa uskoa, että tämä vauva joskus syntyisi, se tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta. Ens viikon pe on LA, ja varmasti yli mennään ihan kevyesti. Toisaalta yritän ajatella, että hän syntyy jahka hän on valmis, vaikka sitten vähän autettuna (=käynnistettynä ) . Vasta eilen haettiin kellarista sairaalakassi, vauvan kotiutumisvaatteet olenkin jo valinnut. Itsellä fyysinen huono olo jatkuu, aamuisin on todella karmea olo, päivän mittaan sitten vihloo milloin nivusia, milloin ylämahaa jne. *huokaus* Odottavan aika on pitkä.

- Asrai ja Tiitiäinen rv38+6 -
 
Patja juttua: Mä muistaakseni oon kans joskus jostain lukenut, ettei vanhaa patjaa sais käyttää. Mutta muistaakseni siinä sanottiin, että se vaahtomuovi kerää hiilidioksidia ajan myötä (jos en nyt ihan päin honkia muista) ja se saattaa aiheuttaa vauvalle jotain. No itellä on vanha patja. Ostin vaan uuden petarin ja kun siihen petarin ja patjan väliin kuitenkin tulee se muovitettu frotee niin...

Kaikilla tuntuu olevan tuskaa ja vaivaa. Mä taas jälleen kerran oon ihan päin vastaisella mielellä. Ei supista, ei kolota, ei sitten mitään. Just leivoin ja eilen olin koko päivän ostoksilla. Pitkästi jouduin autollakin ajaa, mutta kun ei supista niin ei supista. Sinänsä eihän mulla esikoiseltakaan tuntunut missään, silti synnytin 38+ viikoilla. Joten kaikkihan on mahdollista, mutta kun tämä vaan on niin helppoa.

Tosta Tehy-jutusta. En nyt jaksa kommentoida noihin palkka-juttuihin. Sitä kotiutusta vaan oon miettinyt. Periaatteessa voisin kyllä lähteä hetikin pois, mutta jos vauvalle kuitenkin tulee jotain. Esikoinen oli tosi keltainen aikanaan ja siitä kyllä panikoin. Silloin kyllä oli muutakin hankalaa toi imetys sun muut. Nyt ehkä saattaa enempi olla tajua asioista, silloin oli hyvä että ymmärsin vaipan vaihtaa kun kaikki oli niin ihmeellistä. Mutta on sekin toisaalta, että joutuu sen vauvan kanssa käydä vielä sairaalassa kuitenkin lääkärintarkastuksessa. Näin oon käsittänyt. Sitäkin oon miettinyt, miten ruuhkaista Seinäjoella on. Oon ymmärtänyt, että Vaasasta sinne tullaan. Joutuukohan siellä olla ku sillit suolassa ja osa käytävällä?

No ei mulla tosiaan mitään asiaa oo, kunhan kirjoittelin pitkästä aikaa.

Nobody 35+2



ruuhka
 
Nyt meidän vauva on perätilassa! Ihan kun mä olisin saanut näin
sen siunauksen sektiolle loppujenlopuksi. Mä olen senverran taikauskoinen ihminen! Mulla on ollu niin paha mieli ja huono omatunto koko sektiosta koko ajan että nyt mä ihan tärisen... onko tässä sitten ikäänkuin lupa sille ettei travii huonoa omaa tuntoa siitä kantaa??

Eli just kotiuduin neuvolasta missä kaksi tätiä totesi että näin on.
Mä olenkin ihmetelly miten potkut yhtäkkiä tuntuu alavatsalla, ja
ihan virtsarakkoa sattuu. Eilenkin illalla aattelin että onpas sillä vahvat kädet jos noin paljon käsillä heiluttaa. Pää on tossa rintalastan alla ihan selvästi mitä ollaan luultu pepuksi!

Painoa oli 70.5 kg + 535g vko. Paineet 121/58 ja sf 33cm.
Vauvan syke 132.

Nyt olen niin tärinässä että pakko mennä.. palataan myöhemmin
Porsche rv 37+
 
Mötkylä minähän tuosta patjahommasta aloin kyselemään kun satuin lukemaan jostain vauvapalstalta, olisko ollut suomi24 keskustelupalstalta että käytettyä patjaa ei kannata käyttää. En kuitenkaan löytänyt kunnon perusteluja tähän kätkytkuoleman yhteyteen. En ottanut tätä kovin tosissaan enemmän mä rupesin sit miettimään sitä hygienia asiaa. Kätkytkuoleman yhteys kuitenkin mainittiin muutamasa muussakin keskustelussa kun rupesin etsimään enemmän tietoa asista, tosin nämänkin eri keskustelupalstoilta.....Kokeile laittaa googleen hakusanaksi jos sitä kautta löytyy....
 
Mo!

Eilen kävin kampaajalla ja olihan se ihanaa. Suosittelen!

Misse, mulla on kans sormet tosi kipeet, varsinkin öisin. Herään siihen, kun ne on ihan koukussa ja vaikea saada suoraksi. Kylmällä vedellä kun huuhtelen, niin sit saan suoristettua. Päivän mittaan vertyy ja sit taas yöllä tulee kipeeks. Ä-polin lääkäri sanoi, että se kuuluu asiaan, ei siis oo reumaa...jota mä heti aattelin.

Snoowtiger, mä oon käyny ä-polilla ja viimeksi neuvolasta sanottiin, että pyydä lääkäriä siellä tekemään synnytystapa-arviointi. Siis mulla ei oo sitä kolmatta neuvolalääkäriä vaan ä-polin lääkäri korvas sen.

Kuuma on täälläkin ja miestä palelee...tasan ei mee onnenlahjat...

Oon tehnyt tota hassun hauskaa opinnäytetyötä ja tänäänpitäs lähtee viel atk-oppiin koululle. Jospa se kohta valmistuis...

Huomenna neuvolaan ja silleen!
 
Mua sapettaa toi Tehyn lakkojuttu niin paljon, että sauhu nousee päästä. Siitä on tehty ihan liian poliittinen kiista. En edes viitsi kirjoittaa mitä tekisin, jos joku hoitaja kehtaisi minulle päin naamaa puolustella, että minulla on oikeus irtisanoutua, vaikka se voi johtaa jonkun kuolemaan tai vammautumiseen. Mielestäni ovat väärällä alalla jos suojelutyönkin laiminlyönti on oman edun tavoittelussa ja rahanahneudessa sallittua. Muunlaisen lakkoilun tietysti ymmärrän. Eivätkös hoitajat vanno samanhenkisen valan kuin lääkäritkin?
Mieheni (lääkäri itsekkin) sai eilen sisäpiirin tietoa Turun synnärin tilanteesta. Ei kuulemma ole pahaa hätää. Uudelleen synnyttäneitä kotiutetaan nopeammin ja keskolassa on pienempi miehitys (kaikki kuitenkin toimii sielläkin).
Itsella supisteli ja jomotti eilen niin kipeästi ja tiheään, että luulin jo lähdön koittaneen. Yöllä onneksi helpotti. Neuvolassa epäili, että vauva ei viihdy masussa sovittuun sektiopäivään asti. Nyt pitää seurailla tilannetta aktiivisesti ja lähteä sairaalaan jos supistelu jatkuu pari tuntia enempi säännöllisenä.
 
Samaa mieltä hapikko tosta Tehyn lakkoilusta... Sauhu nousee korvista ku edes ajattelee koko asiaa. Ja eilen uutisia katelles kans meinas samalla itkukin tulla. Täs on muutenki herkillä ja synnytys jännittää, sit täytyy vielä jännitellä sitä et mihin sitä nyt sit oikeen suuntaa ku se lähtö tulee! Ja nyt ku mulla on vielä tää raskausmyrkytyksen epäily, ja täällä Vaasassa menee synnäri kiinni sit 20.pvä, niin otetaanko mua ees osastolle tarkkailuun jne.. Huomenna olis ä-polille aika heti aamusta. Katellaan.. Mut tosiaan, tuntuu kauheen avuttomalta ja pelottavalta, et hoitajat rahan ahneudessaan aiheuttaa riskejä jopa pienille keskosille JA kaikille muutenki apua tarvitseville. Mä en vaan jaksa ymmärtää koko jupakkaa!!! :kieh: :headwall:
 
Tervetuloa joukkoon Porche! Onpas meitä monta perätilavauvan kantajaa, synnytyksissäkin kun saattaa paljastua vielä lisää. Saitteko muut ohjeeksi, että jos synnytys käynnistyy vesien menolla, pitää soittaa ambulanssi ja pysyä makuullaan?

Minulla on supistukset loppuneet lähes täysin, yöllä pissahädässä voip vähän supistella, mutta ei enää säännöllisesti ja tunteja kerrallaan. Vauvakin nousi taas ylävatsaa painamaan, kun välillä oli jo pää navan kohdalla menossa, eli pylly synnytyskanavaa painamassa.

Tehystä vielä, en ymmärrä miksi jonkun ammattiryhmän tulisi elää kutsumuksellaan. Kyllä minuakin huolestuttaa luonnollisesti että miten vauvan käy jos hommat ovat aivan totaalisen sekaisin työtaistelun takia. Toivotaan että lakkoa ei tule, tai se ei ainakaan pitkity.

MM- ja Pikku-Rapu 37+6
 
Moi!

Meillä on kerran ollu esikko matkas neuvolas ja huomenna tulee toisen kerran, vähän oli hätää kärsimässä kun äitiltä otettiin verenpaine ja kun sydänääniä kuunneltiin, mut muuten meni hyvin.

Siis meneekö neuvolatkin kiinni :eek: ?
Meille kyllä annetttiin tytölle 2- vuotis neuvola aika loppukuusta.

Minä en ole kan syhtään innostunu tuosta 6 tunnin jälkeen kotia niinkuin jo aikasemminkin sanoin. Juuri sen takia että ei sitä välttämättä itse huomaa jos vauvalla onkin jotain vikaa niinkuin meillä kävi viimeks, tiedä miten olis käyny jos kotia olis silloin joutunu.
Mutta varmasti joillekin äiteille se on aivan loistava juttu kun saa kotia lähteä samantien.

Täällä hiki virtaa, eilen just ajattelin itekseni että on se kiva kun on ihan omat lämmitysjärjestelmät, kun muut palelee tuolla ulkona toppavarustuksissa niin minä hikoilen kuin pieni sika takki auki ja ilman käsineitä ja pipoa :LOL:

Huomenna neuvola, ehkä sieltä kuulee miten täällä Oulussa jatkossa hoituu mikäkin asia.
 
MM- mulle sanottiin että jos supistukset alkaa tai lapsivedet menee, soitto sairaalaan samantien että saa leikkaushenkilökunnan kokoon pikimmiten, ja ei muuta kun sairaalaan.
Siinä ei sitten enää ole aikaa odotella.

Mulla alkoi ensimmäinen synntys ihan menkkamaisilla suppareilla, selässä mitä en aikaisemmin ollut tuntenut raskauden aikana, ja limatulpan irtoomisella. Sairaalaan lähdin ooteltuani säännöllisiä suppareita koko päivän->yöllä ne tuli 10 min välein. Sairaalassa paikat 7cm auki.
Siitä seitsemän piiiitkää tuntia meni kunnes oli loput 3cm auennut, ja supistukset kärsin ilman mitään lievitystä. Ne oli pisimmät tunnit mun elämässä. Yhtä tuskaa. Ei ponnistamisen tarvetta, ponnistusvaihe kesti pitkään.
Toisen kanssa alkoi ihan samalla tavalla mutta en ootellu sekuntiakaan kotona säännöllisiä suppaeita vaan lähdettiin oitis sairaalaan.
Kohdunsuu auki 4cm-> synnytyssaliin ja epiduraali. Sen jälkeen nukuin noin kuusi tuntia kunnes kohdunsuu oli auki. Ponnistusvaihe yhtä tuskaa.
Mites sitten tää kolmas menee, ainakin tiedän tasan tarkkaan koska
on hetki lähteä sairaalaan, en todellakaan halua synnyttää HÄTÄ sektiolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hapikko:
Mieheni (lääkäri itsekkin) sai eilen sisäpiirin tietoa Turun synnärin tilanteesta. Ei kuulemma ole pahaa hätää. Uudelleen synnyttäneitä kotiutetaan nopeammin ja keskolassa on pienempi miehitys (kaikki kuitenkin toimii sielläkin).
Joo näin mullekin neuvolassa sanottiin, et synnytykset kyllä hoidetaan, et henkilökuntaa on vaikkakin vähemmän. Kotiutus on vaan sitten nopeampaa ja et toinen synnyttäneiden osasto menis kiinni... Ehkä siks ei niin paljon nyt huoleta mua tää homma...?...
 
Heissan!

Yritän pikaisesti saada jotain kirjoitettua. hirveessä flunssassa täällä! Ei yhtään kiva!
Tosta tehy hommasta.. Mua vaan oikeesti ärsyttää se että miksi vaatia heti hirveitä!! Ja se kiukuttaa että Ottakaa Kataisen pussista se palkankorotus ku se sitä lupaili!! ( näin kärjistetysti.. ) Mun mielestä hoitajien ammatti on kutsumusammatti ja varmasti ovat tienneet mihin ryhtyvät. Enkä tarkoita että "kutsumuksella" pitäisi elää! Ei sillä eteikö hoitajat ansaitsisi korotusta, tottakai ansaitsevat, mutta eikös hiljaa hyvä tule. Mutta niin ansaitaan me muutkin! Mun ammatissa tehdään 12-15 tuntisia työpäiviä ja todellakaan siinä ei kannata alkaa laskee tuntipalkkoja. Provikka palkka eikä ole pphjapalkkoja. Mutta pidän työstäni niin paljon että haluan tehdä sitä vaikka on raskasta ja on mun henkikulta vaarassa välillä ym.. Mun mielipide vaan on se että jos nyt kerta irtisanoudutaan ja jätetään ihmiset pulaan niin takaisin töihin ei tarvis sellaisia ottaa!! Mutta sanottaneen vielä tähän loppuun että minähän olenkin vain maallikko enkä ymmärrä kaikkea. Tämä mielipiteeni on minun ymmärrykseni nojalla ja sen puitteissa lauottu nyt tähän julkiseksi.

Ja nyt tulee pelkästään KUULOPUHETTA! Tänään kuulin että oyssissa olisi mainittu yhdelle äidille että oli sinun onni että lapsi päätti syntyä nyt eikä odottanut maanantain sektio aikaa koska oyssista aletaan siirtää synnyttäjiä kemiin!! Tästä en tiedä sit millä perusteella siirretään ja millä ei. Vai siirretäänkö ylipäätään..

Missekö kyseli sormista ja kivuista? Mullahan toi kipu on ollut jo monta viikkoa noissa nivelissä ton turvotuksen takia. Ja todellakin on jäykät nivelet!!

Ja tosta meikkaamisesta on pakko sanoa.. Ajattelin yks päivä ääneen että pitäis ostaa se ripsiväri ku tää on kuiva.. En eds ajatellut että joku minua kuuntelisi tai että edes puhuisin ääneen.. No tänään sit tyttö tuli kattoo mua kylppäriin ku kampasin tukkaa ja otti sen mun ripsasin käteen ja sanoi että onko tää äiti loppu. Vastasin että kylläpä se taitaa aika loppu olla.Siitä ei keskusteltu sen enempää vaan kun mentiin kauppaa ja käveltiin meikkiosaston ohi niin tyttö pysähty sinne. Ja alkoi kovaan ääneen puhua että ÄITIIIII, TÄÄLLÄ ON NIITÄ RIPSIVÄREJÄ JOITA SINÄ TARVIT!!! Just.. joita sinä tarvit?? miten niin?? :ashamed: kertookohan se jotain mun pirteästä olemuksetani näin hirveen flunssan ja masiksen kourissa kotinurkissa??

Mut nyt häätyy mennä!!

 
Heihei.

Hurja määrä tullu tekstiä sitte viime käynnin.. :whistle:

Lohduttavaa kuulla etten oo ainoo sekoomispistees oleva.. :D

Ja äitiliinin kans sama meininki et poliklinisenä synnytyksenä menis tää jos kaikki vaan menee ok.

Tehyn juttuun en sano mitää, ennen ku tuo 19. pvä on. Toivon parasta, pelkään pahinta.

Porsche: Täällä kans yx joka tällää. Tänäänki ihan lääkärinkäynnille pistin sellasen kevyen mutta koko naaman peittävän ( :kieh: ) pakkelin.. Vähä väriä kalpeaan ihoon ja tummat silmän aluset piiloon ja kiiltoo huuliin ja tukka kuosiin. Pirteempi mieli on heti. Ja ite kyl laitan joskus ihan kotonaki olles ripsaria tms.

Voi oli niin paljo vaik mitä kommailtavaa.. verenpaineet oli ihan hirveissä lukemissa muutamilla. Täällä ne on alhaisena pysyny, mikä on aika ihme. eilen neuvolassa 70/120.

Ja sitte omaa napaa- osioon eli olipas sitte lääkärikäynti tänään ja paikat oli pehmentyny, ulkosuu sormelle auki, sisäsuu kiinni. Vauva vielä ylhäällä ja pää alaspäin. Eli vähän on edistystä. Se mikä alkoi kauhistuttaa oli se että painoarvio oli nyt 3500g mikä on erittäin paljon sillä molemmat lapseni on ollu alle 3400 grammaisia ja syntyneet 39+4 ja 41+4 ja oma epäilys mitä oon toitottanu neuvolas ja muualla on siis pitänyt paikkansa, vauva on isompi ku aiemmat. Eikä tuossakaa muuten mitää hätää vielä mutta lantioni on kuvattu ja tutkittu ja siitä on todettu etten kovin isoa vauvaa pysty alateitse synnyttämään. Lääkäri katsoi ultralla ja kokeili käsikopelolla tuota kokoa ja lapsiveden määrää eikä vettäkää ollu kovin hirveitä määriä, riittävästi muttei niin paljoa että antais virheellisen kuvan vauvan koosta. Ja sit se tuumas et jos ei parissa viikossa synny niin hän pistäis mut laskettuna päivänä käynnistykseen.. Saan sitte lähetteen tuolta lääkäriltä jos eivät neuvolasta mua laita politarkastukseen ja tarkempaan kokoarvioon.

Kiva että kaikki on hyvin mutta kaikki ei todellakaan oon hyvin jos vauva on lähempänä neljää kiloa sillä sitte on mahdottomuus saada synnytettyä lasta normaalisti. Vähän laittoi kyl masentaan/pelottaan/jännittään.. :|

Noh mut tällast tänne, palailen paikalle myöhemmin.. :wave:

maukkis 37+5
 

Yhteistyössä