**Kesäkuun kullanmurut 2014**

Meillä oli tiedossa että tyttö tulee (tai lähinnä annettu hyvin varovainen tyttöveikkaus) mutta en uskaltanut hankkia mitään tytönvaatteita kun oma olo oli niin varma että poika tulee. Aina kun kysyttiinkin tiedänkö kumpi tulee sanoin että tytöksi väittävät mutta poika sieltä tulee.
Noh, kiireellinen sektio tehtiin ja meidän tyttö syntyi hengittämättä joten lähtivät viemään teholle juoksujalkaa, en nähnyt tyttöä ollenkaan mutta hoitaja onnitteli tyttövauvasta. Vasta kun pääsin vauvaa katsomaan myöhemmin uskoin että tyttö sieltä tosiaan tuli :heart: Eli paikkansa piti meillä veikkaus.

Voi lettu, mulla aivan päinvastainen ongelma.. Imetys loppui kun maitoa ei tule.. Syöttöpunnituksen tulos 17g ja siihen loppui sekin lysti. Nyt meillä syödään pelkkää vastiketta, niin kuin esikoinenkin aikoinaan. Parhaillaan sain pumpattua 30ml :headwall:
Noh, eipä tarvitse siitä stressata enään, kun maitoa ei tule niin sitä ei sitten tule.
Paljonko teillä syödään kerralla pullosta? :)
 
Bumbis, järjetöntä että voikin olla niin että useimmilla tuntuu maidontuotanto olevan niukkaa ja sitten toisilla sitä tulee aivan tuhottomasti. Meidän pojan lähtöpaino sairaalasta oli 3760 g ja neuvolassa kaksi viikkoa myöhemmin paino 4760 g. Kasvaa todella hyvin rintamaidolla. Nyt neljän viikon iässä veikkaisin painoksi viisi ja puoli kiloa, vähän ehkä jo päälle tuon.

Pullosta menee 120-150 ml, kahden-kolmen tunnin välein (kerran päivässä nukkuu neljän tunnin unet, siinä väli sitten pidempi). Ollaan karsittu turha pullottelu - eli just sellainen 50 ml nyt ja toiset 50 ml puolen tunnin päästä, sitten känistään masukipua ja taas pullosta 20 ml - tuohon saattoi kulua kevyesti kaksikin tuntia. Nyt on kierre pysäytetty ja mennään "kertasyötöillä" ja hamuiluitkuun tarjotaan hanakasti tuttia, jonka kanssa usein rauhoittuukin kun tajuaa että maha onkin jo sopivasti täynnä.
 
Hurjasti syntynyt kesäkuisia! :) Ja lisää tulee varmaan joka päivä. Jotenkin kaiholla luen odotuspalstalla naisten viimehetkien tunnelmia, juurihan itsekin kärvistelin oloni kanssa!

Mulla ei oma maito riitä, vaan annan korviketta 1-3xvrk, n.60ml kerrallaan. Aina ei juo tuota määrää, vaan saattaa riittää 30-40ml, joskus (harvoin) annan vielä 20ml lisää, jos oikein hamuilevaksi jää. Silloin yleensä pulauttaa hurjasti hetken päästä. Tuttia lupsuttelee toisinaan.

Poika ollut äärimmäisen tyytyväinen ja helppo, nukkuu pitkiä pätkiä ympäri vuorokauden. Parina yönä on kyllä ollut hereillä 3h, mutta tyytyväisenä silloinkin. Pientä kitinää on ollut joinakin iltoina, mutta helpolla on päästy. Ei kukaan tytöistäni ole tämmöinen ollut! :D

Ollaan kyläilty kaksi kertaa ja kaupassa mukana vauva on ollut kerran. Muutoin on rauhaisaa koti-elämää vietetty.

Minkä merkkistä d-vitamiinia ootte antanut ja onko tullut oireita? Mihin tahtiin olette nostaneet annosta? Mä aloitin vasta vajaa 3vkoisena antamaan gefilus d-vitamiinia, ja yhdellä tipalla on vielä menty. Kahteen nostan ehkä huomenna...

Nimi on päätetty ja nimenanyojuhla on heinäkuun puolessa välissä. Kutsut on postitettu. :)

Miten paljon teillä muilla on paino pudonnut? Mulla tuli n.18kg painoa ja vain 7kg on lähtenyt. Myönnän, syön liikaa ja herkkuja menee enemmän kuin laki sallii, en jaksa liikkua muuta kuin hyötyliikuntaa, joten oma vika! Syksymmällä aloitan taas kahvakuulailun ja lenkkeilyn, jospa sitten kilot karisee ja maha kiinteytyisi...

Nyt elämäni mies heräsi, tissi suuhun siis!

Aurinkoista juhannus iltaa!

-julianna ja hurmuri 3vkoa ja 2pvää
 
Mä oon lukenu ihan väärää ketjua :p Kiitos Lettu tästäkin pinkasta! :)

Meillä mennään pelkällä pullolla ja poitsu syö 100-140ml kerrallaan noin 3-5 tunnin välein. Onneksi noi pisimmät välit on sijoittuneen alkuyöhän eli 23 - 04 -08 ja unta palloon heti pullon jälkeen. Meillä on tosin kaveri tykästynyt kakkaamaan aamuyön syötön jälkeen ja kun sitä sit vaihdetaan niin vähän kaveri virkistyy.

Vielä ollaan jätetty kyläilyt väliin, oon menny isompien lasten kanssa mut kerran olen ollu Ikeassa shoppailemassa ja kerran HopLopissa hengailemassa. Molemmilla kerroilla nukkui kiltisti kaukalossa harson takana :D Enemmän taisin häiritä muita äitejä kun sain niin ihmeellisiä pitkiä katseita osakseni :whistle: Ens viikolla tiedossa eka vähän pitempi reissu lähdetään esikoisen futisturnaukseen ja yövytään vauvan kans hotellissa.

Meillä pieni sai nuhan isoveljeltä ja nyt on alkanut toinen silmä rähmiä. On suolatipat ja nenäfriida käytössä mut sydäntä särkee käyttää niitä kun toinen ei tykkää Onneksi kuumetta ei ole ja poika kuitenkin syö ja nukkuu edelleen hyvin niin en ole nyt lähtenyt vielä lääkäriin viemään mut jos ei muutosta tule niin maanantaina täytyy ehkä käydä ainakin varmuuden vuoksi.

Meil on jäänyt D vitamiininkin aloitus kun en ole raaskinut mitään lisä hässäkkää tähän kun toinen on muutenkin kipeä. Ootteko jo aloittaneet onks ollu vaikutusta vatsaan? Mulle naapuri sanoi että kannattas odotella siihen et on 2kk mut en ole oikein vielä jaksanut selvitellä sen perusteita. 1kk neuvola ens pe ja täytyy siellä vähän jutella tästäkin...

Nimi on ehkä saatu päätettyä mut vielä en uskalla tuulettaa. Mies on suostumassa mun ehdotukseen ja molemmat isommat pojat on tykästyneet siihen myös :D

Painoa on lähtenyt kolmessa viikossa noin 11-12 kg ja sitä tuli noin 18kg. Nää loput on sit varmasti tiukassa sen tiedän. Nyt olen yrittänyt käydä kävelyllä ja vaunuilla jokapäivä. Haluaisin tehdä vaikka mitä mut vielä ei uskalla painaa täysillä kun sairaanhoitaja kaveri pelotteli vaaroista. Odottelen jälkitarkastusta joka on heinäkuun alusssa.

S & pieni tuhisija 3vko + 1pv
 
Heippa Naiset!

Vihdoinkin ehdin koneelle. Vauva nukkuu nyt suht rauhallisesti muualla kun mun tai miehen sylissä, niin tulin koneelle vähän hoitaa asioita.

Meillä on mennyt mun mielestä hyvin, mutta eihän tämä vauva-arki mitään auvoa koko ajan ole. Oikeesti välillä tulee itku silmään, kun ei tiedä mikä tuota pientä vaivaa ja miksi se on tyytymätön. Meidän vauva ei ole meidän mielestä ns. kiltti ja rauhallinen, vaan on luonteeltaan ainakin nyt sellainen tarpeensa kovaan ääneen ilmaiseva. Eli kaikissa siirtymätilanteissa ja muutostilanteissa tirauttaa itkun, mutta rauhoittuu aika nopeasti. Pitää vaan kestää ja olla kärsivällinen ja luottaa siihen, että vauva ei vaurioidu, vaikka itkee. Tällaista on esim. aina kun vaihdetaan vaippa, herätään, siirrytään pukemaan tms. Vauva nukkuu kuitenkin kyllä tosi pitkiä pätkiä.

Miten te ihmiset olette saaneet vauvat nukkumaan OMASSA sängyssä! Mä en käsitä. Meidän vauva ei todellakaan suostu omaan sänkyyn eikä mihinkään koppaan nukahtamaan. Hyvällä säkällä kerran päivässä, kun on oikein väsynyt niin nukahtaa tuohon äippäpakkauksen laatikkoon. Turvakaukalossa ottaa pitkätkin torkut aina sen jälkeen, kun on autoiltu. Meidän vauva haluaa olla sylissä koko ajan, kun on valveilla. Aluksi yritin saada sen nukkumaan kopassa ja ahdistuin siitä itse, kun homma ei onnistunut. Nyt mä oon luovuttanut ja vauva saa olla sylissä niin paljon kun haluaa tai sitten laitan vauvan kantoliinaan itselleni tai miehelle. Sekä äiti, isä että lapsi ovat onnellisempia tällä tavalla. Onhan se rankkaa, kun ei hetkeksikään voi laskea vauvaa mihinkään, vaan pitää koko ajan olla syli, mutta eiköhän tule sekin päivä, että se posottaa vaunuissa ulkona monta tuntia putkeen. Nautitaan nyt tästä sylivauvasta.. mulla on tapana ajatella asioita aina optimistisesti.

Mielialapulmia ei ole mulla ollut, muuta kun sellaista ihan normaalia.. eli maidon nousun yhteydessä itketti kovasti ja välillä tulee sellainen epätoivo, kun tyyppi itkee, että mitä mä teen tai mitä me tehdään! Mutta iloisella mielellä muuten olen.

Me ootettiin poikaa tai oli sellainen fiilis, joten oli superyllätys, että tyttö tulikin sitten! :) Ihana yllätys oli se. Mä niin rakastan noita pinkkejä vaatteita, joita on saatu nyt lahjaksi.. etukäteenhän ei uskaltanut ostaa muuta kun molemmille sopivia.

Imetyksestä: Mulla on lähtenyt kyllä se hyvin käyntiin ja maitoa tuntuu tulevan aika sopivasti. Välillä vauva pulauttaa ylimääräiset maidot kesken imemisen suustaan rinnalle, kun varmaan sitä tulee sen suuhun liikaa. Yöllä myös maitoa heruu enemmän ja liivinsuojukset on ihan painavia aamulla :)

Vauva on kyllä tosi ihana ja suloinen. Äitiys tuntuu luontevalta, mutta kyllä tämä opettelua on. Sekä vauva että me opetellaan olemaan toistemme kanssa.

-Nuppu- ja Vauva 11 päivää
 
Kiitos Lettu ryhmään pääsystä =) aika hiljaista oli tosiaan tuolla kerhon puolella. Mietinkin, onko kesäkuisilla omaa facebook ryhmää? Siellä ainakin on helppo jakaa kuvia jne. eli ainakin itse mieluusti voisin myös sellaiseen ryhmään liittyä.

-Nuppu- Meillä on sama ongelma - vauva ei tunnu rauhoittuvan missään muualla kuin sylissä tai vanhemman vieressä nukkuessa. Myöskään rintareppu ei kelpaa, mutta olen ajatellut että vauva on siihen vielä liian pieni. Mikä kantoliina teillä on käytössä?

Mua kanssa kiinnostaa kuinka vauvan saisi rauhoittumaan omaan sänkyyn ja sitten vielä siirrettyä omaan huoneeseen. Meillä on pienet makkarit, eikä pinnis mahdu mitenkään fiksusti samaan huoneeseen parisängyn kanssa. Nyt se on samassa huoneessa mutta toiveissa olisi nopea siirtyminen omaan huoneeseen. Toistaiseksi olen kuitenkin saanut vauvan vain satunaisesti rauhoittumaan omaan sänkyyn (kun ympärillä on äidin tyynyt) ja ulos vaunuihin. Aina ei kuitenkaan onnistu ja silloin sylittelysessiot venyvät tooodella pitkiksi.

Myös mua epäilyttää on että rintamaidon määrä on liian vähäinen. Ongelma on siinä, että mulla ei tule pumppuun juuri mitään, niin en voi tietää paljonko vauva todellisuudessa saa (pumppaustulokset ovat 10-35 ml per pumppauskerta, mutta yleensä pumppaan samalla kun imetän). Aluksi tarvitsimme lisämaitoa noin 1 dl päivässä, mutta sitten paino jo kääntyikin nopeaan nousuun. Nyt kuumeisesti odottelen tiistain neuvolaa ja punnitusta. Nyt siis epäilen, että tuo aiempi painonnousu olisi kuitenkin virhemittaus. :confused: Syöttöpunnitusta on testattu kahteen kertaan ja silloin tulos on ollut surkea, muistaakseni vain jotain 10 g luokkaa.




Mulla oli alkuraskaudesta todella voimakas "poikaolo" ja kun ultrassa kuulimme, että poika on tulossa hihkuin riemusta - siis sen takia, että oma fiilis osui niin oikeaan. Loppuraskaudesta en enää kokenut niin voimakkaita tyttö / poika -oloja. Oikeastaan ainut erikoisuus oli, että mua yleensä vaivaavat voimakkaat allergiat eivät vaivanneet tänä keväänä. No poika sitten syntyi, ihan niin kuin luvattiin. Toiveissa meillä on siis ihan kumpiakin, mutta itse ihmettelin alkuraskauden muuttunutta hormonitasapainoa joka vaikutti jopa hiusten väriin.

Minttumaari* ja poika 18 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Heissan, ja onnea kaikille jo tänne kirjoittelemaan päässeille, niin vaan kasvaa meidän porukka! :)

Täällä ollaan jaksettu mukavasti, jälkivuoto lähes ohi, ja hajukin rauhoittunut(epäilin tulehdusta, kun haisi omaan nenään voimakkaalle heti sairaalassa, mutta kun muita oireita ei ollut, en sitä lähtenyt tutkituttamaan), kohtuhan mulla supistui pois(siis takaisin alas) jo sairaalassa! Onnea saa kiittää, kun katselin, että tosi monella oli masua jäljellä vielä synnytyksen jälkeen, eikä sillä, kyllä mullakin hieman löysää nahkaa jäi :D Eppari parantunut hyvin ja lääkärineuvola/jälkitarkastus torstaina.

Vauva voi hyvin, ja on kiltti. Pelkäsin pahinta, mutta ainakin toistaiseksi ollaan vältytty refluksilta(mitä pelkäsin, kun mulla on ollut lapsena tosi paha, ja samaten mun äidillä) ja koliikilta, mutta vielä ei saa huokaista. Ilmavaivoja meiltä löytyy kyllä! Ja ne alkoi 2vkon iässä ja tuossa tyllerö piereskelee vieressä, ähisee ja puhisee ja välillä itkeskelee, näihin aloitettiin disflatyl, ja ei ainakaan huonompaan suuntaan ole menty, joten jatketaan sitä, sitä suositteli myös neuvolassa cuplatonin sijaan. Meillä siis nukutaan vieressä, ei kokoaikaa aivan iholla, mutta samassa sängyssä silti, täällä kun on tilaa kun mieskin töissä ulkomailla. Ja nukun hyvin, välillä liiankin hyvin, kun toinen on aivan kainalossa, ja en silti "muista" varoneeni vauvaa nukkuessani sikeästi..

Tyttö kasvaa tosi mukavasti rintamaidolla, viime neuvolassa oli jo 3340g, kun syntymäpaino oli sen 2660g, ja nyt ollaan varmaan menty tuosta jo pitkästi ohi, jännitänkin seuraavaa neuvolaa, mun vauva kasvaa niin kovin nopeasti, että olen jo miettinyt uuden tekoa, vaikka vannotin, että en toista tee ;) Maitoa siis tulee ja riittää hyvin. Tosin yhden rintatulehduksen jo kärsin, oltiin yökylässä isäni luona ja aamulla toinen rinta oli ihan pakkaantunut, ja kipuili lievästi sen päivän, seuraavana aamuna kuumetta olikin jo 39. Imetin ahkerasti siitä rinnasta vaikka koskikin, ja otin Buranaa ja sain tällä tilanteen raukeamaan.. Nyt oltiin taas viimeyö pappalassa, ja jälleen sama homma! En ymmärrä mikä siellä tämän aiheuttaa, onko se veto ja viileys, vai mikä ihme? Tosin nyt edelliskerrasta viisastuneena aloitin heti tiiviit imut siitä rinnasta, otin Buranaa ennalta ja pidin lämpimänä, toistaiseksi olen säästynyt kivuilta ja kuumeelta, jännittäen odotan huomista.. Toivon todella että tälläkertaa selviäisin säikähdyksellä.

Meillä ollaan syöty rela+D vitamiinia, alkuun luulin, että vatsavaivat johtuivat siitä kun ilmenivät samanaikaisesti D:n aloituksen jälkeen, ja pidettiin viikon tauko, nyt ollaan siis syöty yhtä tippaa 3viikon iästä, ja tänään(nyt 5vko+1pvä), annoin kaksi tippaa ekan kerran, ihan hyvin on mennyt, tai ainakaan ei huomattavasti enempää vatsaansa valita tyttö. Ajattelin aloitella hissun kissun.

Meillä mies lähti kolmen viikon loman jälkeen takaisin Norjaan töihin Kesäkuun 9. Eli siitä lähtien ollaan oltu ihan kaksisteen, mukavasti ollaan pärjätty, mutta mikäli jotain ylimääräistä ongelmaa tulisi(juuri ne koliikit ja muut esimerkiksi), kävisi voimat varmasti vähiin. Onneksi ainakaan vielä ei yöheräilyt tai muutkaan ole voimia vienyt, päinvastoin olen nauttinut joka hetkestä ;) Tosin vielähän tämä helppoa kun toinen nukkuu suurimman osan ajasta! Vaikkakin nyt ollaan jo selvästi pidempiä aikoja hereillä ja ihmetellään maailman menoa, ensviikolla taidan jo käydä ostamassa leikkimaton, on sitten jotain mitä tapittaa. Muutenkin tyttö on hyvin jäntevä, kannattelee hienosti vatsallaan sekä sylissä päätään ja kääntyy selältä kyljelle ja toisinpäin, tämä varmaan alkaa liikkumaan melko aikaisin! Hui. Oli jo synnärillä jäntevä, vaikka tulikin aikaisin(37+1), sai kehut kotiuttaneelta lääkäriltä :) Kuinka aktiivisia teillä vauvat? Toisaalta niin haikeaa, että kohta hän ei enää olekaan se avuton rääpäle sylissä, aika menee kovin nopeasti! Kunpa edes vähän hidastuisi ;)

Meille lupailtiin rakenneultrassa(muistaakseni 19+6) tyttöä, ja olin onnesta soikeana. Loppuajasta aloin kuitenkin epäilemään, varsinkin kun tyttövaatteita alkoi kertymään. En edes uskaltanut ylimääräisissä ultrissa enää kysyä näkyisikö varmistukseksi vielä sukupuoli :D Kun käynnistysuhka oli päällä, ja kävin viimehetkillä ostamassa 44cm vaatteita, en enää uskaltanut ostaa vaalean punaista :D Tyttö sieltä jokatapauksessa putkahti, eli paikkaansa piti, vaikka mulla oli oikeastaan koko raskauden ajan tunne(pelko?) pojasta, kun niin kovasti itseni tytön kanssa näin, kai sitä henkisesti valmistautui siihenkin mahdollisuuteen :)

Tuttia ei olla käytetty kuin silloin tällöin, eikä se usein edes kelpaa. Automatkoilla olen kokenut hyväksi, saan jopa ajaessa ujutettua suuhun, vaikka normaalisti ei meinaa millään alkaa imemään. Öisin olen käyttänyt toisinaan, mikäli jää syötön jälkeen vielä hereille(itkuisena, muttei selvästikään nälkäisenä) usein imee tuttia hetken, nukahtaa ja pudottaa tutin pois.

Me ollaan reissattu aika mukavasti, nyt kun kaksin ollaan, on pakko käydä kaupoilla yhdessä, ja muutenkin ainakin kerta viikkoon kyläilty, muuten ollaan kotosalla ja tykkäänkin olla täällä rauhaksiin, vaikka tuntuu että ihmiset jo nyt jopa painostavat liikkeelle, mikä kiirus tässä muka, toinen vasta reilun kuukauden. Yökyläilty ollaan tosiaan isäni luona kaksi kertaa, mutta nyt pidän kyllä taukoa, kolmatta rintatulehdusta en halua.

Me täällä ootellaan miehen lomaa heinäkuun lopussa ja nautiskellaan(liian kylmästä) kesästä! Lämpenisipä pian!

Tulipas pitkä tarina, ja siinä meni sekin lupaus mennä aikaisin unille, no, otan aamupäivästä takaisin mikäli vauva antaa! ;)

Taniira ja mun pikku tyttö 5viikkoa ja yksi päivä <3
 
Moikka kaikille!

Vihdoin minäkin ehdin koneelle, vaikka nukkumassa tässä pitäisi itsekin olla..
Meillä on ollut tosi vaikeaa nyt noin viikon ajan. Vauvalla kauheat mahavaivat etenkin öisin ja sen takia heräilee 1-1,5 h välein. Itkee ja pinnistää naama punaisena mutta kakkaa ei tule. Vaatii kuitenkin aina ruokaa ja sitten puklaa kaikki ulos kun on varmaan niin huono olo ja täynnä. Cuplaton oli kokeilussa melkein viikon mutta siitä ei ollut mitään apua. Laitoin myös d-vitamiinit tauolle (meillä käytössä rela drops d-vitamiinit), mutta tuntuu että sen jälkeen mahavaivat vasta paheni, oisikohan se maitohappobakteeri niissä vitamiineissa vähän tasapainottanut vatsan toimintaa. Tänään sit reilu vuorokauden kakkaamattomuuden jälkeen oikein räjähti ja paskaa tuli selkää myöten :D sen jälkeen nukkui monta tuntia putkeen. Käytiin ostamassa apteekista mallasuutetta jos siitä olisi jotain apua. Olen kokeillut hieroa ja jumpata mutta niistä ei ainakaan ole ollut mitään hyötyä.
Nyt jännitän miten tuleva yö tulee menemään, äsken nukahti juuri. Nää yöt on kyllä niin rankkoja että itku tulee monesti kun tuntuu vaan etten jaksa :/ en pysty nauttimaan tästä pikkuvauva-ajasta ollenkaan kun olen vaan niin totaallisen väsynyt koko ajan. Odotan vaan että vauva kasvaa ja alkaa nukkumaan pidempiä pätkiä, kolme tuntia kun edes joskus nukkuisi niin se olisi luksusta! Ja ei siinä mitään jos vain heräisi ja söisi, mutta sen jälkeen saattaa mennä tunti ennen kuin nukahtaa uudestaan ja sit 15 min-1 h ja taas herää itkemään ja ähisemään. Onneks on nyt nuo jalkapallon mm-kisat niin ollaan miehen kanssa tehty niin että hän valvoo ekan pätkän vauvan kanssa sinne kolmeen asti yöllä ja katsoo matsia samalla ja minä sit siitä aamuun. Nytkin mä vaan täällä valvon vaikka pitäis olla jo nukkumassa!

Imetys ei edelleenkään onnistu ja oon vähän niinkuin luovuttanut sen suhteen.. Maitoa edelleen pumppaan ja annan pullosta vauvalle mutta mun maidon tulo on huomattavasti vähentynyt ja ollaan lisäksi jouduttu antamaan korviketta useasti, etenkin kauppareissuilla ja kyläillessä. En enää edes jaksa asiaa murehtia, tää nyt meni näin ja eipä siinä mitään :)

Mutta nyt on käytävä nukkumaan, palaan taas myöhemmin!

elpukka & papu 3 vko 2 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on vitamiinina Minisun. Se tarttui aikanaan esikoille apteekista mukaan, joten samaa tuttua merkkiä käytetään nyt seuraavallakin. Taisin antaa ekat kolme päivää yhden tipan, sitten muutaman päivän kaksi tippaa jne. Nyt menee neljä ja mun mielestä ei ehkä ole mitään sen kummempaa vatsavaivaa tullut. Ts kyllähän tuokin ähisee ja piereskelee välillä oikein huolella, mutta sitä taisi tehdä jo ennen d-vitamiinin aloitusta.

Oma paino... Mulle tuli 23kg raskauden aikana ja nyt taitaa olla kutakuinkin 9kg vielä jäljellä. Saa nähdä koska lähtee loput. Nyt on lähtenyt alun tohinan jälkeen kilo viikossa, joten jos sitä tahtia jatkuisi vielä edes muutaman viikon. Mulla on mahaa vielä jäljellä tosi paljon ja se kyllä ahdistaa! Mutta tiesin kokemuksesta etten kuulu niihin onnellisiin, jotka solahtaa heti sairaalassa jo omiin housuihin. Kyllä tuo tosta tietysti häviää ja vaunulenkit on siihen mitä parasta lääkettä, mutta oon vähän liian kärsimätön. Tekisi mieli aloittaa kunnon laihdutuskuuri heti, mutta sitä ei kai suositella imetyksen aikana?

Mites te joilla juodaan kutakuinkin kaikki maito pullosta, oli se sitten pumpattua tai korviketta, paljonko menee vuorokauden aikana? Sain neuvolasta lapun jossa oli että alle kuukauden ikäisellä vrk-annos olisi max. 600ml ja meillä menee kyllä sen yli ihan huolella. Tai ehkä korviketta 600ml ja sitten oma maito vielä siihen päälle.

Isonalle ja poika melkein 4 viikkoa
 
Isonalle, meillä meni jo viikon vanhana about puolitoista litraa... Eikä neuvolan täti ollut mitenkään huolissaan. Esikoinen veteli kuukauden vanhana 2,5 litraa - me sitten kyllä siirryttiinkin maissivelliin 1,5 kk iässä ja siitä pikkuhiljaa muihin velleihin ja riisijauhepuuroon, ihan neuvolan siunauksella. Nyt pojan kanssa menee 2-3 tunnin välein 120-150 ml, eli se 1,5 litraa ja sen päälle menee vuorokaudessa. Kahdessa viikossa nousi kilolla paino, ja nyt neliviikkoisena uskoisin että tullut toinen kilo tai enemmänkin painoa. Lähempänä kuutta kiloa huidellaan painon kanssa.

Mulla tuli raskausaikana painoa 10 kiloa ja kotiutuessa painoin saman kuin loppuaikana - vasta viikon kotona olon jälkeen paino putosi, ja putosikin sitten 15 kiloa ihan päivässä, kahdessa, kun turvotukset leikkauksen jäljiltä lähti. Eli lähtöpainosta -5 kg tällä hetkellä. Imetys tuntuu sulattavan kiloja ja se ei mua haittaa laisinkaan.

D-vitamiinina Devitol, ja nyt ostin Jekovitia. Ollaan oltu pari päivää ilman tippoja, katsellaan jos mahahuuto helpottaisi. Seuraavana mielessä mallasuute jos jatkuu. Cuplatonia tai Disflatylia en ole ostamassa.

Jälkitarkastus on viikon kuluttua ja olen kovasti ehkäisyasiaa pohtinut. Mulla on aikaisemmin ollut käytössä ehkäisylaastari, kierukka, minipillerit, pillerit, ehkäisykapseli - rengas on ainoa mitä en ole kokeillut tähän mennessä. Taidan pyytää reseptin minipillereihin, sillä rengas ei houkuttele. En usko että meille enää lapsia tulee lisää, mutta en ole täysin valmis sterilisaatioonkaan vielä tässä iässä. Tosin ehkäisynä tällä hetkellä väsymys ja välimatka: mies nukkuu makkarissa, mä divaanisohvalla vauvan kanssa. Joskus aamulla kun mies herää, mä pääsen pariksi tunniksi sänkyyn hoitamaan yöllä kipeytyneen selkäni hetkellisesti kuntoon kovalle patjalle.

Omassa sängyssä poika kyllä nukkuisi, mutta on niin kova känisemään mahaansa, ettei sitten kukaan voi nukkua samassa huoneessa. Siksi ollaan olkkarissa, jossa helpompi syöttää ja hoitopöytäkin on sohvan vieressä niin kaikki hoituu täällä paremmin - ja mies saa nukkua kun kerran unta tarvitsee muutenkin enemmän kuin minä. Nukutan pojan yleensä syliin hytkyttelemällä tai ihan muuten vain pidän lähellä ja sitten lasken alas makuupussiin sisälle puolittain. Makuupussissa sitten köllitään sohvalla milloin mitenkäkin päin, ja joskus harvoin pinniksessä tai meidän sängyssä, riippuu missä milloinkin olen. Mahallaan ollaan annettu nukkua päikkäreitä, yöksi nukutan selälleen tai kyljelleen kun en "vahdi" vauvan unta vaan yritän itsekin aktiivisesti nukkua vieressä.



Lettu ja Ruttukorva, huomenna kuukauden vanha
 
Pitkästä aikaa ehdin tulla kirjoittelemaan kuulumisia. Mukava on ollut lukea teidän juttuja ja samojen asioiden kanssa näköjään painiskellaan.

Ensin imetyksestä, onko teillä muilla imetys jo täysin kivutonta? Mulla sattuu edelleen aika paljon, varsinkin ne ekat imut. Ja toinen rinta on paljon kipeämpi kuin toinen. Ote on mielestäni oikein, joten en oikein tiedä, missä vika. Koitin rintakumeja ja ne helpottaa vähän kipuun, mutta rinta ei tyhjene niillä kunnolla. Ollaan annettu välillä lisämaitoa n. 30-50 ml päivässä, jos tuntuu jäävän nälkäiseksi. Joka päivä ei ole tarvinnut lisämaitoa antaa. 2:n viikon neuvolassa paino oli kuitenkin noussut jo yli 4:n kilon, 4020 g, kun syntymäpaino oli 3598 g. Pituuttakin oli tullut 1,5 cm ja tyttö oli jo 53,5 cm :) Viikon päästä on seuraava neuvola. Maitoa ei tule mitenkään suihkuamalla, mutta ilmeisesti kuitenkin riittävästi. Mun ei ole tarvinnut pumpatakaan lainkaan. Ja kun se pumppaaminenkin tuntuu ärsyttävän noita nännejä, niin en ole viitsinyt turhaa niitä rasittaa. Öisin tuntuu välillä rinnat todella pinkeiltä, mutta kun vauva alkaa imeä, niin helpottaa heti.

Meillä sama juttu, eli vauva viihtyy parhaiten sylissä, vaikka nukkuisikin. Kun yrittää siirtää korikehtoon, niin herää aika nopeasti. Öisin on nyt nukkunut mun vieressä sängyssä ja mies on nukkunut sohvalla, kun ei uskalla nukkua vauvan vieressä. Alkuun tyttö nukkui äitiyspakkauksen laatikossa, mutta nyt ei ole enää suostunut nukkuman siinä. Yöt menevät muuten ihan hyvin. Syötän molemmat rinnat siinä 21-23 aikoihin ja menen nukkumaan. Mies jää vauvan kanssa, kun vauva ei yleensä nukahda vielä tällöin. Mies antaa vielä tarvittaessa lisämaitoa ja tuo vauvan sitten mun viereen nukkumaan n. 24-01 aikoihin. Sitten nukutaan yhtäsoittoa parhaimmillaan jopa 5.30 saakka, välillä saattaa herätä myös vähän aikaisemmin eli 02.30-04.00 välillä. Toinen herätys on sitten ekasta herätyksestä noin 2-3 tunnin päästä. Nyt ollaan nukuttu vauvan kanssa jopa puoleen päivään saakka. Tyttö kuitenkin syö noin parin tunnin välein aamulla, mutta nukahtaa usein heti syömisen jälkeen. Päivisin viihtyy jo pidempiä aikoja hereillä, vaikka nukkuukin parin tunnin pätkiä. Autossa nukkuu pitempiäkin pätkiä. Ostettiin jo leikkimattokin, jossa vauva viihtyy itsekseen hetken.

D-vitamiinia alettiin antaa neuvolan suositusten mukaan 2:n viikon iässä yhden tipan lisäyksellä per päivä. Päästiin me neljään tippaan, kun vatsavaivat alkoivat. Sitten vaihdettiin merkkiä gefilukseen ja nyt ollaan annettu kaksi tippaa päivässä ja ongelmia ei ole. Nyt voitaisiin nostaa annos 3:een tippaan.

Kakkaa tulee monta kertaa päivässä, lähes joka vaipassa on kakkaa. Välillä kun tyttö tuntuu kiemurtelevan vatsavaivojen takia, niin röyhtäisy helpottaa selvästi. Yöllä en ole röyhtäyttänyt, mutta päivisin röyhtäytän imetysten jälkeen. Ja tyttö on kova piereskelemään :)

Kantoliinaa ei olla vielä testattu, jotenkin ne sidonnat tuntuu hankalilta. Kannattaisikohan ostaa suosiolla kantoreppu? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Mikä merkki on hyvä? Vaunulenkeillä ollaan käyty, max. 45 min ja yleensä tyttö nukahtaa heti vaunuihin. Ulkona ei olla vielä nukutettu, kunhan nuo säät vähän lämpenevät.

Juhannuksena tehtiin vauvan kanssa ensimmäinen pitempi reissu. Oltiin kolme yötä poissa kotoa ja hyvin meni. Käytiin parilla mökillä ja sukulaisilla. Mies on ollut nyt kesälomalla ja pitää vielä isyysvapaita heti perään, joten on kotona 1,5 kuukautta, mikä on ollut todella suuri apu. En tiedä, miten olisin yksin vielä pärjännyt. Ollaan me tytön kanssa oltu muutaman tunnin pätkiä keskenämme ja hyvin on mennyt, mutta ei se ole sama asia jos oltaisiin koko päivä kahdestaan.

On se vauva vaan käsittämöttämän suloinen pakkaus ja elämä on kyllä muuttunut aikalailla. Kaikki tehdään nyt tytön ehdoilla ja kotoa lähteminen on aikamoinen operaatio :)

Karoliina ja tyttönen 3 vko 2 pv
 
Anteeksi typerä kysymys, mutta miten ihmeessä pääsen sinne suljettuun ryhmään lukemaan/kirjoittamaan? Lettu on kutsun laittanut, mutta silti en osaa kirjautua sisään. :/
Ja onko "meidän jengillä" fb:ssa ryhmää? :)
Ihana lukea teidän arjesta vauvan kanssa, on niin tuttua, kuin itse kirjottelisi! :)
Kuulumisiin!

-julianna ja hurmuri 3vkoa 4pvää
 
Julianna, tässä suora linkki kerhoon. Tein sinne pari ketjua, mutta keskustelua ei kerhon puolelle vielä ole syntynyt. Joku tiesi kertoa että kerho ei toimisi tabletilla/mobiililla laisinkaan. Ja facessa on kaksikin ryhmää, en muista ollenkaan kuka niitä vetää kun en itse naamakirjaa käytä. Muistaako joku kenelle kutsu piti laittaa?
 
Meillä on poika mallia pieni, utelias ja ketterä. Päätä kannatteli jo synnärillä ja nyt haluaa katsella maailmaa pää pyörien. Pari kertaa on jo vahingossa kääntäny itsensä vatsalta selälleen ja ikää vasta 3 vko. Ensin en uskonut mutta kun teki sen vielä uudelleen niin uskottava se vaan oli. Kovin tarkkaavaisesti myös katselee ja odottelen jo sitä ensimmäistä aitoa hymyä. Nyt tulee niitä leveitä hymyjä unissa tai kun on juuri nukahtamassa.

Eilen kävin pojan kanssa lääkärissä. Korvat onneksi ainakin vielä ok, mut sain silmätipat rähmivään silmään. Tippojen laitto ei ole todellakaan kivaa mut toivotaan et siitä olis apua ja kyseessä vaan silmätulehdus eikä ahdas kyynelkanava joka tarkoittais toistuvia tippakierteitä kun voidaan operoida vasta puolivuotiaana.

Meillä on nyt muutaman kerran testattu Mandukaa ja kokemukset vaihtelevia välillä ei tykkää yhtään ja välillä nukahtaa. Viimeksi laitoin pojan reppuun kun imuroin ja hyvin nukkui koko siivouksen ajan :D

Vaikka painoa on tippunut sen 12kg niin jäljellä on tosi kamala pullataikinamainen roikkumasu josta todellakin haluan eroon niin nopeasti kun mahdollista |O Mulla kyllä varaa tiputtaa kiloja vaikka viitisentoista (raskauskiloja jäljellä noin 6-7) ja just nyt olis motivaatio kohillaan kun ei vielä sais rehkiä liikaa, toki olen lähes päivittäyn käynyt tekemässä 6 kilsan vaunulenkin. Jälkitarkastus on parin viikon päästä ehkä sen jälkeen saa luvan alkaa treenata jotain muutakin :)

Perjantaina olis 4vko neuvola ja sit lähetään viikonlopuksi esikoisen futisturnaukseen ja tiedossa ensimmäinen hotellireissu vauvan kanssa.

S&P 3vko + 4pv
 
Hei naiset! Tulinpa minäkin nyt tänne. Meillä kotiuduttu pienten alkuvaikeuksien jälkeen. Likka oli 6 päivää lastenosastolla ennen kuin pääsi kotiin.
Ruokailu alkanut sujumaan hyvin ja yöllä meillä heräillään kerran tai kaksi.
Meilläkin ristiäisten ajankohta päätetty ja kotikaste tilattu unikeonpäiväksi. Nimestä ei yllättäen miehen kanssa tullut kovin paljoa vääntöä.

Ai että oli tänään päivällä ihanaa päästä vauvan kanssa kävelylle. Tuntui, että pieni liikunta teki todella hyvää itselle vaikka näin alkuun rauhakseen mentiin. Mulle tuli raskauden aikana 25 kiloa, joista nyt likan ollessa 10 päivän ikäinen on 12-13 kiloa jäljellä. En imetä, joten olen jo aloitellut ruokavaliota keventämään reilusti ja vaunulenkkejä aiotaan jolkotella ahkerasti. Kuntosalillekin tekisi kovasti mieli, mutta olen ajatellut että josko parin viikon päöstä hankkisi ensin 10 kerran kortin ja kävisi mahdollisuuksien mukaan, siis lähinnä kerran tai kaksi viikonloppuna. Vaikkakin vauva on etusijalla tekemisissä, on itselleni tärkeää toipua raskaudesta mahdollisimman nopeasti ja tuntea oloni omaksi itsekseni.
 
Taniira, saitko kutsun?

Meillä 1 kk neuvola tänään käytynä. Poika kasvaa upeasti.

S. | 4095 g ja 51 cm
2 vk | 4760 g ja 54,5 cm
1 kk | 5950 g ja 56,5 cm

Edelleen mennään ns. täysimetyksellä, vaikka pullosta poika kaiken maidon juokin. Mulla on aika imetysohjaukseen terveyskeskuksessa ensi maanantaina, heti jälkitarkastuksen jälkeen. Ei kuulemma ole vielä liian myöhäistä opettaa poika (takaisin) rinnalle.

Neuvolalääkäri kuunteli meitä kun sanottiin että on erittäin vahva epäily silent refluxista (nieleskelyä, aivastelua, mahahuutoa, rintaraivareita, paljon muitakin oireita) ja sanoi että ollaan toimittu ihan oikein kun aloitettiin Nutrilon Nutriton maidonsakeuttaja, koska sen avulla takaisinvirtaus näennäisesti vähentynyt, syöntiväli pidentynyt ja vähän väliä syömisestä johtunut mahahuuto hiukan helpottunut. Ruttukorva on todella perustyytyväinen (ns. helppo) vauva (vrt. esikoinen, erittäin haastava) ja kaikki itkut on mahakipuilua ja harvoin nälkää (jos pullon lämmityksessä kestää) tai tyytymättömyydestä johtuvaa.

Neuvolalääkäri soittaa ensi perjantaina ja kyselee miten meillä on mennyt - jos näyttää siltä että oireet jatkuvat, mietitään sitten jatkoa. Nyt mennään Nutrittomalla ja tarkkaillaan. Ph-mittauksia ja Gavisconia mahdollista kokeilla, mikäli tilanne sitä vaatii.

Ristiäiset on torstaina, olisi pakko siivota ja jotain vähän leipoakin tilatun kakun lisäksi. *huokaus* Onneksi itse toimitus kestää vain sen viitisentoista minuuttia ja kaiken kaikkiaan kyseessä on vain yksi ilta. Eipä sitä paljon isompaa tilaisuutta kestäisikään. Vielä kun kastemekon löytäisin jostain kuusi vuotta sitten tapahtuneen muuton jäljiltä.

Vaatteista meillä on käytössä jo 62 cm, 56 cm ovat liian pieniä - pojalla kun on pitkä selkä kuten muillakin perheenjäsenillä. Pakko linkittää, en voinut olla ostamatta pikkuherralle juhla-asua, menee sopivasti päälle sitten jouluna. :D Särmä haalari, ei voi muuta sanoa.

Jahas, olisi taas ruokailun paikka.

Lettu ja Ruttukorva 5 vk
 
Lettu todella reippaasti teillä on kasvettu! :) Meillä oli kans aamulla neuvola;

S 2,8kg ja 47cm
4vko 3,7kg ja 52 cm

Vaatteissa edelleen käytössä pääasiassa 50cm kuteet jotai 56 on saatettu kokeilla :D Vaipoissa kans käytetään kokoa 1 jota saa ostaa vain niissä pikkupaketeissa. Niitä sit täytyy kantaa useampi paketti kerralla.

Ristiäispäivä vieläkin auki mut kummit saatu vihdoin päätettyä ja pyydettyä. Edes vähän sentään edetty siinä asiassa. Ens viikolla pakko saada päivä lyötyä lukkoon ja pappi varattua. Kotona pidetään bileet ja paikalle vaan kummit + omat vanhemmat & sisarukset. Aijon ulkoistaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman muille enkä itse leipoa stressaantuneena yötämyöten kuten aikaisemmin! :kieh:

S&P tasan 4vkoa :heart:
 
Heippa!

Täällä oltu kiukkuisia muutama ilta vatsanväänteiden kanssa, mutta muutoin sujuu mukavasti. Taitaa olla tiheän niin kausikin ollut tässä. Nyt ostin D-vitamiiniksi jekovittiä, josko sopisi paremmin kuin tämä aiempi rela+D. Vauva edelleen kuitenkin tyytyväinen ja itkeskelee vähän.

Tänään oli lääkärineuvola, ja lääkäri kehui paljon kun on tarkkaavainen ja jäntevä, sanoi jopa että ei varmasti ole kaukana ensimmäiset "oikeat" hymyt, kun niin ottaa kontaktia :)

Painoa oli tullut hienosti, ed. Kerralla oli 3340g ja nyt huomenna kuusiviikkoisena 4120g, ja pituuskin noussut 50->52 :) Mun iso pieni tyttö.

Ristiäiset on varattu elokuun alkuun, eli aika myöhäiseksi menee, mutta kuitenkin mukava kun on aikaa järjestellä, tosin minäkin ostan kaikki varmasti valmiina, täällä en yksin oikein saisi mitään aikaiseksi :D

Tulikohan tässä tarpeeksi omaa napaa, puhelimella vaikea lukea mitä olikaan muilla mielessä, vastailen niihin kun pääsen koneelle :)

Taniira ja pikkutirriäinen päivää vaille 6vkoa <3
 
Tulenpa minäkin tänne puolelle myös kirjoittelemaan. Maanantaina saatiin tyttönen sektiolla, joka meni kohtuullisen kivasti. Sektion valmistelut eivät hirveästi mieltä ylentäneet ja niistä jäi aiempaa epämiellyttävämpi kokemus. Ennen leikkauksen alkamista verenpaineeni putosi ja laitteet ympärillä alkoivat huutaa. Lääkettä suoneen ja leikkauspöydän asennon muutos paransivat tilanteen. Muuten sektio menikin varsin hyvin. Pyynnöstäni puudutuksessa käytettiin eri ainetta kuin aiemmin, joka ei sitten poistuessaan aiheuttanut hillitöntä kutinaa. Vauvan sain heräämöön tunnin päästä ensi-imetykselle ja sieltä päästiinkin kätilön järjestämänä nopeasti osastolle. Heräämössä olin vajaan tunnin. Maanantaina illalla pääsin vessaan hoitajan avustamana pesulle ja vähän liikkeelle. Kipupumppua ei ole kertaakaan Jyväskylässä minulle tarjottu/laitettu, vaan tableteilla on kipulääkitys hoidettu. Tällä kertaa olen tosi hyvin palautunut, ensimmäinen sektio, jonne mentiin synnytyssalin kautta, oli paljon haastavampi palautumiselle ja söin kipulääkkeitä pidempään. Minut olisi voitu kotiuttaa jo keskiviikkona, mutta vauvaa halusivat pitää sairaalassa eilisiltaan asti. Tänään käytiin kävelyllä koko perhe, ihanaa oli päästä oikeasti ulos ja nauttia raikkaasta ilmasta.

Kolme yötä sairaalassa meni jotenkuten, lähes nukkumatta. Onneksi siellä pystyi päivällä nukkumaan. Viime yönä omassa sängyssä sain nukuttua tosi hyvin ja vauva antoi nukkua kunnon pätkän puolilta öin neljän maihin.

Nyt pitää mennä syöttämään ja koittaa saada toisen rinnan pakkautumia sulateltua.

Annales & tyttönen 4 vrk
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Meillä oli toissapäivänä neuvolalääkäri jolloin vauvalla oli ikää yhden päivän vajaa 4 vko. Paino oli taas hurjasti noussut! Syntymäpainosta 2435g --> 3690g. Pituuttakin tullut 46 cm --> 53 cm. Lääkäri kehui kovin jänteväksi ja tarkkailevaksi pojaksi.
Vaatteista viimeiset 44 cm laitettu pois ja siirrytty 50 cm, osa 56 cm myös sopivia.

Meillä myös refluksiepäily ja nutrilon sakeuttajalla menty nyt pari päivää. Kyllä heti auttoi! Poika ei enää heräile tunnin välein itkemään ja puklailemaan vaan maito pysyy hyvin sisällä ja nukkuukin paljon paremmin :) Tosin nälkäinen tuo on kuin mikä ja edelleen syödään n. 2 tunnin välein. Pisin unipätkä mitä on koskaan nukkunut on ollut 3 h ja sekin päivällä :D Noo, ehkä tuo tuosta kohta alkaa pidentämään noita syöntivälejä kun kasvaa.

Imetystä en oo nyt enää jaksanut yrittää, viimeksi muutama päivä sit kokeilin ja ei onnistu, poika ei vaan suostu rinnalta imemään. Maidon tulo mulla myös vähentynyt tosi paljon kun oon pumpannut harvemmin. Enää pumppaan 1-2 krt päivässä. Korvikkeella siis mennään pääsääntöisesti. Pakkasessa mulla kyllä on paljon mun maitoa kun aluksi sitä tuli niin kauheesti että piti pakastaa. Täytyy ne käyttää pois ja sit siirtyä pikkuhiljaa kokonaan korvikkeeseen. Harmihan tuo on, mutta toi koko imetyshomma on ollut niin stressaavaa ja ahdistavaa että parempi näin.

Ristiäiset meillä on elokuun alkupuolella. Pidetään ne miehen vanhempien luona ja kutsutaan sinne pappi. Aluksi halusin kirkossa kastaa, mutta kun kahvittelun haluamme pitää miehen vanhempien luona niin helpompi suoraan kastaa siellä että voidaan pysyä yhdessä paikassa koko tilaisuuden ajan.

Painoa mulla tuli raskausaikana 15 kg ja jäljellä on 5 kg. Noi 10 kg tippui viikossa synnytyksen jälkeen ja nyt nuo 5 kg ei lähde millään! En kyllä asian eteen oo jaksanut mitään tehdäkkään, oon syönyt taas niin epäterveellisesti ja herkutellut päivittäin. Tavoitteena on saada pois vielä noiden viiden kilon lisäksi ainakin 10 kg. Mutta pikkuhiljaa, ei tässä mikään kiire ole.

Nyt täytyy taas mennä! Hyvää viikonloppua kaikille :)

elpukka & papu 4 vko 2 pv
 
Huomenta!

Viime yönä meinasi loppua imetys siihen paikkaan. Tyttö ei millään halunnut alkaa imemään tai jos otti otteen, niin yhden imaisun jälkeen päästi irti. Imetys lähti sujumaan vasta puolen tunnin ähertämisen jälkeen ja erinnäisten asentovaihtoehtojen kokeilemisen myötä. Pakko oli kuitenkin saada ko. rinnasta maitoa ulos, ettei ala pakkautumaan. Sitkasta taas on tämä homma ja mietin kuinka monta viikkoa tällä kertaa puhisen kivusta aina imetyksen alkaessa.

Meidänkin vauva puklailee aika paljon. Yritän kyllä saada röyhtäytettyä aina syötön jälkeen, mutta jos sänkyyn laitan nukkumaan, niin kyllä sinne puklut tulevat jossain vaiheessa. Joka kerta. Huomenna neuvolasta tulee terkka kotikäynnille, täytyy hänen kanssaan puhua asiasta.

Elpukalla on pudonnut kiloja tosi hyvin! Minulle tuli nyt 16-17 kg, niistä reilut 6 kg jäi sairaalaan. Aiemmilla kerroilla ensimmäiset pari viikkoa ovat olleet nopeaa painonpudotuksen aikaa, sitten hitaammin. Viimeksi meni 2 kk, kun kaikki 17 kg olivat pudonneet (11kg oli sairaalasta palattaessa jäljellä pudotettavaksi), ensimmäisestä tuli 25 kg ja ne putosivat vuoden kuluessa pikkuhiljaa alun nopean 12 kg:n pudotuksen jälkeen. Mutta eiköhän nuo lähde ja maha muutu normaaliin muotoon tulevien kuukausien aikana taas.

Me pidetään ristiäiset oletettavasti elokuun alkupuolella, nyt on niin paljon kaikkea ohjelmaa heinäkuulle jo, että ei aleta tähän väliin niitä pusaamaan. Ja on aikaa miettiä nimiä ja kummeja...

Tyttönen kutsuu taas. Aurinkoista sunnuntaita!
 
Mukavaa kun porukka tälläkin puolella lisääntyy :) Onnittelut kaikille vauvan saaneille :) Harmi, jos kerho ei toimi tabletilla, koska sillä pääsääntöisesti kirjoittelen. Mutta voidaanhan me täällä jatkaa juttua, jos kerho ei saa kannatusta.

Meidän tytöllä oli tänään 1 kk-neuvola. Tässä kasvukäyrää:

Syntymä: 3598 g, 52 cm, py 34 cm
2 vkoa: 4020 g, 53,5 cm, py 35,5 cm
1 kk: 4490 g, 55,5 cm, py 37,5 cm

Tyttö on nyt ruvennut parin päivän sisällä hymyilemään ihan hereillä ollessaan! Terveydenhoitajakin kirjoitti neuvolakorttiin, että hymyjä jo väläyttää, kun tyttö hymyili myös terkkarille kun tämä tarkasti vauvaa. Meillä myös ekat 56:n vaatteet ovat jo jääneet pieneksi tytölle! Pituudesta jäävät vajaaksi. Nyt kun tuon pienen ihmisen kanssa on elänyt kuukauden verran, niin olen huomannut, että paidat ovat melko turhia. Parhaita vaatteita ovat potkarit ja bodyt. Samoin mekkoja ei olla käytetty vielä lainkaan, tietysti ilmakin on ollut liian kylmä mekoille. 56:n vaatteita ollaan käytetty melkein alusta asti ja kohta saa ilmeisesti siirtyä 62:iin.

Olen imettänyt alusta asti, vaikka haasteita on ollutkin. Mulla on hiivatulehdus ainakin toisessa rinnassa, jonka vuoksi imetys on ollut välillä todella kivuliasta. Nyt sain neuvolasta ohjeen ottaa suun kautta yhden kapselin hiivasienilääkettä ja odottelen tässä, koska lääke alkaa vaikuttamaan. Imetysklinikalta sain viime viikolla ohjeeksi hieroa rinnanpäihin vissyä ja sen kanssa lotratessa meni muutama päivä, mutta apua se ei valitettavasti tuonut. Keskiviikkona mennään sitten klinikalle näytille, mikäli lääke ei ole auttanut. Lisämaitoa on annettu 1-2 kertaa päivässä, noin 40-60 ml kerralla ja aina vasta sen jälkeen, kun on imenyt ensin molemmat rinnat ja jos tuntuu vielä jäävän nälkäiseksi. Lähinnä siis iltaisin, kun tankkaa yötä varten.

Tyttö nukkuu päivisin 2-4 tunnin pätkiä ja öisin ensimmäinen unipätkä on 3,5-5 tuntia ja sen jälkeen heräilee n. 2-3 tunnin välein. Toivottavasti tämä rytmi säilyy jatkossakin. Vielä kun saisi tytön nukkumaan yöt omassa korikehdossaan, niin olisi mahtavaa, mutta toistaiseksi nukkuu mun vieressä sängyssä ja miesparka sohvalla. Pinnikseen ja omaan huoneeseen siirtymistä en uskalla edes ajatella.

Paino on täällä tippunut nyt noin 10 kg ja vielä olisi vajaat 15 kg jäljellä. Keräsin tosiaan järjettömät 25 kg painoa raskauden aikana. Parin viikon päästä on jälkitarkastus ja tämä mamma alkaa taas juoksemaan sen jälkeen, jos kaikki on kunnossa. Eihän tässä mikään kiire ole, mutta ens kesänä olis kiva mahtua omiin kesävaatteisiin :) Aika paljon on tullut herkuteltua tytön syntymänkin jälkeen, kun vieraita on käynyt ihan kiitettävästi ja kaikkien kanssa tulee sitten kahviteltua. Ja kun kelit ovat olleet mitä olleet, niin olen kotosalla leiponut kaikkia herkkuja ihan liian usein. Täytyy nyt alkaa vähän rajoittamaan tuota herkuttelua. Vaunulenkeillä ollaan kyllä käyty lähes joka päivä, tänäänkin käveltiin reilu 5 kilsan reipas lenkki.

Meillä on myös ristiäiset elokuun alussa ja askartelin tuossa 30 kutsukorttia. Vielä pitäisi osoitteet kaivaa ja postittaa kutsut. Korteista tuli tosi suloiset, vaikka aika paljon vaati näpertelyä. Vieraita kutsutaan n. 60 hlöä, kaikki eivät varmaan kuitenkaan pääse paikalle. Mitä te tarjoatte ristiäisissä? Me ajateltiin, että pärjättäisiin lohikeitolla (+ leivät ja levitteet) ja kakkukahveilla. Meillä on pitopalvelu varattu, mutta itse viedään vielä pullaa ja pikkuleipiä. Ihana Letun ristiäisasu vauvalle! Mä aijon ostaa tytölle kans jonkun nätin juhlamekon ristiäisjuhliin. Laitan mekon sitten naulakkoon seinälle tytön huoneeseen.

Semmoista tällä kertaa. Mukavaa viikkoa!

Karoliina ja pikkutypy 1 kk
 
Nyt on ristiäiset ohi ja poika sai nimensä. Arvon Ruttukorvasta tuli Milo Juhana. Tilaisuus meni hyvin vaikka ahdasta meidän kolmiossa oli, kuitenkin viisitoista henkeä ahdettuna asuntoon. Oon niin huojentunut että saatiin kekkerit pois päiväjärjestyksestä.

Esikoisen kanssa kaikki on ihan yhtä taistoa, aika neuvottomia tässä jo ollaan. Ei auta kuin jatkaa vain, jospa uhma jossain vaiheessa laantuisi.

Karoliina, miten sulla se hiiva todettiin? Millaista se kipu on, milloin se tulee? Kiinnostaisi tietää kovasti, epäilyä on että mullakin kenties olisi.

Lettu ja Ruttukorva, huomenna 6 vk
 

Yhteistyössä