Kolmosluokkalaisille pidettiin oppitunti murrosiästä

Siis voitteko kuvitella. :O Noihan on vasta sellaisia 9-10 vuotiaita. Ja nyt niille on sitten paasattu kaikkea mahdollista rintojen kasvusta ja karvoituksista kuukautisiin ja hienerityksiin ja pojille tietty ne äänenmurros ja yölliset siemensyöksyjutut ja mitähän vielä, finneistä on varmasti myös ollut juttua ja murkkujen kiukutteluista.

Ja tää kaikki on mulle ok. =) Kiva että puhuvat myös koulussa jo tuon ikäisille murrosiästä (meillä on tosin puhuttu jo kotonakin), ihan senkin takia että joillain tytöillä on jo tuossa iässä kuukautiset ja osalla lapsista alkaa näkyä muitakin murrosiän merkkejä.
 
no joo
Hyvä juttu. Musta on älytöntä että silloin kun ite oli peruskoulussa (80-luvulla), niin toi oli vasta 5.luokalla. JOKAINEN 5-luokkalainen oli kuitenkin ollut kiinnostunut ko. aiheesta jo kauan sitten, ja tietoa hankittiin sit aika epämääräisistäkin lähteistä.
 
fgvdf
Musta sais ihan virallisesti alkaa puhumaan jo kolmosella noista asioista kaikissa koulussa, seksistä ei oo pakko vielä puhua mutta kyllä nyt murrosiästä pitäis ku ei se kuukautistenkaan alkaminen oo mikään huippuharvinainen juttu 9-10 vuotiaana enää
 
"vieras"
Hyvä juttu, varsinkin kun ottaa huomioon et esim mulla alko kuukautiset 10-vuotiaana, kun taas luokkatoverit vasta parin vuoden päästä siitä kauhistelivat kun heiltä oli terkkari kysyny et joko on alkanu :D
 
Aika myöhään toi jos vasta vitosella puhutaan koulun toimesta. Mulla on ihan sellainen tunne että kaikissa kodeissa ei vanhemmat puhu vielä tälläkään vuosituhannella noista murkkuiän juttusista. Siihen nähden 5. luokalla kerrottu info tulee aikasta myöhään.
 
Rollolainen
meilä o puhuttu kyeisistä asioista jo hyvinkin pioenenä. Tietävätpä aiankin. pOjstkin ovst jo aiak pieninä tienneet että naisilla ja isoilla tytöilä on kuukautiset, mikä saataa vaikuttaa heidän käytäytymiseen. Ei se ole huono asia jos tietää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25917730:
Aika myöhään toi jos vasta vitosella puhutaan koulun toimesta. Mulla on ihan sellainen tunne että kaikissa kodeissa ei vanhemmat puhu vielä tälläkään vuosituhannella noista murkkuiän juttusista. Siihen nähden 5. luokalla kerrottu info tulee aikasta myöhään.
niinpä..mä kerroin jo hyvissä ajoin tytölle mitä kaikkea tapahtuu kun tulee murrosikä,joten ei edes menkkojen alkaminen tullut yllätyksenä tai ihmeellisenä asiana.
 
meilä o puhuttu kyeisistä asioista jo hyvinkin pioenenä. Tietävätpä aiankin. pOjstkin ovst jo aiak pieninä tienneet että naisilla ja isoilla tytöilä on kuukautiset, mikä saataa vaikuttaa heidän käytäytymiseen. Ei se ole huono asia jos tietää.
Mä olen ihan samaa mieltä. Meilläkin on lapset olleet ihan itsekin vallan kiinnostuneita noista asioista ihan pienenä. Mun ekaluokkalainen tykkää nyt kuunnella iltasaduksi synnytysoppia. :D Hänestä kuulemma tulee naistentautien erikoislääkäri isona. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25917788:
Mä olen ihan samaa mieltä. Meilläkin on lapset olleet ihan itsekin vallan kiinnostuneita noista asioista ihan pienenä. Mun ekaluokkalainen tykkää nyt kuunnella iltasaduksi synnytysoppia. :D Hänestä kuulemma tulee naistentautien erikoislääkäri isona. :D
Meilläkin poika tietää jo 4v kuukautisista jne ja on kyselly koska hälle tulee karvat yms. Multakaan oo salattu mitään sillon kakarana.
 
"pallero"
Mä täytän itse kohta 19-vuotta, eli mulla ei se peruskoulu niin takana kuitenkaan vielä ole. Niin siis ja meillä tuli ko asiat vasta silloin vitosluokalla. Nyt ovat tietääkseni aikaistaneet puberteetistä kertomista parilla vuodella, ihan vanhempien pyynnöstä mikä on sinänsä ihan hyvä.. Mut toisaalta ei, se vaan nimittäin nopeuttaa taas sitä lasten kasvua. Mua järkyttää jo nyt noi 10 v plikat jotka meikkaa, pukeutuu ku lutkat ja polttavat röökiä jo tossa iässä. Ite sen ikäsenä olin onnellinen ja tyytyväinen toppahaalarissa eikä ois tullut mieleenkään mikään meikkailu.. Siis meinaan sitä, et mitä nuorempana tietää asioista sitä nuorempana varttuukin. Esim. Seksivalistus ennen viidettä luokkaa on hullua.. Sitä mukaan vaan nuoremmat ja nuoremmat alottaakin sen seksielämän kun kuitenkin jo tietää asioista.
 

Yhteistyössä