Kilpirauhasarvot

Heip. Meillä on oman pienokaisen yrittämistä takana nyt kohta 11k ja tänään sain kilpirausarvot, kun halusin ne ottaa, kun kierrot on mitä sattuu..

Mulla oli TSH 3,2 tai 3,02, kun en oikein kuullut :/ ja T4-V oli 8,8. Mitäs mieltä olette?
Itsellä ei oikein ole mitään ajatusta, kun nyt vähän hukassa ne, mutta eikös ton TSH:n pitäs olla 1-2, jos yrittää lasta? Ja tosta toisesta arvosta ei sitten mitään muuta hajua, kun että se on raja-arvon alapuolella.

Tässä vielä suomessa käytetyt raja-arvot

THS 0,3-4,0
T4-V 10,2-21
 
Mä olin just ollu kilpparitesteissä ja tein plussatestin reilun viikon päästä verikokeista. Mulla TSH oli 2,9 ja ehdottomasti suositteli lääkityksen, jotta raskaudella paremmat mahdollisuudet jatkua loppuun asti. Ihan pienellä annoksella aloitettiin (1*0,025mg). Sit seurataan säännöllisesti, miten vaikuttaa. Ja mulle lääkäri sanoi, että lasta yrittäessä ja raskauden aikana TSH:n olisi oltava lähempänä tuota 1, korkeintaan 2.
 
Piupula, olen vain maallikko-arvioitsija, mutta: Koska yrität raskautta ja koska tuo t4V on alentunut, tämä ehkä viittaa siihen, että voisit hyötyä lääkityksestä. Musta kaikkien, joiden arvot eivät ole aivan täydellisiä ja haluaa raskaaksi, pitäisi syödä tyroksiiniä, uskon (toistaiseksi) siihen, että se parantaa mahdollisuuksia:)

Minky, sähän sait hyvän lääkärin!:), onnea raskaudesta! Mikä sun t4-v oli?
 
Piupula, tuo T4-V oli tosiaan reilusti viitearvojen alapuolella, joten kyllähän tuollaisilla arvoilla pitäisi lääkitys tulla automaattisesti! Tai vähintäänkin ottaa uusi verikoe ja katsoa jos se vieläkin on noin alhainen. Mustakin on hyvä ottaa lääkitys jos vain saa koska siitä ei haittaakan ole ja hyöty voi olla aivan valtava!
 
Piupulalla on tosiaan alhainen T4-V, mulla se oli paremmin kohdalla eli 15 pintaan.
TSH oli taas korkeampi... Minulle nuo T3-V ja T4-V ei sano vielä oikein mitään eli tarkempia ohjeita en osaa antaa. Kaipa niitäkin korjataan tyroksiinilla?

Tänään otin ensimmäistä päivää 05mg annoksen :) toivotaan että arvot laskee lähemmäs yhtä muttei taas sinne liikatoiminnan puolelle.
 
hehee, naiset, minä sain vastaukset!

Taidan olla vähän liikatoiminnalla, mutta ei haittaa, TSH on 0,03 ja T4V on 22,4. Lääkäri oli sitä mieltä, että 3-4 kuukautta kannattaisi leikkiä tätä, ei enempää..::). Enpä tiedä, kauan uskallan tosiaan leikkiä.
 
Iso kiitos vatauksista :hug: :heart:
hmm.. tein eilen haamuisen ja teen kohta digitestin, niin ei ole sitten epäselvyyksiä, kyllä nyt ihan puusta periaatteessa tuli tämä, kun olin ihan varma, että menkat alkaa :p hmm.. jos nyt saan täysin positiivisen testin, niin pitää lääkäriltä kysyä, että mitäs nyt tehdään...?

ja Minky Erittäin paljon onnea plussasta :heart: :heart: :heart:
 
Hei tähän pinoon!

Olen jonkin verran lueskellut teidän tekstejä, koska tämä kilppariasia koskee itseänikin. Teillä aika monella vaikuttaa olevan aika hyvä tilanne, kun olette saaneet lääkityksen jopa alle 3 arvoilla. Itselläni kävi niin, että minun arvojani ei suostuttu edes seuraamaan, vaikka TSH oli aika lähellä neljää, puhumattakaan mistään lääkityksestä. Kävin useammalla lääkärillä ja aina sama juttu. Sen jälkeen aloin hoitaa itse itseäni ja aina jos jostain sanottiin, että se parantaa kilipirauhasen toimintaa, niin minähän kokeilin. Eli tuli käytyä akupunkitiossa ja syötyä kaikkia niitä vitamiineja, joita kilipirauhanen toimiakseen tarvitsee. Lisäksi olen kokeillut kookosrasvaa (sisäisesti) ja erästä joogaliikettä, jonka myös väitetään vaikuttavan.

No, mitä tästä kaikseta oli tuloksena? Tällä hetkellä kilppariarvoni on 2,3 ja täytyy sanoa, että olen tähänkin tyytyväinen, koska mitään apua ei minulle tuntunut olevan tarjolla.

Teille kaikille raskautumisia mahdollisimman pian ja pitäkää lippu korkealla.

Piupula Oikein paljon onnea haamuviivasta! Peukut pystyyn, että se sen kun vahvistuu.
 
Faith83: Mä en ollenkaan muista mun T4-V arvoa, ku olin niin sekaisin kun soitin tuloksia ja sieltä se lääkäri sitten saneli noita arvoja, mut mieeen jäi vain toi toinen arvo, ku siitä puhuttiin enemmän.

Mulle tuli ihan yllärinä tää kilpparilääkityksen "tarve". En mitenkään ois ite tajunnu vaatia mitään, vaan nimenomaan heti patisti mutlääkitykselle.

Kiitos Piupula! :) Ja onnea myös sinulle! :) Mä en oikeesti tiedä mitään faktaa keskenmenoriskistä, mutta tämä lääkäri sanoi mulle, että riski on pienempi kun arvot ovat kohdallaan!

Fiialiia: Ja taas saa kyllä ihmetellä eri käytäntöjä lääkäreiden välillä. Onneksi olet omin konstein saanut arvot paremmiksi! :)
 
Voi ei! Sain eilisen verikokeeni tulokset, kilppariarvot olivat tsh 4,2 ja t4v 15. Olen kärsinyt jo monta viikkoa selittämättömästä väsymyksestä ja lisäksi nyt useamman päivän ajan oli jatkuvaa huimausta, siksi kävin testeissä.

Nyt alkoi huolestuttaa toden teolla nuo kilpirauhasarvot, kun luin tämän ketjun läpi. Meillä on lapsettomuutta takana yli kaksi vuotta, raskautuminen on vaikeaa (ovulaatiossa häikkää) ja kaikki alkaneet raskaudet 4 kpl ovat olleet tuulimunia/päättyneet keskenmenoon. Mitään syytä ei ole löydetty. Kovasti mietityttääkin, että voiko kilpirauhaset olla tämän takana. Marraskuussa viimeksi tutkittiin kaikki mahdollinen ja sillon kilppariarvo tsh oli 2,11. Nyt siis 4,2. Mistä tuo nousu voi johtua? Voivatko pistoslääkkeet vaikuttaa testitulokseen?

Työterveyslääkärin mielestä nuo arvot olivat aivan normaalit ja vaikka kerroin lapsettomuudesta, ei hän nähnyt minkäänlaista syytä lääkitykselle. Kuulemma annetaan vasta sitten kun arvo on yli 10! Täältä teidän kommentteja lukiessani olen kyllä saanut toisenlaisen käsityksen..

Odotan soittoa lapsettomuslääkäriltäni, saa nähdä mitä mieltä hän on. Pelottaa, että tämäkin juuri yrityksessä oleva raskaus on tuhoon tuomittu, jos tuo kilppari on tosissaan kaiken takana :'(
 
Mulla oli arvo huonontunu viime syksystä 0,88 -> 2,1, lääkityksestä huolimatta :( oon ollu siinä käsityksessä että ainakin estrogeenit huonontaa sitä, mutta lääkärin mukaan ei pitäs.. annosta nostetaan nyt niin että joka toinen päivä 0,1mg ja joka toinen vanhalla annoksella 75mkg. Kesäkuun lopulla uus mittaus.
Nemesiss, ehdottomasti lääkitys 4,2 arvolla! Kurjaa kun näitä asioita joutuu niin kovasti vaatiin kun ei kaikilla lääkäreillä tunnu olevan kiinnostusta/asiantuntemusta lapsettomuusjutuissa..
 
Kiitos vastauksesta risupesä! Harmi että sulla on arvot huonontuneet :( Toivotaan että annostuksen nosto toisi taas helpotusta tilanteeseen.

Sain viestiä lääkäriltäni (klinikan) ja hän oli sitä mieltä ettei kilpparilääkitystä tarvita!! Vain kontrolli 3 kk päästä! Olin ihan puulla päähän lyöty. Ihan kuin tässä olisi vaan aikaa odotella kolme kuukautta ja toivoa parasta! Odotin, että hän ilman muuta määräisi lääkkeet. On kuitenkin ihan pätevä ja täällä ainakin suht tunnettu ivf-lääkäri, niin luulisi tietävän.. Varasin sitten ajan yksityiselle erikoislääkärille, joka on erikoistunut endokrinologiaan. Toivon, että hän tietäisi enemmän. Enkä suostu lähtemään sieltä ilman reseptiä!!

Niin kuin joku täälläkin kirjoitti, minullakin on jotenkin vahva tunne, että tämä saattaisi olla se "puuttuva pala" tässä selittämättömässä lapsettomuudessa/keskenmenoissa. Ei kai siitä lääkekokeilusta pienellä annostuksella voi olla haittaakaan. Ja kun on ollut noita oireitakin, jotka viittaisivat vajaatoimintaan.

Olo on silti lohduton, kun suren jo valmiiksi tulevaa negatestiä tai vaihtoehtoisesti keskenmenoa :'(
 
Nemesiss, no jopa on kummaa toimintaa lapsettomuuslääkäriltäkin :eek: hyvä että pääset oikein kunnon asiantuntijalle! Tsemppiä, kova kovaa vastaan vaan siellä..jos tarviikaan :)

Nyt mietin että ottasinko kuitenkin vaan joka päivä sen isomman annoksen, vaikka toisin neuvottiin..haluisin vaan nopeesti sen arvon alas vaikka eihän se tietenkään enää kerkee tähän siirtoon auttaan. Onko muilla joilla annoksena se 0,1mg, tullu jotain sydämen tykytyksiä?
 
Mulla on tuo 0.1mg päivässä ja ei oo tullut mitään tykytyksiä. Tosin arvo eivät ole vielä alle 2, joten nyt harkitaan, joskos annosta vielä nostettaisiin.. Mulla olo parantunut huomattavasti ja ei oo mittään sivuoireita taikka <3-tykytyksiä..
 
mulla oli TSH 2,09 ja lääkäri sano et se on ihan normaali,kun väitin et raskautta yrittäessä sen pitäs olla lähempänä 1. kuulemma lääkitystä saavien arvo pitää olla niin matalalla...
oon alkanu miettiä,voisko tää mun väsymys ja vetämättömyys (+ihmeellinen painon nousu)
johtua kuitenki tosta kilpparista :( hb mulla on 153 joten ei ainakaan anemiaa oo ;)
ootan kutsua lapsettomuustutkimuksiin,pitänee sille lääkärille sanoo suorat sanat kun noi tk:n lääkärit ei tiiä mistään mitään |O
 
tombatar,

mulla on ollut aivan samanlaisia oireita. Olen järkyttävän väsynyt koko ajan, viikonloppuisin nukun 10-12h yöunia ja viikolla nukahdan jo klo 20 sohvalle, kun ei vaan pysy silmät auki. Ja ihmeellinen voimattomuus myös vaivaa, olen aina liikkunut paljon, nyt en meinaa edes 5 km työmatkaa jaksaa pyöräillä. Ruokahaluakaan ei oikein ole. Mutta silti paino on kyllä noussut. Talvella yritin pudottaa pari kiloa, söin oikeasti todella vähän ja liikuin säännöllisesti ja sillä kalorivajeella olisi kyllä pitänyt painon laskea. Mutta ei hievahtanutkaan ja nyt keväällä on tullut pari kiloa vaan lisää.

Minulla siis tsh 4,2 ja lääkärit (työterveys ja lapsettomuus) eivät silti myönnä lääkitystä. Kiehun suorastaan raivosta!! Varasin jo yksityiselle erikoislääkärille ajan, mutta tänään huomasin että keskussairaalan polille saamani aika ensi viikolla onkin endokrinologian gynekologille. Aioin perua tuon ajan, kun olen siirtynyt yksityiselle klinikalle lapsettomuushoitoihin, mutta nyt perunkin sen yksityisen erikoislääkärin ja menen tuolle vielä paremmin asiaan perehtyneelle lääkärille polin puolelle ja säästän siinä rahaakin! Toivon, että hän ottaa lapsettomuushistoriani ja nämä väsymys ym. oireet vakavasti.

Suosittelen sinullekin nimenomaan sisätauteihin erikoistunutta lääkäriä, endokrinologia tai endokrinologian gynekologia. Minulle ei lapsettomuuslääkärikään siis sanonut juurikaan juuta tai jaata tähän vaivaan.
 
Olen nyt syönyt sitä pienintä annosta tyroksiinia (0.25) kaksi kuukautta ja uudet arvot ovat TSH 2.2. ja T4V 14.6. Eli lääkitys on purrut hyvin ja varsinkin vaikutus koko olemukseen on ollut valtava vaikkei uskoisi yhden pienen pillerin noin paljoa vaikuttavan. Mies juuri sanoi, että hyvä kun tuo huomattiin. Vaikkei tämä lapsettomuuteen auttaisikaan, niin muuten on olen todella tyytyväinen lääkitykseen. Parhaillaan mulla estrogeenilaastarit menossa pas-hoidon takia, joten voi olla että ois vielä alempi ilman sitä.
 
Minäpä en vaan sitten onnistu saamaan lääkitystä :( Endokrinologian gyne piti arvoja ihan normaaleja (toki ovatkin viitearvojen sisällä, mutta kun olo on mikä on ja lapsettomuus siihen vielä päälle), joten ei antanut lääkitystä. Laittoi kyllä verikokeeseen, jossa katsotaan ne vasta-aineet. Jos niitä löytyy, niin sitten kuulemma harkitaan lääkitystä. Nyt sitten odottelen tuloksia ensi viikolle.

Olen todella pettynyt lääkäreihin tällä hetkellä. Yksikään heistä ei ole kuunnellut minua, kun olen yrittänyt kertoa huonosta olostani, jota on nyt jatkunut jo puolisen vuotta. Kai se on sitten ihan normaalia, että aina väsyttää ja nukuttaa, aiemmin hyväkuntoinen onkin yhtäkkiä ihan rapakuntoinen, paino nousee vaikka "laihduttaa".. Ei auta kuin totutella. F*ck!!! Senpä vain sanon, että jos nuo arvot nyt tuosta vielä nousevat ja ovatkin vaikka syksyllä jo reilusti viitearvojen yläpuolella, niin lähtee kyllä tästä osoitteesta hyvinkin kärkästä reklamaatiota sairaalan suunnalle.

Lumeton, hieno homma sinulle, että lääkkeet ovat auttaneet ja voit paremmin! Voi kun minäkin haaveilen tuosta hyvästä olosta ja olemuksesta :/
 
Ihan uskomatonta Nemesiss, että noin välinpitämättömästi voi suhtautua!! Ja niiden pitäs olla jotain asiantuntijoita :eek: :headwall: ihan pistää raivostuttaan sun puolesta! |O Onko sulla muita yksityisiä lapsettomuusklinikoita lähettyvillä? :hug:
 
Kiitos risupesä myötätunnosta. Voit uskoa että raivostuttaa minuakin!! Ymmärtääkseni kotikaupungissani ei ole muita kuin tuo yksi yksityinen lapsettomuusklinikka, jossa nytkin käyn. Voisihan sitä tietysti harkita joitain lähikaupunkien klinikoita.. Kalliiksi vaan tulee tämäkin asia kaikkien muiden yksityisklinikkamaksujen lisäksi ja varsinkin kun riski saada ei-vastaus sieltäkin taitaa olla aika suuri.. :( Jotenkin en jaksaisi enää mennä uudelle lääkärille, kun kolmelta lääkäriltä olen jo saanut saman tuloksen. Toki kyllähän sekin vähän pistää miettimään, että ovatko nämä lääkärit sittenkin oikeassa..

No mutta katsotaan nyt ensin ne vasta-aineiden tulokset. Ensi viikolla selviää myös olenko tullut tästä hoitokerrasta raskaaksi. Jänniä aikoja siis elellään.. Joskin melko pessimistisellä mielellä (raskausoireita ei juurikaan) :/
 
Se on kyllä todella voimia kuluttavaa että tässä tilanteessa joutuu vielä pinnisteleen ja vaatiin oikeuksiaan asianmukaseen hoitookin.. sen tiedän kun kaikenlaisia sitä itekin oon joutunu näiden vuosien aikana kinuaan. Jos jatkat vaatimista joka kerran siellä julkisella, etenkin jos siellä vaihtuu lääkärit? Ääritilanteessa vois yrittää vaikka että 'en lähde tästä huoneesta muuta kun sen reseptin kans!' :D
Hmm.. löytysköhän netistä mitään virallisemman puoleista tietoo siitä että raskautta yrittäessä ja etenkin kun lapsettomuutta on, arvon tulis olla lähempänä yhtä, ja ettei ne normaaliviitteet päde tässä tilanteessa..? Täytyy varmaan tutkia. Vois sitten kopsata sen jutun ja marssia sen kanssa seuraavalle lääkärille. ;) Jaksamista seuraavaan käyntiin ja toivotaan ettei sentään vasta-aineita löydy.. vai oisko tässä tapauksessa parempi jos löytys hieman viitteen yli niin ottas ne "tynnyrissä oppineet" lääkäritkin jo tosissaan.. :hug:
 
Nemesis, uskomatonta toimintaa. Mun gyne sanoi, että näissä kilpparijutuissa on yleensäkin lääkäreissä kahta kuppikuntaa, toiset tuijottaa tiukasti raja-arvoja, mutta yhä useampi on alkanut kuunnella enemmän potilata ja jos oireita on, on kokeiltu lääktystä ja pienilläkin annoksilla on saatu vointiin huimia muutoksia.

Sun lääkäri on näköjään just tuota numeroihin tuijottelijaporukkaa. Jos vaan rahat antaa myöten, niin suosittelisin toista lääkäriä. Sulla tuo tsh on jo aika korkea ja vielä oireiden kera.
 

Yhteistyössä