Kilpirauhasarvot

Hei,

kysyisin teiltä, onko kellään kokemusta/tietoa aiheesta.

Multa otettiin kilppariarvot ja olivat viitearvojen sisällä (TSH 4.0 ja se toinen 13.5). Kuitenkin olen lukenut, että raskautta yrittävillä tuon TSH:n olisi hyvä olla alhaisempi. Onko jollekulle suositeltu lääkitystä tuollaisilla arvoilla vai ovatko ihan ok noin?

Parin keskenmenon jälkeen lapsettomuuslääkäri halusi tsekata nuo arvot.
 
Mulla arvo heilui siinä 2.0-2.9 välillä ja sain lääkityksen (tosin jonkin aikaa joutu aneleen ja useemmalta lääkäriltä..). Julkisella yleisesti rajana on kuulema 3.0 mutta mulla oli siellä ylärajoilla ikäviä oireita ja epämiellyttävä olotila. Varmasti kannattaisi korjata paremmaksi tuota arvoa! Raskautta yrittävillähän sen pitäisi olla mieluiten 1 kieppeillä eikä ainakaan yli 2.
 
Hei lumeton
Mulla todettu vajaatoiminta 4-vuotiaasta, lääkitys vuodesta 97. Kaksi keskenmenoa, kaksi epäonnistunutta icsiä. Arvot aina "raja-arvoissa" eli oookoot. Nyt oon vihainen. Sillä ekaa kertaa luin tänä keväänä että tsh tulisi olla tosiaan 1 tai 2 jos haluaa lapseutua. No mullahan se on ollut lääkityksenkin voimin siellä 3 tai 4. Nyt haluan tilanteeseen oikean lääkitysmäärän ja tiukan valvonnan että tsh pysyy kunnossa. Vaadin lumeton lääkitystä ja kontrollia arvojen ylläpysymiseen. Kun raskaus alkaa heti lääkkeen lisäys, ettei tuu keskenmenoa. Samoin kun syksy tulee, pimenee, kroppa vaatii enemmän hormoonia.
 
Mulla oli kilppariarvot THS 4.0 ja T4 15 ja selittämätön lapsettomuus (kemiallisia raskauksia jne). Viis (!) lääkäriä toitotti että ihan OK arvot on ja ei mitiä hätiä. No mentiin lapsettomuusklinikalle inseminaatioon mutta sielläpä eivät suostuneet tekemään mitään ennen kuin TSH oli alle 2. Siis sain vihdoin lääkkeet ja noin puoli vuotta lääkkeitten alotuksen jälkeen tulin luomusti raskaaksi yk 24. Nyttemmin tapasin synnytysklinikan lääkärin joka sanoi että siitä TSH:sta se varmaan oli kiinni ja haukkui ne muut lääkärit maanrakoon. Että kovana pitää olla että lääkityksen saa ja kannattaa taistella tärkeän asian puolesta. Älä kuuntele semmoisia lääkäreitä (edes lapsettomuus-sellaisia) jotka sanoo että TSH 4 on viiterajoissa vaan heti etsimään ammattitaitoisempaa lääkäriä ja vaikka matkustaa pitemmällekkin että semmoisen löytää. Lääkitys kannattaa jo siksikin että siitä tulee ihan mahtava olo ja semmoiset oireet joita ei ollut tunnistanutkaan katosi taivaan tuuliin! Ja vaikka se ei edes olisikaan kilpirauhasesta kiinni niin ainakin tietää itse että yksi potentiaalinen syy on hoidettu pois alta ja voi ruveta tutkimaan muita juttuja.
 
Kiitos kovasti vastauksista!

Joo, vähän mua harmittaa ettei noita ole aiemmin tutkittu. Aika pitkä 'lapsettomuusura' takana. Icsejä tehty ja jonkinlainen hedelmöityshäiriö löydetty syyksi, mutta siitä huolimatta lääkäri on aina sanonut, että luomukin voisi periaatteessa olla mahdollinen kun mulla ei sinällään 'vikaa' missään. Paitsi, että nyt alkaa ika jo painaa. Hoidoissa vuodesta 2005 ja yksi tyttö on syntynyt. (nyt kyllä muistan, että olin sen kevään todella energinen ennen raskautta, oliskohan ne arvot olleet silloin paremmat?) Nyt vuoden sisään kaksi keskenmenoa molemmista hoidoista ja sksi nuo kokeet otettiin.

Oon kyllä vähän väsynyt ja flegukin ollut, en tiedä mistä johtuu. Mutta lääkityksen kyllä haluan, siksikin että olo paranisi kuten Linnealla.

Ensi viikolla soittelen klinikalle.
 
Mulla tsh 2.4 ja lapsettomuuslääkäri ei suostunut edes harkitsemaan lääkitystä. Vuosi sitten oli 1.9 eli mielestäni on noussut aika lailla. Mitä mieltä olette, pitäisikö lääkitystä lähteä jahtaamaan jostain muualta?
Kaikenlaisia oireita piisaa, mutta niistähän on aika mahdoton päätellä johtuvatko juuri kilpirauhasesta vaiko muista ongelmista (eli lähinnä juuri lapsettomuudesta ja sen aiheuttamasta alakulosta)...
 
Taitaa olla todella vaihtelua noissa kilpparien viitearvoissa. Meidän labrassa normaaliksi katsotaan vielä tsh: 4.5. Minä jäin kiinni kilpirauhaskokeissa, kun diabeteksen takia otettiin rutiini tsh-kontrolli. Sisätautilääkärini mukaan tsh-arvo pitäisi olla raskautta yritettäessä mielellään alle 2.0, joten sain Thyroxin-lääkkeen arvolla 3.55. Nyt arvo oli laskenut 2.88:iin, mutta lääkitystä lisättiin vielä hiukan. Oon samaa mieltä Lumettoman kanssa, että kyllä harmittaa. Meilläkin tätä lapsettomuushistoriaa on koko 2000-luku, eikä kukaan ole aikaisemmin näin yksinkertaista asiaa huomannut.
 
Mulla on ollut TSH useamman vuoden viiterajan tuntumassa 5,0 ja 5,2 tais olla viimeisimmät arvot. T4V (oliko se tuo) Arvoa en muista mutta lapsettomuus polilla sanottiin että se ja TSH on ok eli en saanut lääkitystä ja luotinkin siihen että lääkärit tietävät mitä tekevät. Mie raskauduin noilla arvoilla Ekan ICSI:n ekasta Pasista nyt rv 13+, meillä lapsettomuuden syys siis enimmäkseen miehen simpoissa =).
 
En minäkään usko, että meidän lapsettomuus kilpirauhasesta johtuu (varsinkin kun icsillä on tyttö saatu), mutta voi olla pieni osatekijä. Ja lisäksi olen ollut parisen vuotta hyvin väsynyt ja saamaton, joten toivoisin että lääke parantaisi tätä oloa. Olen nyt kovasti tuosta kilpparista lukenut ja yksilöllinen juttu on.

Lääkärikin sanoi, että harvemmin kilpirauhanen yksistään mitään vaikuttaa, mutta kun mulla vuoden sisään noita keskenmenoja ollut niin saattaisi olla osasyynä niihinkin. Kaiken mahdollisen avun otan vastaan joka saattaisi auttaa.
 
Mulla todettiin lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, tsh oli 6,9. Oireita ei ollut. Lapsettomuuslääkäri sanoi, että pärjäisin ilman lääkitystäkin, mutta kun on lapsitoive ja hoidot, niin ehdottomasti kannattaa ottaa lääkitys. Kun uusi arvo oli 2,9, lääkäri piti erittäin normaalina. (klinikan papereissa normaalin raja 5,0)

T4v oli tuolloin normaali, mutta raskauden aikana meni raja-arvojen ulkopuolelle. Silloin terveyskeskus lääkäri käski nostaa annosta (mutta olin nostanut sitä jo aiemmin vastoin tk-lääkärin käskyä, koska luotin enemmän nettiin ja ystävän sanaan kuin lääkäriin). Nyt uutta raskautta yrittäessä arvo oli 3,3 ja siitä jopa yksi tk-lääkäri sanoi, että voisin nostaa annosta.

Mulla lääkitys ei tunnu missään. Ihan kuin kalkkitabletteja söisin.

Tosi erilaisia mielipiteitä tuosta on lääkäreillä. Mihinkään hysteriaan ei varmaan ole aihetta. Kohta melkein kaikki tarvisi tuon lääkityksen. Mutta toisaalta lääkitys on yksinkertainen ja halpa. On tylsää käydä kalliissa hoidoissa, jos noin yksinkertainen asia on ehkä rempallaan... Ärsyttää se, että joka lääkäriltä saa eri vastauksen.

Tuota t4v:tä kannattaa tarkkailla myös. Olen kuullut, että monilla voi tsh olla normaali ja silti on vajaatoiminta. T4v voi olla parempi indikaattori.
 
Mulla on kilpirauhas-arvot normaalit mutta kilpirauhasvasta-aineet on koholla ja sirä mä ainakin pidän syynä meidän sekundaariseen lapsettomuuteen.Kuulemma tullut vasta synnytyksen jälkeen mulle.

Nyt 2.ivf kortisooni apuna ja ainakin vielä olen raskaana.
Olen ollut koko ajan sitä mieltä että vasta-aineiden takia alkiot ei voi kiinnittyä tai pysyä kiinni.

Mulla on ths 1.1 ja t4v 13
 
Heippa! Yksi kohtalotoveri täällä :wave:

Mun arvot oli kanssa kunnallisella mallikkaat ja viitearvojen sisällä mutta kilppariin perehtynyt yksityinen oli valveutunut ja sanoi oireiden painavan vaakakupissa enemmän. Eli sain lääkityksen. Nyt mulla on tsh jotain 0,19 tms, ja tuntuu jotain oireita silti olevan. Ja heti kun saa tietää olevansa raskaana niin lääkitystä pitää nostaa.

Täällä kanssa vauvahaaveet ja clomit apuna tällä hetkellä.
 
Heij vaan!

Täällä on käyty tuota keskustelua kilpparin arvoista. Itse olen usean keskenmenon myötä myöskin käynyt näissä kokeissa kahdesti. Olen saanut kolmen lääkärin mielipiteen asiasta. Ensimmäinen lääkäri piti lääkitystä tarvittavana, koska minulla oireita ja vasta-aine arvoissa häikkää. Toinen lääkäri piti tämän ensimmäisen lääkärin antamaa lääkitystä vähintäänkin arvelluttavana ja kolmas lapsettomuuslääkäri vihdoin sanoi, että lääkitys on turha. Minulla oli TSH toisessa mittauksessa 1.9 ja toisessa 2.2. Se on nimenomaan tuo TSH arvo, jolla voi olla merkitystä raskauksia yrittäessä. Vasta-aineilla ei ole mitään merkitystä vaikka koholla ovatkin. Itseasiassa meillä on käynyt niin, että lääkkeet ovat nimenomaan olleet ne, jotka ovat vasta-aineiden lukemia meillä nostaneet.. sen totesi lääkäri jo ennen kuin kokeisiin laittoi. Korkeat vasta-aine arvot voivat siis meillä hoidoissa käyvillä johtua ihan vaan lääkityksistä ja sitä vastaan ei kannata lääkettä syödä.. ne normalisoituvat itsestänsä.

Mutta TSH arvohan olisi hyvä olla siitä 1-3 lääkäri totesi meille..

inhottavia kaikki tämmöiset, kun joutuu murehtimaan.. Mutta kannattaa pitää huoli, että jos arvo yhtään koholla, että sitä kontrolloitaisiin.. Minulla on tuttu, jolle tuli kohtukuolema ihan loppuviikoilla ja lääkärit sanoivat sen olleen kilpirauhasista johtuva..:( Mutta hänellä ei ollut mitään mittauksia ollut ikinä aiemmin..
 
Aliisa, kiitos tiedoista. Oon kanssa kuullut, että tuo TSH on se jolla on raskautta yrittäessä ja sen aikana merkitystä. Syytä en tosin oikein tiedä. Tuo kyllä välillä rasittavaa kun eri lääkärien mielipiteet menevät näinkin tärkeissä asioissa välillä täysin ristiin. Todella ikävä tapaus kävi tuttavallesi.

Tyroksiinin vaikutuksen pitäisi näkyä parissa viikossa, tulen sitten kertomaan, että muutunko yhtäkkiä kovinkin energiseksi ;)
 
hei siskot

Olen selittämätön, 2 v yritystä takana, kaksi inssiä ja 1 IVF ja 2 PAS:ia tehty, ei kiinnittymistä.

Kilpirauhaset tutkitutin, TSH 4.4., ja kolesterolikin vähän koholla. Olen lukenut, että tämä saattaa tarkoittaa piilevää lievää kilpparin vajaatoimintaa. GYnekologini mukaan tämä 4.4. on ihan hyvä, sillä tämä "raskautta yrittävän TSH pitäisi olla lähellä 1" koskee vain niitä, joilla on jo lääkitys käytössä, eikä liity minuun. TÄmä raivostuttaa minua, sillä tämä saattaa olla minun viimeinen oljenkorteni ja haluan tarttua siihen!!! Viitearvot ovat 0.4.-4.6. Miten voi olla, että 4.4. ei vielä ole ongelma, mutta 4.6. on jo vajaatoimintaa??

Onko teille jollekin annettu tyroksiinia lapsettomuusasiassa, vaikka aikaisemmin ei ollut lääkitystä, eikä ongelmia kilpparin kanssa, mutta lapsettomuuden takia lääkäri suositteli sitä?
 
Hei sisko Faith83! Minulla on takanani sellainen kokemus, että gynekologit ja sisätautilääkärit ovat hiukan erimieltä TSH:n vaikutuksesta raskautumiseen. Sain Thyroxin-lääkityksen sisätautilääkärini määräyksestä arvolla TSH:3.55 nimenomaan parantamaan mahdollisuutta raskautua. Gynekologini ei ole pitänyt tätä asiaa minään, sillä hän ei ole kiinnittänyt arvoihini mitään huomiota. Tosin ei tyrmännytkään lääkitystäni, kun se aloitettiin. Ymmärrän, että on todella vaikeaa ja työlästä kysellä (kyseenalaistaa) lääkäreiltä lääkitysasioista, sillä pitäsihän heihin voida luottaa ja uskoa heidän tekevänsä parhaansa meidän kaikkien asioissa. Mutta välillä pistää miettimään, onko todella näin? Joku voi nyt sanoa, etteivät ne kilpirauhasarvot välttämättä vaikuta raskaaksi tulemiseen. Niin, ei varmaan yksistään, mutta jos on kaikenlaista pientä "säätämistä" siinä, että ylensäkään tulee raskaaksi, niin yksikin "korsi voi katkaista kamelin selän".
 
Faith83: Olin hyvin samantyyppisessä tilanteessa paitsi tehtiin vain inssejä eikä ehditty IVF:ään saakka. 2 vuotta yritetty, selittämättömiä. Moni gynekologi sanoi että mun TSH 4.0 (raja-arvo oli 4.0) oli aivan ok, kunnes löysin ammattitaitoisemman lääkärin. Mulla oli mielestäni vajaatoiminnan oireita mutta lääkärit vain tuijotti raja-arvoja eikä tippunut reseptiä ei. Meinasi usko loppua siinä lääkärirumbassa ja luulin jo olevani luulosairas, mutta klinikan lääkäri lopulta antoi reseptin. Lääkäreissä on niin kamalasti eroja ja eihän sitä tietysti voi odottaa että ne olisi kaikkitietäviä, mutta toiset on kyllä enemmän ajan tasalla kuin toiset. Tyroksiinilääkityksen sain juuri lapsettomuuden takia, muuten en varmasti olisi saanutkaan. Olen ymmärtänyt että se "TSH pitäisi olla noin 1" pätee juurikin aivan kaikkiin eikä vain niihin joilla jo on lääkitys, ja tämän sanoi mulle yliopistosairaalan synnytyslääkäri.

Jotkuthan tulee luonnollisesti raskaaksi vaikka TSH on yli 4, mutta jo oman mielenrauhan vuoksi suosittelen tosiaan paremman lääkärin etsimistä. Tietääpähän ainakin että kaikki keinot on yritetty, se mulla ainakin pudotti suuren kiven sydämeltä. Itse tulin luomuraskaaksi puoli vuotta lääkityksen aloittamisen jälkeen, ja olen ihan varma että se johtui lääkityksestä. Juuri samassa kuussa kun saatiin annos kunnolliselle tasolle niin nappasi. (se on sitten oma tarinansa, se oikean annostuksen löytäminen... taas saa olla itse oman onnensa seppä kun ei lääkäreihin voi kunnolla luottaa)
 
NeitsytMaria ja Linnea77, kiitos paljon, siskot! Aion taistella lääkäreiden kanssa saadakseni lääkityksen. Tunnen sen, että tämä saattaa olla se NIIN kauan "kaivattu" syy lapsettomuuteen. Vihdoinkin olisin "selitetty":)
 
Hei Kaikki, mina todellakin suosittelen vaatimalla vaatimaan laakitysta. Mina itse vihdoin loysin laakarin joka uskoi kilpirauhasarvojen tarkeyteen ja se on minulla hoidettu alle 1.0. Ennen se oli paljon korkeampi eika ikina ollu tarpannyt. Siis lapsettomuutta takana 3 vuotta ja viisi hoitoa ennenkuin tarppasi. Kuudes hoito eli eka raskaus johti valitettavasti keskenmenoon. Nyt on toinen alkanut raskaus ja kilpirauhasarvoja kylla tullaan testaamaan vaikka viikottain jos tarve on.

Eli itse uskon siihin etta silla on ihan varmasti vaikutusta. Toivotaan etta jos nyt 7. hoidon/siirron jalkeen hyvilla kilppariarvoilla kaikki menisi hyvin ja joskus loppusyksysta saisimme toivotun tuloksen eli elavan vauvan kotiin.

Sita kilpparia vahatellaan ihan hirveasti, en tajua miksi. Se on superhelppo hoitaa kuntoon ja ne laakkeet ei ole kalliita. Vaihtakaa vaikka laakaria niin pitkaan kun laakkeet tulee ja myos saannollinen kontrolli niihin arvoihin!
 
Tänään kävin pyytämässä yhdeltä sisätautilääkäriltä tyroksiinia. Se oli vanha mies, proffa, joka vähätteli minua sekä piti pitkän luennon siitä, miten paljon olen väärässä ja eiköhän se vauva tule joskus itse seuraavan 20 vuoden aikana.

Plus hänen mielestään jos TSH on koholla, se on vielä ok jos t4v on normaali, kuten mulla on. Sitten luimme yhdessä lääketieteellisiä tutkimuksia aiheesta, hän vähätteli niitäkin ja mä rupesin itkemään. Hän sanoi että lapsettomuus ei parane itkemällä, mutta antoi reseptin ja sanoi että pidetään lääkitystä yllä niin kauan kuin minä "haluan". Eli hänen mielestään minä leikin tässä jotain pikkutyttöjen leikkiä ja herkuttelen tyroksiinilla miellyttääkseni itseäni. ITKU tuli mutta sain reseptin mukaan matkaan. Mitä kaikkea nöyryytystä ja vähättelyä meidän pitää kestää saadaksemme lapsen, en ymmärrä.
 
Faith :hug: mua suututtaa aivan kamalasti saamasi kohtelu. Ja että 'eiköhän se lapsi tule seuraavan 20 vuoden kuluessa', uskomatonta!. Gynekologi kertoi kahden huippusisätautilääkärin olevan aivan eri linjoilla lääkityksen suhteen, tosi ärsyttävää meidän kannaltamme. Samalla hän korosti sitä, että oireilla on tärkein merkitys.
Minkälainen lääkäri muuten vähättelee tieteellisiä tutkimuksia aiheesta, omalla mutu-tuntumallaanko hän asiat tietää? Tärkeintä kuitenkin, että sait reseptin.

Mulla on tosiaan ollut tää lääkitys nyt runsaan parin viikon ajan (vielä en ole labrassa uusia arvoja käynyt otattamassa), mutta eron huomaa. Jaksan tehdä asioita ja suunnitella asioita. Jo se on mielestäni mahtavaa.
Mulla siis kummatkin arvot oli just vielä rajojen sisällä, mutta lähellä niitä.
 

Yhteistyössä