Kotona synnyttäminen

  • Viestiketjun aloittaja "Kotimamma"
  • Ensimmäinen viesti
"Kotimamma"
Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia kotona synnyttämisestä! Meille kotonasynnyttäminen on ainoa vaihtoehto, sairaalaan vain jos tulee joku henkeä uhkaava tilanne tai sairaus :) Toiveena ois synnyttää ammeessa, ja onkai niitä ammeita sairaalassakin, mutta se sairaalaympäristö ja kätilöt ei ole meitä varten ollenkaan..

Kokemuksia kaipaan lähinnä siitä, mitä synnytyksen jälkeen tapahtuu? Siis kuinka saada vauvalle syntymätodistus, henkilötunnus jne??

Asiallisia vastauksia ja vinkkejä kaipaan! :)
 
"V ieras"
Asiallinen vastaus; Synnytä sairaalassa!
Synnytyksen aikana voi sattua vaikka mitä, ja silloin on tärkeää että osaava hoitotiimi on sun ja vauvan käytettävissä heti riittävällä kapasiteetillä.
 
"vieras1"
Kätilö seuraamaan synnytystä. Ei todellakaan mitään kaksisteen synnyttelyä. Kätilö osaa ennakoida vaaratilanteet tavalla, jolla maallikko ei ikinä voisi osata. Ja vain sellainen kätilö, jolla vankka kokemus luonnollisesta synnytyksestä. Vaarannat lapsesi hengen, jos ette ota ammattilaista seuraamaan synnytyksen kulkua.
 
Synnytyslääkäri
Jos olet tekemässä ensimmäistä lastasi niin älä edes harkitse kotona synnyttämistä.

Tuolta kai löytyy jotain tietoa:
http://www.aktiivinensynnytys.fi/index.php/kotisynnytys
 
"Jeba"
Kyllä se kätilö on kotona pakko olla! Mutta olethan tietoinen että se maksaa sitten ihan sievoisen summan.

Itsekin tahtoisin kotisynnytyksen mutta ei ole yksinkertaisesti varaa siihen.
 
kfkfkf
Mä tosiaan toivon, että tää olis joku provosointi yritys.. Mutta vastaan kuitenkin...

Ette siis halua EDES kätilöä kotiinne? Mistäs tiedät että kaikki on hyvin, mistä tiedät milloin alat ponnistamaan? Mistä tiedät että vauvalla on synnytyksen aikana kaikki hyvin? Anna mä arvaan, meinasit ostaa sellasen kotidopplerin ja sillä kuullenna sykkeitä :headwall:
 
"Kotimamma"
No ompas tympeää tekstiä. En tosiaankaan kaipaa mitään "päänkääntelyä", tää on jo kauan harkittu ja päätetty asia. Kätilö ei tee meidän synnytyksessä mitään, ja mä en rupea maksamaan montaa tonnia siitä että meijän kotona istuu tuntematon ihminen kahvia litkimässä ja painostamassa sairaalaan vaikka tarvetta ei olisi.

Me kyllä asutaan ihan sairaalan lähellä, jossa synnäri, et ihan parissa minuutissa ollaan omalla autolla päivystyksessä jos tarve vaatis..
 
Synnytyslääkäri
[QUOTE="Kotimamma";29463733]Voihan sitä vaikka kompastua Prisman portailla. Sairaalasynnytys ei nyt oo vaihtoehto. Eikä me tarvita kotiakkaan kätilöä häiritsemään :)[/QUOTE]

Aha, ok. Onneksi tämä paljastui provoksi, niin ei tarvitse vaivautua asiallisiin vastauksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: PeskyPixie
"vieras1"
Ööö. Palkattu kätilö ei kyllä painosta sairaalaan, jos ei näe aiheelliseksi? Ainakin tietämäni kotisynnytyksiä hoitavat kätilöt hoitavat ne yleensä ihan loppuun jos kaikki on ok.
 
kfkfkf
[QUOTE="Kotimamma";29463754]No ompas tympeää tekstiä. En tosiaankaan kaipaa mitään "päänkääntelyä", tää on jo kauan harkittu ja päätetty asia. Kätilö ei tee meidän synnytyksessä mitään, ja mä en rupea maksamaan montaa tonnia siitä että meijän kotona istuu tuntematon ihminen kahvia litkimässä ja painostamassa sairaalaan vaikka tarvetta ei olisi.

Me kyllä asutaan ihan sairaalan lähellä, jossa synnäri, et ihan parissa minuutissa ollaan omalla autolla päivystyksessä jos tarve vaatis..[/QUOTE]

Niin, sairaalassakin ne kätilöt vaan litkii sitä kahvia :D
Hemmetti, mustahan tulis ihan mahtava kätilö jos se ei vaadi mitään muuta kun kahvin litkimis taitoja...
 
"Kotimamma"
No huoh. :)

Mä luotan kyllä ihan siihen, että mun keho kertoo jos kaikki ei oo hyvin mulla tai vauvalla.. Ja kyllä synnyttäjä ITSE tietää parhaiten milloin ponnistaa.. Sykkeitä ei tarvitse jatkuvasti olla kuuntelemassa, jos synnytys sujuu hyvin! Ja kyllä niitä voi ihan torvellakin kuunella, niinkö kotikätilökin tekisi..
 
"joo"
Synnytä vaan kotona, sehän on luonnollista ja sitäpaitsi niinhän kaikki eläimetki tekee. Ei meidänkään Tessua ole ikinä viety mihinkään ihme sairaaloihin synnyttämään ja silti se on tehnyt 3 pentuetta ja ihan reippaita ja terveitä pentuja sille on tullu!
Sillain vaan plumpsautat lapsen ulos, ei se muuten vaikeeta ole, kyllä se samaa tietä ulos tulee mitäkautta on sinne laitettukii. Näino.
 
-.-
Miksi haluat synnyttää kotona? miten neuvolassa on suhtauduttu?

Itse en tuohon uskaltaisi lähteä. Omassa synnytyksessä en tiedä mitä olisi käynyt jos en olisi ollut sairaalassa. Mulla ei ollut minkäänlaisia tuntemuksia että mikään olisi pielessä, mutta silti oli. Vauvan sykkeet nousi taivaisiin, mulla iski tulehdus päälle, lapsivesi muuttui vihreäksi. Piti leikata väliliha että vauva saatiin nopeammin ulos.

Et ei sitä välttämättä itse edes huomaa että jokin on vialla. Oletko miettinyt sitä? Entä jos joku menee pieleen ja vauva kuolee sen takia ettette ole sairaalassa?
Tämä on kuitenkin fakta että jotain voi käydä. Ei välttämättä, mutta aina on mahdollisuus siihenkin.
 
"Kotimamma"
Jos teitä ei kotisynnytys kiinnosta, niin voinette jättää vastaamatta. Naisella kun on suomessa onneksi oikeus synnyttää missä haluaa..

Eikai ne sairaalassa kahvia litkikkään kokoaikaa koska puuttuvat joka asiaan.. Täällä kotona se kätilö istuisi vain tarkkailemassa, ja minusta siihen ei ole tarvetta..
 
dert
[QUOTE="Kotimamma";29463769]No huoh. :)

Mä luotan kyllä ihan siihen, että mun keho kertoo jos kaikki ei oo hyvin mulla tai vauvalla.. Ja kyllä synnyttäjä ITSE tietää parhaiten milloin ponnistaa.. Sykkeitä ei tarvitse jatkuvasti olla kuuntelemassa, jos synnytys sujuu hyvin! Ja kyllä niitä voi ihan torvellakin kuunella, niinkö kotikätilökin tekisi..[/QUOTE]

Tuntuukin siltä, että kuuntelet ennemmin ala- kuin yläpäitä.
 
luomumamma
[QUOTE="joo";29463777]Synnytä vaan kotona, sehän on luonnollista ja sitäpaitsi niinhän kaikki eläimetki tekee. Ei meidänkään Tessua ole ikinä viety mihinkään ihme sairaaloihin synnyttämään ja silti se on tehnyt 3 pentuetta ja ihan reippaita ja terveitä pentuja sille on tullu!
Sillain vaan plumpsautat lapsen ulos, ei se muuten vaikeeta ole, kyllä se samaa tietä ulos tulee mitäkautta on sinne laitettukii. Näino.[/QUOTE]

Näinhän se on!
 
"vieras1"
No sinähän varmaan paljon tiedät sikiön sykkeen vaihteluista ja siitä, mitä se kertoo vauvan tilasta. Kyllähän ne kuuluu siihen asti, ettei enää kuulu. Kätilö tietää, milloin ne kuulostavat siltä, että sairaalaan ON mentävä.
 
kfkfkf
[QUOTE="Kotimamma";29463769]No huoh. :)

Mä luotan kyllä ihan siihen, että mun keho kertoo jos kaikki ei oo hyvin mulla tai vauvalla.. Ja kyllä synnyttäjä ITSE tietää parhaiten milloin ponnistaa.. Sykkeitä ei tarvitse jatkuvasti olla kuuntelemassa, jos synnytys sujuu hyvin! Ja kyllä niitä voi ihan torvellakin kuunella, niinkö kotikätilökin tekisi..[/QUOTE]

Mitenköhän se sun kehos osaa kertoa sen, että miten vauva voi :D
Synnyttäjä itse tietää milloin ponnistaa :D
Sykkeitä ei tarvitse kuunnella jos synnytys muuten sujuu hyvin, niin sehän onkin tosi hienoa jos sen vauvan sykkeet romahtaa ja sä vaan ponnistelet tietämättömänä asiasta :D
juu juu
 
"Kotimamma"
Neuvolan suhtautuminen on melko nihkeää, joten en ole kertonut ettei aiota sitä kätilöäkään hommata. Haluan synnyttää kotona koska minulle se olisi luonnollisin ja turvallisin paikka. Ahdistun vieraissa paikoissa ja vieraiden ihmisten läsnäollessa.

Sehän on vaan fakta, että sairaalassa komplikaatioita tapahtuu enemmän, koska "puututaan" synnytykseen herkemmin ja monesti ihan turhaan.
 

Yhteistyössä