JOULUNODOTTAJAT Marraskuu

Onpas aikaa kun olen viimeksi oikein kirjoitellut tänne..joskus on tullut luettua pikaisetsi jotain mutta ei kunnolla.
Tuli tuossa kesällä/syksyllä suoritettua pika vauhtia koulu työn ohella valmiiksi jottei tarvitse jatkaa enää äippäloman jälkeen ja onnistihan se, joskin vaati hieman työtä mutta kannatti=)
Nyt olen ollut kotona ensin pari viikkoa sairaslomalla ja nyt ensi maanantaista lähtien alkaa ihan oikea äippäloma=)
Ennakoivien supistelujen takia tuli tuo sairasloma ja siitä että ne oli kypsyttänyt kohdunkaulaa.
Ennakoivat että vauva syntyy etuajassa, mutta jotenkin tuntuu että kun tuollainen on annettu "varotukseksi" niin menee yliaikaiseksi=)
Raskausviikkojahan on siis jo 34+2 ja viime ultrassa pari viikkoa sitten todettiin että vauva menee viikon etuajassa, eli alkuperäisen lasketun ajan mukaan mikä sitten vaihdettiin..mutta se nyt on viitteellinen joten eipäsiitä sitte enempää=)
Ultraan jouduttiin kun sf-mitta ei kasvanut kolmeen kertaan neuvolassa...mentiin ja lääkäri totesi syyn, vauva oli jo laskeutunut ja "lähtökuopissaan"(mitä se sitte tarkoittaneekaan) ja sisätutkimuksessa totesi että vauvan pää painaa hyvin jo alaspäin.
Nyt sf-mitta oli viimeksi hiukan noussut taas ja se oli 28cm(rv 33+2)

Yöt on täälläkin ikäviä:/
Lonkat kipeytyy kun ei voi nukkua kuin kyljillä..
aamusin onnistuu pieni selinmakuu tyynyjen avulla kun vatsa on tyhjä ja vauva rentona..tai luulen sen johtuvat noista syistä=)
Muttapianhan tämäkin on ohi ja alkaa erinlainen valvominen=)

Pelottaako teitä synnytys?
Mä en varmaan vieläkään tajua että mä oikeesti synnytän tän lapsen, koska en pelekää ollenkaan..mä iteasiassa odotan sitä!
Koskakohan herään todellisuuteen;) :LOL:
 
Neuvolassa käyty ja kaikki suht ok. Verenpaine vähän noussut, mutta se kai normaalia. Hb 152. Syke oli 150. Sf 31. Olikohan muuta...en muista. Nyt sitten alkaa olemaan viikon välein neuvolakäynnit.

Ei kyllä yhtään tunnu, että kohta pitäis synnyttää. Suurin itkun aihe mulla on, että miten pärjään ilman mun esikoistani sen sairaalassa oloajan. Mulla tulee ihan kauhea ikävä sitä :'( .

Mötkylä, niin mä tosiaan oon joskus mielestäni lukenut, että Vaasasta tullaan Seinäjoelle. Mutta toivotaan, että kaikki saa tarvitsemansa hoidon jne, ettei ihan kauhee ruuhka oo. Muistan esikoiseltakin, että oli vähän ahdasta ja tilan puutetta sairaalassa, joten miten nyt sitten. No murehtikoon joku muu tuota, mä en ainakaan käytävällä suostu synnyttämään ;) . Kotiin voin nopeastikin lähteä kyllä, mutta se että kaikki laitetaan nopeasti kotiin, ei oo kyllä oikein. Ilkassa tosiaan luki, että synnytykset Sjoella pystytään hoitamaan. Täydennystä otetaan muilta osastoilta. Toivoa toki sopii, että niillä on jotain tietoa synnyttämisestä...

Niin vauva meillä nukkuu pinnasängyssä meidän makkarissa. Eipä tuo esikoinenkaan vielä omassa huoneessaan nuku. Ei olla maltettu laittaa, kun toinen on niin pieni vielä. Josko sisarukset sitten yhdessä aikanaan siirtyy omaan huoneeseen, en tiedä, ei meillä mitään kiirettä oo. Esikoinen nukkui muutaman ekan yön meidän välissä. Ite olisin laittanut heti pinnikseen, mutta mies halus nukkua vauvan lähellä ja kattella yöllä kun se nukkui. Ei kuulemma voinut niin pientä yksin laittaa nukkumaan, meni meillä mies ihan sekaisin kun isäksi tuli. Istualtaan joudun kuitenkin alussa imettää, kun ei näiden rintojen kanssa pysty ihan pientä imettää makuultaan. Samalla tuon sitten omaan sänkyynsä nukuttaa. Ehkä... näin mä suunnittelen, mutta voipi olla että totuus on ihan jotain muuta. Ja tämä äiti menee siitä, mistä aita matalin.

Myrskynmerkki hieman mäkin oon miettinyt, miten näiden kahden pienen kanssa sitten arki sujuu. Mies kyllä herää esikoista rauhoittelemaan nytkin yöllä ja aamullakin nousee ylös keittämään puuroa ja syövät sen. Mä herään vasta, kun mies lähtee töihin. Mutta sitten mietin kuitenkin, miten poikki niistä yösyötöistä on. Mulla sitten oireilee pää (migreeniä), jos en nuku tarpeeksi. Olisko sitten tällä toisella kertaa jo enempi tottunut noihin yöheräilyihin jne, ettei oo niin iso shokki. Mä olin ainakin ihan järkyttynyt aikanaan niistä yösyöttöjen rankkuudesta. Oon kyllä aina ollut unikeko, johtunee siitä. Ei mulla enää piisais uni niin pitkästi, mitä ennen nukuin. Kaikkea sitä tulee mietittyä, että miten päiväunet saa sujumaan ja kaikki muut. Imettää kun pitää ja esikoinen samalla vaatii leikkimään. No pitänee jättää tää etukäteen panikointi kokonaan ja kattoa, miten asiat menee.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vetiver:
Schätzchen: mulla sf-mitta oli rv 36+5 33 cm ja lääkäri arvioi, että vauva olis vk 40 3,5 kg. Joillakin on kyllä aika hurjia lukuja, kun mustakin tuntuu että mun maha on ihan valtava, eikä silti ton isompi oo toi mitta.


Nukkumisjärjestelyistä sen verran, että meillä tulee olemaan pinnis sängyn vieressä, ja ä-pakkauksen laatikko aluks pinniksen sisällä. Sen sisällä vauva (heh heh).
Tollanen 3.5 kiloinen oliskin oikein mallikelpoinen :saint: . En aio siis huolestua "pienestä" mitasta. Kiitos Vetiver =) !

Nukkumisjärjestely
meillä tulee olemaan samanlainen kuin Vetiverillä. Mistä puheenollen pitikin kysyä, että miten te päällystitte laatikon? (siis ne jotka päällysti.) Liimallako kiinnititte kankaan vai ompelitteko sellaisen suojuksen? Jos ompelitte, niin millaisen? APUA KAIVATAAN... :attn:

Eilen muuten yhtäkkiä sängyssä nukkumaan mennessä kysyin mieheltä, että tajuaako hän, että n. 4 viikon sisällä meillä on IHKAOIKEA VAUVA :LOL: . Se tuntui itsestäkin jotenkin niin epätodelliselta. Siinä sitten naureskeltiin, miten oudolta se todella tuntuu, vaikka tässä nyt kuukausikaupalla on mahalle juteltu ja silitelty ja asiasta intoiltu :heart: .
 
neuvolassa käyty
paino +750, yhteensä tullut +13
turvotus+
sf 32
vauvan syke 150
rt
liikkeet++
rr 141/83. Mä sain ohjeeksi seurailla tota verenpainetta kotona. Tosin ei ollut mittareita lainattavissa, onneks saan yheltä kaverilta lainaksi. Mulla ollut alussa verenpaine tosi matala. Nyt itsellä oli sellanen olo että se saattais olla koholla, kun tota turvotusta ja "reumakipua" sormissa on ollut. On välillä näkynyt myös tähtiä, mut niitä harvemmin. Pissatulokset vielä saamatta, soittavat jos niissä jotain häikkää. Jännä miten eri ohjeistuksia tullut tosta verenpaineesta. Mulle sanoi th-opiskelija että yläpaine sais nousta lähtöpaineesta max 30 ja alapaineesta max 15
Et sen jälkeen sitä pitäis seurailla enemmän....

Supistuksista piti vielä sanoa, että nyt tiedän millanen on kipeä supistus. viime yönä nousin sängystä ylös ja samantien alkoi koskea vatsaan ihan kamalasti, pääsin just ja just kävelemään vessaan. Meinas jalat ihan lähteä alta, kipu säteili koko vatsaan ja nivusiin. Vessassa alkoikin vatsa toimia sitten ihan urakalla....olin jo ihan varma että tänään lähdetään synnyttämään, mut sitten kipu lakkasi. Menin sänkyyn ja vähän jomotteli mut kipu hävis. Ja tänään ei oo ollut mitään.

Tässä nyt kirjoiteltu vain omasta navasta, mutta kommentoidaan muiden juttuja myöhemmin. Ainii sitä piti vielä sanoa, ettei ollut hirveen kiva käydä terveysasemalla kun ovessa luki että aikoja lääkärille tai terveydenhoitajille ei voida antaa mahdollisten irtisanomisten vuoksi. Ja terkka sanoi vielä että voi olla että tuleva lääkärineuvola saatetaan joutua perumaan...ettei hirveen luotettavissa käsissä olla.....

Misse81 34+0
 
Sain aikaseks ja tein äskön sen kipsimasun, kun nyt vielä pystyi :) On se aikamoista hommaa... Onkos muut tehnyt masua?

Nukkumajärjestelyistä: Kun esikko meni rikkomaan pinniksen (iso pinnis) niin päätin että nyt tilataan se vaavisänky. Se on niin näppärä kun asutaan yhdessä tasossa ja sängyssä on pyörät että voi kuljetella ja vaikka keinutella öisin jos siltä tuntuu. Harmitti kun esikosta en tajunnut sitä ottaa... No mutta menee sitten siinä niin kauan kun menee :)

Synnytys ei pelota muuta kun tietysti jos jotain meneekin vikaan, mutta täytyy vaan osata mennä siihen tilanteeseen, kipuun mukaan niin silläkin jo pärjää pitkälle. Itse viime synnytyksessä en aluksi heittäytynyt ehkä tarpeeksi mukaan niin siitä ei sit tullu mitää, mut loppua kohden kun heittäyty, niin suju kun tanssi. Ei noille luonnon vomille mitään mahda :) se on vähän kun hyökyaalto, hih.

Epiduraali: ei sattunut laisinkaan, ja nyt kun tiedän sen korkeimman kivun, ajattelin olla ottamatta mitään mömmöjä :) Heti kun se epiduraali laitettiin niin alkoikin oikeestaan ponnistusvaihe, joten...

(.): eilen neuvolassa oli kaikki ok ja supparit on auttanu! oli meinaan sellasii aika tehokkaita suppareita toissapäivänä :) fondusmitta oli tippunu 31cm. vaikkakin siis tättärä laskeutu lähtökuoppiinsa 31 viikolla... on siis lisää alkanu painaan. Mun puolesta ihan tervetuloa vaan mahan tälle puolen ennen ens viikkoo :)

suppareita odotellessa, moiks
 
No huhuh pomo soitti kesken palstailun ja kyseli järjestämistäni firman pikkujouluista :xmas: (jonne en uskalla itse enää lähteä). Vähänkö kihosi hiki ja heti alkoi supistelemaan... Toisaalta ei kyllä innosta enää näyttäytyä tässä kunnossa julkisesti. Se 20 ylimääräistä kiloa näkyy sellaisena turvotuksena naamassa ja jaloissa, että sitä ei mikään meikki peitä (vaikka yritetty on). Tuo nivelten yms. löystyminen näkyy ainakin minulla myös nenän levenemisenä, ei kivaa, kun ei mikään hyvä ole ollut se alku tilannekkaan...
Schätzchen kyllä lääkäri pistää sen epiduraalipiikin (anestesiologi), joten tuskin siihen kamalasti tuo lakko vaikuttaa. Muihin kivunlievityksiin ehkä enempi... Matkan etelään voi hyvin jo varata. Tänään tulleessa vahvistuksessa luki vauva sukunimemme ja sylilapsi..
Olen ottanut päiväprojektikseni varsin kehittävän valokuvien järjestämisen ja albumiin laittamisen. Sopivan kevyttä hommaa.
En tiedä mikä talviuni on iskenyt, kun huonosti nukutun yön jälkeen pystyn vaivatta nukkumaan klo 11 ja ylikin. Välillä taas tekee mieli nousta jo keskellä yötä.
Isäntä sanoi eilen, että mun maha on lässähtänyt :LOL: tarkoitti tietysti, että laskeutunut.
Tein eilen videokameralla sellaisen BB:n päiväkirjatyypisen kommentoinnin. Pitää vielä viikonloppuna käydä ostamassa uusi tavallinen kamera, että saa pikkuisesta tarkkoja kuvia -vanhassa kamerassa on varmaan yksi megapikseli... Oletteko muutkin pohtineet jo näitä vauvan kuvausasioita?
 
Heips kaikki

Tulin äsken moikkaamasta mun kaveria, joka sai viikko sitten tytön :heart:. Arvatkaa vaan tuliko olo, että minäkin haluan pian tuollaisen tuhisijan. Noh korkeintaan kuukausi pitäisi malttaa vielä odotella...

pinkeijun kanssa olen aivan samaa mieltä Tehy jupakasta.

Nukkumisjärjestyksestä:
Meillä on pinnasänky meidän sängyn vieressä, jossa koetetaan pikkainen saada viihtymään alkuajat. Saatiin pinnasänky naapurista ja samalla saimme patjat. En kyllä ollut edes ajatellut, että patjaa ei saisi käyttää :whistle:. Mutta päätin silti, että emme osta uutta patjaa, vaan pärjäämme tuolla - vaikutti tosi hyvältä. Ja kuten joku muukin taisi mainita, niin ajattelen, että ei varmasti meidän aikaan kukaan edes ajatellut tuollaisia asioita käytetyistä patjoista vaan kaikki otettiin vasta mitä saatiin :) Mutta kukin tekee tavallaan :).

Nyt lähden päikkäreille ja sitten ystävän kanssa kaupungille shoppailee :D

Mukavaa viikonloppua!

-Veeruska & Heppu Huoleton 37+4-
 
Alkuperäinen kirjoittaja hapikko:
Schätzchen kyllä lääkäri pistää sen epiduraalipiikin (anestesiologi), joten tuskin siihen kamalasti tuo lakko vaikuttaa. Muihin kivunlievityksiin ehkä enempi... Matkan etelään voi hyvin jo varata. Tänään tulleessa vahvistuksessa luki vauva sukunimemme ja sylilapsi..
Juu, lääkäri pistää, mutta ei kuulemma valmistele :headwall: . Tiedä sitten, kuinka paljon sellaista nyt tarvitsee valmistella. Joku alan asiantuntija varmaan tietää mua paremmin =) .
Mihin ja milloin te ootte lähdössä matkalle?

Pitäisköhän tosta ulkoilmasta nauttia, eikä vaan nököttää tässä koneella. Yritän keksiä appivanhemmille joululahjoja :headwall: . Vaikeaa puuhaa. Joka vuosi yhtä vaikeata...
Tai syödä ainakin vois :p .
 
Hitto, mikä olo...
Ei sitte uni ottanu millään viimeyönä tullakseen. Vielä neljän aikaan kattelin kelloa ja kuulostelin, kun pikkuinen sisälläni tuntui tulevan kylkiluista läpi. Onhan se kiva, että noita elonmerkkejä on... mut se unikin ois kiva, ettei tartteis taas puolillepäivin nukkua (kuten tänään), kun tuota valosaa aikaakaan ei ihan tolkuttomasti ole.
Herättyä tuli sitte tehtyä päivän lumityöt. Tunti siinä meni... mutta minkäs teet. Hissuksiin oli kolaa työnneltävä. Nyt sitten semmonen olo, että hyvä jos liikkumaan pystyy ja tekis mieli vaan olla ja maata kun kävely sattuu. Ja minä kun kuvittelin tästä vielä käveleväni kylälle ja takaisin (pitäs asioida ainaski postissa ja Kelassa), mut ei nyt houkuta tuo 1,5km:n kävelysuunta sitten niin millään. Hittoko on vaivanen olo.
Viikkoja tänään tuli täyteen 34. Että jos vielä jonkun viikon onnistuis hautoon tuota pientä.
 
No niin neuvolassa käyty taas.

34+4
Paino:+535 ( jotain 14 kiloa nyt tullu :ashamed: )
RR: 130/84 ja toinen mittaus 126/83
hb: 106 ( obsindant tehokuuri eli 2krt/päivä viikon ajan)
sf-mitta: 32
rt
:heart: +145

Paljon teillä on pulssi ollu?
Mulla on nyt viime kerroilla ollu lähemmäs 90, mut kaippa se ihan normaalia on kun niin mulla oli esikostakin ja ei kukaan ole mitään sanonu.

Meillä vauva nukkuu pinnasängyssä ja meidän sängyssä vaihtelevasti meidän makuuhuoneessa. Minäkään en osaa kunnolla nukkua kun on vauva vieressä, miehen puolesta meilläkin sais tyttö ja tuleva nukkua ainakin kouluun asti meidän keskellä, mutta mie en ala siihen. Niin kauan kuin imetän niin saa olla vaihtelevalla menestyksellä meidän vieressä (aina kun en jaksa nostaa sängyyn) ja tyttö nukkuu melkein aina puolet yöstä meidän keskellä muuten omassa huoneessa.

Minä kyselin Oysin tilanteesta neuvolassa ja se sano että heille on tullut vain tämä tieto, että jos irtisanomiset tapahtuu niin neuvola toiminta jatkuu vain äitiysneuvola ja alle 6kk neuvola muut ajat perutaan ja synnytykset hoidetaan (eihän kukaan voi pitää jalkoja ristissä vaikka olis mikä tilanne), mutta sairaala toiminta muuttuu siinä että synnyttäjiä pidetään osastolla 6-48h eli jos vauva ja äiti voi hyvin niin kotiin 6 tunnin jälkeen ja lääkäri tekee lähtö tarkastuksen ja ottaa vastuun ketä päästää kotiin missäkin ajassa ja 3-5 päivän päästä uus lääkäri tarkistus. Neuvolan koti käynnit yritetään suorittaa aikaisemmin kuin yleensä ja aikaisemmin ne on suoritettu n. kahden viikon päästä.

Niin ja kysyin siitä Kemi huhusta niin sanoi että tietoa ei ole, mutta voi olla että ne joilla ei matka pidentyis siitä eli asuvat iissä tai jossain siellä päin niin siiretään sinne.

Joku kyseli vauvan painosta ja sf-mitasta: Meillä th on sitä mieltä että ne kulkevat käsikäessä eli yläkäyrän vauva on noin 4 kiloinen ja keski käyrän kolmikiloinen ja alakäyrän 2 kiloinen, mutta tuo on meidän th:n oma tulkinta mitä ei kannate mitenkään vakavasti ottaa.

Kauhia kolmaspäivä putkeen täällä, nyt pitää poistua.
 
En usko että kauheesti vaikuttaa vauvan kokoon. Mulla ollu melko pieni sf-mitta tytöistä, kun katselin vanhoja neuvolakotteja.
Esikoinen viimeinen neuvolakäynti rv39+1 sf=34,5cm painoi 3860g
Toinen rv 38+5 sf= 34cm painoi 3840g. Ja ite en ole ollut koskaan
valaan kokoinen lähellekkään.. :D
 
Perjantai päivää!

Patjasta mulla on esikoisen vanha patja ja aion kyllä sen laittaa keijullekin. Mulla on kuitenkin ollut siinä päällä pestävä petari ja poitsu ei pissannut kertakaan patjaa eikä ollu oksennustaudissa. Mut kun ostin kehdon vanhana niin en olisi siihen vanhaa patjaa ottanut, koska en olisi tiennyt miten sitä on käytetty ja säilytetty. Omasta tietää. Ja kyllä sisaruksilla pitää voida kierrättää...

Jotkut en muista ketkä, sori! mietti miten pärjää lasten kanssa, kun mies on töissä - vuorotöissä. En osaa siihen sanoa. Olin esikoisen kanssa yksin 5v. Kyllä kaikesta selviytyy ja oma asennoituminen on iso osa jaksamista. Jos jää tuleen makaamaan niin varmasti kaikki kaatuu päälle. Vaikka välillä tuntui, että oma itse oli ihan taka-alalla ja unohdettu niin silti, kun jaksoi lähteä lapsen kanssa puistoon tai vaan vaunulenkille niin jaksoi taas paremmin. Ettei jää kotiin neljän seinän sisälle sitä masentuu ja tylsistyy vaan lisää. Pojalla oli 3kk koliikki, ja rehellisesti siitä ajasta en muista mitään. Olen elänyt sen kuin unessa. Valokuvia kyllä olen ottanut ja niistä muistaa kaikkia tapahtumia, muuten en muistaisi mitään. Nyt olen ollut kesäkuusta asti jälleen yksin esikoisen (8v) kanssa ja kasvattanut keijua. Yksin olen menossa synnyttämään, kun en voi luottaa et saan jonkun joulun aikaan doulaksi. Tiedän, että pärjään, olen kerran jo selvinnyt ja ihan täyspäisen esikoisen kasvatettua tokaluokkalaiseksi, joten eiköhän se toinenkin lapsi mene siinä... päivä kerrallaan. Ja kotityöt kyllä voi odottaa, jos tuntuu, et on tarve ottaa päiväunet silloin kun lapsetkin nukkuu. Ei kannata murehtia liikoja etukäteen. Ja tämä palstakin on yksi henkireikä, jos tuntuu ettei ole aikuista seuraa ja päivät menee lepertelyyn.... :heart:

Pinkeiju+keiju
 
Heipsan taas!!

Pinkeiju: Just sitä mitä ajattelen! Osasit vain antaa peremmin ulos sen. :)

lilleriina: Tuossa mitä pistin eilisessä viestissä niin todellakin se oli kuulopuhetta ja jotkut hoitajat olivat näin sanoneet. Siis siitä siirtämisestä kemiin.. Mutta tän päivän lehdestä luin että oys hoitaisi synnytykset!

Nukkumiseesta: Meillä vauva tulee nukkuu samaan huoneeseen mutta omaan sänkyyn. En uskalla nukuttaa vauvaa samaan sänkyyn ettei vaan pyöri ite tai mies sen päälle. Ja jos hyvin käy niin kuin noilta kahdelta ekalta niin vauva herää yhden kerran syömään yössä siihe kk:den ikään ja sit sen 1kk:den iästä nukkuu läpi yön. :)

Epiduraalista: ei mulla oo kokemusta mutta aqua rakkuloista on!! Voi taivas että niiden laittaminen käy kipeetä!! Mutta mikä helpotus niistä oli selän puolen supistuksiin!! Mulle sanottiin ainakin silloin että niiden laitto pohjautuukin siihen että kun se laittaminen käy niin kipeetä niin suppari kipu ei tunnu sen rinnalla enää. :x tiedä häntä sit. niiden laitosta on aikaa kohta 8 vuotta. Mutta minulla on ollu tehokas apu kohdunkaulanpuudutteesta. Siis silloin kun sen ehtii laittaa.. ;)
Meinaan toi toisen snnytys ei sit kestäny kuin reilu kaks tuntia.
:whistle:

Myrskynmerkki sinäkö kyselit vuorotyö perheistä? Meillä on sellainen. Ja nyt ollaan tehty molemmat vielä vuorotyötä. En osaa kyllä sanoa mitään fiksua siihen.. Meillä kun e tilanne on ollut aina ja se tuntuu kaikista luonnolllisimmalta meille. En osaa ajatella tilannetta missä työajat olisivat säännölliset tyyliin klo 8-16 ja viikonloput vapaat.
Minä lähdin vuorotöihin tuon toisen lapsen jälkeen suoraan kun äippäloma loppui. Tietenki se riippuu miten paljon unta tarvii itse kukainenkin mutta meille tää on sopinut. Parempi ku sysyt jotain.. muuten tästä mun jaarittelusta ei tuu loppua! :D

Mut kai mun täytyy taas häipyä takavasemmalle hetkeksi..

Vissiin ne viikot on 34+6. Tänään on eka virallinen äippälomapäivä. :)
 
Heippa! Elikkä kerrompa tän päivän kuulumiset sieltä äitiyspolilta, missä olin verenpaineiden + muiden r-myrkytysoireiden vuoksi..

Ekaksi kätilö otti mut vastaan, katto pissan joka oli puhdas, mittas verenpaineen joka oli entisestään noussut, oli nyt 158/93. Sitten menin sydänkäyrälle 10minuutiksi. Vauvelin sydän pumppaili hyvin :heart: Myös supistuksia piirtyi käyrällä jonkun verran.

Sitten käyrän jälkeen odottelin lääkärille pääsyä. Hän teki sit sisätutkimuksen; kohdunsuu oli pehmennyt mut kiinni vielä ja kaulaa jäljel. Tunnusteli myös sisäkautta lantiota ja hänenki mielestään vauva mahtuis alakautta syntymään hyvin. Sitten lääkäri ultras.. istukassa oli ilmeisesti vähän kalkkeutumaa, mutta muuten kaikki näytti hyvältä! Kokoarvio on tällä hetkellä 2,9kg. Ja... meille tulee POIKA :heart: :xmas: Sinne meni se tyttö-olo :D Oli ihan selvät kellukkeet siellä ruudussa, ja lääkäri jopa sanoi, että voi vaikka allekirjoittaa lupauksen pojasta! Outo olo nyt kun tietää, kuka sieltä oikein on tulossa! Ihana pieni poikanen.

Niin, sitten sain reseptin verenpainelääkkeisiin, ja täytyy käydä neuvolassa heti maanantaina mittaas, onko alkanut tehoamaan.. Sit perjantaina 23.pvä taas uudestaan polille, ja lääkäri sanoi, että todennäköisesti silloin aletaan kattoon jos sitten alettais käynnistellä, kun kuitenki suurimmassa osassa näistä korkea verenpaine -tapauksista ja raskausmyrkytysepäilyistä käynnistetään.. Ja kun oli tota kalkkeumaaki istukassa. Ehkä viikon päästä meillä on poitsu jo sylissä.. :heart:

Ja lepäilyä taas seuraava viikko.. Empä mä oo tässä muuta hetkeen tehnytkää.

Vauvan nukkumapaikasta Meillä vauva tulee nukkumaan meidän sängyn vieressä pinnasängyssä. Mutta varmasti tulee joitakin öitä ainakin osan yöstä nukkumaan mun kainalossakin :) Mä en millään osaisi enkä uskaltaisi laittaa pientä nukkumaan toiseen huoneeseen.

mmiilia ja kidius-poika :xmas: rv 36+5

P.S. Tuitsu jos haluat, niin lisäile tonne etusivulle mun kohdalle poika.
 
Sairaalakassia en aio pakkailla, sitten kun lähdetään niin mukaan otan äippäkortin, kelakortin, kännykän ja kameran... :whistle: Ne kun on hollilla aina (ja kaikki muut paitsi kamera mukanakin nykyään aina...) niin nopeasti saa sitten kassiin sujautettua. Ja mies saa sitten tuoda tarpeellisia tykötarpeita synnytyksen jälkeen... :)

tivoli: mulla suunnitelmissa et toimisin nyt tän kakkosen nukuttamisen kanssa samalla tavalla kuin tytönkin kanssa: eli pinnis on meidän makkarissa, ja sinne vauva sitten siirretään nukkumaan ainakin yöllä syömisen jälkeen (mikäli syö yöllä ;)) ja aamuyöstä sit jos ei jaksa/herää syömisen jälkeen niin sitten saa nukkua meidän sängyssä. Ja sitten kun yösyömiset loppuu, niin saa siirtyä esikoisen kanssa samaan huoneeseen. Hyvä suunnitelma, saas sitten nähdä kuinka käy. :D

siilip kadehdittavaa et oot itekin vielä saanut nukuttua... Mä en ainakaan saa nukuttua kun neiti könyää aamuyöstä viereen. En sitten tiedä vaikuttaako se, et tuo normaalisti nukkuu poikittain mäiskien sekä mua että miestä, tai sitten väärinpäin jolloin jalat viuhtoo naamassa... :whistle:

Schätzchen: Terve pitkästä aikaa. :wave: Ja joo, mulle ei synnytyksessä epparia laitettu, mut polvileikkaukseen sen sain... Ja mä en sitä itse laittoa kokenut mitenkään pahana, eipä edes tuntunut... Pahemmalle se tuntui, kun lääkäri käski ensin mennä selkä pyöreäksi ja sitten sormella paineli selkärankaa et löysi oikean kohdan. Siis se sormi sattui, mut pistäminen ei... :whistle: Mut mä olenkin omituinen. :D

Tässä pitäis kovin kirjoitella opintokäyntiraporttia, mut minne eksyinkään... :whistle: No se on onneks muokkaamista vaille valmis. ;)

En ole nyt ihan varma, mut tuntuu ainakin (eilen illalla huomasin) että ois masu laskenu alemmas. Liikkeet tuntuu kyllä vielä melko ylhäällä mylläämisenä, mut enää ei tunnu kylkiluihin kipeänä. (Siitä sen tajusin kun ei ollu kylkiluut hellänä ja sängystä pääsi istumaan melko vaivattomasti). Noh, huomenna näen äidin pitkästä aikaa, niin jos tuo laskenut on niin huomaa sen ja sanookin sitten ihan varmasti. :D Huomenna siis näkee onko mun olo ihan väärässä. :LOL:

Isäntä lähtee tänään laivalle, ja meillä on neidin kanssa tyttöjen ilta. :D Mies lupasi hakea maitoa ja jonku pienen sipsipussin meille illaksi... :ashamed: :D Huomenna mennäänkin sitten aamupäivällä Myllyyn mun vanhempien ja neidin kanssa. Ajattelin käydä katsomassa josko Tiimarissa ois jo joulukortit tarjouksessa, niin vois nekin valmiiksi kirjoitella... Mies tuossa kun alkoi "rähistä", et mun pitää katsoa et joulukortit on kirjoitettu ennen laitokselle menoa, tai sitten tulen sieltä jo hyvissä ajoin kotiin tai sitten hän raahaa ne sinne kun hän ei niitä kuulemma ala kirjoittaa... :D Jospa ne sitten valmiiksi kirjottelisi, eihän ne mikskään mene... :D

Mutta nyt sen raportin pariin ennen kuin mies ja esikko kotiutuu, niin näyttää ainakin siltä et oisin koko ajan ollu ahkerana koulujuttujen kanssa... :D :LOL: :saint: :ashamed:

Shamandalie ja Torsti 36+4 :heart:
 
Hei mammat!

Kyllä mun epäilyt mahan laskeutumisesta osuivat oikeaan. Tänään oli neuvola ja neuvolantäti sanoi, että missäs se vauvan pää oikein on ja tunnusteli ja tunnusteli ja sanoi sitten, että kylläpä onkin alhaalla, kun ei oikein saa päähän enää tuntumaakaan. Toissapäivänä tämä laskeutui. Mulla on siitä asti vauvan pää tuntunut pallona jalkovälissä, kävely vaikeutui ja välillä vihloo häpyluuta. Lisäksi pystyn nyt hengittämään kunnolla. Eli jos noita keskimääräisiä aikoja katselee, niin tää syntyy 2 viikon kuluessa!!! Niinhän se laskettu aikakin kertoo, mutta silti tuntuu uskomattomalta, että ollaan jo tässä pisteessä, lähtölaskenta on alkanut. Mä en jotenkin vieläkään osaa ajatella, että ehkä oon jo hiukan yli 2 vk:n päästä vauvan kanssa kotona...

Mulla ois jonkin verran vielä laitettavaa kotonakin ennen vauvan tuloa. Muutama siivoushomma. Ja sit olis ihanaa, jos sais tosiaan joulukortit valmiiksi. Mä teen ne itse, tai lapset tekee mun valvonnassa ne. Valitsin tosi helpon kortin silleen, että yhen kortin teossa ei mee kovin kauan. Meidän esikko osaa kirjoittaa kortteihin jo itse Hyvän joulun toivotuksetkin. Tänään näytti tulevan postissa toi korttien joulupussikin. Oli mulla vielä aatoksissa ennen joulua jotain tehdä pakkaseenkin valmiiksi, mut katotaan nyt. Eilisessä lehdessä seurakunta ilmoitti, että sieltä olis tilattavissa mm. kaikkia joululaatikoita. Mä vähän mietin, että pitäisikö kokeilla tilata sieltä lanttu- ja porkkanaloodat. Itse tekisin sit imelletyn perunalaatikon vasta ihan jouluksi + muut jouluruuat. Kinkku ja kalkkuna on ainakin helpot, kun heittää suunnilleen vaan uuniin. Mies tekee aina graavilohta. Siinähän ne perusjutut jo oiskin. Salaattia ja herkkuja vielä lisäksi. Voi kun aloin jo odottaa joulua. Ja tuli ihan mieleen joulu meidän nykyisen kuopuksen kanssa. Se tuntui kyllä ihan joltain Jeesus-vauvalta, kun oli tasan 1 kk ikäinen jouluaattona ja poika kun vielä on. Näissä hartaissa tunnelmissa hyvää viikonloppua kaikille!

polka ja pikkuinen (kuinkahan pieni muuten lie?) rv 37+5
 
Voi hemmetti. Tieto lisää tuskaa... :headwall: Päätinpä vähän googlettaa raskausmyrkytyksestä ja proteiinista virtsassa. Pampersin sivuilla luki seuraavaa:
Neuvolakäynnit tihenevät. Nyt alat käydä äitiysneuvolassa entistä useammin. Terveydenhoitaja haluaa tarkkailla sinua viikoittain alkaen viikolta 36, koska hän tarkkailee verenpainettasi ja virtsasi proteiinipitoisuutta - proteiineja ei saa olla lainkaan. Korkea verenpaine ja virtsassa oleva proteiini ovat mahdollisia raskausmyrkytyksen oireita, ja se voi olla erittäin vaarallista sinulle ja lapsellesi.
Nyt oon sitten tietysti ihan paniikissa, että mulla on raskausmyrkytys :'( . Kun 35 viikkoa kaikki sujui kuin tanssi, niin tarviiko nyt kriittisillä hetkillä sitten alkaa kerääntyä murheita :snotty: ?
 
Sätseen tervetuloa jälleen mukaan! Soita ihmeessä päivystykseen ja kysy tota myrkytys asiaa niin saat mielenrauhan! Ite olisin varmasti turkasen paniikissa myös! :hug:

Tiistaina oli neuvola,kaikki ok. Odotan tiistaita, sillä silloin saan tietää vauvan "syntymäpäivän", eli leikkauspäivä varmistuu! Pikkasen jännittää jo..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tk82:
Sätseen tervetuloa jälleen mukaan! Soita ihmeessä päivystykseen ja kysy tota myrkytys asiaa niin saat mielenrauhan! Ite olisin varmasti turkasen paniikissa myös! :hug:
Kiitos!
Yritän ajatella, että miksei neuvolalääkäri sitten antanut lähetettä äitipolille, jos tilanne oli vähääkään hälyyttävä. Hänhän kuitenkin kohtaa vastaavia tilanteita lähes päivittäin :(. Ehkä noi mun ajatukset on vaan itsesuojelua, mutta joku vastuu kai th:lla ja lääkärilläkin pitää olla :ashamed: ....
 
Alkuperäinen kirjoittaja menninkäinen87:
ja tivoli,mä just huomasin esikoisen neuvolakorttia tutkiessani,että sillä syke laski tohon 135 jotain pari viikkoa ennen synnytystä,sitä ennen yleensä 140-150. vink vink. ;)
Ou mai gaad :eek: |O :D :LOL: . Okei, sopii mulle! Kaikki vauvan (ja mun) tavarat on nyt hankittu ja pyykitkin melkein pesty. Vauva on tervetullut :D .

Eilen tosiaan ostin kaikki pikkutilpehöörit rintsikan suojista harsoihin ja rasvoihin, ja tänään haettiin vaunut tykötarpeineen, kaukalo ja hoitoalusta. Samalla reissulla tarttui Ikeasta mukaan kaikkea tarpeellista kotiin. Kaikenkaikkiaan onnistunut päivä!

Kummasti se piristää, kun silloin tällöin näin äitiyslomallakin meikkaa ja laittaa hiukset ja pukeutuu "normaalisti", mutta mä kun joudun laittautumaan aina töihin, niin olen nauttinut tästä lomalla olosta verkkareissa ja ehostamatta.

Joku täällä mainitsi siitä, että raskaanaolevia naisia pidetään niin hehkeinä. Mun kaverit ja muutama muu on kyllä kehunut mua hehkeäksi ja olo on ollutkin sellainen välillä, mutta mua suunnattomasti ärsyttää ihmisten tuijotus kaupungilla ja kaupoissa :kieh: . Eilen teki mieli jo ärähtää vastaantulijoille, että lopettakaa nyt jo se tuijottaminen. Tulee epämiellyttävä olo, kun jatkuvasti joku pällää. Argh! Aina kun ei voi tietää, mitä katsojan päässä liikkuu (hehkeä raskaanaoleva nainen, voi raukkaa raskaana olevaa naista, noin nuori nainen raskaana......Ja viimeiseen kommenttiin viitaten olen joidenkin mielestä melko nuoren näköinen, vaikkakin täytän pian 30v ja nimettömässä kimaltaa isot timantit. Mä en siis todellakaan pukeudu enkä näytä itse mielestäni yhtään sen nuoremmalta, kuin olenkaan.)

Jees, taidan olla liian väsynyt tänä iltana. Jätän tilaa muille.
 
Schätzen: Kuulosti minustakin kummalta että vaasasta lähetettäisiin seinäjoelle synnyttämään...Taisi siis pelkkää kuulopuhetta olla tuollaiset huhut :/

Minua muutoinkin ärsyttää sellainen turha panikoiminen ja jossitteleminen - Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa voisin laittaa vaikka pääni pantiksi ettei kukaan käytävällä synnytä! Ja Siinä ilkassa nimen omaan luki, että synnytyksiin lakko ei vaikuta mtenkään, täydennystä sitten sinne vierihoito-osastolle muilta osastoilta, ja en nyt menis jossittelemaan, osaavatko muiden osastojen hoitajat siellä sitten toimia....eihän suhtauduta kuiteskaan liian pessimistisesti asioihin, vaikka ne nyt meitä kaikkia repottaakin..?

Taidanpa minäkin siis leikata pakkauksen patjan kulmista pyöreäksi rottinkikoppaamme...saa vauva upouuden patjan eikä tarvi pähkäillä kätkytriskien kanssa.
 
Huh.. tämänpäivän rehkimiset: tunti lumitöitä ja muutaman kilometrin kävely.
Nyt voi hyvällä omalla tunnolla levätä noiden koulukirjojen kanssa sängyssä koko viikonlopun. Opintojen suhteen enää loppurutistus jäljellä.
Maanantaiksi sain varattua ajan kampaajalle. Alkaa olla sen verran kulahtanut ja kaikin puolin kömpelö olo, että jos sitä hehkeyttä jostain lisää saisi (mieheni ja äitinsä kyllä väittävät mun yhä säteilevän, vaikka olo ei olekaan ihan sellainen).

Alkaa pikkuhiljaa jännittää, että tästä mahastakin on luovuttava ja se pieni on jaksettava synnyttää maailmaan ja elämistä sen pienen kanssa olisi opeteltava... vastahan minä sen positiivisen raskaustestin tein..
 

Yhteistyössä