**Kesäkuun kullanmurut 2014**

Ssnokaa, oi sanokas että tää imetyskipu ( nännit tuusan nuuskana) menee ohi TOSI nopsaan. Mulla lähtee taju ihan just ja ärräpäät lentelee, hir-vit-tä-vän tuskallista :( Oon koittanu parantaa mukulan imuotetta kun tuppaa olemasn aika supussa mut sattuu silti.

Ai niin, me päästään tänään ilm. jo kotiin. Jeeeees!

Sabsu ja poju 2vrk
 
Vihdoin saatiin kummit pyydettyä, päivän valittua, papin varattua ja nimen päätettyä. Yks asia pois päiväjärjestyksestä. Ristiäiset kahden viikon päästä ja nimi lähes sama kuin teillä Lettu vain yksi kirjain vähemmän :D Iso urakka tässä tosin on vielä edessä kun täytyy talo siivota mut ajattelin jotenkin saada junailtua isommat lapset yökylään anopille ja mutsi mukaan siivoushommiin :whistle:

Meillä siirrtyttiin eilen korisängystä pinnikseen joka on sivuvaununa mun vieressä, eka yö meni tosi hyvin kun sai vain kättä ojentamalla tutin suuhun ja näki nousematta vauvan. Ei ollut pieni moksiskaan ja nukkuikin ennätyspitkän pätkän 11-6 ja syötön jälkeen jatkoi melkein saman tien uniaan :heart:

Meillä isoveljet 6 & 10 ja uhmaa on molemmilla eri tavalla vaan ;) Isompi käyttäytyy kuin esiteini nakkelee niskojaan ja vastailee näsäviisaasti, pienempi taas vastustaa kaikkea ja tekee just vastaisesti mitä pyydetään. Saan kuulla kerran päivässä et olen ihan tyhmä kun en tee kuten hän haluaa. Olen yrittänyt vaan jutella pienemmälle että tiedän et olet vihainen kun et saa pelata 6h päivässä, äiti tykkää sinusta kovasti tule halaamaan ja tehdään vaikka palapelejä yhdessä. Välillä toimii oikein hyvin ja tilanne rauhoittuu. Usein kans annan kaksi vaihtoehtoehtoa mistä valita niin saa tunteen et on itse päättänyt jotain. Nyt on vauvan kanssa tilanne rauhoiuttunut kun olen antanut molempien poikien pitää vauvaa sylissä ja syöttää pullosta. Tsemppiä ja pitkää pinnaa kaikille uhmisten kanssa taisteleville!

Meillä pieni ei viihdy kauaa vatsallaan vaan kääntää itsensä aika pian selälleen. En ole uskaltanut edes kokeilla nukuttaa muuten kuin selällään. Kyljellään ei enää pysy vaikka laittaisi pyyherullan selän taakse. Ja nyt on alkanut tulla niitä oikeita hymyjä :heart: Katselee silmiin ja väläyttää leveän hymyn tai puolittaisen. Pojat ovat ihan haltioituneita kun saavat vauvan hymyilemään.

Onks kenenkään vauvalla sammasta suussa? Meillä ilmeisesti on ja olen yrittänyt puolukalla hoitaa mutta ei ole auttanut. Täytyy muistaa ens viikon lääkärineuvolassa pyytää lääkäriä katsomaa se samalla.

S & poitsu tasan 5vkoa
 
Nyt minäkin pääsen tähän ketjuun kirjoittelemaan.

Maanantaina kotiuduttiin ja kaikki on mennyt pojan kanssa tosi hienosti. Imetys sujuu ja maitoa tulee sopivasti. Lisämaitoa ei ole annettu ollenkaan, ei mitään hajua paljonko poika saa maitoa mutta ilmeisen riittävästi kun on tyytyväinen. Pikku hiljaa päästy rintakumistakin eroon, sillä imiessä saa luultavasti ilmaa enemmän kun suoraan rinnasta ja kun on aika huono röyhtäsemään niin meinaa olla maha välillä aika pinkeänä.

Mites teillä muilla tuttiasiat? Etenkin imettävillä? Me ei olla annettu kuin ihan pahimpaan kiukkuun jos varma että maha täysi. Ei ole ollut vaillakaan ja monesti lupsauttaa heti pois. Lähinnä mietin, pitäisikö se yöllä antaa olla? Sairaalassa ei ollut tutteja eikä siellä tullut asiaa kyseltyä, ovat kai sitä mieltä että voi häiritä imetystä.

Nelina + ukko 8vrk
 
Pakko huudella että täällä ollaan mukana. Ikivanha ipad on vain niin ihana, että kaatuu ennen kuin ehdin lähettämään, mutta sentään lukemisesta selviää.

Omaan sänkyyn siirtämisessä parhaiten toimii meillä se, että kesken imetyksen kääritään tyyppi kapaloon ja tissille nukahtaneena siirretään sitten sänkyyn. Peitto imee itseensä sylin lämpöä eikä siirtoa niin helposti huomata.

Tutti ei meillä käytetä ollenkaan kun ei kelpaa ja tuttipulloakin on alettu vierastamaan, joten alkaa vähän huolettaa onko tässä kohta tissitakiaisen armoilla kokoaika. täysimetys siis päällä.

Epäilen kanssa itsellä samasta ja pojalla on sitä vähän suussa joten pidän rintsikoissa puolukkamehussa kostutettuja vanulappuja ja penslaan vauvan suuta. Ja kivustahan se epäilys tuli. Ensin olivat imettäessä hellät ja väliaikana kuin tulessa ja sen jälkeen jäi imetysten välille syvällä rinnassa välillä tuntuva pistävä kipu. Nyt hoidon aikana olen miettinyt että taitaa nuo nännit näyttää päältäkin päin sammaspotilailta eli punoittavat ja ovat vadelmamaiset. Toivottavasti auttaa..

NancyC ja suurruhtinas karvaa alle 2 kk
 
Sabsu: täällä tuskaillaan kipeiden nännien kanssa toista viikkoa. Toinen rinta meni verille, pidin siitä imetystaukoa pari päivää ja pumppailin sen ajan. Tyttönen onneksi huolii pullonkin. Nyt ko. rinta kestää imetystä ja kun ote saadaan kohdilleen sujuu homma ilman kipua. Mutta tuo toinen, joka on paremmin ehjänä pysynyt on tosi kipeä imetyksen alussa. Välillä huudan kivusta. Edellisen lapsen kohdalla kipuilu taisi kestää kolmisen viikkoa. Lohduttavaa? Ei varmaankaan...

Tuttia ei meillä ole käytetty yhdelläkään lapsella. Erityisesti yöimetysten aikaan epäilen toimivani myös tuttina, mutta onnekseni nukahdan useimmiten itsekin. Mies ei siis tuttia halua käytettävän, minulle asialla ei juurikaan olisi väliä.

Ristiäiset pidetään elokuun alkupuolella ja toinen kummikin on saatu varmistettua. Sekä nimi päätettyä. Ensimmäisen nimivaihtoehdon hylkäsin, kun nimi ei tuntunut sopivalta lapselle.

Annales + tytsy 12 vrk
 
Heipä hei naiset!

Pitkään aikaan en oo kirjoitellut. En oo yksinkertaisesti oikein päässyt koneelle. Meillä on ollut paljon vieraita vauvaa ihmettelemässä ja sitten vapaahetkinä olen tehnyt jotain muuta kun surffannut netissä.

Onnittelut kaikille vauvan saaneille! :D Ja onnittelut Letulle hienosta pojan nimestä.

Meillä on ristiäiset kuukauden päästä. Mitä meinasitte tarjota/ootte tarjonnut ristiäisissä ruuaksi? Meille tulee kahvit, kakku konditoriasta, ruokainen juustosalaatti, pikkuleipiä, suklaakonvehteja ja suolaisia lohileivoksia. Pyrin yksinkertaisuuteen mutta tyylikkyyteen :)

Imetyksestä: Mulla oli kanssa nännit aluksi noin viion verran niin kipeät, että parahdin aina imetyksen alussa. Se meni ohi sitten vähitellen. -mutta yllättävän kaamea oli se kipu! Täällä imetys on sujunut hyvin eikä siinä oo ollut oikeastaan mitään pulmaa onneksi! Tiuhan imun päiviä on ollut muutama tässä kolmessa viikossa ja ne on tietty aika rankkoja kun on silloin niin jumissa sohvan nurkassa vauva tississä kiinni.

-Nuppu- ja Vauva 25 päivää
 
Huomenet :)

Täällä mennään ympäripuöreine päivine :) "Eversti" syö ja nukkuu - nukkumisesta kyselisin, paljonko teillä nukkuvat kun musta tuntuu että kaveri vaan nukkuis ja syöntikertoja on joku..5-6-7 (?). Jostain luin että 18 olisi tyypillinen..

Tuttia ei olla tarvittu täälläkään, tiedän että se on hermoille myöhemmällä iällä "musiikkia korville" mutten ole lähtenyt sellaista tarjoamaan vaikka tuossa sellainen löytyykin valmiiksi ostettuna.

Toinen mitä en ole tehnyt, vielä ainakaan, on pumppaus.. voisin pumpata mutta pelkään että tissit räjähtää käsiin kun tilaan vielä lisää ;) Imetys on kipuisaa edelleen, väliin säteilee selässä asti. Pojulla on aika kapoisa imuote ja koitan alahuulen vähintään saada rullalle, muuten silmissä lentää tähdet :/
Suurimman haasteen kaikesta tekee kuitenkin tehty sektio, laupias taivas tietää taas mitä kipu onkaan! :/ Kipulääkkeitä menee joka 4.-5 tunti :/

Sabsu ja eversti 5vrk
 
Meillä kanssa vain syödään ja nukutaan. Päivisin nukkuu 1,5-3h, syö ja taas nukahtaa. Öisin heräilee tunnin välein syömään ja valvomaan. Alkaa äitiä vähän väsyttää tämä yökukkuminen, mutta kaiketi tämä joskus helpottaa.

Muuten on ihan rauhallinen kaveri. Sylissä nukahtaa lähinnä ja tuppaa heräämään, kun siirtää sänkyyn tai sitteriin.

Imetys sujuu kunhan saadaan aina ote kohdilleen. Poika ei avaa suutaan tarpeeksi ja lussuttaa vain nänninpäätä, jos ei avusteta sormin enemmän tissiä suuhun.

Sachiel ja jäpikkä 4vrk
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on jo jonkin verran keskustelua käyty. Tämä uusi elämän tilanne on ollut raskasta kun mieskin joutuu töissä oleen elokuussa vasta kerkiää pitämään isyysvapaat pois. Just työtä vaihtanut niin pitää sopia vähän työnantajan kanssa. Kun kuitenkin koe ajalla ja ei oo varaa menettää tota paikkaa. Kun kuitenkin työtä on metallialalla niin vaikea saada. En oo kerinnyt/jaksanut tänne kirjoitella yritän nukkua aina kun vaan uni tulee.

Meillä vauva on nyt alkanut löytämään rytmiä. Ei valvota niin paljoa öisin ja maha vaivatkin on nyt vähentyneet kun alkuun oli aikas kovastikkin. Kun illalla/yöllä nukahtaa nukkuu kyllä todella hyvin, mutta päivä ja alku ilta menee siinä että tankkaa ja haluaa olla koko ajan rinnalla. Hyvin on kasvanut kuukaudessa pituutta tullut 6.5cm ja painoa 1005g.

Olen tässä miettinyt synnytystä ja mulle jäi siittä niin hyvä kokemis että mulla on nyt jo vauva kuume. Huomasin jutun tammikuussa ilmestyneessä vauva lehdessä missä nainen kerto jääneensä koukkuun synnytykseen. Mulla on ihan sama olo nyt. Olen jäänyt koukkuun synnytykseen. Oli niin hyvä kokemus. En sano sitä että mua ei olisi sattunut. Kyllä sattu ja paljon kun ihan luomusti synnytin mutta kokemuksena hyvä.

norappi ja tirppa 1kk 1pv
 
Moi kaikille, netti takkuillut ja kirjoittelut jäänyt... :( Hurjaa vauhtia kyllä tämä aika menee ja tuntuu kyllä ettei päivässä ehdi kyllä koneelle istumaan.

Paljon on juttuja jäänyt väliin, mutta omista kuulumisista sen verran, että pikku-ukko kasvaa hurjaa vauhtia ja ensi viikolla onkin sitten jo 2kk neuvola. Tänään tulee 8 viikkoa syntymästä. Meillä syödään aika tarkalleen 3-4h välein oli päivä tai yö.. Mutta toki on sen verran pienempi kokoinenkin, jotta kirii muita kiinni :) Viime viikoll painoa oli 3,2kg :)

Sektiosta olen itse toipunut ihan hyvin, toki aika tarkalleen kipuja oli 5 viikkoa operaatiosta, mutta nyt kyllä jo tuntuu kun ei mitään olisi tehtykään. ITse olin jo seuraavana päivänä liikenteessä eikä kipupumppua laitettu tuolla lainkaan. Sain suunkautta vain särkylääkettä. Jaksuja vain kaikille haavan kanssa kärsiville.
Ristiäiset on meillä 20.7 ja kovasti itsekin mietin tarjottavia... taidan vain ihan simppelit kakkukahvit pitää... ei suolaista tarjottavaa ollenkaan..

Lettu, minäkin voisin tulla tuonne ryhmään jutustelemaan myös...

Nyt huuto kuuluu, täytyy jatkaa joku toinen hetki..

Amy & pikku-ukko 2kk :heart:
 
Hei vaan hei!

Lämpöaalto on tainnut väsyttää meidän pienen, unet ovat normaalia pidempiä nyt. Tai sitten maidosta pakkautuvat rinnat väittävät niin... Meidän tyttönen syö n. 8 krt päivässä, joista kolme osuu yöaikaan eli vähän harvakseltaan tuntuisi, mutta onhan tuokin kuitenkin keskimäärin 3-4 tunnin välein. Yksi tiheän imun päivä on ollut ja se oli kolmen päivän ikäisenä sairaalassa, ko. yön tyttö söi puolentoista tunnin välein. Olen tässä odotellut milloin seuraava tiheä imu tulee, mutta ei ole näkynyt ainakaan vielä.

Ristiäisissä me tarjotaan suolaiset voileipäkakut, jotain pikkuleipiä ja tietty täytekakku. Toisen voileipäkakun aion ottaa pitopalvelun kautta, saan samalla astiat ja ison kahvinkeittimen, vieraita on tulossa reilut 20 hlö, joista muutama on pikkulapsia. Pitkänmatkalaisten ja pidempään viipyvien kanssa pistetään illemmalla grilli pohisemaan, niin tukevampaakin ruokaa saadaan päivän aikana.

Oma sektiohaava on parantunut tällä kertaa todella hyvin. Viimeksi navan kohdalla haava oli pienesti auki kolmisen kuukautta, kunnes lääkäri kaivoi kaksi pätkää sulamatonta ommelta pois. Sen jälkeen laski mahan turvotuskin. Ne sulamattomat ompeleet aiheuttivat ikävää kipua toispuoleisesti ja vähän ennen niiden poistamista en pystynyt ko. puolelle edes kumartumaan ilman kipua.

Eilen käytiin neuvolassa puntarilla, vielä ei ole syntymäpainoa ihan saavutettu (45 g vaille), mutta muuten on tyttö hyvin kasvanut ja virtaa oli monottaa terveydenhoitajaa. Mutta ensi viikolla taas mennään puntarille seurantaan. Sama oli edellisen lapsen kanssa, paino nousi varsin hitaasti, mutta pituus ja päänympärys kyllä kasvoivat ihan normaalisti.

Annales + pirpana 15 vrk
 
Meillä alkaa alun ihmetys ja epävarmuus helpottaa ja vauvalle alkaa muodostua rytmiä. Tällä hetkellä syö vuorokauden ympäri 2-3h välein ja välillä on hereillä n. 30min.

Imettäminen on edelleen hankalaa. Poika raivoaa rinnalla, kun ei saa kunnolla otetta nännistä ja häntä asetellaan jatkuvasti. 99% ajasta lopulta onnistutaan (aikavälillä 5-45min), mutta muutaman kerran olen joutunut turvautumaan rintakumiin, josta poika veteleekin sitten hirveällä innolla. Päivällä jaksaa yrittää ja yrittää ja yrittää, mutta yöllä tekisi mieli luovuttaa nopeammin.

Mutta maitoa on selvästi saanut, koska eilen ekassa neuvolassa oli syntymäpaino jo ylittynyt 45g (eilen ikä 5vrk, sairaalasta lähtöpaino 3010g/2vrk) ollen 3250g. Jatketaan siis harjoituksia.

Muuten menee oikein hyvin. Ollaan saatu nyt nukuttua muutamia ensimmäisiä öitä paremmin, kun ei tarvitse tunnin välein herätä imettämään. Imettämistä lukuunottamatta poika on todella rauhallinen, viihtyy sylissä parhaiten, mutta myös sitterissä tai sängyllä.

Meillä pidetään nimiäiset elokuussa, paikka vielä avoin. Nimi ja siviilikummit on selvillä.

Sachiel ja jäpikkä 6vrk
 
Siis miten teidän pienet viihtyy helteessä? Meillä on Emmaljungan tummat vaunut ja koppaosa käytössä - ei paljoa ilma kierrä ja aurinko lämmittää sisukset kuumaksi. Poika ei viihdy ollenkaan. Mä en jaksa poistua kotoa ihan pelkästään koska poika huutaa minkä keuhkoistaan saa irti koko ulkoilun ajan. Kopassa ainoastaan makuupussi ja pääpuoli on kohotettuna hiukan. Kokeilin toissapäivänä käydä postissa ja kaupassa niin että pojalla oli vain lyhythihainen body päällä ja köllötteli sitten avoimen makuupussin päällä ja huivi oli pakko kietaista vaunujen aukolle koska aurinko häiki suoraan pojan silmiin - ja niin järkyttävä huuto menomatkalla, asioita hoitaessa ja kotimatkalla. Enhän mä nyt voi kanniskella vauvaa sylissäkään koko aikaa. Ahdistavaa.

Kotonakin poika on kitisevämpi ja syli tuntuu kelpaavan ainoastaan. Nukuttaa pitää edelleen, joko syliin tai sitten vatsalleen ja taputtelua pepulle tai selän paijausta. Joskus nukahtaa, joskus ei.

Varsinaista unirytmiä täällä ei kyllä ole. Edelleen heräillään max. kolmen tunnin välein, useimmiten kahden. Maitomäärät nyt tipahtaneet (liekö kuumuudesta johtuen?), menee 70-120 ml kerralla aiemman 120-150 ml sijaan.

Tahattomia hymyjä satelee, mutta vielä puuttuu se katsekontakti ja äidille tarkoitettu ensihymy. Sitä odotellessa. Meillä on osa vaatteista jo 68 cm, muutama 62 cm body auttamattomasti liian ahtaita, nyt ei kiristä - vaan eipä näissäkään ole paljoa ylimääräistä, voi apua mitä tahtia poika kasvaa!

Mulla on nyt neljäs rintatulehduksen alku (tosi paha pakkautuminen, puolet rintaa kivikova, särky sykkivää ja säkenöi lapaluihin asti, koskea ei tohdi ollenkaan kun vedet kirpoaa silmiin) samassa rinnassa, ekan kerran kaksi viikkoa sitten perjantaina, sain vaivoin hierottua ja imetettyä rintaa pehmeämmäksi viikonlopun aikana. Maanantaina jälleen kovettui ja kovat kivut palasi, parin päivän päästä tilanne rauhottui (ns. piimäkokkareen puhkaiseminen neulalla sai maidon virtaamaan ulos) ja viime perjantaina taas uudelleen sama juttu. Silloin sain imetyksellä lieventymään ennen kuin paheni. Ja eilen nasahti päälle uudestaan ja nyt taas kärvistelen kivuissa. Imetys tähän mennessä ei ole tuonut tulosta. Rinta ei ole punainen, kuuma se on eikä tosiaan kestä kosketusta ollenkaan, jokainen liike sattuu (kiva kun vauva välillä nyrkkeilee juodessaan pulloa ja röhtäytyskin on hankalaa...). Mulla on antibioottikuuri kotona odottamassa, mutta kun tää ei ole varsinainen tulehdus. Mä en oikein tiedä mitä tää on - ahtaat maitotiehyet? Joku rakenteellinen ongelma maidon muodostumisessa tossa toisessa rinnassa?

Mä alan olemaan sitä mieltä et jos tää ongelma tulee kaks kertaa viikossa, niin sitten loppuu äidinmaito tältä äidiltä. Rajoittaa elämä aikasen paljon tää kipuilu. Onpahan selvitty jo kuusi ja puoli viikkoa täysimetyksellä, onhan se jo jotain. Esikoisen kanssa kestin imetysrallia alle kolme viikkoa ja silloin tyssäsi korkeakuumeiseen rintatulehdukseen.

Tällaiset valitukset tällä kertaa.

Lettu ja M, 6,5 vk
 
Nyt tulee taas pitkä juttu, kun vihdoin ehdin kirjoittamaan.

Lettu, todella inhottavalta kuulostaa nuo jatkuvat rintatulehdukset. Toivottavasti saisit ne kuntoon! Mä kärvistelin imetyskivun kanssa kolme viikkoa ja soitin sitten imetysklinikalle. Sieltä sanottiin, että kuulostaa hiivasieneltä ja ohjeistettiin tosiaan hoitamaan vissyllä. Ei auttanut ja kun meillä oli sitten neuvola tulossa, niin päätin odottaa sinne ja ottaa asian puheeksi. Siellä määrättiin suun kautta otettava lääke, ilman, että kukaan edes katsoi noita rintoja. No, ei auttanut lääkekään. Uusi soitto imetysklinikalle ja saatiin aika samalle päivälle (tasan viikko sitten). Siellä sitten ensimmäistä kertaa joku ihan katsoi noita rintoja ja hoitaja sitten sanoi heti, ettei täällä mitään hiivaa ole. Käytiin läpi imetysasennot ja kipu johtui sitten kuitenkin imuotteesta. Sairaalassa synnytyksen jälkeen yksi hoitaja vaan pikaisesti katsoi, että imetys näyttää onnistuvan, ja siihen ei kukaan sen jälkeen puuttunut. Ongelma oli siis se, että tyttö imi rintaa liian kaukaa ja ikäänkuin järsi koko ajan sitä rinnanpäätä kipeästi. Hoitaja näytti, että rinta pitää todella työntää vauvan suuhun, kun suu on kunnolla auki, niin johan loppuivat kivut siihen. Sen jälkeen meidän ei ole tarvinnut antaa lainkaan lisämaitoa, vaan nyt on menty viikko ihan täysimetyksellä. Maitoa tuntuu tulevan nyt enemmän, kun en stressaa imettämistä sen kivun takia ja tyttö voi olla tiheämmin ja pidempään rinnalla, kun kipuja ei ole. Maanantaina on neuvolalääkäri, niin sitten nähdään, onko maitoa tullut riittävästi.

Kuumuus tuntuu vähän täälläkin vaivaavan. Meillä on myös tumma vaunukoppa ja ollaan nyt ihan suosiolla oltu sisällä päivällä ja menty vaunulenkille vasta myöhemmin illalla, kun on jo viileämpää. Olen laittanut vauvalle vaan lyhythihaisen bodyn ja ohuen pipon. Peittona on ollut pelkkä harso, dooky häikäisysuojana ja vaunukopan päällä hyönteisverkko. Makeasti on nukkunut vaunulenkkien ajan, mutta herää melkein heti kun liike pysähtyy. Muutenkaan ei ole pariin päivään nukkunut päivällä lainkaan, muutamia vartin nokosia lukuunottamatta. Viime yönä nukkui sitten yhtä soittoa 01-08!! Ollaan nyt pidetty sisällä pelkästään vaipoissa ilman vaatteita. Hyvin tuntuu viihtyvän niin. Ja nyt on otettu myös ilmakylpyjä, nytkin tyttö torkkuu hoitoalustan päällä, jonka nostin ruokapöydän päälle ja on siis ilman vaippaa harso peittona. Sisällä meillä on nyt jotain 24-25 astetta ja yläkerrassa tuntuu olevan vielä kuumempi.

Tyttö tuntuu kasvavan silmissä! Ollaan siirrytty jo 2-koon vaippoihin ja vaatteista menee hyvin 62. Jotkut 56 menevät vielä. Eilen tyttö söi päivällä parin tunnin välein, mutta muuten päivisin saattaa olla 3-4 tuntia väliä. Yöt menevät normaalisti yhdellä syötöllä. Eilen nukuttiin vauvan kanssa puoleen päivään. Aamupäivällä syötiin kyllä pari kertaa, mutta jatkettiin heti unia. Eli meillä ei ole vielä oikein mitään rytmiä, nukutaan ja syödään vauvan ehdoilla toistaiseksi.

Ristiäiset on elokuun alussa. Kummeja tulee 5 kpl, kaste kirkossa ja "juhla" toisaalla. Vieraita tulossa 50-60, tarjotaan lohikeittoa ja leipää sekä kakkukahvit + pullaa ja pikkuleipiä. Tarjoilut tulee pitopalvelusta. Kastemekko on olemassa mutta afterpartyihin on mekko vielä hakusessa. Voi olla, että 62 ei enää mene, vaan pitää olla 68.

Tutista, tyttö on nyt oppinut syömään tuttia. Yleensä syö vaan silloin kun on väsynyt ja se auttaa nukahtamaan, kun tuntuisi olevan kova imemisen tarve, vaikka ei nälkä olisikaan.

Tyttö hymyilee useita kertoja päivässä ja ne hymyt on kyllä kohdistettu mulle tai miehelle. Hymyili myös itselleen peilistä :) Nyt tänään naureskeli ja muutaman kerran jokelteli suosikki pehmolelulleen.

Olisi vielä paljon muutakin kommentoitavaa, mutta nyt täytyy mennä pakkaamaan. Lähdetään koko perhe pienelle kesäreissulle.

Karoliina ja neiti kesäheinä 5,5 vkoa
 
Meillä on ristiäiset elokuun alussa, jos tarkemmin sanotaan niin 2.8.
Kummeja tulee 5 ja ristiäiset pidetään meillä kotona. Ihan kastetta myöten.
Käy helpommin, kun ei tarvitte ajaa edestakaisin, eli meiltä kirkolle ja kirkolta meille.
Nimi on jo valmiina odottamassa. Vieraita tulee 20-25. Ja ollaan suunniteltu tarjottavaksi voikkukakkua, kinkkupiirakka/joku muu, karjalanpiirakoita ja munavoita ja jotain kasvispainotteista pientä suolaista. Ja makeista sitten kakku, mikä tilataan "yksityiseltä" henkilöltä, joka tuollaisia kakkuja osaa tehdä, mokkapaloja, porkkanakakkua, juustokakkua, pullaa ja keksejä. Noi nyt ainakin. Juomista sitte ihan kahvi, tee, mehu, limsa, vettä.

Flikka on tosiaan reilun kuukauden ikäinen nyt. Ja viime viikolla neuvolassa painoa oli 4400g ja pituutta 57,5cm. Eli kuukauden aikana neiti oli kasvanut 790g ja 6cm.
(esikoisen 1,5v neuvola oli samalla ja tyttö oli kasvanut puolen vuoden aikana 2,1kg ja 8cm)

Vauvan kanssa mennään nyt pulloruokinnalla. Ennustamiseni mukaan, maito loppui, tosin jo ennen kuin kuukausi oli kulunut. Ja en jaksanut ottaa stressiä tai "huono äiti" oloa siitä, että en imetä. Tyttö kasvaa hyvin korvikkeella, joten näin mennään.

Tuttia vauva syö, yleensä nukkumaan mennessään. Eii herää siihen jos/kun tutti tippuu.
Kyllä tuo neiti joskus hereillä ollessaankin tuttia maiskuttaa.

Täälläkin on pirun kuuma, mutta ei taida lapsiin vaikuttaa. Enemmän äitiin.
Lapset nukkuu yönsä molemmat hyvin. Nuorempi herää kerran syömään ja tarpeen vaatiessa vaipan vaihtoon ja sen jälkeen nnukkuu aamuun, jolloin herää seuraavan kerran syömään ja vaipan vaihtoon.

Vaunuissa (tuplissa) koppa on musta ja kuomu punainen. Ja jos ne tossa ulkona on, niin on kyllä kuumat, joten säilytetään niitä yleensä sisällä, niin ei kuumene niin paljoa. Ja yleensä vaunuissa vauva on lyhythihaisessa bodyssa ja vaipassa sekä ohuessa pipossa. Ja päällä on sitte hyönteisverkko, ja jos on tällästä ilmaa kuin nyt, niin voi olla, että on pelkässä vaipassa. Ja muutenkin vaunujen ulkopuolella on pelkässä vaipassa, varsinkin näin kuumalla ilmalla.
Yhdistelminä meillä on Emmaljungat mustalla värillä ja ne jos mitkä on tosiaan kuumat, jos niitä auringossa säilyttää. Niitä käytetään yleensä vain iltaisin jos mennään vauvan kanssa vaunulenkille. Tuplia käytetään yleensä kaupungissa ollessa tai jos/kun molemmat lapset on mukana.

Lettu, toivottavasti rintatulehdukset helpottaa.

Vaatteista täällä menee jokunen 56, mutta vähitellen ollaan alettu jo 60 siirtymään.
Vaipoista 2.

Susanna#1 & Flikka 5vko 1pvä
 
Toivottavasti letun rintatulehdukset loppuvat..

Meidän neiti oli 1kk neuvolassa 4400g ja 54 cm. Painoa tullut reilu kilo ja pituutta 4 cm. Tissillä mennään. Neitokaisella on ollut pari viikkoa aika punainen suu. ( onko muilla ollut?) Vaihtaa aina paikkaa. kielen päällä oli hieman "katetta", joka lähti puolukalla poissa. Eilen otettiin bakteeri-ja sieninäytteet. Lisäksi nuha on kiusannut jo viikon. Lääkäri katsoi eilen korvat ja olivat onneksi kunnossa.

Ristiäiset ovat elokuun loppupuolella mutta nimeä en ole vielä keksinyt... Kummeja tulee kolme ja ristiäiset pidetään kotona. Tarjoiluna kakkkua, pullaa, kuivakakkua, keksejä ja jotain suolaista.

Nyl levähtämään. Viime yö meni vähillä unilla...Esikoinen oksensi koko yön...nyt odotellaan, että kuka seuraavaksi...

Mukavia kesäpäiviä:)
 
Hellurei!
Mä niin nautin tästä vauva-arjesta, pienistä vaatteista, tahattomista hymyistä ja ihan vaan olemisesta. <3

Meillä mennään tissin voimalla; on niin eri kaliiberia tämä muksu kun esikoinen sai hillittömät rintaraivarit alta tuhatosasekunnissa että loppui kestit ennenkuin pääs alkamaankaan. Rauhallinen tapaus olisi kuopus siis:)

Esikon uhma nostaa tukan pystyyn ja pistää kiharalle, hillitöntä niskottelua o_O
vauvasta tykkää ja suukottelisi tätä yhtenään mutta muuten saa hermoja paikkailla ihan kiitettävästi.

1vko nlassa otti vaan painon, uskon että syntymäpaino ohitetaan kiitettävästi maanantaihin mennessä :)

Mulla on niin pieni suku ( oikeastaan vaan mun äiti) niin ei pidetä nimiäisiä. Mieheni suku asuu ulkomailla.
Kinuskikissan nettisivustoa käytän aina jos pitää jtn leipoa, suosittelen :)

Vaatteissa menee muutama hassu 50cm mut pääosin 56cm käytössä, ihan jo kestojenkin puolesta. :) Letulla kasvetaan upeasti :)

Sabsu ja eversti 1vko+
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Kylläpä aika rientää pienen kanssa :) maanantaina kävi th kotona ja paino oli nyt 4160g, kotiinlähtö paino oli 3755g joten hyvin on pelkällä tissillä pärjänny. Öisin syö 2-3 kertaa, päivisin vähän vaihtelee. Päiväunia nukkuu milloin missäkin mutta yöt pinnasängyssä.
Oma paino on tippunu 9kg, enkä oo sitä kyllä stressannu. Näköjään tuo imetys vie kilot.

Meillä on ristiäiset 10.8. Kummeja tulee 5 ja pidetään kotona. Vieraita 20. Ite tehdään melkein kaikki. Esikoisen uhma on aivan järkyttävää!!Vauvalle ei tee mitään vaan halii ja aloittelee, mutta muuten on kyllä niin jääräpää ettei tosikaan. Ja kaikki tempaukset on tosi tympeitä..sahasi puutarhaletkun poikki eilen, jättää pakastimen oven auki, tyhjentää sampoot lattialle, karkailee naapuriin. Nukkuu edelleen välissä tai tulee väliin yöllä, on annettu sitten nukkua siinä ettei tulis siitäkin kauheaa taistelua. Iltaisin sanoo että kukaan ei tykkää hänestä vaan vauvasta. Molemmat miehen kans touhutaan myös pelkästään esikoisen kans. Täytyy vaan toivoa että tämä vaihe menee joskus ohi..

Ab ja omppu 2 vkoa 3päivää :)
 
Huomenta! Pitkästä aikaa. Imetyksen lomassa olen täällä käynyt lukemassa, mutta silloin on aika haastavaa kirjoittaa mitään..

Täällä edelleen Toipuillaan synnytyksestä. Jos sitä synnytystä lopulta odottikin jo ihan tuskaisena, niin nyt haluaisi sen jo unohtaa ja palata "oman kroppansa herraksi".
Meidän vauvahan ei ollut laskeutunut, eikä kiinnittynyt, josta johtuen jouduin häntä punnertamaan reilun tunnin verran ulos. Ja tämän seurauksena repeilin vähän joka suuntaan.. Tikattavaa tuli niin paljon, ettei gyne edes jaksanut laskea.
Mutta, päivä kerrallaan.. Jospa tämä kipu ja kirvely olisi joku päivä muisto vain..:)

Muuten on kaikki lähtenyt sujumaan hienosti. Imetys sujui heti jo salissa. Ja tyttö kasvaa äitin maidolla hyvin.. Viikossa oli painoa tullut 470g.:) tyttö on helposti miellytettävä tapaus, eikä hermoile herkästi. Yöt nukkuu kolmen tunnin pätkissä ja omassa sängystään. (Vaikka välillä äiti jättääkin viereen, että saa nuuskuttaa ja halailla;))
Ensimmäiset hymyt ja hekotukset on jo nähty. Ja ne oli selkeästi äitille tarkoitettuja, koskapa katsoi silmiin ja virnisti koko kasvojen täydeltä.:)

Meillä olis toiveissa pitää ristiäiset myös elokuun alussa.. Saa nyt vain nähdä, vieläkö saadaan pappia, kun ollaan vähän mattimyöhäisinä liikenteessä. Kotona olisi myös tarkoitus pitää ja ristiäisten jälkeen pyytää ystäviä "rääppiäisille", eli pidettäisiin tuparit samalla.
Nimi on täällä myös hakusessa. Ei näytäkään tyttö siltä, mitä nimeä raskauden aikana käytettiin.:D

Omasta olosta huolimatta, myös minä silti nautin suunnattomasti tästä vauva-arjesta. Tuo pieni Pupunen on kyllä niin suloinen ja rakas, että välillä sydän ihan pursuilee yli asti.:heart:
Ja nyt tuo pieni alkoi änistä tuolla kopassaan, joten lienee tarvetta pienelle maitotilkalle.;)

Jansson ja Pupu 13vrk
 
Uhmaa siis muuallakin, Letullakin tais esikko pistää parastaan ;) Helpottava kuulla etten ole ainut.. huh!

Sektiohaava on hyvin lähtenyt paranemaan, ainut ihmetyksen aihe mulla on haavan ollessa maharöllykän alla tehden ns. lipan ja tässä lipassa siis se haava -- no arven kohta on tosi kova ihankuin olis veri tai joku pakkautunut siihen. Kuis muilla kohtalosisarilla?

Sabsu ja eversti
 
Joo, meillä tosiaan Kasvetaan isolla k:lla. Oon saletti että pojan paino huitelee lähemmäs kahdeksaa kiloa jo. Esikoinen painoi tasan kymmenen kiloa puolivuotisneuvolassa ja sitäkin ihmiset kauhistelivat kun joidenkin lapset painavat sen kympin vuoden iässä. Veikkaan että tämä poika tulee olemaan vähintään 13-kiloinen puolivuotiaana.

Äidinmaitoa menee keskimäärin se 1500 ml päivässä - on paljon, juu, tiedetään, mutta eihän sitä voi lasta pitää nälässäkään kun selvästi huutaa nälkäänsä. Sakeuttaja "pitää huolen" ettei ylensyöntiä tapahdu, eli kun poika on täynnä, hän kyllä kieltäytyy juomasta enempää. Eikä pulautuksia tai oksentamistakaan tapahdu, joten kaikki mitä syödään menee käyttöön.

Poika on kasvanut niin hurjasti, että laitokselta kotiin tullessaan oli päätä lyhyempi kuin nyt. Vaattet tosiaan nyt 68 cm, taitaa enää parit 62 cm housut olla käytössä - housut vielä menee, selkä on niin pitkä pojalla että bodyt ei kyllä mahdu ellei ole sitten 68 cm.

Nyt meilläkin alettu hymyilemään urakalla. Pari päivää sitten sain ensimmäisen kunnon hymyn ja tuntia myöhemmin jopa hörönaurun kun hassuttelin. Muutenkin ääntelyä alkanut olla enempi, ei enää pelkkää geneeristä huutoa tai vaikerointia, vaan jokeltelun alkua. Alusta asti pojalla on ollut erikseen nälkäitku, kakkaitku ja väsyitku. Kertoo heti kun on kakat vaipassa kiekumalla "nnnejj", joka ikinen kerta on ollut kakkaa kun tuo itku on päässyt pojalta. Nyt sitten alkaa laajenemaan äänivarasto.

Nukuttamisesta ja iltarutiineista:
miten teillä muilla on, onko eroa ns. yöunirutiineissa ja päiväunimeiningissä? Miten suoritatte rutiinit ja onko niistä vielä minkäänlaista apua? Onko tarkoituksena jossain vaiheessa siirtää vauva omaan sänkyyn vaikka vielä nukutatte/annatte nukahtaa viereen?

Me tarvittaisiin varmaankin joku rutiini. En ole vielä jaksanut paneutua että miten sujuisi parhaiten. Ollaan pojan kanssa edelleen sohvalla ja mies yksin makkarissa. Poika känisee niin hurjasti ja vaatii vähän väliä taputtelua tai paijausta ja herääkin kahden-kolmen tunnin välein, että ei tulisi mitään nukkua samassa huoneessa miehen kanssa joka tarvitsee unet että jaksaa töissä. Miten teillä muilla on nukkuminen järjestetty?

Ongelmaksi meillä muodostuu esim. viikonloput, jolloin voisi valvoa vähän pidempään mutta poika olisi yöunivalmis 19-23 välillä, eikä oikein siedä televisiota päällä tai valoja häiritsemässä tms. Yritin saada pojan nukahtamaan omaan sänkyynsä yksi ilta, mutta ei tullut mitään. Muutenkin unta vastaan taistellaan hurjasti. On päiviä jolloin nukutaan vain 15-30 min pätkiä muutamat kymmenessä tunnissa ja vastapainona toisena päivänä sitten useat parituntiset nokoset samassa ajassa. Minkäänlaista rytmiä ei siis oikein ole, ja mietinkin että eikös rutiineilla olisi hyvä vaikutus rytmitystä silmällä pitäen?

Ajattelin että kun lähestytään kolmen kuukauden maagista rajaa niin alettaisiin suorittamaan iltapuuhia joka ilta ja rauhoitetaan menoa yms., että saataisiin joku selvä viesti vauvalle että nyt olisi aika yöunien. Tietty voi olla että kesän valoisuuskin häiritsee tässä vaiheessa kun ei ole täysin vissiä eroa yön ja päivän välillä valoisuuden suhteen.

Ohhoh, tulipas pitkä teksti nukkumisesta.

Sabsu, joo, mullakin sektiohaava oli tosi pitkään inhottava, just kanssa roikkunahka pussina ja haava siellä alla "hautumassa". Piti tosi paljon antaa ilmakylpyä, arasta mahanahkasta kiinni ja varovasti vetää ylöspäin että haava saa ilmaa. Onneksi nyt jo haava sen verran kiinni että Ceridalilla voi voidella niin pahin kiristys katoaa. Mulla kanssa sellasta "kovuutta" haavassa ja sen yläpuolella, mutta uskoisin että oli jotain traumasta aiheutunutta ja osittaista turvotusta tms., sillä nyt ihan viikon sisään iho pehmennyt ja suurin osa "pussista" kadonnut, eli vihdoinkin viimeiset turvotukset kadonneet. Verenpurkaumia on kanssa pahoja mullakin haavan ympärillä, enkä tiedä lähteekö ne koskaan. Aika rujon näköinen tuo alavatsa on, mutta minkäs sille voi. : /

Esikoinen ollut kyllä mahdoton. Toisaalta "leikkii" niin isoa ja kaikentietävää, toisaalta taas käyttäytyy kuin kolmevuotias pahimmassa uhmassaan, vaikka ikää on kahta kuukautta vajaa seitsemän. Olen pyrkinyt olemaan huutamatta tai menettämättä hermojani (on kyllä niin vaikeaa, että!) ja sen sijaan puhun rauhallisesti ja mahdollisimman pelkistetysti. Pikkuhiljaa tää tästä varmaan lähtee lutviutumaan. Kuukausi esikoisen koulun alkuun ja sekin kyllä taatusti lasta jännittää. On ollut muutosten kesä (ja koko vuosi). Ajan kanssa tää tasoittuu.

Järkättiin tytölle jo leikkipuistosta ohjatun toiminnan iltapäiväkerhopaikka - toki tyttö saa tulla kotiin koulusta suoraan jos niin mielii, mutta ei musta paljoa ole leikkikaveriksi, siksi tuo ip-kerho on oivallinen. Läksyjen kanssa ensimmäisenä vuotena tuskin tulee ongelmaa kun lapsi on osannut lukea kohta kolme vuotta ja laskuista sujuu helpot kerto- ja jakolaskutkin. Toki läksyt aina tehdään ja opetetaan osaksi rutiinia, vaikka niissä ei haastetta alkuun olisikaan. Nyt kesällä ollaan harjoiteltu jäykän oven avaamista avaimella, kännykän käyttöä ja tavaroista huolen pitämistä. Hyvin on sujunut tähän mennessä. Yritetään antaa tytölle vähän "vapautta" ja tunnetta siitä että hän on selvästi isompi kuin pikkuveljensä, luottamuksen arvoinen ja kykeneväinen itsenäiseen toimintaan. Ja sitten vastapainoksi syliä ja halittelua ja kutittelua. Paljon ollaan myös jouduttu käymään keskustelua siitä että kummatkin lapset ovat yhtä tärkeitä meille - hurjaa miten paljon esikoinen vaatii tuon asian toistoa, päivittäin hokee meille vanhemmille rakastavansa meitä useita, ellei jopa kymmeniä kertoja, ja aina vastataan takaisin että niin mekin häntä. Ja sitten kuitenkin tyttö hakee huomiota temppuilemalla ja kiukkuamalla ja uhmaamalla. Niin raivostuttavaa. Ah, lapset. :D

Oiskohan tässä nyt taas vähäksi aikaa tarpeeksi hölisty.

Lettu ja M, tasan 7 vk tänään
 
Letulle ensin jaksamista rintatulehdusten kanssa, toivottavasti alkavat olla jo takanapäin!

Nukkumisesta, meillä vaihdetaan iltaisin yövaatteet päälle ja siinäpä ne rutiinit toistaiseksi. Vauva nukkuu pääasiassa vieressä, tytön unijaksot tuntuvat olevan pidempiä, kun on vieressä eikä omassa sängyssä. Vanhemmat lapset on viimeistään puolen vuoden iässä alettu totuttamaan nukkumaan omassa sängyssä kuitenkin samassa huoneessa meidän kanssa. Katsellaan miten tämän lapsen unirytmit alkavat aikanaan löytymään. Päivällä vauva nukkuu päikkäreitä sylissä, omassa sängyssä ja vaunuissa, joskus myös meidän sängyllä, jos tulee itsekin nukuttua.

Meillä on huomenna aamupäivällä edessä punnitus-neuvola, tytön paino nousee hieman hitaasti, mutta muuten hän kasvaa hyvin. Ja maitoakin tuntuu saavan, viime yönä vielä pumppasin kipeistä rinnoista tunnin välein 2x90 ml ja molemmat satsit menivät. Vihdoin tuo imetyskipu on alkanut taittumaan, kun ollaan oikeaa otetta harjoiteltu ja välillä olen pumpannut, jos on oikein hellinä rinnat olleet. Imetystukilistan nettisivuista on ollut hyötyä meille.
 
Nukkumisesta
Meillä oli tuossa viikon verran rauhattomampia öitä, ja tuntui että vauva herää vaikka mitään hätää ei ole. Sitten kokeilin kapaloimista, ja se auttoi! Meidän poitsu on niin aktiivinen käsien heiluttelija, että luultavasti heräsi omien käsien heiluntaan/ei pystynyt nukahtamaan kun raajat sätkivät joka suuntaan.Iltaisin vaihdetaan vaippa, yövaatteet ja sit syödään, röyhtästään ja sen jälkeen kapaloin vauvan äitiyspakkauksesta tulleeseen aluslakanaan. Vien omaan korisänkyyn, joka on meidän sängyn vieressä. Joskus vaatii tutin suuhun, joskus rauhoittuu ilman. Kapaloidessa rauhoittuu nukkumaan itse omassa sängyssä, ennen piti nukahduttaa syliin ja toivoa ettei herää laskettaessa pois.

Päiväunet menee sitten vaihdellen vaunuissa, turvakaukalossa jos ollaan autolla liikenteessä, sylissä, vieressä. Yleensä pyrin yhdille päiväunille kapaloimaan, niin tulisi yhdet pidemmät päiväunet.

Vink vink puhelin/tabletin käyttäjille
Kerhopuoli näkyy ja toimii itselläni ainakin samsungin laitteistoilla, kun muutan kaksplus sivuston mobiilisivustosta normaaliksi sivustoksi. Itselläni löytyi ainakin mobiilisivuston alareunasta :)
 
Oi että, kun itsekin osaisi vaan nauttia olemisesta :heart: siis tokihan nautin, mutta jostain syystä koen huonoa omaatuntoa kun vaan istun vauvan kanssa. Kokoajan pitäisi olla tekemässä jotakin... onneksi miehellä on samaa vikaa ja olemme saaneet ihan puhuttuakin siitä ja sanottua toisillemme että on tosi tärkeää nyt viettää aikaa vauvasta nauttien ja vauvakin on tyytyväisin, kun hänen kanssaan ihan rauhassa istuksitaan.

Meilläkin poika jo tapailee erilaisia äänteitä ja hymyilee ihanasti :heart: Itse olen oppinut tunnistamaan mielialoja jo hyvinkin pienistä eleistä - tiedän koska on nälkä ja koska alkaa kiukuttaa jo ennen kuin sitä mitenkään suuremmin aletaan ilmaisemaan. Kakkavaipan tunnistan toistaiseksi vain hajusta :LOL:

Nukkumisjärjestelyt - aluksi, kun olin itse aika huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen poika nukkui samassa sängyssä meidän kanssa. Hiukan myöhemmin laitoin pinnasängyn sivuvaunuksi parisänkyyn ja poika nukkui osan yötä siinä, osan vieressä. Kun mies palasi isyyslomalta töihin viritimme lapsen omaan huoneeseen nukuttajan sängyn ja laitoimme pinniksen sivuvaunuksi siihen. Muutama päivä sitten siirsin pinniksen pois nukuttajan sängyn vierestä, mutta nukuin edelleen samassa huoneessa. Viime yönä (poika 5,5 viikkoa) siirryin itse takaisin omaan sänkyyni toiseen huoneeseen, mutta aamuyöstä nukuin lapsen huoneessa ja lapsi nukkui vieressäni - näin saimme muutaman tunnin lisää "hyvää unta".

Iltaisin olen koittanut nukuttaa vauvaa, mutta se ei oikein onnistu. Niinpä poika nukahtaa omaan tahtiin syliin tai sitteriin kun itse katselemme telkkaria. Iltarutiinia meillä ei vielä säännöllisesti ole, mutta iltaisin laulan paljon vauvalle (ja muutenkin, kun tuntuu siitä tykkäävän) lisäksi meillä harrastetaan vauvahierontaa. Kylpy otetaan yleensä aamuisin (pylly ja puklut pestään sen lisäksi aina kun on tarve).

Meillä on vauvalla ollut paljon masuvaivoja. On siis ilmennyt hikkaa, ilmavaivoja, todella runsasta oksentamista (siis ihan kaaressa koko vatsan sisältö), ummetusta (kärsii selvästi siitä kun kakkaamisessa on yli vrk väliä). Kokeiltiin näihin maidonsakeuttajaa, ja aluksi siitä tuntui olevan apua. Mutta sitten puklut alkoivat taas olla runsaampia, hikka palasi ja ilmavaivat muuttuivat taas kipeämmiksi. Itkuisia jaksoja oli taas enemmän. Nyt sitten eilen päätin kokeilla tuttipulloon luonnonkumituttia. Samalla maidonsakeuttaja jätettiin kokonaan pois. Nyt olemme ihan ihmeissämme, voiko tuo tuttipullon tutin vaihtaminen todella olla noin merkittävä seikka?? Meillä on siis kahdenlaisia koliikkipulloja, mutta nyt kokeilimme ihan tavallisia Ainun luonnonkumitutteja niiden silikonisten tilalle. Noiden luonnonkumituttien kanssa ei pullautella ja muutkin vatsavaivat tuntuvat vähentyneen todella paljon. Onkos muilla kokemusta vastaavasta?

Muutoin poika tuntuu kasvavan hurjaa vauhtia. Molemmat olemme ihmetelleet ihan ääneen, kuin isolta hän yhtäkkiä näyttää. Huomenna on ensimmäinen lääkärineuvola ja siellä sitten kuullaan kuinka paljon poika todellisuudessa on kasvanut.
 

Yhteistyössä