Kilpirauhasarvot

Faith83: Mahtavaa että sait reseptin! Kuulostaa todella tutulta tuo lääkärin vähättely, mullekin kävi noin monta kertaa, ja kerran tuli iso itkukin. Eikä edes silloin reseptiä tippunut. Mullakin oli normaali t4v arvo (15), mutta kummasti silti lääkkeet paransi oloa todella paljon. Kilpirauhasfoorumilla löytyy muuten paljon infoa asiasta. Onnea matkaan nyt lääkkeiden kanssa!
 
kiitos siskot, se on tämä tuki mitä teiltä saa auttaa jaksamaan näiden k***pää-lääkäreiden kanssa. Musta olisi mukavaa, jos me voitaisiin välillä ilmoitella tällä palstalla miten lääkityksen kanssa menee, missä arvoissa mennään ja tietenkin onko tärpännyt:)
:hug:

T: Eka pilleri otettu tänään
 
Hm, googlasin kilppariasiaa ja huomasin, että estrogeenihoito ja muutenkin lapsettomuushoidoissa käytetyt hormonit voivat vaikuttaa kilpirauhaseen aiheuttaen pientä vajaatoimintaa, joka näkyy labrassa kohonneina lukuina. Olen kilpparitestini aikana syönyt estrogeenia lääkkeellistä PAS:ia varten ja tietenkin lugesteronia yms. Voikohan ne vaikuttaa niin paljon, että aiheuttaisi tsh 4.4:n...?
 
Faith Mulle on tehty 2 hoitoo, elokuussa ja tammikuussa, ja viimeks tarkistettiin arvot syyskuussa.. ja sillon oli tosi hyvä, 0,88. Sen jälkeen ei oo tarkistettu, vaikka kuulema säännöllisesti seurataan. Tosin yhtään PASia ei oo tehty. En tiedä sitten kuinka usein on niiden 'säännöllisesti'..
 
Onko teillä nostettu tota annosta jos tehty pas estrogeeniituella (zumet)? Vai tarkistettu vasta hoidon jälkeen/myöhemmin tsh ja sitten nostettu, jos tarvetta? Kuinka pitkän aikaa isommalla annoksella (paljonko nostettu), siis jollei raskaus alkanu?
Kysyn tätä tietysti enskerran kun meen polille, mutta jollei taaskaan sano oikein juuta eikä jaata eikä tee mitään, niin nostankohan ite sitä annosta..
 
Zumenoniin en pysty ottamaan kantaa, en ole käyttänyt..

MUTTA omaa napaa: Kävin maailman ihanimmalla gynekologilla (yksi Suomen parhaimpia ja pätevimpiä), en tiedä saako palstalle laittaa nimiä, mutta italialainen guru se on. Hän sanoi että turhaan kävin itkemässä ja anelemassa sisätautilääkäriltä tyroksiinilääkitystä, hän olisi antanut mulle reseptin HETI. Sitten vielä lisäsi, että tein aivain oikein, kun hain lääkityksen, tsh 4.4 on aivan liian korkea. VIHDOINKIN joku kuunteli:):)!!!!!!
 
Laitanpa tähänkin ketjuun: Terveisiä endokrinologilta, sain tyroksiinilääkityksen ja lähetteen sokerirasituskokeeseen. Erittäin miellyttävä lääkäri joka kuunteli minua ja selitti hyvin, eikä leimannut minua hysteeriseksi kun selitin TSH 2,8 arvosta ja kilpirauhasen ongelmien mahdollisesta vaikutuksesta alkion kiinnittymiseen. Sanoi että voi olla että minulla ei ole mitään sairautta mutta että lääkityksestä ei ole haittaa koska aivolisäke korjaa kyllä oman tuotannon pienemmäksi jos lääkitys aloitetaan vaikka oma tuotanto olisi riittävä. Sanoi myös että kilpirauhanen ja muut hormonitasot vaikuttavat monella tavalla raskautumiseen, sekä myös keskenmenoihin. Eli käyn huomenna labrassa ja sitten aloitan tyroksiinilääkityksen. Arvot kontrolloidaan taas kesän jälkeen. Lääkäri sanoi että tavoitearvo kun hoidetaan niin on lähempänä 1.
 
Toivorikas, hienoa että sait asiallista apua:)! Olisi minunkin pitänyt mennä heti endokrinologille eikä sisätautilääkärille, säästyisi itkemiseltä.

Sanoiko lääkäri mitään siitä, että jos oma tyroksiinieritys on periaatteessa normaali, lääkityksen ja ajan kanssa kilpirauhanen saattaa laiskistua ja lakata toimimasta normaalisti? Minulle lääkäri sanoi, että tätä "kokeilua" ei saisi jatkaa kauhean kauan. Nyt sitten mietiskelen, kuinka pitkään kokeilen, nyt on vasta 1kk mennyt.
 
Faith: lääkäri sanoi vaan että jos oma eritys on normaali, niin aivolisäke "himmaa" sitä omaa tuotantoa jolloin tyroksiinin määrä on kuitenkin vakio lääkityksenkin kanssa. Ei maininnut mitään mistään laiskistumisesta. Syön siis tyroksiinia ihan sinne syyskuulle.
 
Itsellä juuri aloitettu tyroksiini lapsettomuuden ensi hätiin.. Ja clomit seuraa perässä ens kierrossa, jos nyt ei tärppi käy.

Millasia määriä te syötte päivässä tyroksiinia? Itsellä aloitettiin 0.10 mg annoksella, eli taitanee olla aikas pieni???
 
Täällä toinen kurkkailija. Ihan pakko oli tulla kommentoimaan, josko vaikka toivoa/tsemppiä antais tää miun tilanne. Keskenmenon jälkeen mulla kohdunlimakalvo ei ole koskaan ollut hyvä missään hoitojen vaiheessa(vain 6mm), olipa kyseessä tuoresiirto tai PAS. Sain Thyroxin lääkkeen viime vuoden lopussa ja kolmen kuukauden hoidon jälkeen TSH oli kahden paikkeilla. Yllätys oli suuri, kun nyt kävin gynellä ja kohdun limakalvo todettiin aivan NORMAALIKSI kierron siihen vaiheeseen. Olin lentää perseelleni! Gyne ei sitä myönnä, mutta itse olen ihan vakuuttunut siitä, että "piilevä" kilpirauhasen vajaatoiminta vaikutti myös minun muuhun hormoonitoimintaan. Että ei mikään pikku juttu tää vajaatoiminta....
 
Alkuperäinen kirjoittaja MiiJane76:
Itsellä juuri aloitettu tyroksiini lapsettomuuden ensi hätiin.. Ja clomit seuraa perässä ens kierrossa, jos nyt ei tärppi käy.

Millasia määriä te syötte päivässä tyroksiinia? Itsellä aloitettiin 0.10 mg annoksella, eli taitanee olla aikas pieni???
mullakin aloitettiin 0,1mg annoksella, se on jo aika iso/hyvä annos, aloitukset ja korotuksethan voidaan tehdä puolikkaalla tai neljänneksellä tuosta annoksesta! Mulla on TSH 4,4, ja lääkäri sanoi että tuolla annoksella kuukauden päästä olemme tavoitelukemissa. Ensi viikolla menen verikokeisiin..
 
Liitynpä minäkn tähän ketjuun. Meillä vauvaa on toivottu jo reippaasti yli vuoden. Aloitimme lapettomuustutkimukset ja omissa verikokeissa tsh oli 7,6! Pistimme siinä vaiheessa hoidot jäihin (vaikka lääkäri olisi halunnut jatkaa niitä, dollarinkiilto silmissä;). Varasin ajan endokrinologille joka vähän vastahakoisesti antoi sitten lasten annoksen eli 25 µg päivässä.

Mietinkin nyt että onko tuo 25 mikrogrammaa vain neljännes teidän saamasta 0,1 mg tabletistia (onko se yksi aikuisten tabletti??). Aika pienellä annoksella siis aloitettiin minulla. Olin tällä viikolla seurantakokeissa ja saan ensi viikolla tulokset, jännittää nähdä mihin suuntaan on menty. Täytyy konsultoida lääkäriä annoksen nostamisesta jos arvot ei ole laskeneet vielä tarpeeksi.

Yleisesti ottaen olo on parantunut ja ennen kaikkea häiritsevät sydämen epätahdit ovat poistuneet. Halutkin ovat palanneet eli en yhtään epäile etteikö kilppariarvoilla ole yhteyttä muihin hormoneihin.
 
Jonnuli, kuulostaa pieneltä annokselta sun ikäiselle. Mun lääkäri sanoi, että noin pienellä annoksella aloitetaan vain vanhuksilla, koska heille voi tulla vakavia sydänoireita. JA en todellakaan ymmärrä, miksi lääkäri oli vastahakoinen, sulla oli sentään TSH 7,6!! Sehän on serious vajaatoiminta.
 
Kiva kun vastasit Faith :) noista aloitusannoksista kuulee aina kaikkea hyvin erilaista, minulle lääkäri sanoi että pitää aloittaa varovasti... ei tosiaan olisi edes antanut mitään lääkettä jollei vauvaa olisi todella pitkään jo toivottu :/ uskomatonta. Mutta tästä lääkäristä on aika paljon negatiivista keskustelua kilppari-infon palstalla, ei ihme.

Taidan näiden tulosten jälkeen soittaa hänelle ja jos ei korkeampaa annosta /reseptiä anna niin sitten siirryn työterveyslekurin puoleen. Ehkä hän antaisi reseptin helpommin vaikka ei varmaan ymmärrä arvoista tuon taivaallista. Nostaisin sen itse mielelläni tuplaan.
 
Jonnuli: Mulla aloitettiin annoksella 50 mikrogrammaa eli puolet "aikuisten" annoksesta. Kilpirauhasinfosta oon saanut selville että just tuo lastentabletti (25 mikroa) on aika tavallinen aloitus (mikä on tosi raivostuttavaa kun on lapsettomuutta ja haluais saada arvot nopeasti kuntoon). En tiedä oonko sitten vanhus mutta mulla tuli sydänoireita kun nostin liian nopeasti 50 mikrosta 75een... Mutta lopulta sitten 100 mikroa oli hyvä annos. Joten ei se välttämättä oo ihan huono idea olla vähän varovainen, niin ei tule yllätyksiä. Mulla toimi hyvin nostaa annosta pienin askelin, muutaman viikon välein, välillä lääkärin luvalla, välillä ilman...
 
Mulla muistaakseni myös alotettiin 25:llä, sitten 50 ja lopulta 75mkg ja tämä ollut pidemmän aikaa. Tosin arvo ei ollut alunperinkään kovin paljoa koholla (2.0-2.9), eikä sitä ole nyt kontrolloitu yli puoleen vuoteen.
 
Hmm, no mulle annettiin heti 100mikroa, olikohan sitten lääkäri ottanut riskin, jeei. Mulla on ehkä pari kertaa ollut pulssi vähän nopeampi ja pari kertaa tuntui että pää on sekaisin, ahdisti. Mutta nimenomaan pari kertaa ja nyt ohi.

Mitä se muuten tarkoittaa, jos ei ole oireita suuresta annoksesta? Että se oli tarpeellinen? vai ovatko ihmiset vaan erilaisia?

Naiset, toinen kysymys. Kenellä on tutkittu vasta-aineita? Luin että kun IVF ei toimi ja lapsettomuus selittämätön, vasta-aineet pitää tutkia. Suomessa ei vielä oteta vakavasti tätä testiä lapsettomuushoitojen yhteydessä, mistä tein aloituksenkin, S-AITEndo, mutta joillekin sitä tehdään. Se mittaa kaikkien lapsettomuuteen vaikuttavien endokriinisten tautien immunologiset vaikutukset. Eli samalla otetaan jotain 10 testiä, mm. kilpirauhasen vajaatoiminnan (tpo) , keliakian yms. autoimmuunisten tautien vasta-aineet. Jos niitä on, niin se todennäköisesti selittäisi, MIKSI P***SSÄ emme tule raskaaksi vaikka kaikki olisi muuten niiiiin hyvin! Vasta-aineet eivät tunnista alkiota omakseen ja tuhoavat sen. Mulle kuulostaisi tyypilliseltä, että just mun elimistö olisi noin vittumainen:):)
 
Olen nyt nostanut omatoimisesti annoksen puoleentoista (37.5 mg) tälle viikolle. Ehkä sitten tulosten jälkeen nostetaan vielä vähän. Aika erilaisia nämä ensilääkkeet tuntuvat olevan... Minulla ei ulospäin mitään "oireita" ole, ehkä sen takia en saanut korkeampaa annosta.

En osaa Faithin kysymyksiin vastata, nämä kilpparijutut tuntuvat olevan niin yksilöllisiä että yhden lääke ei sovi toiselle. Käsittääkseni lääkkeeseen reagoiminenkin on todella yksilöllistä eikä mitään voi yleistää. Vasta-ainetestit kuulostavat kyllä aika mielenkiintoisilta ja tarpeellisilta. Eikö niitä erikseen kuitenkin tehdä tarpeen mukaan? Olisiko syynä hankaluus tai kovat kustannukset? Saako muuten lapsettomuusklinikalla rahasta näitä tutkimuksia?
 
Mä joskus ehdotin tota vasta-aine"paketin" tutkimista, mutta "yllätys", eipä suostuttu ainakaan julkisella, ne on tutkinu vaan pari arvoa (Tpo ja T3V) ja kun ne pysy viitteiden sisällä (eka nipin napin) niin kuulema lisäaihetta tutkia ei oo.. keliakia myös tutkittu. Mutta eihän toi S-AITEndo liene aivan mahdottoman hintasta oo omalla kustannuksellakaan tutkia..?
 
Sain kilpparin seurantaverikokeiden tulokset, 6 viikossa tsh laskenut 7,6 -> 3,9. Tämä siis tuolla 25mg lasten tabulla. Kilppari vasta-aineet ja tv4 sekä tv3 olivat viiterajoissa. Niistä ei olekaan aiempia arvoja eli en tiedä ovatko muuttuneet.

Nyt sitten mietinkin miten jatkaa lääkitystä. Työterveyslekuri sanoi suoraan että hänellä ei ole osaamista säätää lääkitystä, lapsettomuuslääkäri voi varmaan antaa reseptin mutta en usko että hän osaa sanoa sen tarkemmin asiaan mitään.
Katsoin käyttämäni endokrinologin vastaanottoaikoja (hän sanoi että voi soittaa kun saan seurantatulokset) ja seuraavat ajat ovat heinäkuussa!

Nostin siis omatoimisesti viikko sitten, verikokeiden jälkeen annoksen puolikkaalla lasten tabulla enkä ole huomannut muutoksia. Miten te säätäisitte lääkitystä minun tilanteessani?
 
Jonnuli: Hyvin sulla oli TSH laskenut. Kyllä mää ainakin nostaisin siihen 50 mikrogrammaan tuossa vaiheessa, ja pitäisin sitä aika monta viikkoa. Parasta on varmaankin nostella (tai laskea) oman olotilan mukaan, mutta ei ole hyvä muutella annosta liian useinkaan. Paitsi tietenkin heti pitää laskea takaisin jos tulee pahoja liikatoiminnan oireita. Itse olen nostellut annosta aina kun olo on huonontunut ja on alkanut tuntua samalta kuin ennen lääkitystä.
 
Jonnuli, sama täällä, mäkin nostaisin 50:een. Tuntuu kovin pieneltä tuo 25.

heh, muuten, olen monella kilpparipalstalla ylpeillyt että mulla ei ole mitään sivuoireita vaikka aloitin lääkärin suosituksesta heti 100:lla, ja just nyt vloppuna ( kun oli 6 vk käyttänyt lääkitystä), tuli kauheita paniikkikohtauksia, jotka pysyivät pois monta vuotta. Sydän hakkaa ja pää vähän sekava. Tänään sitten kävin seurantakokeissa sekä tein tuon vasta-ainepaketin S-AITEndo. Kilpparikokeiden vastaukset tulevat huomenna, vasta-aineita saa odottaa pitempään. Olo oli aika kauhea, joten tänään omin päin alensin annosta 100:sta 75:een.
 
Kiitos taas vastauksista :) ehkäpä nostan huomisesta alkaen tuplaan annoksen eli 50mg. Tarkoitus kun on vielä saada laskemaan nuo arvot. Pitää vaan katsoa kenet saan kirjoitamaan lisää tabuja kun ne loppuvat. Olen ihan yllättynyt kun arvot olivat tippuneet niinkin hyvin. Olen kyllä jonkin verran lisännyt kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden ottamista; esim parapähköinöitä syön seleenin toivossa.
Sitten taas kahvista en varmasti luovu ja syön paljon sellaista joka saatta hidastaa kilpparin toimintaa. Liika kontrolli on vaan pahasta.

Tulepa Faith kertomaan mitkä sinun arvosi ovat testien jälkeen!
 

Yhteistyössä