***JOULUTONTUT -08, TOUKOKUUSSA -09***

UUUH aurinko kadoksissa |O

Minttu75 Meillä ei ollunna suuria kiistoja ennen raskautta ja neitinsen syntymää. Tämän jälkeen ollaan otettu muutaman kerran yhteen ja kunnolla!!! Mun mielestä nyt ainakin ollaan puhuttu avoimesti asioista (riitojen jälkeen kun sovitaan) ja arki sujuu mallikkaasti. On tuo mies niin rrrrrrrrrrakas :heart:

Mussupussu Meillä melkein päivittäisessä käytössä Manduca =) Neiti on päättäny et vaunuissa on tylsää jos on hereillä ja jos vielä vaunut PYSÄHTYY niin huh huh! Me kun ollaan paljon liikkeellä niin ei tuota "pientä" 8kg jaksa pitkiä matkoja kantaa...

Meillä ensimmäinen flunssa tosiaan podettu, muutama päivä oli kuumetta. Nenä on kyllä edelleen räkäinen ja käytössä onkin eucalyptus tipat öisin (1-2tippaa tyynynkulmaan) apuna, ja niistä on apua! Tuoksuu huonekkin raikkaalta :D

Mutta nyt neitille apetta valmistamaan ja sitten muskariin!

Kat :wave:
 
Tänään käytiin 4kk neuvolassa ja pojan mitat: 66cm ja 8,2kg.Hyvin kuulemma kasvaa rintamaidolla et aloitellaan kiinteitä vasta 6kk ikäisenä.
Meillä on vain tuo ergo kantoreppu,mut en oo vielä sitä käyttäny.Kantoliinassa poika taas ei viihtynyt.
Meillä viihdytään nyt vaan mahallaan,kun on opittu kääntymään...
 
Nimra
Moi vaan kaikille =)

En täällä enää juurikaan käy noiden perskärpästen takia ja voipi olla, että tämä on viimeisiä kertoja kun kirjoittelen, joten toivottelen samalla kaikille ihan ihanaa jatkoa elämään ja kovasti tsemppiä tulevaan kesää ihan kaikille perheineen :hug:

Kyllä täällä on jaettu hyvät ja huonot kokemukset ja ihana juttu, kun neuvoja on jaettu suuntaan jos toiseenkin..., mutta niinhän se menee. Välillä joku kommentti ärsyttää ja välillä se on juuri se mitä on odottanutkin :D Mä olen oikeastaan aina ollut hyvin vahvasti oman tieni kulkija, joten muutamia neuvoja ja ohjeita on jäänyt täältä mieleen, mutta kuitenkin suurimman osan sitä vaan itse kuitenkin taiteilee :whistle: Mä en ole koskaan osannut olla valtavirran ihmisiä :snotty: tokkopa tarviikaan :saint:

Mä en jaksa kauheesti luetella, että mitä tyttö osaa, kun kaikilla on ne jo tehty tai sit ne on kohta edessä, joten totean, että samalla linjalla mennään ikätovereiden kanssa B) ja ruoka maistuu tytölle oikein iloisesti ja tällä viikolla alkaakin sitten tuo lihan kokeilu...ja siitä se vaan monipuolistuu :xmas:

Mä jään tässä piakkoin miehen työmatkan takia siis kuukausiksi yksin, joten tekemistä pitää itselle kehittää ja nyt minulla on alkanut uudelleen kutominen, virkkaaminen, ristipistotyöt, raanutyöt, ompelu ja uusien juttujen opettele :p ja toki tuo runsaampi liikkuminen ja kuntopyöräily on saanut myös vähän virtaa kulkemaan parempaan suuntaan, vaikka en mä koskaan ole tekemättä osannut olla :LOL:

laitan vielä työtön mitat, kun tuossa aamusella pyörähdettiin 5 kk neuvolassa :D

pituus: 67,5 cm
paino: 8010 g
py: 42 cm

kauniisti mennään käyrällä tasaisesti ja malliksi kelpaisi :) Mukavaa, kun voi sanoa rehellisesti onnistuneensa kauniin lapsen saamisessa (vaikka kaikkien lapset/vauvat ovat AINA ihania :heart: ) Jotenkin se vaan tuntuu siltä, että tämä on asia missä voi sanoa onnistuunensa :D

Äitini pitää huolen tytön vaatetuksesta, kun ompelee/neuloo koko ajan lisää, joten juurikaan ei ostella tarvii ja musta se on ihan ok. Mä en oikeastaan edes osaa haluta kaupan vaatteita, sillä musta ei mikään ole ihanampaa kuin itse suunnitella ja tehdä tai sanoa jollekin, että tekisitkö ja mutsi tekee pyytämättä :heart: Ihanaa!

Ollaan nyt käyty vanhemmillani ja kyllä täytyy sanoa, että omista vanhemmista sen huomaa, että miten tyttöön ihastutaan... =) Siellä ollaan niin mussun mussun :LOL: Kyllä leikitään ja halitaan ja siunaillaan kuinka toinen on söpö :whistle: No kai se on vielä tuota pikkuisen alkuhuumaa... annas olla, kun on teini :D :headwall: josko se sit mummola ja papallakin mieli muuttuu :snotty: No leikki leikkinä ...ja sillee. isoisoäitikin (eli äitini äiti) on ihan myyty....ja miten rauhallinen tyttö onkaan sylissä, ehkä niissä vanhemmissa ihmisissä on sitä tiettyä "hellyyttä"...

Vierastaminen meillä on alkanut jo olla aina silmiinpistävä, mutta onneksi kuitenkin menee suht nopeasti ohi (yleensä )

Mutta nyt toivotan siis kaikille oikein ihanaa jatkoa sinne missä kukakin on ja toivon, että elämänne näkee kaiken sen ilon mitä tämä maailma antaa.

"Päätä olla onnellinen tänään,
ja elää tyytyväisenä siitä,
mitä sinulla on.
Ellet voi saada sitä,
mistä pidät,
ehkäpä voit pitää jo siitä,
mitä sinulla on.


Näihin sanoihin ja näihin tunnelmiin :wave:

Nimra ja Anni
 
Minttu75, tuosta vällyjen heiluttelusta, meillä ihan sama tilanne että mies pihtaa. Kolme kertaa pojan jälkeen ollaan harrastettu.... Oon kovasti koittanu jutella asiasta ei oo mies osannu sanoa miks ei oo sen enempää halunnu läheisyyttä. Kait tuo on kans väsyny, vaikka meillä ei vaativaa vauvaa olekaan. Pitää koittaa saada sitä laatuaikaa ympättyä vaikka ens vloppuun. Eiks äitienpäivänä voi vaikka ihan vaatia seksiä? :LOL:

Pojan kanssa menee mukavasti ja hää kehittyy omaan tahtiinsa. Olen kylläkin itessäni huomannu ikäväkseni tylsistymisen merkkejä. Kait se on vaan sitä että on niin kiinni toisessa ja päivät periaatteessa pyörii ihan samaa rataa. Paljon käydään ystävien luona ettei se siitä ole kiinni että olisin yksinäinen tai liikaa neljän seinän takana. Kai tää oli vaan niin suuri muutos siihen työelämän hässäkkään. Onko ketään muu huomannut samaa?

Naurattaa toi poika, semmosta älämölöä kuuluu taas tuolta lattialta missä hää pöhisee :heart:
 
Täällä yks lahopää kävi kattomassa huhtikuun ketjua vaan ja ihmetteli että ompas vappu hiljentänyt ihmiset.. :LOL:

Harmi Nimra jos lopetat täällä kirjoittelun..mutta kaikkea hyvää teille jollei enää kuulu! :wave:

Vappuna K oli mummilla yökylässä, oli nukkunut inahtamatta koko yön! Kotona harvemmin niin tekee, aina saa tuttia laittaa kerran-pari-sata kertaa yössä..vieraskorea muksu! :D

Kiinteitä täällä syöty parisen viikkoa, hyvin uppoaa. Perunalla aloitin, sitten peruna-porkkanaa, sitten maissia. Edellispäivänä annoin peruna-kukkakaalia, ja sekös pisti pojan ähkimään, koko yö meni ähistessä. Ei siis kukkakaalia (tai parsakaaliakaan) meille hetkeen!

Kovasti kiinnostaa taas muiden vauvojen rytmit ja syöntiajat/ määrät! Ne kun on varmaan pikkusen taas muuttunut kun niistä on viimeksi täällä juteltu. Mä oon antanut vasta kerran päivässä kiinteitä, nyt aattelin alottaa kaksi kertaa päivässä niin, että päivällä kasviksia ja iltapäivällä hedelmää/ marjoja. Joku puhui viljojen aloituksesta..kaverilleni oli 5kk neuvolassa sanottu että voi aloittaa viljat, mutta mä ajattelin alottaa vasta lähempänä 6kk..eli siis lihat ensin. K:n vatsa kun tuntuu olevan aika herkkä.

Eipä meille kummempia kuulu, joten taidan jatkaa surffailua kun poju nukkuu. :wave:

-Pippari ja K 4,5kk-
 
Oltiin sunnuntaina ekaa kertaa vauvauinnissa ja poitsu nautti silminnähden vedestä. Yhtään itkua ei tullut edes lähtiessä ja uidessa loiskutteli vettä ja naureskeli kaikissa asennoissa, myös selällään. Mukavaa kun koko perheellä oltiin uinnissa.

Itselläni on mieli maassa ja ajatus pyörii kehää, kun en saa nukuttua. Nukahtaminen on tuskaisen vaikeaa, eikä koskaan ennen ole tällainen vaivannut. Jo neljäs yö kun uni ei tahdo tulla kun ehkä aamun pikkutunneilla, päivälläkään en saa nukutuksi..kauankohan tällaista kestää ettei pimahda. Ensi viikolla neuvola ja täytyy kysyä apua tähän!

Pippari kyseli syönneistä ja meillä näin:
herätys 7.30
aamupalaa, hedelmäsosetta noin 1/2 prk tai nyt parina aamuna hieman puuroa kaveriksi 8-8.30
mahdollisesti tissibaarista maitoa välissä
soseruoka noin klo 11, vajaa pilttipurkillinen
iltapäiväunilta herättyä tissiä
nyt aloiteltu antamaan toinen soseateria noin klo 16
pari tisuttelua illan mittaan
nukkumaan käydessä n 20.00 maissivelliä 1dl ja rintaa päälle.

ronjaneiti ja poitsu 5kk

 
Mun päivät noiden kahden erirytmisen täystuhon kanssa vaan katoaa jonnekin (miten te useampilapsiset pärjäätte?!?), joten pikapikaa vain.

Ensinnäkin Nimralle :hug: ja toivottavasti joskus vielä kuitenkin ilmoittelet itsestäsi!

Ja Mussupussu, en tosiaan ottanut kommenttiasi niin että olisit vertaillut korviketta ja imetystä =). Pointti oli vain ilmaista, että tosiaankaan eivät asiat, kuten imetys, aina mene niin kuin on suunnitellut :).

Joo ja mallasuute on tehty ohrasta, joten sitä ei periaatteessa suositella alle 5 kk ikäisille. Mutta kyllähän sitä moni jo ihan pikkuvauvankin ummetukseen käyttää.

AC:n vauvalle ryömintäonnittelut! Ja kaikille muillekin uusia taitoja kehitelleille!

Nopeasti vielä neuvolakuulumiset, tänään käytiin siis 4 kk tarkistuksessa. Kaikki hyvin, pimukin oli ehtinyt nukkua vähän ennen lähtöä niin oli ihan hyväntuulinenkin kun käänneltiin ja väänneltiin. Pituutta 67 cm ja painoa 7,2 kg.

Nyt mä hipsin nukkumaan... Toivottavasti vaan uni tulee (ja pysyy, nää yöheräilyt lasten kanssa on aika tuskaa siksikin kun unen saaminen sen jälkeen on aina tosi vaikeeta), eli Ronjaneidille isot tsempit täältä kohtalotoverilta!
 
Ihan huono omatunto on, kun ei ole ikinä mitään kuulumisia kirjoiteltavana...sitä vaan taustailee täällä.. :snotty:

Joklu puhui täällä riidoista ja joku seksistä? No meillä ei ole ollut neidin syntymän jälkeen oikein kunnon riitoja ollenkaan! Johtuukohan siitä, että ollaan niin vauvan lumoissa? Sillein menee tasasen hyvin, mutta eilen tajusin, että eihän me enään huomata toisiamme ollenkaan! :eek: Siis molemmat touhuu omia juttujaan, eikä oikein mitään puhutakkaan...ja mitä seksiin tulee, niin sitä ei ole. Mies välillä yrittää ehdotella, mutta jotenkin vaan ei nappaa... :ashamed: No ehkäpä tää tästä...

4kk neuvola takana...paino: 6400g ja pituus 61,5cm
Pituus menee vieläkin miinuskäyrillä, mutta paino on ponnahtanut plussakäyrille...
 
Eipä ole taas aikoihin tullut kirjoiteltua. Kiirettä pitää tenavien ja kouluhommien parissa.

Meillä aika samankokoinen tyttö kuin Grynnalla, eli 4 kk neuvolassa oli vissiin 7120g ja 67 cm. Mun silmiin vaikuttaa isolta tytöltä, kun esikoinen oli aina aika pieni, mutta ihan sopivahan tuo kai on. Edelleen mennään pelkällä rintamaidolla, kun kasvaa hyvin ja äitiä vähän laiskottaa tuo kiinteiden kanssa pelleily, niin aloitan sitten kuhan jaksan. Kyllähän nuita porkkanoita tuolla kaapissa on, jos vaikka keittelis joku päivä. En ota paineita suuntaan tai toiseen ja tuskin sinne 6kk asti odotan, mutta hissukseen alottelen. Neiti kovasti kääntyilee ja pungertaa, mutta ei kyllä varsinaisesti eteenpäin pääse. Enemmmänkin pyörii napansa ympäri ja kääntyy lattialla sinne suuntaan, missä ihmiset on. Yöt menee edelleen hyvin. Syö viimesen kerran kasin ja ysin välillä ja puol kymmeneen mennessä on usein nukahtanut. Sitten viiden ja puol kuuden aikaan heräilee ja nukkuu syömisen jälkeen vielä tunnin pari mun kaikussa. Me siirrettiin tytöt pääsiäisenä samaan huoneeseen, kun mä valvoin vauvan tuhinoiden takia ihan turhaan ja se oli tosi hyvä ratkaisu. Tytöt ei oo moksiskaan toistensa mahdollisista yöheräilyistä ja yhteinen huone toivottavasti luo semmosta "me tytöt" -tunnetta isommalle, vaikka ei kovin mustasukkainen olekaan ollut.

Meillä arki rullaa siis jokseenkin mukavasti ja on ihanaa kun kesä tulee ja aion pitää vähän lomaa kouluhommista. Nyt jo lämpiminä päivinä tuntuu, että olis ylimääräinen huone, kun voi pitää takaovea auki ja esikoinen voi tossa pihalla (vaikkakin hyvin pienellä ) leikkiä omia juttujaan. Ollaan jo syötykin pihalla. Nyt taitaa pikku neiti tylsistyä... Ihanaa kevään jatkoa kaikille!

O ja neiti 4,5 kk
 
Tuikkusen kanssa käytiin eilen 5-kk-neuvolassa, tässäpä on viimeisimmät mitat (suluissa 4kk):
pituus 63,5cm (61cm)
paino 6590g (6050g)
pipo 42cm (41cm)

Rokotuskin saatiin, eikä neiti siitä kovin pahasti loukkaantunut, vähän itkaisi mutta rauhoittui pikaiseen kun kädessä oli niin mielenkiintoisia helistimiä. Ihana juttu sinänsä, ettei siitä(kään) tullut mitään reaktiota myöhemmin illan aikana.
Ruokailuista puhuttiin terkkarin kanssa, lupa on aloitella pikkuhiljaa puuroja ja lihaa, mutta edetään rauhallisesti niiden suhteen, kun Tuiskunen on hieman herkkävatsainen. Tällä viikolla maistettiin persikkasosetta ja yöhän meni sen jälkeen ihan pipariksi...
Syöttötuoliakin täytyy varmaan alkaa etsimään, vaikka ei tuo tyttö kyllä vielä ihan niin hyvä istumaan ole, että sitä voisi vielä käyttöön ottaa.

Parisuhteesta; Meillä on kyllä tuo seksielämä kukoistanut niin odotusaikana kuin tytön syntymänkin jälkeen. Saa nähä miten jatkossa, kun aloitin tuon ehkäisyn, niin miten se vaikuttaa taas näihin omiin haluihin...
Tytön syntymän jälkeen on ollut tasan yksi iso riita. Pääsiäisenä sain tietää että miehelläni oli ollut tekstiviestisuhde ja pientä ihastumista veljensä avovaimon kanssa... Me ollaan mieheni kanssa asia jo sovittu ja puhuttu läpi, ja ollaan ok, mutta mieheni veli luonnollisesti katkaisi välit veljeensä. Minä ja tuo veljen avovaimo oltiin ennen hyviä ystäviä, mutta nyt mä kyllä syytän häntä tuosta veljesten välien rikkomisesta, eikä meistä ihan kohta tule enää hyviä ystäviä. Suren tuota ihan kamalasti, ystävää on kamala ikävä.
 
Nimralle kaikkea hyvää jatkossa ja harmi, ettet enää jatka kirjoittelua. Jaksamista myös miehesi työmatkan ajaksi. Mulla mies oli tosiaan vain 2kk alussa poissa muualla töissä ja tiedän, miten rankkaa ja yksinäistä se voi olla. Mutta tiedän, että pärjäät kyllä :hug:

Kiitos muille kommenteista parisuhteeseen. Me ei mikään kovin sopuisa pari olla koskaan oltu vaan tunteita tuuletellaan tasaisin väliajoin. Molemmat on aika temperamenttisia luonteeltaan ja jyrkkiäkin mielipiteissään. No riidelty ollaan tytön syntymän jälkeen vähemmän eikä riidat ole paisuneet kamaliin mittasuhteisiin, mutta tuo miehen haluttomuus kyllä jäytää ja loukkaakin. Se on varmaan puheenaiheena vielä arempi kuin naisen haluttomuus, koska vallallahan on käsitys että mies on aina valmis. Olen yrittänyt asiaa puhua ja kysellä, mutta mitään selkeää syytä ei siihen ole löytynyt. Useinhan kuulee, että mies on haluton jos sillä on joku toinen tai oma vaimo ei enää kiihota. En epäile miehellä olevan ketään muuta eikä se olisikaan mahdollista, koska ei juuri käy töiden lisäksi missään. Jääkö jäljelle siis tuo mun viehättämättömyys miehen silmissä? Mielestäni ja muiden mielestä olen kyllä edelleen ihan "hot" pakkaus ja pidän ulkonäöstäni joka pv huolta. Toki raskaus on muuttanut kehoa eikä liikkumaan ole päässyt kuten ennen, mut en usko senkään olevan syy. Tai sitten täytyy sanoa miehen rakastuneen muhun täysin vääristä syistä, pinnallisista sellaisista :ashamed: Mene ja tiedä, vaikeita asioita joka tapauksessa..
Meillä oli 4kk neuvola toissa pv:nä, tässä mittoja:
Pituus 63,5cm
Paino 5940g
Pipo 41cm.
Pieni energiapakkaus meidän vauveli siis edelleen :heart:

Rytmi meillä on vielä säännöllisen epäsäännöllinen, mutta tässä hieman osviittaa:
Heräilee 10-11
Vihannessose 12
Päikkärit sisällä 30min-1h 12.30-13 alk.
Päikkärit vaunuissa 1-1,5h 17 alk.
Hedelmäsose 19
Unille 21.30-22.30
Maitoa juo edelleen läpi vrk:n 2-2,5h välein.

Semmottii!
Mukavaa pv!
 
Niin ja kamomillalle :hug: . Hienoa, että osaat ajatella perhettäsi ja suhdettasi ja antaa anteeksi! Sinulla on suuri sydän :heart: Muista kuitenkin antaa tila ja lupa myös negatiivisille tunteillesi tapaukseen liittyen.
 
Kiitokset haleista. Jännä juttu sinänsä, mulle kaveritkin ihmetteli että miten oot noin tyyni, viiltelisit nyt edes sohvaa tai jotain :D . Kai tässä on se, että kun mä en sinänsä tunne tulleeni petetyksi (toisin kuin miehen veli), tavallaan mä oon imarreltu että mun mieheen joku muukin ihastui kuin minä vaan. Yksi tärkeä syy, että mä pystyn olemaan näin "anteeksiantavainen" miehelleni, on se, ettei mitään halausta vakavampaa fyysistä tapahtunut, ja ettei heillä ollut yhteisiä suunnitelmia suhteeseensa. Molemmathan olivat todenneet, että olivat menneet liian pitkälle kun olivat päästäneet itsensä ihastumaan toisiinsa.

Joku voi pitää mua kyllä jokseenkin naiivina tässä asiassa, ja voihan se olla että mä vähän hyväuskoisena uskon mitä mulle sanotaan, mutta näin nyt edetään kunnes toisin todetaan.
 
Kamomilla mun mielestä sä teit ihan oikean ratkaisun! Kun on tosi kauan jonkun ihmisen kanssa yhdessä, suhteesta katoaa se uutuudenviehätys. Ihan helposti ihminen voi ihastua monta kertaa elämässään! Oli sitten parisuhteessa tai ei. Eri asia, mitä tällä ihastumisellaan tekee. Ei se ole mikään pyynnöstä tapahtuva juttu, niin vaan tapahtuu. Toiset on herkempiä ihastumaan kuin toiset. RAKKAUS on se juttu, mikä kestää läpi elämän ja jos sun mies sanois RAKASTAVANSA tätä naista, niin vois ollakin kriisintynkää...

Mä kukun TAAS! Nukkumaan nukkumaan, mutku ei tuu uni! Rupes tympii noi sinkkuystävät ja mukaystävät ja kaikki muut niin paljon, että rustasin tonne Kaksplussan Tapaillaan -osioon oman ilmotuksen. Olis niin kivaa saada mammaseuraa ihan livenä. Ootte tekin ihania ja kaikkee, mutta olis niin kiva saada ihan facetoface -seuraa. Siis jotenki ärsyttää, kun tapaa ystäviä, niin täytyy koko ajan miettiä puhuuko nyt liikaa vauvasta ja blaah... Mistä saa oikeita ystäviä? Sellasia, jotka joskus kysyy multakin että mitä kuuluu ja miten menee, eikä aina vaan niin että mä oon se olkapää jolle itketään kun Pete ei soittanutkaan ja Jari on mulkku ja sinkkuelämä on niiiiiiiiiin kivaa ja lapsia ei haluta tehdä ku vasta satavuotiaana... Ärsyttää vaan nyt kaikki itsekkäät paskiaiset! Joo kyllä sillon ku multa sai Vippejä ja konserttilippuja ja kaikkee, ni oltiin niin ystävää niin ystävää, mutta nyt ei voi ees soittaa...
Huh, mikä purkaus, näppis vaan savuaa!
 
Huomenta! Mä harvakseltaan kirjotan, tokkopa kukaan muistaa mut..:)

Kerkeen varmaan pikaisesti ennen ku muksut herää, nukkuvat vielä nimittäin molemmat, itse heräsin siihen ku mies tuli yövuorosta kotio ja toi meijän ulko-ovi kävi, on vähän huono sulkeutumaan. Eipä haittaa, takana on ihan hyvä yö,tyttö heräs vasta 02 jälkeen, söi ja etsi hyvää nukkuma-asentoa hetken ja nukhati, toisen kerran 05, sillon meinas alkaa höpiseen mut tuppasin tissiä suuhun ni alkoi uni taaas maistua.

Mä unohdin meijän neuvolan, olis muuten 5kk kuulumisetkin, meni päivämäärissä sekasin, olis ollu ma 4.5,ni me istuttiin neuvolan aulassa ti 5.5..Noin puolisen tuntia istuttiin ja ihmeteltiin, ennenku tavasin korttia tarkemmin..Nyt sit oon koittanut uutta aika varata ni en saa neuvolatätiä kii vaikka olen puhelinaikaan soittanut :x

Meidän tyttö on aika isokokoinen, pituudessa mennään yläkäyrillä ja potra vauveli muutenki.. Vaatekokoa 74cm käytetään,just eilen kävin muutaman bodyn ostaa kun alkaa vaatteet käydä pieneksi ja sit esikon 80cm on vielä vähän turhan reiluja kuite:)

[/b]Kiljutaanko teillä[/b] Meillä on otettu sellanen tyyli käyttöön, et kiljutaan ilosta,tylsyydestä ja muuten vaan, yölläkin meni pari tuntia kerran siihen ku neiti kiljahteli innoissan, ja jos meni hyssytteleen ni innoistui enempi..Ja volyymi on aikas kova..Myös pöristely on POP!

Jahas, nyt taitaa pikkuväki heretä..meen vastaanottamaan:) Mukavaa perjantaita, vaikka täällä Meri-Lapissa sataakin..

Syysusvis ja nuput :heart:
 
syysusva, toki sinut muistetaan - minä ainakin :) :flower: .

Mun pitäisi kanssa mennä ostelemaan pienelle poitsulle vaatetta (70-74), mutta ei taas saa aikaiseksi. Pari bodya ja housua kyllä tarttui matkaan aiemmin, ehkä kuitenkin koitan nyt ostella vähitellen niin näkee minkä verran tarvitsee. Täytyisi lähinnä ensin raapaista laatikoista kaikki vähänkään tiukemmat vaatteet pois.

Ja täytyy miettiä kun on tuo kesä nyt tosissaan ovella että millaisia vaatteita sitten oikeasti kannattaa haalia. Lyhyissä hihoissa ja punteissa kun ei näin pientä hirveästi voi ulkona pitää, niin koitan sitten noita kevyitä pitkähihaisia ja -punttisia ostella. Ja hyvä keväthaalari edelleen hakusessa, lähinnä siis vaunuilu- ja rattailukäyttöön nyt kevääksi ja kesän viileimpiin päiviin - toki kun istumaan oppii kunnolla niin pääsee poitsukin hiekkalaatikolle ihmettelemään.

En vaan tosiaan halua maksaa mitään 60-90e mistään pintakäsitellyistä puvuista - kunhan nyt tuulenpitävä on ja menisi sen aikaa kun menee.

Harmi että täkäläinen lastenkirppis on niin huonosti auki, vois koittaa sieltä käydä bongaamassa jos säkällä jotain löytyisi.

Riemunkiljahduksia on täälläkin mutta aika vähän vielä. Sellaista hauskaa hekottelua ja muuta höpöttelyä kyllä riittää :) . Pojalla on ihan oma tyyli tuossa naurussaan, söpöä.

- Terhikki ja Otto yli 4kk -
 
Täällä myös noita riemunkiljahduksia, ja paljon on asiaa..varsinki aamulla kun yöunilta herätään :D ...Miia tosiaan oppi kääntyy selältä masulleen vajaan 3kk iässä, muttei vielä käänny masulta selälleen...
Pikkusen jo ääneen naureskelee, mutta se on vielä harjoittelun alla. Ja istumaan pitäs kokoajan nousta :eek: Punkee itteensä ylös jos ottaa käsistä kiinni =)

vauvis ja Miia 4+kk :heart:
 
Aurinkoista perjantaita!

Meillä on askerreltu äitienpäiväkortteja. Painoin mustikkasoseella poitsun jalanjäljet värilliselle kartongille, hienoja tuli :heart:

Pitkästä aikaa poitsu nukkuu päikkäreitä sisällä ja muutenkin on ihmeesti heittänyt häränpyllyä päikkärit kun aamulla noin tunti heräämisestä on käynyt jo nukkumaan ja nukkunut 2,5 h!

Meillä sama vaatteiden kanssa kun terhikillä ja syysusvalla. 74cm on nyt sopivia ja oikein harmittaa että kaikki lahjaksi saadut uudet ja kivat vaatteet on jo pieniä. Vaikuttaisi, että kasvu hieman on tasaantumaan päin ja ehkäpä näitä 70cm+ saisi käyttää hieman pidempään.

viikonloppuja kaikille ja HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ!! :flower:
 
Heippa kaikille!

En ole hirveästi jaksanut kirjoitella tänne, on ollut taas niin raskasta. Isäni kuoli viikko sitten ja huomenna on edessä hautajaiset. Pelottaa jo etukäteen miten pystyn olemaan siellä. Sitten vielä seuraavana päivänä päivä jota en haluais viettää ollenkaan, eli ensimmäinen äitienpäivä eikä tiedossa ole kahveja sänkyyn, kukkapuskia yms mitä te muut varmasti saatte.

Mussupussu: En sanoisi, että kiinteiden aloittaminen on täysin äidin oma valinta. Jos korviketta alkaa mennä lähes kaksi litraa vuorokaudessa, niin kyllä silloin on hyvä aloittaa peruna, ei kuitenkaan ennen 3 kk. Ja kummastelen kyllä tuota neuvoa, ettei viljoja ennen 6 kk? Viljoja voidaan ainakin sosiaali- ja terveysministeriön oppaan mukaan antaa jo 5 kk alkaen. Lukeehan kaikissa vauvojen puuroissakin "alkaen 5 kk". Me saimme luvan myös lihalle, mutta toistaiseksi poika tulee kylläiseksi kasviksista, marjoista ja puurosta, joten niiden kohdalla odotellaan ainakin kuukausi. Maitoa menee se 7-8 dl, mikä on vähimmäissuositus 5 kk ikäiselle.

Meillä on vaatekoko 68/74 cm. Vaipoissa käytän kokoa 4.
 
Annukka84: Otan osaa :hug: ja toivottelen jaksamista.Täällä juhlitaan äitienpäivää tänään ennakkoon,koska mies lähtee kaverinsa polttareihin huomenna.

Tänään poika nukkui taas normaalit päiväunet.Koko viikon on ollut rytmi hakusessa eikä olla nukuttu,kun puolen tunnin pätkissä.Meillä on vaatekokona vielä 68 ja kohta siirrytään kans 74 kokoon.Vaipoissa ollaan jo pitkään käytetty tuota 4 kokoa.

Ronjaneiti: Varmasti tuli hienoja kortteja ja kiva idea.
 
Annukka84:hug: Osanottoni ja voimia tulevaan! Kyllä ne äitienpäivät sinullakin ilon päiviksi vielä muuttu jahka Aatu hieman kasvaa! Ihan teidän takia tilan alkuvuodesta 2+:n ja on kyllä ollut niin kiva lueskella pienen miehen kuulumisia, kun muutenkin tunnut niin tutulta odotustajalta tän palstailun ansiosta.

Tarjosin tänään tytölle ensimmäisen kerran puuroa, ostin Muksu riisipuurojauhetta ja tein annoksen maitoon. Millekään muulle ruoalle ei ole tyttö niin paljon yökkinyt ja puistatellut kuin tuolle, joten tarvinnee tarjota jotain muuta. Tai joo, ei se kyllä suostunut omenasosettakaan syömään. Aiemmin luumusose on ollut tytön herkkua, sillekin nykyään yökkii. Ronkeli. Vähän ajattelin, että josko meillä noita lihasoseita aloitellaan vasta kuukauden päästä.
 
Hei!

Oon ollu netti pimennössä, kun tosiaankin yhteydet on ollu poikki. Tänään ko yhtiölle soitin ja räyhäilin et mikä on vikana. Voin mä olla ilman nettiä muutaman päivän, mut ton miehen osa duuneista menee netin kautta, joten aika p tilanne oli. :headwall: Sain ainakin pahat ilmat pihalle kun huusin niille puhelimessa. :ashamed:
Onhan tässä taas ollutkin. Sain surullisia uutisia (kaveri kuollut) ja samana päivänä sit toinen kamu ilmoitti et oli saanut lapsen. Eli toisesta laidasta otettiin ja toisesta annettiin. Pistää kuitenkin hiljaiseksi mitä tämä elämä välistä on.
Varmasti Annukka voi yhtyä tuohon. :hug:

Olette kirjoitelleetkin paljon, joten pikkasen kommentteja siihen sun tuohon...
Vauvis kiva et oot taas linjoilla! Toivottavasti toi lääkitys tepsii! :hug:
Nimra :wave: (kuulemisiin toisaalla)
Kamomillalle :hug: kans. Oot vahva nainen kun osaat asian ottaa tolleen.

Muille kans moit... Mun on mentävä hommiin vielä. Kirjoittelen pian enemmän kun mul on aikaa. On muutenkin aika mollinen olotila, joten paremmalla mielellä enemmän.

:wave:
 
Iltoja naiset :wave:

Nopsasti vaan jotain kun väsyttää jo niin paljon, että peti alkaa kutsumaan..

Tosi isot voimahalit Annukalle! :hug:

Ronjaneiti: Me tehtiin kanssa pojun kanssa jalkakuvaisia äitienpäiväkortteja yhdellä kunnan järjestämillä vauvatreffeillä millä ollaan pariin kertaan käyty, mut maalilla. Söpöjä kyl tuli :heart:

Kamomilla: Meillä käytetään tuota Muksun riisipuurojauhetta. Poitsu syö sitä illalla parhaimmillaan veteen tehtynä 1,5dl sillä tavalla että oon aina joukkoon sekoittanut vielä 1/2 prk hedelmä- tai marjasosetta. Hyvin uppoo siis :D Pelkälleenhän se on tosi mautonta..

(.) Tänään alotettiin nyt sit poitsulle maistattamaan sitä lihaa. Possu-perunasose näky menevän ihan hyvin. Jonkin verran kyl tuli mahavaivaa, mut varmaan ihan kuuluu asiaan kun uusia asioita maha joutuu kokemaan. Viljat aio alottaa vasta 6 kuisena, vaikka ne periaatteessa vois jo nyt alotella... Neuvola meillä on vasta ens viikon torstaina.

Mut hyviä öitä... Tää rouva sippasee ihan just.... :)

vaimo ja J tasan 5kk
 
Hei taas!

Mintun parisuhdekysely jäi viimeksi, ei ole tätä aikaa liikaa edelleenkään :D. Mutta joo, me emme hirveästi riitele (ihme kyllä, kun on 2 alle 2-vuotiasta lasta!). Toki kinaa tulee melkein päivittäin jostain, mutta ne on vähän sellaisia että toinen puuskahtaa jotain ja sitten melkein samoin tein sovitaan. Seksiä meillä taas ei ole, ei ole oikein mahdollisuutta kun nämä lapset ovat ihan eri rytmissä, eli joka päivä aamuviidestä iltaan (tai yöhön) klo 00 asti jompikumpi lapsista on hereillä. :/ No, aika aikaa kutakin tietty, eiköhän tää tästä kohta jo ala helpottaa (??? alkaahan?).

Annukalle iso :hug: isän kuoleman vuoksi! Kovasti voimia ja jaksamista, ei ole helppoa aikaa nyt sinulla! Ja kovasti tsemppiä yh-elämään myös!

Noista kiinteistä/viljoista muuten tuli vielä sellainen mieleeni mainita, että nuo suositukset tuntuvat olevan varsin neuvola-/kuntakohtaisia. Olen pariltakin espoolaiselta tutulta kuullut, että siellä neuvoloissa suositeltaisiin viljojen aloitusta jopa vasta 7 kk iässä kun ovat kuulemma niin ärtsyjä vauvan suolistolle. Mulle (Helsingissä ) esikoisen aikaan sanottiin, että voi aloittaa 5 kk iässä, yhdelle vihtiläiselle tutulle samaan aikaan oli näytetty vihreää valoa jo 4 kk iässä. Ja nyt taas kun oltiin 4 kk neuvolassa tämän kakkosen kanssa, niin terkka puhui vain kasviksista ja että 5 kk iässä voisi lihaa alkaa ottaa mukaan, viljoista ei sanaakaan, joten ehkä täällä nykysuositus viljoille on sitten se 6 kk? Mene ja tiedä, on kyllä niin ristiriitaisia neuvot...

Mutta totta mitä Annukkakin sanoi tuosta korvikkeen määrästä, sitä ei saisi pikkuvauvalle liikaa antaa (munuaisten takia), mutta tätäkään muuten ei moni terkka tunnu tietävän. Ylipäätään neuvoloissa ei tiedetä korvikkeista ja pulloruokinnasta mun kahden lapsen kokemuksella :D yhtään mitään (no joo, olen mä pulloruokkivilta tutuilta kuullut samaa virttä myös). Tietenkin on hyvä, että neuvoloissa keskitytään imetysasioihin, mutta jos äiti syystä tai toisesta korviketta antaa, niin pitäisi siitäkin lapsen parhaaksi olla asiallista tietoa saatavilla. Se on vaan tuo korvikekoodi Suomessa niin tiukka, tietysti hyvä että mainonta on kielletty, mutta se on johtanut siihen, ettei oikeastaan mitään tietoa korvikkeista voida julkaista siinä pelossa, että joku fanaatikko tulkitsee sen imetysvastaiseksi korvikkeiden puolesta puhumiseksi.

Esimerkiksi meidän tytöllä rupesi menemään korviketta jo aika määriä tuossa kuukausi sitten, ja th oli ihan kauhuissaan, että ethän sinä nyt vaan vielä soseita edes harkitse. Kun sanoin, että eihän se liika korvike ole munuaisille hyväksi, mamma katseli mua sen näköisenä kuin olisin kysynyt häneltä, onko hän sattunut paljonkin ufoja viime aikoina näkemään. Mä en sitten jäänyt kinaamaan vaan hymyilin kauniisti ja kotona tein kuten itse omalle vauvalleni parhaaksi näin. (Aloitettiin ne kiinteät vähän ennen 4 kk päivää kun ei ollut korvikkeen määrä vellikokeilujen avullakaan pudonnut alle litran/vrk.)

Oho, kylläpäs mä taas intouduin paasaamaan :eek:. Mutta mä vaan oon tällainen pedantti luonne :whistle: joka tykkää ottaa asioista selvää, ja esikoisen aikaan (jota myös osittain pullosta ruokin) surffasin viikkoja iltakaudet netissä etsien informaatiota korvikeruokinnasta.

Kamomilla, mä myös joskus ostin esikoiselle tuota samaa Muksun riisipuuroa, ja se oli ihan kamalaa tavaraa se! Siitä ei edes tullut kunnon puuroa (vaikka ohjeen mukaan tein) vaan sellaista ihme lillua, ja aivan kamalan makuista sotkua :x . Ja tuohon teidän parisuhdeasiaanne, että hienosti päätetty & toimittu, kovasti onnea ja auvoisia vuosia teille tästä eteenkinpäin!

Syysusvasta oli kiva kuulla pitkästä aikaa! :wave: Kiljahtelua on meilläkin, muita äänteitä runsaasti myös, on puheliasta sorttia tämä meidän neitosemme :)

Mussupussu, mä olen miettinyt tota ihan samaa, että varmaan kaikki tutut on ihan korviaan myöten täynnä meidän lapsia, jotenkin puhe aina vaan kääntyy heihin. Mutta kun mulla nyt ei vaan ole mitään muuta elämää tällä hetkellä, ei kahden näin pienen kanssa hirveästi muuta ehdi eikä pysty (enkä hirveästi haluakaan, mitään suurisuuntaista siis, kuten lähteä vaikka opiskelemaan just nyt). Olenkin huomannut viihtyväni lähinnä muiden mammojen eli leikkipuistotuttujen kanssa ja niiden "aiemmasta elämästä" tuttujen, joilla myös on lapsia. Kävin lapsettoman siskoni kanssa tuulettumassa tuossa huhtikuun lopulla yhtenä iltana, miehen kanssa sovittu juttu, ja oli kyllä niiiiin vaikeaa kun olin etukäteen päättänyt, että en sitten puhu tenavista sanaakaan. Eihän se nyt ihan onnistunut :whistle:

Mutta joo, eivät kyllä kuulosta Mussupussu ihan reiluilta kaikki nuo "ystävät", jos heitä kiinnostavat vain konserttiliput ja lapsista ei sit puhuta, jne. Ehkä Lumppari tuo sulle nyt tarpeellisen muutoksen elämään, tyhjäpäät vaihtuvat mammakavereihin tai muihin sellaisiin, joita kiinnostaa muukin kuin siipeily!

Niin onkin muuten meillä Olivia lähes tasan samankokoiset neidit!

Pippari kyseli rytmeistä, ja niitä meillä ei hirveästi vielä ole. Jotain suuntaa-antavaa kuitenkin:

typy herää tavallisesti klo 05 (viimeistään 05.30)
ekoille päikkäreille 08.30-09 riippuen kuinka naatti on
herätys klo ???? voi nukkua puoli tuntia tai 5...
lisää päikkäreitä sen mukaan, miten aikaisemmin on nukuttu: päivällä jaksaa valvoa noin 3 tuntia, sitten kaipaa unta
yöunille nukahtaminen n. klo 00 (vaikka ei annetakaan nukkua enää iltamyöhällä, silti...)

Päivällä jossain vaiheessa (riippuu päikkäriaikatauluista) syödään päivän ainoa kasvissose, muuten maidolla mennään (ei kiinteitä ateria-aikoja vaikka pulloruokinkin, kysynnän mukaan lämmitellään :)).

Mitähän vielä kirjoittais jotta mainittaisiin... Ei meille kyllä mitään kuulu. Olen nainen, jolle ei tapahdu mitään. Perusarkea vietetään muksujen kanssa, esikoisen kanssa kaikesta vääntäen ja tapellen, vauvaparka saa kulkea siinä sivussa. Tavallaan on kyllä onni, että ovat niin eri rytmeissä, koska sitten tulee esikoisen nukkuessa vähän kahdenkeskistä aikaa vauvallekin. Omaa aikaa ei tietty jää yhtään, mutta eihän tätä ikuisesti kestä. Ehkä jo syksyllä pääsen vähän harrastuksiinkin tai jotain :). Ja ei, minä en kuulu koulukuntaan jonka mielestä äidillä ei saisi olla mitään omia menoja. Nyt ei vain yksinkertaisesti jaksa. Ja mies myös ihan poikki, kun jakaa mun kanssa yöt (tuon neidin kanssa valvomiset siis), joten annan sen nukkua aina kun en itse ole goisaamassa :D.

Jeps, mutta nyt suihkuun, ja sitten sitä petiä kohti pikkuhiljaa, aamulla kun on taas viiden herätys edessä. NullPointsille vielä osanottoni ystävän kuoleman johdosta :hug:

Grynna & riiviöt
 

Yhteistyössä